PlayStation.Community

2019.08.22. 17:16 Kedvcsináló
24 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Pokoli nosztalgia.

Az id Software által jegyzett DOOM sorozat a videojáték történelem egyik legpatinásabb mérföldköve; ezt vitatni szerintem badarság lenne. Aki már akkoriban gémer volt, az 1000%, hogy minimum kipróbálta, de talán azt a kijelentést is meg merem kockáztatni, hogy a játékosok döntő hányadának egy életre szóló emlékei fűződnek hozzá. Nekem is: egyszer egy egész éjszakát végigdoomoztam úgy, erősen módosult tudatállapotban, hogy amikor a felkelő nap első hajlani fénye bevilágított a koromsötét iroda lazább ablakredőnyeinek rései között, nagyjából úgy tértem vissza a valóságba, mint amikor egy búvár kifogyott palackkal, az utolsó korty levegőjének elfogyasztása után fél perccel robban a vízfelszín fölé.
A DOOM sorozat klasszikus felvonásairól ugyanakkor azt is szokták mondani, hogy kávéfőzőn kívül már mindenre megjelentek kétszer, ami a franchise jelentőségét tekintve talán kissé pejoratív tartalmú örökzöld, viszont tulajdonképpen nagy igazságtartalmú észrevétel. Ennek tükrében jogos a kérdés: vajon tényleg kellett nekünk egy DOOM trilógia most PlayStation 4-re...?
DOOM (1993)

Az 1993-ban debütált DOOM az egész DOOM franchise-on belül is a legkultikusabb epizód, nem is véletlenül: amellett, hogy ezt a szoftvert tartják az FPS műfaj igazi ősapjának, a game nemes egyszerűséggel még "tökéletes játékkén" is aposztrofálható. Emlékszem, legjobb barátomnak, aki nagyjából az Atari 2600 óta van a hobbiban, viszont a mai napig egyszerűen képtelen bármilyen FPS-t irányítani (tipikus koordinálatlan padlótól-plafonig nézelődés, plusz tökéletes értetlenség, hogy a két kart hogyan kell szinkronban mozgatni) ez volt az egyetlen lövölde, amit képes volt valóban élvezni, olyannyira, hogy csak a DOOM miatt vett SEGA 32x-et.

Szóval ott tartottunk, hogy ez egy minden szempontból tökéletes játék, melynek PS4 verziója kompromisszummentes DOOM-élményt nyújt; valami olyat, amit az eredeti game megjelenésének idejében csak a 486DX2 tulajdonosok élvezhettek. A DualShock 4-es irányítás zökkenőmentes, a futási sebesség egyszerűen perfekt, a markánsan megszólaló zenék és dörgő hangok csuklóból hozzák az autentikus hangulatot, valamint abban az esetben, ha Hurt Me Plenty fokozaton indulsz neki a kalandnak, a kihívás is optimális. A hatalmas pixelorgia ellenére soha nem lesz olyan élményed, hogy valami ősrégi csotrogánnyal játszol, mert az agyad tudat alatt egészíti ki a démoni hangulatú látványt pengeéles, legalább 32K-s egésszé, és nagyjából 1 óra játék után azt is elfelejted, hogy ebben az FPS-ben a vertikális nézelődés, mint olyan nem létezik, valamint többet lősz hátrafelé araszolva de előre nézve, mint bármilyen más irányba. Igen, elfelejted, mert egy, a maga nemében tökéletes játékmechanika olajozottan működő fogaskerekévé válsz.

Most, 2019-ben már nehezen tudnám kifejteni, hogy akkoriban miért akartam a DOOM elátkozott bázisának ablakán kibámulva látható, számomra végtelenül misztikusnak tűnő pixel-hegy textúra képét mindenáron elmenteni háttérképnek; viszont most, hogy újra láttam a baljós, talán elérhető távolságban levőnek tűnő, de mégis végtelenül távoli szürke-fekete pixelcsúcsokat, újfent megdobbant a szívem. A csonka térképet nézve még 20+ év távlatából is emlékeztem pár titkos járat megfejtésére, és most is pont ugyanúgy felszökött a pulzusom, amikor a sörétes puska nem vitte el két lövésből a pink bikadémont, de azonnal eszembe jutott, hogy minigun kell a rohadéknak. Ehhez a kellemesen inspiráló nosztalgiához viszont biztosan az is kellett, hogy pár elhanyagolható interakciótól eltekintve több mint 2 évtizede nem találkoztam a DOOM-mal.

