PlayStation.Community

2010.01.20. 13:00 Játékteszt
368 hozzászólás
Szerző: Savage
Értékeld a cikket!
Új idő, új generáció, új Final Fantasy. Csak a szárnyaló fantázia szabadsága a régi.

Képzeld el, hogy életed legjobbnak ígérkező randiján vagy. A partnered gyönyörű, tökéletes az alakja, az illata isteni. Minden körülmény adott, hogy jól érezzétek magatokat. Nem teketóriázik, rögtön a közepébe vág. Rengeteget beszél, azt sem tudja, hogy hol kezdje, percenként vált témát. Néha szóhoz hagy jutni, de érezhetően csak illemből teszi. Nem számít, hadd mondja. Miután túltetted magad azon, milyen lenyűgöző teremtés, mennyire izgalmas és új, elkezdesz figyelni a szavaira. Ekkor ér a hidegzuhany. Rájössz, hogy egyszerűen nem érdekel semmi, amit mond, nincs közös témátok. Szinte minden szó, ami elhagyja a száját, üresen kong. Belül érzed, hogy ez így nem az igazi, nem fog működni. A randi után elköszöntök egymástól, megígéred, hogy felhívod, de tudod jól, hogy soha többé nem fogod tárcsázni a számát. De azért megtartod. Miközben hazafelé sétálsz és fejben újraéled az egészet, elkönyveled szép emléknek az estét. Bárcsak több lett volna benne, sóhajtod. Szinte minden gondolatod ezzel a szóval kezdődik: bárcsak.

Kezdetben ilyen érzés a Final Fantasy XIII-mal játszani.Az FFXIII története hat ember körül forog, akiknek a sorsa összefonódik egy szörnyű átok által. Együtt szembeszállnak az elkerülhetetlennek látszó végzettel… Valahogy így lehetne összefoglalni. Nem akarok és nem is fogok semmit lelőni, mert maga a sztori egészen kellemes annak ellenére, hogy az első jó néhány órában gőzöd sem lesz arról, mi történik. A karakterek a szokásos archetípusokból kerülnek ki: csendes, higgadt katona, nagyszájú vezéregyéniség, félénk, hamar felnőni kényszerülő srác, satöbbi. Abszolút hihető személyiségek, így a rém idegesítőtől az imádnivaló bugyutáig mindenféle típust képviselnek, és mint minden embernek, nekik is van egy sötét oldaluk. A karakterdizájnjuk fergetegesen jó, tökéletesen meglátszik a beléjük fektetett munka és idő.

Azonban a helyzet korántsem ilyen rózsás. Az igazat megvallva az FFXIII sztorija egy díszes gömb, ami kívül ugyan fénylik, belül viszont üres. Fang és Vanille fordulatos, megható közös vonala és Sazh széles érzelemskálája képtelen feledtetni Lightning és Snow két szóval leírható motivációját, és a tényt, hogy Hope csak egyszerűen… van. Hiába fenyegeti Pulse világát a pusztulás, hiába hárul rád a feladat, hogy megmentsd, jó eséllyel hidegen fog hagyni a feladat. A hat főhős útja ugyanis rendkívül magányos: három vagy négy, hosszúnak jóindulattal sem nevezhető szakaszt leszámítva egy árva lélekkel sem fognak találkozni. Persze, nagyritkán eljutnak néhány lakott területre, azonban semmi lehetőség nincs beszélgetni az NPC-kkel. Ha a közelükbe mész, hallani fogod a diskurzusukat, és ennyi. Mintha ott sem lennél. Pontosan ezért nem foglalkoztat a világ sorsa: mert egy hatalmas díszlet, nevetségesen kevés szereplővel. Nincsenek városok, nincsenek emberek, akik megtöltenék élettel a helyszíneket, csak minél változatosabb díszletek egymás után pakolva.
Jó, ha összesen húsz olyan karakter van a játékban, akiknek név is jutott. A többségük szerepel egy-két jelenetben, van néhány soruk, és ezzel ki is fújt a szerepük. Olyannyira a hat főszereplőre (plusz Serahra) koncentrál a történet, hogy másokra nem jut idő.
Vegyük például a gonoszokat. Összesen négyen vannak. Ott van ugyebár a kötelező Főgonosz, meg a Főgonosz Csatlósai. Ez akár a karakterleírásuk is lehetne, mert személyiségből (egy kivétellel) nem sok jutott nekik. A Főgonosz fájóan sekély. Az egyik csatlós feltűnik egy-egy rövid jelenet erejéig, majd harc nélkül távozik a történetből. A Jók és a Rosszak közötti egyensúly hiánya érezhetően rányomja a bélyegét a sztorira. A döntéseknek nincs súlyuk, a szavaknak semmi erejük. Pulse világa annyira üres, hogy teljesen elveszti a hitelességét.
Szörnyen hangzik, nem? Korántsem lenne vészes a helyzet, ha lenne valami felfedeznivaló a helyszíneken. De nincs. Az FFXIII helyszíneinek java része teljesen lineáris. Mellékutak alig vannak, ha pedig egy kis elágazást látsz, biztosra veheted, hogy kincsesláda (vagy inkább kincses kapszula?) lebeg ott. A pályák elejétől a végéig (néhány kivétellel) egy meghatározott vonalon mész, ahonnan nem tudsz letérni. Akár egy folyosó. Mivel eltűntek a véletlenszerű harcok, pont annyi ellenféllel fogsz összeakaszkodni, amennyi a megfelelő fejlődéshez kell. A készítők gondoskodtak arról, hogy ne legyen okod elidőzni egyik helyen se.

