PlayStation.Community

2019.11.26. 09:48 Játékteszt
20 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Értékeld a cikket!
Csak az Erőben bízz.

Kissé déjà vu érzésem támadt, amikor nekiültem legépelni a jelenlegi cikket, hiszen majdhogynem pontosan négy évvel ezelőtt még a Disney által felvásárolt Lucasfilm akkori nagy dobását, Az ébredő Erőt és a kötelezően kapcsolt videojátékot, a Star Wars: Battlefrontot vártam hatalmas lelkesedéssel. Akkor még senki nem tudta, hogy mivé fog alakulni a Csillagok háborúja, az azonban biztos volt, hogy egy új korszakba ért ez a hatalmas brand, új történetekkel, karakterekkel és élményekkel.
Egészen érdekes belegondolni, hogy hova jutottunk azóta, hiszen szűk egy hónap múlva pont kerül a George Lucas által 1977-ben elkezdett sztori végére - kinek örömére, kinek bánatára. A filmek támogatásaképp' animációs sorozatok és shortok, képregények, könyvek és enciklopédiák jelentek meg, amelyek hitelességét és hivatalosságát mind-mind a Lucasfilm történetért felelős divíziója ellenőrizte. Szándékosan nem tartalmazta az előző felsorolás a videojátékokat, hiszen a két Battlefronton kívül nem érkezett semmi egyéb, ezeknek pedig mondjuk úgy, nem a történet kibővítése volt az erőssége. A PlayStation.Community virtuális hasábjain megjelent egy cikk ennek miértjéről is, pontosabban arról, hogyan bánt el a sors (valamint a Disney és az EA) az olyan projektekkel, mint a korábbi 1313 és az ambiciózusnak tűnő “Ragtag” kódnéven futó kaland. Bocsássatok meg ezért a terjedelmes bevezetésért, de némileg szerettem volna szemléltetni, hogy milyen körülmények közül érkezett és milyen elvárásoknak kell megfelelnie a Respawn által fejlesztett Star Wars Jedi: Fallen Order címen futó történetközpontú, single player akció-kalandjátéknak, amely az ismert kánont gyarapítja.

A Fallen Order a saga egy izgalmas pontjába kalauzolja el a játékosokat, ugyanis az előzményfilmek után 5 évvel játszódik - tehát a Lucas által megálmodott két trilógia közötti időszakban. Mint azt a cím is sugallja, a néhai Galaktikus Köztársaság védelmére felesküdött Jedi Rend elbukott, fennmaradó tagjait pedig a galaxist vasmarokkal irányító Galaktikus Birodalom fáradhatatlanul vadássza és igyekszik kiirtani. Főhősünk, Cal Kestis maga is egy rejtőzködő Jedi, noha kiképzése korántsem ért véget, mindössze egy tanonc volt. Ezt az életformát azonban szinte teljes mértékben maga mögött hagyta, hiszen élete rejtőzködéssel telik és azzal, hogy a Bracca nevű bolygó ócskásainak szolgálatában a háborúból fennmaradt hadigépeket bontja és dolgozza fel társaival. Ahogy azonban az a Star Wars univerzumában lenni szokott, egy váratlan sorsfordulatnak köszönhetően kiléte lelepleződik és csak egy hajszálon múlik, hogy a Birodalom válogatott kommandósai - élükön a kegyetlen Inkvizítorokkal - ne kapják el. Szokatlan segítők sietnek a megmentésére, akik feladata nem kisebb, mint a galaxist bejárva megtalálni a módját annak, hogy újjáépítsék a Jedi Rendet - Cal természetesen csatlakozik. Azért azt nem lehet mondani, hogy a felütés nem elég “csillagok háborújás”.
A játék célja alapvetően igen egyszerű: bolygóról bolygóra kell kutatnunk egy szokványos McGuffin után, közben hatalmas tereket bejárva és felfedezve, közvetve harcokkal és logikai feladványokkal.
Ennek alapján a Fallen Order első ránézésre mindössze egy ügyesen összemásolt szárnypróbálgatásnak tűnhet a Star Wars világában, ám a kérdés valójában nem az, honnan vette át a fortélyokat, hanem, hogy hogyan. Közel minden elem ismert ugyanis, amellyel találkozhatunk a kalanddal töltött kb. 25-30 óra során, azonban a Respawn csapatának sikerült kellően a saját szájízéhez igazítania ezeket és olyan szinten összemosni őket, hogy azok jól működjenek és szórakoztatóan hassanak a széleskörű játékosközönség számára is. Itt szentelnék is egy gondolatot a nehézségi szinteknek: a fejlesztők mindenkire gondoltak, a hagyományos kihívás mellett két nehezebb, akció-orientáltabb szintet is kipróbálhatunk, ám, amennyiben a harcrendszer nem a kenyerünk vagy csak egyszerűen máshoz vagyunk szokva, választhatjuk a sztorimódot is, amely a során a harcok jelentősen egyszerűbbek - mert, hogy lesznek természetesen, ám erről kicsit később.

