PlayStation.Community

2019.08.29. 09:51 Játékteszt
13 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Értékeld a cikket!
Rettegni visz a rémálom hajó!

Az SS Ourang Medan elnevezésű, egyes források szerint valahol Holland Kelet-India vizein balesetet szenvedett hajó esetét már régóta nagy rejtély és számtalan legenda övezi. A nem sokkal a második világháború után szárnyra kapott, hátborzongató história alapját egy különös, állítólag megtörtént eset szolgáltatta, miszerint 1947-ben (bár sokan 1948-ra datálják a dolgot) a Malaka-szoros közelében két amerikai hajó, a City of Baltimore és a Silver Star egy kísérteties vészhívást fogott, amely a tőlük nem messze sodródó Medanról érkezett. A döbbenetes üzenetben a teherhajó rádiósa arról számolt be, hogy a hajó kapitánya, a tisztek, és valószínűleg a személyzet többi tagja is halott, majd egy sor zavaros és érthetetlen Morse-jel után csupán ennyivel zárult a szöveg: „Meghalok…”. A látszólag sértetlen Medanhoz a Silver Star ért oda előbb, ám amikor a legénység a hajó fedélzetére lépett, mindenhol holttestekbe botlott, akik kivétel nélkül a hátukon feküdtek, arcukra pedig félelmetes, szörnyű karikatúrára emlékeztető vigyor fagyott. A hullákon semmilyen rendellenességnek, elváltozásnak, vagy idegenkezűségre utaló jelnek nem volt nyoma, és amikor a közeli kikötőbe akarták vontatni a hajót, a motorterében hirtelen tűz ütött ki, ami a Medan elsüllyedéséhez vezetett.
Az enyhén szólva is érdekes esetről (amelyről sokan úgy gondolják, hogy valójában meg sem történt, és az egész csupán egy szépen kitalált rémisztő esti mese, a borzalom helyszínéül szolgáló hajóval együtt) számos könyvben és nem egy folyóiratban is beszámoltak, mondhatni egész szép pályát futott be a köztudatban a Medan mai napig megoldatlan rejtélye.
A legendával kapcsolatos legismertebb írásos alapanyag minden bizonnyal az a három részes cikksorozat, amely egy holland-indonéziai újságban jelent meg ’48-ban: a szerző meg sem említette a hajó nevét, ami rátalált a Medanra, és a baleset helyszínét a Marshall-szigetektől mintegy 400 tengeri mérföldre állapította meg. De ami még fontosabb, beszámol benne a hajó legénységének egyetlen túlélőjéről, akire az olasz misszionáriusok és a Toangi atoll őslakosai találtak rá a Marshall-szigeteken. A cikk második és harmadik felvonása gyakorlatilag ennek a túlélőnek az élményeit taglalja, aki még halála előtt elárulta, hogy a hajó kénsavval töltött tartályokat szállított, amik a hanyag elhelyezés miatt szivárogni kezdtek, és voltaképp ez ölte meg a személyzet nagy részét. A beszámoló szerint az Ourang Medan egy kis névtelen kínai kikötőből tartott Costa Ricára, és közben szándékosan kerülte a hatóságokat. Az állítólagos névtelen német túlélő nem sokkal azután halt meg, hogy elmesélte a történetét a misszionáriusoknak, akik továbbadták azt a trieszti Silvio Scherlinek, azaz a cikk írójának.