A PlayStation 4-es DOOM (1993) alaptartozékként jellemezhető tökéletességén túl további extrákat is kínál. Ez az Episode IV: Thy Flesh Consumed nevű DLC, mely 9 darab kiegészítő pályát tartalmaz, valamint a 4-playeres helyi deathmatch és a 4-playeres helyi kooperatív mód. A játéknak természetesen saját trófealistája is van.

(A szoftver ára a PlayStation Store-on mindössze 1529 Ft.)

DOOM II (Classic)

Az 1994-ben megjelent DOOM II sok tekintetben múlja felül neves elődjét, némi képzavarral élve mégsem tudnám pont annyira tökéletes, vagy esetleg "még tökéletesebb" játéknak mondani, mint az eredeti DOOM-ot. A D2 ugyanis hiába ad még izgalmasabb narratívát a kvázi léejtőszerű pokolutazásnak, kínál duplacsövű shotgunt a gyilkoláshoz, valamint sorjáz nagyobb és titkokkal gazdagabban megtömött pályákat felfedezésre, a mennyiségbeli és méreti növekedéssel valahogy számomra a jellegzetes mechanika már említett tökéletessége is csorbát szenvedett... melynek eredménye egy nagyjából 90%-os játékélmény, ami azért testvérek között is kiváló eredmény.

A D2 összességében nagyobb, rágósabb, melósabb falat, mint az első etap, de pont ez adja a game utánozhatatlan hangulatát, és talán ezért tudott a folytatás ugyanolyan kult-státuszba kerülni a rajongók szívében. A pályák hosszabbak, többet kell meglelni a továbbjutáshoz kellő kulcsokból és kapcsolókból, és persze számosabb ellenféllel találkozol. A keresgélés közben könnyebb elveszni, urambocsá' elakadni, a "logikai fejtörőként" leírható feladatfajták sem annyira könnyen adják a megfejtést, mint 1993-ban. Ezzel együtt a kihívás egésze is súlyosabbá válik.
A többletsúllyal járó teher a player vállára telepedve eleve egyértelműen sötétebbé teszi a második pokoljárást, amit a már említett, komplexebb narratíva is fokoz. A D2 bugyraiba egyre mélyebbre merülve, egyre több vért kiontva és egyre több hullát hátrahagyva szinte a bőrödön érzed azt, hogy innen már nincs visszaút, ami a játék egyik legerősebb hangulati eleme.
A nagy utazást húsba vágó sebeket ejtő töviskoszorúval megkoronázó, minden túlzás nélkül ZSENIÁLIS (így, nagybetűvel) végjáték a maga nemes egyszerűségében is utánozhatatlanul letaglózó, mely garantálom, hogy kitörölhetetlenül ég bele minden erre fogékony játékos agyába, az örökkévalóságig... és hidd el, ha elég sok idő telt el azóta, hogy utoljára láttad, most is gyorsabban fogod kapkodni miatta a levegőt.

A PlayStation 4-es DOOM II (Classic) modern FPS-eket megszégyenítő és kedélyborzoló hangulatán túl más extrákat is kínál. Ez a The Master Levels fantázianevű DLC, mely 20 további, gondosan válogatott pályát ad az alapjátékhoz, valamint a 4-playeres helyi deathmatch és a 4-playeres helyi kooperatív mód. A játéknak természetesen saját trófealistája is van.

(A szoftver ára a PlayStation Store-on csak 1529 Ft.)

DOOM 3

A 2004-ben PC-re, majd 2005-ben Xbox-ra kiadott DOOM 3 (PlayStationre az akkori konzolpiaci viszonyoknak "hála" nem jött ki) egyértelműen a "fekete ló" a DOOM franchise történelmében. Mondják-mondták is rá, hogy "ez a játék már nem DOOM", ami persze hülyeség - hisz miért ne lenne DOOM egy olyan kaland, ami a DOOM világában játszódik, doomosan sötét és rémisztő, doomos a főhőse, doomos szörnyek vannak benne, és ugyanaz az id Software bábáskodott felette, mint két elődjén?

