PlayStation.Community

2019.09.14. 12:22 PlayStation Network
8 hozzászólás
Szerző: JediEco
Értékeld a cikket!
Soha Nemjátszott Klasszikusok.

Shin Nihon Kikaku. Azt jelenti: New Japan Project, ami 1978-tól igencsak meghatározó kifejezés volt a videojáték iparban, egészen a ’90-es évek végéig, köszönhetően a mára kultikussá vált SNK vállalatnak. Mindamellett, hogy remek arcade videojátékokat fejlesztettek a hőskorban (mindenre, ami létezett: Nintendóra, Amigára, Commondore-ra, Spectrumra, stb.), 1990-től nekik köszönhetjük a méltán híres Neo-Geo konzolt is, melynek játékfelhozatala között nemhogy gyöngyszemeket, hanem igazi gyémántokat találhatunk (pl. Metal Slug, Fatal Fury, csak hogy néhányat említsek).
A címből már rájöhettetek, a vállalat nemrég ünnepelte 40. születésnapját, melynek okán úgy gondolták, meglepik a rajongókat egy retro gyűjteménnyel, és így máris megérkezett PS4-re az SNK 40th Anniversary Collection.
...viszont rögtön meg kell jegyeznem, hogy a játék címe némileg átverés. Ugyanis az a 24 cím, amit összecsomagoltak, nem az SNK teljes negyven évéből lett összeválogatva, hanem mindösszesen a Neo-Geo megjelenése előtti időszakból (1978-1990) csemegézik, így jó néhány klasszikus kimaradt, ami meglehetősen csalódáskeltő. Úgyhogy helyesen SNK 12th Anniversary Collection lenne a megfelelő cím. (Nem igazán értem ezt a lépését a készítőknek, pláne ha megnézzük milyen játékokból gazdálkodhattak volna.) Na, de libbenjünk is tovább ezen, mivel amit kapunk, azzal azért jócskán el lehet szórakozni.
Bizonyos játékoknak az arcade és a konzolos verzióját is felpakolták a lemezre, emellett számos kozmetikai beállítást eszközölhetünk (CRT-szűrők, háttérképek, nyújtás, stb.), csak hogy mindenki a számára legkellemesebb vizualitásban élvezhesse ezeket a játékokat. Az egyik legkirályabb feature-re a gyűjteménynek, hogy ha már a hajunkat kitéptük valamelyik game-től (higgyétek el, van rá esély; ezek a játékok még nem simogatják a playert – egy lövést bekapsz és Game Over), akkor van arra lehetőség, hogy megnézzük egy videóról, hogy hogyan is kellene végigmenni a játékon. Beletekerhetsz, megállíthatod, visszacsévélheted, stb., de a jó rész az, hogy ha megtetszik valamelyik szekció, akkor egy gombnyomás után máris a játéknak annak a pontjánál veheted fel a fonalat, ahol épp a videó tartott. Így némileg csalni is lehet: eltekersz az adott game főellenségéhez, és majd ott kapcsolódsz be a küzdelembe.
De akkor lássuk is, mi a felhozatal:

Alpha Mission (Console/Arcade)

Cuki vertikális shooter, amiben egy repcsivel kell lepittyputtyolnunk az ellenfeleket. Jópofa és kellően nehéz tud lenni idővel; igazi klasszikus.
Athena (Console/Arcade)

Az Athena egy platformer játék, ahol a kis piros bikinis kislánnyal kell leütni mindenkit, aki az utunkba kerül, és szépen lassan ruházatot (páncélt) és fegyvereket szerezve kellene ugrabugrálva teljesíteni a szinteket. Könnyűnek tűnik elsőre a játék, de már kezdetben meg tudja viccelni az embert.
Crystalis (Console)

Ez a helyi Zelda-klón lenne, vagyis egy akció-RPG. Egyáltalán nem rossz, de túl sok időt nem tudtam beleölni.
Ikari Warriors (Console/Arcade)

Na, innentől kezdődik az SNK Rambo imádata. Felülnézetes lövöldéről van szó jelen esetünkben, amolyan vietnámi run and gun játék. Co-opban az igazán élvezetes. Single playben, ha némileg elkaptuk a ritmust, akkor a Nagy durranás 2 Topper Harley-jaként masírozhatunk végig a golyó- és gránátzápor közepette.
Ikari Warriors II: Victory Road (Console/Arcade)

Ennél a játéknál nagyon röhögtem. Az előző Ikari Warriors nagy sikere miatt hamar jött a folytatás, amiben már alienek támadnánk ránk, és a bazooka mellé akár kardot is vehetünk fel fegyverként. Hogyan is folytathatnánk egy kommandós játékot, ha nem űrlényekkel…
Ikari Warriors III: The Rescue (Console/Arcade)

Ezzel zárul az Ikari-trilógia, melyben visszatérünk a vietnámi harcokhoz. Sokkal részletesebb grafikájával, egy amolyan felülnézetes lövöldözős, beat ’em up keverék zsánerű játékot alkottak meg. De a lényeg, hogy van benne körbepörgő rúgás, ami mindent visz!
Guerrilla War (Console/Arcade)

