PlayStation.Community

2010.11.28. 22:50 Játékteszt
245 hozzászólás
Értékeld a cikket!
Izzadok az overallban, szorít a sisak, a motorhang a fejemben zakatol - de sosem voltam még jobban!

(A Gran Turismo 5-öt méretéhez és tartalmához igazodva, "több szem többet lát" alapon a PSC stábjának négy tesztelője is egyszerre próbálta ki és véleményezte. Az alábbiakban egyéni tapasztalataikat olvashatod, melyeknél pontszámosítás helyett ezúttal változatos gondolatok közvetítik az ítéletet. Reméljük a szokásosnál tartalmasabb összevont teszt elolvasása után magabiztosan el tudod majd dönteni, milyen minőséget várhatsz el a játéktól és érdemes-e beruháznod rá.)
I. Can’t. Slow. Down. I won’t be waiting for you! (martin)

Úgy nézett rám a kis fekete gombszemeivel, mint egy riadt albínó kismalac. Már majdnem meg is sajnáltam. Pár hónappal ezelőtt vásároltam a Multiformatban, és szinte ujjongva vittem haza, mert nagyon régóta szerettem volna már egy hófehér DualShock 3 kontrollert. Azóta a gyűjteményes vitrinemben kellette magát bontatlanul, közvetlenül egy vintage Star Wars Hoth Wampa figura mellett.
Ő nem tudta, én viszont igen, hogy tulajdonképpen egy jeles esemény miatt lett az enyém. A Playstation 3 exkluzív Gran Turismo 5-höz szántam, hogy megjelenés után egy vadiúj, gyönyörű, érintetlen irányítóval álljak neki a PlayStation történelem leghíresebb autóversenyes szériája hosszú évekig fejlesztett aktuális állomásának, az első nagy újgenerációs Gran Turismo-nak.
Van, aki kifejezetten a GT5 miatt vett PS3 konzolt. Van, aki csak erre a szoftverre gyűjtögette féltett kis zsebpénzét. Van, aki a megjelenés kapcsán látta elérkezettnek a HD megjelenítő beszerzését. Néhányan hónapokig spóroltak egy minőségi kormányra, mások végre befejezték sportüléses, váltós, pedálos, fémkeretes cockpitük építését, hogy királyi módon kezdjék el virtuális autóversenyzői karrierjüket. Sokan vagyunk olyanok, akik őszinte és felfokozott lelkesedéssel vártuk a 2010. november 24-ét.

...kivettem a makulátlan, karcmentes blisterbe csomagolt fehér DS3-at a vitrinből. Szinte szertartásszerűen kattintottam ki tantópengés Smith & Wesson késemet, és egy finom, de határozott mozdulattal beleszúrtam a műanyagba. Mint kés a puha vajba... Komótosan, könnyedén vágtam körbe a doboz talprészét. A szétomló csomagolásból, mint bábból a pillangó, úgy röppent a markomba a friss illatú, szűz kontroller. Megmasszíroztam ujjaimmal: finom tapintása volt. Csináltam egy kört az analóg karokkal: mint egy svájci óra. Átmentem a nappaliba – pont kész is volt az 50 perc közeli teljes install. Szinkronizáltam a DS3-at, ellenőriztem az optikai hangkábelt, rátekertem kicsit az erősítőre, majd hátradőltem a bőrfotelben.
Uraim, indítsák be a motorokat!
Bár tesztjeimben rendszeresen használok különféle hasonlatokat, az elvont szóvirágok helyett inkább az egyszerű, közérthető megoldások híve vagyok. Meglátásom szerint a Gran Turismo 5 köré sok év alatt dagadt felhőt mára már bátran lehet „jelenség”-ként aposztrofálni, melyet a rajongók, várakozók és vásárlók oldalról (az ellentábortól elnézést kérek: az ő „áldásos” tevékenységükkel ebben a tesztben nem foglalkozunk) a megjelenést közvetlenül követő időszakot vizsgálva egy olyan esethez tudnám hasonlítani, mint amikor egy lakatlan szigeten hónapokig éhező, bogyókon és kókuszon tengődő, harmatvizet kortyoló hajótöröttet odaengednek egy elegáns étterem roskadásig pakolt svédasztalához. Azt sem tudod, mihez nyúlj elsőként a sok pompás, ínycsiklandozó étek között.
Hasonlóan éreztem magam én is, miután lepörgött a GT5 rendhagyó intrófilmje. Tudtam és tisztában voltam vele, hogy a maximalista Kazunori Yamauchi japán rendező és stúdiója, a Polyphony Digital eddig is másként kezelte a Gran Turismo szériát, mint más kiadók saját autóversenyes játékaikat, de talán magam sem voltam felkészülve ilyen szintű átütő tiszteletre, alázata és rajongásra, amit a GT5 készítői az autózás, és minden ehhez kapcsolódó téma irányában tanúsítanak az ötödik felvonásban. Míg egy menő, sikeres autóversenyes szoftver bevezető filmjében, 2010 magasságában rendszerint a fejlesztők egymásra licitálva villantanak egyre káprázatosabb sebességet, egyre pörgősebb zenét és egyre fantaszikusabb CG látványvilágot, addig Kaz csapata a GT5 intrójában tisztelegve megy vissza az alapokhoz. Egy meglehetősen szokatlan – sőt nyugtalanító – dallamvilágú és ritmusú, klasszikus zongoramuzsikával illusztrált, valódi gyárakban készült felvételeket felvillantó filmben mutatják be a nézőnek, hogyan áll össze egy autó napjainkban, a vasérc olvasztásától kezdve egészen a gyártósorról való legördülésig. Az egyre dinamikusabb zongorafutam pont ott érkezik el katartikus csúcspontjához, ahol egy csillogó-villogó Nissan Skyline képében testet ölt az autógyártás csúcstechnikája, és innentől már a My Chemical Romance húzza a modern gumi alá valót Planetary (GO!) című számában, miközben az in-game képsorokon bemutatkozik a fogalomkör, amit jelenleg „autósportként” definiálhatunk. Láthatjuk a ránk váró mennyországot: a retro masinákon keresztül az utcai modelleken át a legkülönlegesebb luxuskocsikig minden átszáguld a képernyőn, beleértve az ismert speciális ágakban induló versenygépeket is.
(fotó: ZoTyA01)

Nem véletlenül hivatkozom a GT5 intrójára. Ez a film tökéletesen illusztrálja azt az eszmét, amit tulajdonképpen ez az egész szoftver képvisel. A-tól Z-ig, Alfától az Omegáig mindent, ami csak a gépkocsik hatalmas méretű világával kapcsolatba hozható. A Gran Turismo 5 érzésem szerint messze nem egy autóversenyes játék, hanem inkább az autózás – és versenyzés – bitekből és bájtokból íródott nagylexikonja, mely, ha veszed a fáradtságot, és végigolvasod, nem csak az elvárható virtuális vezetési élményből nyújt páratlan élményt, de meg is tanítja a versenyzés valós, gyakorlati alapjait is. Emellett a tuningolás révén igen részletesen beavat a kocsik technikai működésének alapismeretibe, átfogóan végigvezet az ’50-es évektől kezdve napjainkig az autózás történelmének fejlődésén, és nem mellesleg lehetőséget ad az autósport fogalomkörének minden eddiginél komplexebb felfedezésére. A játék alcímeként feltüntetett „The Real Driving Simulator” mondat egyébként minden szavában rendkívül fontos mondanivalót hordoz, sőt, a széria történetében talán fontosabbat: a GT5 célzottan az autósportok „valós vezetési szimulációját” kínálja, olyan széles spektrumot felölelve, amire jelenleg egyetlen más videojáték sem képes. Hasonlóan frappáns telitalálat egyébként a játékot promózó We Love Cars trailer is, mert ha egy hozzá nem értő megkérdezi, pontosan miről is szól a GT5, akkor bármiféle bekategorizálás nélkül rá lehet vágni, hogy „az autók szeretetéről” – és ebben a pár szóban TÉNYLEG minden benne van. Mert a Gran Turismo 5 nem egy autóverseny szoftver, hanem sokkal több annál. Az a bizonyos „szeretet” pedig csak úgy sugárzik a program minden részletéből!
Az imént megfogalmazott hatalmas komplexitás tényleg olyan, mint a korábban említett „egyél amennyit csak tudsz” étterem svédasztalos kínálata. A játék közel mérhetetlenül, sőt, első látásra riasztóan sok lehetőséggel kecsegtet, ráadásul szabad kezet ad a playernek abban, hogy saját habitusának megfelelően induljon el az autóversenyzés virtuális iskolájának alsó tagozatán, hogy aztán képességeihez mérten kiállított bizonyítvánnyal eljusson felsőbe, onnan középiskolába, majd ha tanulmányi eredményei engedik, átléphessen a felsőoktatásba. Ezen felül egyfajta meglepetésként értékelhető, hogy az elért lépcsőfokok a lehetőségek tárházának mindig újabb és újabb ajtaját nyitják meg, egyre mélyebb betekintést engedve a témába, egészen olyan mélységig, amivel egyszerű halandó talán életében sem találkozik. A game bátor módon szakít felpörgött világunk fogyasztóipari területeinek azon hagyományával, miszerint a sikert gyorsan kell adni, egyéb esetben az azonnali elismerésre vágyó, türelmetlen játékos tovább áll és könnyebb lehetőség után néz. A Gran Turismo 5 egy békebeli elegáns úriember kimért körülményességével tartja vissza egyes értékeit – pl. a törésmodellt, bizonyos igazán különleges kocsikat, vagy speciális játékmódokat –, mondván, akit valóban érdekel a gépkocsik világa, az úgyis menetrendszerűen jut majd el a Nirvánába, és a befektetett energiával egyenesen arányos módon részesül a felsőkategóriás élvezetekből is.
(fotó: Norbb)

