PlayStation.Community

2019.11.03. 15:22 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Avagy így játsszunk közösen filmet - magyar felirattal.

Az FMV technikák alkalmazása a videojátékokban – amikor előre rögzített felvételeket illesztenek a programba – nem új keletű. A '80-as években a játéktermekben volt állandó kellék, például olyan lövöldözős alkotásokban, ahol színészek alakította rosszfiúkat vehettünk célba. Kezdeti túltengésük azonban hamar alábbhagyott, majd a technika feltámadt a '90-es években: ilyen volt a nemrég újra kiadott Night Trap, amelyről írtunk is itt a PSC-n.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően azonban az FMV fokozatosan merült újra homályba, ugyanis a játékmenet szempontjából elég korlátozott lehetőségeket biztosított: olyan lineáris jelenetek vagy animációk követhették csak egymást, amelyek szigorúan kötött pályákat eredményeztek. A független játékok előretörése azonban újból teret nyitott a megszokotthoz képest eltérő élményeknek, és ahogy az indie-k a pixelgrafikához és klasszikus játékmenetekhez nyúlnak vissza lelkesen, úgy vágott bele több alkotó is abba, hogy friss FMV élményekkel mutasson a rajongóknak valami régi-újat. Bár nem független alkotásról van szó, de az Erica egy remek példája ennek a re-reneszánsznak.
A Flavourworks játéka alapvetően egy interaktív film, amelyet okostelefonunkkal irányítunk (elvégre a PlayLink széria részét képezi). A sztori adott pontjain mozdulatokat kell végrehajtanunk, illetve irányt vagy válaszlehetőségek közül választanunk. Ezeknek köszönhetően a párbeszédek és maga a cselekmény is teljesen más irányt vehet, nem beszélve főhősünk általános személyiségéről.
A címadó Erica egy fiatal, egyedül élő lány, akit folyamatosan kísért apja meggyilkolásának tragikus élménye: valaki végzett vele, majd egy különös szimbólumot vésett húsába. Egy nap egy levágott kezet küldenek neki, amely egy az apjába vágott szimbólumot ábrázoló medaliont markol. Miután kihívja a rendőrséget, a nyomok egy régi, pszichiátriai intézethez vezetik, amelyet apja alapított, és ahol anyjával megismerkedett, aki már régóta nem él. Hősünk itt az összeesküvések, hazugságok és misztika útvesztőjébe keveredve próbál rájönni arra, hogy mi is történt valójában, mire hivatott a világban, és hogy milyen sötét titkokat rejt a helyszín.

Az Ericáról, jellegéből fakadóan, egy film- és videojáték-kritika hibridet lehet papírra vetni. Mint interaktív élmény egyszerű, de jópofa a kivitelezése. Elég időt hagy a reakcióra, nyilvánvalóvá teszi, hogy mit kell tenni, de érezhetünk azért egy enyhe sürgetést, hogy tovább csordogáljanak az események. Az elágazó sztori miatt többször is érdemes nekifutni, hogy összerakjuk a képet, és mivel elég drasztikus döntéseket is meghozhatunk, célszerű körbejárni a cselekményt. Ezt az aspektusát azonban hátráltatja az, hogy nem lehet átugrani részeket: például a sztori elejét minden alkalommal újra kell néznünk, ami kissé tompíthatja a motivációt. Együtt sokkal izgalmasabb „játszani” vele, akár körbeadva a kontrollerré avanzsálódott okostelefont, akár két külön, más által kezelt „végigjátszást” nyomni. Összességében azonban jól kezelhető, jól kivitelezett és szórakoztatóan ütemezett, így a „nézést” gyakran megtöri egy kis „játszás”, hogy ne lankadjon a figyelmünk.
Mint film pedig egy teljesen vállalható, stabil színészi játékkal megtámasztott misztikus krimi-thriller. Holly Earl tökéletes a címadó szerepre: nagy szemeivel megtestesíti a zavarodott, az igazság kutatásáért fokozatosan bátrabbá és eltökéltebbé váló lányt. A többiek játéka is helyén van, és – pár eltúlzott vagy elnagyolt megnyilvánulást leszámítva – hozzájárulnak ahhoz, hogy tippelhessünk indítékaikról, és hogy sokáig ne tudjuk eldönteni, hogy kivel hányadán állunk. A játékmenetbeli és „nézős” szegmenseket remekül vágták össze a készítők, és az operatőri munka is remekül egészíti ki a kristálytiszta, élénk színekkel operáló képet. Szuper a helyszínválasztás, átlátjuk a tér struktúráját, és az intézet idilli, virágokban dúskáló kertjéhez remek ellenpáros sötét, erőszakos titkokat rejtő belseje. Jack Attridge rendező – a stúdió alapítója – úgy szőtte a szálakat, hogy fenntartsa a figyelmet, bár az írás hagy kívánnivalót maga után.
A színészeket jó nézni, a sztori kiszámítható ugyan, de többszálú aspektusa tartogat izgalmakat, és irányítani is kényelmes és szórakoztató. A PlayStation 4 exkluzív Erica egy érdekes kísérlet, és egy életképes adalék az „interaktív filmek” műfajában, amely egyedül is kaland, de másokkal még inkább. Ha a Black Mirror: Bandersnatch sikerével és Emmy-győzelmével nem igazolná, hogy van helye az interaktív történetmesélésnek, jelen játék egy újabb példa arra, hogy ez egy – egyengetni való ugyan, de – járható régi-új útja a videojátékoknak.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! A képeken ugyan nem látszik, de a játék magyar feliratot is kapott.)

Kiadó: Sony Interactive Entertainment Europe
Fejlesztő: Flavourworks
Megjelenés: 2019.08.19.
Ár: 3090 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 40.16GB (PS4), 47MB (Android), 92.1MB (iOS)
Web: https://www.flavourworks.co/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
4. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2019.11.05. 11:17:51
LV3
Válasz 3. Kenny29 üzenetére:
Nem úgy tűnik.
3. Kenny29  PlayStation.Community tag
2019.11.05. 07:34:23
LV1
Lemezes verzió nem lesz?
2. Lackooo  Hackerman
2019.11.03. 18:15:36
LV16
+2
Ne verje ki, ne rázza ki, Ericával szívessa ki!!
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
1. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2019.11.03. 17:21:51
LV7
Hmmm. Úgy tűnik alacsony költségvetéssel is meg lehet csinálni azt, amit a David Cage csinál a Quantic-nál. :D
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Erica
Sony Interactive Entertainment Europe
REMEK