PlayStation.Community

2019.05.23. 16:25 Játékteszt
13 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
Ismerős utakon.

A 2011-es Rage eljövetelét jobban vártam, mint bármi mást akkoriban. Faltam a magazinokban megjelenő előzetes cikkeket, amik az érkező játékba engedtek belepillantani. Interjúk, elmélkedők, részletes bemutatók. Egyszóval felkészülten és igencsak izgatott állapotban vártam a premiert. A hab a tortán a hozzám közel álló stílusjegyek egyvelege volt. Sajnos a magas elvárások miatt szinte borítékolható volt a koppanás, de én ennek eshetőségét nem láttam a mámortól. Mert bár köszönhetek neki nem kevés szép emléket (aprólékosan kidolgozott környezet, élvezetes gunplay), de legalább ennyi kellemetlent is (minden egyes fordulásnál botrányosan lassan kirajzolódó textúrák, üresen kongó térkép). Vegyes érzésekkel tettem le PS3 kontrollerét a végefőcím után és többet elő sem vettem a lemezt.
Ezért is vártam a Rage 2 megjelenését, mert úgy gondoltam, hogy tanulván az előző rész hibáiból most jobban odateszik magukat a fejlesztők, és már az én elvárásaim sem fognak átugorhatatlan falként gátat szabni az élvezeteknek. Egy nagyobb félelmem volt csak: a számomra indokolatlanul túltolt magentás-színes megközelítést nem fogja bevenni a gyomrom. Meglepetésemre nem undorodtam meg tőle, de továbbra is teljesen feleslegesnek tartom beleerőltetni ezt a dizájnt egy alapjáraton mocskos, ijesztő, komor, és élethűnek ható poszt-apokaliptikus környezetbe (mint amilyen a Rage is volt).
És hogy mekkora az előrelépés a már nyolc éves előző felvonáshoz képest? Jelentem nem sok. Ellenben ritka jól sikerült iparosmunkával állunk szemben, kérem szépen.
Az id Software ezúttal nem egyedül ugrott fejest az egyesek és nullák világába, hiszen a Just Cause szérián és a 2015-ös Mad Max-en dolgozó Avalanche Studios végezte a fejlesztés nagy részét, ami meg is látszik a végeredményen. Nem arról van szó, hogy rossz lenne, csak éppenséggel egy valamirevaló eredeti tényezője sincs a Rage 2-nek. Minden elemét, minden aspektusát láttuk már valahol. Nem is egyszer. A stílusról előbb jut eszembe a Borderlands, mintsem az előző Rage, de a Bulletstorm, Doom, Mad Max, valamint Far Cry is visszaköszön lépten-nyomon. Vidd vissza a kocsit a bázisra, hogy bekerüljön a garázsodba, gyűjtögesd a temérdek vackot a craftoláshoz, másszál meg hatalmas létesítményeket, iktasd ki a körözött egyéneket, gyűjtögesd a PDA-kat, semmisítsd meg a konvojokat, dudálj rá a szembejövőre, hogy kihívd versenyre, gyűjts be a mellék küldetéseket a hirdető tábláról, és így tovább. Nincs is ezzel komolyabb baj amúgy, nem kell minden játéknak megváltania a világot, csak így már nem tudok maximális értékelést adni neki.
Ez a kliséhalmaz viszont egy nagyon jól játszható és élvezetes produktummá áll össze. Amit jó érzékkel oldottak meg a fejlesztők az az, hogy szinte semmi sem kötelező. Mivel előre látni az adott helyszínek vagy küldetések, mellékszálak nehézségi szintjét, eldöntheted mikor, mibe ugrasz bele. Nincs kedved fejvadászt játszani, versenyezgetni vagy konvojokat kiiktatni? Kerüld őket és még így is garantáltan be tudod fejezni a sztorit. Apropó sztori...