Az instant akcióba helyező, autó- és pályaválasztékát tekintve is több mint kielégítő árkád mód önállóan is felér egy teljes egész játékkal. Ha egy gyors szóló vagy kétszemélyes versenyzésre vágysz a szamárlétra megmászása nélkül, vagy csak a különféle autók kipróbálásához van kedved, itt mindent megtalálsz. Teljesen más hangulatot hordoz azonban a japán szerepjátékok „végeláthatatlan” lehetőségeivel kecsegető karriermód, mely soklépcsős, tapasztalati pontok gyűjtésén alapuló fejlődési rendszerével, egészen egyedi módon JRPG-szintre emeli az autóversenyes zsánert. Már maga a menürendszer is szokatlanul összetett, modern és szerteágazó, ami opcióinak sokrétűségével meglepi és letaglózza a játékost. A GT módban helyet kapó, egyértelműen gyakorlati A-Spec rész jogosítvány-feladataival és minden létező stílust felölelő versenytípusaival túlzás nélkül, szinte észrevétlenül ismerteti meg az embert olyan szakmai fogalmakkal, mint például az ideális ív használata, a kivárásos fékezéssel abszolválható előzés, vagy a szakaszos fékezés jelentősége, de gyakorlati téren is tanít, olyan fontos tényezőkre, mint mondjuk az elsőkerekes és hátsókerekes kocsik menettulajdonságainak különbözősége. A B-Spec mód tuningolásra és vezetői képességekre épülő, kvázi csapatfőnöki székből tálalt – ahol a player egy egész istállót személyesít meg, a pilóta kivételével – versenysorozatának mondanivalója inkább elméleti síkon mozog, és a menedzseri teendőket helyezi előtérbe. A rendelkezésre álló és felfedezésre váró opciók szinte felsorolhatatlan listáját mindezeken felül egy a valódi fotózás rejtelmeibe bevezető, egészen hihetetlen módon profira kalibrált fotó-mód is tarkítja, plusz a sokszereplős online versengés világa is tárt karokkal várja a világhálóra merészkedő amatőröket és profikat.

Jómagam sosem tartoztam a videojátékos autóversenyzés rajongói, tudói és értői közé, de a Gran Turismo első részének annak idején már sikerült megnyernie. Örültem, hogy letesztelhettem az 576 Konzolban. Éppen ezért, ha lehet ilyet mondani, őszintén szeretem és tisztelem a szériát és készítőinek lelkesedését. A 2-3-4. részbe ugyanakkor nem öltem annyi időt, hogy permanens rajongónak mondhassam magam. Valahol a GT5-től sem vártam katarzist, mégpedig azért, mert tudtam: a téma iránt érzett elkötelezettségem pont elég lesz egy kiadós tesztelési időszakhoz, de semmi többhöz.
Tévedtem. A játék úgy csábított el, mint egy szakmájáról mindent tudó, tapasztalt kurtizán, akinél az egyalkalmas érdeklődő kalandból állandó kuncsafttá váltam, majd partnerré, sőt a házasság gondolata is megfogant a fejemben. A jogosítványok teljesítésében a magam – lelkes amatőr – szintjén haladtam előre, miközben az időeredményeket látva szembesültem a saját korlátaimmal. De haladtam, és ez inspirált! A kezdőknek szánt versenysorozat színes kihívásait egymás után tudtam teljesíteni, és meglepve vettem észre, hogy lépésről-lépésre elkezdem felfogni a különböző autótípusok sajátosságait. Ahol kevés volt a bennem lakozó pilóta, ott rájöttem, hogy pénzgyűjtéssel és tuningolással ki tudom váltani a hiányzó képességeket, és hamarosan már tudatosan és fülig érő szájjal költöttem a pénzt chiptuningra vagy sportlégszűrőre, melyeket felszerelve magabiztosan vettem az addig megugorhatatlannak látszó akadályokat. Tetszett, hogy láttam magamon: fejlődöm, és ez a tény csak fokozta az elismerést a szoftver és készítői irányába. Amikor tisztán látszott, hogy valóban képes vagyok a saját utamat járva lefaragni a hiányzó másodperceket, elismeréssel nyugtáztam: a Gran Turismo 5 zsenialitása abban rejlik, hogy a hétvégi casual játékos ugyanúgy megtalálja benne a szépséget, mint a tapasztalt gémer, vagy a pályákat centiméterről-centiméterre ismerő vérprofi.
Ha azt kérdezed tőlem, mi tetszik nekem a GT5-ben, azt kell mondanom: minden. Mert nekem minden tökéletesen megfelelő. Láttam, hogy amikor a kisköbcentis egérkamionok versenyében a rajtkockában áll a kocsim, recés a lámpája. Feltűnt, hogy az egyik bénázásnál szembefordulva nem tökéletes a domboldal textúrázása. De az a nagy dolog, hogy mindez nem érdekelt – mert nem kirándultam, hanem versenyeztem, és nagyon komolyan vettem a kihívást. Csak a pályára koncentráltam, miközben láttam az elsuhanó szépséges tájat, vagy az előttem haladó kocsi féklámpájára, amitől az egész virtuális vezetés végre értelmet kapott. Berögzült, hogy itt figyelnem kell a sebességmérőre, és a program rávezetett, hogy ha a valóságban egy hajtűkanyart csak ötvennel lehet bevenni, akkor valószínűleg itt sem férek majd el nyolcvannal. Okosodtam. Hallgattam a tökéletes motorhangot és elhittem, hogy most tényleg egy csodajárgányt vezetek. Először zavart, miért zárnak ki engem a jogsis futamoknál koccanáskor, és az MI-t soha? Aztán rájöttem: a GT5 nem a mesterséges intelligenciát akarja megtanítani az autóversenyzés alapszabályaira, hanem ENGEM, a playert! A rendes futamoknál kifejezetten felpörgetett, hogy az MI szokatlanul emberien viselkedik: jól vezet, nem enged el csak a két szememért, sőt, ha olyanja van, még szívóskodik is velem. Ettől a hangulatom még a legpitibb himihumi versenyeken is a csúcson volt, annak tudatában is, hogy a GT5-ben megfelelő kocsival megfelelő pályán menni kistenkirályság, ugyanakkor sz*r kocsival nehéz pályán kínszenvedés. Akárcsak a való életben. Nincs min agyalnom: tökéletes játékélményt kaptam és kapok a Gran Turismo 5-től, ami miatt csak és kizárólag a legmaximálisabb köszönettel tartozom a Polyphony Digitalnak. Nagyon örülök ennek a játéknak és a tudatnak, hogy még nagyon sokáig kiszolgálja majd az igényeimet – sőt, biztos vagyok benne, hogy itt a korlátokat nem a játék szabja majd, hanem én magam. Ez valahol megnyugtat: hisz a GT5-tel számomra addig tart majd a verseny, ameddig én akarom.
A GT5-öt mindenkinek gondolkodás nélkül ajánlom, aki videojátékos létére vonzódik az autók világához!
(fotó: Kelecar)

Nem akkor alkottál tökéleteset, ha már nem tudsz mit hozzátenni, hanem ha már nem tudsz mit elvenni belőle (Dzson)

A rég megjövendölt GT5 valószínűleg új időszámítást ír a PS3 userek körében, mivel a messiásként várt autós cuccot rengeteg találgatás és elvárás előzte meg. Így most, a GT5 eljövetele után pár nappal inkább játékos szempontok szerint írnám le a tapasztalataimat, nem pedig lelkes vagy csalódott vallásosként – pláne azért, mert a vallások elég távol állnak tőlem. Bár egy valamit azért alapul kell vennem, mégpedig azt, hogy Yamauchi rendező szerint a játékot a lehetőségek adta kereteken belül a tökéletességig nyomták minőségben…

