PlayStation.Community

2019.10.01. 20:01 Játékteszt
11 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
A Dark Souls után szabadon.

Aki ismer az tudja, hogy mennyire szeretem a FromSoftware kultikus Souls sorozatát. Most nagyon nem mennék bele, hogy mennyire jelentős szerepet töltenek be a játékiparban eme gyöngyszemek, elég annyi, hogy stílusteremtő alkotásokról beszélünk. Lehet szeretni vagy utálni is őket, de megkerülni és legyinteni rájuk, azt nem.
A PlayStation.Community hasábjain lettem figyelmes anno a széria első darabjára bő tíz évvel ezelőtt, ami a Demons's Souls címet viselte. A cikk és mellé társuló képek annyira megbabonáztak, hogy minden követ megmozgatva nekem is be kellett szereznem az ázsiai verziót (USA/PAL akkor még nem volt). Nem csalódtam. Sőt! Erre nem tudtam eléggé felkészülni. Szerelembe estem... Sokan voltak így ezzel, így a közel sem játékosbarát tálalás ellenére futótűzként terjedt az anyag, és ahogy' mondani szokás: a többi már történelem.
Az elmúlt tíz év alatt a fejlesztők a Demon's Souls és a Dark Souls trilógia mellett egy ezek elemeire épülő, de teljesen különálló játékot is letettek az asztalra, a PlayStation exkluzív Bloodborne-t. A sok játékmechanikai hasonlóság ellenére mégis teljesen egyéni atmoszférával és világgal operált, abszolút elkülöníthetően a DS címektől. Ennek fényében már kétség sem fért hozzá, hogy bátran használhatóak a "Soulsborne" stílusjegyek, hiszen csak a jót érdemes másolni. Több más fejlesztőbrigád is kipróbálta magát eme műfajban, de talán kevesen utánozták le a forrást annyira pofátlanul, mint cikkünk tárgya, a Code Vein. Ez nem feltétlenül rossz értelemben értendő, de azért néhol igencsak megmosolyogtató a hasonlóság. Mondjuk azt (kicsi túlzással), hogy a Code Vein olyan a Dark Souls-nak, mint Giana Sisters a Super Mario-nak. De térjünk is rá a lényegre...
Ha valamiben mégis keresnünk kell az inspirációul szolgáló remekművek és a CV között a különbséget, akkor annak egyik eleme a történetmesélés. Bár vannak kérdések és misztikumok bőven, a CV mégis kézen fogva vezet minket végig a történeten a rengeteg (tényleg sok!) átvezető filmeknek hála. Ennek köszönhetően nem (csak) élettelen, rébuszokban beszélő NPC-ket kapunk, hanem komoly és részletesen kidolgozott háttérsztorival operálókat is. Így képesek leszünk érzelmeket táplálni egyesek iránt, aminek hála még emocionális tölteteket is kaphatnak egyes jelenetek. Bár főhősünk beleesik az egyik legnagyobb videojátékos klisébe, azaz amnéziás és még csak nem is beszél (vagy mégis?), de társaink mindig tovagördítik a sztorit.
Ami szerint mi, a nem túl távoli és poszt-apokaliptikus jövőben természetesen egy kiválasztottat játszunk (legalábbis több képességet birtokolhatunk, mint bárki más). Memóriavesztésünk annak köszönhető, hogy sokmás társunkhoz hasonlóan holtunkból feltámasztottak vagyunk, akik mindig újjáélednek halálukkor.
Ám ez a folyamat súlyos memóriaveszteséggel jár. Minél többször halunk, annál kevésbé emlékszünk. Egy szívbe ágyazott parazita a felelős mindezért, amiért cserébe emberfeletti képességekre tehetünk szert, na meg vérszomjra. Ha nem jutunk vérhez, vagy beszippantunk egy kis "friss" levegőt a külvilágból, akkor Revenantból, átlényegülünk Losttá. Pont azokká, akik ellen harcolunk. Ahogy' haladunk előre a történetben úgy csatlakoznak kis csapatunkhoz egyre többen, így együttes erővel próbáljuk felkutatni saját múltjainkat és visszaszerezni az uralmat a Lostoktól.
