PlayStation.Community

2010.06.04. 21:45 Játékteszt
33 hozzászólás
Szerző: HTB
Értékeld a cikket!
Bácsikám, a bácsi kém.

James, Jack és Jason

Döcögős utat járt be az Obsidian Entertainment az Alpha Protocol (továbbiakban AP, az egyszerűség kedvéért) révbe éréséig. Az eredetileg 2009-es megjelenéssel felcímkézett játék egy éves késéssel került aranylemezre, és a SEGA által beígért Aliens RPG fejlesztése is az AP-nek köszönhetően került holtvágányra, nem kis felhördülést okozva a játékostársadalomban. A fejlesztő stúdión belül is megindult az egymásra mutogatás, többen is kihátráltak a projekt mögül azt hangoztatván, hogy buta döntés volt lelőni a milliók által várt Aliens szerepjátékot egy teljesen új, eddig nem bizonyított szellemi alkotás miatt. Biztató kilátások, mondhatom…

Isteneset lódítanék, ha azt állítanám, hogy régóta figyelemmel kísérem az AP sorsát. Talán két-három hónapja került fel a cucc a radaromra – annak ellenére, hogy a különféle előzeteseknek köszönhetően az első perctől nyilvánvaló volt számomra: halasztgatás ide, halasztgatás oda, egy hibáktól hemzsegő félkész produktummal állnak majd elő az AP-t kalapáló munkásemberek. Mégis, valami megmagyarázhatatlan oknál fogva május közepétől megindult a mentális visszaszámlálás, egyre izgatottabban vártam a játékot. Kémkedős akció-RPG. Bíztató kilátások, mondhatom!

Five, four, three, one… offblast (ha a fejed feletti kis szövegbuborékban a WTF szentháromság jelent most meg , guglizz rá)!

Az AP történetét Chris Avellone zsenije jegyzi. A sztori egyszerre humoros, komoly és agresszív, pont, mint a három mozihős – név szerint James Bond, Jason Bourne és Jack Bauer –, akiről főhősünket, Michael Thortont mintázták.
Michael a hivatalosan nem is létező Alpha Protocol szervezet újoncaként már az első küldetése után menekülni kényszerül, a vadászból vad lesz – szabadúszóként kell majd boldogulnia és kigöngyölítenie az egy újabb hidegháború kirobbantására irányuló eseményeket és összeesküvést. A történet végig izgalmas és magával ragadó – annak ellenére, hogy olykor hihetetlenül sok információt zúdít a nyakunkba a program egyszerre –, folyamatosan találgatni fogunk, hogy egy-egy szereplőt mi motiválhat: senki sem az, akinek látszik… vagy még inkább az. Pont, mint egy jó kémfilmben.Pillangó effektus

Mint minden szerepjátékban, kalandunk protagonistánk megalkotásával és testreszabásával kezdődik. Fizimiskáján ugyan alig-alig változtathatunk, de lehetőségünk van usankás-napszümeveges-szakállas főszereplőt kreálni, komikummal ellensúlyozandó ügynökünk hihetetlenül antipatikus vonásait (valamilyen szinten azért a játék is kompenzál, szövegeit ugyanis Josh Gilmannel mondatták fel, őt gondolom senkinek sem kell bemutatnom). Lehetőségünk van specializációra is: különféle – megfogalmazásukban erősen zs-kategóriás – háttértörténetekből választva határozhatjuk meg ügynökünk erősségeit, de akik szeretik a kihívást, azok tiszta lappal is nekivághatnak a történetnek.

