PlayStation.Community

2020.01.26. 22:05 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
A vér nem válik vízzé.

A roguelike játékok végigmentek a „trendek” szokásos görbéjén. Valamikor régen megjelent a kuriózumnak számító játékmechanika, amely alapján a játékos ha veszít, mindent veszít. Ezt felkapták a független készítők, mert okosan alkalmazva sokszorosára növelheti a játékidőt, miközben szórakoztató és friss marad – erre remek példa a The Binding of Isaac. Fokozatosan azonban már túl sokan nyúltak ehhez – még „nagy” fejlesztők is –, és fárasztóvá, majd unalmassá vált. Jelenleg pedig csak azok tudják fenntartani az érdeklődést, akik vagy újítanak, vagy igazán mesterien kivitelezik már meglévő tudásukat.
A Children of Morta a kettő keveréke, fantasztikus pixelköntösben.
Magasan tornyosodik a Morta hegy a Bergson család háza felett. Egyik nap Margaret, a család legidősebb tagja észleli, hogy valami nincs rendben a világgal, és útnak indult egy mindent felemésztő, ördögi, sötét erő. Összehívja hát szeretteit, hogy megvitassák, mit kell tenniük: a Bergsonék ősidők óta a hegy védelmezői, és ez most sem lehet másképp. Három védőszellemet kell megtalálniuk ahhoz, hogy rájöjjenek, mi is a sötétség forrása és mit lehet tenni ellene.
A játék során véletlenszerűen generált pályákon irányíthatjuk a családtagokat, akik mind különféle felépítéssel és képességekkel rendelkeznek. A szellemek felszabadításához be kell járnunk három régiót, amely területekre van osztva: minden terület pedig több szintből áll. A területek végén egy főgonosz állja utunkat – ha őt legyőzzük, utána még egyszer már nem kell a szakaszát teljesítenünk. Ha viszont előtte kikapunk, akkor újra kell kezdenünk az adott részt.
Ha már a bevezetőben a roguelike kifejezést taglaltam, itt egy picit finomítok: a Children of Morta egy úgynevezett roguelite, amely sokkal kíméletesebb a játékosokkal. A futamok során pénzt gyűjthetünk, amivel javíthatjuk esélyeinket: növelhetjük az életünket, erősebbé tehetjük csapásainkat, vagy a barlangokban, erdőkben, sivatagokban talált segédtárgyakat tehetjük hatékonyabbá. Karakterünk fejlődhet is, és új képességeket oldhatunk fel, amelyek onnantól kezdve mindig elérhetőek. Sőt, a családi tematikára építve adott szintenként olyan készséghez juthatunk, amely minden családtag számára érvényes. Így ha külön-külön fejlesztjük őket, a többiek is jobbá válhatnak. No de kikből áll a Bergson család?
A különböző harcosok a szerepjátékok hagyományos „kasztjaival” feleltethetők meg. (Johnhoz viszonyítva mutatom be, aki – így – az apa.) John karddal és pajzzsal a stabil sebzésre, de még nagyobb sebzésfogadásra harcos; Linda, a nagyobbik lány, fürgeségével és íjával távolról képes fedezni társát vagy kiiktatni a gonoszokat; az ifjabb Kevin egyre gyorsabban kaszaboló tőrjeivel miszlikre aprítja azokat, akik rátámadnak; az idősebb fivér, Mark harcművészettel és különleges képességekkel tesz rendet; a kisebbik lány Lucy „tűzgyermek” varázslattal iktatja ki az életére törőket; míg Joey, John féltestvérének fia egy hatalmas pöröllyel tesz rendet.
A karakterek így több játékstílust kielégítenek és főleg, ha együtt játsszuk valakivel a mókát, akkor izgalmas taktikákat tesznek lehetővé. A fokozatos fejlődéssel pedig idővel megállíthatatlan bajnokokká válnak, akik külön-külön is nagyok, de együtt gigásziak igazán – ami remekül visszakanyarodik a játék családcentrikus narratívájába.

