PlayStation.Community

2019.07.31. 20:17 PlayStation Network
5 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Számlával vagy anélkül?

A különféle gazdasági szimulációs játékok gyakorlatilag már a videojátékos hobbiba csöppenésem kezdeti szakasza óta izgattak, azonban sokáig csak távolról csodáltam a zsánert. A C64-es / amigás / DOS-os időkben ugyanis az ebben a kategóriában induló alkotásoknak "nem igazán volt grafikája", én meg látványcentrikus playerként nem tudtam elképzelni, hogy egy olyan játékkal nyomuljak, melyben csupán változó táblázatok és számok jelenítik meg azt, hogy eladtam 100 kiló gabonát.
A nagy dilemmát végül a csodálatos és zseniális Harvest Moon széria konzolos megjelenése oldotta fel, mely számomra ezt az egész "gazdálkodósdit" végül fogyaszthatóvá avanzsálta.
PlayStation 4-en hála' istennek meglehetősen sok kisebb-nagyobb gazdasági szimulációs / craftolós / kereskedős game elérhető, melyek közül párat már teszteltem is itt a PSC hasábjain. Az egyik legújabb ilyesféle szoftver, a kínai-amerikai gyártású My Time at Portia például kiváló példa arra, hogy milyen elképesztő, AAA-kategóriás játékokat lazán sarokba térdeltető gazdagságú rendszerrel képes egy ilyen kis fél-indie mütyür ezt a játékkategóriát prezentálni.

A Portia ugyan cseppet sablonos felütéssel kezdi a kalandot - miszerint mi apánk régi műhelyének örököseként és új tulajdonosaként érkezünk a távoli régióba -, de maga az alaphelyzet már sokkal izgalmasabb.
Láthatjuk, hogy valamikor a távoli jövőben vagyunk, egy kortalannak tűnő "boldog békeidős" érában, valamiféle apokalipszis után. A tájat egy rég letűnt hi-tech kor romjai színesítik, felhőkarcolók és egyéb modern építmények növényekkel gazdagon benőtt sziluettjei magasodnak a távolban, melyek éles kontrasztban állnak a barokkos jellegű kisvárosi jelennel.
Erről az "eseményről" a játék legelején az ég világtájon semmi sem derül ki, de a beszélgetések során összecsipegetett infómorzsák egy súlyos, gyilkos robotokat is említő kataklizmára engednek következtetni, melynek eredménye lett ez az új, szigorú törvényekkel működő világ. Bár sokáig úgy tűnik, nem ez, a történelmi események megismerése a kaland fő csapásvonala, a lassacskán csepegtetett adalékokból végül egy kifejezetten érdekes szituáció rajzolódik ki, mely korrekt hátteret rajzol a könnyed hangulatú game mögé.
A több lábon álló Portia számomra legizgalmasabb összetevője naptári rendszere. A pergő órák (kb. 4 másodperc alatt fut le 1 perc) mellett értelemszerűen a napok, hetek és hónapok is szépen forgácsolódnak, s velük változnak az évszakok, plusz ráadásként még az időjárás is igazodik a kalendáriumhoz. Ez a kis feature egész egyszerűen fantasztikus színezetet ad a kalandnak!
Egyfelől ugye minden "tevékenységhez" - legyen az craft vagy akár vetemény - idő kell, ami közvetlenül befolyásolja manufaktúránk eredményességét. Másfelől a naptár önmagában is életre kel, méghozzá temérdek változatos, érdekes és kedves "eseményen" keresztül, mely "eventek" között a szezonális fesztiváloktól kezdve a hivatalos vagy közösségi megmozdulásokig minden megtalálható. Mivel a game ezen része gyakorlatilag tőlünk függetlenül folyik, ergo kizárólag rajtunk múlik, hogy részei leszünk-e az eseményeknek, vagy sem, rendkívül életszerűvé válik a szimuláció.
(Egy vicces példa: levél jön a polgármestertől, hogy 2 hét múlva közösségi ajándékozási nap lesz, ha van kedvem, csináljak evalami cuccot és adjam le a hivatalban. Először letojom a dolgot, mert más projektben vagyok benne, amúgy szorít az idő. Később észbe kapok, kínomban csinálok gyorsan egy ládát, azt ajánlom fel. Egyszer csak eljön a nagy nap, én épp a városban missziózom vadul, mire léghajók jelennek meg az égen és tucatszám ajándékcsomagokat szórnak az égből. Tétován odamegyek az egyik szalagos dobozhoz, kibontom, pont valami olyan cucc van benne, ami épp kell egy munkámhoz. Gyorsan elkezdem beharácsolni a többi csomagot is, mire beözönlik a város teljes lakossága és mindenki vadul pankrációzik az ajándékokért. De láttam egyszer egy olyan horgászversenyt is, ahol a résztvevők összeverekedtek a random megjelenő mobokkal, amik pont az event helyére spawnoltak, meg egy bokszolós sporteseményt, ahol fogadni lehetett a győztesre. Zseniális!)

