PlayStation.Community

2010.01.12. 14:05 Játékteszt
112 hozzászólás
Szerző: EmThor
Értékeld a cikket!
Epikus méretű kaland a BioWare-től.



– Gyere, húzódj közelebb! Átfáztál mi? Hő, nem is csodálom ebben a hidegben – szólt az alacsony kis figura, és a tűz mellé húzta a székét. – No gyere, kapsz egy kis lélekmelegítőt – villantotta meg foghíjas mosolyát az öreg, azzal odébb tessékelte a termetes kutyát, ami erre csak egy morgással válaszolt.

A fogadóban halkan szólt a zene: egy koros elf játszott szomorú dallamot a furulyáján. Keze bár öreg és ráncos volt, és sok fajtársához hasonlóan béklyók nyomait viselte, mégis fürgén mozgott. A kis tűz alig világította meg az emberekkel ritkásan benépesített helységet. Pár részeg álmodott a sarokban egy jobb világról, míg mások valamiféle kártyajátékkal próbáltak izgalmat csempészni a korán érkezett sötétségbe.

– Igyál, höhö, igyál bátran! Látom, alig bírod, ne félj, mindjárt felmelegszel tőle... ej, nem bírjátok a törpe pálinkát, micsoda népség... még, hogy ti uraljátok a felszínt, höhö. Jobb már, ugye?! No, akarsz-e hallani egy történetet? Akkor fülelj jól…


Jó régen volt már, hogy kialakult a szerepjátékok iránti vonzalmam: eleinte volt pár „lapozgatós” könyvem (a fejezetek számozva vannak és a döntésedtől függően kell a megadott pontra lapozni), de a téma akkor fogott meg igazán, mikor a barátaimmal elkezdtünk M.A.G.U.S.-ozni. Képzelet szülte, részletesen kidolgozott világok, nagyhatalmú ősi tárgyak és óriási szörnyek várták, hogy felfedezzük, ill. kardélre hányjuk őket. Mindehhez nem kellett más, csak ceruza, papír, pár fura kinézetű dobókocka és egy jó adag képzelőerő. Később kirándulásokat tettünk a jövőbe (Shadowrun) és a „múltba” is (Advanced Dungeons & Dragons). Szóval éjszakába nyúló partik, versenyek, kockahegyek és pizzás dobozok határozták meg életemnek ezt a szakaszát.
Kicsivel több, mint 10 éve kezdődött ez a hobbi és ugyanebben az időben dobta piacra a BioWare első, igazán maradandó alkotását: ez volt a Baldur’s Gate. Bár csak futólag találkoztam ezzel a felülnézetes játékkal, de a kidolgozottsága mély nyomot hagyott bennem. A játék a szó szoros értelmében klasszikus lett, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egy évtized távlatából is sok esetben szóba kerül. A szakmai siker és a rajongók odaadása elkerülhetetlenné tette a második rész megjelenését – és a cég neve innentől kezdve egyet jelentette a minőségi szerepjátékokkal!

Négy év fejlesztésének gyümölcse ért be nemrégiben, mikor megjelent a Dragon Age: Origins – ha kimondatlanul is, de ez a program lenne a már említett Baldur’s Gate sorozat szellemi örököse. A korábbi, licencelt világoktól eltérően most egy teljesen új mutatkozik be: a klasszikus fantasy hagyományait követő Ferelden (országa, Thedas kontinensén, ha pontos akarok lenni). Aki jobban bele szeretne merülni a megismerésébe, annak jó hírem van, ugyanis játék előtörténetét bemutató könyv – ritkaságszámba menő módon – magyarul is megjelent és Az Elorzott Trón címet viseli.
Röviden arról szól, hogy az idegen hatalom által (orléziaiak) megszállt országban hogyan szerzi vissza jogos örökségét a korona várományosa, Maric herceg, s lesz király; a lázadók kis csoportjából származó Loghain pedig a hadura. Szerelem és árulás; csak amit már megszokhattál, de előtörténetnek kiváló, jól sikerült regény!
A játékot elkezdve tehát egy „viszonylag” stabil politikai helyzetű, szabadságharcot és polgárháborút megélt országban járunk, ahol a hős Maric fia uralkodik, Loghainnel a sereg élén. (A Dragon Age Journeys nevű, Heroes of Might and Magic-szerű flash játékból további dolgok derülnek ki, és még tárgyakat is szerezhetsz vele a lemezes változathoz.)Eljött hát a rövid életűek ideje… A törpék csak magukkal foglalkoznak, ha még élnek egyáltalán lenn a tárnáik mélyén, minket pedig külön városrészekben tartanak, mint az állatokat. Reménnyel tölti el a szívem, hogy fajtársaink közül néhány törzs még szabadon járja a korcari vadon veszélyes ösvényeit…

Mint minden jó kalandot, ezt is karaktered megalkotásával kell kezdeni. Külső tulajdonságaid megformálása után (szem- és hajszín, fülméret, stb.) gondos mérlegeléssel oszd el a tulajdonságpontokat. Az „erő” és „egészség” a harcosnak lesz kiemelten fontos, a „mágia” és „akaraterő” a varázsló sajátja, míg a tolvaj fogja „ügyességének” és „dörzsöltségének” leginkább hasznát venni. Az egész játékot átfogó és érzékelhető következményekkel bíró döntéseid azonban csak most kezdődnek!
A fajválasztás nem elég, hogy kihat némely tulajdonságra, és a kasztválasztást is befolyásolja (tehát nem lehetsz pl. törpe mágus), de ezáltal dől el, hogy milyen környezetből indulsz Ferelden felfedezésére, ami ráadásul a későbbi történésekre is kihatással van. Fontos már az elején tisztában lenni azzal, hogy ez a program a sztorit helyezi előtérbe. Az alcímet is adó „Vérvonalak” szó valójában háttértörténetet jelent – fajonként kettő közül lehet választani.

