PlayStation.Community

2009.10.22. 21:05 Játékteszt
26 hozzászólás
Szerző: Masamune
Értékeld a cikket!
Gyönyörű ékkő a PSP koronáján.

1987-ben az akkor még Squaresoft néven futó – ma Square Enix – japán cég megalkotta a Final Fantasy franchise első részét. A játék születésekor a köztudatba került két név: Sakaguchi Hironobu és Uematsu Nobuo. Ez a két úriember akkoriban még nem is tudta, hogy mit indítanak el az úgynevezett JRPG stílusban, hiszen Sakaguchi úgy gondolta, hogy ez a game lesz az utolsó munkája. Ennek oka az elődjátékok folyamatos sikertelensége volt, tehát egyfajta tegyünk fel mindent egy lapra, „ez a harc lesz a végső” módon létrejött a Final Fantasy világ. A játék nagyon pozitív fogadtatást kapott, így ezzel el is dőlt a Final Fantasy név sorsa.
Egy olyan sikeres brandnél, mint a Final Fantasy, folyamatosan kell az új részeket készíteni, mert a játékosok igénylik a csodát. Az FF a mai napig az egyik legnépszerűbb JRPG szériák közé tartozik és neve ellenére az utolsó fantázia még nagyon messze van, hiszen érkezik a XIII. és XIV. (MMO) rész is.

1987 óta eltelt 22 év, és az FF brand még mindig a toppon van, annak ellenére, hogy 2004 óta Sakaguchi és Uematsu nem része a most már Square Enix néven futó játékgyáros óriáscégnek. Mindketten saját céget alapítottak: Sakaguchi most már csak a Microsoft konzoljára fejleszt a Mistwalker néven futó cég szárnyai alatt, míg Uematsu a Smile Please felett bábáskodik és vállal el játékzene készítést (eközben még a Black Mages nevezetű zenekarjában klimpírozik). De nem kell félni: a régi csapatból szinte mindenki más a hajón maradt. A franchise időközben szakított tradicionális mivoltával, vagyis megjelentek a folytatások, a franchise-ok franchise-ai és a különböző „spinoff”-ok (mellékszálak), amik több-kevesebb sikerrel szerepeltek a piacon. A legújabb felvonás a Dissidia: Final Fantasy.Jómagam úgy 2000-2002 környékén estem bele az FF világába. Hallottam már akkor bőven a sorozatról eleget, de valamiért kerültem. Talán túlságosan is „Sonic” meg „Solid Snake” voltam hozzá. Aztán az FFX megmutatta, hogy miért jó az nekem, ha belemerülök a Final Fantasy-ba, amit a Kingdom Hearts játék csak még jobban elmélyített. Emlékszem egy héttel előtte még sikoltozva nevettem, mikor a barátom mesélte, hogy a VII főgonosza egy hosszú ezüsthajú egyszárnyas csóka, akinek közben a nevét énekelgetik a háttérben. Meg azt is gyökérségnek találtam, hogy egyszer én ütök, egyszer meg engem ütnek. Aztán egy hét múlva már anyám idegeire mentem a fanfare-ral és a Onewinged Angel témával. Nagyon beleestem az FF univerzumba és a szerelem még mindig tart.

