PlayStation.Community

2010.10.27. 10:43 Játékteszt
27 hozzászólás
Szerző: Kyo
Értékeld a cikket!
Nullmetal Alchemist.

Egyszer régen az Arland nevű városka mellett ősi eszközöket találtak, melyeket egyszerűen csak „Gépeknek” neveztek el.
Ez a királyság kicsi és szegény volt, amíg egy arra tévedő utazó meg nem mutatta nekik, hogyan használják fel a leleteket. Jótékony cselekedetével az idegen nagyban megkönnyítette az emberek életet, ezért a király hálája jeléül megengedte, hogy az utazó alkimista műhelyet nyithasson a városban. Régen a bolt közkedvelt volt az emberek körében, de vevőköre manapság már a nullához közelít, ezért valamilyen oknál fogva, a királyság döntést hozott: három évig különböző próbáknak vetik alá a céget, és ha az bármelyiken is elbukik, azonnali hatállyal bezárják! Úgy látszik, mindez a műhely tulajdonosát nem igazán izgatja – de annál inkább szorgalmas tanoncát Roronát, aki mindent megtesz azért, hogy tovább élhessen a bolt. Már csak azért is, mert bukás esetén száműzik Arlandból, így nem találkozhat többé családjával és barátaival…
A hároméves próbatétel alatt Roronát régi és új ismerősök segítik majd, és persze egy-két ellenség is megpróbál keresztbe tenni neki… de hogy mi lesz a történet befejezése, az csakis rajtad áll!Az előző generációban találkoztam az Atelier sorozattal, méghozzá emlékeim szerint az Eternal Mana alcímű résszel. Úgy Karácsony táján lehetett, nagyon hangulatos volt a téli időben, Weiss nevű macskám (sosem hallgatott rá), plusz egy bögre meleg tea társaságában nyomkodni ezt a vidám, számomra újszerű játékot.
„Szép kis dísz lenne a polcon…” – gondoltam magamban, mikor elhoztam a legújabb részt a Platinum Shopból, és elolvastam a doboz hátulján lévő bevezetőt. Nem tagadom, örömmel vállaltam a tesztet, szeretek különlegességekkel ismerkedni, ez a játék pedig határozottan beleillik ebbe a kategóriába. A gyönyörű borító pedig csak hab a tortán!
És itt gyorsan megragadnám az alkalmat még mielőtt belevágunk! Az Atelier Roronat lehetőleg ne gyerekeknek szánt ajándékként vegyétek le a polcról. Komolyan mondom, a game tele van „szexuális utalásokkal” (mond nektek az valamit, hogy „yuri”?), a párbeszédek alatt a játékost folyamatosan bombázzák az ilyesfajta poénokkal, és komikus helyzetekkel… szóval a doboz hátulján nem véletlenül tűntetik fel azt a logót. Aki erre vevő, nagyon meg fogja szeretni a szoftvert, és persze könnyesre röhögi magát.
Na szóval, pár sorral feljebb említettem az újszerűséget, de hogy pontosan mit is értettem ez alatt, most kifejtem. A kulcs a címben rejtőzik, mégpedig az „Atelier” szóban, ami a játékban alkimista műhelyet fog jelenteni, és elég sok időt fog eltölteni itt Rorona, vagyis a játékos.
Talán meglepő egy JRPG esetén, de a játék lényege nem a vég nélküli harc, hanem a vizsgafeladatok megoldása, melyhez általában az alkímiát kell segítségül hívnunk. Ez a vizsgarendszer úgy működik, hogy Rorona „kézbe” kapja a királyi pecsétes levelet, amin feltűntetik, milyen tárgyakat kell beszolgáltatnunk a megadott időpontig. Az időnek fontos szerepe van, mivel akcióinkat napokban számolja a program. Hogy érthetőbb legyen: mondjuk szintézisnél kiválasztod, hogy miből mennyit szeretnél kapni végeredményként. Az idő és anyagfelhasználás egyenes arányosságban van a kívánt termék mennyiségével, például akár hetek telhetnek el egy ágyú összetevőjéül szolgáló fém elkészültéig. Ha kész, jöhet a következő cucc – na de mi van, ha közben elfogy valamelyik hozzávaló? A pénzigényesebb megoldás egyszerűen a vásárlás, a városban többféle alapanyagra specializálódott bolt található, ám ezeket inkább csak vészhelyzetben érdemes használni, mert mindennek megkérik az árát.
És a másik lehetőség egyébként is sokkal érdekesebb: ez a gyűjtögetés.
A városból kilépve egy világtérképen sétálhatunk a fokozatosan megnyíló helyszínek felé, de mint mondtam, az idő kulcsfontosságú, a mászkálás pedig időt igényel, távolságtól függően több napot is. Minden hozzávaló 0-100 között minőségi besorolásra kerül, természetesen a legkülönlegesebb és legjobb minőségű anyagok majd elég messze lesznek, de ezek a helyek úgyis csak a játék vége felé nyílnak majd meg, így egyelőre nem kell vele törődnünk. Erdők, romok, bánya, és még ki tudja milyen varázslatos helyszín vár, speciális, felfedezni való nyersanyagokkal, zöldségekkel (természetesen bányában nem találsz káposztát, vagyis helyhez kapcsolódnak), és természetesen szörnyekkel is. Mert bár mondtam, hogy itt nem a harc a lényeg, de ez is egy eleme a játéknak. És hallelujah: akik oldschool, körökre osztott rendszerért fohászkodtak, imátok meghallgatásra talált! Méghozzá annyira, hogy igazából egy-két apróságot leszámítva semmi különleges fícsöre nincs a fakocka egyszerűségével bíró harcnak, így eleinte én úgy kerültem a csetepatékat, ahogy csak tudtam. Szerencsére nem véletlenszerű csaták vannak a játékban, az ellenfeleket ki lehet kerülni, plusz van egy ugrás gombunk is, amivel néha át lehet pattanni a szörnyek feje fölött, néha meg nem. Valószínűleg a „mitrakjunkakörgombraazonmégnincssemmi” elv alapján került bele ugrás az Atelier Roronába… de mindegy, elmondhatjuk, hogy ilyen is van.
