.
 

PlayStation.Community

2011.01.31. 22:32 Játékteszt
38 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Az univerzum állandó egyensúlyát az örök káosz tartja fent.

Ó de szuper, végre itt vagyok bent a DC Universe Online-ban, Superman kegyeltjeként. A szoftver még csak két nap múlva kerül az európai kereskedőkhöz, de az SCEE már mától beengedte az EU-s tesztelőket. Izgatottan lefutom a kötelező prológust, ami beavat a legalapvetőbb irányításba.
Egy rendőrőrsön vagyok. Alig várom, hogy kiérjek a szabadba... ÉÉÉs igen, ez már Metropolis! Wáó!
...sehol senki...
Gorillák riogatják a jónépet a tengerparton... Nézem a szöveget fejük felett - ezek biztos nem humán playerek.
De nicsak, ott jön valaki! JacekPL... aha, a lengyel kolléga is kapott tesztpéldányt.
Annyira szólnék hozzá, de gyorsan tovaszáll...
Mára maradnak a gorillák...

Másnap egy űrállomáson vagyok, de teljesen elveszve. Próbálom kisilabizálni a térképet...
Megáll mellettem valaki, ismerős név a feje felett - Rolmanus, a Konzol Magazin tesztelője!
Juhéj, egy földi! Kicsi a világ, még ha virtuális is!
[SELECT] /say szia roli na hogy tetszik a stuff?
- nagyon bejon, pedig nem vagyok nagy mmo-s
[SELECT] /say sztem is krvajo
Rolmanus integet
Martin táncol
Rolmanus lézert lő
Martin tüzet gerjeszt
[SELECT] /say na megyek questelni
- en is jo jatekot!

Hát igen, az MMO - egy része játék, egy másik része szocializálódás.
Nagy tévedésben van, aki azt hiszi, mindent tud a videojátékok világáról, de még nem volt rendes MMO-függősége. A masszívan sokszereplős online anyagok – melyeknek többsége szerepjáték, azaz RPG – egy külön dimenziót képviselnek a gaming-unierzumban, annyira speciális jellemzőik és jellegzetességeik vannak. Bár egyre több nem elsődlegesen MMO (Massively Multiplayer Online) game is kezd átvenni, vagy átalakítva alkalmazni MMO-elemeket, azért elmondható, hogy például a küldetésrendszerek működése, a jutalmazási szisztéma és a kommunikációs csatornák felépítése mind-mind a közkedvelt, több millió player által napi szinten nyüstölt ázsiai és nyugati MMORPG-kben kristályosodtak ki és tökéletesedtek az évek során. Éppen ezért várta a szaksajtó és a videojátékos nagyközönség egy jelentős része is fokozott érdeklődéssel a Sony Online Entertainment és a DC Comics közös gyermekét, a konzolos vonalon Playstation 3 exkluzív DC Universe Online-t, mely az első valódi, (szinte) minden szempontból teljes értékű PS3-as MMO a piacon.
Ha az MMO-k világáról beszélünk kikerülhetetlen, hogy időről időre szóbahozzuk a műfaj jelenlegi – nyugati – csillagát, a PC-s, milliós előfizetői bázissal rendelkező World of Warcraftot. Bár a direkt minőségi hasonlítgatást érthető okokból igyekszem majd elkerülni – már csak azért is, mert a WoW PS3-on nem elérhető, plusz a hardver képességei adottak –, néha elkerülhetetlen lesz a közérthetőség érdekében párhuzamot vonnom a két szoftver között. A DCUO tesztjét emellett a szokásosnál bővebb lére eresztettem, mégpedig azért, mert tudom, a Playstation 3 felhasználók közül sokan még nem játszottak MMORPG szoftverrel – ezért ez a teszt afféle „MMO gyorstalpalóként” is használható MMO-szüzeknek.

Ha történetesen nincs PC-s múltad, echte konzolos arc vagy és csak érintőlegesen, félinformációkból tudod, milyen is pontosan egy MMO, legjobb, ha a GTAIV-et vagy a Red Dead Redemptiont veszed alapul, és azt megszorzod százzal.
Adott egy hatalmas, sok-sok területből álló nyitott, publikus világ, melyben egyszerre van jelen az adott szerverhez csatlakozó összes játékos, netes kapcsolaton keresztül. Az MMO világok – talán – legfontosabb jelzője, hogy a „dinamikusan változók”, hisz nem csak a több ezer humán player tevékenysége során alakulnak másodpercről másodpercre a történések, de maga az univerzum is változik, például az NPC-k (Non-Player Character), azaz a szoftver által vezérelt karaktereken keresztül. Ez a folyamatos átalakulás az, ami a legjobban megbonyolítja az MMO világok életét, beleértve a játékosokat, a szervereket, az otthoni futtató-hardvereket és magát a szoftvert is, hisz a rendszernek másodpercről másodpercre, állandóan figyelnie kell a történéseket, és folyamatosan adjusztálni a környezetet, természetesen személyre, vagyis playerre szabva – de mindenkire egyszerre!
Például a GTAIV-ben, amikor egyedül bolyongtál a nagyvárosban, a Playstation 3-nak nem volt más dolga, mint hogy megjelenítse a körülötted levő világot, és a közeledben levő gépi entitásokat. Azt számolta, ahol voltál, és amit csináltál. A DCU-ban ugyanakkor nem csak téged figyel állandóan a program, de az összes többi játékost is körülötted, sőt az egész szerveren, így a szoftvernek felfoghatatlanul összetett feladata van, hogy minden pillatatban mindenki azt lássa, amit látnia kell, az egymással kölcsönhatásban álló történések figyelembe vételével. Természetesen vannak olyan ötletek és bevált megoldások, melyek egyszerűbbé és könnyebbé teszik mindkét fél – gép és ember – dolgát az MMO-kban, de ezek pont azok a jellemző összetevők, amiket a teszt elején említettem. Ha új belépő vagy az MMO-világba, sok mindent furcsának és szokatlannak találhatsz, de előbb-utóbb rájössz, hogy a mindennapi, „kinti” logika itt értelmét veszti: egy MMO-ban mindennek a virtuális világ eseményeihez igazodva kell működnie, egyébként a sok ember temérdek egyéni ügyködésének köszönhetően az univerzum összeomlana.
Már itt a legelején elmondom: a DCUO egy nagyon speciálisan kitalált MMO, mégpedig azon egyszerű okból, hogy PS3-ra ezelőtt nem volt ehhez fogható stílusú game. Éppen ezért a fejlesztők tudták, hogy a PS3 tulajdonosok többsége, a kizárólag konzoljátékokat ismerő arcok nincsenek otthon az MMO-k spéci világában. A legtöbb játékban használt megoldást úgy próbálták kialakítani, hogy a gyakorlatlan felhasználók is retaltíve könnyen befogadhassák őket, valamint azt is szem előtt tartották, hogy a szocializálódás, azaz a közös játék és az emberi kapcsolatok alakulása is zökkenőmentesebben működhessen. Egy csomó segítséget építettek a programba, ami azt eredményezi, hogy a DCUO egyszerre tud könnyed és súlyos is lenni, attól függően, hogy milyen szinten tolja egy felhasználó. Bár bizonyára a játék folyamatosan fog változni fennállása során a playerek igényei szerint, az mindenképpen értékelendő húzás, hogy a készítők megvizsgálták a más MMO-kban tapasztalt problémás helyzeteket, és ezeket igyekeztek kikerülő megoldásokkal könnyíteni és minél barátibbá tenni a virtuális életet. (Ezekről később.)

Amióta játszom a DCUO-val, feltűnően sokan kérdezték meg tőlem, mégis hogy van ez az egész a szuperhősökkel, hogyan működik a szisztéma? Mielőtt ebbe belemennék, villámgyorsan ismertetném az alapszituációt.
A DCUO a világ leghíresebb és legpatinásabb képregénykiadója, az 1934-ben alapított, New York belvárosában, Manhattanben, a Broadway 1700-as számú épületében székelő DC Comics (bocs Marvel-rajongók, evidenciákról nem szállok vitába) talán mindenki által ismert szuperhőseiről és antihőseiről szól. A DC-é például Superman, Batman, de Joker is, hogy csak a legnagyobbakat említsem. Ezek a kitalált karakterek mára már olyan ikonikus nagyságokba emelkedett figurák, hogy a világ minden táján, korra és nemre való tekintet nélkül felismerik őket, egyértelműen az emberiség egyetemes kultúrájának részévé váltak, és tulajdonképpen már univerzális „popkultúra védjegyekként” is aposztrofálhatók, mint a Coca-Cola.
A DCUO által kínált ZSENIÁLIS hangulat alappillére, hogy ezek a híres és szeretett kerekterek egytől egyig jelen vannak a játékban – mint a gép által vezérelt figurák. Minden egyes megjelenő szereplő saját történettel képviselteti magát, mely sztori 100%-osan hű az eredeti képregényfüzetekben nem ritkán már 50 éve futó cselekményszálakhoz, nem beszélve arról, hogy ez a számtalan történés most egybegyúrva, az összes eddig felelhető, karakterek közötti összefonódás, érdekszövetség, ellentét és viszály figyelembe vételével került ábrázolásra. Jim Lee rendező és csapata embertelenül komoly munkát végzett, hogy ezt az egészet így tető alá hozták: a DCUO-t játszva az az érzésed támad majd, hogy a virtuális világban eltöltött napok, hetek, hónapok során kvázi „kiolvasol” minden eddigi DC Comics füzetet, és az évtizedek minden képregényekben bemutatott információjának büszke birtokosa leszel, részletesen megismerve olyan rajzolt figurák történetét, akiket eddig talán csak képről ismertél.
Jogos a kérdés: ha a hírességeket a gép kezeli, mi a játékos feladata a DCUO-ban? Nos, a sztori szerint Lex Luthor, a hatalommániás, de szuperintelligens – tar kopasz – mágnás világuralmi törekvéseinek végkifejleteként a távoli jövőben végül legyőzi a jókat, legfőképp fő ellenfelét, Supermant.
Itt megragadom az alkalmat, és leírom azt a gondolatot, amire e tesztben még többször is fogok reflektálni: a minket körülvevő világegyetem létezésének – legyen az a valódi vagy kitalált – kulcsa, bármilyen értelemben nézzük is, bármely területre vetítve, a jó és a rossz örök harca, körforgása által kiváltott egyensúly. Nincs eredendően jó vagy rossz, nincs pozitív vagy negatív pólus: csak a másik oldal fényében válik azzá, ugyanakkor a jó nem létezhet rossz nélkül, és fordítva sem működik a dolog. A DC univerzumban minden jó szuperhősnek van egy rossz anithős párja, egy nemezise, aki kiegészíti őt – a karakterek csak együtt létezhetnek, megszületésük kulcsa, létük értelme, minden cselekedetük meghatározója a másik fél. Se Superman, se Batman nem lehetne a jóság és a becsület „élő” megtestesítője, ha nem lenne egy eszement Lex Luthor vagy egy bolond Joker, akik gonoszságait ők ellenpontozzák. A makulátlan Wonder Woman, The Flash vagy Green Arrow valószínűleg hamar egymás ellen fordulnának egy olyan elképzelt utópiában, ahol nem lennének olyan aktívan tevékenykedő rosszaságok, mint Circe, Sinestro, vagy Deathstroke.
Superman tehát elesett, azonban Lex Luthor álmai mégsem teljesülhetnek: mintegy harmadik félként megjelennek az űr mélyéből bolygónkon Brainiac, földönkívüli android hódító inváziós seregei, melyek olyan elsöprő erőt képviselnek, hogy Luthor belátja: itt bizony a jók segítsége nélkül még akkor sem arathat győzelmet, ha az összes antihőst maga mellé állítja is. Az „ellenségem ellensége a barátom” elvet követve ismét érvényesül tehát az egyensúlytörvény – Luthor visszamegy az időben, hogy figyelmeztesse a jókat tömörítő Justice League-et a fenyegető veszélyre, majd nanorobotokat szór szét a Földön, hogy az utca átlagemberét is szuperhősi képességekkel ruházza fel, gyarapítván a Brainiac robotjai ellen vonuló sereget.
Egy ilyen kezdő szuperember bőrébe bújik bele a player is…
A DCUO bétáját kipróbáló, de csak felületes, vagy nulla MMO-ismerettel rendelkező játékosok közül többen is – tévesen – azt hitték, ez egy online hack’n slash game. Pedig messze nem az. Ugyanakkor tény, hogy az MMO-kban, ha elvesszük a szocializálódást és a történetet, nem más marad, mint a harc. A folyamatos küzdelem a sokszereplős online szerepjátékok tulajdonképpeni lényege, egyben a questek (quest = küldetés) alapja is.

