PlayStation.Community

2010.12.13. 20:14 Játékteszt
60 hozzászólás
Szerző: Petunia
Értékeld a cikket!
Harmadik személyű varázsolda.

Minden valószínűség szerint Harry Potter hányattatásainak tíz éves története a végéhez közeledik, hiszen a Harry Potter and the Deathly Hallows névre hallgató film, illetve videojáték alapjául a már 2007-ben megjelent, azonos című könyv szolgál, mely a sorozat hetedik, egyben utolsó kötete. A széria rajongói bizonyára nehéz szívvel fogadták ezt a tényt. Jómagam csak remélni tudom, hogy az évtizeden átívelő saga minden egyes darabja ugyanazt a magas minőséget képviselte, és az írónő a lehető legmegfelelőbb pillanatban tette le a lantot – habár továbbra is erősen szkeptikus vagyok azon széleskörű meggyőződéssel kapcsolatban, mely szerint a fiatal elméket csakis ezek a könyvek, nem pedig a magyar és a világirodalom akár több száz éves, kiváló alkotásai szoktathatják rá az olvasásra. (Például én már tizenöt éves koromban is imádtam többek között a francia realista regényt, és még most is azok az évek jutnak eszembe, amikor éppen Balzacot olvasok.) A némileg eltérő kategóriát képviselő filmekkel semmi bajom nincs, tetszettek az általam látott részek. De leginkább a Harry Potter videojátékok terén mozgok otthonosan az utóbbi időben, mivel a The Order of the Phoenix óta minden felvonáshoz szerencsém volt, és a Lego Harry Potter kivételével valamennyit végigvittem. Az utóbbi évek tapasztalatából pedig sajnos azt sikerült leszűrni, hogy a Deathly Hallows első része a videojáték adaptációk eddigi leggyengébb darabja, mely tény megformálódásában bizonyára jelentős részt vállalt a cucc világra hozatalának mindössze nyolc-tíz hónapos periódusa.

A film történetét, látványvilágát alapul vevő, ebből kifolyóan egy komolyabb, érettebb, sötétebb univerzumot megjeleníteni kívánó game sztorija Dumbledore halála után játszódik. Főhőseink, Harry, Ron és Hermione a Lord Voldemorttal való végső leszámolásra készülvén a varázslóiskola folyosói és termei helyett ezúttal az angol fővárosban és vidékén kalandoznak, hogy felleljék és elpusztítsák a sötét úr halhatatlanságát biztosító ereklyéket, a Horcruxokat.A színes, sok jó ötlet szárba szökkenésének táptalaját biztosító anyag tehát adott, a forradalminak, újnak látszani akaró végeredmény viszont kiábrándító. A Deathly Hallows ugyanis lényegében egy harmadik személyű lövölde. A műfajválasztás elsősorban nem a mondanivalóhoz képest idegen volta miatt bizonyult szerencsétlen döntésnek, hanem fantáziátlan, hamar ásítozásba fulladó és hibáktól sem mentes megvalósítása miatt. Utunk során mindvégig csupán megyünk és lövünk. Hogyan? Természetesen a varázspálcával, melyet semmi másra nem fogunk használni. A játék végéig kb. nyolc-tíz mágiára teszünk szert, melyek között vannak decens pisztolyként értelmezhető varázslatok (ez a Stupefy), vannak géppuskaként felfoghatók (Expelliarmus), akad gránátunk is (Confringo), illetve tudunk védekezni (Protego). Fontos és kissé nehezen elsajátítható a dementorok elpusztításához szükséges Expecto Patronum. A többi mágiát nem nevezem meg, hiszen úgysem fogjátok alkalmazni őket, tökéletesen felesleges voltuk és túlbonyolított kivitelezésük okán; egyébként a stuff kilencven százalékában elegendő lesz a Stupefy. Maga a lövöldözés a jobb váll feletti nézetben történik, melynek során az L2-vel fogjuk be az ellenfelet (a célzás amúgy manuális), az R1-gyel pedig lövünk.