Az FFXIII-at áthatja egy furcsa kettősség, ami szinte minden elemére kiterjed. Ott van ugye a fentebb említett erős kontraszt a pozitív és a negatív szereplők között, de a helyszínek is kaptak belőle. Huszonvalahány óra után eljutsz egy Gran Pulse nevű óriási, elképesztően szép vidékre, ahol a szörnyek szabadon futkároznak és szelik át az eget, húsz méteres dögök léptei rengetik meg a földet alattad, a távolban pedig egy akkora lény mászkál, hogy a Shadow of the Colossus bármelyik teremtménye megirigyelné. Szabadon bóklászhatsz, chocobóra ülhetsz, kincseket kereshetsz, annyit harcolhatsz, amennyi jól esik. Itt már végre lesz lehetőség mellékküldetésekkel foglalkozni. Sajnálatos, de NPC-k hiányában ezek annyiban merülnek ki, hogy egyre erősebb szörnyekre kell vadásznod, az FFXII vérdíjas küldetéseinek mintájára. Ennyi. Egy ideig jó móka felkutatni őket, a velük való harcok nem ritkán a legjobbak között vannak, de szép lassan átveszi az élvezet helyét egyfajta kötelességtudat. Mindenesetre, ha a főjátékon kívül bármit is akarsz csinálni, kénytelen leszel ezekkel beérni, más felfedezhető dolog, mellékküldetés, titok ugyanis nincs. Egy későbbi szakaszon lesz egy kis robot, amit meg lehet javítani, csak össze kell szedni hozzá néhány szétszórt alkatrészt, ami úgy húsz percbe telik. Ez az egyetlen olyan mellékküldetés, amit találtam, ami nem vadászat. Nincsenek titkos helyszínek. Nincsenek titkos fegyverek, a legjobbakat a legócskábbakból kell felfejleszteni, temérdek farmolással.
Emlékszel, min mentél keresztül az FFX-ben a karaktereid legjobb fegyvereiért? A lufis chocobo versenyre, aminek századszorra is nekifutottál? Elugrani száz villámcsapás elől egymás után? Emlékszel az FFXII masszív városára, ahol szinte mindenkinek akadt valami nyűge, amit megoldhattál? Az FFVIII kártyás minijátékára? Hát, itt semmi ilyesmit nem fogsz találni. A fegyverfejlesztést és a boltokat is a mentési pontoknál éred el… A tény, hogy nincs egyetlen város sem, és egy árva lélekkel sem fogsz úgy beszélni, hogy az ne kapcsolódjon szorosan a történet fő vonalához, egy Final Fantasy rajongó számára elkeserítő. Persze, el lehet szórakozni a vadászatokkal, de előbb-utóbb olyan ellenfeleket dobnak eléd, hogy kénytelen vagy agyatlan tápolásba kezdeni. Ráadásul egy pofátlanul fantáziátlan húzással a hatvannégy küldetésből tizenhat tournament-szerű, azaz ha legyőzöl egy szörnyet, kettő másik közül választhatsz, ha azt is levered, három további lehetőség jön, és így tovább. Így hogy mindet teljesítsd, valamelyik küldetésen legalább hatszor kell átmenned, ami nem kicsit fárasztó. Ellenben pozitívum, hogy a missziók szét vannak szórva a világ különböző pontjain, némelyikük teljesítése pedig teleportkaput nyit meg a helyszínen, amit bármikor használhatsz, így szorgalmazva a backtrackinget.

A végigjátszás kb. negyvenöt óráját a kisebb küldetések megtoldják harmincöt-negyven órával, a trófeaőrültek pedig valószínűleg százötven óra után is összeszedegetnek, felfejlesztenek minden létező fegyvert és kiegészítőt, és öt csillagosra teljesítenek minden missziót, hogy végül ott díszelegjen a platinum trófea a profiljukban. De ez csak mondvacsinált tartalom, a magam részéről a tápolást és a farmolást nem tekintem szórakozásnak. Az FFXIII összesen kb. nyolcvan óra szórakozást képes nyújtani – ami nem kevés! –, de valós tartalmát tekintve messze elmarad a korábbi részektől.

