PlayStation.Community

2020.02.05. 16:42 Komment
4 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Értékeld a cikket!
Son Goku legendája.

Az utóbbi néhány évben a Dragon Ball rajongók - köztük jómagam - igazán elégedettek lehettek, hiszen a mai napig bővülő, frissülő és hatalmas játékos-bázissal rendelkező XenoVerse 2 mellett a két éve megjelent, és e-sport versenyeken igencsak előkelően teljesítő (valamint kritikai sikerként számon tartott) FighterZ új minőségi mérceként szolgált a hányatott sorsú anime-adaptációk számára. Noha mindkét játék merített az ismert Dragon Ball univerzumból, tudni kell róluk, hogy mind történet, mind kivitelezés szempontjából a saját útjukat járták, egyik sem a mangában és animében megismert történet teljes átirata volt (az erős átfedések ellenére). Sőt, mi több, ilyen jellegű videojáték az előző generáció óta nem készült, így nem csoda, hogy a Dragon Ball Z anime elstartolásának tavaly esedékes 30. évfordulójára a Bandai Namco és a CyberConnect2 közösen bejelentette a Dragon Ball Z: Kakarot című akció-RPG-t, amely nem csak, hogy elmeséli a rajongók által ismert történetet, de kiegészíti azt bizonyos plusz történésekkel, átvezető szegmensekkel, amelyek nagyobb betekintést nyújtanak a főszereplő Son Goku (eredeti, saiyan/csillagharcos nevén Kakarot) és barátai mindennapjaiba. Tulajdonképp olyan játékélményt céloztak meg, amely olyan mélységgel adja át a játékosok számára az eseményeket, hogy azt egy abszolút laikus is megértse, mindennemű háttértudás nélkül. Ez nem kis feladat, lássuk hát, hogyan épül fel ez a mű.

A Kakarot a fentieknek megfelelően egy akció-RPG, nagy, nyitott területekkel (ám nem teljesen nyílt világgal), több irányítható főszereplővel, mellékkarakterekkel, rengeteg képességgel és ezekhez tartozó képesség-fával, fő- és mellékküldetésekkel valamint vaskos játékidővel. Első blikkre azt tudnám mondani, hogy egy olyan Dragon Ball-játék, amely leginkább a legendás Dragon Quest sorozat egy mellékcsapására hajaz (nem véletlen a hasonlat: az eredeti DQ munkálataiban a Dragon Ballért felelős Akira Toriyama részt vett, mint dizájner).
A sztori a Dragon Ball Z cselekményének kezdetén nyit, innen vehetjük irányításunk alá Son Gokut, a mindig jó kedvű, ám folyton harcra (és ezáltal fejlődésre) kész fiatalembert. Ahogy haladunk a történetben, úgy válunk egyre erősebbé, toborzunk magunk mellé szereplőket, juthatunk el új helyszínekre és férhetünk hozzá újabb játékmenetbeli lehetőségekhez. A cselekmény előregördítésére a főküldetések abszolválása szolgál, míg a melléktevékenységekért tárgyakat és a fejlődéshez szükséges tapasztalati pontokat (XP) kapunk.
Ezeket a hatalmas területeken barangolva érhetjük el, eleinte jellemzőbb a lineárisabb, főszálra épülő történetvezetés, ám a játék kb. egyharmadáig ez szépen egyre inkább nyílik ki, hogy onnan pedig teljesen átadja számunkra a szabad barangolás és fejlődés jogát. Fentebb említettem, hogy a játék nem teljesen nyílt világú, leginkább úgy érdemes elképzelni, hogy hatalmas különálló területekre juthatunk el, ahol hasonló típusú helyeket találhatunk (pl. új képességek elsajátításához szükséges edzőhely, árusok, alapanyagok gyűjtésére szolgáló barlangok, halászati pontok, stb.), mégis némileg eltérnek és mindenhol másféle tárgyakat, ételeket és alapanyagokat szerezhetünk. Amennyiben egy területről kirepülünk, egy központi térképen találjuk magunkat, innen választhatunk, hogy hová mennénk tovább. Véleményem szerint, ennek a játéknak ez sokkal jobban áll, mint a "nyitott világos" megoldás, ugyanis tájain így is hosszadalmasan el lehet barangolni, illetve bejárni is könnyebb az adott vidéket (több percig repkedhetünk egy helyszínen, mire eljutunk A-ból B-be). Így mászkálhatunk tehát teendőink között, amelyek nagyjából úgy néznek ki, hogy küzdjünk meg valakikkel, szerezzünk meg valamit, vigyünk el egy tárgyat valaki számára vagy aktiváljunk megérkeztünkkel egy átvezető szegmenst dialógusokkal és látványos animált videókkal.