A probléma ott kezdődik, hogy hatalmas mennyiségű rosszfiúval kell majd leszámolni egy és ugyanazon módon, mely tény idővel heveny unalomba fog torkollni. Személy szerint úgy vettem észre, hogy a Deathly Hallows készítői valamiképpen az Uncharted sorozat briliánsan működő harcrendszerére próbáltak apellálni, úgyhogy a pusztítható fedezékrendszer sem hiányzik. Mondjuk használni ezt sem nagyon érdemes, hiszen egyrészt Harry nem minden, fedezéknek látszó tárgy mögé fog lebújni, másrészt pedig sokszor nem képes normálisan kilőni a rejtekhelyéről. Az ellenfelek meglehetősen unalmasak, csupán néhány típusra korlátozódnak, azok viszont korlátlan számban termelődnek újra, bizonyára klónozással szaporítva. A játék során végig Harry-t irányítjuk, akit a rendszer által terelt Ron és Hermione kísér. A két utóbbi viselkedésével nekem tulajdonképpen nem volt bajom, mert viszonylag jól harcolnak; inkább azt volt idegesítő látni, amikor kitartóan lőtték az ellenfelek előtt magasodó falakat, sziklákat, fákat. A három srác összehangolt munkájára épülő feladatokra, rejtvényekre ne számítsatok, és természetesen többjátékos móduszra sincs lehetőség. A játék fő profiljának számító harcot kívánják színesíteni az összeszedhető bájitalok, melyek között vannak támadók (robbanó, gázt és sötét ködöt kibocsátó mérgek), illetve gyógyítók (vérfrissítő, erősítő szérumok.) Az előbbieket viszonylag eredményesen lehet használni. Az utóbbiak esetén viszont a stuff sehol nem magyarázza el, hogy az adott eszencia mennyiben hasznos és mikor érdemes fogyasztani, hiszen életerő csíkunk sincs, Harry halálközeli voltát (Nate Drake esetéhez hasonlóan) csupán a színek kifakulása jelzi, és állapota némi pihenéssel is gyógyítható.
A játékmenet másik fő pillérét a lopakodás képezi… azaz szeretné képezni, eszköze a híró emblematikus, láthatatlanná tevő köpenye. Több pálya csak ebben a móduszban abszolválható. Bár az ötlet most sem rossz, a megvalósítás itt is bőven hagy kívánnivalót maga után: a köpenyt felvéve a kép első személyű, enyhén elmosódott nézetbe vált, Harry kapkodó, ideges lélegzésével aláfestve. Ebben az állapotban az jelenti a nehézséget, hogy ha hősünk nekiütközik valakinek, akkor Potter rögtön láthatóvá válik, és persona non grata szerepéből kifolyóan azonnal lőni kezdenek rá. Viszont az első személyű nézetben nem látunk magunk mögé, sőt oldalra is nehezen, úgyhogy sokszor a szerencsére is szükség van ezen szakaszok belátható időn belül történő teljesítéséhez. A fenti nehézségek kiküszöbölhetők lettek volna a harmadik személyű ábrázolás meghagyásával.
Hogy egy újabb, vérző sebre mutassak rá, a Halál Ereklyéi a tálaltnál lineárisabb már szinte nem is lehetne. Pedig a dobozon levő jelzés alapján nem ovisoknak készült, a gamer nyugodtan rábízhatja magát a Four Points nevű, egy gombnyomással bármikor aktiválható varázslatra, mely fehér fonálként mutatja az utat következő objektívánkig. Vagyis önálló felfedezésre nemigen van lehetőség; még akkor sem, ha a súgó használata nélkül, magad szeretnéd megtalálni a továbbvezető utat, hiszen egy csőben előrehaladva sincs sok választásod. Időnként ugyan találunk kisebb leágazásokat, ahonnan a gyűjthető tárgyak (újságcikkek, rádióadások) valamelyikét szedhetjük fel egy bőröndből. Szintén a vonalszerűséget erősítik a Deathly Hallows két vagy három pontján megjelenő, úgynevezett választható, mégis kötelező mellékküldetések, melyek egyrészt köszönő viszonyban sincsenek a történettel, másrészt siralmasan egyszerűek: például ments meg adott számú muglit, győzz le adott számú ellenfelet, találj ki élve egy adott helyről. Az erőltetettnél nincs jobb szó a fősztori kivégzésével megnyíló kihívásokra sem, melyek ugyanezekre az unalmas és a gyenge megvalósításból fakadóan inkább idegesítő feladatokra korlátozódnak.
Gyors munka ritkán jó, ez alól az audiovizuális oldal sem kivétel. Az elmesélt sztoriból még a Harry Potter univerzumban otthonosan mozgóknak sem sok fog lecseppenni, mely helyzetet csak fokozza a főszereplők szájából bizonyos helyzetekben az unásig ismételgetett, azonos frázisok sora. (A vége felé már szabályosan agyvérzést készültem kapni, amikor Ron a pókok ellen harcolva sem kiabált mást a fáradhatatlan „Idiots!”-on felül.) Az átvezető jelenetekben a szájmozgás nagyjából ismeretlen fogalom. A filmből átvett, kiváló minőségű zenei betéteket nehéz lett volna elrontani, de a grafika összességében gyenge: a szereplők élettelenek, elnagyoltak, a láthatatlan falakkal sűrűn megszórt környezet kidolgozatlan. A kamera mozgásával mondjuk nekem nem volt bajom, és ricegést sem tapasztaltam. De talán felesleges is hozzátennem, hogy PS2-n is láttunk már ennél jobban sikerült ábrázolásokat.
Itt a végén, a Deathly Hallows általánosan negatív nemzetközi megítélése ellenére is azt kell írjam biztatásképpen, hogy a játék mégsem kész katasztrófa. Az olykori ásítozás és helyenkénti idegeskedés ellenére én elvoltam vele, pedig nem vagyok a széria rajongója. Megvásárlásra persze csupán az univerzum híveit biztatom, mindenki más csak akkor foglalkozzon az abszolválás gondolatával, ha éppen nincs jobb dolga és a cucc ingyen van. Reméljük, a folytatás ennél jobban sikerül, bőven van min javítani!

