PlayStation.Community

2019.10.09. 18:41 Kedvcsináló
8 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
A vándorcirkusz az égbe megy.

Minden úgy kezdődött, ahogy szokott: belenéztem egy kósza trailerbe. Csak 10-20 másodpercet, nem többet.
Azonnal megtetszett a játék. Kérdeztem is az FSZH-t, hogy tudna-e ehhez a cucchoz kódot intézni, mire közölte, hogy a szóban forgó cím ingyenes, ráadásul mostanában jelent meg, úgyhogy keresgéljek a PlayStation Store-on.
Keresem, nem találom. Átmegyek az amerikai Store-ra, ott ott van. Leszedem. Indítom.
Csak egy darab látványterv, egy kezdőkép. Egy gyönyörűséges, mesebeli táj felülnézetből. Zöldellő erdő, mező, egy kanyargó folyó. Az úton egy vidám karaván poroszkál. Emberek, állatok, fantázialények menetelnek szépen sorban. Az égen kecses madarak raja siklik. Szerelem első látásra. Ez a Caravan Stories!
A CS tehát egy Free-to-Play játék. Eredetije mobileszközökön indult, onnan vándorolt át végre PlayStation 4-re. Alkotói japánok, konkrétabban az Aiming Inc. stúdió. A szoftvert jelenleg csak az US Store tartalmazza, tehát ahhoz, hogy letölthesd, egy amerikai PSN account szükséges. Utána már bármilyen nemzetiségű acc alatt elkezdhető a valóban grandiózus utazás.
A game stílusára nézve online JRPG, mely MMO elemeket is tartalmaz bőséggel. Hangulatára, körítésére nézve valami olyat kell elképzelni, mintha összegyúrták volna a Dragon Quest VIII-at, a Final Fantasy IX-et, valamint a World of Warcaftot. A végeredmény pedig... vigyázz, itt jön a nagy SPOILER... fantasztikusan kellemes lett, melyet bátran merek hiánypótló alkotásnak nevezni. Ha eddig magányos kalandorként nem érezted a Free-to-Play stílust, könnyen lehet, hogy most belehabarodsz!

A Caravan Stories fantáziavilágában - melyet Iyarrnak neveznek a történelemkönyvek - fajok sokszínű sokasága él egymás mellett, immár évszázadok óta. Emberek, tündék, orkok, törpök, a tüneményes, nyusziszerű gessyk, és persze számos más, állat és humanoid keverék, no meg szelíd és vadállatok, mitikus fantázialények felsorolhatatlan sokasága népesíti be a világot. Minden fajnak saját területe, jobban mondva országa van saját történelemmel, saját hősökkel, saját uralkodóval, de a bátrabb utazók természetesen már kimerészkedtek határaikon túlra is, hogy távoli, legendás, koedukált területeken kalandozzanak és próbáljanak szerencsét, kereskedjenek, vagy egyszerűen csak éljék egyszerű, dolgos mindennapjaikat.
Iyarr kifejezetten viharos időszakokat élt át a múltban, azonban most viszonylagos béke honol. Bár a fajok és hatalmi frakciók között vannak belső és külső villongások, a nagy háborúk mára a múlt homályába vesztek. Ez az állapot azonban csak addig tart, amíg egy nap egy idegen entitás, az Enigma inváziója le nem csap a világra. Ez a komoly vészhelyzet, a közös ellenség felbukkanása aztán szépen lassan eggyé kovácsolja Iyarr lakosait.
Összességében a game története(i) - egy olyan játéké, mely F2P rendszerű, azaz "soha nem ér véget - nyilván soha nem lehet olyan epikus és katartikus, mint mondjuk egy számozott Final Fantasy epizódé szokott lenni általában, viszont meglepő, hogy mégis mennyi változatosságot és érdekes momentumot be tudtak építeni ebbe a programba!
Mindenféle tudnivalók