Azonban ha mégis harcra kerül a sor, a támadáson és védekezésen kívül használhatjuk az Assist rendszert, amivel egy csík feltöltődése után besegíthetünk másik karakternek támadásban, vagy éppen megvédhetjük őt.
Aztán minden karakternek megvannak a maga ultra erős Skilljei, ezeket szintlépéskor fejleszthetjük, még „pusztulatosabbra”, alkalmazásuk HP-ba kerül.
Ha mindez nem elég valamelyik ellenféllel szemben, alkímiával létrehozhatunk olyan speciális tárgyakat, melyek a harcban előnyhöz juttatják csapatunkat, robbanthatunk, idézhetünk, sőt, különleges felszereléseket is gyárthatunk, meg ilyesmi.
Mindennek igazából onnantól van értelme, hogy a városházán egy bájos Esty nevű hölgyeménytől Bounty Hunter questeket fogad(hat)unk el, magyarul vérdíjat fizetnek a megadott szörnyért. A játék vége felé lesz pár komolyabb quest, de ha valaki nem gyúrt rá végig, az nem sokat tud majd velük kezdeni.
Igazából be kell valljam, az hogy „szörnyek” szó itt kicsit túlzás. Hogy is lehetne egy „Puni” nevű ellenfelet szörnynek titulálni? Igen, a perverz fejlesztők ránk is gondoltak, vagy nem, de ettől még megemlítendő dolog, hiszen ma már mindenben magyar vonatkozást keresünk. Ja, remélem nem haragszotok, ha ennyiből letudjuk a harc részét, mivel egyrészt „semmitöbbet nemtuok’ elmondani”, másrészt tényleg nincs mit, harmadrészt a program szerencsére nem erőlteti ránk. Ezt az is szemlélteti, hogy akkor sem látjuk a Game Over képet a programban, ha meghalunk harc közben, egyszerűen visszakerülünk a városba, pár nap veszteséggel.
A felfedezendő helyszínek már több meglepetést rejtenek, mint a harcrendszer, mivel sok akadályon csak különleges, szintén általunk készített fagyasztó, robbantó bombákkal juthatunk tovább. Ezek az utak sok esetben ládákhoz vezetnek, benne értékes tárgyakkal.
Miután beszereztük a nélkülözhetetlen dolgokat, visszaindulhatunk a városba (ezzel újabb napok repülnek el), és elkezdhetjük a hiányzó tárgyak szintetizálását, a beszerzett receptek alapján. A kész termék értéke, a hozzávalók minőségétől, és ritkaságától függ, így ha pénzügyileg nem állunk valami jól, ezekkel kereskedhetünk, eladhatjuk a boltokban.
A pénzszerzésnek is van másik módja, például a már említett szörnyvadászat, de ugyanígy tárgyakat, és összetevőket is keresnek, amikért megfizetik a játékost, sőt, különleges kérések teljesítésekor bónusz jegyeket kapunk, amiket helyben beválthatunk értékes tárgyakra.
De annyit beszéltem magáról a mechanikáról, hogy majdnem elfeledkeztem a játék lelkéről, hiszen nem droidok vagyunk. Nehéz megfogni, hogy pontosan mi is ez a lélek, de itt talán maguk a szereplők. Egyszerű, mégis élettel teli személyiségek. Egymáshoz és hozzánk viszonyuló kapcsolataik viszik előre a játékot jó ideig, hogy aztán a sok párbeszédből és életképből kialakulhasson egy kis világ, és egy nem túl nagy, de aranyos történet, melynek végkimenetele rajtunk múlik. Kapcsolataink a szereplőkkel sok mindent befolyásolnak, akivel például nem foglalkozunk, az nem igazán fog örülni nekünk, vagy több pénzért segítenek nekünk a kalandozásban, azonban virtuális barátaink kedvére tehetünk azzal, hogyha kéréseiket teljesítjük. Nem, itt nem kell perverz dolgokra gondolni, általában ők is ilyen-olyan cuccokat kérnek, hiszen nekik is megvan az életük, munkájuk, mellékállásban testőrködnek nekünk barangolás közben, így jól jön nekik a segítség, de persze a hála sem marad el. Értelemszerűen a boltosokkal sem árt jóban lenni, de megannyi új szereplő fog előkerülni, akit ízléstől függően lehet szeretni és nem szeretni. Cselekedeteink összessége körülbelül harminc(!) befejezéshez vezethet minket, nekem körülbelül huszonpár óra alatt sikerült elérnem a Normal endinget, első végigjátszásra. Ez ránézésre nem sok egy ilyen stílusú játéknál, de a millió lehetőség miatt nyugodtan újrakezdheti, aki nagyon benne van az Atelier Rorona világában, mindig lesz mit máshogy csinálni.