*rákacsint a vitrinben álló Sephiroth-ra*

Még mielőtt elkezdeném kivesézni a játékot, hadd sétálgassak körülötte egy picit. Crossover. Ismerős fogalom, játékos berkekben nagyon kedvelt, fanservice jelenség. Akkor beszélünk róla, amikor egy játékon belül különböző univerzumok főszereplői lépnek kapcsolatba egymással akár ellenségesen, akár barátságosan. Jó példa erre a már említett Kingdom Hearts, vagy ha régebbre akarok nyúlni, akkor az Ehrgeiz című verekedős játék. Itt meg is állhatunk egy picit. A Dreamfactory, mint fejlesztő (The Bouncer) az Ehrgeiz-ben már egy fedél alá csapta a Namco-s és Square-es karaktereket és felhagyva a szemtől-szemben felállással inkább egy mini arénában ment a harc. Az ötlet bevált, és azóta rengeteg crossover (Marvel vs. Capcom, Mortal Kombat vs. DC) és aréna típusú verekedős játék jelent meg a piacon. Példa erre a Koei-féle Destrega, ahol hatalmas terepen lehetett ütni-vágni és levarázsolni az ellenfelet, vagy a DBZ Tenkaichi, ahol földön-vízen-levegőben mehetett a fájt. A régi és az új ötletek tetszettek a Square Enixnek, no meg persze a crossover is elég nagy divat manapság, tehát megcsinálták a Dissidiát, ahol tizenkét Final Fantasy rész szereplőivel szállhatunk harcba a jó vagy a rossz ügy érdekében.
Jó nekünk ez? Naná! Mindig is végig akartam büntetni Sephiroth-tal a Final Fantasy hősöket, hogy bocsánatért esedezzenek!
Mint minden Final Fantasy-hoz, így a Dissidiához is dukál egy sztori, ami most jelen esetben annyira nem kidolgozott és mély, mint ahogy lenni szokott – de létezik, tehát felvázolom, hogy mi a helyzet.
Adott két istenség. Az egyikük Cosmos, a harmónia istennője. Ő a világbékét és a rendet tartja fent. A másik Chaos (az FFI gonosza), a viszálykodás istene. Ő a nevéből fakadóan a játék főgonosza. (Persze azért ennyire nem egyszerű a helyzet, no de ezt majd ti felfedezitek.) Ők ketten örökös harcban állnak egymással. Mindkét oldalnak vannak bajnokai, akik a két isten helyett harcolnak és a széna a Cosmos féle bagázsnak nem áll túl jól. A már védjeggyé vált minőségi intro után kiderül, hogy bizony a Cosmos-féle csapatot jól megruházták és Cosmos maga is legyengült. Cosmos bajnokainak már csak egy lehetősége maradt, még pedig a kristályok megszerzése, amelyekkel talán legyőzhetik a gonoszt. Ahhoz persze, hogy a játék sztorija teljesen kibontakozzon, érdemes végigjátszani az összes Cosmos bajnokkal, ami szám szerint 10 és mindenkinek van két sztori szála: a Destiny Odyssey és a Shade Impulse.

A Dissidia egy verekedős game. Persze nem Tekken vagy Street Fighter mélységű „button masher” játékra kell itten gondolni, hanem egy tökéletesen felépített harcrendszerű, RPG elemeket felvonultató arénaharcolós cuccra. Adott egy nagy terep, ahol az ellenfelek csépelhetik egymást varázslatokkal és fizikai testi fenyítésekkel, rombolva a környezetet, vagy kihasználva annak adottságait. A kiválasztott karakter harci habitusától függ, hogy milyen stratégiát alkalmaz az összecsapás során. Vannak a szinte csak varázslatokat használó karakterek (pld. Terra) és vannak a csak fizikait használók (pld. Jecht), aztán a vegyes arcok, akik varázsolnak meg csapkodnak is. Mindenki meg fogja találni a neki legkézenfekvőbb figurát, főleg ha emellé még némi karakterszeretet is társul.
Azt már most az elején hadd szögezzem le, hogy itt nincs „über karakter”, aki szinte verhetetlen. Bárkivel meglehet verni bárkit, ha a képességeit jól alkalmazzuk. A játék RPG része az összeszedhető cuccokban merül ki és a karakterfejlesztésben, ami szintlépegetést jelent egészen 100-ig. Minden karaktert felöltöztethetünk ékszerekkel, páncéllal, pajzzsal, sisakkal, kesztyűvel és fegyverrel, hogy az esélyei még jobbak legyenek a csatában. Ami ehhez plusz, hogy minden szereplőnek van exkluzív cuccosa, amit csak ő használhat, ezzel téve egyedivé a karaktert.
A summon kövek a már jól ismert summonokat takarják. Persze itt a használatuk nem a megszokott módon történik: most a karakterünk képességeit javítják, vagy az ellenfelünkét rombolják. HP sebzést nem tudnak csinálni. Jó sok van belőlük érdemes összegyűjteni Pokémon módjára az összest, hogy legyen miből válogatni. A szintlépéseket követően új képességekre is szert teszünk, amiket cserélgethetünk.
A harc menete egy nem agyonbonyolított séma szerint folyik. A játékban kétféle támadást alkalmazhatunk: az egyik a „Brave” pontjaink növelésére szolgál, a másik pedig az ellenfél HP-jét csökkenti. Okés, akkor mi a francnak van szükség az elsőre és mi a fene az a brave? Nos, a brave az egyik legfontosabb dolog a harcban, ugyanis minél magasabb a brave érték, annál magasabb a HP sebzés. Vagyis, ha a brave érték csak 500, akkor a HP támadásunk (Négyzet) során is csak 500-at fogunk sebezni. Ellenben ha mondjuk 5000, akkor… értitek már?
Hogyan lehet ezt az értéket növelni? A harcon kívül a már említett felszerelésekkel, amik beállítanak egy alap brave értéket, a harc közben pedig a brave pontjaink növelésére szolgáló támadást alkalmazva, ez a mi esetünkben a Kör gomb. A brave támadásunk során, míg a mi BRV pontjaink emelkednek, addig az ellenfélé csökken annak függvényében, hogy milyen erős a BRV pontjaira mért sebzést. Ha a BRV pontjai 0-ra érnek, akkor BRAKE történik és a BRAKE-et elkövető játékos – azaz mi – bónusz BRV pontot kapunk. Ez ide-oda működik, tehát óvatosan! Ha elértünk egy kellemes BRV értéket, akkor nyugodt szívvel használhatjuk a HP-t sebző támadásunkat, ami ha jó magas BRV értékkel párosul, kellemes sebzést végez az opponensen. És most kell vigyázni! Minden HP támadásunk után a BRV pontjaink nullára zuhannak és elkezdenek újratöltődni. Ez alatt nagyon könnyen „bebrékelhet” minket az ellenfél, de kb. 4-5 másodperc, és újra visszatöltődik az alapértékre.
Az ellenség püfölése közben kis EX gömbök jelennek meg, amiket összeszedve növelhetjük karakterünk EX csíkját. Ha már sok EX gömb van a pályán, akkor az egy ragyogó kehelyben gyűlik össze, ami azonnal a felére vagy maximumra tölti az EX csíkot. Az EX csík szintén fontos dolog, ugyanis ha betöltődik, akkor használhatjuk a karakterünk másik alakját és Limit Break-jét. Szerintem ehhez nem kell túl sokat hozzáfűzni. EX módban erősebbek és gyorsabbak vagyunk, a HP-nk töltődik és a limitünket használva elég hamar kiebrudalhatjuk az ellenfelet. A legpoénosabb amúgy a Limit Breaknél, hogy mindenki a saját, kedvenc FF részére jellemző módon használja. Példa erre mondjuk Squall, akinek ugyanúgy kell nyomogatni az R-t jó időben, mint ahogy azt az FFVIII-ban tettük.

