.
 

PlayStation.Community

2012.04.16. 17:00 Kedvcsináló
72 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Minden idők legnemesebb konzolos fantasy kalandja?

Nehéz lenne megmondani, pontosan mitől függ az, hogy egy kiadó mekkora és milyen szűrővel kozmetikázott reflektorfényt szán egy-egy újonnan bejelentett címének egészen annak debütálásáig, a videojátékok világában azonban egy marketinghadjáratot következetesen végigvinni folyamatos pengeélen táncolást jelent. Mindannyian láttunk már agyonhájpolt, majd csúfosan elhasaló szoftvereket, de rendre feltűnnek olyan „sleeper hit”-ek is, melyek egyfajta titokzatos ködből lépnek elő, és akár egy új ötlettel, akár művésziségükkel, vagy akár ügyes koncepciójukkal nyerik meg a kritikusokat és/vagy a játékos közönséget. Az evidenciákat hagyom a végére: természetesen vannak olyan game-ek is, melyekről már az első perctől fogva lehet tudni, hogy beütnek, vagy esetleg kuka-kategóriát képviselnek.
A Capcom Dragon’s Dogma című, külső nézetes, középkori fantasy játéka jó ideje ott van már a köztudatban, mégsem került annyira a beszédtémák központjába, mint a maga idejében a Skyrim (bár ő belső nézetes, de sok a hasonlóság), a Dragon Age, vagy a Dark Souls, mely nyilvánvalóan elődje, a Demons’s Souls által ügyesen kivajazott pályán száguldott elsöprő sikerű debütjéig. A Dogma valamiért mindig is egy cseppet titokzatos program maradt, és az a mai napig is, hisz a nagyközönség a nyilvánosságra került trailerek, gameplay-ek és screenshotok után sem látta még át igazán, a zsáneren belül pontosan milyen stílust képvisel ez a game. Sok maradt a kérdőjel.
Közvetlenül bejelentése után már az a pletyka terjedt el a Dogmáról, hogy egyfajta Monster Hunter-stílusú fantasy-szörnyvadászatra lehet készülni, ami a Japánban mondjuk megasiker, azon túl viszont inkább csak érdekességként számon tartott formula. Egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ez az infó jót tett a game előmenetelének, hisz a hardcore fantasy-RPG rajongók ezután egy picit talán le is írták (vagy lesajnálták?) ezt a „jó, jó, de biztos túl japán lesz” előszelű játékot, és inkább kergettek hátrafelé repülő sárkányokat a Skyrimben, vagy őszítették hajszálaikat a Demon Souls-ban, no meg keményítették a bőrt egy kicsit a hüvelykujjukon Amalur világában. Jobb dolguk úgysem akadt.

Én meg inkább vártam. Nem győzött meg a Skyrim: akartam szeretni, de hamar rájöttem, mások az elképzeléseink, ezért maradtam tisztelője. Nekimentem a DS-nek is: személyes okokból csak távoli csodálója lettem a rendszernek, amit kínál. Amalurba jegyet sem váltottam. Kalandéhségem viszont nem csillapodott, így titkon reméltem, hogy talán a Capcom valami isteni csoda folytán most, csak egyszer végre eltalálja az ízlésem. Persze hazudnék, ha azt mondanám, hogy pénzt tettem volna a Dragon’s Dogma-ra. Sejtettem, hogy sok mindent pöpecül meg tud majd oldani Hideaki Itsuno rendező lelkes csapatával – akinek állítólag gyermekkori álma ez a játék –, de valahol a szívem mélyén én nem egy Gyűrűk „Monster Hunter” Ura cuccot akartam, nem vég nélküli lelketlen küldetéseket, és nem is folyamatos agyatlan kaszabolást RPG-nek álcázva, hanem valami sokkal ütősebbet, nagyobbat, komplexebbet. Tudom, szkeptikus duma, meg előítéletes.
Partnerünknek, a CNG.hu-nak hála – nagyon köszönöm a lehetőséget kollégák! – opcióm adódott rá, hogy kipróbálhassam a Dragon’s Dogma egy korai „előzetes”, titoktartási szerződéssel bebiztosított, csak fejlesztői Playstation 3 gépen futó verzióját. Ennek örömére egy naplószerű, apróbb részletekbe is belemenő, valóban kedvcsinálós stílusban mesélek tapasztalataimról, mégpedig azért így, hogy minél többet megtudhass erről a magamutogatónak egyáltalán nem mondható szoftverről. Sok dologról le fogom rántani a leplet, de rengeteg minden rejtve marad, hogy a felfedezés öröme megmaradjon neked.

Halljátok hát, mi történt velem, virtuális barátaimmal, meg azzal a bizonyos dogmatikus sárkánnyal…
Az első találkozás egy hosszabb, a debug PS3 olvasófejét szépen megröcögtető loadinggal és installal indult, némi PlayStation Network ki-bejelentkezős hisztériával, köszönhetően annak, hogy a fejlesztői gépre telepített hivatalos profillal képtelen voltam online lépni.
A Dragon’s Dogma ízlésesen logózott, meglepőnek mondható startképernyővel fogad. Egy hegyes-völgyes, tengerpartos-kastélyos, vízeséssel és erdőkkel gazdagon díszített vidéki tájon pásztáz körbe a kamera, majd miután megmutatja az égen köröző madárrajokat, látható, hogy a hegyi patakból egy jókora sárkány szürcsöl éppen. (Érdekesség: egy későbbi indításnál már más menü-animáció fogad. Ismét sárkány, vakító napfelkelte a hegyek ormai felett, de a lény immár egy várfokon trónol.) A „művészien ködösített” összkép szuperkellemes a szemnek, annak ellenére, hogy a láthatóan nem olyan textúrákkal és felbontással dolgozik a program, mint például a pengeéles RAGE. Meglepőnek tituláltam a kezdést: egyfelől egészen felvillanyoz a sejtelmes völgyek és a szélben hajladozó növények szokatlanul életszerűnek ható látványa, másfelől nem tudom hova tenni a felcsendülő muzsikát, ami bár modern hatású, de stílusjegyeiben a híres Van Halen nevű rockbanda billentyűsökkel kiegészített hangzását produkálja. Nem tudom hova tenni ezt a zenét: mindennel ellentétben van, amit a képernyőn látok, így inkább azon mélázom el, vajon ez most valami feldolgozott retro-szám, vagy egy modern japán j-rock banda bohóckodása?
A Press Start után újabb bénázás a PSN kapcsolódással, Save Data, Tropies ellenőrzések, és végre befut a perzselő tűzzel és sárkányárnyékkal illusztrált Main Menu: New Game, Load Game, Options és Pawn Community opciókkal. Ezek közül gondolom az utolsó szorul magyarázatra.