A legfőbb tevékenységeink tehát adottak, de mit is kínál ezen felül a Kakarot? Nos, a bejárható területeken hozzávalókat gyűjthetünk ételekhez (közönségestől a ritkábbakig), amelyeket aztán adott pontokon el is készíthetünk, általuk pedig időszakos és végleges bónuszokhoz juthatunk (pl.: +500 életerőpont és +1500 sebzés 4 percig). Ezek több kategóriába sorolhatóak, mint a tésztaételek, sült húsok, édességek, és természetesen a végtelenségig farmolhatók, jó RPG-szokásokhoz híven. Ugyan az ételszerzéshez tartozik, azonban saját minijátékkal rendelkezik, így külön meg kell említenem a halászatot, ahol sokféle halat foghatunk, használhatunk különböző csalitípusokat és egyes helyeken eltérő halválasztékkal találhatjuk szembe magunkat - csak győzzük kiismerni. Ezek mellett nyersanyagokat is találhatunk szétszórva a pályán, ilyenek az ércek (pl. fém), sőt akár alkatrészeket is, amelyek később létfontosságúak lesznek, hiszen építhetünk autót, robotot, sőt, egy speciális edzőtermet is csak ezek által tudunk majd fejleszteni.
Ezen felül találhatunk még D-Medal nevű tárgyakat, amelyek új képességek megtanulására válthatóak be az edzőhelyeken, amennyiben azok követelményeit teljesítjük. Ez általában azt takarja, hogy az előző kapcsolódó képességet tanuljuk meg és legyen adott mennyiségű Z-Orbunk. A Z-Orbokat a pályán repkedve gyűjthetjük, színes gömbök a Dragon Ball Z logójával. Eleinte érdemes repkedve szedegetni őket, ám a későbbiekben harcok és mellékküldetések során többet is kapunk. Azt azért megjegyezném, hogy a Kakarot fejlesztőcsapata sokat inspirálódhatott a Temple Run-stílusú játékokból, aki ezekre hajlamos ráfüggni, arra végtelen repkedés vár ebben a világban, ugyanis borzasztóan addiktív. Ezen felül gyűjthetünk ajándéktárgyakat, amelyeket a Community Board nevű menüpontban adhatunk át a számtalan odagyűjthető mellék karakternek, akik különböző kategóriákban oldanak fel bónuszokat, minél magasabb szintre fejlesztjük őket. Olyanokra érdemes gondolni, mint a főzés és annak hatásaira gyakorolt bónuszok, a megnyert XP mértéke, sebzésünk és tréningünk eredményessége, stb. Ezt érdemes tüzetesen átnézni, ugyanis a karakterhálózaton még a kapcsolatok által ezeken felül is érhetünk el plusz eredményeket és pontokat. A Community Boardra a sztoriszegmensek teljesítése mellett a mellékküldetések által is szerezhetünk karaktereket, így érdemes azokat mihamarabb végigjátszani.
Természetesen, ahogyan az a Dragon Ball szellemiségétől elvárható, a könnyed, humoros "életszeletek" mellett a játék nagyját a harcok teszik ki. Ezek a lehető legegyszerűbb, a pályákon történő véletlenszerű összecsapásoktól a leghatalmasabb, robbanásokkal és különleges effektekkel tarkított főellenség-harcokig mindent lefednek. A harc kezdetén a kamera a középre pozicionált TPS-nézetről átvált a némileg oldalra tolt "harci kamerára" (aki pl. a XenoVerse-ökkel játszott, el tudja képzelni). Az egyszerű közelharc mellett úgynevezett "ki lövedékeket" is megindíthatunk ellenfelünk irányába, emellett pedig a már megtanult képességeket és mozdulatokat (mint a jól ismert Kamehameha) is aktiválhatjuk ki-pontokért cserébe, amelyeket bármikor visszatölthetünk. Ami azonnal szembetűnt és sajnos végigkísért a játék során, az az, hogy az ellenfél variációk nem túl terebélyesek.
Kb. ötféle különböző típusra vannak felhúzva, amelyek a humanoid és gépi ellenfelek közt még némileg variálódnak, ám nem hordoznak túl sok változatosságot. Nagy kár, ugyanis itt még bőven lehetett volna mit aprítani a tejbe. Némi variációt ugyan ad a dolognak, amikor társakat választhatunk magunk mellé, velük pedig akár egy különleges kombinált mozdulatot is beadhatunk, ám a sokadik random harcnál azért ez el tud fáradni.