Na, de térjünk vissza erre a hatalmas, élettől duzzadó helyszínre, amiről beszéltem. Ez az a pont, ahol megszűnni látszik a linearitás. Húsz óra után végre elengedték a kezed és azt csinálhatsz, amit csak akarsz. Elidőzöl itt, aztán mész tovább. És majd megint megfogják a kezed… Ez az egyetlen hely, ahol nincs lefixálva, hogy A-ból B-be egy vonalon fogsz végighaladni, X ellenfelet legyőzve a továbbjutáshoz. Se előtte, se utána nincs ilyen. Ekkortájt döbbensz rá, hogy a Final Fantasy franchise, amit eddig ismertél (HA ismerted), mint JRPG, halott. Megváltozott.
Most pedig tedd félre, amit eddig olvastál az FFXIII-ról. Persze, nincsenek városok, nincsenek emberek, tök kihalt az egész játék. Lineáris, szegényes az extra tartalma, a gonoszok pedig annyira karizmatikusak, mint egy tömb sajt. De mindez csak azért fáj (na jó, az utolsó pont mindenképp jogos), mert feltételezed, hogy egy JRPG-vel játszol, holott egyáltalán nem így van. Gyakorlatilag mindent kidobtak a kukába, ami JRPG-vé tehetné, csak megpróbálják fenntartani a látszatot. Nincs szintlépés. A legyőzött ellenfelek után CP-t (Crystal Points) kapsz, amit a karaktered fejlesztésénél felhasználhatsz.. Minden karakter fejlődése előre megszabott, a választási lehetőség minimális, csak jócskán a végigjátszás után jutsz el olyan pontra, ahol lesz beleszólásod, milyen irányba menjen. Csak azért tartották benn, hogy egyáltalán legyen fejlődési rendszer. Ennyi erővel az egész akár automatizált is lehetne, és talán lesz is a soron következő darabban.
Leginkább a harcon látszódik, hogy az FFXIII JRPG helyett sokkal inkább egy akció-kalandjáték, itt-ott RPG elemekkel tarkítva. Mivel felfedezni, beszélgetni nem igazán fogsz, az átvezetőkön való ámuláson kívül a játék döntő részét harccal fogod tölteni. Tudván, hogy gyakorlatilag az egész FFXIII ekörül forog, a fejlesztőbrigád egy fantasztikus, új és izgalmas harcrendszert alkotott, aminek köszönhetően a legkisebb csatától a legnagyobb bossharcig szinte minden egyes küzdelem élményszámba megy! Ha egy mottóval kéne összefoglalni a koncepciót, valahogy így hangzana: „Az akció egy pillanatra sem állhat meg!” És garantáltan nem is fog!
Rendkívül érdekes az FFXIII harcrendszere. Valahogy úgy kell elképzelni, mintha az FFX és a XII legjobb elemeit egybegyúrták volna, és a fenti mottónak megfelelően módosították volna őket. A XII-höz hasonlóan nincsenek többé random harcok, minden ellenség jól látható a terepen, viszont maga a csata már külön „síkban” zajlik, így miután kontaktusba léptél velük, nem lehet elmenekülni. A partiban maximum három karakter lehet, de a sztori első felében gyakran egyszerre csak ketten vagy teljesen egyedül lesznek.

Az egyik legfontosabb változás az MP teljes hiánya. A helyét az ATB vette át, ami univerzálisan vonatkozik minden lépésünkre. Ez egy rövid idő alatt újratöltődő csík, egységekre osztva. Az alapmozdulatok egy, az erősebb, hatékonyabb mozdulatok viszont több ATB-be kerülnek, így azokból egyszerre kevesebbet lehet ellőni. Kezdetben három egységből kell gazdálkodnod, ami azt jelenti, hogy egyszerre legfeljebb három dolgot tehetsz: tegyük fel, kettőt rácsapsz az ellenfélre, majd távolabbról támadsz még egyet. Mindezt valós időben. Nincs lehetőség megállítani az időt, hogy kiválaszd a megfelelő lépéseket. A dinamikus harc dinamikus reakciókat követelne meg, ami főleg a későbbiekben lehetne nehéz, amikor már több tíz lehetőségből kellene választani másodpercek leforgása alatt. Éppen ezért, a játékos segítségére és a harc folyékonyságának biztosítására lett megalkotva a harcrendszer legfontosabb menüpontja, ami gombnyomásra magától kiválasztja az általa optimálisnak tartott lépéseket. JRPG rajongó, mély levegőt! Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy szörny mondjuk a tüzes varázslatokra érzékeny, automatikusan ezt fogja választani neked a gép. Ha immúnis mondjuk a fizikai támadásokra, a gép távolsági támadást fog alkalmazni. Ha több ellenség van egymás közelében, a csoportos sebzés érdekében nagyobb volümenű támadást fog alkalmazni. Igen, ez azt jelenti, hogy néhány kisebb csata abból fog állni, hogy az X gombot nyomogatod szüntelenül. Sejtem, mire gondolsz. Ha mindent kiválaszt magától a gép, neked milyen szerep jut? Hogyan lehet egyszerre három karaktert irányítani valós időben? Erre találtak egy tökéletes megoldást az FFXIII fejlesztői.
Az Optima Change a harcrendszer szíve. Ez egyfajta nagyban módosított és továbbfejlesztett változata az FFXII Gambit rendszerének. A karakterek „szerepkörökbe” bújnak és semmi olyat nem tudnak tenni, ami az előre letárolt szerepbe nem tartozik. Összesen hat Optima van.
Az Attacker felelős a fizikai támadásokért, mind közelről, mind távolról. A Blaster gyakorlatilag a varázsló, aki távolról sebzi az ellenséget elementális támadásokkal. A Defender feladata a védekezés, az ellenség figyelmének elterelése a többiekről. A Jammer az ellenfelek védelmét szabotálja: sebezhetőbbé, lassabbá teszi őket. Az Enhancer a parti felerősítésére szolgál: magasabb védelmet, nagyobb sebzést biztosító varázslatokat tud. A Healer értelemszerűen a parti gyógyításáért és a káros varázslatok levételéért felelős.
A szerepkörök nem átjárhatók, tehát olyan nincs, hogy valaki például egyszerre tudjon támadni és gyógyítani. Minden karakter három előre meghatározott szerepkört kap a játék során (később a többi is elérhetővé válik), és bármilyen kombinációt előre beállíthatunk. A harcok taktikai részének sava-borsát az Optima Change, azaz a szerepkörök valós időben történő megváltoztatása adja. Az L1-gyel előhívható az általad beállított Optima-kombinációk listája, neked pedig ki kell választanod a helyzetnek megfelelőt. Mindez annyira gyorsan, dinamikusan történik, hogy nem zavarja meg a csata menetét. A rendszernek egyetlen nagyobb hátránya van (JRPG rajongó, mély levegőt!): a folyamatos harc érdekében egyetlen karaktert, a parti vezetőjét irányíthatod. A másik kettő a szerepkörüknek megfelelően, a gép belátása szerint, a játékostól teljesen függetlenül fog cselekedni. Elenyészően ritkán okoznak problémát, a gép döntése az esetek döntő többségében ideális.