Amennyiben a mokány törpék mellett döntesz, mindenképpen a Dérhát-hegység alatt fekvő Orzammar városából fogsz kezdeni. Viszont nem mindegy, hogy kaszton kívüliként, egy bandafőnök szolgálatában, vagy a király másodszülöttjeként próbálod majd a rokonaid politikai cselszövéseit túlélni. Sokak szerint a törpéké a legizgalmasabb elősztori!
Az elfek nagyobbik része a régi dicsőség után az emberek rabszolgája lett, s bár jó ideje szabadok, mégis fallal körülvett negyedekben élnek. Egymás közt büszkén viselkednek, de az emberi társadalom nagy része megveti őket. Ebből a nehéz helyzetből egy még nehezebbe fogsz kerülni, mikor a jegyesed elrabolják az esküvőd kellős közepén.
Ha a vadonba vágysz, az erdei elfek mellett dönts. Törzseik még őrzik a régi kultúrájukat és távol tartják magukat a gyűlölt emberektől. Egyik társaddal derítitek majd fel az erdőt, amikor valami igazán különösre bukkantok…
(Bármelyiket is választod, számíts rá, hogy nem annyira mozgalmas történetek ezek, de a szokásosnál nehezebb döntéseket kell meghozni bennük. Azért fog folyni a vér bőven itt is.)

Nemesemberként családotok már nagy névre tett szert, mikor őseid az orléz megszállók ellen harcoltak a nagy háborúban. Most bátyád oldalán kell harcba indulnotok, az óriási veszélyt jelentő éjfattyak ellen.
Ha a mágiát jobban kedveled (legyen az gyógyító vagy pusztító), akkor a mágust válaszd. Ők jó ideje a vallás árnyékában élnek: az országban egyetlen helyen gyakorolhatják hivatalosan a mesterségüket, ráadásul azt is templomos felügyelet alatt, nagyon feszült helyzetet teremtve ezzel.
(Ezek is nagyon izgalmas életutakat tesznek elérhetővé számodra!)

A különböző szálak ott érnek össze, hogy az „éjfattyú” fenyegetés ellen a különleges képességű harcosokból szerveződő Szürke Kamarások tagokat toboroznak, és neked is el kell végezned majd a beavatáshoz szükséges feladatokat. Tulajdonképpen innentől kezdődik az érdemi játék. A fent említett harcos-mágus-tolvaj kaszthármast persze a kedved szerint formálhatod majd, többféleképpen is. Ha kellő tapasztalati pontot szerzel, szintet léphetsz (20. szint a max egyelőre) és így lehet majd képzettségeket felvenni több szinten (pl. harci gyakorlat +3) a játékstílusodnak megfelelően, melyek hatása azonnal érvényesül, és ezeket további képességekkel (pl. méregkeverés) lehet kibővíteni. Így tudsz majd teljes vértes „tank” harcost, átkokkal variáló mágust vagy túlélésre képzett tolvajt kreálni a későbbiekben. Hab a tortán a specializálás, amelyet 7. és 14. szinten lehet majd választani (pl. templomos lovag, vérmágus, bérgyilkos). Nagyon sok lehetőség áll tehát előtted, de érdemes egy irányba végezni a fejlesztést: ne akarj „kicsit íjász + kicsit kardos” harcost, mert csak időpazarlás. (Itt a PSC-n a Dragon Age topikban tudtok segítséget kérni.) Sok képesség egyébként automatikusan működik: élmény volt például a tolvajommal játszva olvasni a tévén, hogy „csapdát” vagy „titkos ajtót” találtam.
Fiatal lány vezette a csapatot. Lenge öltözete miatt sokan nem vették komolyan a képességeit, még társai közül is volt, aki így vélekedett: „Szeleburdi, én mondom csak a bajt hozza ránk!” Aztán mikor egy karcolás nélkül átvezette őket az ogre csapdákkal teli termén, majd feltörte a trükkös goblin zárat az utolsó terem előtt, már senkiben sem maradt egy csepp kétség sem, hogy soha nem jutottak volna el idáig nélküle.

A játék elején még csak a saját karaktereddel fogsz kalandozni, de később többen csatlakoznak hozzád: velük kell majd egy ütőképes, maximum 4 fős partit alkotni. Olyan figurák lesznek köztük, mint az éjfattyak ellen harcoló lovag, Alistair, de lesz olyan is, aki például boszorkány anyja tanácsára tart majd veled, ő Morrigan. (Ők ketten együtt egyébként haláli párost alkotnak, be nem áll a szájuk.) A parti összeállítására a világtérképről elérhető táborhelyen (is) lesz lehetőséged.
Érdemes mindig úgy variálni, hogy egy gyógyító és egy tolvaj mindenképpen legyen a csapatban, a maradék két posztra valamilyen erős sebzésosztó/felfogó karakternek kell helyet biztosítani. Lehet taktikázni is, utasításokat megadni, hogy a csapat tagjai hogyan viselkedjenek bizonyos helyzetekben (túl kevés életerő esetén igyanak meg egy gyógyitalt pl.), de az azonnali beavatkozásra is lesz lehetőséged – erről majd később.