Ezért némileg kárpótolnak a főbb "nevesített" ellenfelek, saját mozdulatrepertoárral és taktikával, amelyekre már jobban oda kell figyelni, ők nem érződnek annyira egy kaptafának - noha a harc menete, legalábbis részünkről, óriásit nem változik. Azt azért feltétlen hozzá kell tennem, hogy a harcok nehézsége nem arányos, sőt, esetenként ingadozó, nem minden esetben sikerült eltalálniuk a fejlesztőknek a megfelelő nehézséget. Amennyiben mindenképp a nehéz kihívásokat szeretné valaki hajszolni, ajánlom a pirosas aurával rendelkező ellenfeleket, ők jelentősen magasabb szintűek karakterünknél. Emellett speciális kihívásban lehet részünk, ha időnként összegyűjtjük a hét Sárkánygömböt, ezáltal pedig teljesülhet egy kívánságunk, amely akár egy már korábban legyőzött ellenfél nehezített, átvariált legyőzéséhez vezethet. Amennyiben igazán ínyencek vagyunk, érdemes a menüből az Encyclopedia opciót is átlapozni: ez gyakorlatilag egy teljesen átfogó Dragon Ball tudástár, rövid szócikkekkel a karakterekről, helyszínekről, fogalmakról stb. Itt meg tudjuk hallgatni a játék zenei anyagát is, újranézhetjük az átvezetőket, sőt, a hivatalosan gyűjthető japán szériás kártyákat is megszerezhetjük, itt pedig albumba szedhetjük!
Mindez egyként összegyúrva izmos tartalmi részhez vezet, amelynek megvannak a sarkalatos pontjai, ezek pedig néhol zavaróvá tudnak válni, ám a valódi probléma nem itt gyökerezik. Sokkal inkább a játék technológiai megvalósításában kell keresni a hibákat: ritka, de komoly FPS-dropok, borzalmas hosszú töltési idő (amelyet már szerencsére a cikk megjelenésére orvosoltak) és apró bugok nehezítik meg a játékos életét, amelyeknek köszönhetően véletlenszerűen beakadhatunk a földbe, amikor ugranánk, bizonyos karaktereknek csak az arca jelenik meg, egyes szereplők pedig duplázódnak. Ezeket a malőröket a fejlesztők - elmondásuk szerint - a további update-ekben orvosolják, ám nem lehet és nem is szabad elmenni a tény mellett, miszerint a Kakarotra ráfért volna még kb. fél év csiszolás. Ez a grafikára is igaz en bloc: nem nevezném csúnyának, azonban a különleges effekteken kívül semmi kiemelkedővel nem találkoztam. A játék igazán szerencsés, hogy a színes-formás cel-shading technológiával készült, így valóban rajzfilmszerű, ez pedig sokat javít a némileg idejétmúlt látványon. Ezek a pontok nem tűnhetnek elsőre hatalmas mulasztásnak, azonban pontosan elégnek bizonyultak ahhoz, hogy az értékelő végét egy ponttal meg kelljen kurtítani. Nagy kár érte, várjuk a javításokat.