Egyedül az általad irányított karakter képes a tárgyak használatára, ami szinte teljesen mellőzve van az egész játékban. Persze, az elején néha muszáj lesz potiont használni, és néhány erősebb támadás után jól jön egy azonnali gyógyítás vagy élesztés, de a Healer szerepkörnek köszönhetően kevésszer fogunk tárgyhasználathoz folyamodni.
A másik menüpont, amit csak a játékos használhat, a TP Ability. A TP (Tactical Points) csak nagyon lassan, megnyert csaták után töltődik vissza, így ezek használata vészhelyzetek esetén ajánlott. A TP képességekhez tartozik a Summon, azaz az idézés. Szerencsére az FFXII-vel ellentétben itt rendkívül hasznosak az megidézett lények (eidolonok), gyakran fognak kihúzni a csávából. Minden karakterhez egyetlen Eidolon tartozik, amit csak ő képes megidézni. Maga a procedúra az egyik leglátványosabb eleme a játéknak. A megidézett lény a játékostól függetlenül támad, egészen addig, amíg Drive módba nem lépteti. Ekkor az Eidolon átalakul (lóvá, autóvá, mindenféle őrültséggé) és a karaktered átveszi felette az irányítást. Iszonyat jól néz ki, hasznos, és olyan új színt vittek ezzel a Final Fantasy világába, ami már nagyon kellett.
Így leírva furcsának és egysíkúnak tűnhet a harc, de egyáltalán nem az. Rendkívül jól működő, gyors és látványos rendszert sikerült megalkotni, ami ugyanúgy hordoz magában taktikai lehetőségeket, mint a körökre osztott rendszer. Persze, nem lesznek olyan főellenségek, akik félpercenként változtatják az elementális gyengeségüket, mert tök felesleges. Az optimák előre kiválasztása és harc közbeni váltogatása stratégiák egész tárházát hordozza magában, a folyamatosan magas szinten tartott ellenfelek pedig gondoskodnak róla, hogy ne vegyük fél vállról a jelentéktelennek tűnő csatákat sem. Nem fogod túl gyakran látni a Game Over képernyőt, de emlékeztetésképpen elő-elő fog bukkanni.

A harc az, ahol leginkább kiteljesedik az FFXIII audiovizuális tökélye. Komolyan mondom, grafikailag és zeneileg képtelenség fogást találni a játékon. A karaktermodellek lélegzetelállítóak, a mozgásuk folyékony, emberi, szinte lemásznak a képernyőről. A grafikai motorral készült és a CGI átvezetők között a különbség észlelhető, de jelentéktelen. A helyszínek szemkápráztatóak, színek végtelen skálája elevenedik meg előttünk. A csaták valóságos effektparádék, a sima támadások is olyan jól koreografált mozgással vannak végrehajtva, hogy öröm nézni. A nagyobb varázslatok rendkívül látványosak, már-már érzed a forgószél, a villámcsapás pusztító erejét. Az eidolonok megidézése és átváltozása páratlan élményt nyújt. Minden csatát legalább akkora öröm nézni, mint játszani. Kép vagy videó, legyen bármekkora felbontásban is, képtelen visszaadni azt, amit a Final Fantasy XIII vizuálisan nyújt. Ezt látni KELL!
Zeneileg ugyanúgy feddhetetlen a játék. Akadnak vakmerő, de odaillő számok és felcsendül néhány ismerős dallam is, és mindez tökéletes időzítéssel, a helyszín hangulatának megfelelően. A harcok alatt szóló zenék vérpezsdítően jók, iszonyatosan fel tudják rázni a játékost. A Final Fantasy XIII, mind hangzásában, mind látványában a játékfejlesztés magasiskolája, a generáció talán eddigi legjobbja.
A Square Enix célja egyértelműen az, hogy a játékuk szélesebb közönséghez juthasson el, és ugyanúgy elkápráztassa a régi motorost, mint az JRPG-kkel ismerkedni mostanában vágyót. Ez jó eséllyel sikerülni is fog nekik, ugyanis a Final Fantasy XIII egy valóban fantasztikus akciójáték, egy izgalmas utazás megannyi tájon át, ami sajnos annyira száguld, hogy észre se veszi a kihagyott lehetőségeit. A fő sztorivonal minden perce a képernyő elé fog szegezni, minden bossharcnál hevesen fog verni a szíved. Csalódni akkor fogsz, ha a régi részeket várod új köntösben, olyan JRPG-t, amibe mélyen bele lehet merülni. A XIII a Final Fantasy-k új korának előfutára, egy friss, hibrid műfaj merész prototípusa. Megfelelő tartalommal a generáció egyik meghatározó játéka lehetett volna, ehelyett be kell érnie az idei évvel. Reméljük, a változás szele legközelebb többet hoz, mint amennyit elfúj.