Több ismert játékstílus is felsejlett a számomra, mialatt a Fallen Ordert teszteltem, ezek közül az egyik egy nagy kedvencem, a metroidvania, jelentősen átformálva és egy történet által vezetett akció-kalandhoz optimalizálva. Ennek köszönhetően a már bejárt helyeket későbbi képességek és eszközök birtokában újra bejárhatjuk, megnyithatunk új helyszíneket, felfedezhetünk addig ismeretlen vagy elérhetetlen titkokat. Ezeket elég jól sikerült kidolgozni, nem hatnak mesterkéltnek, minden olyan, mintha az adott bolygón bejárható lokáció természetes része lenne (néhány kivétellel), ez pedig jócskán dob a hangulaton és a játékélményen. Noha összesen “csak” 6 különböző bolygón barangolhatunk, ezek a végletekig kidolgozottak és változatosak, sikerült úgy belőni a terjedelmüket, hogy ne unja meg az ember egyiket sem, mielőtt eljutna a következőre. Véleményem szerint ez a mai világban egy dicséretes döntés (esetleg kompromisszum) és kiváló iskolapéldája annak, hogy esetenként a kevesebb több.
Mászkálás közben rengeteget fogunk mászni, ugrálni, áthaladni kisebb platform-szegmenseken, sőt, a fentebb kiemelt logikai feladványok sem idegenek a játéktól. Itt persze nem rejtvények megoldására kell gondolni, nem fogunk rébuszmegfejtésekért könyvtár bérletet váltani, sokkal inkább a környezethez és a továbbjutást rejtő úthoz kapcsolódó feladványokban kell gondolkodni. Konkrét játékokkal hadd ne dobálózzak, azonban kifejezetten üdítő volt számomra ezeket a szegmenseket látni és megtapasztalni, eszembe is juttatta, hogy - sajnos - mennyire kevés cím alkalmazza ezeket manapság. A látványos ugrándozás és kalandozás mellett lesznek filmszerűbb átvezető szegmensek, ezek mintha csak a filmekből, sorozatokból vagy képregényekből léptek volna elő (a könyveket szándékosan nem említettem, hiszen a képi világ itt a legmeghatározóbb).

