PlayStation.Community

2019.10.05. 17:56 Játékteszt
11 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Értékeld a cikket!
Diplomatikusan fogalmazva: nem rossz, de lehetne jobb is.

A Spiders stúdió neve sokaknak ismerősen csenghet a Bound by Flame és Technomancer címei által. Méretüket tekintve kis csapatnak számítanak (20 fő), a termékeik pedig az AA vonalat erősítik. Legfrissebb szoftverük, a Greedfall, egy 17. századi fantasy szerepjátékba repíti el a játékost.
Történetünk Serene városában kezdődik, ahol a Kereskedők Kongregációjának egy diplomatáját fogjuk alakítani. A Kereskedők a játék világának egyik nagyhatalma a három közül. Az uralkodó család unokaöccse/húga bőrébe bújva kell a rejtélyes pestisre emlékeztető kór, a malichor ellenszerét felkutatnunk a pár éve felfedezett földrészen, miközben próbálunk egyensúlyozni a frakciók közt.
Theleme például az amerikai telepeseket idézi meg kinézetre, keverve egy kis spanyol páncélzattal. Erősen vallásosak, inkvizíciót tartanak fent és misszionáriusokkal buzerálják a szigeten élő őslakosokat. A másik nagy frakció a Bridge Alliance, ők indiaiakra hasonlító, turbános alkimisták. A tudás hatalom elvét vallják, és hogy a tudománnyal mindent meg lehet magyarázni és bizonyítani (szöges ellentéte a fanatikus Théléme bandának). Mivel csoportunk vagyonát kereskedelmi és diplomáciai úton tartja fent, így érdemes jóban lenni a hatalmakkal. Független szervezetekként jelen van még a Coin Guard, illetve a Nauts. Az előbbi az öreg kontinens zsoldos szervezete (katonák, kiképzők, testőrök, bérgyilkosok), akiket bárki szabadon felbérelhet. Az utóbbi pedig a navigátorokat foglalja magában, az egyetlen csoport, aki képes hajózni és biztonságosan átkelni a tengeren (ők fedezték fel úti célunkat).
Az említett három nagyhatalom kialakította gyarmataikat az új kontinensen, saját várossal rendelkeznek és innen próbálják a betegség ellenszerét megtalálni. A földrész nem lakatlan, rengeteg őslakos törzs éldegél kis falvakban, akik a természettel harmóniában élnek és erős mágikus vénával rendelkeznek. A kolonizáció eredményeként dönteniük kell, hogy barátként vagy ellenségként viszonyulnak a kialakult élethelyzethez.

A GreedFall leginkább a Dragon Age-hez áll legközelebb. Bár legtöbbször a beszélőkénkre kell hagyatkoznunk, de sokszor nem kerülhetjük el a harcokat, illetve a vadvilág is erősen agresszíven képviselteti magát. A lények jól néznek ki és általánosságban kettő vagy több létező állat keverékei, például cápafejű-négylábú dög. Viszont kimondottan főellenség harcok nem nagyon vannak, egy-kettőre merném rámondani, hogy olyan jellegű lett volna. Valós idejű harcokban mérettethetünk meg, ahol egy egyszerű rendszert alkalmaztak (a tanulópályán minden mozdulatra részletesen kitérnek). További segítség, hogy a csaták megállíthatóak, akár lépésenként is tudunk bennük haladni. Így ebben a módban nagyon szerencsétlen dolognak kell történnie, hogy fűbe harapjunk, hiszen akár tökéletes parry mozdulatokat is végrehajthatunk. Az életerőnk mellett egy páncél mércét is láthatunk, ami az ellenségekre is vonatkozik. Amíg ezt a diót nem törjük meg, mondjuk egy nehézfegyverrel vagy erős támadással, addig nagyon keveset fogunk sebezni. A rendszer kissé esetlen néhol, de működik, egyedül a figurák frappáns beszólásai válnak egy idő után idegesítővé. Lehetőség van lőfegyvert és mágiát is használni. Az utóbbiból a gyógyítást és a sztázist bőven elégnek találtam (megállítja egy időre a támadókat, magasabb szinten eszegeti a páncéljukat is), mert a pisztoly túl erősre sikeredett. Igaz az elején kevés lőszert találni, de idővel áteshetünk a ló túloldalára ilyen téren.
A képi világ felemás. A környezet meg a város napszaktól függően kifejezetten szépen tárul elénk, távolról és hátulról az emberek sem néznek ki rosszul, de beszélgetés közben sajnos ocsmányak. Érzelem sokszor nem tükröződik az arcokon, amikor pedig érzékeltetni akarnak valamit, mondjuk mérgesek, akkor olyan a fejük, mint egy karikatúrának. Viszont a lakosok kellően eltérőek, a gyarmatokon ahány törzs annyi eltérés fedezhető fel köztük: különféle testfestések, öltözetek figyelhetőek meg rajtuk. A települések szépen voltak berendezve, nem volt mű érzete a dolognak mint némely játékba ahol lepakolják az asseteket és szevasz. Az kicsit mondjuk szembetűnő, hogy a szigeten lévő városok palotái, főbb épületi alaprajz alapján megegyeznek (természetesen a külső és a berendezés kultúránként eltér).
A zenék jók, passzolnak a látottakhoz meg az atmoszférát kiegészítik a csatangolásnál. Hangok terén viszont közepes, némelyik őslakos törzsnek olyan elcseszett kamu akcentusa volt, hogy azt hittem paródia. Nyilván ezzel akarták egyedibbé meg különbözőbbé tenni őket.