Többet nem írnék a sztoriról, mert elég nagy rajta a hangsúly a játék folyamán, nem szeretném elvenni a felfedezés örömét. Az ehhez társuló anime stílus egész jól működik, bár igaz ami igaz, egy két karakter sajnos nem ötletesebb egy "csöcsös" vizuális novellában látottaknál.

Induláskor először karaktergenerálással kezdünk, és azt kell mondjam, hogy le a kalappal a fejlesztők előtt! Szuper részletesen testre szabhatjuk "emberünk". Tényleg csak a képzeletünk szabhat határt. Nézzétek meg a képernyőképeket, hogy Melfyce fórumtárssal csak mi ketten mennyire eltérő figurákat alkottunk. Nem győztünk újra meg újra átszabni hősünket. De a gyárilag létrehozott több tucat variáns is lehengerlő.
Miután eltöltöttük ennél az opciónál a fél életünket és megkapjuk az irányítást, a következőkkel szembesülünk...
Két fegyvert rakhatunk be magunknak, amik között váltogathatunk. Típusra lehet egy vagy kétkezes kard, kalapács, fejsze, szurony, esetleg lőfegyver. Nem mondhatni, hogy sok típus lenne, de van jó pár változatuk, esetenként egyedi képességekkel. Hogy mennyire bánunk ezekkel jól, vagy, hogy egyáltalán elbírjuk-e, azt a váltogatható kasztunk, azaz Blood Code-unk függvénye. Ezért is állunk többi társunk felett, mert míg a Revenantok csak egy bizonyos kasztba "születnek", mi cserélgethetjük azokat. Ezeket a Blood Code-okat a játék előrehaladtával szerezhetjük meg: én első nekifutásra 28-at találtam (a nagyját a történet szerint kapjuk), de van még belőle egy pár.
Ha kiválasztottuk a nekünk megfelelőt (ami lehet közelharcra fókuszáló, elementáris, védelmet adó, mint a kasztok általában), akkor első lépésként ki kell tanulni azok képességeit, az úgynevezett Gifteket. Fegyver felvértezése tűzzel, jéggel, különböző lövedékek használata, erősítés, pajzs létrehozása, statisztikák feljavítása, hatalmas támadások, különböző státusz ellenállások, láthatatlanság. Napestig sorolhatnám, hogy milyen jártasságokat szerezhetünk így, mert körülbelül 150-féle van belőle. Egy kettő már kezdésként el is érhető, de némelyek csak a korábban már elhalálozott bajtársaink emléktöredékeinek (Vestige) helyreállításával nyithatóak meg. Ezeket a pályákon lelhetjük fel, vagy főellenfelektől kaphatjuk.
Ha Io (nagy "i" és "o") NPC társunk segítségével helyreállítjuk a Vestige töredékeket, akkor azok emlékeit bejárva (itt csak sétálhatunk, míg "állóképeken" szemléljük az eseményeket, még jobban megismerve társaink múltját) megszerezhetjük az adott Gifteket. Ezek innentől kezdve használhatóak, de legtöbbjük kezdésként csak az adott Blood Code-on belül. Ha eleget használtuk őket, tehát kitanultuk (de ki is válthatjuk őket bizonyos itemekkel, ha van belőle), akkor a nagyját más jellegű kasztban is használhatjuk. Nyolc Giftet tudunk berakni gyorsgombra, így teljesen egyedien felvértezhetjük hősünket képességekkel. Az aktív képességek (négy passzívat, háttérben működőt is berakhatunk) használata Ichorba kerül, amit többek között "vérszívással" pótolhatunk (Drain). Erre külön gomb van, de elég lassú mozdulat, még szerencse, hogy befűzhető kombóba, illetve hátbatámadással, fiolák kiürítésével és hárítással is tölthetőek. Ha ellenfeleink mögé osonva kivégezzük azokat, akkor még a maximális Ichor érték is kitolódik. Ez különösen fontos, mert Blood Code-ja válogatja, hogy mennyi jut belőle, és nyilván a "tankok" alig kapnak.