A DD-ről annyit már lehetett tudni korábban is, hogy egyéni és újdonságot hozó online funkciót használ. Ez egyfajta igen ötletes passzív online multiplayer, mely alkotóelemeiben több más game kisebb részszolgáltatását emeli és dolgozza át.
A dolog lényege, hogy a játékos egy fő karakterrel rendelkezik, de emellé egy kiemelt szolgálót – ő a „main pawn” – nevelhet fel magának. A player így egy 2-3-4 személyes partit alkotva kalandozhat, ahol a 3. és 4. figura két további online/offline felfogadott segítőt jelent. Az érdekesség ebben a szisztémában, hogy a main pawn megosztható online, így a karaktert bárki elviheti hosszabb-rövidebb időre kölcsönbe, mely idő alatt a szolgáló tapasztalati pontokat, tényleges ismeretanyagot(!) küldetésekkel vagy szörnyekkel kapcsolatban, valamint fegyvereket és felszerelési tárgyakat szerezhet. Itt jön képbe az említett Pawn Community, mely kvázi olyan, mint egy hatalmas PS3-as barátlista, csak nyilvános. Ugyanúgy lehet majd rajta szolgálókra keresni, mint egy PSN ID listában, természetesen speciális opciókkal, mint pl. „legkedveltebb szolgák”, vagy „szolgakategóriák” (különös tekintettel a kasztokra). Ez a szolgalízing egyébként in-game is üzemel a megfelelő pontokon, de ha valaki nem akar ebbe belemélyedni, megoldhatja a segítők kérdését olyan felbérelhető figurákkal is, akiket a gép generál és helyez el a játék világában.
Zseniális rendszer, már a felszínt megkapargatva is! Nyilván vannak még nyitott kérdések, például a bérelhetőség engedélyeztetése, időtartama és részletei, de ha belegondolsz, ilyen korábban még nem volt. Nem csak, hogy 100%-ban te döntöd el, milyen irányba specializált support-karaktereket (vagy milyen külsejűeket, ha ez a fontos) viszel magaddal egy-egy küldetésre, de még arra is lehetőséged van, hogy barátaid/ismerőseid/idegenek figuráit fejleszd (Gran Turismo 5, Remote Race – valaki?), vagy pont ellenkezőleg, ezen karakterek már megszerzett ismereti anyagát, fejlettségi szintjét kihasználd. A nagyon sokrétű és kiválóan kitalált rendszerben olyan finomságok is vannak, mint például a csak bizonyos szint felett igénybe vehető kísérők-hősök, és még egy halom különlegesség, melyek összessége és kihasználása egy teljes plusz dimenziót ad a játékélményhez.
Na, de vissza oda, hogy még el sem kezdődött a játék. New Game választása esetén a program figyelmeztet, hogy a korábbi állás törlődik, Loadnál pedig egyből tölt, így valószínűleg egy mentést használ a game. A zene közben megváltozik: Within Temptation-szerű norvég-metál zúzást hallok, női vokállal. Nem, nem tudok még mindig a PSN-re csatlakozni ezzel a géppel, hagyj békén Neo, lépjünk már tovább…
(Baljós sötétség ereszkedik a kanyonra, lámpát kell gyújtani)

Másik világ, másik dimenzió. Kora este van, egy égbe nyúló sziklafalakkal határolt szoros mélyén vagyok. A magasban várfalak. Egy Slade nevű páncélos katona sürget, hogy ha jót akarok az ereszkedő sötétedésben, használjam a viharlámpám. Kezemben kard és pajzs, hajadonfőtt állok, vállamon bíbor palást, testemen láncruha. Slade „Arisen”-ként szólít, ami ez esetben leginkább talán „Felemelkedett”-ként fordítható – hogy pontosan értsd, egy olyan személyre vonatkozik, aki újjászületett, feltámadt, szóval kikeveredett valami zűrből.
Elsőnek körbenézek: a táj akadozás nélkül, szépen fordul. A sziklák kellemesen kidolgozottak, de a maximumra húzott in-game brightness ellenére is sötét van. Látszik, hogy ez így van kitalálva, ugyanis a sötét részek ilyen magas fényerő mellett is feketék, nem szürkülnek be. A látványvilág technikailag és dizájnban is sokkal jobbat ad, mint a baltával faradott és akadozó Dragon Age, de nem olyan finom, mint a Demon’s Souls. Első blikkre Dark Souls-szerű, de a sötétben nem sok részlet látszik, a homály ápol és eltakar. Tényleg meg kéne gyújtani azt a lámpát…
A Selecttel lépek a Pause menübe. Látható az aktuális küldetés címe és célja – most az, hogy üldözzek valami sárkányt –, valamint a két karakter neve (az enyém Stavan) és HP/Stamina csíkja, szintje. Oh, nézd már, ott lapul a rajtunk levő felszerelés súlya is! Van 785RC-m (ez még nem tudom, mi), meg 41242 aranyam. Ööööö, ez szokatlanul bőséges kezdés, nem? Jobb szélen a tárgymenü, mely mindkét karakternél kérhető. Az inventory egyszerű és jól átlátható: egymás alatt a kategóriák (pl. kaják, eszközök, anyagok, fontos tárgyak), ezekbe lépve pedig a nálam levő választék. A Tools-ban ott a viharlámpa, mely használatba vehető, átadható, olajjal tölthető, vagy eldobható. Ja, és kiírják a súlyát is.
Álljunk csak meg! Olajjal tölthető? Súly? Elmosolyodom: ez a kis apróság esetleg arra is utalhat, hogy tényleg megpróbál valódi szerepjátékos mélységekbe ereszkedni ez a game?

Oké, akkor Use Lantern. Ééééés – lőn világosság! Arisen meggyújtja és az övére akasztja a lámpást. Az eddig mély sötétségbe burkolt táj erősen kivilágosodik karakterem körül. Komoly a kontraszt, ami ismét csak azt sugallja, a sötétség-világosság nagy szerepelt kap majd ebben a játékban. A textúrák a kőfalakon eléggé vegyes képet mutatnak: van pár nagyobb gagyi maszat, de a részletek a pixelek ellenére kidolgozottak. Sok az objektum és törésvonal, de borításból már láttunk szebbet. Hogy ez az előzetes verzió sajátja, vagy ilyen lesz a boltiban is, nem tudhatom. Egy zászlót lenget mögöttem a szél, a bokor ágait is rázza, ködpára száll – ez tetszik, hangulatos, életszerű.
Slade szerint a következő lépés a sárkány üldözése. Futásnak eredek, karakterem tempósan megindul. Van gyors futás is, ameddig az állóképesség csíkja bírja. Úgy tűnik, rövidesen bunyó következik.
A harc szisztémája nagyon hasonlít például a Darksiders kiváló irányítási rendszerére, gombnyomós befogás nélkül. Kijelenthető, hogy inkább akciójátékos a formula, mint szerepjátékos, azaz működése gördülékeny és lendületes. X = ugrás. Négyzet light támadás, Háromszög heavy támadás. L2 fegyver súlyba, R2 elkapás. Elkapás? Na majd meglátjuk. Az L1-gyel védekező állásba lépsz. Ilyenkor kitartott pajzzsal lehet minden irányba oldalazni, a támadásgombokkal pedig speckó pajzsütéseket csinálni. Az R1 a fegyverhez rendelt speckók előhozója: nyomva tartása mellett a támadásgombok kapnak új értelmet. Tripla gombfunkciós tehát a rendszer, mely engem leginkább az Assassin’s Creed széria „felületváltós” kezelésére emlékeztet, viszont annál nekem körökkel jobban fekszik, sokkal barátibbnak és jobban működőnek érzem.