A szerepjátékos vonalat erősíti a párbeszédeknél alkalmazott megoldás is, amely szerintem a cucc legnagyobb erőssége lett. Utaltam már a három ügynökre, akiket ihlet gyanánt használtak fel Michael személyiségének megformálásához. A dialógusok során három (kivételesen négy) megközelítés áll majd rendelkezésünkre. Te lehetsz a mindig vidám, szarkasztikus James Bond, választhatod a hidegvérű Bourne-féle profi megközelítést, avagy fejjel rohanhatsz a falnak, á la Jack Bauer. Ugyan a főbb szereplőknél hamar ki lehet szimatolni, ki melyik hozzáállást díjazza, olyan is lesz, hogy a lehetőségek ügyes variálásával bírhatsz majd rá valakit a számodra kedvező reakcióra. Fokozandó a tenziót, a választást időre kell meghozni, pepecselésre idő nem lesz.
A döntéseknek pedig, mint tudjuk, következményei vannak. Hagyod meglógni a maffiavezért némi kenőpénz reményében? Megteheted, de akár fejbe is lőheted, vagy a hatóságokra bízhatod további sorsát – előbb vagy utóbb választásod következményeivel szembesülni fogsz, a játék pedig zseniálisan mutat túl a játékiparban megszokott „minden vagy fekete, vagy fehér” megközelítésen. Sőt! Lesznek olyan küldetések is, melyeket a dialógusok köré építettek fel, ideális esetben akcióra nem is kerül majd sor. A szavak ügyes megválasztásával hidalhatod át az aktuális problémát.

És ha már akció: a főbb karakterekhez való viszonyunkat a játék számon is tartja – ha unalmasabb pillanataidban poligonszexről álmodozol, gerincre vághatod a gettó-kofferes Miát, Sie-t, a német MILF-et, a kötelező vörös macát, Scarletet, vagy a szendeszűz Madisont is. Öncélúsággal nem lehet vádolni ezeket a kis intermezzókat, de nekem mégis marha ciki volt az egész jelenetsor. A lehetőség mindenesetre adva van, ki-ki belátása szerint élhet, avagy nem élhet ezekkel.

Köztudott, hogy egy kém sem maradhat high-tech kütyükkel felszerelt főhadiszállás nélkül. Jelen esetben is innen indulunk majd bevetésre, illetve itt pimpolhatjuk arzenálunkat, valamint a küldetéseket megkönnyítő információk beszerzése is a HQ-n történik. Bázisunk berendezése mindig a ténykedésünk által sújtott városhoz igazodik, és a teljesített küldetések során megszerzett relikviák is ide kerülnek tárolás végett – a konyhapulton heverő, emlékbe eltett üvegszem egyszerre volt bizarr és jópofa, ilyesmikre számíts!
Félig megemésztett borsófőzelék az útszélen

…most pedig elérkeztünk a játék gyenge pontjaihoz, kezdjük is a legszembetűnőbbel, a grafikával. Az AP alatt az Unreal 3. részének motorja duruzsol – gyalázatosan. Ugyan a Rocksteady Studios bebizonyította a Batman játékával, hogy hozzáértő kezekkel az U3 engine-nel is lehet szépet és igényeset alkotni, az Obsidian elhozta nekünk a másik végletet. Falakba belelógó végtagok, fejlövésnél a saját tengelyük körül megpördülő ellenségek, 5 másodperc alatt betöltődő textúrák. Brrr. Az AP bizony ocsmányra sikeredett. A Monty Python viszont nem véletlenül énekelte meg, hogy érdemes az élet napos oldalát nézni - én így tettem, és hamar túltettem magam a grafikai prezentáción, olykor jókat szórakozva hősöm elhalálozásain, amikor is belassítva nézhettem végig, hogy egy bekapott találat után Michael úgy pattogott be a sarokba, mint ahogy azt Antonio a szexbábú tenné. A másik dolog, amitől röhögőgörcs fogott el nem egyszer, az a szuperkém animációja volt, főleg lopakodásnál. Valaga úgy billegett osonás közben, mint egy salátalevél körül sertepertélő nyúl szaglószerve.