A nagy kalandot (egyelőre) öt különböző faj hím vagy nőnemű képviselőjének bőrében kezdheted el. (Azonban nem mindegyik frakció válaszható nyitáskor rögtön, egy bizonyos lazább sorrendet megszab a program.)
Minden faj saját történetes kampánnyal rendelkezik, melyek nagyjából 20 küldetésen keresztül mutatják be a vonatkozó eseményeket. A remek fajsztorik mindegyike más és más történetet vezet fel, különféle fontos figurákat a középpontba állítva, ugyanakkor általánosságban mindegyik szépen bemutatja az adott fajok közösségében leledző állapotokat, az uralkodójukat, a kiemelt karaktereket, valamint a legelemibb konfliktusokat és problémákat - sőt, még egy kisebb történelmi betekintést is engednek múlt és jelen eseményeibe.
A kampányok során az adott birodalom legeldugottabb szegletéből indulva fedezed fel a világ egy szeletét, majd jutsz el a dedikált fővárosokon keresztül egészen a Szabad Városig, ahol egyfajta "fordulóponthoz" érkezel. Ekkor lehetőséged nyílik arra, hogy addigi eredményeid megtartásával reinkarnálódj egy másik faj képviselőjévé, de ha úgy tarja kedved, maradhatsz tovább ugyanabban az etapban és kedved szerint töltheted el az időt, felsorolhatatlan mennyiségű különféle foglalatossággal - nagyjából BÁRMIVEL, amivel eddig valaha akármilyen JRPG vagy MMO játékban találkozhattál. (Sőt, hogy őszinte legyek olyannal is, amivel eddig még soha!)
Reinkarnáció - és egy idő után reinkarnációk - alkalmával az újabb faj kampánya első pár felvezető lépésének leküzdéséig eszköztárad egy szegmense persze tárva marad, utána azonban minden addig megszerzett javad, felszerelésed, létesítményed és karakterállományod rendelkezésre áll ahhoz, hogy egyre bővülő táborodból az éppen aktív csapatot tetszés szerint állíthasd össze és fejleszd kedvedre.
A Caravan Stories hatalmas világa kontinensekből és szigetvilágokból áll. Minden birodalom sok-sok összefüggő területből, településből és vidékből áll össze. A felfedezéssel feltárható térképek kisebbek-nagyobbak, meglehetősen sok ki- és bejárattal, melyek egy része csak akkor oldódik fel, ha megszerzed az oda szóló küldetést.

A CS hattagú aktív csapatokat, kvázi mini raideket használ. Ezek általában szabadon összeállíthatók és variálhatók, de gyakran bukkannak fel olyan, rendszerint sztoriközpontú feladatok (harcok) is, melyekben a program megszabja, hogy kit vagy kiket kell kötelezően a teambe pakolni.
A játékban, bár vannak klasszikus karakterszintek, a lényeget sokkal inkább egy BP nevezetű érték mutatja. Ez jelzi minden egyes figura - és általuk az egész csapat - "ütőképességet". A terepen látszólag egyedül bóklászó ellenfelek szintén mindig csapatban kóricálnak - a megabossok és a magányos karakterek kivételével -, és ugyanúgy BP értékük van. Ez fontos információ arról, hogy érdemes-e velük egy hirtelen ötlettől vezérelve csetepatéba bonyolódni, a kikerülhetetlen, vagy önként felvállalt összecsapásoknál pedig ebből szűrhető le, hogy elég izmos vagy-e már ahhoz a feladathoz. A BP értékek esetenként viszont csupán "tájékoztató jellegűek": előfordulhat, hogy a sajátodnál jóval magasabb BP-s mobokat is sikerül lecsapni, és persze az is, amikor jelentősen gyengébb(nek feltüntetett) brigádokkal sem bírsz el. Ez jelenti a játékban azokat a trükkös szituációkat, melyeket erőből nem, csakis fortéllyal, a megfelelő figurák használatával lehet teljesíteni. Szerencsére egy-egy bátor próba igazán semmibe sem kerül: ha a csata elkezdése után az első mob úgy megfejeli a main tankodat, hogy az eltüsszenti a fél életét és ráadásként 10 másodpercre lemegy pamutba, akkor ott egyelőre semmi keresnivalód nincs...
A rendszerben halál nincs. Ha egy bunyóban kikapsz, a legközelebbi spawn ponton születsz újra, bármennyiszer próbálkozhatsz. A legtöbb csatából el is lehet menekülni, méghozzá a legközelebbi születőpontra, tisztes távolba a problémától.
Az életerő mellett minden karakternek van egy stamina értéke is. Ez minden csata után csökken egy icipicit. Ha lenullázódik - mondjuk ilyennel én a 2 hét tesztidőszak alatt nem találkoztam -, a figura gyengébben teljesít, büntetést kap. A game / szereplő pihentetésével vagy varázsitalokkal a stamina természetesen visszatölthető.
A Caravan Stories világa sacc' per kábé' végtelen+1 teendővel kecsegtet. Olyan az egész, mint egy soha ki nem fogyó bonbonos doboz, mely ráadásul a különböző maradandó és szezonális (limitált ideig futó) frissítések miatt egyre csak bővül.
Az említett történetszerű (mindig reinkarnációval végződő) fajkampányok mellett minden egyes nevesített szereplőnek saját hőssztorija is van. Ezek több-kevesebb lépcsőből álló mesék. Egyesek a megszerzett szereplőkkel indulnak be, mások a nagyvilág egy bizonyos kulcspontjára érkezve aktiválódnak és startolnak el. Vannak emellett keresztsztorik is, melyek akkor ugranak fel, ha két adott figura már a karavánod tagja. Bizonyos hőssztorik ugyanakkor úgy vannak megalkotva, hogy kizárólag csak akkor teljesednek ki, ha a fajkampányokban (többen is) már elértél egy adott pontra, azaz arra inspirálnak, hogy lehetőleg minden lehetséges reinkarnációt végrehajts. Ráadásként - főleg a nagyon OP figuráknál - az is előfordul, hogy a hőssztorik egymás után következő állomásai jelentős nehézségnövekedést mutatnak, tehát ezeket csak akkor tudod abszolválni, ha díszes kompániád felfejlesztetted egy bizonyos szintre.
A további bevállalható feladatokat Questek és Missionök jelentik. Ezeket NPC-ktől veheted fel. Sokszínűségük a teljes lehetséges palettát lefedi: teljesítésükkel ajándékokat, nyersanyagokat, nélkülözhetetlen cuccokat és/vagy tapasztalati pontokat gyűjthetsz, a térkép minden egyes zugát bejárhatod, fejleszthetsz, gyarapodhatsz, sztorizhatsz, legendás lényeket kényszeríthetsz térdre. Mindezek mellett vannak napi, állandó, ismétlődő megbízatások is. Sajnos az egyszerre elvállalható küldetések száma limitált - de így is közel a százas határt súrolja.
Abban az esetben, ha totálisan másfajta, nem kalandos kihívásokban szeretnéd magad kipróbálni, rengeteg eltérő fix challenge vár: van PvP jellegű párbaj, sokemeletes torony, híres hősök kihívása, sakkjellegű csapatharc, klánháború, fajok közötti háború, és még egy halom más megmérettetés. Ezek szinte mindegyike eltérő fizetőeszközt ad, melyek folyamatos gyűjtögetésével szükséges itemek sokaságát lehet megvásárolni.
Amennyiben ez még mindig nem lenne elég, a program soktucatnyi statisztikai mérföldkövet is számol, melyek elérése újfent jövedelmező foglalatosság. Még azzal is értékes valutát szerezhetsz, ha a folyamatosan bővülő történelemkönyv fejezeteit sorban elolvasod!
Különleges események emellett a raidek, melyek egyfajta endgame tartalomnak felelnek meg. Ezek során a kötött időben újra és újra megjelenő szuperbossokat tudod betámadni és gyengíteni. Ezek az inváziós démonok sok zsillió HP-jüknek - és a rájuk vonatkozó időlimitnek, no meg tömeggyilkos támadásaiknak - köszönhetően nem egykönnyen zúzhatók le, de már akkor is kapsz értük díjakat, ha csak valamennyivel "besegítesz" a legyőzésükbe.