Nos, ami a DOOM 3-ból hiányzik, vagyis mondjuk inkább úgy, hogy nincs már meg benne, az az autentikus DOOM-mechanika. A D3 ugyanis "modern kori" köntöst húzott a klasszikus dodzsem-szisztémára és horrorisztikus kalandelemekkel bővítette a strafing / straferunning alapú játékmenetet, ami akkoriban olyan szinten gyökeres paradigmaváltásnak számított, mint amilyen különbség mostanság van mondjuk egy hagyományos és egy PSVR rendszerű FPS között. Jó, jó, valahol ugyanaz, de mégis teljesen más.
Marhára érdekes egyébként, hogy míg a D3 tulajdonképpen egy csomó aspektusból - kikerülhetetlenül - modernizálta a DOOM franchise-t, valahogy mégsem tudott érdemben hozzátenni ahhoz; sőt, inkább elvett belőle. Pontosan ugyanúgy járt, mint Damien Forrestal hazánkban 1995-ben megjelent DOOM-regénye, A Pokol kapui (Valhalla Páholy), ami alaptémájának köszönhetően értelemszerűen igen élénk érdeklődést váltott ki a gémerekből, mégsem lett belőle kult-olvasmány... talán azért, mert a nehézkes szövegezésű, lefordíthatatlannak és ezért kényszeredettnek tűnő kifejezésekkel teli regény abszolválása után a legtöbben inkább ürességet éreztek a jóllakottság helyett.

Nekem nem igazán tetszett akkoriban a DOOM 3, és most sem kedveltem meg. A nagyon kezdetleges és gumibabaszerű karakterábrázolás az én ízlésemnek kifejezetten visszataszító, a legkevésbé sem nosztalgikus, sokkal inkább gagyi hatású. Ettől függetlenül azonban nem merném azt mondani, hogy a D3 egy égetnivalóan rossz játék: ez egy doomos felhangokkal felütött, horrorisztikus, paráztatós, mászkálós lövölde, mely néha túl sötét, néha túl lassú, mégis kerek, akcióban bővelkedő történet prezentál... azaz nyomokban eredeti doomos összetevőket tartalmaz.

A PlayStation 4-es DOOM 3 a történelmi korszakváltás bemutatásán és némi rémisztgetésen túl más extrákat is kínál. Ezek a Resurrection of Evil és a The Lost Missions DLC csomagok. A játéknak természetesen saját trófealistája is van.

(A szoftver ára a PlayStation Store-on 3090 Ft.)

Pisztoly... puska... boxer... ÜSS!

A DOOM trilógia tehát minden más géptípus után immár PlayStation 4-en is élvezhető... a kávéfőző kivételével. Mivel a 3 epizód csak külön-külön vásárolható meg, szerintem mindenki el tudja dönteni, hogy mennyire és milyen formában kíván megmártózni a vértől iszamós nosztalgia habzó bugyraiban... ha egyáltalán kíván. Önfeledt szórakozásra az elsőt, mély merülésre a másodikat, történelmi ismereteid kiegészítésére pedig a harmadikat ajánlom.

(A játékokat a magyar forgalmazó Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
24. jankibaszott  PlayStation.Community tag
2019.09.03. 17:01:29
LV3
Válasz 23. ColdHand üzenetére:
Joel és Nathan itt játszanak vele egy kicsit: https://www.youtube.com/watch?v=QjGZCbpkkHk

Egyszer lehet neki ülök majd újra, csak.. igazából pont elkapott a Doom mánia. Most egyelőre az elsőt játszom, de.. wow! Teljesen kimaradt ugye, egyrészt baromi jó, másrészt meg meglehetősen addiktív.. arról nem beszélve, hogy ma hajnalban amikor játszottam még rendesen ki is creepelt.. nem számítottam rá.. és hogy 93-as.. már most tudnék áradozni :D :)