Picit szívnám is Rorona vérét, mert ahogy a képekből leszűrhettétek a grafika nagy jóindulattal is felemás. Gyönyörű artworkök, rajzok tarkítják a játékot párbeszédeknél, rajzolt jelenetek is előfordulnak, ezekért mondjuk nagy piros pont jár. De talán nem volt annyira jó ötlet 3D-be lépnie az Atelier sorozatnak, egy HD sprite-okkal operáló játék sokkal szebben festett volna, mint ez. Front Mission? Ááh… WRC? Dehogy. EZ az igazi PlayStation 2-féle középszínvonal, mert még ott sem számítana szépnek. Szerintem a játék simán elfutna az előző generáción SD felbontásban, és nem túlzok!
Szerencsére kárpótoltak minket gyönyörű, vidám, fülbemászó zenékkel. Igazi NIS stílus, a játék audió része mestermű. Ez természetesen a hangsávokat is magába foglalja, hiszen a beszélgetések mind szépen le vannak szinkronizálva, japán és angol hang egyaránt megtalálható a lemezen!
Azt gondolom, hogy az Atelier Rorona egy igazi ínyencfalat a mai kínálatban: én kifejezetten ajánlom a gyűjtők kollekciójába! Ilyen játék nem nagyon van a mai generációban, nem túl nehéz, okosan adagolja újdonságait (abból pedig van bőven, direkt nem írtam le mindent), az összes kisebb-nagyobb hibája ellenére is jól szórakoztat, és a már említett szexista poénok is nagyon betalálnak. Tudom, hogy sokaknak ezt a stílust nem veszi majd be a gyomra, de ők úgysem rágják át magukat a cikken, így talán kimondhatom: vigyétek, ameddig van belőle!

(A játékot kiemelt támogatónktól, a Platinum Shop videojáték szaküzlettől kaptuk kölcsön tesztelésre. Köszönjük! Ha kedvet kaptál egy kellemes kalandhoz, üzleteikben a game megvásárolható, vagy meg is rendelhető. Benner ott fent, klikkelj!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
27. mitsuhiko  PlayStation.Community tag
2014.06.22. 10:19:53
LV1
Válasz 11. fr4231 üzenetére:
"bar szivesebben jatszanek vele valami kezi konzolon. "

Nemsokára jön PS vitára :)
asia.playstation.com www.play-asia.com
2012.06.30. 10:01:34
LV1
Akihabara-i Magical Girl JRPG japán emberkéknek... Az ötlet meg maga a játék jó lenne, de ez a cukormázas körítés...
25. Matichku  PlayStation.Community tag
2012.02.05. 07:37:04
LV14
Az Atelier Totori: The Adventurer of Arland folytatás, vagy külön rész?
Nil Satis Nisi Optimum
2010.11.02. 11:49:16
LV4
aki elsore helyesen kimondja a jatek nevet az kap egy ajandek manga-csajt :P

erdekes stuffnak igerkezik
23. KRRRX  PlayStation.Community tag
2010.10.29. 14:14:46
LV3
kis cicák és nagy csöcsök RPG-be csomagolva, várjuk szeretettel.
kRrRx
2010.10.29. 13:47:43
LV5
Válasz 21. Bogyi007 üzenetére:
:))
érdekes....
don't eat the yellow snow
21. Bogyi007  a legtitkosabb titkosügynök...
2010.10.29. 00:16:31
LV6
Van ahol cenzúrázták az artwork képeket?