Az AP másik nagy hiányossága a mesterséges intelligencia, illetve annak teljes hiánya. Egymásba akadó, avagy tűzharcok kellős közepén egyhelyben álldogáló katonák színesítik majd utunkat - tarkabarka színek helyett azonban nekem a padka mellé elhelyezett okádás palettáját idézte az ostoba AI, ami a különféle idióta bossfightok során csillogtatta meg leginkább (nem) tudását. A legfrusztrálóbb jelenet volt az volt, amikor a folyamatosan özönlő ellenfelektől kellett megvédenem egy orosz jóembert, aki vagy nagyon be volt vodkázva, vagy egyszerűen csak sík hülye volt, és folyamatosan a nyílt terepről próbálta levadászni a túlerőben lévő ellenséges katonákat, inkább kevesebb, mintsem több sikerrel. Ilyenkor jó, ha van egy apuka/anyuka/kistesó/barátnő/akárki a közelünkben, akinek jól leüvölthetjük a fejét, hogy aztán újra delíriumban huppanjunk vissza a kanapéba.
És igen, a fedezékek! Ha a fegyveres konfrontáció mellett tesszük le a voksunkat, készüljünk fel egy újabb rémálomra. A fegyverek háromnegyede igencsak nehézkesen kezelhető, sőt, használhatatlan, köszönhetően annak, hogy egy pontos lövéshez kb. 5-7 másodperces mozdulatlanságot követel meg tőlünk a program. Még szerencse, hogy lehetőségünk van lopakodásra, nekem ez tűnt a legjárhatóbb útnak. Árnyékban való kúszásra senki ne számítson – ha túltesszük magunkat a vígan fütyörésző opponenseken, akik két méterre ácsorognak társuktól, akit épp fojtogatunk, a program egész jó kis taktikázásra ad lehetőségét saját keretein belül.

Hatalmas nagy terekre és pályákra ne számítsunk, de ami van, az ötletes. Mindenki találhat majd a játékstílusához leginkább passzoló alternatív útvonalakat. Az akciót különféle minijátékok színesítik: számítógépeket hackelhetünk, zárt ajtókat törhetünk fel, illetve a riasztóberendezésekkel is babrálhatunk majd. Az izgalmakat és a kém életérzést a háttérben meghúzódó prüntyögő elektronika fokozza, egész jó kis zenéket pakoltak a játékba, a muzikális aláfestés mindig igazodik az adott szituációhoz.
Varázsló vagy Harry!

Bár a kurrens generáció a JRPG rajongók sírás-rívásától hangos, miszerint alig-alig jelenik meg egy említésre érdemes cím kedvenc platformukra, a PC-ről konzolra átvándorolt nyugati iskola kedvelőinek igényei fele annyira sincsenek kielégítve. Ezt az űrt hivatott ideig-óráig betölteni az AP. És tudod mi a durva? Nem, nem a smirgli… nem, a ráspoly sem – szóval az, hogy az AP minden hiányossága ellenére képes volt magába szippantani és elvarázsolni, alig tudtam letenni. Az elbaltázott prezentáció és a furcsa irányítás ellenére a játék működik: ha fogékony vagy egy jópofa kémsztorira, biztosan magával fog ragadni a történet, és az első – alaposságodtól függően 20-30 órás - végigjátszás után már indítod is a következőt. Erős gyomor kell az AP-hez, de képes órákra lekötni az embert - csak tedd túl magad a kőkorszaki megoldásokon.
Részemről – némi jóindulattal – egy közepes 7-es.

