PlayStation.Community

2020.02.12. 13:16 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Interaktív animációs film.

Biztos vagyok benne, hogy mindenki máshogy képzeli el az érzéseit és emlékeit. Mindenki máshogy képzeli el azt, ahogy elárasztja az öröm, vagy azt, ha fojtogatja a félelem. Különböző képeket és képzeteket társítunk saját emócióinkhoz, amelyek keverednek univerzálisan használt szimbolikával. Így, ha próbáljuk megfogalmazni a bennünk kavargó érzéseket – legyen szó akár képi, zenei vagy szöveges megjelenítésről –, akkor olyan alkotások születhetnek, amelyek mindenki által megélt és megértett témákat dolgoznak fel úgy, hogy azokat átjárja személyes ikonográfiánk. Ez pedig gyönyörű eredményeket szülhet, aminek kimagasló példája a Gris.

Alapvetően egy lineáris ügyességi játékról van szó, ahol a hangját elvesztett hősünket vezetjük végig. Különböző akadályok hárításával és feladványok megfejtésével tudunk továbbhaladni, miközben fokozatosan jutunk hozzá újabb képességekkel: ezek mindig csavarnak egyet a játékmeneten. Az alkotók egy kellemes élményt raktak össze a játékmechanika szempontjából – nem igazán akadunk meg, de mégis érezzük, hogy ötletes kihívásokat teljesítünk. Gris történetének csillaga azonban képi világa.
Conrad Roset grafikus sajátos stílusa járja át alkotását. Fantasztikus, kézzel rajzolt hatású tájakon vezethetjük végig kék hajú hősnőnket. Kezdetben monokróm tájakon battyoghatunk végig, viszont fokozatosan telik meg színekkel a világ: zöldellő erdőn, vörös sivatagon és kéklő tengeren kelhetünk át, minden újabb szín pedig újabb tónust ad az élményhez. A színezés szemünk előtt történik, és csodálhatjuk az animációt, amely azt imitálja, amikor egy vízfestékes ecset hegyét finoman a papírhoz érintjük, a csepp pedig szétterjed a felületen, apró, életteli erezetet hagyva befedett területe peremén. Mivel a Grisben nincs dialógus, a vizualitás, a Berlinist zenéje és a játékmechanikai elemek tudatos alkalmazása közvetít egy olyan történetet, amelyet mindenki máshogy értelmezhet az alkotók által megszabott keretek között.
Mivel a színek fokozatosan épülnek be a játék vizuális eszköztárába, határozottan kreatívan és hatékonyan oldotta meg a Nomada Studio azt, hogy a „gyérebb” nyitány ugyanannyira karizmatikus és látványos legyen, mint a tónusoktól és sokoldalúságtól vibráló zárószegmensek. Grisszel omladozó épületeken, templomokon haladhatunk végig, amelyek egyszerre gyönyörűek és melankolikusak. Ugyanez igaz a különböző női szobrokra, amelyek amellett, hogy szépek és figyelemreméltók, mégsem szexualizáltak. Érzelmek és gondolatok keveredését váltja ki az egyre komplexebb környezet, amelyekben Gris sajátos külsője is hozzájárul: egy köpönyegből kilógó, részletgazdag arc pálcika karokkal és lábakkal. Ezt a kezdeti egyszerűséget és a folyamatos komplexebbé válást tükrözi a játék menete is. Főhősünk kezdetben alig bír talpra állni, idővel viszont mozgékonyabb és fürgébb lesz, ami a az egyre összetettebb feladatok teljesítéséhez is szükséges.
Bár a történet sokféleképp interpretálható, központi motívumai a testet öltött érzelmek, és a konfliktusok lelki kezelése. A különböző színek adott állapotoknak feleltethetőek meg, amelyekbe kerülhet egy ember, ha traumatizálódik. A kezdeti egyszerűség a tragédiák utáni tehetetlenséget és legyőzöttséget hivatott közvetíteni, míg a színek megjelenése, a képességek tárházának bővülése és a világ komplexebbé válása az új érzelmek felbukkanását szimbolizálja, valamint azt, ahogy az egyén megbirkózik a történtekkel. Grisszel valamilyen módon a letargiával vesszük fel a küzdelmet, és nem csak azért küzdünk, hogy kitörjünk belőle, hanem azért is, hogy legyőzzük – sőt, megismerjük, és elfogadjuk azt, amit képvisel.

A Gris egy nagyon sajátos audiovizuális élmény, amely játékmechanikája ugyan lehetett volna kissé összetettebb, időtartama pedig hosszabb, ezekért könnyedén kárpótol az a lehengerlő képi világ, ami megelevenedik előttünk, mindezt pedig komplementálja egy fantasztikus zenei aláfestés. Az eredmény pedig egy interaktív animációs film ötletes elemekkel, elgondolkodtató és többféleképp értelmezhető üzenettel és ámulatba ejtő megvalósításokkal.

Kiadó: Devolver Digital
Fejlesztő: Nomada Studio
Megjelenés: 2019.11.28.
Ár: 5190 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 2.64 GB
Web: https://nomada.studio/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
3. Greg  PlayStation.Community tag
2020.02.12. 19:23:07
LV25
Szép nagyon... és stílusos.
LV426
2. martin  Főszerkesztő
2020.02.12. 16:57:14
LV27
+1
Válasz 1. vkrisz üzenetére:
Sok embernek kéne akkor ezzel játszania, leginkább az örökké gyászolóknak.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. vkrisz  PlayStation.Community tag
2020.02.12. 14:20:27
LV12
A napokban játszottam végig, csodálatos élmény volt, gyönyörű képek és zenék.

A trófeák nevei, tehát a pályaszakaszok, mind a gyász feldolgozásának fázisait jelentik. Érdemes a játékban fellelhető emlékeket összegyűjteni, ez ad egy átvezető videot, ami megmagyarázza a "történetet".
We have a city to burn.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››