További érdekesség, hogy ilyen nevű hajót elvileg egyáltalán nem regisztráltak, és az égvilágon sehol sem volt nyilvántartva – ezért sokan már azt kétségbe vonják, hogy a Medan egyáltalán létezett-e. Ennek ellenére (vagy talán pont ezért) számtalan pletyka és teória látott napvilágot a hajóval kapcsolatban. Egyesek úgy gondolják, hogy a hajó olyan ideggázt szállított, amelyet a japán hadsereg Kínában tárolt a második világégés alatt, és annak végeztével az anyag az Amerika Egyesült Államok hadseregéhez került, akik egy bejegyzetlen hajóra rakták, hogy a dolognak ne maradjon írásos nyoma. A legtöbb teória egyébként különböző veszélyes anyagok szállításával magyarázza a Medan rejtélyét: hogy valójában csempészhajó volt, amelyen a fedélzetre beszivárgott tengervíz reakcióba lépett a szállított kálium-cianiddal és nitroglicerinnel, ami így mérgező gázokat kibocsátva okozta a legénység halálát, majd a nitroglicerinnek köszönhetően a hajó fel is robbant, bár sokan a szén-monoxid mérgezést teszik felelőssé. A legvadabb elméletek azonban azt sem zárják ki, hogy a hajó legénységét földönkívüliek, vagy valamilyen paranormális erők támadták meg – ez (legalábbis elméletben) megmagyarázza a holttestek rémült arckifejezését, és azt, hogy néhányuk miért festett úgy, mintha valamilyen „ismeretlen ellenség” felé nézne.

Szóval eme titokzatos eset remek táptalaja lehet a különböző összeesküvés-elméleteknek, és rengeteg konspiráció-mániás számára jelenthet tartós elfoglaltságot – nem utolsó sorban arra is alkalmas, hogy általa szárnyra kaphasson a különböző művészeti ágak képviselőinek fantáziája.
Ezen tény mellett (és amellett, hogy manapság sajnos kevés szellemhajós horror készül, értékelhető meg még kevesebb) talán nem is különösebben meglepő, hogy a Supermassive Games fejlesztőbrigádja legújabb, The Dark Pictures című antológia-sorozatának első felvonását a Medan rejtélyére építette fel. A The Dark Pictures: Man of Medan egy ízig-vérig kőkemény horror-játék, amelynek hátborzongató és velőtrázóan erős atmoszférája egészen a csontodig hatol, a hangulata pedig úgy beszippant, hogy többszöri végigjátszás után sem enged el. De ennél kevesebbet nem is várhatunk az Until Dawn alkotóitól: a Man of Medan megszületése is részben a három évvel korábban napvilágot látott, igencsak kedvező fogadtatásban részesülő alkotásnak köszönhető, mivel egyrészt a rengeteg elismerés ráébresztette a csapatot, hogy elég komoly igény van az ilyesféle cuccokra, másrészt a siker arra is sarkallta a Supermassive fejlesztőit, hogy ugyanezt a koncepciót nagyobb és hosszabb távlatokban gondolják újra. Az antológia-formátum remek lehetőségeket szolgáltatott ehhez, így a Men of Medan csupán egy szelet a The Dark Pictures címen futó szériából (ami az Until Dawnnal szemben már multiplatform és nem exkluzív), amelynek minden része egy önálló, egymástól teljesen független történetet mesél el.
A cselekményt (hasonlóan az Alkonyzóna című kultikus amerikai tévésorozathoz) egy „házigazda”, név szerint a Kurátor foglalja keretbe: elegáns és éles orgánumával, valamint egyszerre szimpatikus és kísérteties karizmájával (lábjegyzet: a motion capture egy-két groteszk vigyoron kívül ezúttal is remekül sikerült) vezeti fel, majd fejezi be a történetet, közben a fel-felbukkanó néhány perces közjátékok során apróbb tippekkel és tanácsokkal lát el minket (már amennyiben igényeljük a segítségét) a gyors döntéshelyzetekkel és a főszereplők életben maradásának legpraktikusabb módjaival kapcsolatban.
