PlayStation.Community

2019.10.03. 15:50 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Meditatív életpálya.

Csíkszentmihályi Mihály pszichológus „flow” elmélete alapvetően talán a sport kapcsolatában merül fel: egy olyan elmeállapotot ír le, amely során az ember teljes mértékben belefeledkezik abba, amit csinál. Ez a teljes odaadás az aktuális tevékenység jelentőségét gigászira növeli, és ezzel párhuzamosan eufóriával tölti fel annak művelőjét, aki már-már ösztönszerűen reagál a folyamatra. A videojátékok világában ezt inkább a pörgős, akciódús alkotásokkal, illetve a többjátékos élményekkel társítjuk, pedig a logikai feladványokra építő művek is eljuttathatnak ebbe az állapotba: a The Sojourn pedig pontosan ezt teszi.

Névtelen, szótlan vándorunkat belső nézetből irányítva járhatunk be egy csodálatos szín- és látványvilágú terepet, ahol feladványról feladványra haladva mehetünk végig egy életút leegyszerűsített, kulcsmomentumokban elmesélt változatán. Utunkat egy cikázó fénygömb mutatja, amely kis köröket róva idéz meg bekötött szemű kőszobrokat – a történet statikus főhőseit. Minden logikai kihívásszett teljesítésével újabb részleteket tudhatunk meg a mozdulataikba és kifejezéseikbe fagyott figurákról, ahol egy család egyetlen gyermeke indul el a tanulás és felnőtté válás útján, csakhogy rádöbbenjen, az intézményesített keretek aggatják rá a világra a szemfedőket, a valódi látás pedig a társadalmi vakítás legyőzése. A kettősség felismerése az univerzumunkban – a hazugság és igazság kettőssége – a kulcs ahhoz, hogy ne követők, hanem úttörők lehessünk; és ne elnyomottak, vagy elnyomók, hanem felszabadítók.
Ez alapvetően csak egy keret a játék szívéhez, értelemmel és szimbolikával való kitöltése a feladványok közötti űrnek. A játékmenet központi motívuma a dualitás: létezik egy fényvilág és egy sötét birodalom. A cél minden esetben eljutni a kijárathoz: van, hogy egy szakadék tátong az úton, máskor egy rácsos kapu korlátozza előrehaladásunkat. A pályákon különféle funkciójú szobrok találhatóak, amelyeket kizárólag az árnyuniverzumban aktiválhatunk, amibe eleinte egy speciális mezőbe lépve juthatunk át. Ilyenkor, ha haladunk, a képernyőn látható csík jelzi, hogy meddig leszünk még a sötétség uradalmában, ami után visszakerülünk automatikusan a ragyogás királyságába. A szárnyas szobrokkal helyet cserélhetünk, ha a sötétbe járunk, míg a lantalakú faragványok ideiglenesen hidakat építenek – vannak utak, amelyek csak a sötétben léteznek.
Van, amikor lineárisan haladhatunk egyik problémáról a másikra, míg máskor több közül is választhatunk. A legtöbb feladvány teljesítésekor megjelenik egy alternatív útvonal, amely a megoldás továbbfejlesztésével, megcsavarásával egy úgynevezett „érdemhez” vezet el, amely a The Sojourn gyűjteni valóit testesíti meg. Ezek egyébként Coelho kaliberű, rövid idézetekkel kipingált tekercsek, amelyek szemforgatós magyarázatok a sztori narratívájának margójára. Egyébként az amúgy laza, képekkel és zenével elmesélt történet mellett elütnek ezek a megmagyarázott szemelvények. Megszerzésük kialakítása egyrészt azért remek, mert extra kihívás azoknak, akik szomjaznak rá, másrészt viszont nem erőltetett, és a már meglévő feladat komplexebbé tételével valósul meg: ergo aki nem akar időt pazarolni erre, az tovább barangolhat. Időnként külön, csak az „érdemekre” kiélezett terepekkel is találkozhatunk.
A helyszínek, amelyeken végigbattyogunk, önmagukban is csodálatosak, de a kellemes, nem zavaró, hanem a koncentrálást elősegítő melodikus zene még jobbá teszi az élményt. Amikor belépünk egy kihívásba, fantasztikus és megunhatatlan jelenség látni, ahogy gyorsan összeáll a pálya: megtelik színekkel, egymáshoz tapadnak a kövek, és fénykavalkád mellett odateremnek a szobrok. Hiába nem formabontók az egyébként elmés és kreatív logikai akadályok, amelyeket elénk görget a játék, tematikai megjelenítésük és csodálatos prezentációjuk kimagaslóvá teszik.
Remek a pályadizájn is, illetve az, ahogy kezdetben rávezet a program a megoldásokra és megtaníttatja velünk az új játékelemek használatát és működését, majd fokozatosan nehezedő helyszíneken kéri ezek alkalmazását. Idővel megjelenik egy „ereklye”, amelyet ha beleteszünk egy szoborba, akkor az a fényvilágban is funkcionál; lesznek kapuk, amelyek időkorlát nélkül a sötétség birodalmába visznek ha átlépünk rajtuk; vagy tükrök, amelyek az árny energiáját lövik egy adott irányba.

A The Sojourn nem hoz igazán semmi újat a műfajhoz, de fenomenális külsővel, muzsikával, és ravasz, frappáns, elmés feladattervezésével szórakoztató és elgondolkodtató kalandot tár elénk. Egy olyan vándorút, amely magába szippant, amelyre fókuszálva kikapcsolódhatunk és gazdagodhatunk, és amely csak ritkán válik frusztrálóvá. A műfaj szerelmeseinek kötelező, de a logikai játékokat egy picit kedvelők számára is könnyedén ajánlható.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Iceberg Interactive
Fejlesztő: Shifting Tides
Megjelenés: 2019.09.20.
Ár: 6590 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 2.15GB
Web: https://www.thesojourngame.com/
PSN feltöltőkártya: PlatinumShop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
2. Greg  PlayStation.Community tag
2019.10.04. 04:35:21
LV25
Nagyon szép színekkel operál.
LV426
1. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.10.03. 19:07:54
LV17
Klassz! :)
psn/sen id: pcpmate
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
The Sojourn
Iceberg Interactive
REMEK