A játék a kötelező cca. 15GB-os kliens (+ aktuális frissítések) letöltése és telepítése után egy a teljes további virtuális életedre erősen kiható döntéssel indul: PvP vagy PvE szerverre kívánsz-e csatlakozni? (Jelenleg mindkét fajtából 2 darab elérhető, mindegyik közepes népességgel.)

- A PvE rövidítés jelentése Player versus Environment, azaz „játékos a környezet ellen”. Az ilyen szervereken leginkább olyanok játszanak, akik szeretnek néha nyugiban, egyedül, mindenféle fenyegetés nélkül kalandozni. A DCUO-ban a program által irányított NPC (Non-Playing Character) karakterek mellett a humán playerek is küzdhetnek egymással, tehát a hősök és az antihősök is folyamatos háborúban állnak. PvE szerveren ugyanakkor egy humán playert kizárólag csak akkor támadhat be egy másik humán játékos, ha a „célszemélyen” engedélyezve van a bármikor ki- és bekapcsolható PvP állapot.
- A PvP jelentése Player versus Player. Az ilyen szervereken „élethűbb” a virtuális létezés, hisz karaktered bármelyik pillanatban megtámadható egy másik humán player által. A folyamatos kihívásokat kereső játékosok választják a PvP szervereket, mert egy ilyen világban soha nem vagy biztonságban – akkor sem, ha mondjuk az NPC-k ellen háborúzol, és valamilyen küldetést csinálsz. PvP szerveren rendszeresen előfordul, hogy egy portyázó ellenséges csapat (vagy egy kakaskodó alak) hátulról meglepve elkeni a szádat és megzavarja a szólózásod a nagyvilágban, ugyanakkor az erőfitogtatásra neked (vagy ligádnak) is bármikor ott a lehetőség.
- A gondos szerverválasztás abból a szempontból is fontos, hogy ha ismerősökkel-barátokkal akarsz kalandozni, mindenképpen azt a világot válaszd életteredül, ahol ők vannak. Karaktereitek csak ugyanazon szerveren találkozhatnak!
Saját karakter készítése

Szerverválasztás után kezdődik karaktered külsejének és tulajdonságinak kalibrációja. Fontos tudni, hogy a PSN ID-hez kapcsolt aktív előfizetéshez több karakter (több mint 10) generálható, így előbb-utóbb végigpróbálhatod a game minden egyes karakterosztályát.
A nem és a testméret megadása után (egyik sem befolyásolja a figura erejét!) kiválaszthatod, hogy te akarod részletesen beállítani leendő virtuális másod képességeit (custom), vagy egyszerűbb megoldással az ismert DC szuperhősök közül valakihez hasonló figurát gyártasz-e (inspired).
Az igen részletesen személyre szabható külsőségek mellett a DCUO legfontosabb választása, hogy a jók vagy a rosszak oldalán akarsz-e hadba szállni. Fontos tudni, hogy együtt kalandozni és érdemben kommunikálni lényegében csak az azonos oldalon állók tudnak (pár open-world küldetéstől eltekintve), így előre jól el kell dönteni, Hero (hős) vagy Villain (antihős) szerepben kívánsz-e parádézni.
Ezután választhatsz magadnak jellegzetes „beállást” (komoly, képregényes, erőszakos, stb.), majd ismét komoly döntés következik: ki legyen a DC karakterek közül a mentorod? A DCUO a legtöbb MMORPG-hez hasonlóan alap karakterosztályokat – Tank, Healer, Controller, DPS – használ, a mentorok pedig ezeket határozzák meg. Fontos: a DCUO-ban újdonságként „dupla” kasztok vannak, azaz minden karakter alapállapotban DPS, és emellé jön a mentor által meghatározott második osztály. Ez a bővítés nagyban segíti a sikeres kalandozást és a player teamek működő összeállítását.
A hősök csapatában Superman, Batman és Wonder Woman, az antihősöknél Joker, Lex Luthor és Circe alkotja a mentorok táborát. Az egyensúly természetesen itt is alapállapot:
- Superman/Lex Luthor a leendő tankok mentora. A tank az a figura, aki csapatalapú küldetés esetén leginkább álja a gépi ellenfél (pl. boss) ütéseit. Ő tehát az önjelölt bokszzsák. A tank magára vonja az ellenfél figyelmét, és magas életerejével plusz erős védelmi vonalával eltereli a többiekről a figyelmet.
- Wonder Woman/Circe a varázsló healerek, azaz mágus gyógyítók mentora. A helaer felügyeli a csapat egészségi állapotát, folyamatosan erősíti a tankot, és persze a többieket is ő tartja életben, leveszi róluk a „rontást”, amit az ellenfelek ragasztanak – esetlegesen – rájuk.
- Batman/Joker a controllerek mentora. A DCUO-ban a controller az az „ezermester” karakter, aki technikai kütyüinek és képességeinek bevetésével felügyeli, irányítja és kontroll alatt tartja a csapatalapú harcokban az ellenséges hordákat, hogy a teamet például ne rohanja le egyszerre túl sok ellenfél.
Bármely kasztot választod is a mentorok által, a DPS role (role = betöltött poszt), azaz „elsődlegesen sebzést osztó” feladatkör mindenkinek rendelkezésére áll. Ez az újítás azért nagyon jó ötlet, mert más MMO-kban gyakran nehézséget okozott, hogy egy bizonyos kaszt (pl. a healer) nem tudott elég sebzést bevinni a mobokra (mob = a gép által irányított ellenfél), ezért szólózáskor vagy egyes helyzetekben az ő helyzetük nagyon nehéz volt. A DCUO-ban minden karakter azonnal tud váltani az előre beállított két képességkiosztás közül, így a minimum 2, maximum 4 (néha 8) tagú csapatokban szükség esetén bárki lehet DPS, senki sem válik feleslegessé. Amikor egyedül játszol, szólóban végzel küldetéseket, leginkább úgyis arra van szükség, hogy minél több sebzést ossz ki a mobok között, csapatban viszont elengedhetetlen lehet egy másik feladatkör.
A továbbiakban újabb képesség-beállítások következnek. Megadhatod, hogy karaktered milyen elem által képviselt erő birtokosa legyen (tűz, jég, stb.), majd következik a figura mozgásstílusának eldöntése.
- Superspeed: ez a The Flash-től ismert szupergyors futás. Épületek/felületek oldalán is működik.
- Acrobatics: akrobatikus szökkenés, a falon mászás és a lebegve siklás lehetőségével.
- Flight: akárcsak Superman, madár módjára szelheted a levegőt.
A karaktergenerálás utolsó állomása a használni kívánt fegyvernem megadása. Nagyon sokféle opció válaszható, melyek döntően befolyásolják a teljes játékstílust. Lehet harcolni puszta kézzel, egykezes vagy kétkezes fegyverekkel, puskával, pisztollyal, de akár íjjal is – a teljesség igénye nélkül. A választott fegyvernem által a DCUO alapállapotban végzett küzdelmei beat’em up (bunyós), hack’n slash (kaszabolós) vagy shoot’em up (lövöldözős) felhangot kapnak. Ehhez természetesen még hozzájönnek azok a speciális varázslatok, melyek a különféle kasztok egyéni sajátosságai, plusz azok a képességek, melyek a beállított elemekhez társulnak.
Amikor fegyvernemet választasz, tartsd szem előtt, hogy általában milyen harcmodorhoz vonzódsz. A close combat (cc = közelharc) módok estén mindig az ellenfél közvetlen közelében leszel, a lehető legkevésbé biztonságos helyen, a ranged (ranged = távolsági harcmodor) viszont lehetővé teszi, hogy távolról sebezd az ellenséget – akár a levegőből is, repülő karakter választásakor.

A DCUO más MMO játékok hibáiból tanulva nyújtja ezt a fent ismertetett dupla kasztkiosztást, sokkal szabadabb és variálhatóbb opciókat kínálva, leegyszerűsítve a játékosok dolgát. A csapatalapú küldetések esetében általánosságban elmondható, hogy minél nehezebb endgame tartalommal (endgame = a maximális 30-as szint után folytatható) van dolgod, annál fontosabbá válik a csapat összeállítása. A 4-es questeknél rendszerint optimális a tank-healer-controller-DPS kvartett, de bizonyos esetekben nyugodtan lehet ezt variálni úgy, hogy mondjuk ketten gyógyítanak, de a rush (rush = lerohanós) harcmodort kedvelő teamek dolgozhatnak két vagy három DPS-sel és egy kiváló healerrel is a tank elhagyásával, ha minél hamarabb le akarják venni a mob/boss életerejét. A gyógyító szerepkör viszont egyértelműen nélkülözhetetlen az endgame tartalmak esetében, és az is általános MMO-szituáció, hogy healerre mindig nagyobb szükség van a szervereken, mint mondjuk tankra.
Bármilyen fegyvernem mellett is teszed le a voksod, egy bizonyos mértékű szabad mozgástérre mindig lehetőséged van a képességek-varázslatok egyéni variálásával. A tűz tank például megtanulhat egy olyan speckót, amivel felgyújtja a közelében levő mobokat, miközben adott mértékig gyógyítja is saját magát. Ezek a további egyéni specializálások szintén arra szolgálnak, hogy csökkentsék a más MMO-kban meglévő, fárasztó kötöttségeket, és kibővítsék a csapaton belüli szerepköröket.
Prológus