A masszív installt követően persze egyből az Arcade részbe ugrottam, mivel látni akartam végre azt a grafikát, amivel a GT sorozat méltán lett híres az autók vezetési jellemzőinek a lemodellezése mellett. Természetesen a gépet 1080p-ben hajtottam, hiszen eleve ez egy szenzáció, hogy a sok béna sub-HD játék előállítói mellett vannak, akik ki tudják hozni a 720-nál nagyobb felbontásokat a viszonylag csoffadt Nvidia GPU-ból. Az autók és a rengeteg pálya között mazsolázva örültem, mert megtaláltam a favorit versenyautóim közül egyet, no meg a pályák között is ott volt az egyik kedvencem, a Special Stage Route esti városa képében. A pályalistát mindenki megtalálja az interneten, így én most csak a HD grafika valós HD mivoltára térnék ki, ami pár igen ritkán látható alacsonyabb felbontásban letárolt textúra mellett valóban HD hatást kelt – mivel minden pengeéles és kristálytiszta. Ám ez nem minden, mert még fűrésztelenítést is kaptunk, így azt mondom, hogy a látványosság mindenképpen a topon van minden szempontból… egy kivétellel.
(fotó: DriftD1GP)

Sajnos, hogy a 99%-ban stabil fps-értéket tartani tudják, elég gyakori a „Screen Tearing”-nek nevezett képszéttörés, ami ugye annak az eredménye, hogy egy frame-et nincs ideje teljesen kiszámolni a játéknak az adott idő alatt, és így az előző kép egy részlete még látható alatta. Ez főleg belső nézetben volt számomra feltűnő mértékű, viszont nem minden ember veszi észre (mint például ahogy a DLP projektorok színkeverését sem), valamint mentségére legyen mondva, hogy ilyenkor még három visszapillantót is le kell képeznie az engine-nek. Például a felső nagy tükör olyan, mintha egy PSP képét néznénk, vagyis az egész út és az összes autó látszik benne még nagy távolságból is, maximum a pálya melletti falemezeket és egyebeket kapkodja le egy idő után. Szerintem ez az áldozat felesleges volt, mármint, hogy ha a képtörés mértéke valóban függ a visszapillantók lekezelésétől, mert az ember általában előre néz, és az ottani látvány a fontosabb mint a háta mögötti. Az imént írt falemez pedig nem elírás, hanem finom utalás arra, hogy sajnos egyes esetekben a környezet nem kapott olyan nagy szerepet a dizájn során, így ne lepődjünk meg azon, hogy néha a távolabbi fákat csak valami primitív lap jelképezi, amin erdőnek látszó textúra lapul.
A látványbéli hiányosságok sora szerencsére már csak egy elemmel bővül: a nem prémium autók néha elég satnya kidolgozottságával. Ebből a legszembetűnőbb annak a kis kék, szappantartó alakú kocsinak a hátsó ablakrészei, amit minden kezdő megvesz a GT módban a használtpiacon, és mivel negyed óra játék szerinte elég a véleménynyilvánításhoz, bőszen hordozza körbe, mint véres kardot. Szerintem meg az ember úgyis a jobb autók miatt granturizmózik, és mivel ezek száma igen szép, nem fogja senki azt érezni, hogy a proli kocsik szegényesebb kidolgozása és a belső nézetük hiánya miatt a játékélményük károsodást szenved. Fogjuk fel úgy, hogy itt a hagyományos autókat kapjuk meg bónuszban a versenygépek mellé.
(fotó: Alien)

Az Arcade módok között található pályaszerkesztő viszont felkeltette a kreatív figyelmemet, de sajnos csak hét darab, előre gyártott témájú pályát tudunk olyan szinten variálni, hogy a vonalvezetés mennyi szakaszból álljon, és ezek komplexitása, valamint kanyaríve milyen mértékű legyen. Jobb lett volna egy olyan szintű, mint anno talán a V-Rally 2-ben volt, de ezzel is el lehet lenni, mint bónusz elfoglaltsággal.
Ha már a bónuszoknál tartunk, akkor van még egy, mégpedig a „Head Tracking”-nek nevezett lehetőség. Ez azt takarja, hogy ha van PS Eye kameránk, akkor a program figyeli a fejünket, és ennek megfelelően a prémium kocsik belső nézetében jobbra-balra nézelődhetünk egy bizonyos fokig. Ez viszont nem érhető el megfigyeléseim szerint máshol, csak az árkádos Time Trial és Drift versenymódokban – egyszóval ott, ahol csak egyetlen autó van a pályán. Ezt eleinte negatívumnak róttam fel, de később be kellett látnom, hogy eléggé zavaró, mivel képtelen voltam ilyen dinamikusan tekergő kamerával eltalálni a kanyarokat. Biztos meg lehet szokni és valóban hasznos lenne verseny közben, mert így jobban látni az oldalsó visszapillantókat, amivel visszaverhetőek a mögöttünk nyomulók támadásai és jobban le is lehet védeni az íveket, de egyautós üzemmódban valóban csak mint érdekes lehetőséget jelent, nem többet. Mondtam ezt kezdő szintű pilótaként, vagyis a változás minden jogát fenntartva…
GT módban és pár óra játékkal később megállapítottam, hogy a játékmenet ugyancsak kiváló minősítést kaphat. A legfontosabb változtatás az eddigi gyakorlathoz képest az, hogy az egyes versenyek nem a jogosítványunk szerint lesznek elérhetőek, hanem szerepjátékhoz hasonlóan XP pontokat kapva, és szinteket lépve engednek majd be minket. Ez az XP-rendszer a B-Spec módban is ugyanaz, természetesen teljesen külön az A-Spec versenyeitől, ami így a GT versenyzés játékidejét simán megduplázza – feltéve, ha valaki szereti a B módozatot, mert én nem igazán vagyok oda a versenyzőm pátyolgatásáért, ami persze csak személyes, mert ettől még nem húzom le a főnökösködést.
B-ben a létrehozott pilótáink tulajdonságai között a fizikai és mentális kondíció mellett a nyugodt / heves vérmérséklet is szerepet kapott, és mivel egész jól elvoltam vele a kipróbálás során, lehet, hogy később még kedvet is kapok ehhez az egyedi interaktív versenysorozathoz.
(fotó: Rooland_x)

A szintlépős megoldás nekem nagyon bejött, és mivel az egyes autók megszerzése is szinthez kötött, így eme fejlődési rendszert előnyösnek és motiválónak találtam. A jogsik díjazása azért nem marad le sokban, hiszen pl. egyedi autókat kaphatunk, ha teljesítjük az egyes sorozatokat, no meg persze gyakorlatozásos kihívásnak is kiválóak, bár engem az összes arany kiizzadása nem túlzottan vonz, jobban kedvelem a versenyek dinamikus közegét. Plusz pont viszont a speciális versenykategória, ahol gokartozhatunk, NASCAR-ozhatunk, vagy hippi Volkswagen busszal versenyezhetünk a híres angol autós műsor, a Top Gear ismerős tesztpályáján. Jó volt még a ralis csúszkálódás is, bár a GT-nek nem ez a fő profilja, hanem a pályaverseny. Itt egyedül az nem tetszett, hogy a felvert por vagy hó túl hamar eloszlik a kocsik után, és az áttetszőséget számoló alfa csatornák kezelése miatt a kocsik kontúrja néha elég furává válik. No meg az, hogy NASCAR-ban csak 16 autó lehet egyszerre a pályán, ami ugye a harmada kb. a valós indulók számának. Ennek ellenére a NASCAR mód kiváló élvezeti forrás, teljesen jól átélhetjük a szélcsatornás padlógázas előzgetések világát, és maga Dale Earnhardt, Jr. is kiválónak tartotta a GT5 eme módozatát.
A tuning maradt a régi és megszokott, az olajcsere, lemosás, festés és ütközések utáni károk kikalapálása pedig egy külön menüpont alatt kapott helyet. Igaz, ez utóbbi elég felesleges, mert ugye az ember várta már a szanaszét törhető autókat, amik először nem voltak megemlítve, majd csak egyes kocsikról szólt csak a dolog, és végül kaptunk egy a fejlődési szint függvényében változó komplex törésmodellt. Ezt én egyébként a megvalósítás lehetőségének korlátai miatt lehet inkább egy az egyben kihagytam volna, és a stúdióvezér helyében azt mondtam volna a törésért tüntető pléjereknek, hogy nagy brét, a GT nem erről szól, az őrült dodzsemezésre ott az amúgy ugyancsak kiváló GRID. Extraként ezen kívül működő, de egy pályaversenynél elég felesleges tompított / országúti fényszóróváltás, és az ugyancsak manuálisan működtethető ablaktörlők szerepelnek, no meg a duda, amiket szerintem unalmukban fejlesztettek bele pl. az esős pályák miatt. A fenti kis figyelmességek helyett jobban értékeltem volna valami egyéb extra látványelemet, mert nekem a legnagyobb bajom az továbbra is, hogy a pályák időnként sterilek és kihaltak. Vannak ugyan nézők, de csak integetnek meg a kocsi után fordulnak néha, pedig milyen feelinges lenne már pl. a raliban, hogy beszaladgálnának a kocsik elé? Egy dinamikusabb környezetet simán elfogadnék a törés helyett, mert sokkal élőbbé tenné az egész versenyzés hangulatát.