(Figyelmes olvasóimnak talán feltűnt, hogy sokat hasonlítgatom a játékban használt ügyes megoldásokat más híres címek jellegzetességeihez. Ez nem véletlen és többször megtörténik még a cikkben…)
(Ekkora sárkányt frontálisan letámadni nem egy életbiztosítás)

A HUD tartalmaz még egy GTA-s minitérképet is, és karakterem életerejét/stamináját. A figura kameraállástól függően (a kép tetszés szerint forgatható) kb. fél képernyőnyi, testesebb alak, nem az a „cingár” típus. Eszembe jut a The Cursed Crusade, hát az első percekben arról is azt hittem, hogy „juj”, aztán két küldetés után mondtam, hogy „jaj”.
Futok Slade után, szétütök pár ládát. Felugrok egy kőre: figurám szépen elkapja és magát automatice pozícionálva feláll rá. Mi van, mondom, nem platformugrás, hanem kapaszkodás? Csak nem tényleg Assassin’s Creed…?
Slade azt mondja, utunk végéhez közeledik. A szoroson és pár szűk folyosón átfutva nyílt terepre érkezünk, ahol egy teljes képernyőt betöltő vörös sárkány terpeszkedik kiterjesztett szárnyakkal, majd mindent elborító tűztengert fúj a pofánkba. Nem kell elolvasnom Slade képernyőre kiírt üzenetét, miszerint inkább szaladjunk. A lángok és romok között utat találva egy újabb szoros bejáratához érünk, ahol két bunkós goblinba botlunk. A harcrendszer remekül vizsgázik: három kis csapás után egy kitöréssel torkon szúrom az egyik lényt. Fröcsköl a vére. Már nem is mosolygok, nevetek: a csapásoknak finom fizikája és súlya van, azaz valahogy tényleg lehet érezni a kardlendítés erejét. A vágások találnak és nagyot sebeznek. Nagyon király! A harc nem természetellenesen pörgős és nem is lomha – pont eltalálták a fejlesztők a kalibrációt. Pozitívum, hogy a manuális befogás helyett a game az automata célra fordulást és rátartást használja, tehát kvázi a bal analóg kar elengedésével és az ütés nyomogatásával is követi az ellenfelet, míg az él, viszont ha kedved tartja, bármikor új célra fordulhatsz rá. Emiatt a „rátartás” miatt nagyon zsír használni pl. a speckókat (vagy kiadni az utasításokat a többieknek), nekem kényelmesebb volt így koordinálni a kézhasználatom a kontrolleren, mint sok más játékban.
A szoros mélyén egy misztikus követ találunk. Slade azt mondja, bár szokatlan helyen van, de ez egy kapu egy másik világra, és érintsem meg. Megteszem: megnyílik az ég és megjelenik két alak, egy apró süveges varázsló és egy bronzbőrű íjász amazon. Nem kell hozzá vaslogika, hogy kitaláld: ők azok a bizonyos pawnok, szolgálók, akikről beszéltem. A játék sztorija itt még „másik világból érkezett látogatóknak” nevezi őket, akik azért jöttek dimenziókon át, hogy segítsék e világ lakóit. Majd kiderül…
Kis csapatom a kölcsönös bemutatkozás – mindenki dob egy egysorost a párbeszédablakba – után folytatja az útját. A játék szól: ha védelemre van szükségem, a d-pad jobb/bal irányával hívjam a többieket magamhoz, de küldhetem őket előre is, vagy visszahívhatom. Hirtelen ismét goblinokba ütközünk, akiket minden szereplő a maga képességeit kihasználva püfölni kezd. Én kicsit pauzára rakom magam és figyelem a Mesterséges Intelligenciát: az amazon vadul szórja a nyilakat, a mágus gyógyítgat, Slade pedig hangos kiáltással engem figyelmeztetve hátrafogja(!) az egyik dög karját, mire én megébredve a mozizásból a heavy támadással úgy leszúrom egy döféssel, mint a hízott disznót a böllér. Még be is lassul „filmszerűen” az akció 2-3 másodpercre. Nem találok szavakat a sokadik megdöbbenéstől, nem akarom elhinni, hogy létezik videojátékban normális MI?!
(Repül a goblin, ki tudja, hol áll meg?

Egyszer csak eszembe jut – pontosabban látom kiírva a képernyőre – az R2, az elkapás gombja. Kaszabolás helyett bevetem magam a tömegbe és nyomok, mire látom, hogy az amazon lány a vállamon kalimpál. Bocsesz, leteszem és helyette egy testes goblin után nyúlok, akit felkapva azzal a lendülettel bele is vágok egy tábortűzbe. A nyomi lángra kap és sivalkodva szaladgál, míg az amazon le nem késeli. Eszembe jutnak a széttörhető ládák, a csapások súlya és a környezetre reagáló karakterek, és azon agyalok, talán még egy kis interaktivitással fűszerezett fizikát is vittek ebbe a játékba?
Találok egy zöld növényt. Finoman pulzál. A Körrel felveszem. Bekerül az inventory-ba, mint életerő növelő. A szakadék szélére állva valamelyik pawn megjegyzi, ha itt leugrok, meghalok. Ez már csak azért is érdekes, mert talán meg is próbáltam volna benézni oda, és akkor megmurdáltam volna. Figyelmeztetett az MI, ilyet se láttam még!
Pár lámpáinkkal bevilágított sötét lépcső és forduló után felpörögnek az események: újabb mitológiai lények bukkannak fel. Nyomogatom rájuk az extra támadásokat – főleg, hogy az egyik szárnyas fajtát úgy kell lecsapni a levegőből, és ugye én nem íjász vagyok – és azt veszem észre, hogy fogy a staminám. Arisen előredőlve, a térdére támaszkodva liheg! Ideje volt meglátni, hogy nem lehet ész nélkül tolni a speckókat. Elrágok egy energiafüvet és ezúttal okosabban hadonászom. (Apropó, HP-töltés: amikor rányomsz egy italra vagy ételre, megmutatja a játék, hogy az mennyit fog tölteni, így nem tudod túlnyomni magad értékes cuccokat pazarolva. Okos, nem?) Eléggé hack’n slash tehát a harc, de mégsem agyatlan csapkodásból áll, ami újabb pozitívum a sorban.
Egyre több az ellenfél, egyre nagyobb hasznát veszem barátaimnak. A magas, nagydarab Slade pajzsát és kardját összecsapva magára tereli a dög figyelmét, én pedig így meglépek egy hátba szúrást a lény kárára. Igazságos módon én is kapok pár pofont, félig lemegy a HP-m, ekkor a varázsló egyből feldob egy manaburát, ami feltölt. Fantasztikus a csapatmunka, már-már egy online co-op hangulatát hozza! Nyílik a kapu, három NPC páncélos katona érkezik. Így már heten futunk tovább. Egyszer csak hallom, hogy megszólal mögöttem az amazon: itt egy láda, meg kéne nézni, mi van benne, lehet kincs. Egészen elképedek: most tényleg szólt az MI, hogy elhagytam egy ládát? Ez kemény. Visszamegyek, nyitom, pénz.
(Kapd el a szőrét, nyiszáld a nyakát, három élete van)

Sárkányt üldöztünk, de valami mást találtunk: csapatom útját egy méretes kiméra állja el. Az állat feje és teste oroszlán, de a hátából egy kecske nő ki, a farka pedig egy hatalmas kígyó. Komoly matek kezdődik, a lény keményen oszt minket, fogyogat a HP-je mindenkinek. Nem állunk nyerésre, de a harc kétesélyesnek tűnik: a kiméra életcsíkjának lassú fogyása azt mutatja, hogy talán meg lehetne verni, de vagy megtalálom gyorsan a taktikát, vagy lassan halottak leszünk. (Dark Souls, Demon’s Souls, hát igen, ki van ez találva!) Ismét eszembe jut az elkapás: beoldalazom a lényt és felcsimpaszkodom a seggére! Elmarom a kígyót és rajta lógva addig püfölöm, míg sikerül amputálni a mutációt. Leesek az állat hátáról, elfogyott a staminám. Egy másodpercen múlott a siker.
Egy lépéssel közelebb, de a varázslónk a földön fekszik magatehetetlenül. Azonnal oda kell mennem és feléleszteni. Szaladok, nyomom a Kört, emberem olyan könnyedén segíti fel a mágust, mint markos kórházi ápoló a gyönge beteget. Nocsak, még ezt is jól megcsinálták, nem lesz bénázás az élesztés, megy instantba? Hát kezdem tisztelni ezt a játékot, de tényleg!