A sztori módot elindítva érdemes a „Warrior of Light”-tal kezdeni, hiszen egy betanító móddal startol, ami mindent elmagyaráz. Azt befejezve elénk kerül a „tábla”, amin haladhatunk a sztori módban. A táblán annyit lépkedünk, amennyit akarunk, nincs meg szabva, viszont láthatjuk, hogy van egy alap DP-nk (Destiny Point). Ha be tudunk úgy fejezni egy pályát, hogy ez a DP összeg ne menjen nullára vagy alá, akkor bónusz cuccot kapunk. Itt minden pálya végén általában a nyakunkba kapunk egy főellenfelet, de míg oda elérünk, addig ilyen kristályszerű doppelganger lényekkel fogunk harcolgatni. Előfordulhat olyan, hogy valamelyik ellenfelet bizonyos kondíciók szerint kell legyőzni: ha ez sikerül, akkor bónusz DP-t kapunk, ami jól jöhet, hiszen minél magasabb a DP pontunk, annál fajább cuccot kapunk.A menüben az egyik legérdekesebb dolog a PP Catalog, ahol vásárolgatni lehet: no nem gilért, hanem PP pontért. Itt vehetjük meg a Chaos csapat bajnokait, pályákat, zenéket és új ruhákat. Nem kevés vásárolnivaló van. A Museumban meg lehet lesni minden átvezetőt, meg lehet hallgatni minden zenét, és elolvasgatni a karakterek háttérsztoriját. A megvett karaktereket a Quick Battle módban használhatjuk és persze online. Itt lehet őket fejlesztgetni és az a legjobb, hogy a megszerzett szintet akár a Story Mode-ban is használhatjuk, ha Cosmos-os a karakter.

A game szavatossága nagggyon kielégítő, tehát ez simán kap egy kiválót tőlem. Egyetlen egy bajom volt a játékkal, hogy a kamera néha nincs igazán képben. Ez a legeslegzavaróbb, amikor zárt belső téren folyik a harc. Na, ott ember legyen a talpán, aki követni tudja, hogy mi történik (hál’ istennek ez csak két pályát takar). De amúgy zeneileg, grafikailag, játékélményileg nagyon-nagyon jó a cucc. Az effektek nagyon pazarok, a karakterek Nomurának köszönhetően gizdák. A multi nagyon élvezetes, rendesen szét lehet anyázni a másikat egy jól vagy egy rosszul sikerült meccs után. Van olyan multis harc, ami csak kb. 20mp-ig tart, de volt már olyan bunyóm, hogy 10-15 percig csapkodtuk egymást az arccal. Az újra feldolgozott muzsikák nagyon jók, a régi részek zenéit kapjuk vissza remixelve, felerősítve – Ishimoto érti a dolgát! Ami nagyon nagy pozitív, hogy a már szinkronnal rendelkező FF-ekből ismert hangokat kapjuk vissza, de ebből nem túl sok van. Ennek ellenére egy-két kivétellel jónak mondható.
A játék tartalmas és élvezetes. Nagy kár, hogy ebből nem csinálnak next-gen portot. Imádnám! Szerezzétek be és csapjátok. Üljünk össze és nyomjunk le egy-két meccset, szívesen meg kúpolok bárkit, meg kúragázok is. Jó szórakozást! Kupo, kupo!