A DCUO sztorija a karakter megalkotása után Brainiac egyik űrhajóján indul egy prológussal, ahová az őrült android a DC univerzum két híres nagyvárosából, Metropolisból és Gotham City-ből szippantja fel az embereket. Akár hősként, akár antihősként veszel részt a játékban, feladatod ugyanaz: megszökni a hajóról vissza valamelyik városba. A hagyományos, két analóg karos mozgás pofonegyszerű, a választott speckó mozgásmód pedig az R3 benyomásával aktiválható. Az alap küzdelem kifejezetten egyszerűen, a Négyzet és Háromszög gombok nyomkodásával abszolválható, melyek attól függő akciókat aktiválnak, hogy milyen fegyvernemet választottál. A Kör a gépi környezethez köthető tárgyhasználat/beszélgetés, az X pedig az ugrás gombja. Az L1 a célpontra ragadás, az R1 pedig a védekezés, illetve ezzel lehet kitörni a különféle bénító hatások alól is.
A szökés nem igazán megerőltető feladat, így a játékosnak hamar van lehetősége odafigyelni a komplikáltabb összetevőkre, melyek az MMO játékok sajátosságai. A levert ellenfelek pénzt (sárga), XP-t (tapasztalati pont, lila) és más felvehető cuccokat is hátrahagynak, melyeket vagy belegyaloglással, vagy az L2+R2 együttes lenyomásával szippanthatsz be. A véletlenszerűen eldobott cuccok között már itt a legelején lesznek ruhadarabok, melyeket MMO-körökben lootnak (loot = felvehető cuccok) hívnak. Brainiac hajójában legvégül megküzdesz a game első főellenségével, amiben egy szuperhős lesz a partnered – attól függően, hogy melyik oldalra csatlakoztál. A menekülés során mindkét oldal megismerkedik saját informátorával is, aki a jóknál Oracle, a rosszaknál pedig The Calculator. Ők azok, akik például a küldetések során a feladat megoldásához szükséges információkat és tanácsokat szállítják folyamatosan, egy kis videoképernyőn bejelentkezve.
A teleportba lépés után máris valamelyik városban találod magad. Superman kegyeltjei például Metropolisban, Jokeréi viszont Gothamben kezdenek, egy ún. Safe House-ban, ami tulajdonképpen bázisként is felfogható. A rosszaknak és a jóknak is saját, NPC-k által bevédett SH pontjai vannak, ahová az ellenség nem teheti be a lábát.
Ismerkedés az alapokkal – az első lépések

Ha van MMO tapasztalatod, ha nincs, a DCUO első órái, sőt napjai is igen nagy káoszban telhetnek addig, amíg rá nem jössz a game minden barátságos mivolta ellenére is nagyon komplex működésére. Bár beleszólási alapom nincs abba, hogyan esel neki a játéknak, mégis azt tanácsolom, odafigyeléssel és körültekintéssel tedd meg az első lépéseket, ahelyett, hogy erőszakosan nekirohannál a világnak „ide nekem az oroszlánt” attitűddel, mert így sok kellemetlenségtől kíméled meg magad. A továbbiakban az egyszerűség kedvéért leginkább egy adott karakterre – a sajátomra – levetítve ismertetem a lehetőségeket, de bármelyik oldalt választod is, a maximális 30-as szintre vezető út gyakorlatilag ugyanúgy telik majd el – azzal a különbséggel, hogy a két tábor pontosan az ellenkezőjét csinálja a világban: a jók az állandó békére, a rosszak a folyamatos káoszra törekednek, misszióikban is.
Első körben érdemes felfedezni a Safe House-t, mely az én karakterem, egy Superman által patronált tank esetében Metropolis város egyik rendőrállomása volt a sok közül. Az Oracle szépen körbefuttatott a néhány helyiségből álló épületben, melynek legfontosabb állomásai például a posta, ahol a kiállított gépeken emailjeidet fogadhatod (bizonyos questek után emailen keresztül kapod meg az ajándékot támogatóidtól, függelékként), vagy küldheted (üzenetet, tárgyakat vagy pénzt is küldhetsz egy playernek). Itt vannak a helyi vendor-állomások is (vendor = boltos, vásárlóhely), ahol tárgyakat vehetsz, adhatsz el, vagy megjavíthatod lestrapált felszerelésedet. Az SH-ból teleportálással elérhető a két tábor saját stratégiai központja is, ami a jó Justice League-nél egy óriási, Föld körül keringő űrállomás, a The Watchtower, a rosszaknál pedig a The Hall of Doom bázis.
Safe House egyébként minden helyszínen van mindkét csapatnak, gyakran több is, hogy ne kellejen átszelni a fél világot.

Talán még itt érdemes elmondani, hogy a DCUO más MMO-khoz hasonlóan két fő részből áll: az 1-es szinttől a jelenleg maximális 30-ig vezető „fejlődési” szakaszból, mely – és ezzel talán nem lövök le nagy poént – csupán a game előszobája, valamint az LV30 után kezdődő tényleges játékból, amikor karaktered immár teljes értékű hőssé/antihőssé avanzsálódva, nagyfiúként/nagylányként elkezdheti komolyabb virtuális életét.Justice League Watchtower - Legion of Doom főhadiszállás

Mivel már megemlítettem őket, beszéljünk a hősök és antihősök grandiózus titkos főhadiszállásairól is. Ezek a hatalmas, sok-sok részből álló bázisok leginkább majd csak az endgame tartalomnál, azaz LV30 után kapnak szerepet, de természetesen bármikor odateleportálhatsz a városokban levő Safe House-okból körülnézni.
A Watchtower és a Hall of Doom három legfontosabb része a 3-3 mentorhoz kapcsolódó szárny, ahol minden leendő szuperhős megtalálja a saját mentorához – és választott kasztjához – tartozó „csúcspáncélokat”, a mentor-frakciók szuper motyókat kínáló boltosait (némelyiknél adott role, mentor és reputáció kell a vásárláshoz, ellenkező esetben kis lakat tiltja), a bankot, postát, és van itt egy tárgyak adására-vételére szolgáló aukciós ház is, mely a tesz készületkor még nem került aktiválásra. A főhadiszállások teljes megismerésére külön kirándulós küldetéssor található, mely végigvezeti a játékost a térképen, minden fontosabb tömböt bemutatva.
A maximális 30-as szint elérése után ezek a főhadiszállások átveszik a Safe House-ok szerepét, hisz innen lehet majd a magasabb szintű napi questeket és a raideket, vagy az endgame missziókat felvenni.
A főhadiszállás fontos funkciója, hogy itt találod a nagyvárosok közötti teleportokat, tehát ha mondjuk Gothamből Metropolis valamelyik adott pontjára kívánsz jutni, ezeken keresztül teheted meg. Néhány endgame instance-ba is innen juthatsz el teleportálással.
Menürendszer - [START]

A DCUO által a játékos elé támasztott talán legnagyobb feladat az igen összetett menürendszer megismerése, átlátása és megértése. A felület rettentő sok fontos opcióval kecsegtet, viszont ennek függvényében a betanulásához szükséges idő sem kevés, könnyű elveszni a részletekben. A következőkben a teljesség igénye nélkül szeretném bemutatni a legfontosabb összetevőket. Fontos: szinte minden egyes menüponthoz tartozik egy „help” funkció, ami annyit jelent, hogy a megfelelő részre bökve a kurzorral a program megmagyarázza, mit is jelent az pontosan.

- Inventory: a menü első pontja a mindent magába foglaló karakterlap. Bal oldalon körbeforgatható figurád látható, körben pedig a különböző testrészekre húzható ruhadarabok (páncél) és a használt fegyver. A két alsó ablakocska fontos: jobb alulra kerül a talonban levő HP-ital, bal szélre pedig a trinket (trinket = olyan használati eszköz, mely a felszerelés darabja, akárcsak egy gyűrű).
A jobb oldalon a négyzethálós menüben „Items” állásban láthatók a nálad levő tárgyak. Innen választhatod ki, hogy a többféle HP-ital közül melyik minőségű legyen használatban az akciómenüben, vagy itt vehetsz magadra új ruhadarabokat. A páncélok, mint minden MMO-ban a statjaidat (stat = tulajdonságok) befolyásolják: például több életet vagy ütéserőt adnak. Az L1/R1 gombokkal navigálhatod az inventory-t: az „Items” után következik a „Stats” ablak, mely pillanatnyi tulajdonságaidat mutatja. A részétekre nyomva egyenként megvizsgálhatod, mit jelentenek az olyan speciális, nem egyből közérthető értékek, mint például a Might (a speckó támadások erejét növeli), vagy a Restoration (a gyógyító erőt emeli). Néhány perc ismerkedés után egyértelmű lesz, hogy választott kasztodhoz és játékstílusodhoz majdan mely értékek növelése a fontos. Az inventory harmadik ablaka a Currency. Itt pénzed mennyisége és a begyűjtött spéci küldetés-tokenek száma csekkolható – ilyenek kellenek majd az LV30-as páncélszettek megvásárlásához.
A páncélszettek és felszerelések részletes ismertetésébe inkább nem mennék bele, mert ezzel egy lexikont is meg lehetne tölteni – erre majd szépen rájössz magadtól. Vannak különböző szintű, színű és értékű darabok, melyek egyre jobb minőséget képviselnek. A felszerelés összeválogatásakor érdemes úgy kombinálni, hogy ha fel is kell áldozni 1-1 cserénél a már meglévő valamelyik tulajdonságból, számszerűen azért mindig inkább nyerj más tulajdonságok növelésével. A zöld értékek növekedést, a pirosak csökkenést jelentenek.
A DCOU-ban, ha meg is „halsz” egy szituációban, mindig újraéledsz. A bukásnak mindössze felszerelésed látja kárát – lassan elhasználódik a cucc, amit javítani kell súlyos összegekért, ellenkező esetben nem működnek a hozzájuk kapcsolt statnövelő-értékek. Ha már a vereségről beszélünk: bukás esetén néhány másodpercig egy áthidaló állapotba kerül minden humán player. Ilyenkor, ha egy másik player odalép hozzá, lehetőség van „feléleszteni” (te is éleszthetsz persze). Ha senki sem segít neked, a jelenlegi küldetésedhez legközelebb eső „éledőpontra” kerülsz, ahonnan általában hamar visszatalálsz az akció színhelyére. Az élesztés ideje pár másodperc: ha ilyenkor a segítő találatot kap egy mobtól – vagy PvP esetén egy playertől –, a folyamat resetel, tehát sikertelen.