Partinkba két társat fogadhatunk, akik egy-egy archetípusa a kreálható karakterünknek (ahogy például a Dragon Age-ben). Velük romantikus kapcsolatba is kerülhetünk nemünktől függően, de ez a rész elmarad a konkurens szerepjátékokban látottaktól. Bár az előzetes is hirdeti a részleges pucérkodást, ilyen helyzetbe nem sikerült belefutnom. Az aktusokat is mindig felöltözve vagy nehéz páncélzatban folytatták le (lehet később lekerültek a ruhadarabok), a legsúlyosabb dolognak a kocsmák alaksorában ténfergő örömlányok kivillanó bokáját véltem felfedezni. Kicsit zavaró volt, hogy társaink meghatározott módon fejlődnek és automatikusan pakolgat nekik dolgokra a gép, ráadásul a harcnál a taktikai menünél se lehet kiosztani nekik parancsot. Ez azért szomorkás, mert saját magunk rengeteg ponton fejleszthető, és lényegében a csapattagok is ezekből a képességekből gazdálkodnak.

Talenteknek nevezi a stuff a játékmenetet bizonyos részben módosító dolgokat. Ilyen például a karizma (nagyobb eséllyel győzünk meg embereket), zártörés (ládák vagy ajtók feltörése, de szinte mindig mindenhol megtalálható kulcs is a megoldáshoz vagy rejtett kincshez), craft (bizonyos dolgok szerelése sztoriban, fegyverek upgrade-elése házilag), science (lőszer, főzet készítés, gyengébb falak vagy szörnyek fészkének felrobbantása), vigor (falmászás, szakadékátugrás, lécen átegyensúlyozás, több teher cipelés), intuition (opcionális válaszok beszélgetéseknél, az alapanyagok világítanak környezetünkben, rejtett járatokba bejutás biztosítása). Igazándiból egyik se létfontosságú, csupán számos küldetésnél több irányból közelíthető meg a cél ezek valamelyikével, hogy változatosabb legyen vagy annak tűnjön (olyan rejtett cucc nem igazán volt amit csak képességgel lehetett elérni, volt amihez bemásztam és lestem, de semmi értelme nem volt azért a 3 lőszerért meg 2 tallérért fáradozni).
A talenteken kívül sok egyéb dolgot is találhatunk a repertoárba skillek formájában. Ezeken túl gyűjtögethetünk mindenféle bizbaszt a kraftoláshoz, de szükségét nem éreztem a használatukhoz. Felszerelést nagyon gyakran lehet találni és vásárolni, így remekül lehet boldogulni nélkülük (ráadásul szinte az összes élőlényből ugyan az a matéria esik, így specifikus dolgokért sincs értelme küzdeni). Egy-egy felöltőt érdemes tartani magunknál a frakciósokból, mert így könnyűszerrel elvegyülhetünk az adott területeken, ha pedig rosszalkodunk nem látja kárát az addig felépített jó viszony.
Maga a fő történeti szál egy RPG-hez képest szerintem rövid. Igaz, hogy van egy csomó mellék feladat, de ezek egy része simán lehetett volna main küldetés. Mindent szépen felfedezve és teljesítve egy 40-50 óráig szórakoztat, de ismerek olyat, aki 30 vagy ez alatti óraszámmal fejezte be a kampányt. Nagyon erősen reklámozták a döntéseink súlyát, ami nem mindig érződött meg a végkimenetelnél. Bugok is akadnak szép számmal, de ennél a stílusnál nem nehéz hálóval fogni az érdekes vagy megmosolyogtató dolgokat. Inkább nagyobb gondnak éreztem, hogy bizonyos helyzetekben a nagyon makacs NPC varázsütésre változtatja meg a röghöz kötött elveit, ezen picit lehetett volna árnyalni, hogy ne csupán egy képesség működjön "kapcsoló" gyanánt.

Összességében a szoftver egy jó belépőkategóriás szerepjáték. Nem riaszt el a játékidejével és a tartalmával a magasabb minőségű társaival szemben. Hibái ellenére is tudom ajánlani a stílus és a politika kedvelőinek, akik ha jobban elmélyednek benne simán hozzáadhatnak egy pontot az értékelőhöz.

(A játékot a forgalmazó SAD Games biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a PlatinumShop budapesti üzleteiben, vagy webshopjából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. Onimushaman  Szerkesztő
2019.10.10. 21:01:23
LV24
+1
Válasz 10. DevilTakeU üzenetére:
Mindent leírtál szerintem. 10 órát ritkán fektetnek az emberek bármibe, ha nem kapja el őket 1-2 óra alatt.
señor
10. DevilTakeU  PlayStation.Community tag
2019.10.10. 15:49:21
LV1
+4
Két végigjátszás (normál és extrém fokozat,nagyjából 80-100 órányi kalandozás) után azt kell mondanom,reális a 7 pont. Sajnálom,mert sokkal,de sokkal jobb is lehetett volna.