(A teszt a japán PS3 verzió alapján készült. Megírásakor 82 óra 53 perc játékidőnél állt a mutató, 64 misszióból 63 volt teljesítve.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 8 oldal
‹‹  ‹  1  2  3  ...  6  7  8    ››
368. jankibaszott  PlayStation.Community tag
2011.07.09. 20:35:39
LV3
Jó teszt, most kezdtem el, és már most látom így amiket leírtál és valahol aggódok miatta hogy vontatott és jujj valamit majd valahol nemfogok érteni, de egyszerre hajt is az egész, úgyhogy megyek is és folytatom tovább :D
PSN ID: jankibaszott
2010.03.12. 10:32:43
LV2
Kíváncsi lennék a kedvcsinálóra és megjelenése kapcsán egy olyan cikkre, hogy aki végigjátszotta nemrég a japánt az most hogyan tekint vissza rá.
366. Lynx
2010.03.10. 01:02:49
LV1
Nah, ki kezdte el játszani ma? Igazán kíváncsi lennék a közvéleményre. Nekem egyelőre... nagyon lenge. Auto-battle? Potion, ami mindenkit gyógyít? Harc után újratöltődik az életed? Nincs MP, kb semmi nem különböztetni meg a varázslatot az attacktól? De a legszomorúbb, hogy... nincs victory fanfare! És nem látom sosem, hogy mi történik harc közben, csak repkednek a számok. És mindenki hülyeségeket beszél. És 3percenként van egy save point, néha úgy érzem, fogyatékosnak néznek. Próbálnám ellensúlyozni valami jóval az eddigieket, de... Jah, szép. Még a story is teljesen érdektelen, eddig az egyediség jelét sem mutatja.
...Yet even then, we ran like the wind...
365. Masamune  PlayStation.Community tag
2010.03.05. 17:06:20
LV14
Válasz 362. Yagami üzenetére:
Hihetőbbek lennének az érveid, ha játszottál volna a játékkal.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
364. diorobi
2010.03.04. 20:30:25
LV1
ma keztem el az ff13-at és találtam egy trüköt arra hogy harscolhassak anyit amenyit akarok majdnem minden pályán a gyorsabb cp(comand point) (ezzel fejleszted képeségeid),minden pályán van save point miután levertél mindenkit menteni kell azután kilépni a játékbol ujratölt és láss csodát ismét az összes elenfél megjelenik. csakk tip nem kell használni.(x360-on játszom)
2010.02.25. 18:38:57
LV2
a grafika 1 ső osztályú!!!ÁM ZSIR JÁTÉK!!
KoKiBaNyIkA
362. Yagami  PlayStation.Community tag
2010.02.18. 15:52:03
LV1
Válasz 233. martin üzenetére:
Tehát azzal védhető, azért jó a FFXIII, mert aki rosszat mond róla, az egy szavahihetetlen (hol kiégett, hol divat) fürdőskurva? Jaj. :D

A játékot félre is tehetjük, itt nem erről van már szó, hanem az érvvel szembeni ellenérv hiányáról.
Nem haragszom, meg nincs semmi, csak csalódott vagyok, hogy te nem emeltél ki a tesztből semmit, ami letehető amellé a kijelentés mellé, hogy az FFXIII több, mint oké.
Valamit, ami nem cáfolható ugyanezen (egyébként kiválóan megírt) tesztben leírtakkal.

Végül is, már a PoP és Dead Space alapján is teljesen világos, hogy ég és föld a videojátékok értékelésével kapcsolatos nézeteink közti különbség. S mivel ez a jelenlévők döntő többségére vonatkoztatva is igaz, inkább nem fárasztom tovább véleményemmel a nagyérdeműt, akit érdekel az majd megtalálja a jövőben is.
Feltéve, hogy lesz időm naplót írni az új hobbim mellett. :D
Osu-No-Seishin !
361. jocky
2010.02.17. 13:53:17
LV1
Tudom, nem igazán ide tartozik, de a FF VII grafója milyen Ps3-on?Sokkal szebb mint a PS1-es?
360. Ethar_Miraz  PlayStation.Community tag
2010.02.17. 10:07:35
LV1
"A Square Enix célja egyértelműen az, hogy a játékuk szélesebb közönséghez juthasson el"
Sajnos ez lett a veszte..Sok helyen olvastam már és nagyon sok helyen panaszkodtak, hogy az xbox változat miatt kellett változtatni és az én véleményem is az hogy a pénz miatt nem lett 10/10 játék ebből sem. Bár ettől még megveszem, de remélem a Versus és a XIV még megmenti az FF becsületét.
FUUUUUUUUUU-
359. KAMIKAZE-HUN  PlayStation.Community tag
2010.02.16. 20:18:03
LV7
Eddig nem volt időm elolvasni a "kedvcsinálót"de most elolvastam és azt kell mondjam, hogy ez lesz az első FF amit nem fogok megvenni, legalábbis nem teljes áron!
Pedig mennyire vártam még az Advent Children Bluray változatát is képes voltam megvenni csak a demo miatt, az alapján nem is gondoltam volna, hogy ilyen lesz:(
Semmi felfedezni való, semmi városok, semmi csak egy" interaktív mozi" mint a legtöbb mostani játék, hová fog ez vezetni!
Nagyon szomorú vagyok és csalódott, először is kiadják boxra nem mintha bármi bajom lenne vele van az is, de FF az csak is Playstationon az igazi!!! Áhh megyek is HALOZNI:)
"Örökké nem eshet"
2010.02.04. 15:51:21
LV2
sztem nagyon állat kurva jo gamee!!!!
KoKiBaNyIkA
357. HTomi
2010.01.30. 13:07:12
LV1
Nekem annyira nem jött be!
Mondjuk a grafikája nem rossz,meg szines,de nem kéne.
356. KRRRX  PlayStation.Community tag
2010.01.26. 17:11:32
LV3
Válasz 355. ssy7 üzenetére:
mire?
kRrRx
355. ssy7
2010.01.25. 21:08:05
LV14
Ez kell:D
Disznóvágás Pro 2009
354. nudazz
2010.01.24. 23:52:40
LV1
hát ez elég elszomorító : (

