PlayStation.Community

2020.02.03. 18:42 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
A brémai robotmuzsikusok.

A perspektíva a képzőművészetek kulcseleme: ugyanannyira fontos az, hogy milyen szemszögből nézünk valamit, mint az, hogy miként látjuk. Ez a videojátékokra is igaz. A Kine nem is kizárólag az „optikai” nézőpontra épít, hanem inkább a „tudatira”. Hogy épp mit érzünk, hogy miként viszonyulunk egy feladathoz. Az esetek többségében tudja, hogy frusztrál vagy szórakoztat minket, és következő feladatát ennek tudatában tárja elénk.

Gwen Frey veterán fejlesztő egyszemélyes projektje három hangszerről szól, akik szeretnék vinni valamire az életben: és mivel a muzsika eszközeiről van szó, céljuk, hogy sikeres zenei karriert fussanak be. Az alkotás alapvetően egy ügyességi játék, ahol karaktereinket közlekedését „testszerkezetük” nehezíti meg. Nyilvánvalónak tűnhet, hogy miként juthatunk el a célhoz, de gyakran sokkal nagyobb a kihívás..
Képzeljünk el egy négyzetrácsos terepet, ahol minden egység egy kocka: hőseink – egy tangóharmonika, egy dob és egy trombita – „középpontja” is egy ilyen, amely a kocka oldalai mentén tud lépkedni a mezőn. Ehhez a testhez azonban hozzácsatlakoznak azonban a hangszerek egyéb sajátosságai: Quathoz, a dobhoz például egy cintányér társul, amitől hosszabb lesz. Minden figura tud azonban változtatni alakján: a példaként felhozott Quat például egy tengely mentén – a cintányér rúdján – tudja mozgatni testét. Így ha például függőleges helyzetbe állítjuk, akkor akár szakadékokon is át tud jutni. Ugyanez igaz a többiekre, akik „alakváltásai” a hangszerek használatát imitálják.
Gyakran tűnik úgy, hogy roppant egyszerű dolgunk lesz, majd döbbenünk rá, hogy igazán nagy kihívás úgy forgatni kis pajtásainkat, hogy pontosan célba érjenek. A kezdeti egyszerűség illúzióját a jópofa grafika is fenntartja képregényekre hajazó, vidám megjelenésével. Kifejezetten ötletesek maguk a karakterek: egyszerre bájos kis sárga robotok, amelyek funkcionálisan is a hangszerekhez köthetők, de külsőleg is jazz-zenész archetípusokat testesítenek meg. A kihívások fokozatosan válnak komplexebbé, hamar pedig már mindkettőt, vagy egyszerre mindhárom hangszert kell váltogatva irányítanunk, hogy együttműködve célba érjünk. Ehhez kapcsolódik az alkotás meglepően kreatív narratívája is.
A sztori a különböző, feltörekvő, megélni próbáló zenészek életpályájának főbb pontjait érinti: a magányos zenélgetés, a közös próbák a garázsban, a bandatagok egymásba gabalyodása, vagy a kitörés lehetőségének megjelenése. A Kine mindezt intelligensen építi be a játékmenetbe, így a pályák folyamatosan üdék és ötletesek maradnak – bár időnként már aránytalanul és frusztrálóan nehezek.
Egy adott szakaszon például a harmonika és a dob úgy dönt, hogy egy vállalatnak készít reklámzenéket. A személytelen, repetitív munkafolyamatot imitálják a pályák is: gyorsan teljesíthető, egymástól minimálisan eltérő szintek következnek, miközben a hangszerek is kezdenek kiborulni ezen. A kaland sokszor él ilyen metaforikus eszközökkel, bevonva a játékost is: a megoldások az adott motívumhoz kapcsolódnak, és sokszor a karakterek megnyilvánulásai tükrözik azokat a gondolatokat és érzelmeket, amelyek bennünk is előjönnek. Kezdetben nem gondolnánk, hogy milyen ötletes sztorit kapott a Kine, pedig a játék lelke az, ahogyan összeszövi a narratívát a pályatervezéssel.
A néhol fárasztó helyzetek mellett a játékos legnagyobb ellensége a kamera: borzasztó kezelni, és gyakran dolgozik ellenünk. A beragadásból és kamera-birkózásból eredő mérgelődésünket pedig csak tovább fokozza az egyébként jó, de elég hamar önismétlővé és idegesítővé váló jazz, amit csak tetéznek a bosszantó hangeffektek. Ez picit ellentmondásossá teszi az élményt, ahol a játék elvárja és jutalmazza az odafigyelést, de ezzel párhuzamosan gáncsolja is éberségünket.

Mindent egybevetve azonban a Kine egy bájos, intelligens és szórakoztató logikai alkotás a műfaj szerelmeseinek. Szíve és üzenete van, és úgy egyszerre tud könnyed és elgondolkodtató lenni. Egy sor finomhangolás és a bosszantóbb pályák felülvizsgálata még élvezetesebbé tette volna, de így is egy különleges kis gyöngyszem, amely mellesleg kiváló játéktervezési mentalitásról és tehetségről ad tanúbizonyságot.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Chump Squad
Fejlesztő: Gwen Frey
Megjelenés: 2019.10.17.
Ár: 5990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 327.94GB
Web: https://www.kinegame.com/
PSN feltöltőkártya: PlatinumShop
Képgaléria
Olvasói vélemények