Ez majdhogynem az első Ikari játéknak a copy-paste verziója, csak itt nem vietnámos a téma, hanem Che Guevara-ás. E helyett igazán választhattak volna más játékot.
P.O.W. (Console/Arcade)

Klasszik side-scrolling beat ’em up. A Final Fight előtt még ezzel csapatták a kemény legények. Fincsi!
Prehistoric Isle (Arcade)

Horizontális repülős shoot ’em up (nem, nem bullet-hell), amiben repülőnkkel jutunk el egy dinoszauruszokkal teli szigetre. Nehezebb, mint amennyire elsőre látszódik, a bossfightok, pedig kellően élvezetesek.
Psycho Soldier (Arcade)

Ez az Athena folytatása lenne, annyi kiegészítéssel hogy immáron ketten is játszhatunk egy időben co-opban. Szintén platformer.
Street Smart (Arcade)

Ez volt az SNK első klasszikus egymás elleni verekedős játéka. Itt brutál hosszú 1 vs 1 meccseket lehet vívni a gép ellen, vagy co-opban 2 vs 2-t. Ha pedig végig vertük a gépet, utána küzdhetünk meg egymással az áhított csaj kegyeiért. Egy ideig szórakoztató, aztán picit monoton tud lenni, bár az ellenfelek idővel már nagyon genyók.
TNK III (Console/Arcade)

Tankos lövöldözős játék, hasonló stílusban, mint az első Ikari játék. Egyebet nem tudok mondani.
Vanguard (Arcade)

Nagyon basic grafikájú shoot ’em up, de annál élvezetesebb köszönhetően annak, hogy a játék folyamatosan váltogatja a haladási irányokat. Nehézségi foka nem piskóta.
Munch Mobile (Arcade)

Ez az a játék, amit nem ért senki, hogy mi a búbánatnak került bele ebbe a gyűjteménybe. Annyira WTF az egész, hogy kíváncsi lennék, annak idején mennyi kokót tolt fel orron keresztül az akkori készítő. Egy röhejes autóval kell haladni az úttesten, amiből nem mehetünk ki, mert akkor instant halál, és a kinyújtható kezeinkkel kellene elkapnunk a kajákat és az üzemanyagot. Az irányítása borzalmas, szemétre való alkotás.
Fantasy (Arcade)

Hát ez a játék szintén kicsit basic grafikájú, akció-kalandjáték. Általában van egy hőlégballonos repülős rész, ahol a lövedékeket kell kerülgetni, utána meg mindig jön egy csaj megmentős platformeres szekció. Rohadt idegesítő hangja van.
Sasuke vs. Commander (Arcade)

Ninják vagyunk (nem, nem a Naruto-ból) és egy gallery shooter játékról van szó. Eléggé meh.
Chopper I (Arcade)

Helikopteres lövöldözős játék, hasonló stílusban, mint az első Ikari játék. Ennyike.
Time Soldiers (Arcade)

Újabb Ikari-klón, csak itt most időt is utazunk és harcolunk a középkorban, az őskorban, és a világháborúban, stb.
Bermuda Triangle (Arcade)

Fasza kis vertikális shoot ’em up, csomó power uppal, és a (kornak megfelelően) igényes grafikával, co-op lehetőséggel Jó cucc.
Paddle Mania (Arcade)

Teniszjáték, ahol olykor más sportágak képviselőivel (pl. röplabda) is összemérhetjük tudásunkat. Ezt akár már négyen is játszhatják egy időben.
Ozma Wars (Arcade)

A Fantasy c. játéknál azt írtam, hogy a hang nem éppen a legkellemesebb. Hát ennél a játéknál konkrétan a falat fogjuk lefejelni a sok nyivákolástól; brutálisan gyilkos. Amúgy UFO-kat, meteorokat kell likvidálnunk kis űrhajónkkal, vertikális nézetben.
Beast Busters (Arcade)

Ez az egyik gyöngyszem a kollekcióban. Virtual Cop-szerű rail shooter játékról van szó, ahol zombikat és egyéb szörnyeket kell lelőnünk first person nézetből. Kimondottan élvezetes, főként, ha többen játsszuk egyszerre.
SAR: Search and Rescue (Arcade)

Újabb Ikari-klón (run and gun), csak most sci-fi témájú. Egész igényesen kidolgozott és kellően élvezetes változatos ellenfeleinek köszönhetően. Bejövős.
World Wars (Arcade)