Ami eddig történt, az viszont nem az igazi élet. Előbb vagy utóbb elérkezel arra a pontra, hogy saját karriert kezdesz a játékban. Férfi vagy női karaktert tudsz alkotni, megkapó mélységig beleszólva a figura kinézetébe. Egészen emberi arcok kreálhatók, imponáló hősöket tudsz felállítani. Vicces, hogy a fejlesztők még azokra is gondoltak, akiknél valamiféle életkor-szigor van aktiválva a gépen: több száz előre tárolt név közül is lehet (kell) alternatív online nicket választani. Én több haveromat is megtaláltam; Masának és még pár PSC-s regnek nem kell aggódnia, ott vannak a listában.

Meglepetések, meglepetések, meglepetések. A Dragon’s Dogma előzetes verziója egyfolytában kényeztet…

Rövidesen kiderül, mi is történik velem. Arisen vagyok, egy szerencsés Felemelkedett. Szívem helyén űr tátong, amit egy megsebzett sárkánynak köszönhetek. Tudom, hogy különleges vagyok, hisz a világban, ahol járok, az emberek tisztelettel kezelnek, felnéznek rám, támogatnak. Hamar kiderül, hogy meg kell találnom a sárkányt és visszaszerezni a szívem. Ha ügyesen és okosan játszom, a pawnok és Non Player Character figurák is mind-mind az én utam egyengetik majd, egészen a kaland végéig.
Legelőször is el kell döntened, milyen kasztot szeretnél játszani – ez a „Vocation” (hivatás) választás. Harcos, vándor és mágus szerepet vehetsz fel, mely választás meghatározza használható fegyvereidet, ruházatodat, valamint képességeidet. Talán nem lövök le poént, ha elárulom, a későbbiekben opciót kapsz majd a hivatásváltásra is, így nem csak a megemelt játékidő, de a változatosság is szavatolva lesz. A harcos kardot és pajzsot, a vándor tőrt és íjat, a mágus pedig botot forgat. (A beállított kasztfegyverzetek között igény esetén lehetnek átfedések.)

A fokozatosan kibontakozó sztori a játékmotort használó átvezető filmekkel illusztrálja a történéseket. (Néha előfordulnak CG-animációk is, a megszokott magas Capcom minőségben.) Az engine mint már mondtam összességében klassz képet ad, azonban ezek az átkötők meglepően gyatrán festenek: egy a képernyőn feltűnő plasztik legóhajú hölgyeménytől például kiráz a hideg, és azt sem értem, hogy kerülhetett hősöm felsőtestére egy olyan ing, aminek írd és mondd 4 öklömnyi pixelből áll a nyakkivágása? Elmélázom, vajon ez így marad-e a bolti játékban, vagy ismét csak a preview kód sajátja? Nyilván a motornak nem előre letárolt karaktereket kell mozgatnia, hanem azt, akit a player kreált és öltöztet folyamatosan, de azért mégis…
Elbeszélgetek a legóhajúval. Fekete alapon fehér betűk, remekül olvasható párbeszédablak, bár a karakterkészlet lehetne egy ponttal nagyobb. Kilépek a házból és elém tárul a Dragon’s Dogma szépséges világa!
(Rám vár az egész kerek világ!)

Hatalmas nyitott terület, melynél úgy tűnik, hogy ha akarnék, még a legtávolabbi pontra is eljuthatnék. Sziklákat és lépcsőzetesen a hegyoldalba épült kisváros látok. A messzeségben levő hegyeket és épületeket a program finoman elmossa, a vitorlás halászhajók finoman hintáznak a tenger hullámain. Harangszót hallok és szélzúgást. Fantasztikus!
A Start megnyomásával újabb menübe kerülök, ahol a legfontosabb pontok a Map és a Quest. A map meglepően komoly, „ceruzával” rajzolt domborzati térkép, mely három nagyítási rátával (közvetlen környezet, város, világ) működik. Ha akarok, beállíthatok rajta célpontot (Waypoint), de kikérhető a fontosabb helyeket leíró „legend” lista is. Az aktuális küldetés célpontját vörös kör jelzi.
Megindulnék arra, de előbb benézek a küldetésmenübe is. Szerintem sokban hasonlít a Deus Ex: Human Revolution rendszerére. Látszanak a felvett és teljesített missziók, mindegyiknél elolvasható a részletes leírás. Amikor több küldi van a listában, bármelyik beállítható prioritásnak, miáltal a térkép csak az arra a feladatra vonatkozó esetleges információkat mutatja. (Ettől függetlenül persze minden más küldetés aktív a felszín alatt, azaz ha pl. gyűjtögetni- vagy gyilkolnivalód is akad, és találsz út közben a megfelelő tárgyból vagy szörnyből, a program azt is beszámolja.) Elmondható, hogy mind a map, mind a quest-rendszer nagyon jól átlátható és nem túlbonyolított, ügyesen szolgálja a játékos igényeit.
Úgy vettem észre egyébként, hogy a fő küldetéseket nem úgy jelzi ki a program, mint a mellékmissziókat. A sztorit tovább görgető eseményeket mindig meg kell találni: például megjelenni egy adott helyen, vagy beszélni a megfelelő emberrel. Ez, hogy nem rágják a szádba, hova menj következőnek, egy kis bizonytalanságérzetet ad ugyan, de legalább tovább növeli a szabadság hitelességét, és nem mellesleg újabb felfedező utakra ad lehetőséget.

A missziók – kb. 20-25-öt láttam eddig – nagyon széles skálán mozognak. A fő vonalat a sztorit tovább gördítő feladatok jelentik, ezek általában új területekre vezetnek, friss, fontosabb szereplőkkel ismertetnek össze. Emellett kezdetben jönnek a gyűjtögetések és az „ölj meg bizonyos számú ellenfelet” tréningek, majd következnek az escort missziók, melyekben személyeket vagy pl. karavánt kell kísérni. Később nehezedik a dolog a „fedezd fel a helyet” típusú kérésekkel, ezek aztán több lépcsősek is lehetnek, pl. ha már körülnéztél, keress is meg valamit, majd juttasd el valahova. Néha egy küldit nem is tudsz egyből megoldani, mert nem elég a szinted hozzá, esetleg felszerelésed gyenge, de az is megesik, hogy nem egyből találod meg a helyet, ahol célod lapul. A legjobb mindenkivel beszélni és mindent elvállalni, aztán később okoskodni. De a leggyönyörűbb az egészben, hogy ha nem egy küldetés után baktatsz, akkor is tökéletesen el tudod tölteni az idődet a kirándulással, gyakorlással, vagy mókázással!
(Egy kis akrobatikus falmászás pár tojásért)

Ha már itt vagyok a menüben, megnézem az Equipment pontot is. Ez kvázi ugyanaz, mint a Selecttel lehívható gyorsmenü, de itt már sokkal több információt olvashatsz karaktered (sőt, később karaktereid) tulajdonságairól. A felszerelések managelése is történhet innen, mely rendszer a játék többi eleméhez mérten szintén kiváló és jól kezelhető. Látod a felvett és talonban levő cuccaid, mindenhez pontos leírást találsz, és természetesen az is kiderül, hogy egy ruhadarab vagy páncél felvétele milyen irányban módosítja tulajdonságaidat. Anélkül, hogy elmerülnék a részletek tengerében, csak annyit mondok, a legjobb RPG-khez mérhető részletesség vár, ráadásul a szisztéma működése ezúttal pofonegyszerű és egyértelmű, nem túlbonyolított.
A játék során tulajdonképpen majd’ minden NPC-vel szóba tudsz elegyedni. Egyesekkel beszélgetni lehet, másoktól információt vagy küldetést kaphatsz. Barangolás közben mérhetetlenül, párját ritkítóan sok cuccot lehet találni (persze a felvett tárgyak súlya egyre inkább leterheli karaktered), melyek nagyésze kombinálható is, ami egy újabb ékes bizonyítéka annak, hogy a Dragon’s Dogma igazi szerepjáték. Vizet például úgy vehetsz magadhoz, ha találsz hozzá üres üveget és megtöltöd, egy mérgező növényből és egy üres fiolából mérget kotyvaszthatsz – a lehetőségek tárháza már a játék legelejétől mellbevágóan gazdag.
A tengerpartra érve egy katona figyelmeztet: a vízbe túl mélyen ne menjek be, mert ördögi folyondárok lakják a habokat. A párbeszédablak megnyitása után veszem észre, hogy lehetőség van partnerednek ajándékot is adni, a tárgylistádból kiválasztva a kívánt cuccot. A program szól, hogy ha a kaland során kedves vagyok az emberekkel, az meghálálja majd magát.
Közben felveszek egy új küldetést: gyűjtsek gyógyfüveket a település betegeinek. Sirályok rikácsolnak a fejem felett a kikötőben, amikor egy kölyöktől információt kérek a feladatról: azt mondja, menjek a városon kívülre és a nagy fák tövében keressem a gyógyító virágokat… Mielőtt kiléphetnék a városka kapuján, ismét megnyílik az ég: egy kósza pottyan le mellém és üdvözlésre emeli kezét. Egy bölcs tanítótól megtudom, hogy ő abból a bizonyos misztikus szolgalégióból való fura figura, és segíteni fog utamon. Ő az első pawnom!
(Kapálózik a nyuszika, de elkaptam a grabancát)