Tekintettel arra, hogy Calt üldözi a Birodalom, rengeteg esetben nem lesz más választásunk, mint a szemtől-szembeni konfrontáció. Ezek során Cal főként a fénykardjára és a Jediket felvértező, Erő által előidézhető képességekre hagyatkozik. A harcrendszer azok számára minden bizonnyal ismeretes lesz, akik életükben legalább egy “soulslike/soulsborne” játékkal játszottak már. Ahelyett, hogy esztelen kaszabolásba fognánk, egy sokkal logikusabb, lépésről-lépésre működő harcrendszert kapunk, amelyben nagy szerepe van a támadás mellett a kitérésnek, védekezésnek, illetve az ellenfél csapásainak visszahárításának. Utóbbi cselekvések során állóképességünk csökken, nem tudunk tehát végtelen ütést blokkolni, sőt, az Erővel is csínján kell bánnunk, hiszen igen hamar kiapad a nafta. Sokan megkérdőjelezték, hogy miért nem vág el a fénykard mindent, illetve miért nem lehet esztelenül kaszabolni. Azonban amellett, hogy ez a játékmenetet jócskán megborítaná, sőt, nevetségessé tenné, egy komolyabb oka is lehet. Azáltal, hogy minden csata egy komolyabb kihívást tartalmaz, jobban beleélhetjük magunkat Cal szerepébe, átláthatjuk, min megy keresztül egy félig-meddig kiképzett Jedi egy olyan világban, ahol mindenki a fejét akarja és ahol senkit nem érdekel, hogy ő egyedül van. Szerény véleményem szerint, egy jó videojátéknak pontosan ilyen kreatív módon kell tükröznie és a játékos számára is érezhetővé tennie azokat a körülményeket, amelyeket felvázol. Pontosan ugyanezen oknál fogva gondolom azt is, hogy a fénykardpárbaj és a képességek felosztása, illetve azok megszerzése egy nagyon okos csavarral lett implementálva, amelyet nem lőnék le. Maradjunk annyiban, hogy a Csillagok háborúja szabályai szerint vezették le, Cal miért ilyen “gyenge” a kezdeti fázisban.
Alapvetően ezek a jellemvonások adják ki a kaland oroszlánrészét, persze a hangulathoz azért hozzátartozik az alaptörténethez kapcsolódó és hű körítés, amely a játék egyik legerősebb pontja. Nem csodálom, hogy a történetért és autentikusságért felelős csapat csak nehézkesen bólint rá mindenre, hatásuk pedig látszik a végeredményen. A Fallen Order tényleg elhiteti az emberrel, hogy messzi-messzi galaxis egy olyan meséjét látja, amelyet eddig senki nem ismert. Itt nem feltétlen az olyan motívumokra gondolok, mint a TIE vadászok, a csillagrombolók vagy a rohamosztagosok - hiszen ezekkel bármikor, bármennyi jegyet el lehet adni az nosztalgiavasútra. Egész egyszerűen a legapróbb részletig minden klappol. Az egyszerű droidok, az épületek stílusa, az ajtókat díszítő formavilág, a gépek zaja, a bolygókat lakó lények hangjai, a színvilág… A végtelenbe és tovább tudnám sorolni ezeket az nüansznyi dolgokat - még úgy is elkápráztatott, hogy tucatjával fogyasztottam az idők során a témabeli könyveket, képregényeket és egyéb kapcsolt szórakoztatóipari termékeket. A Respawn már ezért az alázatért és aprólékosságért megérdemelne egy baromi nagy kitüntetést, főleg annak ismeretében, hogy a Lucasfilm mennyire kukacoskodó. A játékból dől a hangulat, ezt pedig nem lehet elvitatni tőle.