Bár a játékban a Watchtowerben és a Legion of Doom bázisán van egy személyes bank, ahova a megtartásra szánt tárgyaidat lepakolhatod megőrzésre, legjobb a felesleges motyótól megszabadulni – ez is bevételt jelent. A hulladékot a vendoroknál értékesítheted, de ha véletlenül eladsz valamit, amit később megbánsz, egy ideig a cucc még visszavásárolható. Bizonyos tárgyak/ruhadarabok/fegyverek – ha nem veszed magadra őket, azaz új állapotban maradnak – át vagy el is adhatók egy másik playernek. Ez a cserebere és üzletelgetés is az MMO-k fontos részét képezi.
- A menü második pontja a Style. Ez gyakorlatilag karaktered külsejének további testre szabására szolgál. A begyűjtött felszerelési tárgyak nem csak a statokat változtatják, de a megjelenést is. Ez minden MMO-ban így van. Vannak például olyan teljes páncélszettek, melyek egy adott stílust képviselnek – katonai, egyiptomi, kiborg, stb. Előfordul, hogy szerzel egy baltát, aminek sebzése jobb, mint az előző fegyveredé, egy katanáé. A balta használatba vételével javul a statod, de te a DCUO-ban király módon bármikor visszaállíthatod a katana külsőt, ha az jobban tetszik. Ezzel az új típusú rendszerrel, melyet tudtommal a DCUO használ először, elérhető, hogy a számtalan páncél vagy fegyver felvételével a statjaidat folyamatosan növeld ugyan, de ne változzon meg állandóan a megkedvelt külsőd. Az egyszerűség kedvéért a stílusok lezárhatók, azaz bármilyen stílust képviselő felszerelést is veszel magadra a későbbiekben, a lefixált (lockolt) küllemed maradhat a régi. Ebben a pontban egyébként karaktered felszerelése teljesen szabadon át is színezhető.
Fontos: ha szerzel egy páncéldarabot, ami rosszabb, mint ami rajtad van, de az inventory-ban rábökve „Not Collected” a státusza, nyugodtan vedd magadra, gyűjtsd be a stílusát a leltárba, majd válts vissza a jobb cuccra és add el a szemetet. Ki tudja, hátha később majd máshogy akarsz kinézni…

- A harmadik menüpont az igen sokat használatba kerülő Journal. Ez küldetéseid listája, a questek managelésére szolgál. Láthatod, hogy aktuális fejlettségi szintedhez mérten egyszemélyes (egy sárga fej) vagy többszereplős (két rózsaszín arc) megoldást ajánl-e a program. Emellett olvasható a quest címe, valamint a célterület és a quest szintje is. Az „Alerts” a csapatalapú instance-okba irányuló missziókat jelzi. A „Wanted” questek az Open World Bossokat (és pár PvP-alapú pofozkodást) takarják. Az „Arena” a PvP arénákat (különféle multiplayer módokkal, pl. King of the Hill, Capture and Hold, CTF), a „Legends” pedig a PvP szimulációs programot, mely során egy DC szuperhős bőrébe bújva vehetsz részt más DC-celebeket megszemélyesítő humán ellenfelek legyőzésében.
A szóló questeknél természetesen nem kőbe vésett szabály, hogy csak egyedül vághatsz nekik. Általában a küldetés szintje +3 az a személyes level (level = fejlettségi szint), amivel már magabiztosan teljesíthetők a sztori alapú, boss-t tartalmazó instance-ok, magányosan is. Mivel egy misszió sikeressége függ szintedtől, MMO-s tapasztalataidtól, ügyességedtől, felszerelésed minőségétől, szerencsédtől, vagy választott kasztodtól is, bármikor társulhatsz máshoz (vagy másokhoz) a szóló questeknél is.
A DCUO készítői egyébként gondoltak arra, hogy a konzolos playereknek még nem annyira természetes a csapatalapú questelés, mint a PC-seknek, ezért a szoftver egyik legfontosabb újítása, hogy gyakorlatilag minden missziónál betársul hozzád egy – vagy több! – DC karakter. Így az az érdekes helyzet áll fel, hogy bár egyedül játszol, mégis multiplayer hangulatú lesz az akció, hisz a híres NPC képregényhős aktívan besegít neked a harcba. A DCUO a „szinglizős MMO” egy teljesen új változatát hozta el a zsánerbe, mely funkció nagyban segíti a fejlődési szakaszban leledző playerek életét.
Az „utcai” szólózásra is igaz a fenti kiválóan kitalált szisztéma. Ha olyan nyitott területen questelsz, ahol mások is szólóznak, és egy quest mobot együtt vetek le, de nem vagytok csapatba szervezve, mindkettőtöknek beszámolja a program a találatot. Ugyanez a share (share = megosztás) igaz az open world missziók mindegyik fajtájára.
A DCUO-ban tapasztalataim szerint nincs korlát arra, hány küldetést vehetsz fel a listába, de arra nem találtam lehetőséget, hogy egy már felvett, de nem teljesített questet „eldobjak”. Az aktív questet zölddel emeli ki a program, amikor pedig a kis fejek kérdőjellé alakulnak, akkor a misszió teljesítve van. Egyszerre több küldetést is aktívnak láthat a rendszer abban az esetben, ha ezek egy területre szólnak, de más NPC-től vetted fel őket. Ha például le kell verned 20 gorillát, egy másik küldetésben viszont ki kell kapcsolnod 20 bombát, a bombakapcsolgatás közben lenyomott gorillák is beszámolásra kerülnek. Fontos tudni viszont, hogy ha a quest valamilyen tárgy felvételéhez vagy használatához kötött, úgy a program csak akkor jelzi használhatónak a tárgyat, ha a hozzá tartozó quest van aktiválva! A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy ha gyűjtened és ölnöd is kell egy placcon, kapcsold be inkább a gyűjtés questet, az ölést úgyis megadja majd automatikusan.

Más MMO-knál sokszor okoz problémát, hogy az open world questeknél, ha túltelített playerekkel egy placc, egyszerűen elfogy a mob, és sokat kell várni a respawnra (respawn = mob újratermelődés). A DCUO ezt a szokásosnál sokkal gyorsabb respawn-idővel oldja meg, ami, ha olyan órában játszol, amikor sok humán player van körülötted, igazi áldás, amikor viszont egyedül vagy valahol, és 20-30 mob közé kell berohanni egy quest tárgyért, azért eléggé megnehezíti a dolgod.
- A negyedik menüpont a Traits, mely a karakter kasztjához kapcsolható speciális képességek (skillek) gyűjtőhelye. Ide kerülnek a fejlődés során begyűjtött Power és Skill pontok, melyekért a képességek megvásárolhatók, majd a speckók az akciómenü slotjaiba illeszthetők. Más MMO-któl eltérően itt sokkal gazdagabb a lehetőségek tárháza, mint általában: mindenki igényeihez, habitusához és játékstílusához alakíthatja speckóit. A különféle kunsztok elsőre nem mindig teljesen egyértelműek, de használatuk nem túl komplikált – hamar rá fogsz jönni, melyek azok, amikre a játék során igazán szükséged van, és melyek feleslegesek.
Mindkét csapat főhadiszállásán vagy egyébként egy olyan terem gépekkel, ahol komoly összegért ugyan, de a kiosztott pontok visszavehetők, majd újra eloszthatók. Ezt hívják MMO-körökben „respec”-nek.
A Traits menüpont „Powers” és „Skills” opciója ennél részletesebben nem igazán magyarázható, hisz felsorolhatatlan, mennyi különféle képesség tartozik a más-más kasztokhoz. A harmadik, „Loadouts” panel viszont fontos: itt tudod beállítani, hogy a skillek közül melyek kerüljenek DPS, és melyek a mentor által meghatározott role akció-menüjébe. Értelemszerűen DPS állásban nem igazán szükséges az, hogy egy speckóval sérthetetlenné tedd magad, tank role esetén viszont ez elengedhetetlen. A két loadout gondos összeállítása és betanulása a sikeres MMO-szereplés kulcsa!

- Az ötödik, Deeds menüpont a játék beépített, borzasztóan komplex keresgélős-jutalmazós rendszerének ellenőrző felülete. A DCUO-ban félelmetesen sok quest található, de ezek mellett még hihetetlen mennyiségű olyan mellékfeladat is, mely maximálisan kitolja a játékidőt, és lehetőséget kínál arra, hogy ha nincs kedved questelni, csak inkább kirándulnál a helyszíneken és keresgélnél, akkor is legyen valami célod. Minden városban, minden térképen, minden instance-ban találhatsz elrejtve kék-zöld-sárga színű kérdő- és felkiáltójeleket, melyek egy-egy nyomozáshoz vagy gyűjtögetős feladathoz tartoznak, sőt külön történeti szál is kapcsolódik hozzájuk. A Deeds menüben csekkolható, hogy melyikből mennyit találtál már meg.
Szintén itt gyűjti a program, hogy a speciális feladatok közül miket oldottál már meg. Ezek nagyon sokfélék: például verj le egy DC szuperhőst, verd le halál nélkül, gyógyital nélkül, és még sorolhatnám. Mivel kalandozásaid során a legtöbb helyre/instace-ba többször is ellátogatsz majd, ezeket szép sorban be lehet gyűjteni. A Renown pontban azt ellenőrizheted, milyen szinten áll a renoméd a három nagy mentorral.
Gyakorlatilag a Deeds menüpontban a DCUO minden egyes küldetése, titka és gyűjthető cucca megtalálható. Láthatod még azt is, a nagyvárosok mely területein jártál, melyeken nem. Így mindig tisztában lehetsz vele, mennyi újdonságot tartogat még számodra a program. Az összes ponthoz tartozik magyarázat is, melyik mit jelent, mihez kötődik.

- A menü hatodik pontja, a Map a DCUO térképrendszerét takarja. Az MMO-kban általában a map az, amit a legtöbbször hív le a player – sajnos ez a játékban jelen állapotában nem csak körülményes, de időnként pontatlan is.
Az éppen aktivált quest célterületét mindig sárga nyíl mutatja a jobb felső sarokban, magát a placcot pedig odaérkezvén egy piros terület jelzi. Ha a fontosabb célállomások közül valamelyikre ráböksz, zöld nyíl jelzi az irányt.
A térkép sokféle jelet kezel, ezek felfedezése tapasztalatokon keresztül tanulható meg. A vertikális szintkülönbségek miatt a map jelzései néha furcsák lehetnek.
Nekem a legnagyobb bajom leginkább a HUD mini-térképével van. A kis ablakban néha annyira sok a jel, hogy egymást takarják, az interface-késés miatt viszont a nagyobb mapet nehézkes előhívni. Az open world questek NPC-it jelző felkiáltójelek sajnos csak a közelükbe érve láthatók. Jó lenne, ha a fejlesztők egy egyszerűsített, de nagyméretű (teljes képernyős), azonnal lehívható mapet építenének a jövőben a programba.
A Map-en belül láthatók az adott terület legfontosabb „nevezetességei”. Ezek célpontként kijelölhetők. A „Warp Rally” teleporttal egy beállított respawn pontra ugorhatsz, a „Warp HQ” pedig a főhadiszállásra dob.