De ha már a beszélgetésről esett szó: ez úgy kalandozásaid 60%-t fogja kitenni! Igen, tényleg ilyen sokat, de mivel meglévő képességeid befolyásolják a választási lehetőségeket, ebben a formában (is) fantasztikus opcióid vannak karaktered kijátszására. Vegyük a szívemhez közeli tolvajt (nem zsivány, nem „rugó”, nem szerencsevadász, hanem TOLVAJ): egy helyütt útonállók nem engedtek tovább, pénzt követeltek. A magas fokú rábeszélő képességemnek hála meggyőztem őket, hogy hagyják el a helyüket és a végén még ők fizettek nekem! Persze ez sem mindig működött, például mikor egy méretes barbárt próbáltam az igazamról meggyőzni megfélemlítéssel (le is rendezett gyorsan). Ha sokat csacsogsz, megjutalmaz a program: egy-egy helyszínnek jobban fogod ismerni a történetét, tudod majd hol keresd a titkos járatokat, elkerülheted a veszélyes helyeket.
Azért egy-két trükkre rájöttem: egy szellemet kergetve próbáltam azt megnyugtatni, de megjelent egy rakat csontváz és levertek. Visszatöltés után, más opciót választva (gyakorlatilag a kóbor lelket elküldtem melegebb éghajlatra) újból a csontik jöttek. Szóval itt azért van egy kis csalás, amire nem mindig fogsz rájönni: bármit is választasz, ugyanaz lesz a következménye. Aztán bizonyos esetekben csak és kizárólag beszélgetéssel lehet megoldani a konfliktushelyzetet, mert pl. olyan erős az ellenfél, hogy ha harcolsz vele, biztos bebukod. De hogy akarjuk élvezni a bűvészmutatványt, ha ismerjük, hogyan ejtenek át minket, nem?
Fontos még, hogy a legtöbb fő- és mellékküldetést is beszélgetés útján fogjuk megkapni (de van pl. hirdetőtábláról felvehető is). Amikor egy-egy párbeszéd befejeződött, próbáljuk meg újra kezdeményezni azt, további információ reményében. Egyébként ameddig eljutottam, elég vegyes kép rajzolódott ki bennem a küldikkel kapcsolatban. A legegyszerűbb „menj ide, öld meg” feladatok egy kaptafára készültek, de voltak olyanok is, amik folyamatosan változtak, ahogy haladtam előre úgy csavarodott a sztori – ezek nagyon tetszettek!
Időd kb. 30%-át harccal fogod tölteni: bár MMORPG-vel egy ideje nem játszottam, de a rendszer azokhoz hasonló. Ellenség közelében a karakterek fegyvert ragadnak, majd a megadott beállításoknak megfelelően automatikusan támadni kezdik az ellent.
Ellenfelekből egyébként nincs sok fajta, de azokon belül van sokféle: tehát pl. éjfattyúból, van varázsló, íjász, harcos; szellemből meg mondjuk sima lidérc, de démonikus erővel bíró is. A mesterséges intelligencia úgy vettem észre, hogy vegyes képet mutat: a legnagyobb sebzésosztót ütik, legyen az akár a varázsló (és akkor a harcosokkal mit sem törődve rontanak rá).
Utaltam korábban az „azonnali beavatkozásra”. Míg a képességeidet a jobb ravasz + gomb kombinációval tudod elsütni (pl. alattomos harc, medvévé alakulás), addig a bal ravasszal lehet megállítani a játékot, a vállgombokkal pedig a karakterek közt váltogatva tudod nekik kiadni a kör alakú menüből a parancsokat. Itt lehet gyógyitalt inni, vagy méreggel bevonni a fegyvert. Közepes nehézségi fokozaton a karakterek automatikusan felgyógyulnak és felélednek (ez egy kicsit irreális), de nehezebb fokozaton állítólag már túl nehéz a játék. Taktikázni olyan szinten lehet, hogy a tolvajjal pl. működik a hátba szúrás (plusz sebzésért), továbbá a varázslatok úgy általában egyszerűek (tűzlabda, jégcsóva), de ha pl. egy ellenfelet lefagyasztasz, akkor ha kritikus sebzést mérsz rá, azonnal megölheted (széttörik).
A világ felfedezése nem fog sok időt elvenni, mert a pályák teljesen zártak és csak a térképen való utazást töri csak meg néha egy-egy váratlan harc, de ezek legalább változatosak.

A játékmenet maradék 10%-a a menüben (Select gomb) való turkálással és a csapaton belüli kapcsolatokkal fog eltelni. Általánosságban elmondható, hogy az ellenfelekből csak ritkán hullik ki valami igazán jó tárgy, inkább próbálj vásárolni (de lehet próbálkozni a kereskedő zsebmetszésével is). Igaz, a meglévő aranyaid be kell majd osztani így is. A „hátizsák csapat” szinten működik, mindenki lát minden cuccot. A szereplők öltözetésével („babázással”) nem kell sokat foglalkozni, könnyen össze tudod majd hasonlítani, hogy teszem azt jobb kardra bukkantál-e egy főellenfél megölése után, vagy sem. A súlykorlátra viszont figyelj: nem lehet 6 „teljes vért” szettet magaddal cipelni – tessék eladni, ami nem kell (figyelembe véve, hogy ha módosul a csapatösszeállítás, az új tagnak is kell páncél, fegyver).
Ezekben a menükben láthatod a méreg- és italkeveréshez szükséges alapanyagokat, meg azokat a dolgokat is, amelyekkel egyes fegyvereket javíthatsz fel a táborhelyen található törpe mesternél (sima kardból így lehet állandó elektromos kisülésektől szikrázó, rideg kinézetű fegyvert csináltatni).
Lehet még különböző tervrajzok alapján csapdákat is készíteni, de ezeket nem nagyon használtam; ha megvan benned a kellő spiritusz, azért bátran lehet kísérletezni!