Kalandozni egyedül vagy társaságban, kooperatív partiban lehet, ismerősökkel és ismeretlenekkel is. A maximális létszám 3. Ez azt jelenti, hogy egy mobot - legyen az boss vagy sima galeri - egyszerre három player támadhat be. A nagyvilágban egy már püfölés alatt álló mobokra is lehet instant joinolni - amennyiben persze az először rájuk repülő player beállításai ezt engedélyezik -, mely gyakran és nagy mértékben megkönnyíti a dolgokat például olyan esetben, ha a "célszemély" BP-je jóval magasabb a tiédnél. Három player esetén a csatában résztvevő karakterek száma így 18-ra rúg (3x6), ami hihetetlenül fantasztikus kakofóniát varázsol a képernyőre!
A társasági élet érdekében lehet in-game barátokat jelölni, vagy 20 tagú guildekhez csatlakozni. Emellett ad hoc is tudsz társakat keresni a különböző chat csatornákon, például az adott mobra név szerint segítséget kérve.
A guildek egyébként rendkívül fontos közösségek, mely a játék szisztémájának támogatását élvezik. A guild fejlődésével többféle aktív bónusz jár, a csoportosulásnak saját boltja is van, ezen felül pedig minden létező fejlesztéshez tudsz segítséget kérni, fejlesztési időket lerövidíteni, vagy akár fejlesztéshez szükséges alapanyagokat kunyerálni... felsorolhatatlan más egyéb kényelmi opció mellett!