Végezetül pedig kapunk egy újabb felülnézetes repülős lövöldözős játékot, ami igazság szerint a Bermuda Triangle folytatása. Nem rossz, de mire ide eljutunk a válogatásban, már nagyon unni fogjuk az ilyen típusú játékokat.
Egyébként az emulációval nincsen semmi gond, nagyon szépen leporolták ezeket a kis játékokat. Van még sok-sok archív bónusz, amit a Museum menüpontból nézegethetünk meg. Szóval mondhatnánk egész jó kis múltidézést kapunk a pénzünkért, viszont, ami a leginkább csalódást okozott, az a kiválasztott játékok listája, mert ennél jóval királyabb ’90 utáni címeket is előszedhettek volna. Mindazonáltal nosztalgia-faktora miatt, csak a legelvetemültebb retro rajongóknak ajánlanám ezt a gyűjteményt (főként azoknak, akik élnek-halnak a shooterekért), mert a mai játékokon (Press F to Pay Respects) edződött gyerekek egyszerűen túl nehéznek fogják találni.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: SNK / Digital Eclipse / NIS America
Fejlesztő: Digital Eclipse
Megjelenés: 2019.03.22.
Ár: 11990 Ft
Játékosok száma: 1-4
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 1,36 GB
Web: https://snk40th.com/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. Onimushaman  Szerkesztő
2019.09.15. 14:32:34
LV24
Ikari kollekció.
señor
7. Ylorak  PlayStation.Community tag
2019.09.14. 23:18:44
LV1
Válasz 1. martin üzenetére:
Ma is tanultunk valamit ;)
6. JediEco  Szerkesztő
2019.09.14. 21:01:31
LV3
Válasz 5. martin üzenetére:
Te piszok mázlista!
Most nem szeretlek...
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
5. martin  Főszerkesztő
2019.09.14. 18:59:00
LV27
Válasz 2. JediEco üzenetére:
1988-ban Las Vegasban voltam az MGM arcade termében, 30 ilyen Rotary kabinet futott. 25 cent volt egy menet, 10 dollárt adott apám, aztán beült egy másfél órás revüre.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. JediEco  Szerkesztő
2019.09.14. 18:57:48
LV3
Válasz 3. martin üzenetére:
És mikor mehetek át játszani? :)
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
3. martin  Főszerkesztő
2019.09.14. 18:54:18
LV27
Válasz 2. JediEco üzenetére:
Abszolút, nagy rajongója vagyok a zsánernek. A Guerrilla War eredeti SNK PCB lapon is megvan. Van egy CRT Pandora 5-ös kabinetem, és most vettem egy HDMI-s Pandora 9 két playeres boardot. :D
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. JediEco  Szerkesztő
2019.09.14. 18:36:16
LV3
Válasz 1. martin üzenetére:
És mindezt kútfőből írtad?! :)
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
1. martin  Főszerkesztő
2019.09.14. 12:09:52
LV27
+1
Az Ikari Warriors azért volt korszakalkotó megjelenésekor, 1986-ban, mert ez volt az első populáris Rotary-joystick arcade kabinet, mely valódi forradalmat hozott a figurás-lövöldözős zsánerbe.
A Rotary lényege, hogy a kar tőben is forgatható 360 fokban, így egy darab irányítóval meg lehet oldani azt, hogy a karakter előre halad, de mondjuk hátrafelé lő. Ezt egészen a twin-stick kontroller megjelenéséig lehetetlen volt otthoni környezetben normálisan emulálni. (PC-n is csak billentyűs jobbra-balra forgatással, ami kvázi használhatatlan, konzolon pedig pl. úgy, hogy az R1/L1 a forgás).
Éppen ezért ezeket a legendás Rotary címeket a mai napig nem lehet rendesen játszani pl. a Pandora rendszereken, csak akkor, ha valaki áldoz a megfelelő stickre.

A Rotary egyediségével akkora forradalmat hozott, hogy a '80-as évek második felében az egyik legkeresettebb kabinet volt Japánban és Amerikában. Egymást ütve tolták ki a Rotary címeket, 1989 magasságában volt olyan időszak, hogy egyszerre 6-8 Rotary kabinet állt egymás mellett a nagy játéktermekben: Ikari III, Guerrilla War, Time Soldiers, Caliber. 50, Heavy Barrel, Victory Road - mondanom sem kell, ezzel milyen jelentős piaci részt fedett le röhögve az SNK és a Taito.

A Rotary-val addig elképzelhetetlen shooter-mechanikákat tudtak megvalósítani, hiszen korábban az ellenfél mindig csak a képernyő felső részén jelenhetett meg, mert csak előre lehetett tüzelni és előre menetelni. (Azaz vagy vertikális, vagy horizontális volt egy shooter.)
A Rotary-nak hála aztán megszülettek azok a megoldások, amikor a legyőzendő főellenség például a képernyő jobb vagy bal oldalán, esetleg alul, sőt, egyes játékoknál valamelyik átlós irányban jött ki és futott, és erre kellett "ráfordulni". A haladási irányt ugyanígy variálhatták (vízszintes és átlós pályák), ami addig elképzelhetetlen volt. A zsáner csúcsán már voltak olyan játékok, ahol ezeket az irányokat pályánként variálták.

(Kis érdekes történelmi adalék, hogy olyan rotarys arcade játék szinte egy sem volt, melynél balra kellett volna haladni. Előre, jobbra, átlósan jobbra, esetenként lefelé, de balra szinte soha.)
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
SNK 40th Anniversary Collection
SNK / Digital Eclipse / NIS America
ÁTLAGOS

MARTIN BELESZÓL
Szerintem ez egy igazán kiváló kollekció, főként az olyan ikonikus co-op lövöldék miatt, mint pl. a Guerrilla War.