PlayStation.Community

2019.08.26. 15:26 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Szektások.

Az élet néha egészen érdekes véletleneket produkál. Ilyen volt számomra az, amikor nemrég VictorVance kollégám kritikát közölt a Fehér éjszakák című filmről, melyet nagyon szívesen megnéztem volna, de persze kihagytam, mert alapvetően próbálom távol tartani magam az efféle felkavaró alkotásoktól. (Eléggé szenzitív lélek vagyok, sajnos a borzalmakkal teli képsorok hajlamosak úgy beleégni az agyamba, hogy még évekkel később is kísértenek.)
Igen ám, de nagyjából másnap befutott a havi tesztelni való játékok listája, amin felfedeztem a The Church in the Darkness címet, melynek trailerébe beletekerve egy igen érdekesnek tűnő, a fent említett filmhez némileg hasonló témájú game képe rajzolódott ki lelki szemeim előtt. Le is csaptam hát rá!

Ez az indie fejlesztésű, akció-kaland stílusú, misztikummal lazán fűszerezett és némileg kényelmetlen, feszélyező érzésekkel operáló game egy dél-amerikai dzsungel mélyén játszódik a '70-es évek második felében, egy olyan renegát településen (Freedom Town), amit egy Amerikából származó szekta, a Kollektív Igazság Missziója ural. A kapitalista (társadalmi és gazdasági) berendezkedést kritizáló, sajátságosan interpretált szocialista-kommunista-keresztény eszméket hirdető szekta vezetője egy (természetesen) feltűnően karizmatikus házaspár, Isaac és Rebecca Walker, akik több százas követőbázisukkal karöltve végül azért voltak kénytelenek elvándorolni az Államokból, mert azt várták el tagjaiktól, hogy minden kapcsolatot szakítsanak meg "kinti" családtagjaikkal, minek eredményeképpen összetűzésbe kerültek a hatóságokkal is.
Te egy tettre kész rokon (nagybácsi vagy nagynéni, többféle lehetséges bőrszínnel), Vic szerepét kapod. Az ex-rendőr azért szivárog be titkon a világtól elzárt, szigorúan őrzött Freedom Townba, hogy megtalálja Alex nevű unokaöcsét, kiderítse, mi a helyzet vele, majd alkalomadtán hazacsábítsa.
A játék úgynevezett "nyitott narratívát" használ. Ez azt jelenti, hogy a történetnek adott kulcspontjai vannak, melyek fejezethatárként is funkcionálnak, de kőbe vésett útvonal vagy szabott megoldási sorrend egy bizonyos pont után nincs. Hogy valakinek halált osztasz vagy végig észrevétlen maradsz, csak tőled függ. Egyedül az alaptérkép állandó, ami nem is véletlen: bármilyen megoldási metódust is választasz, némi térképismeret mindenképpen szükséges ahhoz, hogy eligazodj a bejárható útvonalak "sűrűjében", és megismerd a fontosabb helyszíneket.
Az egyik legfontosabb megemlítendő elem, hogy a game 19(!) különböző befejezést tartalmaz, melyek szinte mindegyike az általad megejtett cselekedetek függvényében alakul, emellett pedig jó pár dolgot a szoftver bizonyos paraméterek szerint generál, például különféle személyiségekkel ruházza fel a két szektavezért, máshová pozicionálja a kulcsfigurákat és kulcstárgyakat, a be- és kilépési pontot, valamint más kisebb változókat is átvariál.
Vannak a történetnek értelemszerűen olyan "rejtett" aspektusai is, melyek csak több végigjátszás, vagy szabott szekvenciák-feladatok teljesítése után mutatják meg magukat. (Ezekhez rendre trófea is kötődik.)
Vic megérkezik tehát a dzsungelbe, Freedom Town határába, mely nevével és vélt szellemiségével ellentétben nem egy igazi utópia: állig felfegyverzett, kérdezősködés helyett inkább azonnal tüzelő milicistából legalább annyi kóricál a területen, mint keményen dolgozó, vagy imádkozó szektatagból, és az általános paranoiának (xenofóbiának?) köszönhetően mindenki gyűlöli az idegeneket, szóval nem túl jó ötlet szem előtt szambáznod.