A CS mechanikájának talán legfontosabb alkotóemelete az automatizált szisztéma, az Auto Play. Ez a KIVÁLÓ rendszer biztosítja, hogy a nagyjából végeláthatatlan mennyiségű teendő miatt a kaland soha, akár hetek vagy hónapok után se csapjon át nyűgös kínlódásba vagy unalomba.
A kalandozás és a csata szinte minden aspektusa nagy mértékben önállósítható, széles skálán hangolható. Ez a barangolásra, a gyűjtögetésre és a harcra is vonatkozik, sőt, a párbeszédekre és kisebb melléktevékenységekre is.
Mivel ilyen Auto Play rendszer ezelőtt nem igazán volt, a következőt kell elképzelni: van egy tankod, akinek normál képessége, hogy odaüt a karddal, az aktív, hogy feldob egy védőmezőt, a passzív pedig, hogy nehezen lehet megijeszteni. Nos, harci helyzetben az ütést mindig magától csinálja, azzal nem kell törődnöd, de abba beleszólhatsz, hogy a védelmet éppen mikor csapja fel, és melyik célpontot támadja. Ha viszont egyáltalán nem kívánsz belekontárkodni a kis életébe, akkor embered folyamatosan kaszabol, tankolja a mobokat, akár le is húzza őket a healerről, és amikor úgy érzi, hogy szorul a hurok, védőmezőzik is egyet. És ez minden csapattagra igaz!
Akármilyen végrehajtási módot is állítasz be, csata közben még bármikor beleszólhatsz az eseményekbe és a figurák pozícióját, vagy akár speciális képességeik elsütésének idejét vagy helyét is befolyásolhatod.
A rendszer egyébként nem használ mana pontokat. Az aktív képességek elsütése után cooldown lép életbe, mely természetesen fejlesztéssel rövidíthető.
Kirándulni gyalogosan és gyors utazással is lehet. Ameddig egy terület nincs meglátogatva, vagyis megnyitva rajta a központi jelzőpózna, oda nem tudsz fast travelezni. A térkép egy pontját kijelölve avatarod szépen odakocog, állomásra bökve teleportál. Az Auto Travel egyébként közel tökéletesen üzemel: csak akkor nincs válasz, ha mondjuk olyan helyre szól a küldi, ahol még nem jártál, vagy olyan mobot kér a quest, amivel még nem találkoztál, esetleg annak helye nagyjából random, és fel kell kutatni.
Ha éppen ahhoz van affinitásod, Auto Play-t kérhetsz egy adott területre, szélesebb vagy szűkebb térképszegmenssel. Harcot és/vagy gyűjtögetést is ugyanúgy. Elmehetsz ebédelni, szunyálni egyet, bevásárolni a boltba, telefonozhatsz, fórumozhatsz, kis csapatod rendületlenül teszi majd a dolgát.
A mapeken a mobok szinte azonnal respawnolnak, a felszedhető itemeknek azonban kell egy kis idő, hogy a "gyűjts össze 15 szál Rezedát" típusú missziókat persze ne lehessen egyből lezavarni, többször is vissza kellejen térni.
A Caravan Stories világában a gyorsított formában ketyegő órával szinkronban 4 napszak váltja egymást és még időjárás változással is találkozni. A cserélődő napszakok azért lehetnek érdekesek, mert egyes célmobok csak adott időben jelennek meg, és minden területen más a nappali és éjszakai fauna.

A különböző szereplők - akikből több száz nevesített és teljes mértékben kidolgozott, egymástól nagyban különböző figura létezik - és a vadonban befogható, sokszínű állatsereglet képviselői a klasszikus szerepjátékos kasztokat személyesítik meg, és ezek posztjaira alkalmazhatók. Van tank, healer, dps, és ezek alkategóriái, például a buffer, a trickster, a ranged, a mágus, meg a melee. A trükk abban rejlik, hogy az alapfunkció mellett minden egyes figura rendelkezik egy - vagy több - saját különleges képességgel, mely kunsztok egyfelől végtelen variációs lehetőséget biztosítanak a csapatalkotáshoz és -működéshez, másfelől szabott kondíciók beteljesítésére alkalmasak. Értelemszerűen minden tank, minden healer, minden DPS és minden buffer/debuffer más saját, például mechanikájában eltérő képességgel bír (healernél pl. area heal vagy over heal), és valljuk be, a fejlesztők gondosan ügyeltek arra, hogy kötelező legyen időnként egyiket vagy másikat bevetni a speciális elvárások miatt.
A trükkös kondíciókat időnként a játék összes karakteréhez hozzárendelt elementális hovatartozás határozza meg. Az elementálok között a szokásos kő-papír-olló elv érvényesül, mely adott esetben nagyban befolyásolhatja a csaták végeredményét: időnként csak bizonyos fifikás setupok vezethetnek eredményre, a nyers erő viszont nem.
A szintlépés mellett figuráid folyamatosan "ébreszthetők" is, mely (igen drága) minőségi előrelépés után újabb szintekkel erősödhetnek, egyre tovább és tovább. Emellett a karakterek saját aktív és passzív képességeit is lehet tuningolni.
A nevesített szereplők mellett ugyebár rengeteg (fejleszthető) vadállat is csapatodba invitálható szelídítéssel. Az ő feladatuk az esetlegesen üres csapatpozíciók betöltése lehet, vagy pedig kifejezetten speciális képességeiknek és/vagy elementáljuknak kihasználása a trükkös összecsapásoknál.
Csapatod összeállításakor alapállapotban a "piramis" formációra pakolhatod a 6 kívánt figurát, de a későbbiekben több más érdekes felállás is megtanulható. A formációk posztonként más bónusz nyújtanak, példának okáért a piramisnál a csúcson álló tank DEF pluszt, az őt követők extra DPS-t, a hátsó sor - rendszerint a healerek - pedig mágia erősítést kaphatnak. A csapat általánosságban szépen tartja a formációt, legalábbis addig, amíg valaki / valami fel nem rúgja, szét nem túrja azt.
A karakterpaletta bővülésével egészen extrém és egyedire szabott setupok is kipróbálhatók, ami szerintem igazán élményszámba menő változatosságot garantál. Próbálkozhatsz szélsőséges terrortaktikával 5 DPS-sel és egy healerrel, de felállíthatsz oldschool tank-dps-buffer-healer kombót is. Igazából BÁRMIT meg lehet játszani ezen a lottón... kérdés, hogy majd működik-e?
A sokszínű csapatkiosztás miatt egyébként gyakran jöhetnek létre egészen furának mondható "perpetuum mobile" szituációk, amikor pl. a bekapott sebzés mértékét pont kiegyenlíti a gyógyításod, viszont a kiosztott sebzésed alig gyengíti a mobot. (Lásd 5 healer 1 tank extremitás.) Ennek - egyébként teljesen érthető - tompítására a játékba beépítettek egy olyan kapcsolót, ami egy idő után időlimittel bünteti a playert, vagy elkezd újabb addokat idézni a boss, tehát ha szabott idő alatt nem tudod elpicsázni ellenfeled, buktad a csatát, erősebb, gyorsabb, jobb csapattal kell próbálkoznod.

