PlayStation.Community

2011.01.23. 22:04 Játékteszt
14 hozzászólás
Szerző: Petunia
Értékeld a cikket!
Ötletek és szépérzék.

A legújabb konzolgeneráció és az online elérhető tartalmak, valamint többjátékos módusz térnyerésével komoly hangsúly helyeződött a kreativitásra, a saját kezű alkotások életre hívására, sőt azok megosztására. A legjobb példa erre vitán felül állóan a LittleBigPlanet, de a Create-et világra segítő EA háza táján belül maradva a Sims sorozatban is szinte a legkorábbi időktől kezdve lehetőségünk van teremtő istenként funkcionálni. Ezek az anyagok valóságos fellélegzést, regenerációt jelenthetnek az akciódúsabb game-ek mindent elborító áradatában – a tavalyi év végén debütált Create emiatt valószínűleg nem sok játékosnak szúrt szemet, de aki mégis találkozott vele, valószínűleg járhatott volna rosszabbul is. A fejekben csattogó fogaskerekek fogait koptató stuff ugyan távolról sem tökéletes, de kihívásban nincs hiány, és a megoldások felett való elmélkedés esetenként akár egy egész család mentális tartalékait is felemésztheti.Van egy jó és egy rossz hírem…

A Create-nek két oldala van: a fejtörők és a környezet dekorálása. A kettő közül az első sikerült jobban. Mindösszesen tizennégy világban oldhatunk meg tíz-tíz, azaz legkevesebb száznegyven rejtvényt, ami szerintem tiszteletet parancsoló mennyiség. Gond inkább a feladványok természetével van, hiszen mindegyik egyazon sémára, azaz „C” tárgy „A” pontból „B” pontba eljuttatására épül, mely folyamatot láncreakcióként kell elképzelni. A különbséget és a nehézségi szintet a felhasználható tárgyak száma, a megvalósítás körülményessége és legfőképpen a rendelkezésre álló objektumok elhelyezésének pontossága jelenti. Például adott egy hőlégballon kosár, melyet limitált számú ventilátor segítségével kell eljuttatnunk a célba úgy, hogy közben kaktuszokat és egyéb tüskés felületeket kerülgetünk. Máskor egy motort ugratunk át szakadékok felett rámpák és vontató kocsik segítségével. Nagyon sokféle és általában a fizika törvényeinek megfelelően viselkedő tárgyat használhatunk fel a megoldási folyamatban. A kihívások másik típusában járművet kell építenünk a környezet megadott pontján, ami eljuttatja a célobjektumot kijelölt helyére, természetesen egyre több akadály leküzdésével. Ilyenkor a lehető legkevesebb alapanyag felhasználására kell törekednünk. A kihívásokra általánosan jellemző az, ami a korai Tomb Raider játékokra: a legtöbb esetben csupán millimétereken múlik a siker! Amennyiben – teszem azt – egy ventillátort kicsit feljebb raksz, árnyalatnyit módosítasz a kifújt levegő irányán, netán picit odébb tolsz egy rakétát, sikerülhet az, ami korábban nem ment. Ez persze hamar idegesítővé válhat a kevésbé kitartó gamerek számára, hiába nevezik a készítők a Create ezen oldalát kísérletezésre ösztönzésnek. Az ember viszonylag könnyen kitalálja, melyik tárgyat hova rakja, de az állítgatás mikéntjével már félórákat is el lehet bohóckodni…
A game másik fő pillére a rendelkezésünkre álló, meghatározott tematikára (pl. vidámpark, lakóház, űrállomás, sziklás-romos természeti környezet) épülő világok díszítgetése. Ez a fentebb emlegetett, hasonszőrű game-ekben megismert eszközök igénybevételével történik, csak amatőrebb megvalósításban: megfestheted a különböző felületeket, meghatározhatod az ég színét, rakhatsz fel – matricákként – napokat, felhőket, repülőket, madarakat, csinálhatsz esőt, hullathatsz virágszirmokat, sőt különböző tárgyakkal, állatokkal, járművekkel is színesítheted a környezetet. Végül is nem rossz, de ennek a dekorálásának funkcionális oldala nincs, éppen ezért értelme inkább csak a gyerekek esetében lehet – ami a stuff családbarát természetét tekintve mégsem felesleges dolog.