(A SEGA legújabb kémtörténetét kiemelt támogatónktól, a Platinum Shoptól kaptuk tesztelésre. Köszönjük! Kínálatukban sok más PlayStation cím mellett ez is megtalálható, szóval ha valami jó szoftverre vágysz, klikkelj a linkre!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
33. GONDOCS  PlayStation.Community tag
2014.11.09. 12:49:18
LV1
Tipikus egyszer végigviszem játék és elfelejtem hogy egyáltalán létezett.
32. zoe01
2010.06.12. 23:54:44
LV1
Válasz 31. EmThor üzenetére:
Most ezt ugye nem mondod komolyan? Pont tőled nem vártam volna, hogy a külsőségek alapján ítélsz el egy játékot...
You are hardcore by default.
31. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.06.12. 18:08:24
LV12
Válasz 27. Tommy5769 üzenetére:
Így van.
2010.06.09. 13:48:41
LV21
Nekemm szimpi a cucc.
29. XGamer  PlayStation.Community tag
2010.06.08. 22:59:51
LV5
Hogy lehet ennyire eltolni az unreal 3-as motorját?? Irdatlan ronda ez a game.
PSN ID: MrExonOne
28. _Nefud_  Az egyik mongol
2010.06.08. 06:16:55
LV12
Azt alairom, hogy a grafika nem kiemelkedo, de egy szerepjatekban nem is az a lenyeg. Ertekeles szempontjabol megertem, hogy nem kap maximalis pontszamot - nem is azert irom, amit. Viszont jatekos szemmel nezve a kulcsiny masodlagos, emiatt elitelni egy jatekot, szerintem vetek.
He who controls the Spice, controls the universe!
2010.06.06. 11:19:37
LV1
ez egy fos game !!
Osu-No-Seishin !
2010.06.05. 23:12:17
LV2
leárazva megveszem szer.
2010.06.05. 23:11:25
LV2
ps 2 graf ami nem feltétlen baj.
24. m0na
2010.06.05. 20:19:30
LV1
Válasz 22. zoe01 üzenetére:
Ez amúgy biztos így van...kb fél órát volt szerencsém próbálgatni.
invalidfrequency.freeblog.hu
23. Ezio01  PlayStation.Community tag
2010.06.05. 14:06:19
LV13
nem tűnik kiemelkedő játéknak
22. zoe01
2010.06.05. 12:34:21
LV1
Válasz 19. m0na üzenetére:
Attól, hogy rossz az animáció, még a játéknak kiváló a hangulata. Szerintem az animáció ezt abszolút nem befolyásolja. Elsőre természetesen nekem is feltűnt a hiba, de 1 óra játék után már egyáltalán nem figyeltem ilyenekre.

Sokkal szebb játékokban nem kapsz ilyen minőségű dialógusokat meg sztorit.
You are hardcore by default.
21. HTB  Szerkesztő
2010.06.05. 12:26:44
LV6
Válasz 9. zoe01 üzenetére:
azért az AI kapcsán vitába szállnék veled: legnehezebb fokozaton toltam, és *****SPOILER*****


volt egy jelenet, amikor Marburg elvette a fegyvereimet és rámküldött két jóembert, hogy verjenek agyon: kb 10 percig rohangáltam körbe-körbe a szobában, hogy feltöltődjön a pajzsom a bekapott ütések után, beakadtak egymásba, a falba, a székbe... mondjuk én élveztem, igazi oldschool taktikázás az AI kijátszása