A kutatást-keresgélést ügyesen navigálva, óvatosan lopakodva, vagy harcolva is abszolválhatod: az őrök és polgárok esetében mindig egy legyezőszerű (lásd pl.: Metal Gear Solid) körcikk mutatja, merre néznek és meddig látnak el, valamit a cikk színe alapján az is tudható, hogy mennyire agresszív NPC-ről van szó.
A köztük való lavírozás teljesen egyértelmű mechanikával működik, azaz ha nem érinted a látómezőjüket, akkor bármit csinálhatsz, akár közvetlenül az orruk előtt is, ha viszont belegyalogolsz a mezőbe, élénk érdeklődést tanúsítanak és egy ideig követnek, vagy akár azonnal rád lőnek és üldöznek. Ilyenkor az elfutás vagy az elrejtőzés a megoldás - bár választható olyan (gyilkos) nehézségi fokozat is, melynél egyetlen találat halálos Vicre nézve és azt sem tudni, ki merre néz és meddig lát el.
Ellenlábasaidat szlalomozva kerülgetheted, hátulról orvul elkaphatod, megfojthatod vagy elkábíthatod, a testeket pedig arrébb cipelheted vagy elrejtheted, mondjuk ládákba vagy szekrényekbe. (A bekábított NPC-k egy idő után magukhoz térnek és riadtan segítségért futhatnak.) Választhatod persze a nyílt tűzharcot is, de az erősen limitált muníció, a melós célzás és a "golyóálló" ellenfelek miatt ez a megoldás is inkább csak kétségbeesett tűzoltásra jó.
Küldetésed különféle begyűjthető cuccok segíthetik. Ilyen például a helyi általános viseletnek számító dressz és az egyenruha, mely álcák addig élnek, amíg fel nem fedeznek / le nem lepleznek téged. Vannak emellett különféle fegyverek (döntően pisztoly és puska), mindenféle EÜ csomagok / ételek, kloroform a tartósabb kábításhoz, és olyan eszközök, melyekkel a települést behálózó riasztórendszer tönkretehető vagy deaktiválható.
A gyűjthető tárgyak másik fele az információk átadásához kötődik: akad egy halom feljegyzés és fotó, melyekből egyre inkább kibontakozik a misztikus és kifejezetten nyomasztó történet, emellett pedig vannak a küldetésekhez szükséges itemek és trófeás motyók is. A fő feladatok mellett akadnak olyan keresgélős szívességek is, melyeket egy-egy szereplőnek teljesíthetsz, ezek további befejezéseket nyithatnak meg és egyre jobban kibontják, tovább árnyalják a sztorit.
A game felülnézetes, mondhatni funkcionális megjelenítést használ, melyet némi vertikális térérzettel és az egyfokozatú ráközelítés funkciójával bolondítottak meg, melynek köszönhetően a kaland nem is néz ki olyan rosszul, amolyan jópofa.
A kezelés faék egyszerűségű, pontos és jól működik. A túlélés kellő óvatossággal (alapfokozaton) nem túl nehéz, azonban, ha véletlenül elkúrod és belefutsz egy nagyobb kalamajkába, hamar ólommal telepumpálva találhatod magad. Ez mondjuk nem minden esetben jelenti kalandod végét...
A game teljes szavatossága matematikailag valahol 8-10 óra körül lehet, ez azonban egy nagyon relatív érték. A térkép kiismerése után az első teljes végigjátszás akár negyed óra alatt is simán összehozható, de vannak ennél rövidebb és hosszabb útvonalak is. Menteni egyszer lehet és azt is csak kilépéssel, valamint minden befejezés után új save-et nyit a program, szóval összességében elég melós feladat újra és újra (és újra és újra és újra) lefutni ugyanazokat a köröket, megtenni ugyanazokat a lépéseket, valamint kiokoskodni, melyek azok a változók, amiket máshogy csinálva esetleg más megnyerés bontakozhat ki. Erre vonatkozólag egyébiránt a játék nem segít túl sokat, maximum annyit, hogy minden menet elején meg lehet adni, hogy már ismert, teljesen új, vagy random személyisége legyen-e a szektavezér párocskának.
