PlayStation.Community

2019.09.04. 16:50 PlayStation Network
13 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Értékeld a cikket!
A fapados babaházban nem várnak csodák.

Több mint két évtizedes videojátékos pályafutás után azt hiszem, vagyok már annyira tapasztalt „öreg róka”, és áll már mögöttem egy olyan komoly gamer-életút, amelynek okán erős ellenérzésékkel, vagy legalábbis enyhe kétkedéssel viseltessek azon stuffok irányába, amiknek elindításakor rögtön a hangzatos, ámde legtöbb esetben csak üres marketing-fogás céljából beiktatott „based on true story”, azaz az „igaz történet alapján” című szöveg fogad. Persze azzal az égvilágon semmi baj nincs, ha a tárgyalt cucc például egy világháborús témájú, vagy valamilyen más történelmi korszakba ellátogató játék, de amikor már a horror-zsáner is ehhez az eszközhöz nyúl, az véleményem szerint jóval túlmutat a jó ízlés határain – értem én, hogy ez biznisz és kell a pénz, de hát akkor is!
És bár manapság az internet korában bármit azonnal kideríthetünk maximum négy kattintással, mégis rengetegen dőlnek be az ilyesminek. Arról már nem is beszélek, hogy az ismerősi körömben is rengeteg olyan ember volt, aki annak idején teljesen meg volt győződve róla, hogy pl. a Blair Witch vagy a Paranormal Activity is valóság, és nem egy színészekkel megrendezett, fiktív sztori.
De most nem ez a fontos, a lényeg: menő ez, meg minden, de ez az egy mondat sajnos már azelőtt elárul valamit az adott produkció színvonaláról és minőségéről, mielőtt még egyáltalán saját szemével megtapasztalná az ember, hogy valójában milyen is. Ezért, amikor jelen tesztem alanya, a Dollhouse első néhány percében rögtön felvillant az előbb említett felirat, már tudtam, hogy ennek nagy eséllyel nem lesz jó vége – főleg, hogy amennyire a játékról kiadott előzetesekből leszűrtem, ha nem is horror ez, de minimum egy sötét pszichológiai thriller.
A stuff tehát igaz történeten alapul, miközben amúgy olyan dolgok vannak benne, amiknek… nos, ha van is valamennyi alapjuk, az hétszentség, hogy nem így zajlott le a valóságban, erre a komplett képregény-gyűjteményemet feltenném. Őszintén szólva egyáltalán nem néztem utána ennek, egyrészt nem izgatta különösebben a fantáziámat, másrészt, amint az később kiderült, maga a játék is valami annyira bosszantóra és gyengére sikeredett, hogy két óra után már a pokolba kívántam az egészet, nemhogy nekiálljak kutatómunkát végezni vele kapcsolatban.
A Dollhouse lényegében egy misztikus és félelmetes (illetve inkább annak beállított) FPS, amelyben egy Marie nevű nyomozó elméjének legmélyebb bugyraiba nyerhetünk betekintést. A főhősnő amnéziában szenved, így elméjének labirintusában járva kell visszaszereznünk az emlékeit, és felfedni az igazságot lánya haláláról. A labirintus nem csak átvitt értelemben az, ténylegesen egy számtalan útvonallal és ide-oda kacskaringó járatokkal teli átláthatatlan útvesztőben bolyongunk: elsődleges feladatunk, hogy összerakjuk Marie memóriájának a darabjait, ennek segítségével pedig megszerezzük a kulcsokat, amelyekkel kinyithatjuk a zárt ajtókat, ami a következő véletlenszerűen generált labirintusba vezet.
Az emlékek a különböző filmtekercseket tároló dobozokban találhatóak meg, ezek összegyűjtésével minden szint végén kapunk egy filmet, ami Marie emlékeiből tevődik össze. Ezek a filmek aztán egy titokzatos kritikushoz kerülnek, aki erőfeszítéseinket tapasztalati pontokkal jutalmazza. A skillekre már csak azért is szükség lesz, mert segítségükkel könnyebben megtalálhatunk dolgokat (a pályákon sok hasznos tárgy van szétszórva, ami segíti a továbbjutást és a túlélést), de egyébként a Dollhouse nem csak sima mászkálás. Egy rejtélyes lény is folyamatosan a nyomunkban jár, plusz egy rakás próbababa – utóbbiak csak akkor mozognak, ha nem nézünk rájuk.
Mondanám, hogy itt kezdődnek a bajok, de a játék kezdettől fogva valami borzalmas minőséget képvisel, amin a további hülyeségek csak még jobban rontanak. A bábuktól néha alig lehet mozogni, a pályák néhány apróbb, teljes mértékben elhanyagolható különbségtől eltekintve szinte hajszálpontosan ugyanolyanok, emiatt a játékmenet is fárasztóan repetitív, minden következő fejezet olyan, mint az előző. Hiába nyomod a megfelelő gombokat, a karakter csak hosszú másodpercek múlva reagál, már ha egyáltalán reagál valamit. Sprintelés opció van, csakhogy még sincs, mert gyakorlatilag sohasem működik. Ha Marie meghal (és higgyétek el, a bosszantó hibák miatt nagyon-nagyon sokszor meg fog halni), akkor az egész fejezetet kezdheted elölről, akkor is, ha már a végén jársz. Viszont néha halvány lila fogalmad sincs, merre jársz, mivel a lámpádba elem kell, de ha találsz is, percek alatt lemerül, anélkül pedig szó szerint szart se látsz.
A játékban van egy „Voyeur”-nak elnevezett könnyített mód, ami lényegében annyit jelent, hogy a végigjátszás során nem tudsz meghalni. Csak a fejlesztők tudják, hogy erre mégis mi a jó fenének volt szükség, bár, ha azt nézzük, hogy a harmatgyenge gameplay, a borzalmas irányítás és az egyéb bugok miatt a játék elég gyakran majdnem hogy játszhatatlan, talán csak szegény playereket akarták megóvni az agyérzéstől.
Nem nehéz ítéletet mondani a Dollhouseról: kőkemény 1 csillagos stuff, olyan ordas nagy problémákkal, amiket érthetetlen, hogy nem vettek észre, és javítottak azelőtt a szakemberek, hogy kiadták volna a terméket a kezeik közül. A grafikáról már nem is beszélnék sokat, a szemcsés, fekete-fehér stílus (amelyben a kulcsfontosságú elemek nagy ritkán színesen jelennek meg) alapjában véve nem lenne rossz, jól tükrözné a film noiros vonalat, ugyanakkor a szegényes kidolgozásnak és a gyakran előforduló totális sötétségnek köszönhetően rémesen sematikus és zavaró az egész.
Talán a hangzás és a zene, amit egyedül értékelni lehet: az ’50-es évekre (ugyanis akkor játszódik a történet) jellemző muzsika nagyon kellemes, az alaphangot remekül meg is adná, ha a cucc többi része is megfelelően szuperálna.