Felszerelések terén szerencsére nincs követhetetlen káosz a rendszerben. Adott figura csak adott típusú fegyvert használhat, a "sajátját", egy fő és egy kiegészítő cuccot. A fegyverek minőségét csillagokkal jelzik egytől ötig. Minden egyes fegyver "belül" saját szerteágazó skillfát rejt, melyet csak és kizárólag különleges rúnákkal tudsz erősíteni. - akár automatikusan is Jobb minőségű fegyverre váltáskor a már beépített tuning-rúnák egy része elveszik, de ez a % is javítható.
Fegyvert és felszerelést lehet nyerni, vásárolni, találni, craftolni és átalakítani is. A craft- és átkovácsoló rendszer elsőre igen ijesztőnek és komplikáltnak tűnik, de hála istennek kérhető hozzá segítség (ajánlat) a géptől, sőt még az is megszabható, hogy ha pl. sikerül az átkovácsolás (látható a sikerszázalék), mi legyen belőle és melyik figurának; de ha nem, akkor is irányítható a végeredmény gazdája. Így egy idő után az ide-oda formázással és a nem kívánt motyók beáldozásával minden egyes karakterednek készíthetsz jobb eszközöket a meglévőnél.
Ruhák szempontjából komplett kosztümök cserélhetők (vehetők), nem túl nagy számban. Ezek egy része csak dísz, mások a statokat is befolyásolják.
A világ egyébként tele van boltokkal és mobil árusokkal. Ezeknél a fegyverek / eszközök mellett komponenseket is lehet venni, de csak szabott mennyiségben és minőségben. A kínálat folyamatosan változik. Egyes szuper minőségű itemek speciális vásárlási opciókban jelennek meg és csak ritka, melósan gyűjthető valutákért vihetők el.
A komponenseknek úgyszintén minőségi rendszere van: minden kraftolható, tuningolható, vásárolható, cserélhető, kunyerálható, átalakítható.
Varázsitalok és ételek nagyon limitált mennyiségben vannak jelen a szoftverben, leginkább csak sikerszázalékok növelésére.
A szoftver természetesen a napi bejelentkezéséket is számolja és díjazza.
A számos in-game bolt és vásárlási lehetőség egyike a lootbox. Ezeket egy bizonyos ékkőfajtáért veheted meg, bennük magas minőségű fegyverek és komplett karakterek lapulhatnak. Ilyen szivárványos ékköveket valódi pénzért vásárolhatsz a PlayStation Store-ban (meg aranyat is), de feladatok teljesítésével nyerni is lehet őket folyamatosan.