A páros versenyeket szolgáló osztott képernyős multi sem lett rossz, csak éppen az elég kevés számú (kettő darab) autó unalmassá teheti a dolgokat, mert csak a haverunkat előzgethetjük vagy lökdöshetjük neki a falnak. Apropó lökdösés: sajnos a profik által agyondicsért, és tényleg kimagasló GT5 fizika mellé még mindig nem látom reálisnak az olyan reflexekkel rendelkező pilótákat, akiket lehetetlen a rendőrmódszerrel, vagyis a kocsik hátulját oldalra lökve, vagy egyéb módokon zavarba hozni, mert egyből tolják vissza az autójukat stabilan a pályára. Ellenben a gépi versenyzők nem vonatoznak, hanem vadul előzgetik egymást aktívan, és engem sem akartak mindenáron letúrni az ideális ívről, ha mellettük voltam. Ez örömteljes dolog, mert az eddigi GT-k egyik joggal kritizált része volt a mesterséges unintelligencia.
Az online emberi intelligenciáról viszont nem írnék semmit, mert épp most jött ki egy méretes patch a netes játékmódhoz. A legelején felmentem, könnyen találtam is versenyt. Nyomtam négy fickóval, és röhögtünk egyikünkön, aki elnézte a kanyart és bement a depóba. Viszont az utána következő versenyről ledobált a hálózat, szóval igaz volt a súlyos túlterheltségről szóló hír. Verseny közben szerencsére nem volt semmi lag vagy egyéb parajelenség, így a barátlistás és egyéb szokásos lehetőségekkel megáldott netplayt különlegesen jónak ítélem.
(fotó: SlickAdam)

És, hogy mi a véleményem így pár nap kemény tesztelés után? A mai játékok minőségét és tartalmát tekintve a GT5 teljesen megéri az árát! A grafika magáért beszél és be kell látni, hogy kompromisszumként a beáldozott frame-szinkron nem olyan borzalmas, ráadásul egyénfüggő, hisz leginkább cockpit nézetben jön elő. A kezelés szuper, akár kontrollerrel megy az ember, akár kormánnyal (igen sokfélét támogat a game) – legalább is az én Driving Force Pro eszközömmel nem volt semmi gond. Hangok tekintetében azt mondanám, hogy ami ennél realisztikusabb motorhang, az csal: mondjuk ne 2 centis monitor hangfalakon hallgassátok füldugóval, mert akkor biztosan csalódtok. Még saját versenyzenét is be lehet állítani a gépen tárolt anyagokból, így ha lesz időm, szerintem csinálok is egy Prodigy válogatást hozzá. Az Arcade és GT versenyek, a szintlépős A-B Spec, a speciális feladatok, a fotó mód és a pályaszerkesztő együtt kiváló szavatosságot biztosít.
Kikerülhetetlen tény, hogy a rajongók által generált hype és a nagy várakozás miatt az ember hajlamosabb jobban észrevenni a hibákat és hiányosságokat, de mivel a tesztet a saját GT5 példányom alapján írtam, így szerintem aki tudja, pontosan miről szól ez a játék, az nem fogja megbánni a vásárlást. Ami a lényeg az az, hogy a vezetési élmény továbbra is felülmúlhatatlan! Érezni az autó minden rezdülését, a finombeállítások hatásai kiválóak, ha az ember tudja, hogy mit is kell figyelnie például egy kerék szögének a piszkálásakor, a gumik közötti különbség ég és föld – egyszóval a GT5 továbbra is a Real Driving Simulator!
A GT5 messze nem tökéletes, de nagyon jól halad a tökéletesség felé vezető úton – ha még megérem valamikor a GT6 megjelenését...
(fotó: SlickAdam)

Tökéletes játék apró hibákkal: ez számomra a Gran Turismo 5! (Agent)

November 24-én volt idén Mikulás számomra és gondolom még jó néhány GT rajongó számára a világon, de itt a PSC-n is. Bevallom őszintén, nagyon vártam már a GT5 megjelenését. Sokat játszottam a GT4-gyel, ami az etalon számomra, majd a megjelenés napján beszereztem a GT5P-t is, de arra hamar ráuntam a benne lévő kevés pálya miatt.
24-én izgatottan ébredtem és léptem dolgozni, mert tudtam, ha véget ér a meló, mehetek a saját GT5 példányomért! Aznap már alig tudtam a munkámra koncentrálni, csak a netet, fórumokat bújtam és olvasgattam az emberek véleményét a várva várt játékról. Láttam, hogy nagyon megosztotta a játékos társadalmat, de nem ítéltem elsőre, pláne látatlanban.
Eljött a délután, boldogan hazasiettem és miután átestem a hosszú telepítési procedúrán, beültem a cockpitembe, majd elindítottam. Az intro láttán elállt a szavam, leesett az állam, felállt a szőr a karomon! Ez az, erre vártam, ezt akartam már réges-rég!

Az Arcade menübe őszintén szólva nem is nagyon mentem még bele, mert a GT5P csak erről szólt, most a GT mód érdekel. A menüt meglátva kicsit elpityeredtem, hogy hogyan lehet itt majd mindent megtalálni és végigcsinálni. De egy röpke órát maszatolva benne lassan átláttam a struktúráját.
A profil és a közösségi része bravúros! Nagyon tetszik az, ahogy a saját profilunkon kívül meg tudjuk nézni mindenkijét, akik a barátlistánkon vannak, ezzel csekkolhatjuk le, hogy áll, milyen tempóban halad előre a játékban. Az, hogy tudunk üzenőfalra írni, e-mailezni, ajándékot (kocsikat) küldeni a haveroknak, meg egyenesen pazar. És még chatelhetünk is! Ha pedig online összeröffennénk a barátokkal, akkor ott a Lounge, ahol privát szobát hozhatunk létre és állíthatjuk be a feltételeket és szabályokat kedvünkre. Ez a lehetőség garantáltan a TV elé szegezi a versenyezni kívánókat hosszú időre!
(fotó: gagasz)

A licencek ismét szuperek lettek. A bronz idők az átlag gémer számára is elérhetőek, míg akik már komolyabban kenik, marad kihívás, hogy az arany időket megszerezzék. Az első pár verseny értelemszerűen könnyű és egyszerű – hiszen erről szól az autóversenyzés és erről szól itt a jogosítvány megszerzése is. Nem ülhetsz bele rögtön egy több száz lóerős versenyautóba – még ha van is rá pénzed. Itt komolyan végig kell járnod a ranglétrát. Először lassú, gagyi autóval, egyszerű feladatokat kell megoldanod, majd ahogy haladsz előre és egyre képzettebb leszel, egyre „bonyolultabb” feladatok és erősebb vasak várnak rád. Bonyolult alatt értsd azt, hogy adott pályán már sokkal jobb időt kell elérned, vagy sokkal jobb képességű versenyzőket legyőznöd.
A speciális versenyek közé igazán nem értem, a gokart miért került be. A véleményem röviden és tömören: gagyi. Nem adja át egyáltalán az igazi gokartozás élményét. (Hogy is adhatná?) Ráadásul olyan hangja van, mint a 2-es Metro-nak. A NASCAR sosem kapott el, és így játszva is maradok ezen a szinten a sporttal. A Top Gear pályát senkinek nem kell bemutatnom, ha valakinek mégis ismeretlen a „fogalom”, az nézzen meg pár részt a hasonló című angol autós műsorból és láthatja a Londontól alig egy órányira található repülőtéren kialakított versenypályán mennyi híresség megfordult már, hogy megmutassa vezetői tudását. Ki jobb, ki rosszabb eredménnyel. A VW buszos versenyt mikor megláttam, először felröhögtem, majd amikor elindult felsírtam. Mókás, de ez a csigatempó idegőrlő. Na és az, hogy lefékeznek előtted, belerohansz, kizárnak, te beléd rohannak, kizárnak… végül közel az agybajhoz sikerült nyolcadikként beérnem. Persze olyan futamom is volt, amikor második lettem volna, de a célra ráfordító utolsó kanyarban kilöktek és persze engem büntetett a gép. De ide mindenképpen visszatérek majd valami dögös verdával! Az AMG verseny maga a mennyei manna. Versenyezni a híres Nürringen! Emellett nagyon nehéz is. Elsőre csak bronzra sikerült a Beginner fokozat, de minden másodpercét élveztem. Az ötödik futam pedig felért egy orgazmussal! Úgy versenyezhettem, ahogy az életben is lehet a Nürburgringen. Többen is versenyeznek a pályán és a gyorsabbnak és a lassabbnak is figyelni kell, hogy ne ütközzenek, hanem sportszerűen haladjon mindenki tovább. A teszt írás pillanatában a Rally, a Grand Tour és a Rally Chellenge nem voltak még elérhetőek számomra.
A B-Spec mód, az megér egy külön misét. Itt jön ki az, hogy milyen csapatvezetők lennénk. Az emberünk ugyanis rendíthetetlenül végrehajtja minden utasításunkat, még ha az badar is, aztán legfeljebb a fűben köt ki. Óvatosan kell bánni a hajszolással, mert mind fizikailag, mind pszichikailag kifárad a végére és egyre többet hibázik. A 40-es szint elérése számomra egyelőre a teljesíthetetlen kategória. Én a tettek embere vagyok, és inkább versenyzek, mint a boxból figyeljek és irányítsak. Ebben a kategóriában egyébként ugyanazok a versenyek találhatóak meg, mint az A-Spec módban.
Ahhoz, hogy a versenyeken sikereket érjünk el, elengedhetetlen a vezetési tudásunk mellett az autónk tökéletes állapota és a megfelelő tuningok végrehajtása. Ezeket nem részletezem, mindenki fedezze fel mit hogyan érdemes alkalmazni, a siker nem marad el.
A fotó módban sajnos csak a prémium autók pózolhatnak, kezdetben 5 helyszínen (később továbbiak megnyithatók), de ezeken belül a beállítási variációk száma végtelen! Mindenki kapja elő a kreativitását és készítsen jobbnál jobb képeket az asztalára, a PS3 hátterének, képeslapnak, üzenő kártyának, vagy csak úgy, hobbiból. (Természetesen a versenyek videóiban is lehet fotózni, azonban a kép minősége ott valamivel gyengébb lesz.)
(fotó: probi)