Kellemes meglepetések tömkelegével indult tehát ismerkedésem a Capcom Dragon’s Dogma című játékával. Talán túlidealizálás nélkül állíthatom, hogy ez a game számomra olyat hozott, mintha teljesült volna sok korábbi kérésem, amiket a levegőbe kiabáltam ki hosszú évek videojátékokkal eltöltött órái alatt, tesztelés vagy móka-géming közben. Több idevágó címet is említettem: a Darksiders-t, az Assassin’s Creedet, Skyrimet, Amalurt, Demon’s és Dark Souls-t, Dragon Age-et, de ide vehetném a NiER-t akár, sőt, kiváló példák köszönnek vissza a War in the North-ból is. A Dragon’s Dogma érdekes módon azt tudja, hogy sok innen-onnan ismerős megoldást integrál zseniális ügyességgel, emellett hihetetlenül aprólékosan ki van dolgozva, de egyfolytában felhasználóbarát és szórakoztató tud maradni anélkül, hogy az agyadra menne.
Azt, hogy mennyi elképesztő apróságra figyeltek a fejlesztők, felsorolni is lehetetlen. A game hihetetlenül mély és aprólékos, de minden pillanatban, minden menüben, minden párbeszédben feltűnően könnyen kezelhető. Oldalakon keresztül beszélhetnék tapasztalataimról, és még úgy is biztos kihagynék valamit. Egyszerűen minden kalanddal eltöltött perc valami új felfedezésbe torkollik: meg merem kockáztatni, hogy soha ezelőtt konzolon ilyen sokrétű, ennyi egyénre szabott lehetőséget prezentáló akció-szerepjáték még nem született – és ebben most semmi túlzás sincs.

Elmondhatatlan szabadság a legapróbb részletekre vetítve is – ez talán a Dragon’s Dogma legfőbb ismérve!

Ebben a hatalmas, szabadon bejárható, nyitott világban napszakok váltják egymást. Egy időszak – bár nem mértem meg stopperrel – nagyjából 40 percig tart. A fény és a sötétség két teljesen különböző játékstílust igényel, ugyanis éjjel még lámpát használva is csak a közvetlen környezeted tátod, és ilyenkor az ellenfelek is aktívabbak. Sötétben és világosban annyira más a hangulat, mintha két különböző játékot vinnél!
Ha elindulsz egy küldetésre nappal, megesik, hogy beesteledik utad végére, így teljesen mást látsz a tájból, helyszínekből. A fogadókban lehetőséged van megpihenni és kivárni az estéket vagy reggeleket. Bizonyos események csak éjjel (tücsökmuzsikával aláfestve) vagy nappal történnek meg, így egyes küldetéseket csak egy adott napszakban tudsz elvégezni – példának okáért egyes növények csak éjjel, mások nappal begyűjthetők.
(Varjak köröznek a város tornyai felett)

Fő karaktered mellé, mint említettem egy idő után állandó szolgálót kreálhatsz, bármilyen kasztból. A maximum négytagú partit további két taggal bővítheted, de követőidet, ha újabb neked tetsző figurával találkozol utad során, bármikor lecserélheted, olyan kasztból való alakot felbérelve, aki játékstílusodhoz vagy az adott misszióhoz szükséges. Talán meglepően hangzik – hisz ilyen más játékban még nem volt –, de arra is lehetőséged van, hogy állandó szolgád időnként tanítgasd, elmondva neki, hogy egy harci helyzetben hogyan viselkedjen: többek között téged segítsen, támadjon, vagy a többiekre figyeljen. Az MI egyébiránt magától is tanul és fejlődik (offline játék és online bérbe adás közben is), például információkat szerez egy-egy küldetésről, sőt, amikor szükség van rá, ezeket az infókat meg is osztja veled. Gondolom ez így olvasva túlzásnak és fantazmagóriának hangzik, de amikor azt tapasztalod majd, hogy követőid figyelmeztetnek, érdemes lenne átkutatni pl. a nagy szikla tövét, mert ott értékes ásványok lapulnak a földben, tátott szájjal nézel a képernyőre és nem hiszed el, hogy ez a csoda megtörténhet! De ez nem minden: szolgáid maguk is begyűjtik azokat a dolgokat, amiket te nem veszel fel, de később hasznosak lehetnek, és azt ugye mondanom sem kell, hogy ezekhez a cuccokhoz bármikor te is hozzáférhetsz – tetszés szerint küldözgetheted a tárgyakat embereid között!

A harcrendszerről már beszéltem és ezen nincs is mit tovább ragozni: szerintem zseniálisan jól működik, bármiféle bénázás nélkül, mint egy jó akciójátékban. Bődületes, ahogy társaid kérésre segítségedre sietnek támadással vagy gyógyítással. A nálad keményebb ellenfeleket egyenként ki lehet csalogatni távolról (pull), és együttes erővel leverni. Mivel a világban tényleg bármerre mehetsz, soha nem tudhatod, hogy mikor milyen erőt képviselő lénybe botlasz bele – ha valamit vagy valakit nem tudsz legyőzni, simán kereket oldatsz. Szabadság, ahogy az a legjobb formáját mutatja!
(Segítség egy bajba jutott utazónak)

Nem mehetek viszont el a barangoláshoz köthető teljesen szabad haladás-mászás-ugrás lehetősége mellett! Embereddel minden olyan hely – legyen az szikla, hegy, vagy tető – megmászható és elérhető, amit a figura normális esetben elér. Megkapaszkodhatsz köveken vagy falakon, feljuthatsz háztetőkre és kiszögelésekre, tényleg szinte korlátlanul fedezheted fel a világot. Egészen meglepett, hogy végre egy olyan rendszert kapunk, amiben a karakter nem áll ott totyorogva a legkisebb kő előtt is, hanem tényleg képes leküzdeni az akadályokat, mintha csak egy platformjátékban vagy valami hasonlóban lennénk. Temérdek helyre be tudsz jutni, házak tömkelegét kutathatod át, értékes cuccok után nézelődve, de még akár madárfészket is szerezhetsz egy-egy magasabb tetőről vagy kéményről. Kint a természetben vadászatra is lehetőséged van, a tengerből és patakokból halat gyűjthetsz élelemnek. A fákon-bokrokon laktató gyümölcsök is teremhetnek.
A játékmotor ráadásul a fizikai törvényeket is szépen alkalmazza: a ledobott hordó vagy alma legurul a lejtőn, sőt, mint ahogy arról a game topikjában beszéltem, még olyan hihetetlen dolog is megtörtént velem, hogy egy troll hátára kapaszkodva lezuhantam – volna – egy halálos mélységbe, de gyorsan észbe kapva elrugaszkodtam a lényről, mint egy platformról. Emberem ekkor egy kecses ugrás után egy peremre érkezve, mint egy légtornász, élte túl a szituációt. Csak néztem, mint a moziban…
Az engine sok-sok ámulatba ejtő interaktivitásra ad lehetőséget: széttörhető, felvehető, cipelhető, meggyújtható a legtöbb objektum, a kisebb-nagyobb élőlények pedig megmászhatók és úgy gyilkolhatók. Mivel nincs igazán kötött útvonal a történet során, temérdek esemény megélhető vagy éppen elhagyható attól függően, hogy mikor milyen időben merre indulsz. Gyönyörködtető a program változatossága, és az, hogy mennyire sokféleképpen folyhatnak az események. Teljesen személyre szabott, tőled függő élmény lesz, amit a játék során átélsz majd!