(A játékot kiemelt támogatónktól, a PlayStation specialista Platinum Shoptól kaptuk tesztlésre. Köszönjük. Üzleteikben megvásárolható a normál és gyűjtői változat is!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
26. Repeat  PlayStation.Community tag
2013.10.23. 23:35:56
LV1
Aki csak egy picit szereti a japán játékokat, vagy csak egy kicsit utálja, az próbálja ki! Nálam a top 3 kedvenc psp játékaim közt van. :D
25. BaraDani  PlayStation.Community tag
2009.12.29. 16:43:08
LV1
Nagyon zsír játék. Ez a második Final Fantasy-m (az első a Crisis Core), és szerintem egy az egyben nagygépes minőséget hoz PSP-n. Jópár karakterem már elég magas szintű, és a sztorit is kipörgettem már. Aki egy kicsit fogékony a japán stílusú dolgokra, az nem csinál vele rossz vásárt.
It's not a question of can or can't.
24. Masamune  PlayStation.Community tag
2009.10.27. 22:36:42
LV14
Válasz 17. kobe üzenetére:
A játék megvan limited eredetiben dissidiás psp tokkal.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
23. xerox  PlayStation.Community tag
2009.10.27. 20:59:22
LV18
Válasz 11. xetron üzenetére:
Igazad volt! B*szott jók a zenék. A Blue Fields elsőre kicsit furcsa volt, de így sokadjára nagyon bejön. Ezt imádtam a 8. részben is. Volt, hogy csak úgy megszólalt a fejemben és napokig nem tudtam kikapcsolni. :)
Azóta jól vagyok, legalábbis a hangok ezt mondják. XD
psn id: zomimi78
22. Drivolis  Felséges Úrnő
2009.10.27. 11:12:39
LV23
Válasz 3. kirugy21 üzenetére:
Én is ezt mondom...
(⌐■_■)--︻╦╤─ - - - (╥﹏╥) ladyv89
21. xetron  PlayStation.Community tag
2009.10.27. 10:46:15
LV20
Válasz 14. Ponty_88 üzenetére:
semmi sincs kizárva,lehetséges ,hogy kiadják ,vagy nem . ezt sztm csak a square tudja megmondani egyáltalán gondolkodtak-e a ps2 portján, én pl örülnék neki,hogy kiadnák komoly lenne nagy tv nyomni, joy-al ,fasza lenne egyszóval..
Ultra Super Mega Combo Breaker .....
20. martin  Főszerkesztő
2009.10.27. 09:17:30
LV27
Válasz 18. kobe üzenetére:
Maradhat.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
19. eszg_  Szerkesztő
2009.10.27. 07:55:30
LV13
Jó teszt, ezt a cuccot mindenképpen be fogom szerezni előbb-utóbb.
Jól vagyok, nagyon köszönöm.
18. kobe  PlayStation.Community tag
2009.10.26. 23:10:39
LV11
ha gáz, töröljétek

karakter-bemutató, ha valakit érdekel:
http://jatekosvilag.blogspot.com/2009/02/diss[...]
http://jatekosvilag.blogspot.com/2009/02/diss[...]
17. kobe  PlayStation.Community tag
2009.10.26. 23:08:31
LV11
rohadt jó lett, főleg a történeti rész /thumbs up :)

"A játékot az xxxtorrent című oldalról töltöttük le ingyenesen." :D
16. krissz88  PlayStation.Community tag
2009.10.26. 14:33:50
LV12
Minden egyes sorát élveztem a tesztnek. (pedig egyes vagyok FF-ből :D)
15. tiNk  PlayStation.Community tag
2009.10.26. 12:38:05
LV18
90+ órát raktam bele és nagyon élveztem. Egyszerűen nem tudtam megunni. Az utolsó sztoriszálnál (Inward Chaos) viszont feladtam, mivel nagyon homokos ellenfelek ellen kellett harcolni.
Egyébként jó lett a teszt.
"We don't have to do this. You know that, right?"
2009.10.26. 10:50:25
LV5
Válasz 3. kirugy21 üzenetére:
nekem egy ps2-es verza is öröm lenne. Arra egyszerűbb portolni ezt, sztem.