A kis és nagy támadás (ami tölthető), valamint a "parry" mellett a sprint gombbal egyéb támadásmódok is előhozhatóak, he pedig elégszer kitértünk a támadások elől, vagy bekaptunk egy pár nagyobbat, feltöltődik a fókuszmércénk, amitől annak lejártáig fáradhatatlanok leszünk és még ellenfeleinket is felüthetjük, kibillentve őket egyensúlyukból. Ha végeztünk velük Haze pontokat kapunk, amikből vásárolhatunk vagy fejlődhetünk. Ha meghalunk, elveszítjük őket és míg mi visszakerülünk a Mistle-höz, pontjaink ottmaradnak, és el is tűnnek, ha következő halálunkig nem vesszük fel őket.
A pályákon aktiválható Mistle-k szerepe megegyezik a Dark Souls-ok Bonefire-ével. Itt lehet fejlődni (csak szintlépések vannak, nem lehet külön-külön fejleszteni attribútumainkat), gyorsutazni két Mistle között vagy a bázisra, Giftjeinket menedzselni, illetve begyűjteni az NPC-k által, nekünk küldött ajándékokat, amik Haze pontokká alakíthatóak (akkor küldenek ilyeneket, ha mi is begyűjtünk a bázison élőknek mindenféle tárgyakat, amikért cserébe jobban elmélyül a kapcsolat és így több mindent kaphatunk tőlük). Ha végeztünk a játékkal, mindenféleképpen a Mistle-nél mentsünk és úgy lépjünk ki, mert nekem volt, hogy hiába mutatta az ikont, nem mentett el a játék semmit!
A bázison a karakterünk átalakítása mellett lehetőségünk van gyakorolni, fegyvert és ruházatot (Blood Veil) fejleszteni vagy vásárolni, esetleg plusz tulajdonságokkal felvértezni azokat. A Blood Veil-eknek is saját statisztikái vannak, így nem mindegy, hogy melyik kaszthoz mit hordunk éppen. Továbbá a térképen megnézhetjük, hogy mi is éppen a küldetésünk, a Hot Spring-ben pedig visszanyerhetjük az elvesztett Haze pontjaink felét, ha túl rizikósnak gondoljuk azok visszaszerzését. A már említett emlékszilánkokat is hozhatjuk helyre.
Innen nem csak a nagyvilágba mehetünk tova, hanem alámerülhetünk a mélységbe is (Dephts). Ezekből a dungeonökböl fixen nyerhetünk ki cuccokat. Ideálisak tápoláshoz, gyűjtögetéshez, de Vestige-k is vannak itt. Ezek a Dephts-ek nem állnak rendelkezésre addig, míg meg nem találjuk őket térképek segítségével, amik vagy pályákon vannak elszórva, vagy mellékküldetések díjaként kapjuk.

A bejárható helyszínek elég változatosak lettek, bár nem kapunk olyan sokat mint a DS játékokban. Tizenhárom nagyobb térkép van plusz a hub, meg egy boss aréna. Ezek nem csak témában, de mechanikában is eltérőek. Sok olyan dolog van, ami csak az adott pályára jellemző. Az ellenfelek ezeknek megfelelően eltérőek is lehetnek, kihasználják azok körülményeit (bebújnak a homok alá pl.). Vannak egyszerűbb szintek, de végtelenül túlbonyolított, túltotak is. Tényleg nincs két egyforma.