A sztori folyásával hamarosan lehetőség nyílik karaktered és kísérő(i)d fejlesztésére is a beszerzett tapasztalati pontok eltöltésével. A megvásárolt speckók ez után az akciógombokra pakolhatók, tetszés szerinti elosztásban és mennyiségben. Mint mondtam, a karakterek felszerelése is kifejezetten érthető módon működik, nagyon átlátható és egyértelmű a rendszer.

A töltéseket elegánsan intézi a program. A hatalmas területeket egyben betölti, loading ezután csak akkor van, ha mondjuk egy városba vagy dungeonbe lépsz be. Ilyenkor mindig ment is szoftver, bár manuálisan is lehet save-elni.
(Lízingelhető segítők keresik társaságom)

Nyilván mindenki kíváncsi arra, hogy a remek hangulat és a kiváló kezelhetőség mellett grafikailag mit tud a Dragon’s Dogma. Nehéz ezt megmondani, már csak azért is, mert az előzetes változat ugyebár nem végleges változat. Az eddig játékkal töltött kb. 25 óra alapján azt mondanám, a látványvilág (összkép?) egyértelműen jó, bár tény, hogy a szoftver közepes és gyenge grafikai elemeket is használ bőséggel, feltűnő helyeken is. A framerate rendszerint megfelelt, képtöredezést például sehol nem tapasztaltam a nagy terület ellenére sem, ellenben a sok karaktert és épületet mozgató helyeken megesett, hogy szinte lassított felvétel módjára belomhult a program (de legalább nem akadozott). Ezt egyébként nem tudom elhinni, hogy így hagyják a véglegesben, mert az elég lelombozó lenne.
Ha azonban nem a textúrákat és a felbontást vizslatod, nagyon megnyerő képet mutat a game. Azt mondom, a Dragon Age-et csúnyán megütő, de a Dark Souls-tól technikailag elmaradó minőségre számíts, bár a mozgatott világ összehasonlíthatatlanul nagyobb és nyitottabb, mint ott. A markáns sötétség-világosság kontraszt mindvégig jelen van, az olyan nüánsznyi apróságok pedig, mint a szélben hajladozó fák, bokrok, füvek, a vadonban levadászható állatok, és hasonló kunsztok pedig egyfolytában elhitetik a kalandorral, hogy itt valóban egy komplex, ÉLŐ világban jár-kel. Ha szeretsz kirándulni, itt fetrengeni fogsz a gyönyörűségtől.
A zenék csak részben nyűgöztek le: felcsendültek ugyan nagyon fain, klasszikus nagyzenekari, énekes betétek is, de legtöbbször inkább csak a környezet hangját – és társaid folyamatos kommentárjait – hallod, az viszont kiváló, gazdag és élethű. A legtöbb karakter szinkronhangot is kapott a párbeszédekhez.

Napestig mesélhetnék még azokról a fantasztikus dolgokról, amiket a Dragon’s Dogma előzetes verziójának nyüstölése közben tapasztaltam, de valamikor abba kell hagyni. A játékot 4x egymás után újrakezdtem nullára gyalulva, és mindig teljesen más dolgokkal találkoztam – pedig csak a jéghegy csúcsát érintettem meg, és nem váltogattam a kasztokat. Semmit sem láttam még ebből a hatalmas világból, de be akarom járni minden szegletét. Egyik meglepetésből a másikba estem, legfőképpen azért, mert minden előzetes várakozásommal ellentétben ez nem egy Monster Hunter, hanem egy színtiszta akció-RPG-kaland, a legnemesebb fajtából. Kiváló és működő ötletek pazar gyűjteménye, melyben a sok-sok működő ideát egységes egésszé kovácsolták össze. Az események valós időben történnek, nem lescriptelve, attól függően, hogy neked éppen mihez van kedved, mit hogyan akarsz megoldani. Hihetetlen és elképesztő, mennyire te alakítod a történéseket!

A játékot szinte alig tudtam letenni, abszolút beleszerettem, és ha azt mondom, őrülten várom a bolti változat megjelenést, még nem is mondtam sokat. Ennyire szabad, ennyire szubjektív módon görgethető kalanddal én még SOHA nem találkoztam konzoljátékban (PC-n is max a World of Warcraftban), és el sem tudom képzelni, mennyi újdonság várhat még rám a történet során. Elsöprő változatossággal és szavatossággal kecsegtet a game!

Ez az egyedi passzív multi pedig, ahogy működik, ahogy ki van találva, egyszerűen ZSENIÁLIS! Soha ezelőtt ilyen okosan dolgozó, TANÍTHATÓ mesterséges intelligencia nem született még videojátékban, és az ehhez kapcsolódó végtelen szabadság egyszerűen bearanyozza a kaland minden percét – mely még akkor is átütő erejű lenne a lehetőségek széles tárházának köszönhetően, ha történetesen egyes egyedül kéne játszani. Semmi szükség a humán co-op módra, ez így kiváló, ahogy van!

A Dragon’s Dogma 2012. május 25-én debütál Európában. Ha valamit, hát ezt vétek lenne kihagyni, amennyiben kedveled a fantasy kalandokat!

(A felhasznált screenshotok mind saját termésűek, a szoftver beépített fotó módjával készültek akció közben. Ha bárni kérdésed akad, és tudom rá a választ, szívesen segítek itt a cikkben.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
72. martin  Főszerkesztő
2012.05.03. 12:24:34
LV27
Válasz 71. Spike91HUN üzenetére:
Ez nem JRPG.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
71. Spike91HUN  PlayStation.Community tag
2012.05.02. 15:17:08
LV3
Kipróbáltam a demot na végre egy fasza JRPG, ami hozza a ps2esek szintjét hangulatilag tuti vétel majd...
DRUNK-GAME-METAL-KAKAÓSKALÁCS
70. Spike91HUN  PlayStation.Community tag
2012.05.02. 15:15:29
LV3
Válasz 67. taron üzenetére:
Nekem is ez a bajom de tuti beszerzős:D
DRUNK-GAME-METAL-KAKAÓSKALÁCS
2012.05.02. 11:06:12
LV1
Biztos nagyon jó lesz. Meg fogom venni valamikor, de ha teli tömik DLC-kel akkor csak a complete edition-t fogom beszerezni.
68. Asaob
2012.04.24. 15:28:14
LV1
japan store-rol mar lehet tolteni! Huzzatok :)
67. taron  PlayStation.Community tag
2012.04.23. 13:13:48
LV5
http://www.youtube.com/watch?v=NrCiV4LOYk4
szarok a grafikára ha ennyire fullos a game,Martin meg ért hozzá no comment,tuti vétel lesz csak most hegyekben állnak a platinázandó cuccok itthon hála az égnek.szóval nem megjelenéskor de meglesz az tuti!!
Ar0nka
66. MazaHUN  PlayStation.Community tag
2012.04.22. 19:26:24
LV6
Annyira, de annyira jó lenne....