A karakterek közti románcra még nem tértem ki. Vannak bizonyos tárgyak, amelyeket ajándékként a csapatod egy tagjának adhatsz, ezzel a vele való kapcsolatod egy kis csuszkán elmozdul a megfelelő irányba, annak függvényében, tetszett-e neki a csecsebecse. Egy idő után bizalmas kapcsolatba kerülhetsz az ellentétes nemű egyénnel, és pár csók után, egy félig-meddig ruhátlan jelenetben az elsötétülő képernyő után egymáséi lehettek.
A küldetések állásáról is ezekben menükben fogsz tájékozódni, valamint a felvett könyveket is itt lehet elolvasni. Az elég fontos, mert volt olyan eset, hogy az egyik kőtáblán olvasott szövegről azt hittem, hogy csak valami régi elf történet, de kiderült, hogy szükség van rá a továbbjutáshoz.
Hogy a látványról is ejtsek pár szót: a progi egyszerűen bűn ronda! A grafika PS2-es szintet alig üti meg néhány helyen, de konzolon még mindig a PS3-as a szebb verzió, hála a nagyobb részletességű textúráknak. A karakterek mozgása még hagyján, a mimikájukat is elnézném, sőt még a vér is rendben meglátszik rajtuk a csaták után, de a kezük… istenem a kezük természetellenes módon nagy és félek, nem a szemem csal meg. Bár a képfrissítés általában folyamatos, de nagyobb helyeken – a játékmenet rovására nem menően – csúnyán be-beszaggat. Ugyanez az akadozás történik egy pillanatra a párbeszédeknél is. Gondolom ilyenkor a következő file után nyúl a game, de a kövér 2.5GB-os installal a háttérben ezen akkor is csodálkozom.
Általánosságban azért nagyon hangulatosak a helyszínek (bár csőpályák vannak, nem lehet szabadon bejárni azokat, 1-2 elágazás azért van): a földalatti labirintusban száll a por a felszínről beszűrődő fényben, meg úgy általában a múlt letűnt romjai valahogy grandiózusabbak, fenségesebbek, mint a játékbeli jelenkor környezete. Ez némi kontrasztot teremt: én visszavágytam, hogy pompájában láthassak néhány ősi elf építményt. Szóval az egész látványvilág itt most inkább funkcionális – örülhetünk, hogy egyáltalán konzolra is portolták ezt a programot.

A hangokról viszont csak szuperlatívuszokban lehet beszélni! Szerintem a négyévnyi fejlesztésből legalább három a hangok felvételére ment el, mert szinte minden fel van mondva. A szinkronszínészek között olyan nagy nevek vannak, mint a Star Trekből ismert Janeway kapitány (Kate Mulgrew), vagy Tuvok (Tim Russ), de itt lesz az Uncharted 2-ből is ismerős Chloe (Claudia Black). A szörnyek hörgései is rendben vannak, de a környezeti zajokból valahogy kevesebb jutott, s a zenék egy-két dallamtól eltekintve felejthetők.

A tartalomra nem lesz panasz. Az első labirintusig 15 órám volt a játékban, lassabb tempó mellett. Egy átlagos végigjátszás 40 óra, mellékküldetésekkel pedig 60-80-ra kúszik fel, és ez csak egy végigjátszás, egy előtörténet (mind a hatért egyenként trófea jár).
A PC-s modifikációkból ugyan kimaradunk, de az összes hivatalos kiegészítő letölthető a PSN-ről, 5-15 font közti nagyságrendben. Nemrég bejelentették az első teljes értékű kiegészítőt is, erről a PSC főoldalán olvashattok. (Fontos, hogy a letölthető tartalmak a játékba beépített menüből érhetőek el, az nyúl a Store-hoz, ezért érdemes külföldi accounttal játszani. Magyar regisztrációval is megy, csak mindig át kell lépni, elindítani, letölteni, visszalépni, majd installálni.)
Sajnálom, hogy a PC változat mellett más platform nem kapta meg a magyar feliratot. Ezzel úgy vélem hatalmas ziccert hagytak ki, mert tartalmilag 100% egyeznek a portok.

