PlayStation.Community

2011.10.21. 10:12 Játékteszt
35 hozzászólás
Szerző: EmThor
Értékeld a cikket!
Rám krízis még nem volt ilyen hatással!

A 2007-es év nem csak a Playstation 3 európai megjelenése kapcsán emlékezetes, hanem a Crysis című, akkor még kizárólag PC exkluzív FPS stílusú játék kiadása miatt is, mely azzal vált úgymond hírhedtté, hogy kifacsarta az akkori gépekből a maximumot és ezért még sokáig a legújabb alkatrészek tesztelésére is használták. A Crysis kiadása óta eltelt majdnem négy év leforgása során persze rengeteg minden történt: a konzolok a dollármilliárdos forgalmat bonyolító játékpiac elsődleges szereplőivé váltak, és ennek megfelelően a programot fejlesztő Crytek kiadta a PS3-ra is optimalizált CryEngine grafikai motor 3-as változatát, amivel elérhetővé vált sikerjátékuk folytatása kedvenc konzolunkon. De ahogy a legtöbb film esetében, úgy az egyre inkább moziszerű élményt kínáló programok kapcsán sem vághatunk bele egy történetbe rögtön a folytatással; szerencsénkre a Crytek dolgozói (vagy az EA marketingesei) is ugyanígy gondolták, és a döntésük nyomán a Crysis első részének feltuningolt változatát kiadták végre a lassan digitális Kánaánként funkcionáló PSN-en (ahonnan már így is számtalan kiváló játék tölthető). Ezzel végre teljes lehet az élmény, és mindenki megtapasztalhatja, hogy milyen szuperemberként egy egész hadsereggel, és az idegen invázió fenyegetésével szemben állni!
A közeljövőben játszódó történet szerint valahol a Fülöp-szigetektől keletre járunk, a trópusi szigetvilág egyik eldugott, valóságban nem létező földdarabján (fantázia nevén: Lingshan), ahol az ott dolgozó archeológus csoport valami világrengető dologra bukkan (igen, ismét túl mélyre ástak, mint azok a bizonyos törpék azokban a bizonyos bányákban). Ezt megneszelve az észak-koreai hadsereg megszállja a szigetet, foglyul ejti a kutatókat, akiknek még egy utolsó segélykérő hívása eljut a külvilágba. Erre reagálva az amerikaiak bevetik különleges kommandójukat, mely ötfős különítmény egyik tagjaként kell ledarálnunk a komcsi katonák armadáját és felkutatni a tudósokat, miközben felfedezésük révén kezd elszabadulni a pokol ezen az édeni szigeten.
Megérkezésünk ebbe a szemet gyönyörködtető paradicsomba (a grafikáról bővebben egy másik bekezdésben olvashattok) egészen rendhagyó módon a levegőből indul, ugyanis párezer méter magasságból ugrunk fejest a sötétségbe, hogy aztán a hajnal hasadtával rácsodálkozhassunk arra a digitális játszótérre, amit homokkal, pálmafákkal és a kék legszebb árnyalataiban csillogó tengervízzel töltöttek meg nekünk.

Az első negyed óra tehát a szó szoros értelmében vett, sötétben való tapogatózással fog telni, ahogy megismerjük a kezelés mikéntjét, különös tekintettel a nanoruhánkra.
Hogy mi is ez pontosan? Az USA hadseregének egyik legtitkosabb fejlesztése, egy személyre szabott, milliókat érő öltözet, amely kicsiny kommandónk tagjainak a kiváltsága. A szemünk elé boruló részében, egy beépített vizoron keresztül akár a sötétben is láthatunk és ez a rendszer vetíti a képernyőre a környező terepet mutató térképet, illetve az életerőt és a magától újratermelődő energiát jelző mutatókat is. Az izmaink rostjaival szorosan egybefonódó apró nanorobotok képesek a sérüléseinket rövid időn belül meggyógyítani (ez pedig azt jelenti, hogy ha eltalálnak, akkor elég elbújni, amíg visszatöltődik az erőnk), tudunk kb. egy emeletnyi magasságba ugrani, emberfeletti sebességgel sprintelni, és a ránk zúdított golyók sebzését jelentősen lecsökkenteni azáltal, hogy a ruha acélkeménységű szövetét a ráfordított plusz energiával mintegy páncéllá varázsoljuk (L2 gomb). Érdekesebb a láthatatlanság, ami jóval több taktikázási lehetőséggel kecsegtet (R2 gomb): ez akkor válik kézenfekvővé, amint túlesünk az első éjszakai pályán és feltárul előttünk a sziget, annak minden szépségével, több osztagnyi életünkre törő katonájával, no meg a millió éve háborítatlanul megbúvó, nem földi eredetű... leleteivel.
Az óriási, szabadon bejárható, nem túl hosszú töltési idővel elválasztott szakaszok egész egyszerűen lenyűgözően festenek! A tengerparton rákok kóborolnak, minden egyes homokszem megcsillan a napfényben, a pálmák pedig békésen hajladoznak a lágy tengerparti szellőben (hogy aztán rövid sorozatokkal szilánkokra lőhessük azokat, mert még ezt is megtehetjük). Ahogy a dzsungelbe érünk, a térdig érő aljnövényzet a fizikai törvényeinek megfelelően hajlik el a nyomunkban, a fény pedig látványosan, igazi árnyjátékot kreálva szűrődik át a levelek közt. Nem mindennapi látványban lesz tehát részünk, teljesen életszerűvé és hihetővé válik a játéktér körülöttünk, s mindez egyben technikai bravúr is, ami a készítőket dicséri.