- A hetedik, On Duty menüpont az instance-jellegű feladatok managelésére szolgál. Itt tudsz partnerek hiányában benevezni az első felmerülő lehetőségbe (Instant Access First Available), de ha party leader vagy, itt tudod beléptetni csapatod valamelyik instance-ba. A Raids a 8-személyes endgame instákat, a Duos a 2-személyes LV30 instákat, a Vaults pedig egy speciális, egyszemélyes bónusz instát takar, melyben naponta lehet pénzt és véletlenszerű lootot összekaparni.
Az alert instance-ok esetében LV30 után választható a nehezített mód is (L1 – Normal, R1 – Hard), melyek az endgame tartalom részét képezik, és emelt szintű loottal kecsegtetik a csapatokat. A normál alerteknél mindig látható, hogy a program milyen szintű hősöknek ajánlja az instát, hány személyre. Hard alerteknél alap a 4 player, de itt még az is csekkolható, milyen minőségű felszerelés kell ahhoz, hogy a csapat legyőzhesse a kihívásokat, és az instance a hard módon belül milyen nehézséget képvisel.
Mivel az instance mindig személyre/csapatra generált virtuális tér, ezekben nincs mob respawn. Ha csapatod egy területet már megtisztított, az üres marad a kilépésedig. Bizonyos instace-okban a boss nyílt terepen van, tehát ameddig egy csapattag életben van, a boss őt üldözi – így, ha valaki meghal, még gyorsan visszatérhet újjászületése után a csatába. Más instákban a boss egy teremben lapul, ahol a harc kezdetekor bezáródik egy ajtó. Ilyenkor, ha valaki meghal, hiába siet vissza, nem csatlakozhat be újra a bunyóba. A boss akkor reseteli le magát, és tölti vissza életerejét alapállapotba, ha minden csapattag elhull. Ekkor lehet bátran újrapróbálkozni.

- A nyolcadik, Social menüpont a DCUO részletes kommunikációs felülete. Tulajdonképpen ugyanaz kínálja, mint az in-game HUD kommunikácios ablaka, csak részletesebben.

- A kilencedik pont a beállításokat tartalmazó Options, nem szorul magyarázatra.

- A tizedik, Marketplace menü egyelőre nem sok lehetőséget kínál, de itt lehet beváltani az esetleges PlayStation Network voucherek által nyújtott cuccokat – például a felöltőkártyával meghosszabbított előfizetést is. (Utóbbit még nem próbáltam.)
Kezelőfelület és akciómenü

A játék HUD-ja első látásra ijesztő lehet, azonban hamar kiokoskodható működése.

- A bal felső sarokban a karakternév mellett balra a kis körben látható, hogy épp melyik role-t töltöd be: alapállapotban a tűz ikonja jelenti a DPS-t, a tank jele ugyanakkor pl. a pajzs. Ez főként csapatban érdekes, hogy jól lásd a többiek feje fölött, éppen ki mit ügyködik. Itt kapott helyet az életerő és a speciális támadásokhoz szükséges manna csíkja is, valamit a karakter fejlettségi szintje. Szintén a bal szélen, a role-ikon mellett látható (egy kis „tüske” mutatja), hogy be van-e kapcsolva a karakter speciális mozgásképessége. Van itt még jobbra egy időszakos ikon, egy halálfej: ez a PvE szerveren érdekes, és akkor látható, ha a player PvP módban van és megtámadható.
- A bal alsó részben van a kommunikációs ablak, mely két módon állítható: Default állásban beszélgetésre, Combat módban pedig a harc közben történt események (pl. mennyit sebeztél, mekkorát kaptál, tettek-e rád rontást) dokumentálására jó.
- Jobb felül látható a – sajnos elég problémás – mini térkép.
- A képernyő alján, középen látható az akciómenü. A bal oldali négy, kör alakú slotba (slot = beilleszthető menüpont) a megtanult speciális képességek ikonjai helyezhetők, melyek az L2 + adott gomb együttes lenyomásával süthetők el. Ha elnyomsz mondjuk egy 20 másodpercig aktív varázslatot, ennek ikonja megjelenik a manna-csíkod alatt, így láthatod, meddig tart a speckó. A jobb oldali négy slot közül (R2 + akciógomb) a belső kettőbe szintén speckók illeszthetők, a következőbe egy azonnal felhasználható HP/manna töltő italfajta (ezt a szerepet a DCUO-ban különféle erősségű kólák töltik be), a jobb szélen pedig a felszerelésedhez illesztett trinket aktiváló kapcsolója lapul.
Fontos: az akciómenübe illesztett parancsok legtöbbjének tulajdonsága, hogy vagy csak annyiszor használható, ameddig van a playernek hozzá mannája (kék csík), vagy időhöz van kötve aktiválásuk. A várakozási időt a slot „elpirosodása” mutatja – amikor visszaszíneződik a kördiagram, a parancs/trinket/ital újra használható.
- A jobb alsó-oldalsó részbe írja a program a küldetésekhez kapcsolódó üzeneteket: például azt, hova kell eljutnod következőleg, vagy éppen mit kel tenned: hány mob vár leverésre, vagy mennyi quest item begyűjtésre.
D-pad gyorsmenü

Sajnos a program a sok egyszerre kezelt adat miatt gyakran nem képes elég gyorsan megnyitni a fő menüsort, ami egy elég bosszantó interface-késést eredményez. Ezt lehet valamelyest enyhíteni és bizonyos dolgokat – például a csapaton belüli kommunikációt harc közben, headset hiányában – leegyszerűsíteni.

- A Fel iránnyal behozható gyorsmenüben váltható a „Stance” azaz a szerepkör (pl. DPS vagy healer). Átváltás után automatikusan cseréli a program az akciómenüben látható loadoutot is. Itt kapcsolható be PvE szerveren a PvP állapot, megtekinthetők a támadási kombók, és egyenként a speciális képességek is.
A Fel irány rejt egy instance-specifikus opciót is: ez a csapatban esett tárgyak, azaz a group loot könnyebb elosztására szolgál. Ha instance-ban esik egy cucc, megjelenik egy kis ikon a felfelé mutató d-pad iránnyal. Ezt megnyomva meg lehet nézni a cuccot. A választás az MMO-kban bevált „Need before Greed” módszerrel történik (a need üti a greedet). Ennek során minden csapattag dobhat egy képzeletbeli 100 oldalú kockával, és akié a legmagasabb szám, az viszi a motyót. A „Need”-et azok választják, akiknél az esett loot jobb, mint amit éppen használnak. A „Greed”-re akkor nyomj, ha a cuccot nem vennéd fel, mert neked jobb van, de mondjuk eladnád a tárgyat, vagy odaadnád egy ismerősödnek. A Pass-ra akkor nyomj, ha a cucc egyáltalán nem érdekel. Ez a szisztéma korrektségi alapon működik – ha betartod, és nem vagy kapzsi, sok barátot szerezhetsz a játék során.
Adott esetben beállítható egy un. Master Looter funkció is: ennél a party leader döntheti el, kié lesz a loot.
- A Jobb iránnyal ellenőrizhető, milyen rontás vagy erősített tulajdonság (Current Effects) került a playerre.
- A Le irány a zanzásított kommunikáció használatára szolgál. Itt előre megadott, témákra bontott szövegek választásával tudsz gyorsítva beszélgetni.
- A Bal irány szintén a playerek közötti kommunikációt szolgálja, de nem szöveges módon, hanem emóciókkal, azaz „mutogatással”.
Kommunikáció - [SELECT]

A sokszereplős online játékok tartópilléreinek egyike a sok-sok humán player állandó kommunikációja. Ez a DCUO-ban sincs másképp, bár el kell ismerni, hogy az azonnal és szélsebesen használható klaviatúra hiányában ez a funkció messze nem olyan erős, mint egy PC-s szoftvernél. Szerintem, ha komolyan bele kívánod vetni magad a játékba és nem csak egy futó kalandot tervezel vele, mindenképpen érdemes beruházni a PS3 kontrolleréhez kapcsolható pofás kis billentyűzetre, ami nagyban megkönnyíti a szövegek gyors begépelését.
A SELECT gombbal (vagy a menüből) előhívható kommunikációs panel használata egyértelmű, a kommunikációs ablakba kerülő szöveg ugyanakkor igényel bizonyos alapismereteket. Az utasításokat mindig a „/” jel beadása után kell beírni, ezután szóköz, ha van a célszemély neve, újabb szóköz, majd az üzenet szövege. A társalgáshoz-kommunikációhoz használható legfontosabb parancsok (kettőspont nélkül):

/group (vagy /party): a csapattagok számára megjelenő üzenet
/shout: az adott térképen (területen, városban) mindenki számára látható kiáltás
/say: a közeledben levő embereknek megjelenő üzenet
/tell [nicknév] üzenet szövege: privát üzenet egy adott playernek
/invite [nicknév]: egy adott player meghívása a csapatodba
/league a ligádban levő társak számára megjelenő üzenet
/trade [nicknév]: a közvetlen közeledben álló személlyel tárgyat cserélhetsz, üzletelhetsz
/reply: automatikus válasz a legutolsó privát üzenetet küldő személynek
/leave: kilépés a csapatból/partiból
/kick [nicknév]: ha te hívtad meg az embereket a csapatba, party leaderként kirúghatsz valakit
/promote [nicknév]: ha te hívtad meg az embereket a csapatba, de inkább kilépnél, átadhatod a party leader posztot valaki másnak, hogy távozásod miatt ne bomoljon fel a csapat

Természetesen az állandó gépelésnél sokkal jobb megoldás a headset használata, de ez a jelentések szerint néha még nem működik tökéletesen, ráadásul – értelemszerűen – csak csapatban alkalmazható. Ha az egész világgal akarsz beszélgetni, vagy segítséget kérni, marad a gépelés.
A kommunikációs ablak instance-ba lépve csak a csapattagok bejegyzéseit mutatja (hogy ne zavarja a játékot a folyamatos kinti duma), a külvilágban viszont mindenkiét. Open World Quest esetén érdemes ezt figyelni, hisz a bossokhoz mindig keres valaki segítőket, de a kisebb sztori instance-okhoz vagy súlyosabb alertekhez is itt lehet társakat toborozni, ha valaki nem bízik az automatikus összeverbuváló rutinban. A profik a nehezebb instance-okhoz általában egy adott role-ra keresnek vállalkozókat, azaz ha megvan mondjuk a tank-controller-DPS trió, akkor bekérnek negyediknek egy healert, és már indulhat is a hirig.

A DCUO-ban lehetőség van együtt játszó fix kláncsapatok, un. „ligák” alapítására is. Ligát bárki létrehozhat, de bármikor ki is lehet lépni belőlük.
A küldetések működése

Akrobata tankom rögtön fel is vehette első küldetéseit a rendőrségen, melyeket sárga felkiáltójellel mutat a program. Questekből többféle alaptípus is rendelkezésre áll, értük pénzt, XP-t és ajándék lootot is kaphatsz. A DCUO-ban alapvetően kétféle fő küldetésforma létezik: az Open World és az instance alapú. Az OW rendszerben a játékosok együtt vannak a játéktérben – például valamelyik város utcáin –, így cselekedeteik egymásra is hatással vannak, az instance ugyanakkor egy olyan tér, amit a program egy adott playerre, vagy egy csapatra generál. Utóbbira értelemszerűen azért van szükség, mert egyszerre akár 100 humán playernek is meglehet az a küldetés, hogy mentse meg mondjuk Batman társát Robint, és ha egyszerre mennének neki egy térben, kvázi egymásra kéne várniuk. Az instance tehát mindig egy zárt helyszín (leggyakrabban egy épület), amit külön tölt be a program, és csak egy player, vagy az ő csapata tartózkodhat benne. Persze egymástól függetlenül akármennyi instance futhat a DCUO-ban.