A game egyik kifejezetten erős alkotóeleme az alaphangulata. Az már alig tíz perc játék után egyértelművé válik, hogy Freedom Townban valami nagyon nincs rendben. Minél többet játszol, minél több dokumentumot találsz meg, minél több kulcsfigurával beszélgetsz, minél több fura helyre tévedsz oda a dzsungelben, minél több meglepő eseménynek vagy szem- és fültanúja, annál erősebb lesz benned a kényelmetlenség érzése. Hogy pontosan mi történik ebben a hullaszagú utópiában, az sokáig maximum homályosan sejthető, de semmiképp sem levágható. Az első néhány, egymástól gyökeresen különböző végjátékot hozó megnyerés is valóban érdekes. De...
...de a 19 befejezés véleményem szerint eléggé túl van tolva. Tényleg fárasztó folyamatosan ugyanazokat a köröket lefutni, és ha esetleg elfajulnak a dolgok egy hiba miatt, baromira bosszantó és fárasztó újrakezdeni a gyakorlatot. Mivel olyan nagyon sokféle változatos tennivaló (kulcspont) azért nincs a kalandban, talán jobb lett volna inkább a lehetőségek számát növelni és a befejezésekét szűkebbre szabni. Engem például két teljesen más hangulatú ending után olyan nagyon már nem motivált a 17 darab másik kisakkozása. Az is segített volna, ha legalább mindig egy bizonyos mentésből folytatva nyithattam volna meg a hasonszőrű befejezéseket, ami talán egy kevésbé demotivált hangulatot hozott... volna.

Alapállapotban egy eléggé ötletes és izgalmas, kellemes bizonytalansággal átitatott játékról van szó, mely tényleg érdekfeszítő szituációba helyezi a playert, de ez a pezsgés nem tart ki a sztori teljes kiismerésig. A rövidre szabott etapok és a rengeteg ismétlődés, no meg az irracionális mennyiségű befejezés terhe miatt pár óra játék után valahogy súlytalanná, unalmassá válik a kaland. Sokkal bőkezűbben szórtam volna a csillagokat az Értékelőben, ha a játékélményt nem a megnyerések halmozása tenné teljessé.
Velem az volt, hogy körülbelül két napig és három befejezés előhúzásáig kitartott a lelkesedésem, de utána úgy voltam vele, hogy annyira már nem is érdekel, mit lehet ebből az egészből még kihámozni. Nem motivált tovább sem a sunnyogás sem a harc, csak minél előbb a sztori egy adott pontjához akartam érkezni, hogy ott valamit máshogy csináljak. Nem mondom persze, hogy ezzel végleg elengedtem a The Church in the Darkness-t, de nem is fogom kezem-lábam törni, hogy minden lehetséges aspektusából kiismerjem a sztorit belátható időn belül.
Amennyiben felkeltettem az érdeklődésed és vállalható számodra az 5990 forintos ár, bátran szállj be a buliba, olyan nagyon nem nyúlhatsz mellé, a game fogyasztható termék. Egyéb esetben várj egy sale-re.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Fellow Traveller
Fejlesztő: Paranoid Productions
Megjelenés: 2019.08.07.
Ár: 5990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 1.3GB
Web: http://www.paranoidproductions.com/church/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
3. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.08.27. 06:29:49
LV12
Válasz 2. martin üzenetére:
Szerintem teljesen kielégítő a teszt, számomra nem hiányzik semmi belőle. Még mindig jó olvasni a tesztjeidet. Köszi!
"Si vis pacem, para bellum."
2. martin  Főszerkesztő
2019.08.27. 01:10:22
LV27
Válasz 1. zodiac55 üzenetére:
Hogy tetszőik a teszt, minden kiderült?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.08.26. 21:49:41
LV12
Hű, ez a játék már régóta érdekelt, és csak megerősített a teszt is ebben. Annak ellenére, hogy tizenkilenc alkalommal soha a büdös életben nem fogom végignyomni, mindenképp érdekel.
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
The Church in the Darkness
Paranoid Productions / Fellow Traveller
ÁTLAGOS