És hogy jönnek a képbe a már említett, ruha által biztosított speciális tulajdonságok? Nos úgy, hogy a nagy felfedezhető terep miatt (amit egyes részeken dzsipekkel, sőt akár tankkal is bejárhatunk) többféleképpen is megbirkózhatunk egy problémával, és szerintem nem lesz két játékos, aki ugyanúgy kezelne egy szituációt.
Lássunk egy példát! Adott szakadék, alant egy folyó és felette egy függőhíd. Ennek a túloldalán célunk, a koreai bázis, tele tettre kész katonákkal, akik alig várják, hogy kibiztosítsák kb. mindenüket, ami van, kerüljön bármibe is a megállításunk. Lehet Rambót játszani: páncél fel és uzsgyi neki, bár az ilyen akcióknak általában csúnya vége van. Ám ha jobban körbejárjuk a problémát, egy idő után közlik rádión, hogy a folyó mentén leúszva, a lankás oldalon rejlő kis csapáson csendben felosonhatunk, egészen a célunkig. Szóval teljesen szabad kezet kapunk, így biztos, hogy mindenki képes lesz kijátszani azt a stílust, ami hozzá a legközelebb áll, legyen az a bokortól bokorig való sunnyogás (volt konkrétan olyan szakasz, amit így, teljesen láthatatlanul, egyetlen lövés nélkül vittem végig), vagy az ólom önfeledt szórása.
Ami az ellenfeleket illeti, általában csoportosan jönnek, néha gépágyúval szerelt dzsippel. Az őket irányító mesterséges intelligenciát fejlesztették a PC-s változat óta, ami azt jelenti, hogy néha megpróbálnak bekeríteni és legtöbbször fedezékbe bújnak, de egyszer előfordult, hogy szimplán beletolattak a vízbe: nem tökéletes az illúzió, de a többi játékban megtapasztaltnál nagyobb a kihívás.
A kezelés teljesen megegyezik a Crysis 2-ével, tehát a Select gombbal tudjuk felhozni a két fő fegyverünkre (a bombák, gránátok és az esetenkénti rakétavető mellett persze) felszerelhető extrákat, úgymint hangtompító vagy különféle távcsövek. A pályák egyébként változatosak, nem csak több napszakban, de többféle környezetben fogunk harcolni, bejárhatjuk majd a sziget minden zugát a lagúnáktól a bányákig.