A Man of Medan, ugyanúgy, ahogy annak idején az Until Dawn, inkább egy interaktív film, mint hagyományos videojáték. A sztori egy öt tagot számláló, fiatalokból álló csapat körül forog, akik lazítás, szórakozás és óceánba süllyedt második világháborús repülőgéproncsok felfedezése céljából hajóznak ki a békésnek tűnő vizekre. Az idillinek és bulisnak induló vakáció azonban rövid időn belül brutális rémálommá növi ki magát: egy nem kevésbé rémisztő kitérő után az évtizedekkel korábban eltűnt Ourang Medan hirtelen feltűnik az éjszaka sötét és zavaros hullámai között, a szereplők pedig (mivel akaratuk ellenére a hajó fedélzetére kellett lépniük) nemsokára szembesülnek a félelmetes és elképzelhetetlen borzalommal, ami annak idején végzett a legénységgel.
Elkezdőik tehát a menekülés, a sikítás és a valóságos élet-halál harc – de az, hogy ki éli túl a horrort és kinek a sorsa fog szörnyű véget érni ebben az irtózatos rémálomban, az csakis a te kezedben van!
A stuff egyjátékos módja szinte teljes egészében a Supermassive Games sokat említett 2015-ös sikerjátékának metodikáját alkalmazza. Azaz több karaktert irányítva kell különféle döntéseket hoznunk (méghozzá rettenetesen gyorsan), amely a választható párbeszédekkel együtt (amik a többi szereplővel való kapcsolatunkat erősíthetik vagy gyengíthetik), a narratíva pedig alkalmazkodik ezekhez a döntésekhez, és annak alapján alakul ki a további történet, aminek így számos lehetséges végkimenetele lehet. Így tehát most sem gond, ha valamelyik főszereplő elhalálozik, attól még megy szépen tovább a sztori, maximum csak más szálakon: szóval újfent kifejezetten jó móka kényünk-kedvünk szerint „dönteni” a karakterek haláláról, direkt meggyilkolni akár mindegyiküket, vagy épp azon fáradozni, hogy mire a fináléhoz érkezünk, mindegyikük életben maradjon, ami, mivel a tűzforró helyzetek megkövetelik, hogy csupán néhány másodperc alatt válasszunk a felkínált opciók közül, ezúttal valamivel nagyobb kihívás lesz. Túlzás nélkül elég egy rossz döntés, és a karakter máris megy a levesbe.
A sztorinak nagyjából 4-5 óra alatt a végére lehet érni, ami elsőre nem tűnik túlságosan hízelgőnek, azonban ezt a stuffot nem csak egy menetre találták ki, a különböző játékmódok jelentősen megsokszorozhatják a produktummal eltöltött idő mennyiségét. A legelső végigjátszás után automatikusan megnyíló Curator’s Cut a történet alternatív útvonalait tárja elénk, és segítségével új szemszögekből ismerhetjük meg a sztorit, egyben új információkat, titkokat, választásokat és döntéshelyzeteket fedhetünk fel.
Ennek a módnak az erényei azoknál a jeleneteknél ütköznek ki a legjobban, amikor mind az öt szereplő egyszerre van a képernyőn. Elsőre megismerünk egy adott szegmenset, egy adott párbeszéddel, másodjára viszont, bár ugyanabban a jelenetben járunk, a másik karakterek fókuszpontba állításával sokszor merőben más megvilágításba kerülhetnek bizonyos események.

Azonban talán a legnagyobb pozitívum a két, nem épp formabontó, ámde kétségkívül nagyon ötletesen megoldott multiplayer mód.
A Shared Story az internetes kooperatív játék esélyét kínálja fel, amelyben egy társaddal együtt barangolhatod be a paráztató zajoktól és libabőrt előidéző hangoktól zengő szellemhajó fedélzetét. Persze nyilván ugyanazt a történetet játsszátok végig, de a közös élmények által néhány új dologra is fényt lehet deríteni, egyszer közös, egyszer külön útvonalakon keresztül.
A Movie Night ezzel szemben tulajdonképpen egy lokális co-op mód, ahol akár egyszerre öten is játszhatnak: mindenki választ magának egy karaktert, majd a csoport adogatja egymás között a kontrollert, ha jelez a játék, és valamelyikükre sor kerül. A sztori végén egyenként értékelik a játékosok összes cselekedetét és döntéseit, amit az elért eredményektől függően jutalmaznak.