mivel a ps2 kimaradt, úgy vártam ezt a játékot, mint a messiást, hogy végre én is játszhatok egy jó kis jrpg-t, dehát úgy látszik marad mégis a ps2 beszerzése...
2010.01.24. 12:24:03
LV2
Válasz 347. karfiol üzenetére:
Máskülönben miért írná?:)
Niccse'
352. magszim
2010.01.23. 23:15:07
LV6
Válasz 351. 1mzolee0 üzenetére:
Ezt a hozzáállást!!!:9
Te is játszol velem, én is játszom veled.
2010.01.23. 22:00:26
LV3
nagyon jó a teszt !!! a játék viszont eléggé elszomorító legalábbis ami a tartalmát és mélységét illeti. napokban pótolom a FF VII-et psn-ről és pont azok a dolgok tetszenek a játékban a legjobban amit itt most egyszerűen töröltek, ez azért kicsit felháborító is. lexarom a grafikát nekem igazi FF kell nem ilyen popcorn játék :P de azért majd meglesem amint nálunk is megjelnik végre.
ez van.. ezt kell szeretni ?!
350. solid  PlayStation.Community tag
2010.01.23. 20:42:40
LV12
Válasz 349. magszim üzenetére:
Köszi! Mivel nincs a hsz-edben szmájli, feltételezem hogy nem ironizálsz... :)
"Game has changed"
349. magszim
2010.01.23. 20:38:16
LV6
Válasz 333. solid üzenetére:
Ja amúgy ez volt eddig a legértelmesebb válasz, amit kaptam a psc-s pályafutásom alatt.
Te is játszol velem, én is játszom veled.
348. solid  PlayStation.Community tag
2010.01.23. 20:33:06
LV12
Válasz 345. magszim üzenetére:
Szerintem ennek most nem volt értelme... :P:D
"Game has changed"
347. karfiol  PlayStation.Community tag
2010.01.23. 19:21:11
LV19
Válasz 346. aronpetho üzenetére:
Megvan neked?
346. aronpetho  PlayStation.Community tag
2010.01.23. 18:08:02
LV4
nem toom, hogy velem van e a baj, vagy egyéb, de nekem nagyon nem jön be a game...
Csukott szemmel is be tudom kötni a cipőmet.
345. magszim
2010.01.23. 15:25:42
LV6
Válasz 336. martin üzenetére:
A sok "szerintem" kicsit már sok szerintem.
Te is játszol velem, én is játszom veled.
344. KRRRX  PlayStation.Community tag
2010.01.23. 14:35:22
LV3
biztos jó biztos szép, de nem vok rá kíváncsi inkább a versus.
kRrRx
2010.01.23. 03:49:18
LV1
Nagyon kíváncsi vagyok rá és végig kell tolnom, de sejtem előre, hogy nem leszek teljesen elégedett. Úgyis biztos lesz majd sok csalódott ember, aki hamar tovább adja a játékot. Én meg majd megveszem inkább tőle, mert új játékot venni felelősség! Olyan mintha igennel szavaznál arra, hogy "csináljunk még ilyet, tetszik, jó irányba haladunk?". Én erre most nemmel szavazok.
342. Savage
2010.01.22. 23:21:22
LV1
Válasz 339. probi üzenetére:
A videók a végigjátszáshoz szükséges 45-50 órából 9-et tesznek ki összesen.
341. simon7109  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 20:50:39
LV18
na mostmár mese nincs,meg kell tanulnom angolul mert ez a játék kell:D
PSN: misi2mezei
340. ayrtonsenna88  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 20:31:42
LV4
Válasz 339. probi üzenetére:
Nem tudom a választ, de ha már szóba hoztad a MGS4-et, épp annál a játéknál nem zavaró a sok átvezetö. Nemcsak játszani jó vele, nézni is óriási élmény!
339. probi  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 20:09:01
LV8
Meg tudnátok mondani hogy a játék kb hány százaléka átvezető videó és mennyi ahol ténylegesen játszik az ember ? Azért kérdezem, mert engem kicsit zavart már az mgs4-nél is a rettenetesen sok és hosszú átvezető..
\W/
338. mcwolf
2010.01.22. 20:08:44
LV2
Én eddig teljesen kimaradtam a FF lázból. A VII. rész letöltöttem a store-ról, de gyakorlatilag még ki sem próbáltam.
Ezt majd kb.7k-ért használtan megszerzem kipróbálásra. Aztán majd meglátjuk.
337. ayrtonsenna88  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 19:54:17
LV4
Tök mindegy ki hány pontra értékeli a játékot, a többség úgy is megveszi. Én is. Szeretem ezt a sorozatot és érdekel milyen változáson ment keresztül, mig igy is, hogy nagyon nem tetszik az az irány, amerre az utóbbi idöben a játékok haladnak. De ettöl függetlenül biztosra veszem, hogy az FFXIII igényes, profi munka és az év egyik legjobb játéka lesz.
336. martin  Főszerkesztő
2010.01.22. 17:48:29
LV27
Válasz 331. magszim üzenetére:
Kik ők? (Az észosztók.)
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
335. Kyo  Szerkesztő / Admin
2010.01.22. 15:06:41
LV16
Válasz 331. magszim üzenetére:
Kár volt megkérdezned, szerintem nagyjából tudod a választ. :D
334. Kyo  Szerkesztő / Admin
2010.01.22. 15:05:17
LV16
Válasz 332. solid üzenetére:
Sok.
9 órányi átvezető videó, és ebből elég sok a duma.
Viszont van pózerkedés is bőven, szal aki nem vevő az ilyen coolság dolgokra, azt nagyon idegesíteni fogja.
De talán azok általában nem játszanak Final Fantasy-vel, legalábbis jópár éve.
333. solid  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 15:03:40
LV12
Válasz 331. magszim üzenetére:
Hát a teszterek biztos, rajtuk kívül pl. magyarországon szerintem qrvakevesen... (japán nyelv nehézségei miatt... :)
Ezért is írtam, hogy majd kipróbálom és az alapján levonom saját magamnak a következtetéseket, mert ugye végső soron szubjektív hogy mennyire tetszik, mennyire nem. De a már megírt, korrektnek mondható tesztek (mint mondjuk ez is) eléggé ugyanazokat a hibákat, kritikákat említik, ez a tény pedig már kialakíhat egy olyan előzetes képet a játékról, ami reálisnak mondható. Szóval gyanítom hogy a tesztben említett hibák objektíve léteznek, ehhez nem kell látni a játékot.
De ahhoz viszont igen, hogy ezek a hibák MINKET mennyire zavarnak, RÁNK milyen hatással vannak. Ezért is szeretném minél előbb látni, játszani az angol verzát... hogy eldönthessem, jó-e a cucc... :D
"Game has changed"
332. solid  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 14:55:03
LV12
Válasz 330. Kyo üzenetére:
És amúgy CG átvezetőkből, meg videokból mennyi van? Mondjuk egy FF X-hez képest? Mert abban a részben tök sok volt és ez szerintem kellett is bele.
Szóval FF 13-ban mennyi mozi van? És milyen minőségben? (úgyértem csak helykitöltő értelmetlen tech-demok, vagy történik is bennük valami fontos?)
"Game has changed"
331. magszim
2010.01.22. 14:53:36
LV6
Kíváncsi lennék , hogy a sok "észosztó" közül ki is játszott ezzel a játékkal?
Te is játszol velem, én is játszom veled.
330. Kyo  Szerkesztő / Admin
2010.01.22. 14:29:44
LV16
Válasz 329. solid üzenetére:
Hát ha azok bejönnek, szerintem vidd.
Nekem sikerült benne megtalálnom a Final Fantasy érzést, úgyhogy benne van az.