Az A-Spec módban rengeteg verseny található, különböző szempontok szerint, mint például olyanok, hogy csak japán autóval indulhatsz, melynek 1979-esnek vagy régebbinek kell lennie – itt speciel elakadtam, mert nem tudok ilyen szempontok szerint semmit venni, tehát majd ide vissza kell térnem később –, vagy úgynevezett kis súlycsoportos verdákkal kell 60 lóerős autókat „lenyomni” a pályán, a 100 km/h-t alulról éppen érintve, miközben egy kisteherautó próbál keménykedni veled hátulról. De található itt olyan verseny is amikor pick-upokkal lehet csak indulni. Mindez variálva 5 különböző nehézségen és egyenként 9 versenytípussal, amelyet megnyitva 1, 2 vagy 3 teljesítendő verseny vár ránk.
A pályaszerkesztő egyszerűen kezelhető, de mégis ad egy plusz lehetőséget, amivel egyedibbé tehetjük a versenyzést. Ezt a pályát aztán megoszthatjuk a haverokkal, hogy ők is élvezhessék a munkánk gyümölcsét.

Összességében az a véleményem, hogy a valaha volt legösszetettebb autós játékkal van dolgunk, aminek persze vannak hibái – de melyiknek nincsenek? Sokan felhozzák hiányosságként, hogy nincs minden autóban belső nézet vagy, hogy a standard autók nem elég részletesen kidolgozottak. Ezzel nekem semmi bajom. Egy Suzuki Alto ne is legyen részletes, az legyen egy csúcs Mercedes vagy egy dögös BMW. Akik ezeket felhozzák, azért vallják be saját maguknak is, hogy a prémium autókkal fognak úgyis menni jóval nagyobb részben, mint inkább utcaiakkal, tehát jogos a PD döntése ez ügyben, hogy nem áldoznak felesleges időt a standard autók fejlesztésére. Természetesen a készítők ki fogják javítani a felmerülő hibákat, abban biztos vagyok, és gondolom megannyi DLC-t kapunk még fincsibbnél fincsibb autókkal és/vagy pályákkal.
Az eddigi játékidőt tekintve és azt, hogy hogy állok a programban, szerintem hónapokig elleszek a GT5-tel anélkül, hogy mással játsszam. Én azt kaptam, amit vártam. A játék számomra tökéletes! Az online móka pedig csak ez után következik…
(fotó: Nubyy)

A tökéletesség út, nem végállomás (Kyo)

Már majdnem egy órája ülök a villogó kurzor előtt. A háttérben simogató jazz szól, miközben Ő csábít, édesget, én pedig küzdök, hátranézni sem merek, félek, hogy a felvillanó idomok elveszik az eszem. Szerencsére a semmiből belém hasít a gondolat, hogy így nem tudok eleget tenni a kötelességemnek, és az ehhez társuló rémkép, ahogy Martin éppen különböző tortúrákat próbál ki rajtam, átmenetileg józanító hatást gyakorol rám. Talán épp eleget ahhoz, hogy a rózsaszín ködön keresztül is meglássam új szerelmem hibáit.
Vajon mit szól majd anyám, ha bemutatom Őt a családnak?


A jó játék ismérve, hogy akkor is a körülötte forognak a gondolataink, mikor nem kellene, ez a darab azonban veszélyesen addiktív. Erre csak akkor eszmél rá a játékos, mikor benzint tölt a párologtatóba, és biztonsági övet szerel a kanapéra. Pedig ezt a stádiumot elérni egyáltalán nem nehéz, pusztán idő kérdése, hiszen szinte mindenki talál olyat a játékban, ami rabul ejti. Ha megvan benned az autók iránti rajongás akár csak csírája is, az kivirágzik a Polyphony remekművétől, hiszen árad belőle a szeretet a négykerekűek iránt. Az aprólékos modellezés, kocsink ápolgatása, és személyre szabott megjelenése mind-mind a tesznek róla, hogy a sajátunknak érezzük virtuális garázsunk lakóit. Hiába nem tűnnek kifejezetten fontosnak ezek a lehetőségek, szerintem a játék lelke az ilyen apróságokban rejlik, órákig el lehet ezekkel szöszölni, anélkül, hogy a versenyekbe beleszagolnánk.
Pedig mégiscsak az lenne a lényeg, a GT pedig ebből egészen elképesztő választékot tud felmutatni, éppen ezért a jól ismert részeket csak érintőlegesen említeném.
(fotó: Kyo)

Van egy A-Spec módunk, ahol már ismert, és teljesen új kupákban is nyomulhatunk, míg B-Spec módban csapatvezetőként kell terelgetni pilótáink karrierjét, és ügyesen taktikázni a versenyek során. A kezdőtől indulva hét szériában mérhetjük össze tudásunkat a géppel, a nehézségi fokozatok mind újabbnál-újabb versenyeket takarnak, emellett egyre drágább, és jobb autót is igényelnek. Az első meglepetés, hogy sok dolog lezárva lesz a játék elején, aminek oka a bevezetésre került fejlődési rendszer! A versenyek teljesítéséért a pénzjutalom mellett már tapasztalati pontokat is kapunk, és szerepjátékokhoz hasonlatosan szintet lépünk, így nyitva meg új bajnokságokat, és egyéb jutalmakat. Sőt, az újdonságok szempontjából sokkal izgalmasabb Special menüpont kihívásai is így válnak fokozatosan elérhetővé. Bevallom, imádom az itt található versenyszámokat, egyszerűen elképesztően változatos, és különleges a felhozatal! A teljesség igénye nélkül: gokart, NASCAR, Mercedes AMG Akadémia, Loeb Rally Challenge, és más meglepetések sorakoznak itt. Ha akarnám, sem tudnám leírni az összes erre található feladatot és versenyt, de higgyétek el, iszonyú fílingesek, és élvezetesek!
A magam részéről már jó ideje próbálom rendesen megtanulni a Nürburgringet, az AMG sulival pedig végre sikerült is a fejembe verni a kanyarokat, íveket. Ám az egyik kedvencem mégis a gokart lett, mert óriási móka, és a sebességérzet is meggyőző, hiszen csak pár centire suhanunk a földtől. Aztán ott volt a toscanai száguldás is, az sem egy utolsó élmény, a gyönyörű napfényes tájon fokozatosan beesteledik, éjjel pedig tűzijáték sziporkázik az égen… de amíg a látványra figyelünk, könnyen odavághatjuk az autót, mint ahogy én tettem!
Bizony, végre törésmodell is van, méghozzá a korai kijelentések ellenére elég komolyan szét tudjuk verni, szaggatni a verdáinkat, az elért szinttől függően. Ez lehet, hogy első hallásra fura, de jobban belegondolva nagyszerű döntésnek tartom, hiszen a sofőr fejlődéséhez a játék is igazodik, és már nem lesz elég minden második kanyart jól bevenni, ha egyben szeretnénk befejezni a versenyt.
(fotó: SCE)