Szerintetek várható? Vagy az én ps2-m van már csak a konnektorba dugva?
Sex - Game - Rock'n'Roll!
2009.10.26. 10:47:51
LV5
végre! Együtt az FF univerzum, Mikiegér nélkül!
Sex - Game - Rock'n'Roll!
12. KRRRX  PlayStation.Community tag
2009.10.25. 22:29:46
LV3
Válasz 11. xetron üzenetére:
Ezt komolya gondoltad?
kRrRx
11. xetron  PlayStation.Community tag
2009.10.25. 15:04:16
LV20
Válasz 8. xerox üzenetére:
ezt a játékot a zenék miatt éri megvenni , nagyon jól felújították a zenéket,és ne felejtsük el ,hogy az összes idáig megjelent rész zenéit tartalmazza .
Nekem a FF8 zenék tetszenek nagyon :)

jó teszt :)
Ultra Super Mega Combo Breaker .....
10. CountofHell  PlayStation.Community tag
2009.10.25. 07:45:21
LV15
Válasz 8. xerox üzenetére:
A Crossover játékokat én nem csípem.
PSN - CountofHell_HUN
9. CountofHell  PlayStation.Community tag
2009.10.25. 07:43:39
LV15
Válasz 7. CountofHell üzenetére:
Ebben van Arcade mód ? Azt írják a bővítettben lesz.
PSN - CountofHell_HUN
8. xerox  PlayStation.Community tag
2009.10.25. 07:32:18
LV18
Mindig is szerettem volna, ha a FF világa, vagy főbb szereplői, karakterei, egyszer kapcsolódnak egy hatalmas történetben. De nem így! Viszont az újra gondolt zenékre baromi kíváncsi vagyok!!!!!!! :)
psn id: zomimi78
7. CountofHell  PlayStation.Community tag
2009.10.25. 07:25:00
LV15
A bővített verzió remélem nem úgy jár mint az International ff12 vagy a Kingdom Hearts 2 Final Mix és kiadják angolul.
PSN - CountofHell_HUN
6. wallace  Dark Passenger
2009.10.25. 00:05:59
LV18
Nem az en vilagom, csereltem is rogton egy Crisis Core-ra, de az is egy nagy csalodas lett, igy rajottem, a FF univerzum tolem nagyon durvan tavol all.

Talan majd a XIII...
2009.10.24. 23:10:56
LV2
Sánta Ottó-ról is tölhettél volna fel képet...xD
...xd
4. Asher  PlayStation.Community tag
2009.10.24. 20:21:52
LV2
Jövő hónapban az enyém lesz. A demót ronggyá játszottam.
PSN ID: Asher0482
3. kirugy21  PlayStation.Community tag
2009.10.24. 16:32:24
LV4
Kiadhatnának egy ilyet ps3-ra is. Sokszor, irigyelem a psp tulajokat.
2. Dragonken  Szerkesztő
2009.10.24. 16:15:37
LV16
Sejtettem hogy te teszteled.
Én is rohadt jól elvagyok vele (Squall lvl 100 tápos cuccokkal :P ), most a többi karaktert kezdtem el fejleszteni.
de miért nincs DK-n nadrág?
2009.10.24. 15:51:35
LV2
Ez egy örök játék számomra, egyszerűen nem tudom megunni. Reggelente mindig jól esik harcolni egyet a metrón, és az unalmas várakozások során is jókat lehet kaszabolni egy kicsit kedvenc karaktereinkkel.
Egyedül Zack karakterét hiányolom, de őt nagyon.
Attól, h senki sem ért meg, még nem leszel művész.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
DISSIDIA: FINAL FANTASY
Square Enix
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
9/10
Pozitívum
Remek hangulat, izgalmas játékmenet, tartalmas szórakozás
Negatívum
Szédült operatőr

MARTIN BELESZÓL
A game nem az a szokásos verekedős stílus: inkább egy nagyon japános stuff, sok-sok japános építőelemmel és rajongói igényt kiszolgáló aprósággal. Nekem picit kaotikus volt néha, ezért inkább a hardcore keleti vonal kedvelőinek és értőinek ajánlanám. Ők fetrengeni fognak a gyönyörűségtől.