Itt szeretném külön felhívni a figyelmet a Cathedral of the Sacred Blood helyszínre, ami amellett, hogy pofátlan nyúlása a Dark Souls-os Anor Londo helyszínnek, még lehetetlenül frusztráló is. Vakító fehérség, roppant méret, keszekusza tervezés. Ha ezt túléljük minden rózsaszín lesz utána azt garantálom. A Mistle-ök mellett belefuthatunk még ezek elrohadt verziójába is, amik felfedik a helyszín egy részét, berajzolva a járatokat térképünkön. Csak kár, hogy nem lehet rajta pásztázni, csak ki-be zoomolni, ami megnehezíti az értelmezését, de azt legalább jelöli, hogy merre jártunk már.
A helyszíneken NPC-k is feltűnhetnek, akik mellékküldetésekkel látnak el minket (nem valami bonyolultak: hozd vissza ezt, öld meg azt, hozz ki a Dephts-ból valamit). A helyszínek felfedezéséhez kapunk egy állandó társat, akit cserélgethetünk majd, ahogyan haladunk előre a sztoriban. Bár őt otthon is hagyhatjuk, de ez nagyon nem javallott, mivel képesek vagyunk akár visszahozni egymást a halálból.

Van lehetőségünk co-op mókára is. Mint a már sokat emlegetett Souls játékokban, itt is hasonlóan működik. Behívhatunk valakit, aki segít nekünk végigverekedni a pályát. A gép ilyenkor hozzánk igazítja a vendéget, így nem gond a szintkülönbség. Ha beállítunk jelszót is, akkor már nem csak véletlenszerűen kapunk társat. Ilyenkor nem működik a Mistle, a vendég nem szedhet fel tárgyakat (csak ellenfelekből lootolhat) és korlátolt az energiatöltője is (ami echte DS koppintás természetesen: növelhető az ereje, a darabszáma és újratörlődik, ha Mistle-t érünk). Ha pedig legyűrtük a szintek főellenfelét, akkor többet már nem hívhatunk be senkit.
Az előzetes várakozásokkal ellentétben nincs a szoftverben PVP mód, így nem tudják más játékosok betámadni világunkat, de egy ahhoz hasonlatos módot kapunk, amikor is hullámokban megrohamoznak minket a szörnyek.
Azt hiszem ennyi ismertető elég a játékmenetről, most nézzük a technikai oldalát a Code Vein-nek.
Grafikailag sajnos éppen hogy csak eléri a közepes szintet. A tárgyak elnagyoltak, kevés poligonból állnak és gyenge a textúrák minősége is. Karakterünk és a bossok még egész pofásan néznek ki, de sajnálatos módon az összkép nem éri el a "jó" értéket. Nem sokkal ez előtt volt alkalmam tesztelni a Monster Hunter Iceborne-t, és azaz igazság, a Code Vein, hogy is mondjam... szarul fest mellette. Egyszer volt, amikor elismerően csettintettem a látványtól, de az is egy naplementés jelenet volt, azt a giccset pedig elég nehéz elszúrni. Ennek ellenére még PRO rendszereken is képes esni a másodpercenkénti képkocka mutató száma, főleg, ha káosz alakul ki (tűz-jég effekt+sok ellenség+multiplayer), de ez ritkaságszámba megy (alap PS4-en viszont még diavetítés is kialakulhat).
Az audio részleg cseppet felemás lett, mert míg a zenék nagyon erősek, emlékezetesek és jól megkomponáltak, addig a hangeffektek némely esetben olcsónak és elcsépeltnek hatnak.