A formula remekül működik, mondhatni stílszerűen eléri a célját, és összehozza a barátokat egy kis közös rettegésre. A fejlesztők precizitása itt mutatkozik meg igazán, hiszen majdhogynem szinte tényleg végtelen variáció létezik ebben a sztoriban, és páratlan élmény apránként felfedezni a lehető legtöbb alternatívát – és itt jegyezném meg, hogy bár a történet azért bőven lehetett volna hosszabb, ha azt veszem figyelembe, hogy maga az alkotás pont erre az úgynevezett „pillangó effektusra” épül, talán nem is akkora baj a rövidebb játékidő.
Sajnos a játék technikailag már nem muzsikál ennyire szépen. Manapság teljesen magától értetődő dolog lenne egy ilyen produktumtól (amely bár nagy cím benyomását kelti, összességében mégsem süthető rá zokszó nélkül a tripla A-besorolás), hogy még ha bugos is, legalább rendesen fusson, és egy jobb világban valószínűleg elő sem fordulhatna, hogy 2019-ben másodpercekre lefagy a stuff, akadozik az animáció, vagy épp csúszik a hang. De a Man of Medan majdhogynem lubickol ezekben a problémákban – mondjuk korántsem annyira, hogy élvezhetetlenné tegye az összképet.
Mivel (ahogy már korábban is említettem) piszkosul erős és megfoghatatlan atmoszférával rendelkezik a cucc, ami nem csak a kisebb-nagyobb gikszereket, de a külvilágot is könnyen elfeledteti. Az első perctől, azaz a rövid bevezetőtől kezdve ott érzed magadat a szereplők mellett, majd amikor hőseink megvetik lábukat a borzalmaktól hemzsegő szellemhajón, velük együtt téged is fogságba ejt a fedélzet zárt, klausztrofóbiás, sötét és rozsdásodó helyszíne. Már az Until Dawn is élen járt a filmszerű játékmenetben, a Man of Medan pedig még ennél is tovább tökéletesíti a stílust (ettől függetlenül összességében a színvonal némileg el is marad tőle), a kamerabeállások, a karakterek animációi, a hangulatfokozó zene, a fény-árnyék hatások és a finoman adagolt, de éppen ezért hatásos suspense-elemek, valamint a visszafogott, szerencsére cseppet sem hatásvadász jump scare-ek miatt a játék majdnem valóban olyan, mint egy nagy műgonddal felépített, igényes mozifilm.

Ettől függetlenül a stuff érezhetően nem szeretne nagy babérokra törni (mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az uborkaszezonban került a boltok polcaira), de ez egyáltalán nem probléma, néha kell ilyen is, főleg ebben a fülledt melegben. Ennek megfelelően a Man of Medan egy kellemes (ámde horrorral teli) kikapcsolódást nyújt az idei nyár végén, amely a legmélyebb alázattal viseltetik a felvállalt műfaja felé, és már csak emiatt is nagyon-nagyon remélem, hogy mindenki igyekszik majd a helyén kezelni, és odafigyelni a kivilágított arcba tolt marketing-szövegre, hogy kiknek a játéka is ez. Mert valószínűleg azzal nem mondok újat, hogy a Man of Medan (csak úgy, mint az Until Dawn) erőteljesen rétegcím. Ezt azért nem árt mérlegelni, mielőtt az ember jegyet vált erre a hajóra.
Akik viszont csillapíthatatlan vágyat éreznek, hogy a szívük a torkukban dobogjon az éjszaka hátborzongató hullámai között, azoknak irány a fedélzet!

(A játékot a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop üzleteiben, ahol ajándék DLC-t is kapsz hozzá!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
13. wooltur  PlayStation.Community tag
2019.08.31. 12:35:43
LV16
Válasz 12. martin üzenetére:
Ez így van, mindig arra az acountra vesszük a játékokat, de eddig egyszer sem volt lakatolva, mindig azonnal tudtam én is játszani. Fura...