A fentiek alapján elég vegyes kép alakulhatott ki benned. Ez nem véletlen, a Dragon Age tényleg nagyon rapszodikus cím! Amennyiben szereted az ilyen beszélgetős, mélyen kidolgozott (a helyi vallás utolsó rituáléjáról is találsz olvasnivalót), igazi szerepjátékokat (és politikai játszmákat), ahol aktívan befolyásolhatod a történéseket, és fullosan kijátszhatod a karaktered, akkor ez a te programod lehet. Ekkor talán el fogod nézni a grafikai és egyéb hibákat, és csak arra fogsz koncentrálni, hogy milyen remek játékélményt nyújt az anyag.
Amennyiben nem jön be annyira a klasszikus, nem japán RPG stílus, vagy hadilábon állsz a nyelvismerettel, akkor sokkal jobban ki fognak jönni a hiányosságok. Problémás lesz a kezelés, nyögvenyelős a harcrendszer, zavarók a csőpályák. Ilyen esetben szerintem inkább kerüld el ezt a játékot, mert nagyon fognak idegesíteni a gyengébben megvalósított részek.
Mit is mondhatnék még? A Dragon Age: Origins az utóbbi idők egyik legnehezebben értékelhető játéka. Bizonyos részei fantasztikusan ki vannak dolgozva, mások pedig könnyfakasztóan gyengék. Az értékelőben látható pontszám is e kettősség jegyében született kompromisszumos megoldás.

Andaran atish’an, lethallin! ("Légy üdvözölve, barátom" – a Dragon Age-ben használatos elf nyelven)

(A szoftvert támogatónktól, az Electronic Arts-tól kaptuk tesztelésre. Köszönjük! Ha elszántad megad erre a hatalmas, vérmérsékletedtől és hangulatodtól függően alakítható kalandra, a játékot mindhárom szoftverdealerünknél megvásárolhatod.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 3 oldal
‹‹  ‹  1  2  3    ››
112. GONDOCS  PlayStation.Community tag
2015.01.15. 17:00:55
LV1
Nekem is csak az a gondom, hogy szerepjátéknak nem elég mély és kidolgozott, akciójátéknak iszonyatosan vontatott.
111. oovagrantoo  PlayStation.Community tag
2010.05.08. 12:56:52
LV1
Lehet kövezni fogtok, de én nagyot csalódtam. A PC verzió mérföldekkel jobb. Ez így ebben a formában akciójátéknak túl vontatott, egy szerepjátékot meg nem így képzelek el. Sorry.
Prosztatát mindenkinek!!!
110. Yagami  PlayStation.Community tag
2010.02.06. 16:45:09
LV1
Na, na, azért nagyon durván ki van dolgozva a DAO is, most találtam pl. egy könyvet, amiben egy ének van elf nyelven...

(és egy ismeretlen látogató ekkor betéved a topikba és csak a fejét fogja, hogy itt azon vitatkoznak melyik a hardcore-abb cucc :D)
Osu-No-Seishin !
109. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.31. 16:53:27
LV12
Válasz 108. Slade üzenetére:
örülhetünk h a konzolos port elkészült, nem biztos h Bioware a sáros ez ügyben.

DA2-höz viszont mass effect motort alápakolhatnának, de az attól tartok nem megfelelő ehhez a játékhoz
108. Slade  PlayStation.Community tag
2010.01.28. 06:21:24
LV6
Válasz 107. revan07 üzenetére:
Nem vettem észre!
107. revan07  The Joker
2010.01.23. 14:17:33
LV19
Válasz 106. Slade üzenetére:
Ez BioWare nem EA. És igenis az EA megemberelte magát az utóbbi időben!
Do i really look like a guy with a plan?
106. Slade  PlayStation.Community tag
2010.01.23. 13:53:05
LV6
"Szörnyű grafika + egyéb technikai bakik"
AZ EA minőség !!!
105. Lara  beauty junkie
2010.01.19. 23:58:02
LV26
+1
Válasz 92. Masamune üzenetére:
és még így is szépen mondtad. :D
104. Lotar  PlayStation.Community tag
2010.01.18. 20:14:52
LV18
Ha lenne egy bika PC - m , akkor beszerválnám . De nincs - és nem is lesz , valszeg.
psn/sen id: pcpmate
103. ardarn
2010.01.18. 20:10:05
LV1
Az elmult 10 evben csak szerepjatekokkal jatszom. A DA-t mar ketszer vegigjatszottam es az utobbi idok egyik leghangulatosabb szerepjatekanak tartom. Ajanlom mindenki figyelmebe, aki tud egy picit angolul.
2010.01.18. 17:24:19
LV2
Válasz 97. simon7109 üzenetére:
Hangulatos PS3-on is,egyfalyta Cool idoutazas hangulata van.Egeszen pontosan,mintha visszautaznal az idoben a PS2 piacra dobasahoz.
101. simon7109  PlayStation.Community tag
2010.01.17. 10:55:04
LV18
Válasz 100. EmThor üzenetére:
egyik sem megfelelo:D
németul 1 kukkot sem tudok pedig suliban azt tanulok....
angol sem megy valami jol de azért abbol tudok valamit de azért annyit nem,hogy megértsek 1 szerepjátékot....
PSN: misi2mezei
100. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.17. 04:36:03
LV12
Válasz 99. simon7109 üzenetére:
Játékon belül nem lehet nyelvet váltani, magyar account alól angolul megy.