http://i41.tinypic.com/2lw3c6h.jpg
No Warez! Együtt a Tiszta Játékért!
20. martin  Főszerkesztő
2010.10.28. 11:29:53
LV27
Válasz 17. barnoca üzenetére:
Inkább? Ehelyett? Azt már rég be kellett volna szerezni.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
19. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.10.28. 07:38:15
LV12
Köszi-köszi, én ki nem hagyom az tuti! Meg kicsit olcsóbb is mint a teljes ár!
2010.10.27. 18:56:29
LV5
én előrendelésben vettem meg, mert féltem, hogy a szakértő tömeg elkapkodja a megjelenése napján
a hozzászólásokat olvasva, sztem enyém, az egyetlen Magyarországon eladott példány :)
a cikk pontosan tükrözi az én véleményemet is
a játék korántsem való mindenkinek, de én 80-100 órát biztos elbohóckodom vele
don't eat the yellow snow
17. barnoca  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 16:22:03
LV18
Inkább beszerzem az Eternal Sonatat.
16. altair
2010.10.27. 15:59:48
LV1
Pozitívum: + ha nincs kéznél egy pornóújság ez is megteszi :D
Gran.Turismo.FiXeD-CoNQuER-PSP játék! SEED 8-22H
15. Itachi  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 15:52:19
LV2
Ps2 ön elmenne de ps3 on???? Persze tudjuk, hogy nem minden a grafika, de itt valahogy nem jó ez.Maga a játék tipikusan jrpg szép rajzok stb.Csak túl girlie.A Valkyria t szerettem, de az komolyabb is volt.
ヤレヤレ、ダゼ。
14. Ezio01  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 15:10:38
LV13
erről a játékról még nem is hallottam (de nem baj)
13. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2010.10.27. 14:58:05
LV28
12. TCr64EU  Choose life
2010.10.27. 14:08:05
LV22
Válasz 10. fr4231 üzenetére:
A biztonság kedvéért? :D
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
11. fr4231
2010.10.27. 13:25:42
LV1
Egyebkent most, hogy igy bele olvastam lehet nem rossz ez, gondolom japanul mar elegge olcso, szoval lehet teszek vele egy probat, bar szivesebben jatszanek vele valami kezi konzolon.
10. fr4231
2010.10.27. 13:23:00
LV1
Válasz 4. TCr64EU üzenetére:
Sok japan kislany jar laba valodi meretenel a biztonsag kedveert legalabb ketszer nagyobb meretu bakkancsba, a keszitok valoszinuleg csak az elethusegre torekedtek.
9. Namika  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 13:21:49
LV1
Nagyon jól néz ki :D
Hakuna Matata!!!!
8. Ren  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 13:11:21
LV1
Nekem nagyion felkeltette az érdeklődésem a cikk, azért mindenképp kipróbálnám.
Do not accept the world as it is
7. Kazama_Jin  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 12:58:11
LV6
a screenshot-ok a konzol azt a cikkét juttatja eszembe, amiben a japán játékfejlesztők hanyatlásáról írnak
6. Kazama_Jin  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 12:56:27
LV6
Válasz 4. TCr64EU üzenetére:
mert nácik
5. soliduss  A Krónikás
2010.10.27. 12:45:17
LV25
Válasz 3. Kyo üzenetére:
ÁÁÁá Gundames avatarral, meg FF rajongással én sem feltételeztem magamról :D
4. TCr64EU  Choose life
2010.10.27. 12:37:11
LV22
Az ilyen játékokban a kislányok miért vannak mindig bakancsban? :D
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
3. Kyo  Szerkesztő / Admin
2010.10.27. 12:34:48
LV16
Válasz 1. soliduss üzenetére:
Rólad pedig pont nem feltételeztem. :D
Köszi!
2. Penge70  PlayStation.Community tag
2010.10.27. 11:27:40
LV22
PES 2011-et várom már ezerrel, ezt meg vegye meg az aki a másik lyukba teszi:DD
1. soliduss  A Krónikás
2010.10.27. 11:02:38
LV25
:D tipikus japán rpg ,tipikus fanoknak...
Ja fan lennék úgyhogy lehet befigyel majd :D jó írás volt kyo
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
ATELIER RORONA: THE ALCHEMIST OF ARLAND
NIS America
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
7/10
Pozitívum
A dizájn, a zene, van humorérzéke, frissítően hat
Negatívum
Középszerű grafika, unalmas harc... a grafikát mondtam már

MARTIN BELESZÓL
Cuki copfos szőke kishölgy több mint tenyérnyi mellekkel és két lebegő macskával? Szinte már meg is vettem...