- Sztori questek: a DCUO gerincét azok a történetalapú, program által vezérelt ellenfeleket és NPC-ket felvonultató láncküldetések adják, melyek általában 4 lépcsőből állnak. A sztori questek igen sokfélék: verj le adott számú mobot, gyűjts össze adott számú quest itemet (qi = a misszió megoldásához kellő cucc), ments meg embereket (a rosszaknál pont ellenkezőleg), kapcsolj, cipelj, robbants, deaktiválj – felsorolni is lehetetlen, mennyi kaland vár rád a nagyvárosokban. A sztori alapú missziók végén mindig egy ismert DC karakter vár főbossként, kinek leverésével az a szál elvarrható (a sztori-szálak befejeztével egy karakterspecifikus átvezető rajzfilmet láthatsz). Az ilyen missziók első 3 lépcsője rendszerint open world, tehát sokan egyszerre verik-segítik a mobokat az utcákon, a boss viszont minden esetben instance.
- Utcai mellék-questek: a célterületekre érkezve gyakran találsz olyan NPC-ket, akik kiegészítő questet adnak. Őket a mini térképen kis felkiáltójel jelzi. Ezek amolyan „egy füst alatt” lezavarható feladatok, és plusz tapasztalati pontot jelentenek a fejlődési időszakban. Ha jártadban-keltedben olyan területet látsz a városban, ahol harc folyik – de arra a területre nincs aktív quested –, mindig kell ott lenni valahol egy quest givernek (qg = akitől felveszed a missziót).
- Instance mellék-questek: a legtöbb instance-ban – szinte mindig a bejárat közelében – áll egy NPC, aki mellékküldit ad a területre. Ha a fő feladat a pálya végi boss leverése, az izgalom fokozása érdekében vállalhatsz NPC mentést vagy mindenféle keresgélést is.
Egyébiránt úgy vettem észre, hogy a game az 1-től 30-ig terjedő részben majdnem 100%-ban végigvezet az összes sztori alapú küldetésen, de ha a feladatokhoz tartozó díjak maximális kipörgetésére hajtasz, érdemes ezeket a kiegészítő küldiket is mind megkeresni. Az is valószínű, hogy a sok-sok missziónak hála hamarabb éred majd el a 30-as maximumot, mint hogy minden küldetést megoldanál, de MMO-körökben természetes, hogy egy player nem csak a fejődés érdekében questel, hanem a kimaxolás miatt, így habár már XP nem jár értük 30 után és a gyenge loot is eladásra kerül, de minden questet nyugodtan be lehet vállalni.
A küldetéseknél bizonyos – egyszerűbb – feladatokat csak egyszer lehet lezavarni, de pl. instance boss-ra mehetsz többször is, mondjuk loot miatt, vagy ha segítesz valakinek, quest nélkül is. Vannak ugyanakkor ismételhető questek is.
- Open World Boss questek: a DCUO egyik legjobb húzása az, ahogy a közös játéktérben elhelyezett bossok leverését intézi. A Safe House-okban a „Wanted” posztereknél lehet ezeket felvenni: elsőre mindig pénz és tárgy a jutalom, a későbbiekben viszont már csak pénz, de ezek bármikor ismételhetők, ha elfogy a dellád. A dolog lényege, hogy az utcán szabadon sétál egy nagyméretű boss, akinek életereje sokszorosa egy playerének, ütésereje pedig elsöprő. Ezeket a bossokat csapatba tömörülve szokás leverni, mert egyedül nem lehet megbirkózni velük: igazán felemelő látvány, amikor Gothamben például 20 ember – hero és villain közösen! – püföl egyszerre egy óriás múmiát. Az újítás ebben a dologban, hogy nem kötelező a quest megszerzéséhez arra várni, hogy népes csapatba invitáljanak, vagy könyörögni pár ismeretlennek, hogy álljon be melléd. Elég, ha beszállsz a harcba és a boss teljes életerejének egy bizonyos százalékát te vered le. Ezek után már csak a helyszínen kell lenned akkor, amikor a boss lefekszik, és már meg is oldottad a küldetést. Ha esetleg meghalnál csata közben, még van lehetőséged újjászületni, és ha időben visszaérsz a helyszínre, már sikerrel is jártál. (Ha úgy győzik le a bosst a többiek, hogy nem vagy ott, vagy nem veszed le elég HP-jét, újrapróbálhatod a dolgot.) Az OW bossok nem mindig láthatók: leverésük után kell egy kis idő, még „újra születnek”. Akkor sem kell elkeseredni, ha mondjuk egy kihaltabb, hétköznap délelőtti órán egyedül szemezel a nagydarab boss-szal egy háztetőről: ha visszajössz este, amikor tele a szerver, szinte biztos, hogy akad majd egy csomó segítőtársad a harchoz.
- Exploration Adventures: a DCUO hatalmas világát a legjobban az egy-egy adott területre irányuló, békés „felfedező kalandokon” keresztül ismerheted meg. Ezeket szinte minden esetben a Safe House-okban található kapszulaszerű kioszkokban veheted fel. Feladatod egyszerű: elmenni a város adott pontjára, ott meglelni a célpont kioszkot, aktiválni, meghallgatni a bemutatót, majd továbbhaladni a következő területre, végül visszatérve a bázisra begyűjteni a jutalmat. A felfedezés a placcok megismerése mellett újabb quest-szálakat nyithatnak meg. A játékban – úgy vettem észre – minden egyes kioszkoz tartozik felfedező-quest.
- Alertek: a riasztások alkotják a DCUO combosabb, komplikáltabb, többszemélyes instance jellegű küldetéseit. A sztori küldetésektől eltérően ezek olyan nehézségre vannak kalibrálva, hogy minden esetben csapatra lesz szükség megoldásukhoz, mert már az egyszerű mobokból 2-3 darab is olyan erős, hogy gyorsan lenyomják a playert, a bossok pedig kifejezetten kemények. Az alertek olyan hosszú instance-ok, melyek egy nagy területen játszódnak, és több részfeladatot kell végigvinni, sőt több bosst is be kell darálni.

A DCUO kényelmi funkcióinak talán legfontosabbika a magas szintű questek baráti kezelése. Míg más játékban a magányos farkasoknak néha órákat, sőt napokat kellett várni, hogy egy csapat összejöjjön az adott instance-ba, addig itt be lehet jelentkezni az ismerősök hiányában szenvedő playereknek egy automatikus rendszerbe, ami elegendő vállalkozó esetén optimális role-összeállítással (ha megoldható) felállítja a csapatot, és már indulhat is a móka. A csapatszervezés egyszerűsítésnek mondjuk vannak előnyei és hátrányai is: bármikor ki lehet lépni az alertből, ezért néha előfordul, hogy négy helyett már csak hirtelen ketten maradtok, de megesik az is, hogy valaki kilép/lecsatlakozik pont a főboss előtt, téged pedig egyből oda sorsol be a helyére a program, megspórolva akár egy órányi bunyót is.
Az Alert-szintű küldetéseknél, ha konkrét személyekkel/barátokkal akarsz hadba indulni, a party leader (aki meginvitálta a többieket a csapatba) bármelyik alertbe lépve elindíthatja a küldetést, így a többiek, bárhol is vannak a világban, egy elfogadó gomb megnyomásával odateleportálódnak a kalandba. Remek funkció!
Egy a lényeg: ez a remek a rendszer működik, és még ha nem is sikerül mindig a legjobb csapatba bekerülni, azért nagyban megkönnyíti azon playerek dolgát a szisztéma, akiknek barátok-segítők hiányában nem erősségük a közösségi játék. Szintén király könnyítés, hogy az instance befejezésével, vagy menet közbeni kilépéskor arra a pontra tesz vissza a játék, ahol előzőleg voltál!
Mintegy érdekességként megemlítenék még egy speciális küldetésfajtát: a jótétet illetve rosszalkodást. Gotham és Metropolis utcáin nem csak a DC karakterek, a humán hősök és antihősök, no meg az űrből jött idegenek okozzák a problémát, de maguk a lakosok is. A bűnözők betörnek, szabotálnak, rabolnak, az utca embere pedig néha öngyilkos akar lenni a nyomás alatt. Hősként amolyan „napi jócselekedetekkel” megakadályozhatod ezeket a történéseket, antihősként pedig „napi csínytevésként” tovább fokozhatod a bajt. Ezen apró hangulatfokozó tényezők nagyon fontosak a mindennapi virtuális életben, és nem mellesleg jutalom is jár, ha beleavatkozol az eseményekbe.
A questek között egyéni vonalat képviselnek a PvP-alapú missziók. Ezekről az alerteknél már szóltam az instance-os változatokról, de a rendszer persze sokkal gazdagabb opciókat nyújt: a városokban bizonyos időközönként kvázi spontán, nyílt terepeken is rendeznek a játékosok tömegverekedéseket, de létezik egy állandó The Ring War nevű összeröffenés is, ami küldetésalapú. Ha a sok kalandozás közé beiktatnál egy komolyabb testmozgást, erre rendszeresen lehetőséged van az open world helyszíneken.
Az open world feladatok egyik legspeciálisabbika a "verseny". Ezeket égbe nyúló lila fényoszlopok jelzik, és amolyan alternatív időtöltésként foghatók fel: futva, mászva, repülve kell gyűrűkön átjutni időre, amiért jutalom – pl. trófea is – jár.

A questek működése jelenleg még nem 100%-os a DCUO-ban. Általánosságban elmondható, hogy a rendszer igen megbízható, de velem azért előfordult olyan, hogy egy küldetést egyszerűen nem adott meg a gép, pedig mondjuk megtaláltam azt a területet, amit kért tőlem. Érdekes módon másnap, amikor visszaléptem a játékba, és újra megpróbáltam a dolgot, már gond nélkül működött minden. Összességében a fontosabb sztori-questeket mindig elsőre bezúztam, a kioszkos felfedezésnél azonban akadtak megmagyarázhatatlan felakadások, amiket csak napok múlva tudtam lezavarni.
Az MMO-k ismert quest-funkciója a reputáció kezelése. A DCUO-ban ez a választott oldal mentorai által képviselt frakciókhoz kötődik. A dolog működése arra épül, hogy ha pl. Superman ad neked egy küldetést, akkor ennek teljesítésével javul a semlegesről induló kapcsolatod az ő frakciójával. A másik két mentornál – még ha nem is őket választottad – ugyanígy folyamatosan építhetők a kapcsolatok, amikor nekik dolgozol a missziókban. A reputáció mértéke igazán LV30 után lesz érdekes, hisz a DCUO egyik fontos endgame tartalmának számító, brutálisan minőségi tárgyak megvásárlásához időnként nem elég a készpénz, de egy adott reputációs szint, sőt a különleges endgame küldetésekért járó tokenek is elengedhetetlenek.