De lehet német acc. alól indítva németül játszhatsz - amennyiben ez megfelelőbb számodra.
99. simon7109  PlayStation.Community tag
2010.01.16. 19:17:37
LV18
Válasz 98. EmThor üzenetére:
megvenném talán PS3-ra is csak az a gond,hogy nem igen megy az angol szoval felejtos....
PSN: misi2mezei
98. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.16. 07:11:40
LV12
Válasz 97. simon7109 üzenetére:
hangulatos ps3-on is, nem is recés, inkább a textúrák lehetnének jobbak
97. simon7109  PlayStation.Community tag
2010.01.16. 06:55:44
LV18
(miért nem lehet szerkeszteni?)
mellesleg szerintem a grafika meg a látványosság szép nekem kifejezetten szépnek tunik a játék bár mondom PS-en nem probáltam csak pc-n szoval lehet más!
PSN: misi2mezei
96. simon7109  PlayStation.Community tag
2010.01.16. 06:53:58
LV18
nekem kedvenc játékom!csak nem PS3-on hanem PC-n ott azért jobb lett ahogy olvastam a cikket:Daki probáltam az tudja mirol beszélek!
de annyi biztos jo,hogy PC-re vettem meg és nem PS3-ra!
PSN: misi2mezei
95. szakolczai  PlayStation.Community tag
2010.01.15. 20:53:43
LV8
Többet vártam tőle én is. Kár érte, ahogy beharangozták, felcsillant a szemem.
HASTA EL FINAL, VAMOS MADRID !!! PARA SIEMPRE...
2010.01.14. 19:29:17
LV1
Válasz 90. EmThor üzenetére:
Először tipikus hero beállítottsággal mentem. Másodikra élvezetes volt a gátlástalan, agresszív genyót játszani (bár így sok küldetés elveszik, de kárpótol pl. a nyomi elf szűz ifjú arca, ahogy majdnem elbőgi magát, amikor az orra alá dörgölöm, hogy nem beszéltem rá a szívszerelmét a vele való házasságra, inkább jól meghúztam).
Az toborozható NPC-k száma miatt is érdemes újra játszani, hiszen mindegyik másképpen reagál adott döntésekre (ajándékokkal és dumával mindet nem lehet egyszerre baráttá/partnerré tenni és a spec. NPC küldetéseiket is megcsinálni).
Illetve vannak skill függő questek is, mindet egy karakternél nem kaphatod meg.
Végül ugye az origin miatt is 6 féle verziót kaphatsz egy-egy helyszínből. Szerintem nagyon élvezetes, mikor a "bevezetőből" ismerős dolgok a játék közepénél visszaköszönnek.
93. wooltur  PlayStation.Community tag
2010.01.14. 09:31:27
LV16
Kár, h ennyire felemás lett! :/ Pedig vártam, nagyon a játékot, mert itt végre lehet törpökkel menni!
R.I.P. Brúnó :-(
92. Masamune  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 23:23:38
LV14
Hát a grafika elég fostos:D
"Na de Gyurma Gyuszi!"
91. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 19:42:45
LV12
egyébként a cikkben található 4 főkép: vér-csöcs-vérfarkas-sárkány kombó ha nagyon felületesen is, de bemutatja az egész játékot :D
90. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 19:41:48
LV12
Válasz 87. KiwiCowy üzenetére:
2. végigjátszás mutatott újat egyébként, azon kívül gondolom h más stílusban játszottál?
89. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 18:49:26
LV12
Válasz 80. ceu üzenetére:
lehet lopakodni, de támadáskor felfeded magad
88. SOLDIER  49%Motherfucker/51%SonOfABitch
2010.01.13. 18:27:06
LV11
Válasz 80. ceu üzenetére:
Elvileg tolvaj kasztal lehet, van stealth képesség ami komolyan működik, csak sajna sokszor támadnak az ellenfelek rajtaütés szerüen. Ha meg már lát az enemy akkor nem, ill. csak magasabb szinten tudsz elrejtőzni.
Viszont van hátbaszúrás, amivel igen komoly kritikus sebzéseket lehet produkálni.
Please to meet you... Hope you guess my name.
2010.01.13. 18:25:26
LV1
Kétszer már végigjátszottam DA-t (harmadszor is nekimegyek idővel), 170+ órám van benne.
Aki tudja és szereti mi az igazi RPG (nem, nem egy lűvüldözős játékban fegyver és nem is dijabló), annak kötelező darab. A cikkben és a hozzászólásokban leírt negatívumok abszolút nem zavaróak (nekem sem a combat AI-val, sem a friendly fire-el nem volt gondom), a grafika pedig konzol ide-vagy-oda, nem lehet elsődleges egy RPGnél.
A karakterek cívódnak egymással, reagálnak a döntéseidre, a világ nagyon jól és részletesen kidolgozott.
"Coca-Cola yes I am" szintnél magasabb nyelvtudás és sok-sok olvasásra szánt türelem kell hozzá. Rétegjáték, ott viszont simán kiváló.
86. revan07  The Joker
2010.01.13. 18:24:08
LV19
Válasz 85. CountofHell üzenetére:
Ha van rá lehetőséged mindenképp PCn próbáld majd ki. Magyar is, meg szebb is.
Az Icewind Dale meg örök kedvenc!:)
Do i really look like a guy with a plan?
85. CountofHell  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 18:17:35
LV15
Szerintem majd én is kipróbálom előbb - utóbb mert szinte csak j-rpg-m van és még soha nem játszottam ilyen klasszikus , nehéz pc-s rpg-vel. Épp ma tettem fel az Icewind Dale-t pc-re és a DaO tipikusan olyan játék. Nem rossz.
Nekem leginkább a részletessége miatt tetszik.
Tavasszal bár lesz jócskán rpg ( SO4, ToV, Wkc, EoE ) mégis emellett maradok, amazok már annyira nem izgatnak. FF13 után beszerzem majd ezt is.
PSN - CountofHell_HUN
84. vikusz
2010.01.13. 17:35:36
LV1
jól sikerült az a videó!
83. leslie21  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 16:37:44
LV11
Válasz 79. EmThor üzenetére:
Viszont a magyar felirat már semmiképp nem elhanyagolható tényező a PC esetében, legalábbis a legtöbb embernek.
82. revan07  The Joker
2010.01.13. 14:45:16
LV19
Válasz 62. Motoko üzenetére:
Te buta vagy.
Do i really look like a guy with a plan?
81. ceu
2010.01.13. 14:43:16
LV9
Válasz 80. ceu üzenetére:
plusz egy szóköz
80. ceu
2010.01.13. 14:42:56
LV9
tetszik az egész, ha pöppet lejjebb megy az ára, ráugrok.
egy kérdés: lehet lopakodni,meg orvgyilkolni benne?
79. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 14:15:13
LV12
Ha már PC így meg úgy:

ez tartalmilag konzolon is 100% megegyezik, a látvány terén pedig kutyakakiból még mindig nem lehet aranyat csinálni; szóval aki a cikk végén írt kategóriába beleesik, ne hagyja ki
78. CountofHell  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 13:51:48
LV15
Válasz 65. Rorschach üzenetére:
Ennyire mélyen már nem tudok elemzésbe belemenni mivel az általad felsorolt játékok egyikéhez sem volt szerencsém. Én régen is kerültem messzire a klasszikus pc-s rpg-ket, ahol az egész képernyő széle körbe volt rakva érthetetlen ikonokkal és órákig tartó keresgélésbe és kísérletezésbe kellett fogni, hogy kitapasztald mi hova való és mit hogyan kell használni. Az egész számomra egy össze-visszaság amelyben semminek nincs meg a helye ahol éppen elérhetőnek kellene lennie.
Ezért inkább maradnak örök kedvenceim az akció rpg és J-rpg-k.
Azért esélyt adnék neki de csakis azért mert rpg.
Sajnos bár ps3-ra nagyrészt rpg-t akartam venni eddig a kb. 20-22 játékomból csak 3 az rpg,. idáig sülyedtem mert egyszerűen a többi nem tetszett. És az az érzésem, hogy ez javulni fog valamelyest de sokat nem.
PSN - CountofHell_HUN
77. m0na
2010.01.13. 13:00:07
LV1
Sajnálom a dolgot mert a PC verzió nagyon jó lett. A hosszú fejlesztés hátránya hogy rakhatnak rá bármilyen csilivili effektet, maga a grafikus motor elég öregecske.Ez látszik is rajta, bár hosszútávon nagyon hangulatos és nem vesz el az élményből.

Pc-re külön öröm a sok-sok oldalas guide meg extrák tömkelege: http://invalidfrequency.freeblog.hu/archives/[...]
invalidfrequency.freeblog.hu
76. zoe01
2010.01.13. 12:50:40
LV1
Ez a játék isteni lett...

...de csak PC-n. Egy ilyen típusú szerepjátékot nem is játszanék máshol amúgy. PS3-ra úgyis ott van az istencsászár Demon's Souls. :)
You are hardcore by default.
2010.01.13. 12:24:42
LV3
Igazából ezek a vérbeli RPG-k,amikben 70% duma,olvasás van és a fennmaradó 30%ban pedig csata.Én annak ellenére,sokkal több akció dúsabb RPGvel játszottam eddig,sokkal jobban bejönnek az ilyen típusú RPGk.Sokkal valósághűbbek szerintem.

A teszt tetszett!:)
Ami nem pusztít el az erősebbé tesz!
74. leslie21  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 12:21:53
LV11
Érdekel, de ennél a játéknál sajnos a PC változat köröket ver a konzolosokra több szempontból is, így legfeljebb azzal próbálkozom meg.
73. lev  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 11:21:17
LV7
Én szeretek olvasgatni,ha nem is mindig a grafikával nekem semmi bajom,a harcrendszer kissé nehézkes de szokható.Úgy vettem meg hogy nem volt Demon's Souls,gondoltam majd becserélem de ez bizos marad a polcomon:)EGyéni értékelés:9 pont
72. MatiszG78  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 11:07:46
LV1
Egy 9K-ás videókártyán full grafon megy és nagyon kellemes látványt nyújt, a magyar felirat pedig hozzá tesz egy lapáttal, kötelező vétel, PC-re sajnos.
Azért öregszünk, mert abba hagyjuk a játékot.
2010.01.13. 11:02:15
LV6
Szép, de nem baszom magam a földhöz.
Te is játszol velem, én is játszom veled.
2010.01.13. 10:33:56
LV4
Nekem nagyon bejött.Nagyon várom az új DLC-t!!!
Lag-Cheater Fucker Shogun
69. tiNk  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 10:28:34
LV18
Nah igen. Tipikusan PC-re való cucc, már csak az irányítás miatt is. Ott remekül működik és pofonegyszerű (állítólag). Nem mellesleg PC-re magyar nyelven jelent meg hazánkban...
"We don't have to do this. You know that, right?"
68. _Karmancs_  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 09:39:35
LV1
Vártam nagyon a tesztet, főleg hogy már jó ideje nyüstölöm a DA-t. Korrekt a 7-es tesztpont, mondom én a végletekig elfogult gamer (nálam ez az év játéka, de ez nem lényeg) Sokmindenben egyetértek a cikkíróval, bár az én szememnek nem olyan vészes a grafika, de remélem lesz majd olyan is, amikor teljesen kihasználják a PS lehetőségeit. Az Obliviont is végigtoltam, de nem nagyon voltam oda érte, nem igazán jött be. Ezzel ellentétben. Bízom benne, hogy a Bio még csak most próbálkozik főzőcskézni és a végén majd egy minden szempontból világbajnok étellel fogja elkápráztatni a rajongókat.
EFO
67. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.13. 01:33:32
LV12
Válasz 65. Rorschach üzenetére:
Na, na, azért nagyon durván ki van dolgozva a DAO is, most találtam pl. egy könyvet, amiben egy ének van elf nyelven...