R.I.P. Brúnó :-(
12. martin  Főszerkesztő
2019.08.30. 18:33:59
LV27
Válasz 11. wooltur üzenetére:
Akkor valszeg' arra az accountra lett megvéve.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
11. wooltur  PlayStation.Community tag
2019.08.30. 18:26:20
LV16
Válasz 10. martin üzenetére:
Nem tudom mi volt a konkrét baja. De haverom accountjába belépve rá kellett egy x-et nyomnom a játékra, vagyis el kellett indítanom és azonnal feloldotta a lakatot. Sosem láttam még ilyen hibajelenséget.
R.I.P. Brúnó :-(
10. martin  Főszerkesztő
2019.08.30. 18:16:18
LV27
Válasz 9. wooltur üzenetére:
Mi volt?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. wooltur  PlayStation.Community tag
2019.08.30. 17:17:55
LV16
Válasz 8. Ruzsi üzenetére:
Megoldódott közben, de azért köszi :-)
R.I.P. Brúnó :-(
8. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2019.08.30. 12:01:09
LV10
+1
Válasz 7. wooltur üzenetére:
Restore licence-t próbáld meg, hátha.
7. wooltur  PlayStation.Community tag
2019.08.30. 09:57:38
LV16
Mivel nem találtam fórum topikot neki, így itt kérdezem meg.
Haverral osztott acounton felesbe vettük meg a játékot, mindent így veszünk meg. Mindkét gépen rajta van az ő acoountja, egyiken aktív a masikon deaktív, így egyszerre tudjuk használni, ő rendesen mint az övét, én meg csak belépek, leszedek vmit és lépek a sajátomba. De ez le van lakatolva a gépemen, holott nállam él az aktív account. Ha belépek az ő accountjába, akkor is lakatolva van, és azt írja vegyem meg. Ha mást szedek le róla azzal nincs gond, megy faszán. Ez meg szarakszik.
Mi lehet a gond?
R.I.P. Brúnó :-(
6. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.08.30. 09:09:19
LV18
Nem hangzik rosszul. Kivéve a tech-szintet. Patchet neki. ;)
psn/sen id: pcpmate
5. Old_Raiden  Kitiltott felhasználó
2019.08.29. 18:22:18
LV21
Ha kapott volna a Detroithoz hasonlóan magyar feliratot: egyből venném. :(
4. Burzum  PlayStation.Community tag
2019.08.29. 15:01:14
LV2
Mindenképpen beszerzős lesz, de még kivárok, hátha a többi résszel együtt lesz vmi all in one kiadás.
3. Zsolt  PlayStation.Community tag
2019.08.29. 11:20:46
LV11
stuff :)
2019.08.29. 10:43:18
LV1
Én előrendeltem.Az Until Down-t imádtam,ha csak a felét hozza minden téren,nekem ok.
1. nolifeHUN  PlayStation.Community tag
2019.08.29. 10:25:32
LV1
Hmm, a teszt első harmada kimondottan meghozta a kedvemet a játékhoz + az is komoly előny, hogy "budget" kategóriás a cím.
Viszont a leírt technikai bakik pont hogy elvették tőle a kedvem. A Telltale játékoknál is sokat elvettek az élményből a hasonló bakik.
Talán érdemes várni vele pár hetet, hátha patchelik és javul az összkép.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
THE DARK PICTURES: MAN OF MEDAN
Bandai Namco
Látványosság:
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Zene / Hang:
Hangulat:
Kiemelkedő
7/10
Pozitívum
Bitang erős atmoszféra; rengeteg lehetséges végkimenetel; ötletes és szavatosságot kitoló többjátékos módok
Negatívum
Nehézkes irányítás; bosszantó és tipikus, „2019-ben azért ilyet már ne…” programhibák

MARTIN BELESZÓL
Cseppet sem izgatott fel.