Az irányításban nem nagyon találtam kivetni valót, minden egyértelmű, letisztult még harc közben is, csak ki kell tanulni ellenfeleinket. Azt viszont sajnálom, hogy bizonyos képességek nem tudnak maradéktalanul érvényesülni, mert nincs idejük kifejteni hatásukat (mérgezés például csak a bossok ellen jó, ha nem immúnisak rá persze...), illetve a lőfegyverek hatásai teljesen elenyészőek a többihez képest, valamint az is sajnálatos, hogy a partner kihozhatja az ellenfelet a "stun" állapotból. Érzek itt egy kis balanszírozni valót még. A netkód viszont az kiváló, nem dobott szét minket sosem és tökéletes a szinkronizáció, nincs lag sem. Ketten játszva (többen nem lehet) azért könnyebb a móka, de még egyedül sem annyira kemény mint a már sokat emlegetett idolok. Egy párszor előfordult, hogy "túltápoltuk" magunkat és leigáztunk mindenkit, de a főellenfelek és a játék utolsó egyharmada azért kellő koncentrációt kíván. Ha már boss-ok: bizonyos esetekben nem árt minden hozzá tartozó emlékszilánkot (Vestige) helyreállítani, mielőtt megküzdünk velük, mert elég nagy kihatással lehetnek a végkifejletre.

A mesterséges intelligenciában semmi extra nincs. Ha közeledünk megfordulnak, ha meglátnak támadnak, társakat hívnak, védekeznek, képességeket használnak. Komolyabb taktikákban nem mennek bele. Gépi partnerünk (aki multiplayer esetén is velünk lehet) az esetek 90%-ában jól végzi a dolgát. Figyel ránk, megpróbál segíteni, nem kezd öngyilkos akcióba, felhívja figyelmünket járatokra, tárgyakra. Megjegyzést tesz, ha fogytán a töltőnk. Mindig dob valami kommentet. Ellenben néha beüt az a hiányzó 10%, ilyenkor falon keresztül is neki akar esni az ellenségnek, vagy éppen elfelejt feltámasztani. Jó pár társ közül választhatunk, ami tetszetős, mert eltérőek képességeik illetve modoruk.
Három befejezése lehet a Code Veinnek a játékunktól függően. A hossza elég kellemes, én 48 óra alatt vittem végig (egy pár Dephts és Vestige még hiányzik), Melfyce 69 (de neki is azért ennyi, mert róla lekerült a szájkosár a karaktergenerálóban és bent volt összesen vagy egy fél napot), illetve ő többet volt nálam, mint én őnála. Egyedül viszont többet kell tápolni, úgyhogy az 50 óra az reális. Ha pedig végeztünk, akkor van New Game+ lehetőség. Előröl kezdődik minden, megtartjuk képességeinket, felszerelésünket, szintünket, és itt már kérhetünk keményebb játékmenetet is, ha izzadni szeretnénk.
Hangulatra jobban bejött, mint vártam. Féltem, hogy átmegy virnyákoló animébe, de erről szó sincs. Érdekes és olykor megható a történet, ami ráadásul a stílustársaitól eltérően egész sok karaktert mozgat. Őket lehet szeretni, vagy utálni, de ez is annak köszönhető, hogy megtöltötték őket élettel, motivációik tiszták. A sztori mellett a játékmenet is kidolgozott és szinte szájbarágós. Egyértelmű minden használata, mi-mire való, melyik karakter mi célt szolgál. Nem kell a netet és fórumokat bújni ahhoz, hogy rájöjj valami nyitjára és a nehézsége is még kellemes tartományban van. Olyan ez, mint egy játékosbarát Dark Souls.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre bökve webshopjából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. Melfyce  PlayStation.Community tag
2019.10.02. 12:58:58
LV1
+1
Köszönöm a személyre szóló passzust :D
A részletes karakter generálók mindig is a gyengéim voltak. A játék vitathatatlanul csillagos ötös ezen a téren.
Ha szeretitek a Soulsborne műfajt nyugodtan tegyetek vele egy próbát. A játék tökéletesen 7.5 pont az én olvasatomban.