A Resurrection pedig kimaradt nekem, keresek majd róla videót, anno magazinban láttam csak régesrég, hogy létezik.
PSN ID: jankibaszott
23. ColdHand  Szerkesztő
2019.08.28. 18:59:07
LV22
Válasz 22. jankibaszott üzenetére:
Annak idején tetszett, de idegesítő is volt, számomra nem kicsit. Jelzi az ellenfelet, de nem látni, beláthatatlan pályák, genyán adagolt ellenfelek, stb.
Ami para volt anno Alien játékban, az a Resurection volt.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
22. jankibaszott  PlayStation.Community tag
2019.08.28. 14:16:55
LV3
Válasz 21. ColdHand üzenetére:
Mert para vagy mert annyira gagyinak tartottad ? :D

Kipróbáltam tegnap végül az I & II-t és egészen tetszett, de furcsa kicsit úgy, hogy nincs múltam velük. Számtech órákon kár, hogy nem volt fenn gépen :D
PSN ID: jankibaszott
21. ColdHand  Szerkesztő
2019.08.27. 22:01:57
LV22
Válasz 20. jankibaszott üzenetére:
Alien Trilogy... álmaimba se jöjjön elő mégegyszer! :D

PS4-en pöpecül fut a D3 BFG.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
20. jankibaszott  PlayStation.Community tag
2019.08.27. 21:53:10
LV3
Vicces, hogy jó szokásomhoz híven le vagyok maradva, de mostanság többször előjött, hogy ténylegesen elkezdjem/pótoljam (ha lesz időm) a BFG Edition-t PS3-on. (van egyébként bármi különbség ?) Megvéve már megvan Store-n, szintén potom pénzért.

Illetve még idetartozhat az, hogy számomra az első és második teljesen kimaradt ám nem tudom, hogy játszott-e itt bárki közületek az Alien Trilogy-val PS1-en ? Mechanikailag szerintem hasonló mint az I & II és anno egy nosztalgiázás során az egész valahogy nagyon elkapott. Megvolt az a bizonyos gamefeel + meg volt a maga hangulata annak is, hogy azt hiszem akkor még tán nem volt memory card, de volt viszont egy beépített password rendszer legalább :D
PSN ID: jankibaszott
19. Lackooo  Hackerman
2019.08.26. 22:11:12
LV16
Ja, természetesen a Wolfenstein pályákból a cenzúrázott fosok vannak benne...
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
18. Greg  PlayStation.Community tag
2019.08.23. 22:20:13
LV25
Válasz 7. Burzum üzenetére:
Na erről van szó. Én is ezt mondom.
LV426
17. Greg  PlayStation.Community tag
2019.08.23. 22:18:15
LV25
Válasz 2. VictorVance üzenetére:
Szuper jó a Doom 3, ne hagyd ki.
LV426
16. Lackooo  Hackerman
2019.08.23. 21:25:52
LV16
Válasz 9. ColdHand üzenetére:
Nem baj, azért behúztam az 1.-2. részt ezeröccázé, ennyiért ingyen volt, elkúpozgatunk vele. De remélem azért majd lesz javítás valamikor...
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
15. martin  Főszerkesztő
2019.08.23. 19:18:47
LV27
Válasz 14. ColdHand üzenetére:
Hát, lehet 5:3 a 4:3 helyett, de én pl. észre sem vettem.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
14. ColdHand  Szerkesztő
2019.08.23. 17:25:02
LV22
Válasz 13. martin üzenetére:
Az első és a második.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
13. martin  Főszerkesztő
2019.08.23. 17:20:48
LV27
Válasz 12. ColdHand üzenetére:
Melyik epizód?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
12. ColdHand  Szerkesztő
2019.08.23. 16:52:58
LV22
Válasz 11. martin üzenetére:
Horizontálisan kicsit széthúzottabb, mint anno PC-n.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
11. martin  Főszerkesztő
2019.08.23. 16:17:25
LV27
Válasz 9. ColdHand üzenetére:
Mi a gond a képaránnyal?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
10. ColdHand  Szerkesztő
2019.08.23. 16:05:53
LV22
Válasz 6. martin üzenetére:
Engem se zavart semmi, még az elemző videó megtekintése után sem. Ilyenre sikerült. Ezerötccázé ajándék. :)
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
9. ColdHand  Szerkesztő
2019.08.23. 16:02:51
LV22
Válasz 8. Lackooo üzenetére:
A képarány az egyetlen, ami lejött, arra csak legyintettem és átállítottam a tévét. :)
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
8. Lackooo  Hackerman
2019.08.23. 15:21:00
LV16
Válasz 4. ColdHand üzenetére:
Nekem pl. doomguy széthúzott kövér feje azonnal feltűnt, (ugye rögtön feltűnik, hogy nem 4:3 a képarány) meg a zene sebessége. :D
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
7. Burzum  PlayStation.Community tag
2019.08.23. 14:11:01
LV2
Az első Doom-ot még a csonkolt SNES verzióban nyomtam és marha jó volt még úgy is.:) A D2 kimaradt, viszont a D3-at és a ROE kieget sokat nyomtam PC-n. Igazándiból ha választanom kéne, inkább a D3 vonal volt a számomra jobban bejövős, hisz anno rohadt félelmetes volt a sötétben lövöldözni, főleg, hogy zseblámpázás közben nem volt lövés.:)
A két első részből sztem két pályát se bírnék már letolni, viszont a D3-at lehet végigcsapatnám...
6. martin  Főszerkesztő
2019.08.23. 10:01:44
LV27
Válasz 4. ColdHand üzenetére:
Nem találkoztam semmi zavaró dologgal.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2019.08.23. 09:30:05
LV5
Anno készítettek a csehek egy Porno Doom-ot is (mod), kölyökként sikítottunk ahogy kezünkben a duplacsövű farokkal kimeszeltük a pokol kapuit..