A Gran Turismo 5 szépen, okosan adagolja az elképesztő tartalmakat, egy teljes nap sem elég, hogy rálássunk mindenre, sok-sok óra után is mindig van mit villantania, ami nagyszerű dolog. Így a kíváncsiság által fenntartja az érdeklődést, tudni akarjuk, milyen meglepetést rejteget még a játék, és bizony mindig akad valami a zsákban! Például a Course Maker, ami bár nem biztosít teljes szabadságot, nem tudunk atomi szintből kiindulva pályákat építeni, de így is elég ahhoz, hogy ha megunnánk a meglévő aszfaltcsíkokat, újat hozhassunk létre. Aztán ott a nagyszerű fotómód is, ahol igazi profi képeket alkothatunk egy kis érzékkel, és tapasztalattal. Beállíthatjuk a zársebességet, fókusztávolságot, fényértéket, és akár különböző szűrőket is pakolhatunk a képre! Annak érdekében, hogy a kevésbé hozzáértők is tudjanak érvényesülni, automatizálhatjuk a beállításokat, így természetesen kevésbé saját, de mégis szép képeket alkothatunk egy-egy arra érdemes pillanatról. Lehetőség van fotózni visszajátszásból, vagy akár a Photo Travel menüpontot kiválasztva. Ez utóbbi olyan gyönyörű helyeket kínál egy csokorban, ahol száguldozás közben nem fordulhatunk meg, például Kyoto, vagy a Red Bull hangar-7, de a kezdetekben itt sem lesz elérhető az összes. A lőtt fotókat egyébként exportálhatjuk egy pendrivera, így bárhol nagyszerű háttérként funkcionálhatnak a képek, vagánykodhatunk vele a topikban, de akár poszter méretben is elkészíthetjük őket, hisz a technika megvan hozzá.
(fotó: SCE)

Belegondolva, most érzem csak igazán, hogy esélytelen lenne bemutatni azt a szédítő tartalmat, amivel a játék bír, és ennek részben örülök, mert a felfedezés élménye jó, másrészt viszont fogalmam nincs, hogy mivel tudnék többet mondani, ami számítana is.
Ám muszáj, hogy teljes képet adjak a nagy egészről, így kénytelen leszek pár negatívumot is írni. Például ott van a több mint 1000 autó, ami egy óriási szám, de a használtautó kereskedésben csak standard autót vehetünk, és ez teszi ki az autók legnagyobb hányadát. A standard autó nincs olyan szépen kidolgozva, hiányzik a belső nézet, és egyéb luxus funkciókban is hiányt szenved, például nem tudjuk Photo Tourra vinni, és a vizuális tuningot is elfelejthetjük. De mielőtt felháborodna az Olvasó, elmondom, hogy premium kategóriában így is több száz autó szerepel, szóval mindenki megtalálja a kedvencét. Ráadásul ez is sokszorosa a legtöbb játék által felmutatott számnak, így a GT5-nek abszolút nincs szégyenkeznivalója. Aztán megemlíthető még, hogy helyenként a pályák környezete sincsen a végletekig kidolgozva, de nem hiszem, hogy a játékos kettőnyolcvannal a kanyar felé közeledve grafikai hibákat fog keresgélni a pályán, mert egyszerűen nincs rá ideje. Ráadásul a másik oldalon meg ott vannak azok a helyszínek, és effektek, amik szebbek, mint bármelyik más játékban, és természetesen az autók is ide tartoznak, így nem érzem ezeket igazi problémának. Ja, és arról még nem is szóltam, hogy a pályák megalkotásánál használt technika az eredeti helyszínek tökéletes másait rakja elénk, az ívek, a kanyarok, minden a helyén van, méterről-méterre azt a pályát kell végigküzdened, amit egy hivatásos versenyzőnek. Ez pedig sokat hozzátesz az élményhez!
Azt hiszem, mindezek után is kijelenthetem: ez az egyik legtartalmasabb, és legjobb játék a Sony nagygépén. Én magam is még jó ideig fogok szórakozni vele, mert tudom, hogy még mindig tartogat meglepetéseket. És bár úgy tippelem, nagyon sokszor hangzik el a „tökéletes” szó a cikkben, a Gran Turismo 5 sem az. Pedig mindig annyira közel áll hozzá, ám mi folyton nagyobb és nagyobb elvárásokat támasztunk vele szemben. Ebből kiindulva azt hiszem megértem Kazunori Yamauchi álláspontját, de ez a kétségbeesett hajsza örökké fog tartani.
Viszont ez nekünk csak jó, mert amíg ilyen minőségű játékokat kapunk, nem kell aggódni szórakoztatásunkat illetően. Örülök, hogy még létezik ilyen fejlesztő, mint a Polyphony Digital!
(fotó: SCE)

A sorozat újra előre gurult azon a bizonyos tökéletességnek nevezett úton, a mester pedig megint bebizonyította, hogy gyermeke továbbra is méltó a „The Real Driving Simulator” címre. Igen, néha vannak problémák a grafikával, mert egyes részek annyira hihetetlenül néznek ki, hogy hamarabb észrevehetjük a hibákat. Néhányan pedig elvesznek majd a millió opció között, de a hihetetlen tartalom, az odafigyelés, és a zseniális játékrendszer számomra támadhatatlanná teszi a játékot. Az én szempontomból olyan ez, mint egy csiszolatlan gyémánt, ami még nyers, de az értéke felbecsülhetetlen. Ám ha egy kis munkával, és odafigyeléssel megadjuk neki végleges formáját, egyik napról a másikra briliánst kapunk munkánkért cserébe. Addigra pedig imádni fogod minden porcikáját, és nem akarod lerakni hetekig, hónapokig!
(fotó: SCE)

Oly kevés az idő, de oly sok még a tennivaló

A PlayStation.Community szerkesztősége kezdetektől fogva tisztában volt vele, hogy a Gran Turismo 5 nagy falat lesz a tesztelés menetét tekintve. Ezért gyúrtunk rá a többszereplős munkára. A monumentalitás azonban, amivel a játék minket fogadott, egyszerűen mellbevágó volt. Ilyen tartalomra nem voltunk felkészülve. Minden igyekezetünk ellenére sem tudtuk elérni például egyelőre azt a maximális 40-e szintet, ahol az optikai és mechanikai törésmodell teljes valójában megmutatta volna magát. Az online rendszerek túlterheltsége miatt a netes küzdelmet is csak érintőlegesen tudtuk kipróbálni, perdöntő bizonyítékot azonban nem szereztünk azzal kapcsolatban, hová fejlődhet a személyre szabható netes GT5 versenyek végtelen világa. Abban mindannyian egyetértettünk azonban, hogy a GT5 online része egyelőre egy hatalmas, formálódó univerzum, melyben jelenleg még csak tapogatózás folyik.
Bár mindenkit másképp, de a GT5 úgy szippantott magába minket, mint egy mindent elnyelő fekete lyuk. Elvesztünk a részletekben, mint egy hatalmas, gyönyörű erdőben, ahol minden fa, minden bokor és minden szikla egy külön történet. A lelkes kocától a tapasztalt virtuális versenyzőig mindenki megtalálta a számítását. Úgy gondoljuk, te is biztosan megtalálod!
A Polyphony Digital játéka szédítően jól sikerült. Szépsége, játszhatósága, szavatossága, válogatott zenéi, fantasztikus hangja és hangulata a legjobbak között van. Fő erényeként azonban mindenképpen az emelhető ki, hogy számos hibája ellenére sem lehet ellenállni neki. Minél több időt szánsz rá, annál jobban megmutatja magát, egyre több dolgot fedezel fel benne, ami leköti majd a figyelmed. Új, régi vagy sportkocsik, autóvezetés, autósportok, gyűjtögetés, századmásodpercek hajszolása: bármi legyen is az, amire az autós témában gerjedsz, a GT5-től biztosan megkapod!
A kezdő lökést mi most megadtuk: a többit fedezd fel magad, hisz ez a kapcsolat úgyis személyedre szabva alakul majd...

Egy aprósággal még adósok vagyunk: a Gran Turismo 5 egy igazi csúcskategóriás atomkirályság, a krémek krémje. Amit nyújt, az a videojátékozás magasiskolája. Vétek kihagyni!

(A játékot támogatónktól, a Sony-tól kaptuk meg tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható – akár különleges gyűjtői verzióban is – kiemelt támogatónk, a Platinum Shop üzleteiben.
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 5 oldal
‹‹  ‹  1  2  3  4  5    ››
245. jocee08  PlayStation.Community tag
2012.11.04. 17:42:43
LV1
8/10
A multiból hiányoznak alapvető információt szolgáltató kijelzők. Pl. hogy mennyire van az előttem és mögöttem levő pilóta. Ez csak egy a sok közül.
244. MikeB  PlayStation.Community tag
2012.10.19. 19:37:40
LV5
Online ranglista hiányzik belőle,de egyébként tartalmas.10/9
"THE SH4RK"
243. zooole  PlayStation.Community tag
2012.07.23. 17:48:13
LV2
"sok összetevője annyira kidolgozott"

Úgy érted az autók 3/4-ét kitevő standard cuccok? :D

Elvakult teszt, és sajnos nem az első.