SPOILER vége

ennek ellenére szerintem jó kis játék ez, csak nincs befejezve és néhol eléggé trehány megoldásokat alkalmaztak, pedig simán lehetett volna cudarjó játék
Just another freak in the freak kingdom
2010.06.05. 10:55:46
LV1
Mindenki olyan fapofát vág benne, főleg a párbeszédeknél. Elég "steril".
Ne legyél hülye, mert nem tudlak eladni!
19. m0na
2010.06.05. 10:22:45
LV1
Válasz 18. martin üzenetére:
Azért ennél egy kicsit rosszabb a helyzet: A karakterek animációja az előző generációt idézi. Pedig ez lehetett volna a játékok "24"-e (a sorozat).
invalidfrequency.freeblog.hu
18. martin  Főszerkesztő
2010.06.05. 10:05:53
LV27
Válasz 15. _Nefud_ üzenetére:
A grafikával mindössze annyi baj van, hogy jellegtelen tucat, amire számtalan példa van a piacon. Red Faction, és még sorolhatnám, mind kistestvérek, mind ugyanolyanok.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
17. martin  Főszerkesztő
2010.06.05. 09:45:14
LV27
Válasz 8. HTB üzenetére:
Furákat? Csak nem cukrot kínált neked az a szemét? .)
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
16. Attis37  PlayStation.Community tag
2010.06.05. 09:14:33
LV5
X360-on volt szerencsém(?) belenézni a gámába,és meg kell mondjam,vegyesek az érzéseim... A sztorival nem is lenne gond,és még az akció-rpg stílus is bejövős,az Obsidian letett már egy pár emek alkotást a videójátékipa asztalára.De!A grafika ocsmány,ezen nincs mit szépíteni,emberünk mozgása is elég érdekes némelykor.Mintha a nadrágjába termelt volna a főhősünk,vicces,nah.
Az életben legfontosabb a Család.
15. _Nefud_  Az egyik mongol
2010.06.05. 08:24:48
LV12
Válasz 9. zoe01 üzenetére:
Teljes mertekben egyetertek!
Mondjuk en meg csak az elejen jarok es a problemakat sem latom nagyon, de teljesen beszippantott a hangulat, a megvalositas.
(Nekem a grafikaval az eg vilagon semmi bajom...)
Egyebet nem tudok mondani.... kerem, kapcsojjaki!
He who controls the Spice, controls the universe!
14. HUN_hatrix  The Saboteur
2010.06.05. 04:23:13
LV30
Nekem már ott a bajom a cuccal, hogy a főhős egy nulla. Semmi egyedi nincs benne.
PSN ID: HUN_hatrixx ... Nincs hiszti! ;)
13. HUN_ter  Dark Soul
2010.06.05. 00:13:27
LV26
nem te teszteled, mi? :D
So many games, so little time...
12. HTB  Szerkesztő
2010.06.05. 00:07:38
LV6
Válasz 11. zoe01 üzenetére:
na ez mea culpa, szólok majd a főnök úrnak hogy javítsa, köszi, hogy szóltál
Just another freak in the freak kingdom
11. zoe01
2010.06.05. 00:01:34
LV1
Egy kis baki a cikkben: Michael Thorton hangját Josh Gilman adja, nem Nolan North. Nolan North - a nagy király - Steven Heck szövegeit mondja alá. Azért nem mindegy...
You are hardcore by default.
10. G-men  PlayStation.Community tag
2010.06.04. 23:50:54
LV11
Hasonló a Bondos hoz:D
SicKLy SaVaGe
2010.06.04. 23:27:51
LV1
Először is: én Pc-n játszom vele, PS-en nem tudom mennyirre lehet jobb/rosszabb. Egy dolgot viszont le kell szögeznem, mielőtt bármit is írnék: nagyon szeretem az Obsidiant. Számomra ők most a legjobb nyugati RPG fejlesztők. Minden egyes eddigi játékukért rajongtam (szóval igen, kicsit elfogúlt vagyok velük szemben^^). Fallout 1,2, Planescape: Torment (igaz ekkor még BIS volt a csapat neve). KOTOR2, NWN2. Nálam még egy játékukkal sem okoztak csalódást. És ez az Alpha Protocolra is igaz. Zseniális játék! Vannak hibái, ez kétségtelen, de mindezek ellenére én imádom! A sztorija világbajnok, hasonlóan a dialógusokhoz, a játékmenet változatos, a minijátékok nagyon jók (bár sokan utáják őket, szerintem meg csak egyszerűen bénák a játékosok :D) - egyszóval szinte minden (ez már kettő volt, sebaj).

"Az AI teljes hiánya" - azért ez nem igaz. Bugos, ez kétségtelen, sokszor csak bambán áll, várja a végzetét, de normális esetben egész korrekt. Fedezékbe vonúl, gránátot hajít, riaszt, s sok esetben a társaival együtt körbe is kerít - szóval egyáltalán nem gáz, láttam már sokkal rosszabbat is.