A Children of Morta kiválóan és könnyedén kezelhető. A két joystick segítségével egyszerre lőhetünk és mozoghatunk, a véletlenszerű tényezők által pedig mindenféle kiegészítéshez juthatunk. (Szemben az említett The Binding of Isaac-kel, itt olyan tárgyat nem találhatunk, ami megnehezíti az élményt.) A pályán elhelyezett totemek korlátozott ideig tesznek erősebbé; a bűbájok módosítják attribútumainkat; az ereklyék aktiválható képességek; míg a rúnák sima támadásainkat vagy különleges technikáinkat teszik hatékonnyá. A família fejlesztésével a spécibb támadásoknál a rokonok képességei is aktiválódnak, ami látványossá és izgalmassá teszi az összecsapásokat. (Összességében eléggé hajaz a játékmenet a Diablo szériára.) A védőszellemeket kutatva különféle kihívásokkal és extra feladatokkal is találkozhatunk, amelyek egyéb jutalmakat biztosítanak, és egy kis színt visznek a történésekbe, sztorimorzsákkal egészítve ki az eseményeket. Az élményhez pedig jelentősen hozzájárul a színes, kifejező pixel grafika, ami lélegzetelállító animációkat és irigylésre méltó, precízen kidolgozott részleteket eredményez.
A család passzív tagjai, mint az okkultot jól ismerő Mary, John várandós felesége, vagy az alkoholista, de ezermester féltestvér, a fegyvereket fejlesztő Ben is kiveszik a részüket a cselekményből. Minden futam végén visszatérünk a házba – egy kristály segítségével senki nem halhat meg –, ahol mindig vár valami apró sztoriszösszenet vagy egy kellemes interakció. A házat felülnézetből szemlélhetjük, hogy ki mit csinál, és betekintést nyerhetünk a családtagok lelki világába, zavaros múltjába is. A narratívára összpontosítva a játék sokkal érdekesebbé válik, és a játékos is motiváltabb, hogy haladjon tovább. A karakterek külön nem beszélnek, de egy remek narrátor írja le érzéseiket és gondolataikat, miközben a fantasztikus grafika megeleveníti a történéseket. Így nem csak a játék szempontjából, hanem a sztoriban is megtapasztalhatjuk, miért is fontos a család – a kettő aspektus pedig egymásba szövődve létezhet. Izgalmas példázat a szerelemről, a szeretetről, a hovatartozásról, és a családi kötelékekről.
A Children of Morta egy izgalmas, egyedül és mással is szórakoztató alkotás, amely erős narratív fókuszával kiemelkedik a szokásos műfaji tömegből, míg a játékmechanika szempontjából a jól beváltat tökéletesítették a fejlesztők. Az ellenségek taktikáiban és felhozatala kissé gyér, de egyértelműen hosszútávra terveznek a készítők, így remélhetőleg stabil frissítésekkel és bővítésekkel még jobbá teszik ezt a kiváló játékot.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: 11 Bit Studios
Fejlesztő: Dead Mage
Megjelenés: 2019.12.03.
Ár: 6590 Ft
Játékosok száma: 1-2
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 1.33GB
Web: http://childrenofmorta.com/
PSN feltöltőkártya: PlatinumShop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
3. ralphcliff75  PlayStation.Community tag
2020.01.30. 14:38:55
LV3
Pazar kis játék. Ugyan még nem kattanttam rá, de majd sorra kerül.
2. PDHiv  PlayStation.Community tag
2020.01.30. 13:41:09
LV1
Sajnos erre sem lesz időm
1. KAMIKAZE-HUN  Az utolsó cserkész
2020.01.27. 11:31:55
LV7
Első napos vétel volt, azóta màr platina is megvan, letehetetlen, sok ilyen JÁTÉK kellene...
"Örökké nem eshet"
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Children of Morta
11 Bit Studios
REMEK

MARTIN BELESZÓL
Megőrülök ezért a grafikáért, főleg amikor "átvezető film" megy. Imádom.