(A játékot partnerünktől, az Electronic Arts-tól kaptuk meg tesztelésre. Köszönjük! A Harry Potter rajongók ezt a szoftvert mindhárom támogatónknál megvásárolhatják. Bannerek fent, kérjük kattintgass és nézelődj. Köszönjük.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
2 / 2 oldal
‹‹    1  2  ›  ››
10. tomaer15  PlayStation.Community tag
2010.12.13. 21:14:57
LV4
Válasz 8. VarkD üzenetére:
a 4 rész milyen jó volt *.* ningyá' el is veszem :]
井の中の蛙大海お知らず。僕は小さな蛙
9. revan07  The Joker
2010.12.13. 20:50:36
LV19
Hát ez tényleg béna lett, de nem érdekel mert végre a film ütött.
Do i really look like a guy with a plan?
2010.12.13. 20:44:53
LV3
Nem szoktam sz@rozni a játékokat, mert a sz@r az amit lehúzunk a WC-n, de ez se termett jobb sorsra. Ugyanolyan monoton és unalmas, mint amilyen már volt a hatodik része. Sajnos a HP játékok is kifulladtak a kreativitásból már a negyedik rész óta (Lego HP-t leszámítva).
Otherworld.hu
7. Lara  beauty junkie
2010.12.13. 20:39:00
LV26
hát sajnálatos.
igazából a negyedik HP játék volt a mélypont és onnantól lett egyre rosszabb. mondjuk az ötödik még elment azért egy végigtolás erejéig.

pedig a film átkozott jó lett. a game-ben meg annyi de annyi lehetőség lehetne. hisz varázslatról szól!
behalás.
számomra már olyan lesz game terén ez mint a star wars szindróma. tök mindegy, hogy mennyire sz*r, de a név meg pénz miatt csak nyomatják kifelé.
6. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.12.13. 20:26:15
LV12
De, de... neeeee :( Kár érte, köszönöm a tesztet Petúnia!
5. dobermann88  PlayStation.Community tag
2010.12.13. 20:24:19
LV4
és ezt még játéknak merik csúfolni ? :D minden elismerésem a teszternek hogy végig bírta csinálni :D
Nemkell így járnod ha nemtudsz így menni..
4. Potter  PlayStation.Community tag
2010.12.13. 20:22:44
LV1
hát ez gyenge
2010.12.13. 20:22:20
LV1
Ez kimarad, a régi HP játékok jók voltak, úgy tűnik lerágott csont a téma sajnos.
PSN: HUNGARYkuszi - vegyél fel!
2. zooole  PlayStation.Community tag
2010.12.13. 20:21:26
LV2
Pff. Az eddigi HP játékok azért jobbak voltak
1. Krista505  PlayStation.Community tag
2010.12.13. 20:21:03
LV10
5. rész volt a legjobb játékban azóta részről-részre egyre rosszabb lett.
2 / 2 oldal
‹‹    1  2  ›  ››
HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS, PART 1
Electronic Arts
Látványosság:
Gyenge
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Gyenge
Hangulat:
Átlagos
4/10
Pozitívum
Rajongónak szódával éppen elmegy
Negatívum
Ötlettelen harcrendszer, erőltetett mellékküldetések, linearitás, gyenge grafika

MARTIN BELESZÓL
NetuddkimiattnemtudtamkipróbálniHenriket.