Ez itt a DCUO hivatalos fóruma, ahol minden apró vagy nagyobb kérdésedre válasz kaphatsz a game működésével, kezelésével, küldetésivel és titkival kapcsolatban.Előfizetési díjak

A DCUO sok más MMO-hoz hasonlóan havi előfizetési díjjal működik. A game megvásárlásával kapsz egy 30 napos játékidőt, melynek leteltével igény esetén az előfizetés meghosszabítható. Mivel egyelőre magyar PlayStation Store nem áll rendelkezésre, ezért a szoftver magyar PSN ID-vel nem játszható. Ajánlott angol vagy amerikai ID-t használni, attól függően, hogy milyen régiókódos szoftvert vásároltál, és a továbbiakban mely Store fizetési feltételeit tudod teljesíteni. A DCUO előfizetés bankkártyával vagy PSN feltöltő kártyával hosszabbítható meg. Árak:

Amerikai csomagok:
1 hónap - $14.99
3 hónap - $41.99
6 hónap - $77.99
12 hónap - $134.99
Európai csomagok:
1 hónap - €12.99 / £9.99
3 hónap - €34.99 / £27.99
6 hónap - €64.99 / £49.99

Az alap 30 nap után az előfizetést nem kötelező meghosszabbítani. Bármikor lehet pauzálni, majd ott folytatni a kalandot, ahol abbahagytad.
Az élet LV30 után

DCUO elkezdése előtt sokakban felmerül a kérdés: mi lesz velem, ha elérem a maximális 30-as szintet? Nos, megnyugtatok mindenkit: az élet csak akkor indul be! Teljes értékű szuperhősként ünnepélyesen befogadnak maguk közé a híres DC-mentorok, és egy új világ nyílik meg egy halom új küldetéssel. Felfedezhetők lesznek a korábban bejárt instance-ok LV30-as, nehezített változatai, a kétszemélyes Duos instance-ok, valamit megnyílnak olyan endgame insták és raidek is, ahova 30 alatt nem teheted be a lábad. A questek között olyan „napi” missziók is felvehetők, melyek tulajdonképpen az ismétlésre, azaz a „farmolásra” épülnek, és teljesítésükkel olyan tokenek szerezetők, melyek a speckó endgame tárgyak megvásárlásához kellenek. Az endgame tartalom csak szépen fokozatosan térképezhető fel, mert bizonyos insták olyan nehézségi fokot képviselnek, amihez nem elég akármilyen felszerelés. A kimagasló cucc pedig csak kitartó gyűjtögetéssel szerezhető meg.
LV30 után – bár tulajdonképpen bármikor – indíthatsz új karaktereket is: kipróbálhatod az összes mentort, az összes kasztot, mindkét oldalon, ezzel újabb történetekkel és játékélményekkel lehetsz gazdagabb. A több 30-as figura között bármikor kiválaszthatod azt, amire ligádnak - ha beléptél valahova - éppen szüksége van.
Feltehető, hogy ha a game sikeres lesz a játékosok közében, idővel emelik majd a karakterek max. szintjét, és újabb, szinthez kötött területeket (instance-okat is) nyitnak meg a térképeken. A bővítés lehetősége gyakorlatilag korlátlan, és a fejlesztők azt ígérik, hogy a jövőbeli újdonságokért nem kell majd külön fizetni, hisz ezeket az előfizetés meghosszabbítása tartalmazza mindenki számára.Elkezdjem? Ne kezdjem?

A DCUO már alapállapotban is nagyon izgalmas játékélményt kínál azáltal, hogy az egész virtuális univerzum a DC Comics fantasztikus világára és karaktereire épül. A hangulat végig „képregényes”, egy kicsit néha vicces és poénos, néha pedig komoly. Üdítő azt látni, hogy a készítők telepakolták a játékot egy halom olyan elemmel, melyek nem csak a füzetekből, de a DC-alapú mozifilmekből (Batman széria, Superman széria) is ismerhetsz. Lélegzetelállító érzés keresztül-kasul bejárni – többek között – az örökké sötét, gyakran esős Gotham City-t, a tündöklő, de itt-ott romokban heverő Metropolist, Smallville-t, Arkham Asylum-ot, Atlantist, az Ace Chemicalst, vagy a Denevérbarlangot, mert mindegyik ismerős lesz valahonnan. Vannak persze vadiúj placcok is: az Area 51, a HIVE Base, vagy Oolong Island. Az utcák, ha itt-ott érthetően kihaltak is, de általában tele vannak autókkal és járókelőkel, akik mindennapi teendőket végzik: sétálnak, beszélgetnek, vagy éppen pánikban menekülnek a háborús zónákból. A DCUO világában folyamatosan történnek az események, és ez az állandóan fortyogó, dinamikus közeg úgy gondolom, TÖKÉLETES helyszínt biztosít egy sokszereplős online RPG számára. Emellett persze a legnagyobb élményt az adja, hogy személyesen találkozhatsz pozitív vagy negatív DC-hőseiddel, akiknek nem csak dolgozhatsz, de együtt is dolgozol velük! Aquaman, Zatana, Supergirl, Cheetah, Gorilla Grodd, Catwoman, Hawkman, Fire, Tempest, Starfire, Harley Quinn, Two-Face, Doctor Psycho és a Martian Manhunter – hogy csak néhányat nevezzek meg a 100+ DC karakterből! – csak arra vár, hogy így vagy úgy, de kapcsolatba kerülj vele, harcolj vele vagy ellene, és nem mellékesen ismerd meg az ő kis történetet – például a sztori-questek végén lejátszott rajzfilmekből! Végig olyan érzésed lesz, hogy aktív, elismert tagja vagy egy szuperhős közösségnek, mely tény segít az azonosulásban, ami egy szerepjátéknál alapkövetelmény.
A játékmechanizmus eléggé egyben van: a készítőknek volt honnan ellesni az évek során kiforrott, a játékosok igényei szerint alakult összetevőket. A küldetésrendszer kiváló, az endgame rész kellően komoly kihívást nyújt szinte bárki számára, az összes tartalom pedig még jelen állapotában is hónapokra a képernyő elé szögezi a playert – az unalom ismeretlen fogalom a DCUO világában. Azok, akik nehezebben szocializálódnak, és inkább többnyire magányosan kalandoznak, ugyanúgy megtalálják a számításukat a szoftverrel, mint azok, akik az összeszokott csapatmunka hívei.
A PvP tartalom egy önálló, igen erős szegmenst képez a játékon belül. Az aktív harcrendszer sokrétűségének és sokféleségének köszönhetően egy egyszerű utcai összecsapás a humán playerek között is ugyanolyan szórakoztató, mint a zárt arénákban. Személy szerint nagyon tetszett, hogy a PvP az aktív szisztémának köszönhetően kiegyensúlyozottabb, mint más MMO-kban. Ha ügyesen helyezkedik és vegyül, egy kezdő player is arathat sikereket csapatban, ugyanakkor vannak olyan, kevés szereplős PvP arénák, ahol a legjobb profik mérhetik össze tudásukat.
A hangulatra és a tartalomra nem lehet panasz – de mi a helyzet a hanggal és zenével? Nos, a DCUO ebben is élen jár! A heroikus/felkavaró minőségi muzsikák tényleg mindig kiválóan passzolnak a történésekhez, de az igazi aduászt a rengeteg szinkronhang adja – még a város legutolsó embere, a legutolsó utca utolsó házába dünnyögve betörni kívánó tolvaj is beszél, ami nagyon megdobja a hangulatot. A DC hősök között olyan szinkronszínészeket hallhatsz, mint Mark „Luke Skywalker” Hamill Jokerként, Adam Baldwin Supermanként, vagy James Masters Lex Luthor szerepében.

Ennyi pozitívum után illő megemlíteni a játék hibalistáját: mert az is bőséges ám. Bár maga a rendszer és a mechanizmus jól megalkotott és alapjait tekintve megfelelően működik, a fogaskerekek közé mégis becsúszik egy csomó homokszem. A buglista egyelőre hosszú, a javításra szoruló technikai problémák egymást érik. Egy új MMO-játéknál a bétatesztelők tulajdonképpen a játékosok, és ez a tény időnként megnehezíti a player életét. A program hajlamos hirtelen befagyásokra és felakadásokra, több különféle helyzetben is. Néha nem működnek rendesen a menü és az interfész elemei, elmegy a hang, valamiért nincs voice-chat, kiakad a loot-lista, szóval egy csomó olyan apróság van, amit a jövőben patchelni kell. Részemről ezeket mind benyeltem és kivárom a javítást, komolyabb problémának csak a térkép működését érzem, ami az én kalandozásomat megnehezítette lassúságával és számomra elégtelen részletességével.

Ami nagy kérdés a DCUO esetében, az a látványvilág megítélése. Nyilvánvaló, hogy egy MMORPG sosem hozhat olyan grafikát (még egy erőgép PC-n sem), mint egy Uncharted 2, egy God of War 3, vagy egy Killzone 3. A hatalmas nyitott világ kezelését a sok playerrel és a dinamikus változásokkal képtelenség megoldani úgy, mint egy offline szoftvernél. Ehhez hozzá jön az a tény is, hogy a DCUO-ban a mozgás nem csak horizontálisan, de vertikálisan is teljes szabadságot ad, így az égen mindenfelé repkedő, az utcán szélsebesen futó, vagy a felhőkarcolók oldalán csáklyával villámgyorsan felemelkedő karakter megjelenítésének érdekében fel kellett áldozni a látványvilágot. Ezért elmondható, hogy a DCUO látványvilága a legnagyobb jóindulattal is csak közepes, de én a békesség érdekében most inkább gyengére vettem az értékelőben. Tény, hogy pár helyszín sokkal jobban fest a többinél – itt elsősorban a zárt és playerre generált instance-okra gondolok –, de általánosságban ez a game nem a grafikájával vesz majd le a lábadról. Az animációk jópofák, a DC-hősök aranyosak, szédületes érzés felmászni a város legmagasabb épületére és onnan szétnézni, majd leugorva belecsattanni az utca kövébe, vagy esetleg vitorlázórepülő módjára szelni a levegőt hosszú percekig, de ennek érdekében be kell nyelni, hogy állandóak az orrod elé kipakolt objektumok, a tereptárgyak elnagyoltak, a textúrák egyszerűek, és bőven akad recéből is a felületeken.
A DCUO megvásárlásával egy hónap időd van a vételárért cserébe, hogy elmerülj a game világában. Az LV30 elérése kerülhet egy hónapba vagy 2 hétbe is, stílusodtól függően. Az szinte biztos, hogy a 30-ra lépéssel még mindig marad egy halom olyan küldetés, ami az alap sztori-vonalhoz kapcsolódik, tehát a szólózást – és az óvatos csapatmunkát – még jó ideig folytathatod. Ha marad időd, belekóstolhatsz a nagyfiúk/nagylányok életébe is, és elkezdheted az ismerkedést az endgame tartalmakkal – melyekhez viszont sok idő kell majd. A 30 nap letelte után szabadon eldöntheted, hogy folytatod-e rögtön a kalandot, esetleg végleg kiszállsz, de némi szünet után bármikor újra aktiválhatod karaktered/karaktereid. Éppen ezért, ha csak a 30 nap folyamatos játékot nézzük, már elmondható, hogy a game akkor is megéri az árát, ha kiderül: mégsem neked való az MMO-k világa. Ilyenkor némi engedménnyel akár gyorsan túl is adhatsz a szoftveren, amit a vásárló pl. egy feltöltő kártyával azonnal aktiválhat.