Talán nem annyira közkeletű infó: a GreedFall 23 lelkes ember munkája. Ez önmagában véve nem lenne baj,de sajnos maga a megvalósítás olyan mintha ezt a létszámot is megfelezték volna,és az A csapat kapta volna a játék első,a B csapat pedig a második felét. Az A csapat a jóval gyengébb ugyanis. Hatalmas hiba,igaza van martinnak amikor azt írja hogy "nem rántódott be" az elején,teljesen megértem. A kissé unalmas bevezetőnek,a csigalassúságú karakterfejlődésnek "hála" kifejezetten sok (minimum 10 óra) kell ahhoz hogy egyáltalán megüsse a JÓ mércét a játék,ám sokan nem fognak ennyit megadni neki,holott a fő sztorivonal második fele minden tekintetben profibb (az arcmimikától kezdve a szájmozgáson át a fény-árnyék hatásokig tényleg jobb lesz),a gond az,hogy sokan nem fognak odáig eljutni.

A harcrendszer lehengerlő - szó szerint az Arkham-játékok bunyója vegyítve a Witcher 3 aprításaival -,roppant élvezetes és látványos,a zene az elején több mint idegesítő,a vége felé ugyanakkor egyes törzseknél vannak olyan "johncarpenteres" minimál-szinti prüttyögések,hogy a hajamat letettem,a bossok ANNYIRA JÓK,ötletesek,de kevés van belőlük - és még folytathatnám. Szinte minden pozitívumra jut egy negatívum,ugyanakkor a karakterek,maga a kor,a történet,és persze a hangulat nagyon be tud találni.

Szívem szerint mindenkivel kipróbáltatnám,de nagyon őszinte leszek: ha ezt PS+-ban ingyér' megkapom,fogalmam sincs mikor érek a végére. Így hogy elsőnapos,éjfélkor a TV előtt kóválygós történet lett a nagy várakozásból,persze hogy nyomtam mint süket a csengőt,és persze hogy megérte,de ismétlem: sokkal jobb is lehetett volna.
Yes,indeed.
9. Onimushaman  Szerkesztő
2019.10.07. 03:13:16
LV24
+2
Válasz 3. zodiac55 üzenetére:
Az elején én is így voltam vele, de ahogy kihajózol és megjelennek a fantasy elemek egyből máshogy tekintesz rá.
señor
8. Onimushaman  Szerkesztő
2019.10.07. 03:11:16
LV24
Válasz 7. noozi üzenetére:
Ez most egy nagyobb lépés volt nekik, remélem megtérül.
señor
7. noozi  PlayStation.Community tag
2019.10.06. 22:10:46
LV17
Egyre jobb ez a fejlesztő brigád! Kis csapat, remélem a következő játékuk már nagyobb sikerrel fog elkészülni.

Idővel be fogom szerezni, köszönjük az értékelőt.
PSN ID; No_Ozi_
6. Re-tech  PlayStation.Community tag
2019.10.06. 18:30:37
LV7
Pedig ezeken a screenshotokon nem is fest olyan rosszul.
Nem üthetlek meg mer' megbüntethetnek.
5. martin  Főszerkesztő
2019.10.06. 12:43:34
LV27
Ahogy írtam is, a trailer nagyon beringatott, de amikor megláttam mozgásban a játékot (PRO-n), akkor úgy éreztem, hogy a videók mindig a PC-s verziót mutatták. Szerintem egyszerűen botrányos, bár az is igaz, sokat nem tettem bele.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Re-tech  PlayStation.Community tag
2019.10.06. 09:30:54
LV7
A videokból már látszott,hogy elég középszerű megvalósítás.
Pedig van benne potenciál,kár érte.
Nem üthetlek meg mer' megbüntethetnek.
3. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.10.06. 09:20:33
LV12
Válasz 2. TCr64EU üzenetére:
Nem, a hangulata engem az Assassin's Creed harmadik részére emlékeztet, viszont azt rohadtul utáltam. :D
"Si vis pacem, para bellum."
2. TCr64EU  Choose life
2019.10.06. 09:19:44
LV22
+1
Válasz 1. zodiac55 üzenetére:
A hangulata miatt.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.10.06. 09:10:32
LV12
+1
Minden negatívuma ellenére kíváncsi vagyok erre a játékra, bár magam sem tudom megmondani, hogy miért.
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
GreedFall
Focus Home Interactive
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Hangulatos, érdekes világ; a diplomata hős révén egy egyedi kaland részesei lehetünk
Negatívum
A történet lehetne jóval hosszabb; sokszor kell backtrackelni a küldetések között; akadnak technikai hibák szép számmal, amiből az idegesítőbbek remélhetőleg javításra kerülnek

MARTIN BELESZÓL
Érdekelt a kaland, belekezdtem, de szerintem technikai szempontból - graf + anim - nagyon gyenge lábakon áll.