Most mikor olvastam, h a Skyrimban sem, Darkbansem, stb-ben sem szóval valami nem stimm... (Én is érezem ezt.)
Szeretnék ilyen játékkal játszani, de valami nem jön be soha..
Itt éreztem, h ez lesz a tuti (és persze ebben reménykedtem)
, de kiderült, h KamuCoop:(

Így vettem meg a Dark Soulsot, ami eddig nagyon bejön, talán a nehézsége miatt is.

Jó NAGYON JÓ ez a game, biztos játszok is majd vele, de az online coop hiányában nálam csúszik a beszerzés dátuma...

Pedig a cikkben nagyon jó dolgokra derül fény, tényleg tutin össze gyurmázták, tetszik a fejlesztő gárda, az ellenek, tiszta Heres of might and magic:D Minden tuti..

(csak reménykedem, egy Real Coop-ban;)
independent
65. MazaHUN  PlayStation.Community tag
2012.04.22. 17:56:18
LV6
Válasz 61. ALF22 üzenetére:
:D nem csoda...
independent
64. HTB  Szerkesztő
2012.04.20. 19:12:24
LV6
nagyon taszít a szörny/karakterdizájn, pedig biztos tartalmas meg fun
Just another freak in the freak kingdom
63. Mofarguru  PlayStation.Community tag
2012.04.18. 19:00:11
LV4
Válasz 61. ALF22 üzenetére:
Igen igazad van ez nem "igazi" co-op mód, de azért mégis. ;)) Bár megmondom a frankót, annyira eddig nem voltam oda az ilyen fajta gép által irányított játékosokért. De ahogy olvasom, ebben a gémben új értelmet nyert ez a "stílus". Na még pár nap míg jön a demo és majd meglátjuk.
" örökké nem eshet... "
62. martin  Főszerkesztő
2012.04.18. 12:37:34
LV27
A napszakváltozás hihetetlenül hangulatos.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
61. ALF22  Son of Liberty
2012.04.18. 11:57:51
LV26
Válasz 55. Mofarguru üzenetére:
jó lesz ez
bár én a co-op jelzőt gépi társaknál nem használom
60. zaz
2012.04.18. 09:47:44
LV3
Hibátlan lesz!
Addigra talán végzek a Wicher 2 vel.
59. noozi  PlayStation.Community tag
2012.04.18. 08:27:13
LV17
Válasz 57. KRRRX üzenetére:
nem olvastad el a tesztet. Nem lehet barangolni haverokkal
PSN ID; No_Ozi_
2012.04.18. 04:13:13
LV3
Válasz 56. martin üzenetére:
Ha jól emlékszem valamikor 96 környékén írtál egy tesztet a Vandal Hearts-ról a Kbytban.Akkor az írásod hatására(na meg hogy imádom ezt a stìlust),vettem meg a jâtékot,ami azóta is a gyüjteményem ékes része.Most ezen cikked elolvasva tükön ülve várva biztosan megveszem a Dragon‘s Dogma-t.Köszi az objektív és mégis személyes véleményt.
Rpg-k mindörökké!
57. KRRRX  PlayStation.Community tag
2012.04.18. 02:25:03
LV3
Engem ez érdekel , végre lehet majd jókat barangolni haverokkal, és valszeg jó kihívás is lesz majd.
kRrRx
56. martin  Főszerkesztő
2012.04.18. 00:00:56
LV27
Elindultam megnézni, mekkora a térkép. Vagy 2 in-game napig mentem, de belefutottam pár LÁTHATATLANNÁ váló ellenfélbe. Mindenkit megöltek, én elszaladtam. Vissza 2 nap a városba, odamentem a varázskőhöz, és visszakaptam a main pawnomat.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
55. Mofarguru  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 23:57:17
LV4
Le a kalappal Martin! Ez nem semmi "kis" kedvcsináló volt. Aki eddig csak hezitált, vagy netán nem is ismerte ezt a gyöngyszemet, annak is végleg meghoztad az "ihletet"! :)) Én már azóta várom, mióta az első screen kikerült róla a netre. Ami eddig is a legjobban izgatott a gémet illetően, az maga a co-op. Nem tudtam elképzeli, hogy miképp lesz megvalósítva ez a mód a gémen belül. De a soraidból azt veszem ki, hogy nincs ok aggódni, frankón megoldották. Már alig várom, hogy végre leülhessek elé, és elmerülhessek benne! Csak "sajna" nagyon úgy néz ki, hogy nem kevés időmet fogja felemészteni. Mit fog ehhez az asszony (megint) szólni?! :D
" örökké nem eshet... "
54. SOLDIER  49%Motherfucker/51%SonOfABitch
2012.04.17. 23:45:29
LV11
Válasz 47. martin üzenetére:
Akkor, nagyon esélyes, hogy találkozni fogsz a bérkarimmal.:)
Please to meet you... Hope you guess my name.
53. martin  Főszerkesztő
2012.04.17. 20:03:48
LV27
Az előbb volt kergetőzős-elkapós quest is. Beszarás ez a játék.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
52. ALF22  Son of Liberty
2012.04.17. 19:57:11
LV26
Válasz 51. leslie21 üzenetére:
németek nem kapnak resi6 demót hozzá (ez is új, meg nem tudom pontosan mit jelent)
cserébe 100an kapnak bonus questet mint ingyenes dlc

szal ilyen mellékküldis dlc-k lesznek majd
51. leslie21  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 19:30:51
LV11
Válasz 50. ALF22 üzenetére:
Ez igaz, ha valami fostaliga csőjáték lenne 6-8 órás játékidővel, akkor kihagynám, de ez önmagában is megéri a pénzét, akár lesz később DLC, akár nem.
50. ALF22  Son of Liberty
2012.04.17. 16:38:30
LV26
Válasz 49. mentoloshypo üzenetére:
kell ide dlc?
alap sztori 50órás körül van
mellékküldivel lehet 100 is
plusz amit kirándulsz magadtól

mass effectre is várták a multit, nyomták is a demót, azt 1 haverom se játsza már 1 hónapja (de az elején se tolongtak rajta)
49. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2012.04.17. 16:34:48
LV28
Válasz 43. Zangetsu üzenetére:
Ez van, ez nekem se gyere be, de ettől függetlenül nem fogom kihagyni! De az is biztos, hogy nem fogom azt a kevés pénzem DLC-kre költeni.
48. ALF22  Son of Liberty
2012.04.17. 16:17:13
LV26
Válasz 45. leslie21 üzenetére:
én kizártnak tartom
Ki van dolgozva ez a rendszer, erre készültek, ez lett felépítve.

DLC-ben max fegyverek,küldik,ilyenek lesznek.
47. martin  Főszerkesztő
2012.04.17. 15:59:20
LV27
Válasz 46. SOLDIER üzenetére:
Szerintem nincs baj velük. Sok van és sokféle.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
46. SOLDIER  49%Motherfucker/51%SonOfABitch
2012.04.17. 15:37:55
LV11
Nagyon állat ízelítő volt, köszi!

Martin, én csak azt kérdezném meg, így első látásra, milyenek a mellék küldik? Sima szörnyhent, hozd ide-vidd oda feladatok, vagy mutatnak egy kis változatosságot, vagy esetleg a körítés különleges. Mittudomén, úgy van előadva, hogy észre se veszed, hogy megint tápolsz.
Please to meet you... Hope you guess my name.
45. leslie21  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 15:32:05
LV11
Válasz 43. Zangetsu üzenetére:
Az lehet, nem tartom kizártnak, hogy a sokak által hiányolt valós coop-ot is DLC-ként tolják be később.
44. soliduss  A Krónikás
2012.04.17. 13:55:46
LV24
Válasz 26. lesliebuz1977 üzenetére:
Egy fantasy játéknál a hangulat a lényeg nem a grafika.