A játékban használatos valuta neve Spark, vagyis „szikra”. Ezek számát egyrészt a kihívások megoldásával, másrészt kreatív láncok (Create Chains) teljesítésével szaporíthatjuk. Utóbbi alatt egy nem túl sziporkázó szisztémát kell érteni: az adott világ meghatározott pontjain az anyag által kért dekorációs eszközöket használni. Így pl. átfesteni egy falat, berakni egy (vagy több) tárgyat, kirakni valamit az égre és így tovább. A legviccesebb az egészben az, hogy miután megkaptad a pontot a teljesítményedért, az adott objektumot akár azonnal ki is törölheted, szóval ennek az opciónak a Spark-gyűjtésen felül tényleg semmi értelme nincs.

Jóval nagyobb hangsúly helyeződik tehát a rejtvényekre, hiszen a világokat csak adott pontszám birtokában nyithatjuk meg, és a nehézségi szint növekedésével egyre több Sparkra van szükség az újabb helyszínek birtoklásához. Én több nap agyalás után bizony az elakadás határán vagyok, mivel nem egy rejtvénynél megállt a tudományom. Amennyiben nem sikerül őket a maximális pontszám közelében megoldani, nem biztos, hogy tovább tudsz haladni a következő csoportra… Viszont a sikerélményen felül szerintem ez is jó motiváció a Create-tel való, hosszabb időn keresztül történő foglalkozáshoz.A háló fogságában

Most jön az, amiről az egyszeri gamernek csakis a LittleBigPlanet (meg a klasszikus Tomb Raider széria epilógusához adott kiegészítő) jut eszébe: nevezetesen a pályaszerkesztő. A megvalósítás viszont sajnos a közelébe sem ér a korábbi, szép példáknak. Egy meglehetősen robusztus eszköz segítségével kell kidekorálnunk a rendelkezésre álló teret, vagy a meghatározott számú és típusú tárgyból elkészíteni a megoldást. Valójában semmit nem építünk, semmit nem szerkesztünk… Vannak heti kihívások is, amelyekben megadott témára (pl. hálaadás, karácsony) kell világokat alkotnunk. Nemcsak ezeket, de a főjáték rejtvényeinek izgalmas és egyéni megoldásairól készített képeinket is megoszthatjuk a közösséggel. Az opció összességében nem rossz, de valójában nem sok teret ad a game fő irányvonalának tekinthető kreativitásnak.
A Create abszolválható a Move-val és a hagyományos kontrollerrel egyaránt. Én a Move-ot ez esetben körülményesebbnek találtam, mivel sokszor van szükség finom mozdulatokra, és itt nem sikerült olyan pontosra a mozgásérzékelés, ahogyan más, Move-specifikus alkotásoknál. A választási lehetőség viszont jó hír lehet a Move-val nem rendelkező playerek számára!
Az anyag műfajából kifolyóan a grafikai és zenei oldal jelentősége elhanyagolható, és a fejlesztők sem fordítottak rá túl nagy figyelmet. A látványvilágot erős közepesre értékelem, de a stílus színes és letisztult. A muzikális oldal tekintetében minden világ saját tematikával rendelkezik, ám sajnos az olykor idegesítő betétekben sincs hiány, a saját számok applikálására pedig nincs lehetőség.
A Create-re adott pontszám alapján már biztosan mindenki levonta a következtetést, hogy kell-e neki ez a cucc, avagy sem. Többen valószínűleg az utóbbi választás mellett döntöttetek. Mégis azt kell mondjam, hogy aki szereti a nyugodt körülmények között zajló, semmivel nem siettetett, gondolkodtató rejtvényezést, nyugodtan adjon neki egy esélyt; akkor meg kiváltképp, ha többen agyalnátok együtt. Én igazán jól elvagyok vele és nem tervezem egyelőre abbahagyni. Segítséget is igénybe veszek, ha kell, hiszen a Create számomra igazi felüdülés a régi és új Dead Space közötti időszakban. Röviden: aki szereti a fejtörőket, annak ez az anyag biztosan tetszeni fog, a többieknek felejtős.