Itt említeném meg a Portia másik pazar alkotóelemét, a társasági életet.
A városban és környékén vagy 100 egymástól teljes mértékben különböző(!!!) figura él. Igen, jól olvastad: itt nincsenek klónok. Mindenki más és más, kívül és belül egyaránt, fizimiskában és habitusban is. A legtöbb lakosnak saját háza is van, ahová be is térhetünk! Az csak egy dolog, hogy mindenkivel saját személyes kapcsolatot alakíthatunk ki és az sem meglepő, hogy szinte mindenkivel üzletelhetünk, de az már igencsak izgalmas, hogy akár szerelemmel-házassággal kecsegtető románcokba is bonyolódtunk, vagy szupercuki kisállatokat fogadhatunk otthonunkba.
A városlakók egyébként vígan élik saját életüket és nem idióta droid módjára kóricálnak a semmiben: dolgoznak, alkotnak, lazulnak, és persze az évszakhoz, vagy az aktuális eseményekhez igazodva hepeningeken vesznek részt. A game ezen része egyébként szintén egészen szokatlan, teljesen valósnak ható dolgokat képes lemodellezni, melytől ez a mikróközösség-szimuláció meglepően változatossá és valóságossá válik.
Hősünk létrehozása után azonnal elkezdhetjük a munkát. Miután regisztráltuk magunkat a városka polgármesterénél és kiváltottuk az ipart műhelyünk felvirágoztatására, kismillió feladatot és megbízatást vállalhatunk el. A játék ezen része nagyjából ugyanazt nyújtja, mint minden hasonló "craftolós" szimuláció, talán annyi különbséggel, hogy hamar szembetűnővé válik: itt minden egyes részletből sokkal-sokkal több akad, mint általában, valamint a rendszer mögött álló mechanika is fényévekkel komolyabb annál, mint amit egy videojáték általában felmutatni szokott.
Minden egyes munkafolyamathoz, azaz a komponensek, összetevők és alkatrészek előállításához vagy megmunkálásához dedikált gépet kell építenünk, emellett szükség van összeszerelő részlegre is, és persze az alapanyagok beszerzése is a mi feladatunk, a farönköktől elkezdve az érceken át egészen az állati eredetű anyagokig. Mivel a termelés minden esetben és minden formájában időfüggő, hamar eljuthatunk oda, hogy a lefoglalt és "ketyegő" masinák kiváltására újabb és újabb gépeket építünk, amitől vállalkozásunk egyre terjedelmesebbé válik. Nem túlzás, hogy aki komolyabban beleássa magát ebbe a kalandba, az egy idő után egy egész gyártelepet birtokol majd, a hozzá tartozó termelőszövetkezettel és vendéglátóipari létesítményekkel együtt!
Az alapanyag - idő - pénz szentháromsága a teljes manufakturális folyamatot nagyban meghatározza. Amíg leterhelt gépeink zakatolnak, elmehetünk alapanyagokat gyűjteni, fát vágni, bányászni, horgászni, vagy csillámf@szlámákat bundájukért agyonverni. Fejleszthetjük workshopunkat, süthetünk-főzhetünk, kirándulhatunk, rejtett ládák után kutathatunk, új küldetéseket kereshetünk, barátkozhatunk, vagy várhatjuk, hogy elteljen a hétvége, amikor a zárva tartó polgi-hivatalban nem adnak új megbízatásokat.
Az egész rendszer annyira félelmetesen életszerű, hogy még bányahasználati díjat és iparűzési adót is rendszeresen fizetnünk kell, és ezen két meglepő szabály csak a jéghegy csúcsa a tényleg számtalan apró befolyásoló tényező örvényében.