Egyébként a teszt után sok ember kérdezősködött nálam, hogy most tényleg nincsenek emberek, meg beszélgetés?
Ez nem teljesen így van, a sztori által elénk rakott városokban, meg más helyszíneken is találkozunk emberekkel, nem is kevéssel, és mind beszélnek, mind szinkronizálva vannak (nem kis munka), és annyiból reálisabb, hogy már nem a odapofátlankodunk a fejükbe X-et nyomogatva.
Maguktól magyaráznak, sőt a csapattársaink is beszélgetnek, rácsodálkoznak a dolgokra.
A képernyő alján feliratozva követhetjük a szövegelésüket.
329. solid  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 14:22:46
LV12
Válasz 328. kluft üzenetére:
Na, és most tényleg nem a Metal Gear értékelésekről akarok vitát nyitni az FF13 kapcsán, csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy ilyen ultra magas elvárási szint mellett az MGS4 90% feletti értékelései sem jelentettek teljes elégedettséget mindenki számára, sőt néhányan még csalódtak is, mert tényleg úgy gondolták hogy 120%-os játék lesz és ehelyett "csak" 90%-osat kaptak.
És ezért tartom veszélyesnek az FF13 értékeléseit, hiszen előzetes elvárások nélkül valószínűleg mindenki kajálná, de így, hogy évekig vízionáltak róla mindenfélét (én is), lehet hogy csalódnak ebben az alapvetően valószínűlg tényleg nagyon jó, 8 pontos játékban.