A játék amúgy 8.5, nagyon jó fizika, törésmodell jó, de elérhetővé tehetnék alacsony szinteken. Préiumcuccok csodálatosak. Karrier és multi visont átlagos, a hangok szintén.
2012.05.04. 18:24:35
LV1
A maga kategóriájában a legjobb de nekem jobban tetszenek a törd-vágd nem te fizetted a biztosítást alapú autós gamek(pl burnout)
241. kiki321315  PlayStation.Community tag
2011.08.29. 11:28:56
LV1
nálam ez a legjobb autós játék, ebbe szinte minden van... :D
240. MokiHUN
2011.05.12. 22:13:08
LV1
Válasz 237. Motocross_Boy üzenetére:
11/10
239. Biscorelly  PlayStation.Community tag
2011.03.01. 11:19:42
LV1
Életem első GT-je, egyszerűen abbahagyhatatlan, fantasztikus az egész úgy ahogy van! :)
Bár az install és a patch-ek letöltése együtt nekem majd 1.5 óra volt, ami már magában is megérne egy trófeát, hogy ezt végig várja az ember:D.
238. Makaydzso  PlayStation.Community tag
2011.01.22. 11:01:14
LV1
Én a GT4 után nagyon vártam a GT5 öt és mióta megvettem teljesen a rabjává váltam. Először én is a jó kis Dualshock 3 joystickommal próbálkoztam de rájöttem, hogy valami hiányzik mert egyszerűen nem úgy megy az autó ahogy én szeretném és 3 hónapig gyűjtöttem a Gran Turismo hivatalos szimulátor kormányára a Logitech Driving Force Gt-re. Azóta a Gran turismo jelenti nekem a tökéletesség fogalmat:) Szóval a jatékot ajanlom mindenkinek de a hozza a kormányt is mert megéri gyűjteni:)
2010.12.14. 19:18:43
LV1
10/10 ? :)
The Assassin
236. Mester  PlayStation.Community tag
2010.12.09. 19:24:24
LV1
Én most kaptam egy PS3-at, és hozzá a GT5-öt. Az elmúlt évben nem nagyon volt időm játszani, pedig elég sok befejezetlen PS2 játék pihen a polcomon. És most megint csak csúszik a befejezésük, mert ez a játék valami csoda. Pedig "csak" sima CRT TV-m van, de így is lenyűgöző.
235. Kyo  Szerkesztő / Admin
2010.12.06. 11:22:19
LV16
Válasz 232. olishort1 üzenetére:
Igen, az Options menüpontban van, és ott a legalsó sor.
234. Akera87  PlayStation.Community tag
2010.12.05. 20:35:41
LV2
anyáááám, ez a játék kell! a GT3-al és a 4-el játszottam régen, már azok is tetszettek, de ez még több azoknál ahogy olvastam. SD tv ide vagy oda, kell! Bár már a 3nál is azt mondták nekem, hogy hónapokig tart végig játszani... én meg nem vagyok annyira türelmes, de ha beszippant, akkor sztem jöhet!
Minden spanom zorkó, mint a Kevin Sorbo.
233. videkiman  PlayStation.Community tag
2010.12.04. 19:10:36
LV2
nálam installt akkor kérdezett,amikor online voltam játékindításkor,amúgy nem....de hely hiányában nincs is felinstallálva és 2 hónap tömör forma 1-zés után egyáltalán nem zavar a töltési ideje
232. olishort1  PlayStation.Community tag
2010.12.03. 21:11:50
LV1
srácok nekem nem kérdezett semmilyen installt csak azt hogy milyen legyen a nyelv, illetve a képernyőbeállítást. fel lehet még ezután rakni a játékot, vagy van valami megoldás a problémámra?
231. videkiman  PlayStation.Community tag
2010.12.03. 17:49:41
LV2
lány létemre a hazavitel után du. 4től éjfélig nyomtam,de csak azért mert a párom hazajött.... (gta-ztam én már nemegyszer hajnali 4ig :D). Nem vagyok autóbolond,hidegen hagynak a technikai részek,soha nem ültem még a valóságban sem egy autó vezetőülésében,autós játékok közül eddig csak F1-el játszottam és az teljesen más,de nagyon beszippantott (na jó, gokart megy a valóságban is :D)
Egy baj van:a vizsgaidőszak :D
230. Leo69
2010.12.03. 16:19:58
LV4
Íme 1 GT kormányos játéktesztelő véleménye a játékról..: http://videoteka.web4.hu/cikk/gran-turismo-5-[...]
Leo
229. KyserSoze576  PlayStation.Community tag
2010.12.02. 23:04:51
LV2
Válasz 215. dsan79 üzenetére:
Szerintem se ez a Topik az ahol ezt meg kéne beszélni.
Ha valami bajod van Martinnal mond a szemébe és ne ITT próbáld meg lejáratni...úgy sem sikerülne.
Nem ismerem a Martint személyesen , de hogy valaki szakmailag megkérdőjelezze az számomra felfoghatatlan és egy úttal felháborító.
Már lassan 10éve olvasom a cikkeit a játékokról és számos élménygazdag , izgalmas percet(órát:mert volt olyan nem is egyszer h 10x,20x is elolvastam egy-egy cikket pl.MGS széria, Killzone stb.) szerzett nekem/nekünk.
Úgy hogy ne itt , inkább az utcán keménykedj...de akkor szólj előre és én is ott leszek(meg szerintem még egy páran) :D
228. krahos  PlayStation.Community tag
2010.12.02. 10:57:04
LV1
Válasz 213. Dzson üzenetére:
Remélem én is, hogy megtalálják a megfelelő megoldást! Ettől függetlenül viszont teljesen oda vagyok, meg vissza. Ma reggel is nyomtam 3 versenyt még munka előtt. Lvl 7 sikerült a két este és a ma reggel alatt. A licence feladatokhoz meg mindenképp kormány kell, mert nagyon finoman kell bánni a kontrollerrel, hogy ezüst vagy arany fokozaton sikerüljön.
227. wallace  Dark Passenger
2010.12.02. 10:22:04
LV18
Válasz 217. mentoloshypo üzenetére:
Oks. Túltárgyaltuk.
2010.12.01. 21:23:12
LV1
nekem az lenne a kérdésem h melyik az a kiadás amihez ha jelenik dlc ingyen tudom letölteni ? :)
PSN ID: NovakVince
225. Allitta  YokaiMonkey
2010.12.01. 21:14:55
LV10
Nem világom sem a sport, sem az autós játék, de vannak kivételek mindkét esetben és az utóbbiban ez a Gran Turismo sorozat lenne. A tesztek tetszettek, köszönet értük, pláne így, hogy négyen áldoztatok az időtökből egy játékért, de gondolom nem kellett nagyon sokat unszolni. Tényleg ütős lett mindegyik.

Még nagyon az elején vagyok de eddig azt kaptam, amit vártam, elvártam az 5. résztől. Martin egy svédasztalhoz hasonlította, nekem pedig Forest Gump mondata ugrott be: “Az élet olyan, mint egy doboz bon-bon. Sosem tudhatod, mit veszel ki belőle.” Itt mondjuk tudom, de azért rengeteg olyan édesség lapul benne, amiről azt hittem nem szeretem, külsőre nem csiklandozott meg, erre csak bele kellett harapnom egy jóízűt és már bódultan pislogtam ki a fejemből, mert az ízek csimborasszóját érezte az ízlelőbimbóm.
...és ez a bon-bonos doboz annyira tele van, hogy hiába majszolom kétpofára a cuccot, mintha sose akarna elfogyni.