A játék címében szereplő "karaván" gyakorlatilag egy ősi, mitikus lakókocsira utal: ez az a készség, mely az említett kezdőképernyőn is feltűnik. A karaván olyan, mint egy hatalmas lépegető: amellett, hogy minden megszerzett figurád és kísérőd egyszerre benne lakik és utazik (még azok is, akiket meg sem szereztél), ez ad otthont minden egyes olyan létesítményednek, melyek a mindennapi kalandozáshoz, túléléshez és fejlődéshez biztosítanak hátteret.
Karavánod belső mérete minden egyes installált létesítménnyel növekszik, majd emeletek is kerülnek bele. A lakókocsi külsőleg is fejleszthető, fegyverekkel (csatában a karaván egy plusz DPS szereplőként funkcionál) és dekorációs elemekkel.
Az előmenetelhez szükséges belső létesítményekből több tucatnyi létezik, egész egyszerűen brutális, hogy milyen manufaktúrát rejt a kocsi: fizetőeszköz termelők és tárolók, felszerelés és alapanyag tárolók és tuningolók, gyárak, gépek, finomítók, műhelyek, tréningező masinák vannak benne (a teljesség igénye nélkül!), szóval minden, ami bármiféle fejlesztéshez kellhet - mert ebben a játékban tényleg MINDENT fejleszteni kell, még a más dolgokat továbbfejlesztő gépeket is!
A fejlesztési képletek között persze - ne feledd, ez egy F2P! - cudar összefüggések dolgoznak. Minden pénzbe, egyéb fizetőeszközbe, időbe és alapanyagba kerül, ráadásul semmi sem fejleszthető anélkül, hogy minden mást ne fejlődjön mellette. (Csak egy konkrét példa: hiába próbálsz érménként összetarhálni 1 millió tallért az Auto Play funkcióval, ha közben nem tuningolod a bankod, ami csak korlátozott mennyiségű arany tárolására képes.) Ebben a játékban az ingyen ebéd fogalma nem létezik.
A barangolás közben begyűjthető százmillió anyag és komponens tárolása és menedzselése meglehetősen nyűgös lehet egy idő után, mert a raktár bővítése egyre többe kerül. Sajnos nem lehet minden korlátlanul összeszedegetni, mert egy kottára telepakolt raktárral végeredményben több gond van, mint egy hiányossal...

A fejlesztési szisztéma gigantikus méretének és kihívásainak orvoslására kerültek a játékba speciális dungeonök is, melyekből az egyszerűség kedvéért minden faj sajátot kapott. Ezeket csak speckó jeggyel lehet látogatni és egy menetben csak 5 percet tudsz bent tölteni. Egy darab jegyet minden nap ad hozzájuk a program, azonban a nálad levő biléták maximális száma szigorúan szabott.
Az egyikben olyan varázsgömbök farmolhatók, melyekkel a karakterek szintje azonnal növelhető, használat nélkül. Egy másikban aranyrudakat lehet szerezni, amiket eladva aranytallérokra válthatsz. Van emellett egy olyan dungeon is, ahol ugyan gyorsabban fáradnak embereid, de gyorsabban is fejlődnek a harc által. Szintén csak speckó belépővel juthatsz el egy olyan endgame jellegű kazamatába, ahol olyan brutális szörnyek lapulnak, melyeket csak kooperatív formában, társakkal érdemes betámadni.
Az Értékelő doboz

A Cravan Stories egyik legnagyobb pozitívuma számomra a látványvilág. Nem akarok túlzásokba esni, de egyszerűen zabálnivaló a grafika stílusa, minősége pedig pazar! Technikailag a kép a cel-shaded, az anime, az anmációs film és a rajzfilm keveréke, melyhez társul egy érdekes, "satírozott" effektus, ami a figurákra és a környezetre is rákerült. A rajz valami mesés, minden színpompás, végtelenül aprólékosan kidolgozott, részletes és változatos, nagymértékben vicces, de soha nem debil.
Minden, de tényleg MINDEN szereplő egy műalkotás, legyen szó karakterről, állatról, vagy fantázialényről. Az "állóképes" párbeszédeknél megjelenő figurák bámulatosan kedvesek, az átvezető filmek pompásak. A különféle állatkák annyira jól néznek ki és annyira helyesek, hogy az ember szinte kényszert érez arra, hogy a légytől(!) kezdve a tarka cicán, a gyapjas bárányon, és a pöttyös cápán(!) át egészen a bivalyig mindent magához édesgessen.
Az már csak hab a tortán ezek után, hogy minden figura in-game animációja és kidolgozása is szuper részletes, amitől az Auto Play közben egymást gyepáló felek küzdelme kvázi szórakoztató filmként funkcionál.
A környezet, a pályák, a tájak ráadásul tökéletes összhangban vannak a faunával. Az egy dolog, hogy milyen mellbevágóan változatos helyekre juthatsz el, de maguk a méretek is olyanok, amihez még csak hasonlót sem láttam soha konzolon, egyetlen JRPG-ben sem. Az orkok fővárosa horizontális és vertikális kiterjedését tekintve akkora és olyan szövevényes, hogy Orgrimmar hozzá képest csak egy egyutcás falu, az elfek kecses kastélyai és az emberek remek erődítményei lazán sarokba állítják Darnassust és Stormwindet, a törpök gigantikus tárnavárosai mellett pedig még Ironforge is elbújhat. Emellett persze erdőségekben, mocsarakban, havas hegyek között és trópusi szigeteken is kirándulhatsz, hogy csak párat említsek a számos gyönyörű hely közül. Oh, és a kikötők... hát ott haver akkora vitorlások parkolnak, hogy elszédülsz már csak attól is, ha felnézel toronymagas árbocaik csúcsára!