Az utóbbi negatívumok ellenére azonban egy borzasztó szórakoztató, tartalmas és minden aspektusában autentikus főhajtás a Kakarot a Dragon Ball mítosz előtt. Kezdve az animéből átemelt zenei anyag átdolgozásától, az összes ismert hely meglátogatásán és bejárásán át a feltűnő karakterekig, minden a helyén. Bámulatos, mennyire komoly és részletgazdag fanszervíz-cunamit szabadítottak el a fejlesztők, amely ugyan nem tökéletes, ám kiszolgálja a rajongói és játékosi igényeket. Nem minden jelenetet és apróságot sikerült átültetni a játékba, ám ezekért kárpótol a megannyi új, apró kiegészítésként szánt történetszál, amelyek folyamatosabbá teszik az eseményeket, megmagyaráznak dolgokat, amelyek még az animében és a mangában sem láthatóak, illetve mélyebb átélhetőséget biztosítanak a játékos számára. Ekkora szabadságot a forrásanyag lehetőségeihez mérten még soha nem kaphattunk, legyen szó a komikus autóversenyzésről (a járgányokat még tuningolni is lehet!), a mellékkarakterek és NPC-k bájos monológjairól, a gyűjthető tárgyakról és kihívásokról, választható japán audio sávról vagy csak arról a tényről, hogy a Bandai Namco tulajdonképp egy "minijáték univerzumot" hozott létre ezen generáció Dragon Ball címei között. Nem szeretnék poénokat lelőni, hiszen fantasztikus dolog volt ezeket megtapasztalni, ám a FighterZ, a XenoVerse 2 és a Kakarot között több ponton is van kapcsolat, amely megmutatkozik például a játék teljesítését követő extra küldetésekben.

Többek között ezért is került ilyen "későn" publikálásra a cikk, szerettem volna részletesen rálátni, mennyi és milyen minőségű tartalom vár ránk a sztorit követően, erre a végeredményre pedig nem is számítottam, leesett az állam az említett címek ismeretében. Arról pedig már ne is beszéljünk, hogy miféle tervezett DLC-k lehetnek a kiadó tarsolyában, hiszen ez pontosan az a játék, ami kiált ezekért. Nyugodt szívvel ajánlom tehát a Kakarotot a keményvonalas rajongók mellett azoknak, akiket mindig érdekelt ez a világ, de sosem ugrottak belé fejest, esetleg testhezállóbbnak vélik így, egy több, mint 50 órás akció-RPG-ként végigmenetelni a történeten, mint megnézni közel 300 résznyi animét. Ezúttal tényleg olyan játék született a Dragon Ball témában, amellyel ez valóban kivitelezhető. Kalandra fel!

(A játékot a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolhatod támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a linkre bökve meg is rendelheted.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
4. Kenshinxxx  PlayStation.Community tag
2020.02.07. 05:32:10
LV4
Válasz 3. Rayne üzenetére:
Dögunalom? LOL
Ha már ekkora baromságot állítasz, legalább valamivel alátámaszthatnád.
your simple words just don't move me
3. Rayne  PlayStation.Community tag
2020.02.06. 21:22:36
LV1
-2
Válasz 2. Kenshinxxx üzenetére:
A sima DB szerintem dögunalom lenne, nem véletlenül nem csinálnak belőle játékokat.
2. Kenshinxxx  PlayStation.Community tag
2020.02.05. 17:40:19
LV4
Válasz 1. soliduss üzenetére:
Így igaz. Engem ezért nem is érdekel, a könyökömön jön ki "Dermesztő" meg a többiek. Szerencsére nem kötelező megvenni. :D

A sima Dragon Ball-lal azért eljátszanék.
your simple words just don't move me
1. soliduss  A Krónikás
2020.02.05. 16:57:50
LV25
+2
kis túlzással minden évben kapunk valamit a Z. sagaból.... mikor dolgozzák fel ennyire tisztességesen az eredeti sagat?

Értem én ,hogy ez volt a legnépszerübb... de a csapból is a Z folyik már....
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
DRAGON BALL Z: KAKAROT
Bandai Namco
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Remek hangulat; tisztes tartalom; mind rajongók, mind laikusok számára élvezhető
Negatívum
Nem túl változatos küldetés- és ellenség variációk; zavaró bugok; nem túl erős látvány

MARTIN BELESZÓL
Már a címe is sza... (bocs)