Tekints erre úgy mint a japán választ a skyrimre.

Nekem bejövős nagyon..
43. Zangetsu  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 13:44:16
LV5
Eddig is város volt a játék. Nekem csak egy bajom van mivel Capcom a kiadó garantálható lesz a minimum 3-4 ultimate dlc kiadás:(
42. martin  Főszerkesztő
2012.04.17. 13:18:43
LV27
Válasz 38. Spongya üzenetére:
Még a bejelentés előtt feltételes módban említettem co-opot, de aztán hamar kiderült, hogy kölcsönzős lesz. Ergo nem maradt ki semmi, vagy máshol olvastad, vagy elnézted.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
41. treck  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 13:18:00
LV6
Köszi a kedvcsinálót martin! Nálam elérte a célját! :) Elő is rendeltem. Jövőhéten demó. A vásárlás előtt még megvárom a PSCs tesztet. Mondjuk, ha a demó nagyon bejön, akkor premier napos vásárlás lesz. :)
PSN ID: oOTRECKOo
40. martin  Főszerkesztő
2012.04.17. 13:14:58
LV27
Válasz 36. ALF22 üzenetére:
Nem találkoztam időjárás változással, de ettől még a véglegesben lehet.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
39. Spongya  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 13:09:20
LV7
Válasz 37. ALF22 üzenetére:
Azt hittem, hogy olyasmi lesz mint a Lost Planet 2-ben. Igaz, hogy ott sem volt túl okos az MI, de online társak nélkül is élvezhető volt.
38. Spongya  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 13:06:37
LV7
Válasz 35. martin üzenetére:
Te magad írtad több korai hírben hogy az online coop fontos szerepet fog kapni a játékban. No mindegy, úgylátszik ez a funkció közben kimaradt.
37. ALF22  Son of Liberty
2012.04.17. 12:14:47
LV26
Válasz 34. Spongya üzenetére:
Ennél a játéknál sztem gallyra vágta volna az AI-t egy online co-op lehetőség.
Ahol online co-opban lehet tolni a sztorit ott a botok sík hülyék.

Jó lenne persze, de ha ez az ára akkor inkább jobb,ha nincs benn.
36. ALF22  Son of Liberty
2012.04.17. 12:11:49
LV26
Válasz 35. martin üzenetére:
lehet elsiklottam fölötte, de időjárásváltozás lesz benne?
vagy csak a napszakok váltakoznak
35. martin  Főszerkesztő
2012.04.17. 12:03:03
LV27
Válasz 34. Spongya üzenetére:
Sosem volt szó humán co-opról.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
34. Spongya  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 11:31:19
LV7
Válasz 33. martin üzenetére:
Akkor félreértettem az online felfogadott segítőt. : ) Akkor ezek csak más pawn karaktereit jelentik. Pedig jó lett volna 4es online partykban menni. Mintha régebben lett volna szó ilyesmi lehetőségről is, vagy rosszul emlékszem?
33. martin  Főszerkesztő
2012.04.17. 11:10:26
LV27
Válasz 32. Spongya üzenetére:
Nem lesz benne co-op multi, mint ahogy az a cikkben is párszor le van írva.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
32. Spongya  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 11:06:30
LV7
Válasz 31. Ethar_Miraz üzenetére:
Nekem is csak a graf nem tetszik annyira, de könnyen lehet hogy a végleges szebb lesz mint ez a pre verzió. Majd a demonál meglátjuk. Ha szebb lesz és a coop multi is jó lesz benne akkor könnyen lehet hogy a DD lesz meg májusban és nem a Starhawk.
31. Ethar_Miraz  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 10:22:46
LV1
eddig is figyelemmel kísértem és ez csak megerősítette sejtésem, hogy a capcom végre mutat valami JÓT;
egyedül a grafika aggaszt (bár számomra csak sokadlagos) de azért nem egy ps2 gamet vennék (én egy wkc szintű graffal megelégednék)
FUUUUUUUUUU-
30. szikla85  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 10:01:21
LV14
Be kell szereznem ez már biztos
I'm never asked for this
2012.04.17. 09:59:51
LV9
Köszi, ez kurvajó beszàmoló volt!
senki sem ültetheti babyt a sarokba!
28. Masamune  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 07:32:03
LV14
Nagyon faja beszámoló:) Én direkt nem néztem meg róla semmit sem, azt akartam, hogy meglepjen, de tutira beszerzem.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
27. killerorczombie2  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 03:50:40
LV3
hát ez a video nem ejtett rabul...
26. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 03:09:45
LV4
Ahogy a képeket elnézem, a Skyrim sokkal szebb ennél!
I love games!
25. Shinobi_Tom  PlayStation.Community tag
2012.04.17. 00:08:09
LV7
Vége? Én még tovább is olvastam volna ezt az írást, de azért így is köszönöm a kedvcsinálót főszerkesztő úr! Engem már korábban is meggyőztek a játékról készült előzetesek, de ez a fergeteges élménybeszámoló még jobban megerősített abban, hogy minőséget/élményeket kapok a pénzemért! Dragon's Dogma az új kedvencem, pedig még nem is játszottam vele! :)
Civilizáció? Na ne röhögtess!
24. Balee  Devil's Advocate
2012.04.16. 23:52:23
LV12
Ha ez tényleg mind igaz, brutális egy játék lesz. Nem akartam megvenni, sőt eddig egyàltalán nem is érdekelt, de ezek után - ha persze a demó is bejön - muszáj lesz egyből megvenni ezt is. És ugye májusban emellett még a Max Payne 3 és a Ghost Recon Future Soldier is kötelező vétel. Megint csődbe megyek... :D
23. Asaob
2012.04.16. 22:01:19
LV1
Válasz 21. mentoloshypo üzenetére:
Nekem a látvány elég a látottak alapján! Ha tényleg van benne rengeteg tartalom és "lélegzik" a világ !
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
Elmélkedő - Polkorrekt tartalmak a videojátékokban
2018.12.16. 11:00 PlayStation.Community
48 hozzászólás
Szerző: martin
Most akkor milyen bőrszínű és mely vallású ember ölhet büntetlenül milyen neműt és milyen korút?
RiftStar Raiders (PS4, PSN)
2018.12.09. 21:48 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Shoot-Loot-Death-Restart-Death-Restart.
Marvel's Spider-Man - Turf Wars kiegészítő csomag
2018.12.08. 09:33 Kedvcsináló
11 hozzászólás
Szerző: JediEco
Kevésbé ütős a műanyag kalapács.
Oh My Godheads (PS4, PSN)
2018.12.07. 09:08 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Az istenek a fejükre estek.
Nefarious (PS4, PSN)
2018.12.06. 19:17 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Fordul a kocka, avagy egy bűnöző családjában is történhet tragédia.
11-11: MEMORIES RETOLD (PS4)
2018.12.05. 12:43 Játékteszt
4 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A Nagy Háború vérmocskos poklának gyönyörűen megfestett tablóképe.
Neverout (PS4, PSVR, PSN)
2018.12.05. 09:24 PSC egyperces
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
A tömör kocka.
DARKSIDERS III (PS4)
2018.12.04. 11:21 Játékteszt
26 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Wake up, Prince, wake up!
The Forest (PlayStation 4)
2018.12.03. 17:00 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
X-akták + Lost.
Valthirian Arc: Hero School Story (PS4, PSN)
2018.12.03. 09:48 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: angyalkus
Kalandok a varázslatos igazgatói irodában.