A szoftver masszív lábakon áll, s mint többször is mondtam, lehetőségei korátlanok. A játékot a továbbiakban mi, playerek alakítjuk majd tovább: a fejlesztők olyan irányokba indulnak majd el, melyeket mi igénylünk majd tőlük. Nyilvánvaló, hogy sok újításra lesz még szükség, ahogy telik az idő, és ahogy a játékosok egyre jobban kiismerik és kimaxolják majd a tartalmat. De a potenciál ott lóg a levegőben – hisz egy MMORPG-nek elvileg sosem lehet vége.
A DCUO kiváló játék arra, hogy konzolokon is megismerd az MMORPG-k sajátos világát. A DC Univerzumnál jobb hely nem is kell egy hatalmas kalandhoz. Ha érzed magadban az erőt és a késztetést, én azt mondom, ne késlekedj: felejthetetlen élményben lesz részed! Egy új világ vár, egy új élet, egy új dimenzió!

Mivel a szoftverhez a kiadótól most nem kaptunk valódi in-game screenshotokat, ezért a teszthez ezúttal nem mellékeltem a szokásos galériát. Ehelyett több in-game akciót prezentáló videót illesztettem be, melyek remekül bemutatják a játék látványvilágát!

(A DCUO-t partnerünktől, az Sony Computer Entertainment Europe-tól kaptuk meg tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop pesti és budai üzleteiben, a hozzá használható feltöltőkártyával együtt.)
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
38. SektorFlop  PlayStation.Community tag
2012.01.09. 21:39:43
LV1
jó a teszt! igaz már játszom vele, de sok infót kaptam így is.
PSN: sektorflop
37. gorbesz  PlayStation.Community tag
2011.11.25. 09:38:01
LV1
koszi a tesztet. eleg jonak tunik a game. ma kiprobalom. most jon le a 15 giga :O
36. sayainbarni  PlayStation.Community tag
2011.11.02. 18:14:29
LV2
hál istennek ingyenesen le lehet tölteni,már töltöm is!
Kiváncsiam várom!
35. sayainbarni  PlayStation.Community tag
2011.04.22. 21:52:54
LV2
elég hosszú a teszt!::::::::::::::::::::D
34. Re-tech  PlayStation.Community tag
2011.02.05. 13:41:13
LV7
Ezt a tesztet végigolvasni egy egész délelőtti program volt. :)
De kedvet kaptam hozzá nagyon,csak sajna nem fér most bele a költségvetésbe.Így,hogy itt a Halott űr 2 és nemsokára a Gyilkoszóna 3. :(
Forza Bianconero!
2011.02.03. 17:37:26
LV3
kz megjelenés még 3 hét vagy nem? az sok idő:D
sen: mullerhun
2011.02.03. 09:43:52
LV1
Elolvastam a tesztet. Élvezet volt olvasni. Most dillemába is estem, hogy ezt vegyem meg vagy a KZ3-at!? Még nem tudtam eldönteni.
2011.02.02. 13:49:00
LV1
Ez jó teszt volt, tovább tartott elolvasni, mint meginni a "reggeli" hosszú kávémat. :) És még a játékhoz is kedvet kaptam.
2011.02.02. 00:41:16
LV3
Válasz 28. martin üzenetére:
az jó, így nagyok feltudnak hamar húzni:D
sen: mullerhun
29. perrel  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 19:45:00
LV3
Köszönöm a tesztet.
A bétával is toltuk Dark-Fu-val és ma beszétünk róla. :)
Pár nap és mindenféleképpen csatlakozás.
28. martin  Főszerkesztő
2011.02.01. 19:36:22
LV27
Válasz 27. mullerhun üzenetére:
Szerintem az XP-t ugyanúgy dobja, mint open worldben, hogy mindenki megkapja.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2011.02.01. 18:48:39
LV3
már régóta bújom a külföldi oldalakat mindenféle infóért, de ebben a tesztben legtöbbet meg is találtam amit eddig nem tudtam!:)

THX!!

xp elosztás hogy történik csapatban? Egyenletes az elosztás, vagy máshogy?
sen: mullerhun
26. Taundead  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 18:37:14
LV1
Válasz 25. Lotar üzenetére:
Nekem is pont ez a tervem kivéve ha megfeledkezek róla, ami könnyen előfordulhat.
25. Lotar  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 16:42:15
LV17
Idővel majd szeretnék beszállni . Addig úgyis csak egyre jobb és jobb lesz ( optimális esetben ;] ) .
psn/sen id: pcpmate
24. edWood  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 16:36:21
LV6
Sokszor elgondolkoztam, miért jó annyira a tesztjeidet olvasni. Több dolog megfogalmazódott bennem, de a lényegre te magad világítottál rá az aktuális Konzolban: "A legfontosabb, hogy az olvasó úgy érezze, ott ül melletted, miközben mutogatod és magyarázod neki a játékot." És valóban, ez a teszt ékes példája az idézett gondolatmenetnek, mindenre kitértél, mindent elmondtál a játékról, amire egy játékos kíváncsi lehet - mellesleg, épp egy MMO esetében ez nem piskóta. Szóval köszönöm.
Én vagyok a romlottság manifesztálódása!
2011.02.01. 16:29:39
LV3
volt béta:)
sen: mullerhun
22. juhh
2011.02.01. 15:55:16
LV3
Érdekes.
Ha lenne egy trial, vagy demo, vagy valami, biztos kipróbálnám.
Fú, nem.
2011.02.01. 13:45:48
LV2
Jó teszt, már nagyon vártam! Grat.
WTF------>FTW ;)
20. Slade  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 13:39:02
LV6
LOL nem is tudtam hogy ez MMO!
2011.02.01. 11:41:36
LV3
Válasz 17. Masamune üzenetére:
így van:D

shazam!
sen: mullerhun
18. martin  Főszerkesztő
2011.02.01. 11:26:33
LV27
Válasz 17. Masamune üzenetére:
A hősszerelmes Ádámka? Ugyan már. Nála még a törpe Robin is gizdább. :)
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
17. Masamune  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 11:17:54
LV14
Amúgy ezek közül az arcok közül messze Black Adam a leggizdább:)
"Na de Gyurma Gyuszi!"
16. Masamune  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 11:16:53
LV14
Nálam ez így nézett volna ki:D

[SELECT] /say szia martin na milyen a cucc, jobb mint a wow?
- nagyon bejon, csak sok a ko**og!!!44!
[SELECT] /say sztem is gear, csak az a baj, hogy ellen vagy.
Ma2amune beinteget
Martinka táncoltatja a férfiasságát
Ma2amune Meteort idéz
Martinka Omnislash-el
[SELECT] /say bazzeg kinyirtal>:(
- ne ge*izz a Raidmasterrel fijam!

xDDD
"Na de Gyurma Gyuszi!"
15. zodiac55  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 11:10:16
LV11
Ez a teszt a régi időkre emlékeztet! Köszi!
"Si vis pacem, para bellum."
14. Spongya  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 10:37:09
LV7
Végigolvastam és ez a legkomplexebb teszt amit valaha olvastam. Gratulálok Martin! Nem tudom hogy hány munkaórád van benne, de profi munka! Respect.
Ja, a játék még mindig "nem tudom, hogy kell e" kategória. Volt az írásban olyan ami kedvet csinált hozzá, de volt olyan is ami elvette.
2011.02.01. 10:35:35
LV3
előfizetés rinya--> providentes luvnya:D


jó kis TESZT! valahogy nem is figyeltem mi a mentor funkciója, de azt tudtam hogy tank\healer\support van:)
sen: mullerhun
12. martin  Főszerkesztő
2011.02.01. 10:21:27
LV27
Válasz 11. 1mzolee0 üzenetére:
Hallanád a hangját: mint aki az egyik percben el akar élvezni, a másikban meg hisztériás rohamot kap.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2011.02.01. 08:28:11
LV3
amint lesz stabil netem rögtön beszerzem, a teszt remek volt. Poison Ivy jó kis husos :D
ez van.. ezt kell szeretni ?!
10. dobermann88  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 07:32:49
LV4
kár hogy fizetős..tuti beszerezném
Nemkell így járnod ha nemtudsz így menni..
9. barnoca  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 03:05:03
LV18
Válasz 7. barnoca üzenetére:
Ez bók természetesen.
8. tagor  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 02:43:56
LV3
Minden elismerésem a föszerkesztö úrnak.
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
7. barnoca  PlayStation.Community tag
2011.02.01. 01:42:01
LV18
Ennél hosszabb teszt nincs!(MÉG nem olvastam)
:)
6. leslie21  PlayStation.Community tag
2011.01.31. 23:52:29
LV11
Komoly "kis" teszt lett. Köszi.
A játék pedig biztosan nagyon jó, de nekem sajna se időm, se pénzem MMO-ra.
2011.01.31. 23:19:32
LV6
Köszönjük!
Így a teszt után nagyon elgondolkoztam, de egyenlőre még a jegelés mellett döntöttem.
"This town... there's... something wrong with it."
2011.01.31. 23:14:19
LV21
Hát sztem ennél lesznek jobbak is idén...
3. rolmanus  Önjelölt mindentudó
2011.01.31. 23:11:02
LV22
Ez igen, szép tartalmas teszt. :) Amikor találkoztunk, megláttam a martin nevet, áá gondolom, biztos van még egy csomó martin nevű karakter, nem hiszem, hogy te vagy. Aztán észrevettem, hogy gyanúsan bámulsz, és egyszer csak megszólalsz magyarul. :D
She was a real hero... She was a true Patriot!
2. soliduss  A Krónikás
2011.01.31. 23:00:18
LV24
kegyetlen olvasmàny.... Bàr szerintem a latvany egy kozepest meger....
1. Zsola  PlayStation.Community tag
2011.01.31. 22:48:04
LV1
Brutális teszt mester! Köszönöm szépen, már régóta várom! Látszik, hogy foglalkoztál vele egy picit!:)
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
DC UNIVERSE ONLINE
Sony / SOE
Látványosság:
Gyenge
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
8/10
Pozitívum
Az első igazi, teljes értékű PS3 MMO; szuper történetek; meglepően baráti megvalósítások; az időtöltési lehetőségek gazdag tárháza; tényleg jópofa koncepció
Negatívum
Javítandó technikai gikszerek tömkelege (felakadások, működési hibák a rendszerben); erős interface-lag; nehézkes térképhasználat; az amatőrnek túl hardcore, a profinak túl softcore lehet; látvány