A Crysis PS3-as inkanációja jóval több, minthogy holmi sebtében elkészített, igénytelenül portolt változata volna csupán a PC-s eredetinek. A felbontás 1024x720, ennek ellenére teljes HD felbontásra „húzva” jelenik meg a kép. A CryEngine 3-as motor segítségével lecserélték a teljes bevilágítási rendszert, a textúrák jó részét, így ott is egyenként megszámolhatjuk a köveket az erdei tisztáson, ahol a PC-s verzióban ez kendőzetlenül homályba burkolódzott. Az összképet tekintve az eredeti közepes-magas grafikai beállításainak felel meg ez a konzolos változat, ami szerintem nagyon jó eredmény! A képfrissítés értéke a netes elemzések alapján 30 képkocka másodpercenként, és csak egy-egy nagyobb akció során esik le 20fps környékére, de én látható szaggatást nem tapasztaltam egyetlen pillanatra sem. Egyes tereptárgyakhoz való közeledés során, azok részletesebben jelennek meg (level of detail), de ez sem volt kirívóan feltűnő, nem zökkentett ki a játék világából.
Ami a 3D-t illeti, a Killzone 3 etalonnak tekinthető megvalósításától sajnos messze van a Crysis-é. Az éjszakai, sötét részeknél gyengébb, nappal viszont kellemesebb.
A fizikai motor valósághűen kezeli a kis viskókat, amiket akár porig rombolhatunk, de az „apróbb” tereptárgyara is kellő figyelmet fordítottak: dobálhatunk szinte mindent az ellenfelektől kezdve, a gumiabroncson át a szemeteszsákig, az erdő gépfegyverrel való ritkításáról pedig már ejtettem szót. A hangok kapcsán még annyit tudok mondani, hogy a muzsikák, bár nem közelítik meg a Hans Zimmer komponálta második rész zenéit, de minőségileg megfelelő aláfestésként szolgálnak a drámaibb jeleneteknél. A fegyverek viszont nagyon jól szólnak: az új vezeték nélküli PS3-hoz szánt fejhallgatóm szinte felrobbant, mikor elsütöttem a mesterlövész puskát (az ellen meg repült vagy 3 métert), és a dzsungel zajai is szinte életre keltek körülöttem.
Mindezeket egybevéve azt hiszem, nem kell tovább ragoznom, hogy jó vétel a Crysis első része! Még azoknak is, akik talán már anno végigjátszották, mert a kézre álló irányítás és a röccenésmentes, fotelünk kényelméből élvezhető „vizuális orgia” még szebben fest, mint valaha, hála a grafikai tuningnak.
Bár multi sajnos nincs benne és a Warhead kiegészítőt sem tartalmazza, így is átlagos 7-9 óra játékidőre számíthattok (no meg trófeák tömkelegére), vérmérséklettől és nehézségi foktól függően.
Nekem a játék első negyede nem annyira tetszett, mert kicsit nehézkes a történetmesélés, csak csöpögtetik a fő sztorit érintő információkat, így jószerivel úgy éreztem, hogy céltalanul dobálom a nyakuknál fogva az óvatlan észak-koreai bakákat. De aztán egyre izgalmasabbak lesznek a küldetések, nő a kihívás: találkozunk a kutatókkal, lesz egy tankkal végigzúzható pálya, nyílt teljes frontos háború, éjszakai „kummantós-bujkálós” feladat, hogy végül az egész sziget megremegtető kataklizma során a gravitációval is dacolva megküzdjünk az… ellenséggel.

Összességében tehát valamivel jobban bejött ez a rész, mint a Crysis 2, leginkább a szép grafika, a szabadabban bejárható világ, és a többféleképpen megoldható küldetések miatt. Ti se hagyjátok ki, remek kalandban lesz részetek!

Fejlesztő: Crytek
Kiadó: Electronic Arts
Megjelenés: 2011.10.04. (USA), 2011.10.05. (EU)
Ár: 19.99$/15.99Ł
Játékosok száma: Single – 1, Multi – 0
Kép: 1080p
Hang: Dolby Digital, DTS, 7.1
3D támogatás: van
Move támogatás: nincs
Demo: nincs
Méret: 3.7GB
Web: Crysis hivatalos oldal
PSN feltöltő kártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
35. Taky
2011.11.08. 20:03:03
LV1
Válasz 13. EmThor üzenetére:
Hali,nem eladó véletlen a CRYSIS,vagy mondj egy tippet hol vagyem meg!Köszi üdv
34. Gusztika3  PlayStation.Community tag
2011.10.30. 10:06:02
LV2
Ezt de régóta vártam PCn remek volt :D
33. Geryan
2011.10.23. 13:21:56
LV2
Válasz 17. ALF22 üzenetére:
Nem a grafjáról van szó paydaynek.az is klassz.csak más kategória a 2 játék.Az coopra épül.Egy értelmű,hogy így éreztek a játék iránt.csak az a játék nem az én műfajom.
32. Kleinedanke  A hobbit
2011.10.22. 21:17:00
LV4
Na ma este kijátszottam! Fokk yeah! :D
PSN ID: jetiii_HUN
2011.10.22. 14:13:13
LV6
A protonpuskával lelövöm a sugáríjjnyilasat...fuuu de hidegen hagy ez a kategória!
Minden amit leírok az én álláspontomat tükrözi!!!
2011.10.22. 13:09:37
LV1
A képeket nézve tényleg durván szép, de nem veszek játékot csak a grafika miatt. Majd egyszer, ha már tényleg nem lesz mivel játszanom (muhhaha).
2011.10.22. 08:26:34
LV3
A helikopteres (VTOL) részért nem kár. Én marhára utáltam, az irányítás csapnivalóan rosz volt és ezel hazavágta az amugy is elég uncsi pályát.
28. wooltur  PlayStation.Community tag
2011.10.22. 08:16:38
LV16
én tuti beszerzem... majd... :]
R.I.P. Brúnó :-(
27. Masamune  PlayStation.Community tag
2011.10.22. 07:09:34
LV14
Én a 2-vel játszom és eddig imádom.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
26. EveliL
2011.10.22. 04:15:51
LV1
Válasz 25. Balee üzenetére:
Talán azért, hogy később megvehesd DLC formájában. :)
25. Balee  Devil's Advocate
2011.10.21. 21:48:33
LV12
És igazad van, a helikopteres rész kimaradt a játékból:

http://www.youtube.com/watch?v=PaHfd9A1GcE

Basszus vajon miért hagyták ki?
24. Balee  Devil's Advocate
2011.10.21. 21:45:29
LV12
Válasz 3. Zangetsu üzenetére:
A tankos rész benne van, repülős rész nem a Warhead-ben volt?
Tényleg nincs róla valami infó, Warhead-et nem akarják átírni? (Sokkal jobb mint az alapjáték, ráadásul magyar fejlesztés.)
23. Balee  Devil's Advocate
2011.10.21. 21:43:16
LV12
Én már anno a megjelenésekor PC-n kijátszottam (2x is), így egy kicsit unalmas volt harmadik alkalommal. Iigazából csak azért vettem meg, mert kíváncsi voltam, hogy grafikában mennyire közelíti meg a PC-s verziót..., természetesen nem éri el azt a szintet, de konzolon is nagyon szép lett a játék.

Akinek anno kimaradt, annak viszont egyszer feltétlenül érdemes végigjátszani, alapvetően egy nagyon változatos, kissé sandbox-szerűen szabad játékról van szó, nagyon élvezetes harcokkal, jó AI-val, változatos pályákkal, viszonylag hosszú (8-10 óra egyéni játékstílustól függően) játékidővel.

A platinát is egész könnyen össze lehet hozni. (akár egy végigjátszással, nem olyan nehéz a delta fokozat)
22. kicccsawo  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 21:27:37
LV13
Válasz 19. zoli12i üzenetére:
nem használtam egy fegyvert és nem tudtam, hogy melyiket amikor kiderült akkor meg csak lestem
Kis szakadék-koszodék peremkerületi proligyerek
2011.10.21. 21:11:37
LV1
Én anno PC-n toltam nekem nagyon tetszett . De azért annyira nem hogy most még egyszer kitoljam ...
2011.10.21. 20:57:05
LV21
Nagyon kéne, de mocsok drága :(
19. zoli12i  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 20:53:27
LV11
Válasz 18. kicccsawo üzenetére:
És mi volt a gond ?
18. kicccsawo  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 20:45:41
LV13
Válasz 16. HUN_GERGO üzenetére:
igen, kétszer max de csak akkor ha nem bénázol úgx mint én, mert négyszer játszottam végig és még se lett platina mire rájöttem mi a gond nem akartam elhinni milyen béna vagyok :)
Kis szakadék-koszodék peremkerületi proligyerek
17. ALF22  Son of Liberty
2011.10.21. 20:11:37
LV26
Válasz 12. Geryan üzenetére:
előrendeltük és azóta nyomjuk ezerrel esténként
és mindig úgy tesszük le,hogy brutál,fantasztikus,stb

asszem ott van hangulat akkor
ja a grafika az más tészta, arra nem buzulunk:)
16. HUN_GERGO  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 20:02:45
LV15
Válasz 15. kicccsawo üzenetére:
Csak végig kell vinni érte?
15. kicccsawo  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 19:43:05
LV13
Válasz 7. gugello üzenetére:
nekem is :)
Kis szakadék-koszodék peremkerületi proligyerek
14. kicccsawo  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 19:42:38
LV13
Válasz 9. ALF22 üzenetére:
mond nyugodtan, én megvettem crysist de nem egy nagy eresztés
Kis szakadék-koszodék peremkerületi proligyerek
13. EmThor  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 19:21:46
LV12
Válasz 8. cybergolyo üzenetére:
Köszi!
Alf, Payday más, másképpen szórakoztat, de jónak tűnik az is.
Mondjuk nekem is a SWAT ugrott be.

ON: Én anno elkezdtem a Crysis-t PC-n, de nem fogott meg. Pár alien, nagy dzsungel, menj a bázisra, BUMM elkezdenek lőni a hajóról, jelzőfáklya, hadsereg körbevett.