Természetesen azonban vannak hiányosságok, sőt: olyan szinten pofátlan dolgokat követtek el a Fallen Orderrel kapcsolatban, hogy rá kell szánjak egy bekezdést. A probléma leginkább abban gyökerezik, hogy a hagyományos “alap” PS4 és a Pro közti optimalizáció egy szóval pocsék, szinte nem létezik. Alap gépen játszva a játék képes olyan problémákat villantani amelyekre nincs mentség. A leghíresebb, “teljesen lefagyós” bugot nem említeném, hiszen azzal tele az internet - hála az égnek, nálam nem mutatkozott. Rengeteg alkalommal azonban platform részeken egyszerűen nem érzékel bizonyos scripteket a játék, például az oldalazásra, kapaszkodásra; a textúrák pl. személyre szabás közben iszonyat lassan töltenek be, gyakori a pop-in, olyan pedig, hogy stabil képkocka per másodperc, nem igazán létezik. A harcok hajlamosak megreccenni, szerencsére nem brutál zavaró módon, ám ez mégis hagy némi keserű szájízt. További probléma lehet az ellenfelek viselkedése, nagy ritkán nem vesznek észre, máskor már a szomszédos faluból tüzelnek úgy, hogy nem is látjuk őket. Érdekes egyébként, hogy ezeket főként a játék első felében (talán első harmadában) véltem leginkább felfedezni, ahogy haladtam a vége felé, egyre polírozottabb volt minden - érthetetlen. Különböző források is végeztek teszteket a két géptípus között, ám az eredmény mindig ugyanaz: a standard PS4 (és pályatársa, a normál Xbox One) egyszerűen mintha egy mellékcsapás lenne a Fallen Order számára, ez pedig azon tény fejében elfogadhatatlan, hogy nem két külön generációról beszélünk. Nem tudom, hogy hány patch kell a jelenség javítására, már, amennyiben ez lehetséges, ám sajnálatos, hogy egy ilyen bosszantóan trehány launch-nak kell beárnyékolnia egy egyébként ígéretes játékot. Grafikai téren ugyanezt tudom elmondani, bár ez a Pro változatot szerencsére szinte semmilyen mértékben nem érinti. Nem úgy a simát: itt vannak többnyire látványos, egyszerűen szemet gyönyörködtető helyszínek, néhol pedig a fű úgy néz ki, mintha a fejlesztők valamiféle előző generációs eszköztárból szedték volna elő (sima és Pro képeket egyaránt találtok a galériában). Nem tudok napirendre térni ezzel a kettősséggel, mélységesen elszomorít az ilyen mértékű pontatlanság, látszik, hogy lett volna még csiszolnivaló. Persze, tudom, az üzlet nagy úr és a nyakunkon egy 40 éves sztori végének mozipremiere…