Pont a Doom3-at tolom, annak a portja tökéletes lett, a gumibaba itt is gáz de azon kívül még ma is megállja a helyét.
..loading, please wait..
4. ColdHand  Szerkesztő
2019.08.23. 03:19:05
LV22
Válasz 1. Lackooo üzenetére:
Sajnos tényleg nem a legjobb port, ami a D1-et, és D2-t illeti (kifelejtetted a képfrissítést), de ez csak akkor tűnik fel, ha az ember megnéz egy ilyen elemzést.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
3. Dzson  Szerkesztő
2019.08.22. 23:27:23
LV6
D2-t megvettem, 1 és 3 nem igazán érdekel.
"Miféle mű kutyakaki...?" (Top Secret)
2. VictorVance  Szerkesztő
2019.08.22. 23:10:19
LV18
Az első két rész nekem már túl retro, viszont a harmadikat mindenképpen beszerzem majd PS4-re is, attól függetlenül, hogy egyáltalán nem a kedvenc játékom, sőt, még mindig ambivalens érzéseim vannak vele kapcsolatban.
Örülünk?
1. Lackooo  Hackerman
2019.08.22. 21:12:35
LV16
A legelcseszettebb port amit valaha láttam. Felbontás gatya, képarány gatya, zene gatya. Ajánlom a DF elemzést.
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
THE OUTER WORLDS (PLAYSTATION 4)
2019.12.09. 19:02 Játékteszt
14 hozzászólás
Szerző: MolonLave
A lelkem (és a testem, meg úgy mindenem) a vállalatot illeti meg.
Yakuza 4 Remastered (PS4, PSN)
2019.12.09. 11:59 Kedvcsináló
2 hozzászólás
Szerző: GrayFox
A négyfejű sárkány.
Door Kickers: Action Squad (PS4, PSN)
2019.12.06. 12:18 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Szolgálunk és rád rúgjuk az ajtót!
Paper Dolls Original (PS4, PSN)
2019.12.04. 18:36 PlayStation Network
11 hozzászólás
Szerző: Petunia
Rettegés a Csing-dinasztia korából.
Woodle Tree Adventures Deluxe (PS4, PSN)
2019.12.04. 18:26 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Melyik a legkisebb favicc? A fűrészpor...
TERMINATOR: RESISTANCE (PLAYSTATION 4)
2019.12.02. 14:09 Játékteszt
12 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Trashminátor.
Indivisible (PS4, PSN)
2019.12.01. 14:11 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Kezdünk egy kicsit túl sokan lenni.
Ling: A Road Alone (PS4, PSN)
2019.12.01. 11:29 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: MrZ
Magányos délutáni séta.
Rebel Cops (PS4, PSN)
2019.11.30. 12:37 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A szükség törvényt bont.
Aggelos (PS4, PSN)
2019.11.28. 19:56 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Pixelhős a poligonkorban.