Kezelés szempontjából a Caravan Stories egy meglepően barátságos szoftvernek mondható. A rendszer soha nem látott lelkesedéssel segíti a playert, azaz minden lehetséges fejlesztési opciót vagy elvégzett teendőt azonnal kijelez. Ugyanez igaz a küldetésekre is: ha valamit nem tudatosan teljesítettél, már látod is a beváltás lehetőségét.
Mivel egyes szűkebb helyeken esetenként kisebb tömegnyomor alakulhat ki, a klikkelni kívánt NPC vagy player léptetve is kiválasztható.
A küldetésmenü és kijelző komplex felület, igazából egy végeláthatatlan lista, amiben néha igazi kaland megtalálni valamit, amit nem egész 1 perccel azelőtt vettél fel. Még szerencse, hogy a különböző kategóriák élesen el vannak választva egymástól.
A karaván belső menüjének és a telepített gépek sokaságának menedzselése és működésük kiismerése nem egyszerű feladat, de mivel a játék nem igazán presszionál semmivel, lassacskán megtanulható.
Ami viszont sajnos zavaró lehet a karaván esetében, az a gyakori lagolás. A folyamatos online kapcsolat a szerverrel és az adatátvitel / auto save eléggé leterheli a rendszert, így néha fél percbe is belekerül, mire magához tér a menü. A program egyébként egérrel is irányítható.
Itt említeném meg a game talán legnagyobb bugját: a program minden további nélkül képes kikúrni egy-egy betöltés előtt a főmenübe. Mivel a save kvázi folyamatos, nekem adatvesztésem a számtalan kipöccintés ellenére sem volt soha.
A különféle menük, almenük, valamint almenükből nyíló almenükből nyíló almenük (hopp, ez kicsit olyan volt, mint az utánfutó után futó kutyák) navigálása a rengeteg ikon miatt nem mindig egyértelmű, viszont érdekes, hogy egy csomó funkció több helyről is paraméterezhető vagy indítható.
A szoftver "közösségi" részei és felületei egyelőre sajnos nem túl erősek. Az összesített chat-ablak navigációja gyakran lagol és funkciói is limitáltak, ami nehézkessé teszi a kommunikációt. A beírható szövegek mennyisége nagyon gyér, így néha igazi művészet feltenni egy kérdést. A globál chat, mondjuk úgy, általános szintje jól mutatja egyébként a konzolos társadalom és az in-game csetelés kapcsolatát: egy darab LFG üzenetre kilenc "én vagyok a király" és "nigger vagy picsa" üzenet jut, bár a minőség napról napra láthatóan javul, a játékosok lassan megtanulják, hogy ne szocio- és pszichopata hajlamaikat éljék ki, hanem inkább a játékról diskuráljanak.

A játék szavatosságáról F2P lévén nehéz véleményt alkotni, de egy biztos: ez nem olyan, mint egy dobozos game, aminek van eleje és vége (és platinája, mert az sincs neki szerencsére), tehát az elmúlása eleve bele van kalkulálva születésébe. Szerintem egy F2P-t nem kell erőltetni, hogy ha 2 napig nem alszol, akkor majd levered a legnagyobb szörnyeket is, mert itt - valószínűleg - nem fogod. Ezt a stuffot csak játszani kell, akár minden nap, vagy 10 percet, vagy órákat, és ha görcsölés nélkül csupán szórakozol és elfoglalod magad valamivel, bármivel, előbb vagy utóbb úgyis minden akadályt leküzdhetsz.
Hogy mit csinálsz és abból mennyit, hogy éppen milyen típusú elfoglaltságot keresel magadnak aznapra, az csak tőled függ, és a repertoár igazán brutális, azt elhiheted nekem.
A fejlődés ütemét tekintve általánosságban felesleges csodákra és exploitokra alapozni, a matematika az matematika, sőt igazán még a Pay-to-Win sem érvényesül. Kifejezetten magas szintű mob pedig tényleg minden második tisztáson lapul egy, szóval a lepofozni valóból nem igazán fogsz kifogyni egy pár hónapig... vagy akár tovább is.

A zene és hang úgyszintén nagyon erős. Részleges szinkron van és váltakozó, karakterspecifikus beszólások. A muzsikák egyike-másika valami egészen fenomenális módon hangulatos!