Nálam 9/10 de csak azért nem max, mert még nem látom minden apró részletét, amit szerintem hónapok (évek?) múlva fogok csak teljes pompájában megtekinteni.
...és nincs benne se trabi, se kocka lada, de még kispolákot sem találtam. Eddig.
Eddig csak érdeklődtem, most már figyelek is.
224. martin  Főszerkesztő
2010.12.01. 20:34:28
LV27
Válasz 223. chrisangel13 üzenetére:
Nem, de ha megtudom egyből kiírom.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
223. chrisangel13  PlayStation.Community tag
2010.12.01. 20:30:52
LV2
Válasz 222. martin üzenetére:
Decemberben mikor jön a törés patch? Konkrét dátumot nem tudsz ?
Tony Lee
222. martin  Főszerkesztő
2010.12.01. 20:23:55
LV27
Válasz 220. dsan79 üzenetére:
Hát persze, hogy ez az igazság. Ilyen egy bukott oldal. :)
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
221. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2010.12.01. 19:27:35
LV28
Válasz 215. dsan79 üzenetére:
Széllel szemben nem érdemes pisilni!
Szerintem te se tedd...
220. dsan79
2010.12.01. 19:26:25
LV2
Válasz 218. martin üzenetére:
Mégis ez az igazság, de te tudod miről beszélek.
219. Beczy  PlayStation.Community tag
2010.12.01. 19:19:27
LV3
Válasz 215. dsan79 üzenetére:
Te 1.000.000 év alatt sem raknál le az asztalra annyit, mint a Martin. Ő ebben a scene-ben "valaki". Te meg az vagy, mint a kommented. Sajnálatra méltó. Remélem fáj? :)
218. martin  Főszerkesztő
2010.12.01. 19:17:16
LV27
Válasz 215. dsan79 üzenetére:
Ezen szerintem most többen is nevetnek. :)
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
217. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2010.12.01. 19:08:27
LV28
Válasz 212. wallace üzenetére:
Nyugi haver, nem írtam rosszindulatból semmit se!
De akárhogy is legyen, tényleg feltűnt hogy mindig csak a hiba meg a hiba az első!
216. chrisangel13  PlayStation.Community tag
2010.12.01. 19:03:49
LV2
Válasz 215. dsan79 üzenetére:
No, azért márt elég legyen ebböl !
1. a hozzászólásod nem a témába vág
2.a hangnemed nem elfogadható
Ha tehetném én moderálnám a hozzászólásodat !!!
Martin igenis jól végzi a dolgát, sok tapasztalat van márt a háta mögött.
Te mit tudsz felmutatni?
Ha nem tetszik itt, át lehet menni egy másik oldalra!
Tony Lee
215. dsan79
2010.12.01. 18:51:47
LV2
Válasz 205. martin üzenetére:
Csak nem az fáj hogy az überkonzol sem hírdet nálatok? Amikor a psc-ről van szó mindig kinevetnek téged. Nem értem miért? Talán azért mert qrvára el vagy szállva magadtól? Amióta Chriss nincsen a psc köreiben, azóta az oldal is igen keményen bukdácsol... DE neked ehhez semmi közöd nincsen. Nem is miattad áll ilyen szarul a szénátok. 1 év alatt gyakorlatilag majdnem bebuktátok az oldalt, ezt legfőképp a modorodnak köszönheted. Egyre többen szarnak a fejedre, elfordulnak tőletek, nem támogatnak és ez már csak rosszabb lesz.....................
214. chrisangel13  PlayStation.Community tag
2010.12.01. 18:31:24
LV2
Válasz 212. wallace üzenetére:
Imádom ezt az oldalt, ollyan jó olvasni a kontrákat !:)
Tony Lee
213. Dzson  Szerkesztő
2010.12.01. 17:44:41
LV6
Válasz 209. krahos üzenetére:
A blogomban és a profilom alatt vannak videók, a Bevezető 3 visszajátszás részében említem is. A hardveres árnyékolás leggyorsabb fajtája sajnos ilyen. A soft shadows technika elég erőforrás igényes, anno az Oblivionból is kiszedték. Vannak kerülőutak, reméljük, hogy a PD csapata talált is párat, olyat mint mondjuk a The Saboteur-ben a Cell alapú full screen antialisaing.
"Miféle mű kutyakaki...?" (Top Secret)
212. wallace  Dark Passenger
2010.12.01. 17:42:57
LV18
Válasz 210. mentoloshypo üzenetére:
Neked meg miért kell mindenkit betámadni aki nem recskázik a Gt5-re?
Neked nem rohadtul mindegy? Olvasgattam a hsz-eket, és minden ötödikben a te nyáladzásod van. Oké, csúcsszuper, full, akkor mi a f.szért vagy itt, miért nem éppen a lájszenszeket gyűjtöd? Fogadd már el az ellenvéleményeket is, illetve hogy a játéknak vannak hibái. Bebaszna ha mindenki ugyanúgy látná a dolgokat.
211. Duke  Szerkesztő
2010.12.01. 17:22:13
LV10
No beszereztem én is, nem bírtam már tovább, annyira rágerjedtem a stuffra ezektől a képektől, plusz a cikktől.
210. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2010.12.01. 16:28:19
LV28
Válasz 208. krahos üzenetére:
Valaki legyen olyan kedves és árulja el nekem, hogy a gémerek többsége miért a hibákat hangsúlyozza ki először és keresi a további hibákat, ahelyett hogy a játék erényeit méltatná, amiből nem kevés van, talán ezzel mindenki egyet ért.
209. krahos  PlayStation.Community tag
2010.12.01. 13:04:37
LV1
Rendben. Most olvastam a másik cikket is amiben említik ezt a problémát az orvosolandók között. Ez jó hír. Amúgy kiváló a teszt és a játékkal sem volt több bajom eddig.
208. krahos  PlayStation.Community tag
2010.12.01. 12:56:42
LV1
Hi! Egy általános problémám van ami több játékban is előfordult pl: Far Cry 2-ben és a GT5-ben is. Csakhogy régit és újat is említsek. Az árnyékok kontúrja szögletes. Ez olyan hardverigényes amin tudnak spórolni vagy miért van ez? Amikor tegnap hazavittem a progit és az első Toyota Yaris-os licence tesztet csináltam nem hittem a szememnek. Nem akarok ezzel semmi rosszat csak kicsit meglepődtem, hogy ebben is van még ilyen.
207. martin  Főszerkesztő
2010.12.01. 11:36:25
LV27
Válasz 206. Dzson üzenetére:
Nem tudom, de barlangban nevelkedett.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
206. Dzson  Szerkesztő
2010.12.01. 11:31:10
LV6
Válasz 205. martin üzenetére:
Ez meg ki?
"Miféle mű kutyakaki...?" (Top Secret)
205. martin  Főszerkesztő
2010.12.01. 10:24:02
LV27
Válasz 204. dsan79 üzenetére:
Linkeld be inkább, hogy az Überkonzolnál mennyiért adják a GT5-öt, ahogy rendszeresen szoktad, aztán mehetsz tovább, mára küldetés teljesítve, vár a harang.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
204. dsan79
2010.12.01. 09:19:45
LV2
Válasz 199. martin üzenetére:
Köszönjük Emese!
2010.12.01. 08:56:23
LV1
Válasz 193. martin üzenetére:
Ezért írtam, hogy mindent a saját stílusodhoz kell állítani. Mindenkinek más a jó.

Látom közben sikerült megnyerned. Gratulálok!
202. mcwolf
2010.12.01. 08:17:34
LV2
Csak azt az ocsmány esőbugot javítsák ki gyorsan, mikor sötétben a kocsi körvonala "bezizisedik" amikor ráesik az eső. Nagyon szúrja a szemem, és elégé lerontja az összképet (éjszaka,esőben).
201. martin  Főszerkesztő
2010.11.30. 23:48:23
LV27
Válasz 200. PlayNorbi üzenetére:
Először sok ilyen játékot!
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
200. PlayNorbi  PlayStation.Community tag
2010.11.30. 23:44:46
LV7
hmm,nem mostanság volt ennyi komment egy teszthez,felpörgött a community ismét!

Sok ilyen tesztet a psc-nek;)
Haverok, Buli, Fight Club!
199. martin  Főszerkesztő
2010.11.30. 23:36:09
LV27
Válasz 197. dsan79 üzenetére:
A bíboros felnézett a feszületre, áhítatosan vetett egy keresztet, aztán hátrament a sekrestyébe, és fosón szúrta a harangozófiút. Mindenki boldog volt.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
198. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2010.11.30. 23:08:20
LV28
Válasz 197. dsan79 üzenetére:
"tartalmileg visszaesés" olvasói értékelés: 7.5...
A jó k*rva... Már bocsánat! Azért a pofátlanságnak is van határa!
197. dsan79
2010.11.30. 22:56:51
LV2
Na végre megérkezett az első normális magyar teszt: http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=64[...]
Jééé, és még le is pontozták. Hihetetlen.
196. Tom
2010.11.30. 22:50:38
LV4
A ghost cart ki lehet kapcsolni valahogy? Mert marha zavaró.
Ja és a prologe-ból nem lehet semmit áthozni? Prologeban minden arany volt egy rakat credittel és autóval. Valamit csak ad ezért vagy nem?
1 / 5 oldal
‹‹  ‹  1  2  3  4  5    ››
GRAN TURISMO 5
Sony
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
?/10
Pozitívum
Mindenből bőkezűen ad, amire csak egy autósportokat kedvelő virtuális pilóta vágyhat; profizmussal, alázattal és szeretettel kezeli a benzingőzös témát; nem csak szórakoztat, de tanít is
Negatívum
Súlyos függőséget okozhat, ami mindennapi teendőid rovására mehet; sok összetevője annyira kidolgozott, hogy mellettük igen kontrasztos, amit nem sikerült velük egyenértékűen megvalósítani