De most PS-en nagy élmény volt. Tök simán fut, nagyon szép, és az első pár semmitmondó küldi után azért beindul. A saját magam által választott lopakodós részek nagyon bejöttek, volt hogy az éjszaka közepén feküdtem a susnyásban, hogy visszatöltődjön a láthatatlansághoz az energia, mire pár centire elhaladt egy őr, levegő bennakad, OK odébbment, kifúúúúúj :) Szóval vannak nagyon jó pillanatai. A tankos rész is korrekt volt, mert ha kilőttek volt egy másik. A mesterlövész puska meg tényleg oltári nagyot szól!
12. Geryan
2011.10.21. 18:52:28
LV2
Válasz 9. ALF22 üzenetére:
Ha neked a payday pénzt ér akkor nincs miről beszélni szerintem......
:)
Az a swat gyenge mása.Gyerekesen erőltetett feladatok,bugyuta az egész.
Demót toltad???kétlem... :)
Ez meg 10 év múlva is egy lenyűgöző játék lesz,a hibái ellenére is.
11. Sakamoto_14  A bölcs
2011.10.21. 18:50:09
LV20
Ha lesz feltöltőkártyám, biztosan megveszem. Eddig is így terveztem, ez pedig jó megerősítés.
10. zoli12i  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 18:29:27
LV11
9. ALF22  Son of Liberty
2011.10.21. 15:10:39
LV26
most mondjam azt,hogy ott egy payday ami jobban megéri a pénzét?
2011.10.21. 15:09:33
LV1
EmThor
Grat a teszthez. Megint egy jó kedvcsináló.
Kösz
7. gugello  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 15:08:57
LV14
Már meg is van a Platinája! :)
- lazíts ha bírsz -
6. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 13:33:27
LV4
Kár hogy nem lemezen jött ki!
I love games!
5. EmThor  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 11:36:05
LV12
Koszi!
Tankos resz benne van. AI-t fejlesztettek, ezt a PS Blogon kifejtettek egy bejegyzesben. Neha elegem is volt es bokortol sziklaig kusztam lathatatlanul nehogy leszedjenek, mert tavol volt a checkpoint. Repulos resz szerintem nincs benne.

Resi 3 csak a multi betat probaltam meg (az bitang mod bejott, snipert ki is maxoltam), a single move tamogatasa viszont nem tetszett, pedig szivugyem. Mikor a valladhoz emeled a fegyvert nagyon lassu az iranyitas, de vmi patch allitolag javitotta.

Mondjuk itt a Crysis-ban siman el tudtam volna kepzelni a Move-ot, ha mar lud legyen kover alapon.
4. Alien  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 11:29:30
LV10
egyébként az egész szériával kapcsolatban nekem is az a véleményem mint amit Martin is írt, ezek a nyitott játékok elvesztik az intenzitást a rengeteg üresjárattal. ha valaki hozzászokott az adrenalinhoz, az ezeket unni fogja.

volt egy gondolatom, hogy megveszem a 3d miatt, de a crytek megoldása vérgyenge. btw 3d-ben az etalon szvsz már nem a Kz3, hanem a Resistance 3. Ott valóban látszik mit tud a technológia.
3. Zangetsu  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 11:19:56
LV5
Tényleg kivették a játékból a repülős illetve a tankos részt?
Lehet, hogy majd adok neki egy próbát ha olcsóbb lesz kíváncsi vagyok mennyire tér el a pc-stől és elsősorban nem a grafikára gondolok, hanem a nanoruha,AI stb.
2. atesz11  PlayStation.Community tag
2011.10.21. 11:04:50
LV22
Meg lehet kövezni de nekem nagyon bejött!! A teszt jó lett kosy!!!!
PSN ID : atesz11
1. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2011.10.21. 10:17:07
LV28
Szóval uncsi ugyanúgy mint a 2.-rész. De meglepődtem...
Köszi a tesztet EmThor!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
CRYSIS
Electronic Arts
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
8/10
Pozitívum
A látvány még mindig lenyűgöző, bár az Uncharted vagy Killzone által felállított színvonalat nem éri el; a szabadon bejárható pályák több megoldást kínálnak a problémákra
Negatívum
A küldetések változatosak, de így is átlagosak; az akció az utolsó harmadra pörög csak fel igazán

MARTIN BELESZÓL
A Crysis megvételét nem sorolom a legjobb PSN-es bizniszeim közé. A játékot már igen az elején abbahagytam, mert konkrétan halálra untatott. Kellemes ez a trópusi sziget, de nyilvánvalóvá vált, hogy tényleg nem minden stuffnak tesz jót a nyitott világ, néha igen is szükség van a "csőszerű" terelgetésre. Nálam egy 7-est ér maximum, és erősen gondolkozom, mikor álljak neki a végigjátszásnak - ezer ennél érdekesebb szoftverem van.