Az említett hiányosságok és ambivalencia mellett viszont tényleg minden szempontból elégedett lehet az ember, amennyiben nekimegy a játéknak. Világmegváltást nem érdemes tőle várni, hiszen történetmesélést tekintve gyakorlatilag szinte ugyanazon az úton jár, mint az Ébredő Erő óta érkező sztorik (itt most a Rebelst és a képregényeket kifejezetten kiemelném, ezekhez hasonlított leginkább). Helyenként a történetvezetés kissé ingatag, a nem túl terebélyes szereplőgárda nem minden tagja kap ugyanakkora figyelmet és a háttérben lappangó - a végére pedig kifejezetten hangsúlyos - üzenet és tematika sem mindig tetten érhető. Viszont ezeket mindig igyekszik balanszolni a játék, akár a harcokkal, az élvezetes kalandozással, a gyűjthető fénykard alkatrészekkel (ezeket annyira komolyan vették, hogy a repertoár megegyezik a Galaxy's Edge kalandparkéval), kosztüm variációkkal és a bődületes hangulattal, amely elejétől a végéig a képernyő elé szegezi a játékosokat. A Star Wars Jedi: Fallen Order nem hibátlan, ám egy szórakoztató kaland, amely kiválóan ötvözi és használja a különböző játékstílusokból átemelt jellemvonásokat, vegyítve azokat a tipikusan “starwarsos” megoldásokkal és ötletekkel. Remélhetőleg az EA belátja, hogy a Frostbite-on és az agyatlan lövöldözésbe taszított Star Wars IP-ken túl is van élet, sőt: a generáció egyik legjobb akció-kalandjátéka is megszülethet egy ilyen projektből. A Fallen Order ettől a titulustól egy borzalmasan vékony hajszállal marad csak el, ám szégyenkeznivalója nincs a készítőknek. Az Erő ezúttal velük volt.
(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a PlatinumShop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
20. shadow87hun  intruder
2019.12.20. 09:24:23
LV2
Betegszabi alatt kipörgettem. ...hát nem mondom, hogy sz@r, kula, fos, de szerintem sok tekintetben a Force Unleashed jobb volt mint ez a rész, ott legalább minden pályára jutott egy új ruha. Itt meg poncho, tényleg? Tudom, h EA-től manapság már nem szabad sokat elvárni... Számomra a sztori olyan mint a mostani Disney SW filmek, gyenge. Kapunk egy gülüszemű Morgen Freeman női változatot, csak minek? Nem igazan tesz hozzá a történethez. SPOILER! A tanítványa is súlytalan karakter, de legalább indiai. SPOILER VEGE.
Én onnantól tudtam kicsit átérezni a történetet amikor utoljára még vissza kellett menni a Dathomirra. (Remélem ez nem számít spilernel :D)
A textúrák sok helyen tényleg elég csúnyácskák, sokszor nehezen tölti be őket, még 15-20 másodperc is kevés egy-egy esetben, pedig nem egy DeathStranding látvánnyal van megáldva, de ami érthetetlen, hogy ha egy mohakupac mellett állok közvetlenül és még közelebb megyek 1mm-el akkor miért lesz részletesebb.... Sokszor az is előfordult, hogy error miatt kidobott a játékból. Számomra 6-7 pont között mozog ezek miatt. Mondjuk simán lehetne 9is ha lenne története.
"You're a legend in the eyes of those who live...
19. PS3csovi  PlayStation.Community tag
2019.12.02. 22:52:01
LV1
Játszok vele már több mint 2 hete és imádom is SW de azért sokszor érzem azt is hogy ha ez nem SW lenne lehet nem lennék ennyire elnéző. Az meg már soha nem az igazi ha ilyen fordul meg a fejemben játék közben .... NEKEM ez a játék 6 -7 pont között van inkább. Sok a bosszantó baki és béna klón katona vagy akár a fura szituáció.... sima PS4 játszok nem PRO.
18. Re-tech  PlayStation.Community tag
2019.12.01. 11:00:02
LV7
Engem megvettek.
Nem üthetlek meg mer' megbüntethetnek.
17. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2019.11.28. 11:54:30
LV7
+1
Válasz 16. martin üzenetére:
Végre valaki felismeri a képességeimet! Soha nem gondoltam volna, hogy ez pont Te leszel. Őszintén és teljes szívemből köszönöm, martin!
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
16. martin  Főszerkesztő
2019.11.28. 10:39:07
LV27
Válasz 15. NEXUS0001 üzenetére:
Hála istenek ehhez IS nagyon értesz. Nem is értem, miért nem te vagy már a Sony, a Nintendo és a Microsoft vezérigazgatója?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
15. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2019.11.28. 09:54:51
LV7
Ez a PS4 vs. Pro kérdés is elég érdekes. Ellentmondásos.
Szerintem a SONY ott lő mellé, hogy nem hagyja, hogy extra fícsöröket rakjanak be a Pro verzióba a fejlesztők. Ezzel látszólag annak a jó pár millió júzernek kedvez, akinek már van/volt normál PS4-e.