(és egy ismeretlen látogató ekkor betéved a topikba és csak a fejét fogja, hogy itt azon vitatkoznak melyik a hardcore-abb cucc :D)
66. HTB  Szerkesztő
2010.01.13. 01:07:59
LV6
Válasz 65. Rorschach üzenetére:
annyira egyetértek veled
nekem is kb tavalyi év egyik legnagyobb csalódása volt
Just another freak in the freak kingdom
2010.01.13. 00:55:39
LV1
Imádtam a klasszikus pécés rpg-éket. Nagyjából az első NWN óta röhögök/verem fejem a falba azon, hogy a Bió képtelen visszakapaszkodni a Baldur szintjére. Aztán jött az Old Republic és "mozi rpg-ék" kora, ahol a szakítás a Baldur féle hagyománnyal véglegessé vált (nem mintha a mozi-rpg ne lehetne jó, ld.: Old Republic, ME, de semmi közük a régi játék komplexitásához). Aztán az Obsidian csinált egy olyan NWN 2-t, ami kenterbe veri a biósat és közelebb áll a Baldur szellemiségéhez, mint bármilyen Bió játék a Throne of Bhaal óta. Kíváncsi voltam, hogy sikerül-e (már a Biónak) a látványos "forradalom", ami valójában visszakapaszkodást jelentene a Baldurs 1 szintjére (a 2 jelen állás szerint elérhetetlenül messze van). Hát nem. Az NWN2 sokkal jobb játék, mint ez, még akkor is, ha igyekszünk úgy tenni, hogy a DAO konzolos portjai meg sem történtek. Elég csak a karaktereket nézni, sokkal összetettebbek, érdekesebbek, mint a DAO-ban valaha. Persze az (NWN2 -- Forgotten Realms) egy licenszelt világ, nagy múlttal stb, míg ez a Bió munkájának gyümölcse. Csakhogy azért egy Mass Effectnek össze tudtak dobni egy világot (mikor is, van annak tán 3 éve) és a DAO nagyon messze van attól minden szempontból. A röhej az egészben az, hogy közben egy noname kelet-európai bagázs összerakott egy Witchert (NWN1 motorral leírhatatlanul szebb és stílusosabb a DOA-nál, beleértve a pécés verzát), ami tönkre ver minden nyugati classic pc rpg utánzatot. És a Bió az egészből annyit látott, hogy csöcsök, meg vér, és akkor van fogyás. Bocs a tirádáért, de rettentő nagyot csalódtam (volt szerencsém kipróbálni mindkét konzolos és a pécé verziót is): szerintem pécére ez a cucc olyan 7-8 pont (ha leszarom a méretet: tiszta játékóra, küldetések száma stb., és csak a minőséget veszem, akkor kevesebb), konzolra 5, de maximum 6.
2010.01.12. 23:22:59
LV4
Válasz 63. EmThor üzenetére:
Én a Wardens Keepet is végigtoltam már, és túl is léptem bőven a 21-es szintet. Ez is egy aprócsak pluszt ad, de legalább végre lecseréltem Alistar Blood Dragon armorját, és a party láda is hasznos...ezt igazából az alapjátékba kellett volna tenni, mert én pl épp a helyhiány miatt maradtam le pár mellékküldiről (pl amihez a szerelmeslevelek kellenek...na én azokat anno jól kidobtam).

Shale, a golem rohadt jó fej, iszonyú dumákat ereszt a csapatban lévő mágusok felé, és a legjobb tank is egyébként.
no pain, no gain
63. EmThor  PlayStation.Community tag
2010.01.12. 23:14:30
LV12
Válasz 61. hunsquall üzenetére:
Azért kell eleget harcolni és örülök, h nincs respawn, de a térképen való állandó moleszterálás nem nyerte el a feltétlen tetszésem.

De kurva időrabló, megnyertem az ügynek az elfeket, most mentem az ingyenes kieg. után kiszabadítani a gólemet: 20 óra
1 / 3 oldal
‹‹  ‹  1  2  3    ››
DRAGON AGE: ORIGINS
Electronic Arts
Látványosság:
Gyenge
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Kiváló történetvezetés, részletesen kidolgozott világ
Negatívum
Szörnyű grafika + egyéb technikai bakik, teljes megértéséhez erős nyelvtudás szükséges

MARTIN BELESZÓL
Ezt a játékot így, ebben a formában nem szabadott volna kiadni. Haragszom a BioWare-re, hisz annyira menőztek, hogy mennyire megszerették a PS3-at - hát ez a technikai színvonal nem ezt mutataja. A game mérete hatalmas, lehetőségeit, tartalmát, küldetéseit tekintve nagyon változatos, de technikailag egy BOTRÁNY, kezelése pedig annyira bonyolult, mint nagyhirtelen megtanulni franciául. KIZÁRÓLAG a klasszikus PC-s RPG-k rajongóinak ajánlom, senki másnak. Túlságosan felemás élményt nyújt!