Harcrendszer: észre kell venni, hogy ez egy szerepjáték elsősorban, és csak utána akciójáték. Itt például nem lehet azonnali headshotot „bevinni”, mert itt MINDENT a statjaid szerint számol ki a gép. Nem szabad rá úgy tekinteni, mint egy TPS-re (* khmm, ME 2, khmm*).

A grafika szvsz átlagos, legalábbis Pc-n, az "ocsmány" kifejezés azért kissé túlzás. A karakterek arcai például egész jók, de a helyszínek változatosságára sem lehet panasz szerintem. Az animációkviszont tényleg felemás képet festenek. A mozgás és a lopagodás tényleg röhejes (mintha kimaradt volna a motion capture), a többi - főleg a "verekedős" animációk- viszont rendben van. Az összképet tekintve: átlagos. Mondjuk nem vagyok egy grafika kúrva, nekem ez még simán belefér.

A lényeg viszont az, hogy aki felűl tud emelkedni a szerényebb megjelenítésen, a kisebb-nagyobb bugokon (melyek egyike sem „túlélhetetlen”), és szereti a kém történeteket, az piszkosúl jól fog jár ezzel a játékkal.

Bocs, de ez most kikivánkozott belőlem. :D Ja, és köszönöm Obsidian! Várjuk szeretettel a Vegast! :)
You are hardcore by default.
8. HTB  Szerkesztő
2010.06.04. 23:13:06
LV6
Válasz 7. Nullfox üzenetére:
én is ma reggel tudtam meg amikor martin furákat mondott nekem a telefonba :_(
Just another freak in the freak kingdom
7. Nullfox  PlayStation.Community tag
2010.06.04. 23:07:47
LV4
Nah hát mégis csak te csináltad a tesztet... te pöcs xD
Amúgy jó kis review, mint mindig :P
BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!
6. HTB  Szerkesztő
2010.06.04. 23:03:40
LV6
Válasz 4. Greg üzenetére:
ockú grafika, óckú AI, fasza történet (nem a 6 órás fajtából) amit menetközben lehet alakítani néha igencsak kemény döntésekkel - okkal írtam, hogy jóindulattal hetes
ez is olyan játék, ami vagy bejön valakinek a hibái ellenére, vagy az életben nem néz rá
én ránéztem és egyáltalán nem bántam meg

asszem ennyi
Just another freak in the freak kingdom
5. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.06.04. 22:44:52
LV12
Thx!
4. Greg  PlayStation.Community tag
2010.06.04. 22:33:38
LV25
Az alapján amit leìrtál soknak érzem a 7 pontot... majd havernál csekkolom....
LV426
3. Foxhound  Szerkesztő
2010.06.04. 22:28:33
LV14
ezt majd holnap jól elolvasom. köszi
"Why did i move here? I guess it was the weather."
2010.06.04. 22:01:41
LV1
Nekem az első negyed óra után elég is volt belőle PC-n. Nem jött be az, hogy időre kellett válaszolni meg az egész játék egyszerűen bugyutának tűnt.
PSN ID: ErevisZ
1. kirugy21  PlayStation.Community tag
2010.06.04. 21:52:17
LV4
Az eat lead-re emlékeztet.
Egy próbát megér majd, de nem gyere be.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
ALPHA PROTOCOL
SEGA
Látványosság:
Gyenge
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Hangulat:
Kiemelkedő
7/10
Pozitívum
Érdekes történetvezetés, kitűnő pályadesign, folyamatos döntéskényszer
Negatívum
Mesterséges intelligencia teljes hiánya, ocsmány grafikai megvalósítás, béna harcrendszer

MARTIN BELESZÓL
Szerintem ez most nekem kimarad, veszek inkább valami régebbi elmaradt okosságot ócsóér'. Bár az a poligonszex, az biztos valami egzotikus dolog lehet...