(A Create-et kiemelt támogatónk, a Platinum Shop adta kölcsön tesztelésre. Köszönjük. Megvásárolható boltjaikban, illetve webshopjukból is megrendelhető. Banner fent - lécci' katt! Kösz.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
14. zsuti  PlayStation.Community tag
2011.08.06. 23:24:17
LV1
nem nekem találták ki...
13. EmpiHUN  Driftrocker/BF Veterán
2011.01.26. 23:39:25
LV13
Nekem bejön :)
Köszönjük a tesztet!
A Birodalom örök!... khm.. Hupsz!
2011.01.25. 08:15:10
LV3
Szerintem 20 perc után elfüstölne az agyam.
[NQLO]
11. Greg  PlayStation.Community tag
2011.01.24. 21:34:33
LV25
Érdekes game, szeretem a kreativitást de ezt ki kéne próbálnom hogy eldöntsem nekem találták e ki. ;)
LV426
2011.01.24. 19:03:01
LV10
Ezzel kéne MOVE starter pack-et árulni...
PSN: petho_david
9. Ezio01  PlayStation.Community tag
2011.01.24. 16:57:20
LV13
nem nekem való az ilyesmi
8. Petunia  Szerkesztő
2011.01.24. 12:59:44
LV12
Válasz 5. norbika76 üzenetére:
Sztem én sem tudom abbahagyni, míg vége nem lesz. :D Végül is igaz az, hogy az alapkoncepciót tekintve mindig ugyanazt csinálod, de a megoldás mindig más, más természetű tárgyakkal, és egyre nehezebbek a feladványok. Én baromi jól elvagyok vele - a legjobban kajak az tetszik, hogy semmi nem siettetett, annyit bogarászol vele, amennyit akarsz, közben lehet nyugodtan enni-inni (fontos szempont! :P), és bőven van sikerélmény, ha odarakod magad. Persze idő is kell hozzá, ami nekem nem annyira sok van, tesztpéldányról lévén szó...

Move nem kell hozzá!! Én kipróbáltam azzal és hagyományos kontrollerrel is, nekem az utóbbi használhatóbbnak tűnt, azóta is azzal tolom.

Úgyhogy jó kis játék ez sztem, én egyáltalán nem bántam meg, hogy én kaptam.
Endure and Survive
7. sayainbarni  PlayStation.Community tag
2011.01.24. 11:38:45
LV2
Jól néz ki..Ha lessz movém,lehet veszem
6. SunyiSejby  PlayStation.Community tag
2011.01.24. 10:11:31
LV1
Nekem marad az LBP :)
5. norbika76  PlayStation.Community tag
2011.01.24. 07:44:01
LV2
nem kell hozzá move, megy sima kontrollerrel is.
nagyon poén játék volt, nem tudtam abbahagyni míg vége nem lett:)
4. zsilvolgyi  PlayStation.Community tag
2011.01.24. 06:12:56
LV1
nekem is tetszik, de nincs move-om
3. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2011.01.23. 22:43:52
LV28
A negatívumok ellenére a teszt alapján nekem tetszik.
Kár hogy nincs Move-om!
2. norbifiatal  PlayStation.Community tag
2011.01.23. 22:26:08
LV7
Ja, és köszönjük a tesztet! ;)
"Omae wa mou shindeiru..."
1. norbifiatal  PlayStation.Community tag
2011.01.23. 22:25:46
LV7
Tervezem a vételét, de most már csak akkor, ha lement az ára 12e-ről... :D
"Omae wa mou shindeiru..."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
CREATE
Electronic Arts
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Gyenge
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Többedmagunkkal is kiválóan játszható, elmélyült rejtvénymegoldás, jó szavatosság
Negatívum
Egyazon alapötletre épülő feladványok, körülményes tárgyelhelyezés, gyenge pályaszerkesztő

MARTIN BELESZÓL
Nagy elánnal álltam neki a tesztelésnek: kedvelem a Move-ot, a logikai stuffokat úgyszintén. Az első tizenvalahány feladatot maximálisra csináltam... aztán hirtelen meguntam. Frankón nem hittem el, hogy ugyanaz az ötlet ismétlődik megint. Szóval erős kezdés után csúnya visszaesés részemről. Kontrollerrel nehezebb kezelni, mint Move-val - azzal szinte tökéletes. Ez most nem adta be.