A Dollhouse egy borzalmasan félrement projekt, akárhogy is nézzük. Mert oké, egy indie-cucctól amúgy sem várnak túl sokat az emberek – sokszor még érthető is, hogy miért nem ad annyi élményt, mint egy tripla A-kategóriás cucc. Nincs is ezzel különösebb baj, de a szerényebb lehetőségek nem egyenlőek azzal, hogy maga a produktum is csapnivaló minőséget képvisel – sőt, nemegyszer inkább ennek ellentéte bizonyosodok be.
A Dollhouseban viszont az égvilágon semmi olyan nincs, ami csak egy kicsit is értékelhetővé tenné az összképet – és olyan sem, amely miatt fél óránál többet töltenénk vele.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: SOEDESCO
Fejlesztő: Creazn Studio
Megjelenés: 2019.05.24.
Ár: 11990 Ft
Játékosok száma: 1, Online: 2-8
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 3.3GB
Web: https://soedesco.com/games/dollhouse/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
13. Lackooo  Hackerman
2019.09.13. 08:06:44
LV16
Azért érdekel, mert régen ordítottam bugos játék miatt... :D
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
2019.09.12. 18:11:22
LV1
Szeretem az indie horrorokat,a Slender,az Emily mai napig nagy kedvenceim.Nem beszélve az Outlastokról!Tennék vele egy próbát.
11. jozsefkis  PlayStation.Community tag
2019.09.12. 11:58:12
LV1
Szeretem a horror játékokat, filmeket.
Kis József
10. noozi  PlayStation.Community tag
2019.09.11. 23:12:11
LV17
Minden horror téma érdekel, film könyv, játék.
PSN ID; No_Ozi_
9. zola0306  SonsOfSaRock
2019.09.10. 17:25:20
LV16
Imádom a Zs kategóriás fisfosokat.
"Nem isten az ami ilyennek teremtett!"
8. gugello  PlayStation.Community tag
2019.09.10. 11:17:42
LV14
Bírom az ilyen horrort, ránéznék!
- lazíts ha bírsz -
7. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.09.10. 09:14:00
LV17
Én ezt is kipróbálnám, max nevetek egy keveset. :) Ez az a game, ami tényleg csak ingyé jó. Vagy úgy sem. (Mindegy, megnyerem, eladom! ;D 10ezeré! ... 9999Ft - CSAK MOST! MEGASALE !! - Valaki? ) A horrorgame meg amúgy is jöhet bármikor, szeressük. Egy próbát azért megérne.
psn/sen id: pcpmate
2019.09.09. 23:01:53
LV1
Bármennyire is tűnik borzalmasnak ez is csak egy játék amit kikell pörgetni. A fekete-fehér nosztalgia stílus a filmekben is magával ragadott szóval csak jó oldalát látom a játéknak.
5. Itachi  PlayStation.Community tag
2019.09.09. 18:44:53
LV2
Mindenki maga tapasztalja meg, hogy valami bejön neki, vagy sem. Ebben a sablonos, unalmas világban szeretem a rendhagyó alkotásokat, adnék neki egy esélyt.
ヤレヤレ、ダゼ。
4. Burzum  PlayStation.Community tag
2019.09.09. 16:26:20
LV2
Sokszor volt, hogy egy rossz kritikákat kapott játék betalált nálam, hisz a rossz megvalósítás helyett az atmoszféra, hangulat az nagyon okésan lett megvalósítva. Ha megnyerem, meglátom, hogy ezúttal mi lesz a végeredmény.:)
2019.09.09. 15:23:07
LV1
Tetszik maga az elképzelés, meg amúgy is tetszenek az ötletek, amik néhány indie játékban szerepelnek, hiába hulladékok technikailag vagy unalmasak gameplay-ben. Erre is kíváncsi vagyok emiatt, meg amiatt is, hogy miért is gondolták, hogy külön játékot fejlesztenek egy alapötletre építve, bár sokat nem várok tőle a pontszám alapján. :D
2. Lackooo  Hackerman
2019.09.06. 08:49:24
LV16
12k ez a szar úristen...
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
1. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.09.05. 08:30:41
LV17
12Ft-ért ajándék... ;) Köszi a tesztet.
psn/sen id: pcpmate
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››