A szabadon koordinálható vállalkozói életvitel mellett (mely természetesen nem csak anyagbeszerzésből és ipari jellegű termelésből áll, hanem mezőgazdasági munkából és állattenyésztésből is!!) van a játékban egy kötött történeti szál is, mely egyfajta karrier-módként üzemel. Ennek során adott projektek megépítésével, karakterünk erőnléti szintjének felfejlesztésével, valamint egyre újabb, egyre távolibb területek felfedezésével, valamint speciális ereklyék felkutatásával tudjuk továbbgörgetni az egyre inkább kibontakozó sztorit.
Ehhez társul a pusztakezes és fegyveres harc is, mely során barátságos és barátságtalan lényekkel kell megküzdenünk.
Vannak emellett különböző ügyességi és gyorsasági minijátékok is.
Akinek erre van ingerenciája, a pénzkeresés mellett karakterét és életterét is a végtelenségig dekorálhatja és kozmetikázhatja. Érdekesség, hogy bizonyos otthonfejlesztési lépésekkel pozitív irányban befolyásolhatjuk termelékenységünket.
A Portia technikai jellemzőit tekintve rendben van. Jó ránézni a játékra, a táj és a figurák kellemesek, azonban a grafikai részletek összességében kissé elnagyoltak, mint egy kisebb költségvetésű animációs filmben. Vannak mondjuk kifejezetten gyenge elemek is, például a bányák, melyek inkább csak funkcionális megjelenítéssel bírnak. A napszak, évszak és időjárás változás sokat dob az összképen.
A zenék hangok változatosak és vidámak.
A kezelés meglehetősen komplex és nem is mindig egyértelmű. Bizonyos opciókat egyáltalán nem említ a program, ezekre sajnos magunktól kell rájönni. A több száz tárgyat tömörítő inventory-menedzsment néha kifejezetten idegölő. A temérdek funkció miatt érdemes a játék saját Wiki-oldalát böngészni, ahol minden problémás kérdésre választ találsz.
Szavatosság terén nehezen tudnék pontos adatot mondani, de biztos vagyok benne, hogy a Portia hónapokig a képes lekötni a playert, mely in-game időben mérve egyenesen éveket jelent.

Összesítve: a Portia lehetőségeit és komplexitását tekintve röhögve gyűr maga alá AAA-kategóriás címeket. Ez egyszerre az előnye és kissé talán a hátránya is a szoftvernek, ugyanis ezt a játékot nem igazán lehet csak úgy "játszogatni", itt tényleg keményen melózni és folyamatosan koordinálni kell a sikerért és gyarapodásért. A kötetlen gazdasági szimuláció és a kötött sztori-szál között remekül lehet egyensúlyozni. A naptárrendszer telitalálat, a közösségi élet pedig nagyban színesíti a dolgos hétköznapokat. A hangulat alapvetően vidám és szórakoztató, ugyanakkor a menedzsment sokrétűsége rendszeresen idéz elő amolyan "nem tudom már fejben tartani a dolgokat, szétszakadok" helyzetet.
A játékot a "gyerekfilmes" külső ellenére inkább olyanoknak ajánlom, akik a kőkemény craft-szimulációkat szeretik és akár hetekig-hónapokig képesek fáradhatatlanul melózni egy ilyen virtuális világban.

Kiadó: Team 17 Digital LTD
Fejlesztő: Pathea
Megjelenés: 2019.04.16.
Ár: 5990 Ft digitálisan kedvezménnyel, 9990 Ft pedig lemezesen a PlatinumShopban
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 2.3 GB
Web: https://www.pathea.net/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
5. martin  Főszerkesztő
2019.08.07. 00:20:46
LV27
+1
Válasz 4. Nova üzenetére:
Harmadik sor harmadik kép. Bokszkesztyűben.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Nova  vas Normandy
2019.08.06. 23:24:48
LV13
"csillámf@szlámákat bundájukért agyonverni"
Ez meggyőzött.

Viccet félretéve, eddig is érdekelt a játék. Valamikor tuti beszerzem.
(de most bőven akad játszani való)
" I'm my own worst enemy "
3. martin  Főszerkesztő
2019.08.03. 22:46:36
LV27
+1
Köszönöm, hogy elolvastátok. Egy dolgot nem írtam le, hogy a sztori és a hangvétel nem gyerekes.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.08.02. 10:54:34
LV17
+1
Klassz, szívesen kipróbálnám. :) Köszi!
psn/sen id: pcpmate
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.08.02. 09:31:57
LV12
+2
Baromi jól hangzik, a jövő egy bizonytalan pontján remélem találkozom vele.
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
My Time at Portia
Team 17 Digital LTD
REMEK