Valójában viszont nem jó senkinek. Akinek már van PS4-e, az nem fog új hw-t venni, pont emiatt (vagy is a SONY elesik egy kis bevételtől). A Pro-sok szidják mindenkinek a felmenőit, hogy akkor meg minek vették meg a drágább vasat!? A fejlesztő meg vakarja a fejét, mert nem tud 2 verziót csinálni, ami a két fajta hw-re eltőrő lehetne. Minden fícsőrt bele kell erőltetnie egybe, azt is ami csak Pro-n működik igazán, mert ez a policy.

Ráadásul ebben a szituban miközben, ha valaki új gépet vesz, és be tudja vállalni a kis extra költséget, akkor az szerintem mindenképp Pro legyen, nem várható hogy ezt a politikát a Sony feladja, mert a PS5 képességeit kell egyre inkább fényezni, még azon az áron is, hogy a Pro-t továbbra is elnyomja. :(
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
14. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2019.11.28. 09:42:37
LV7
Én is várom már nagyon a plusos kiadást! XD

Először engem sem érdekelt, de a videók meggyőztek. Kollégám is nyomja ezerrel, neki is nagyon bejött.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
13. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.11.27. 20:25:12
LV18
Egyszer biztos végigtolnám. ( majd plusba' ;) )
psn/sen id: pcpmate
12. wooltur  PlayStation.Community tag
2019.11.27. 18:58:09
LV16
Abszolút korrekt SW játék. Talán végre az EA elkezd jó SW játékokat gyártani, ha már megvették a jogokat, és eddig telibeszrták a játékosokat SW fronton. Ez utóbbit amúgy nem is értem meg, mert eddig gyak évente kaptunk egy SW mozifilmet, ami lazán eladta volna a játékokat is. Fura, érthetetlen üzletpolitika: megvesszük a filmipar legnagyobb címét, és aztán eltesszük a fiók mélyére... -.-"
R.I.P. Brúnó :-(
11. Tuco  PlayStation.Community tag
2019.11.27. 14:21:47
LV1
Válasz 10. Burzum üzenetére:
Igazad van. Egyik játék sem lesz rosszabb attól mert régi!
10. Burzum  PlayStation.Community tag
2019.11.27. 12:26:39
LV2
+1
Válasz 6. martin üzenetére:
Dehogy, én szinte folyamatosan késésben vagyok a játékokkal!:) Most pörgött le a Dishonored 2 is, azt se ma adták ki. Persze, nem tagadom, többnyire anyagi okai vannak ennek...
9. Richard  PlayStation.Community tag
2019.11.27. 11:11:24
LV5
Pont kellő infoval látott el a teszt, hogy tudjam, ezt érdemes beszerezni. képek alapján nem egy "lemászik a képről" grafika, de hangulatos. Ünnepi időszakra pont jó lesz.
8. VictorVance  Szerkesztő
2019.11.27. 08:26:22
LV18
Nem mondom, hogy a játék minden egyes eleme és része tetszik, ennek ellenére kifejezetten jól szórakoztam vele, szerencsére a Star Wars hangulat is eléggé elkapott, szóval részemről nagyon is rendben van a cucc. Nem eget rengető, viszont egy nagy lépés a minőségi SW-játékok felé, szóval már csak ezért is remélem, hogy leszűri ebből a tanulságot ez EA, és végre összekapják magukat.
Örülünk?
7. Onimushaman  Szerkesztő
2019.11.27. 04:06:53
LV24
Nagyon tetszik az egész, de egy fél évet még dolgozhattak volna rajta. A Wookie-k szőre úgy néz ki, mintha hínárt fostak volna rájuk. Még a legyen minden game soulslike mechanikát is lenyeltem neki.
señor
6. martin  Főszerkesztő
2019.11.27. 00:47:57
LV27
Válasz 5. Burzum üzenetére:
Jövő ilyenkor sztem' ezt már elfelejted.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. Burzum  PlayStation.Community tag
2019.11.26. 20:45:53
LV2
Jövő év ilyenkor tuti vétel lesz, mert szimpatikus SW játéknak tűnik! Mondjuk nekem a FU is nagyon tetszett (a második rész már kevésbé), abból is elviselnék legalább egy remaster-t.
4. Old_Raiden  Kitiltott felhasználó
2019.11.26. 16:20:04
LV21
Csak megkéne venni még kari előtt.
3. zola0306  SonsOfSaRock
2019.11.26. 14:26:40
LV16
Annyira nem érdekelt, hogy egy lapon volt nálam az előző SW játékokkal.
Belefutottam valahol meg néztem mint borjú, hogy ennek több köze van a Force Unleashedhez mint a Battlefronthoz.

Meg is vételezem hamarosan!
Köszi a tesztet!
"Nem isten az ami ilyennek teremtett!"
2. probi  PlayStation.Community tag
2019.11.26. 11:29:14
LV8
Meglepően jók a visszajelzések ami végre pozitív előjel a jövőre nézve de valamiért nem tudok megbarátkozni ezzel a játékkal.
1. noozi  PlayStation.Community tag
2019.11.26. 10:17:34
LV17
Biztos ki voltam éhezve rá, de e miatt pihent a Death stranding.. Nem. Mondanam, hogy bármikor vágytam volna vussza! Remek kaland volt

Köszönjük az írást!
PSN ID; No_Ozi_
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
STAR WARS Jedi: Fallen Order
Electronic Arts
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
8/10
Pozitívum
Hamisítatlan Star Wars hangulat; szórakoztató barangolás; jól alkalmazza a "soulslike" formulát
Negatívum
Helyenként rettenetes bugok; vérlázító optimalizációs különbségek a két gépmodell között; a történet menete nem mindig egyenletes

MARTIN BELESZÓL
Kezdetben egyáltalán nem érdekelt ez a játék, aztán barátom megvette, belenéztem, és megtetszett. Ami bejön, hogy jól adja a Star Wars hangulatot; ami nem, hogy néhol elég PS3 a látvány és a döcögős mechanika (pl. az ugrások bénácska nyomorultsága).