Csak egyelőre én is bizonytalan vagyok, mert a kritikát részben azért kapta a játék, mert már nem számít keményvonalas JRPG-nek, ezért a masszív FF-hívők esetleg kevésbé fogják szeretni. De ez számomra lehet hogy valójában jó hír, mert én kevésbé vagyok JRPG-fan.
Egy másik kritika viszont az, hogy nem t tartalmas, a karakterek és a sztori sekélyes, amit viszont sajnálok, úgyhogy ennyi info alapján sajna nem tudom eldönteni hogy érdemes-e megvennem, vagy nem. Ki kell próbálni... mindenesetre a karakterdizájn a zenék és a harc NAGYON bejönnek, úgyhogy nem esélytelen a dolog.
Meg a teszt is korrekt volt, köszönjük szépen!
"Game has changed"
328. kluft  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 13:35:18
LV8
Válasz 327. solid üzenetére:
Nem tévedsz, valóban 90% felett van:http://www.metacritic.com/games/platforms/ps3[...] A sorozatból egyébként nekem az MGS2 a csúcs, ez tetszett a legjobban. A 4 nálam a közelében sincs, persze szigorúan szerintem.
Semper Fidelis
327. solid  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 13:09:39
LV12
Válasz 326. Odin üzenetére:
Oké, de ha nézed a különböző magazinok értékeléseit, az átlag gyanítom hogy 90% felett van. Ha tévedek, akkor bocs!
De nyilván nincs olyan játék ami minden egyes ember szerint 10 pont.
"Game has changed"
326. Odin  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 12:58:28
LV4
Válasz 325. solid üzenetére:
Nálam az MGS3 a csúcs, és ahhoz viszonyítva 8 pont a 4. rész.
325. solid  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 12:47:28
LV12
Hú, basszus. Azért az alapján hogy mennyire sóvárogtak a gamerek az FF XIII után és hogy mennyire esküdtek rá, valahogy jobb értékelésekre számítottam. Valószínűleg a Ti 8 pontotok a reális, de ilyesztő a tudat hogy valaki ennél is gyegébbre értékelte. Gondoljatok bele, olyan ez mintha anno az MGS4-re is 7-8 pontokat dobtak volna.
Ami önmagában nem szar eredmény, de az alapján hogy éveken át arról álmodtunk, hogy milyen durván 12 pontos játék lesz... és hát az MGS4 kábé meg is tudott felelni a magas elvárásoknak, az FF XIII meg ezek szerint annyira azért nem.
Vagy legalábbis a bázis FF-rajongóknak nem. Én mondjuk nem is voltam híve a keményvonalas JRPG-nek, de ugyanakkor szeretem a tartalmas játékokat is. Most akkor vegem meg, vagy ne? XDD
"Game has changed"
324. martin  Főszerkesztő
2010.01.22. 11:12:08
LV27
Válasz 319. antaru üzenetére:
Sajnos annál jobb ellenérvet nem tudok neked mondani, hogy mindkét (sőt, mindhárom) általad említett játékot többen szerették a gémerek és a kritikusok közül is, mint ahányan nem szerették.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
323. pepe  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 08:34:17
LV1
......nagyon jó ez a teszt, élveztem minden sorát :)
322. ayrtonsenna88  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 08:22:55
LV4
Az FFXIII kapott már hideget, meleget, jó lenne már végre játszani vele, hogy tudjam milyen, merthát mindenki másképp értékeli. Egy vélemény, kritika, soha nem lehet objektiv! Az objektivitás tényszerüség, nem értékel, nem itél.Azért is jó ez a cikk, mert leirja, hogy mi az ami van és mi az ami nincs. Hogy ez jó, vagy rossz, tetszik, vagy nem tetszik, már szubjektiv, mindenki eldönti maga. Grat a cikkhez!
321. ayrtonsenna88  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 07:36:03
LV4
Válasz 313. Cingarayzsa üzenetére:
Ja, ja, csak kominálgatják öket, hátha kisül belöle valami.
320. ayrtonsenna88  PlayStation.Community tag
2010.01.22. 07:34:09
LV4
Válasz 312. mgsfan üzenetére:
Az van, jó játékokra lenne szükségem, mert már unok nosztalgiázni. :)
319. antaru  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 21:54:50
LV4
Válasz 233. martin üzenetére:
Tehát azzal védhető, azért jó a FFXIII, mert aki rosszat mond róla, az egy szavahihetetlen (hol kiégett, hol divat) fürdőskurva? Jaj. :D

A játékot félre is tehetjük, itt nem erről van már szó, hanem az érvvel szembeni ellenérv hiányáról.
Nem haragszom, meg nincs semmi, csak csalódott vagyok, hogy te nem emeltél ki a tesztből semmit, ami letehető amellé a kijelentés mellé, hogy az FFXIII több, mint oké.
Valamit, ami nem cáfolható ugyanezen (egyébként kiválóan megírt) tesztben leírtakkal.

Végül is, már a PoP és Dead Space alapján is teljesen világos, hogy ég és föld a videojátékok értékelésével kapcsolatos nézeteink közti különbség. S mivel ez a jelenlévők döntő többségére vonatkoztatva is igaz, inkább nem fárasztom tovább véleményemmel a nagyérdeműt, akit érdekel az majd megtalálja a jövőben is.
Feltéve, hogy lesz időm naplót írni az új hobbim mellett. :D
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
1 / 8 oldal
‹‹  ‹  1  2  3  ...  6  7  8    ››
FINAL FANTASY XIII
Square Enix
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Első osztályú látvány és hangzás, hozzá zseniális, dinamikus harcrendszer
Negatívum
Tartalmilag nem képes felnőni az elődeihez

MARTIN BELESZÓL
Itt van minden, amit tudni akartál a Playstation 3-as Final Fantasy XIII-ról, de eddig nem volt kitől megkérdezni. Az angol nyelvű változat megjelenésekor természetesen újból elővesszük a témát és egy bővebb kedvcsináló keretein belül mesélünk nektek az esetleges különbségekről, változtatásokról - meg amiről még lesz kedvünk.