A Caravan Stories-ba közvetlen megjelenés után ugrottam bele és azóta nem ereszt. Soha egyetlen percre sem akadtam el benne és egyetlen egyszer sem unatkoztam. Az este nyolckor indított meneteimből éjjel egykor is csak nagy nehezen tudtam kikecmeregni.
A JRPG és az MMO elemek keveréke engem teljes mértékben elvarázsolt és gyönyörűen ki is szolgál. A game ritmusa nagyon kedvemre való, nem nyűgös, nem terhes, sokkal inkább chilles és mulattató. És, nem győzöm hangsúlyozni, hogy mindezt ingyen, egyetlen fillér befizetése nélkül kaptam meg.
Az Auto Play zseniális találmány, kiválóan üzemel. A game egyedül és partnerrel is bámulatosan jól teljesít.
A kisebb-nagyobb sztorik és történetek érdekesek, izgalmasak, változatosak és mulatságosak.
Amennyiben szereted a JRPG-ket és nem áll távol tőled egy kis MMO feeling, szerintem mindenképpen próbáld ki ezt a szoftvert. Itt aztán tényleg semmit sem veszthetsz, maximum a szabadidődet, ha rákattansz.

(A teszt elkészítéséhez a kiadó nyújtott támogatást. Köszönjük! A game az amerikai (és japán) PlayStation Store-on érhető el, ingyenesen.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. GrayFox  Szerkesztő
2019.10.11. 15:11:37
LV9
Brutál, ahogy ez kinéz, mint egy élő-lélegző Studio Ghibli világ.
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
7. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2019.10.11. 08:02:50
LV9
+1
kipróbáltam, kimondottan hangulatos!
PSN ID: LaXiKa_hun
6. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.10.10. 19:35:59
LV12
+1
Wááá, mennyire jó! De előbb le kell nyomnom még néhány játékot, de annyira komoly a hangulata, hogy csodás!
"Si vis pacem, para bellum."
5. Angyalkus  PlayStation.Community tag
2019.10.10. 19:01:40
LV2
+1
Nem is tudtam, hogy megjelent, pedig tavaly óta vártam rá. Fantasztikus hangulatot árasztott már maga a trailer is, csak félek, hogy ez is olyan függőséget okoz, mint a Granblue Fantasy.
Prinny DooD!
4. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.10.10. 10:03:59
LV17
+1
Kipróbálom majd. :)
psn/sen id: pcpmate
3. martin  Főszerkesztő
2019.10.10. 09:06:32
LV27
A játék topikja, ha infó kell: http://playstationcommunity.hu/forum/1132
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.10.09. 20:38:44
LV12
+1
Szedem le, kíváncsi vagyok rá.
"Si vis pacem, para bellum."
1. Nova  vas Normandy
2019.10.09. 20:18:47
LV14
+1
Na ezt ledaráltam, f*sza kis kedvcsináló lett.
A játékot már letöltöttem korábban, de még nem mertem elindítani.
Főleg az itt olvasottak után, félek, hogy nem fogok tudni elszabadulni.
De egyik nap fejest ugrok. Lesz ami lesz.
" I'm my own worst enemy "
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Yakuza 3 Remastered (PS4, PSN)
2019.10.19. 19:25 Kedvcsináló
5 hozzászólás
Szerző: Sanada
A sárkány hanyatlása.
Vacation Simulator (PS4, PSVR, PSN)
2019.10.19. 17:07 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Napfény járja át a szívem újra / Csak egy szál VR-t hoztam el az útra
Frostpunk: Console Edition (PS4, PSN)
2019.10.18. 08:11 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: HTB
Jégvarázs.
Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (PS4, PSN)
2019.10.16. 19:27 PSC egyperces
2 hozzászólás
Szerző: ColdHand
A női lélek lecsupaszításának művészete.
Contra: Rogue Corps (PS4, PSN)
2019.10.16. 12:08 PlayStation Network
8 hozzászólás
Szerző: MrZ
A furcsán öregedő katonák.
River City Girls (PS4, PSN)
2019.10.16. 11:50 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Ebben a városban még Kunio-kun nőjével sem érdemes b@szakodni!
TOM CLANCY'S GHOST RECON: BREAKPOINT (PS4)
2019.10.13. 21:43 Játékteszt
10 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Eltörött a mécses.
WARHAMMER: CHAOSBANE (PS4)
2019.10.12. 12:51 Játékteszt
5 hozzászólás
Szerző: Sanada
Tegyél rendet csatabárddal!
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel (PS4, PSN)
2019.10.12. 12:39 Kedvcsináló
1 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Legenda újratöltve.
Caravan Stories (PlayStation 4, F2P, PSN)
2019.10.09. 18:41 Kedvcsináló
8 hozzászólás
Szerző: martin
A vándorcirkusz az égbe megy.