Még annyit hozzátennék, hogy érdemes fél percet várni a Title Screen-en, bedob egy jópofa anim videót. Nem értem miért kellet így eldugni ¯\_(ツ)_/¯
10. martin  Főszerkesztő
2019.10.02. 09:56:51
LV27
+1
Válasz 9. seeYOUsoon üzenetére:
Szórakoztató csúfság.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2019.10.02. 09:48:15
LV5
Nagyon jó teszt, meghozta a játékhoz a kedvem, remélem egyedül is ilyen szórakoztató lesz :)
..loading, please wait..
8. DrZaius  Szerkesztő
2019.10.02. 08:41:40
LV3
Válasz 7. KAMIKAZE-HUN üzenetére:
Köszi! Azt látom, h megosztóra sikeredett ez a játék, netszerte 5 és 9.5 pont között kap. Elfogadom, ha mások máshogyan vélekednek.
7. KAMIKAZE-HUN  Az utolsó cserkész
2019.10.01. 23:53:59
LV7
+1
Ja és jó a teszt, a 8 pont teljesen korrekt én is ennyit adtam volna!
"Örökké nem eshet"
6. KAMIKAZE-HUN  Az utolsó cserkész
2019.10.01. 23:52:28
LV7
Válasz 3. Nova üzenetére:
Meg a bugyingók:)
Én most estem neki a NG+nak, hát ott már azért nem egyszerű a történet!
Már a lepke bossnál vért pisiltem, gyakorlatilag egyet rám üt és alig marad életem, pedig 150lvl felett vagyok és maxos a fegyver és ruha is...
"Örökké nem eshet"
5. DrZaius  Szerkesztő
2019.10.01. 23:46:13
LV3
Válasz 1. CortezCorleone üzenetére:
Valóban lehet, h megszaladtak a pontok... Sokat őrlődtem 7 vagy 8 legyen, de végül úgy döntöttem, h szórakoztatott annyira, h megkapja a 8-at (igaz, szinte végig ketten toltuk, és így tökre élvezetes volt).

Belemászott a fejembe, mindig vártam, h játszhassak vele, halljam zenéit. A Nioh-nál kihalt ez a lelkesedés, végig se vittem...
De tény, h technikailag fejlettebb.
4. Nova  vas Normandy
2019.10.01. 23:28:08
LV14
Válasz 1. CortezCorleone üzenetére:
Bőven a Nioh alatt van. Ami szintén szubjektív persze.
De én jól szórakozom vele, így 30 óra után is.
Egynek jó.
" I'm my own worst enemy "
3. Nova  vas Normandy
2019.10.01. 23:18:31
LV14
Válasz 2. martin üzenetére:
A csöcsök megdobják 1 ponttal, simán.
" I'm my own worst enemy "
2. martin  Főszerkesztő
2019.10.01. 22:18:07
LV27
Válasz 1. CortezCorleone üzenetére:
Mondjuk pingpongoztunk egy ideig, hogy 7 vagy 8...
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2019.10.01. 21:32:01
LV6
+1
Köszi a tesztet. Nekem az az érzésem, hogy most ez egy picit túl lett pontozva. A bétával tettem egy próbát, és az alapján ezt legalább egy tierrel a Nioh alá raknám, ami ugyanennyi pontot kapott a Soulsborne-like zsáneren belül (de persze más teszter, más szempontok, minden szubjektív).

A béta alapján egyedül a weeb paradise karaktergenerálási lehetőségek emelhetőek ki, minden más közepes színvonalon mozgott, beleértve a látványt, a zenét, az atmoszférát, a harcrendszert és a teljesítményt.
物の哀れ
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
CODE VEIN
Bandai Namco Entertainment Europe
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Élvezetes bossharcok; játékosbarát Soulsborne megközelítés; érdekes történet; részletes karaktergenerálás; bőséges tartalom; jó netkód
Negatívum
Idejétmúlt grafika; kiegyensúlyozatlan képességek és tárgyak; alap PS4-en helyenként nagyobb fps-esések; hosszú töltési idők; megkérdőjelezhető dizájnelemek