Poszt-apok címnek megfelelően elfér egy post-iten. A Föld lakosságának 80%-át eltüntető aszteroidának hála a két részre szakadt emberiség (túlélők és mutálódott túlélők) küzd egymással végeláthatatlan. Egy szervezet a Rangereket szeretné kiiktatni, hogy szabad utat nyerjenek a hódítás felé. Ezt persze nem hagyhatjuk annyiban. Fin.
A cél nem egy súlyos irodalmi mű létrehozása volt, és felesleges is lenne komolyabb történettel előállni, annak itt nincs helye. Esetleg egy-két karaktert (vagy főhősünket) mélyebben kidolgozhattak volna, hogy legyen kiért aggódni, de mint írtam nem ezen van a hangsúly. John Wicktől sem várunk többet, mint jól megkoreografált harcok tömkelegét. A lényeg itt is a tűzpárbajokon van és e téren csillagos ötösre vizsgázik tesztalanyunk. A gunplay veszett élvezetes lett, ami a szuper fegyvereknek, képességeknek és ritmusnak köszönhető. Nincs teletolva mindenféle beleerőltetett trendi megoldásokkal. Natúr, gyors, látványos, fluid és szexi harcokat kapunk, tele vérrel és robbanással. Az irányítás perfekt, a hangok csillagos ötösek (a zenék és egyéb effektek nem különben).
Nincs sokféle harci eszköz (csak kilencféle lőfegyver), de a nagyja roppant jól használható, a fejlesztésekkel és harci páncélunkkal pedig igencsak ütőképes bestiává válhatunk. Talán a fegyverpornó a legjobb kifejezés. Azon kívül, hogy húzzuk a ravaszt doszt, egyéb képességeinkkel is színesíthetjük küzdelmeinket (persze csak ha felfedeztük őket). Erő lökés, lecsapás, pajzs lerakás, stb. Ezek mind fejleszthetőek is, kitoldva képességeiket. Ezeken kívül fegyvereink, egyéb képességeink, de szövetségeseink által megadott paraméterek is tuningolhatóak, valamint egyik járgányunk is (sajnos valóban csak az egyik). A Rage 2-nek ez a része is gondosan összerakott lett, talán már zavarba is ejtő a fejlesztés sokrétűsége és elsőre nehezen átlátható lehet, de így abszolút a saját stílusunknak és kívánalmainknak megfelelő figurát faraghatunk.
Ha ennyire meg vagyok elégedve az irányítással, akkor miért csak "jó" a játszhatóság? Nos, a gépjárművek irányításán lett még volna mit finomítani. Érdekes módon a körkörös versenyeknél random változtatja a terephez való viszonyát és van, hogy egyszerűen nem akar kanyarodni a járgány. Teljesen érthetetlen. A motorokkal is kész kínszenvedés az élet. A sziklákat képesek vagyunk darabokra törni száguldozás közben, de egy villanypóznánál már repülünk is le a motorról.
Open world címhez hűen két pufogtatás között sokat fogunk kocsikázni. Sokat és hosszasan. A játéktér nem a legnagyobb, mégsem sikerült értelmesen megtölteni. A küldetések 90%-ában ugyan azt csináljuk, így én nem is erőltettem volna a nyitott világot. Persze lehet, hogy akkor meg csömörünk lenne a non-stop akciótól. Akárhogy is, ez megint nem lett a Rage széria erőssége. Húsz óra alatt vittem végig a történetet és még legalább fele ennyi idő lenne kitisztázni mindent. Bár igazat megvallva ráérősen és tesztelősen játszottam, látok benne rációt, hogy fele ennyi idő alatt is lehetne végezni vele. A történet befejeztével maradunk a területünkön, de nem kapunk semmi pluszt, pénzzel sem vágnak meg, így folytathatunk mindent a saját tempónkban. Normal fokozaton szinte semmi kihívást nem kaptam, egy-két szorult helyzetem volt csak, így a veteránok nyugodtan beleállhatnak a hard fokozatba (az utolsó küldetésnél azért nem árt felszívni magad). Olyanokkal fogjuk múlatni az időt, mint: hatalmas őrszemek kiiktatása, útblokádok felszámolása, konvojok megfékezése, töltőállomások és rejtekhelyek kifüstölése, mutáns szörnyfészkek kipucolása, meteoritok begyűjtése, aréna harcok, fejlesztőmodulok felkutatása és még sorolhatnám.

A Rage 2 grafikailag nem a csúcskategória, de éppenséggel szégyenkeznivalója sincsen. Kicsit művinek hat a képi világ a magentás megközelítésnek köszönhetően. Elvész a komolyság és hitelesség. Ráadásul miért kell rikító lilának lennie minden létrának, kapcsolónak, fogantyúnak, tekerőnek? Tiszta dedó. Nehogy elakadjak... A karaktermodellek sem a legszebbek, néha még a 2011-es szintet sem érik el (lábunk sincs például). Alap PS4-en 1080p mellett 30fps-t kapunk. PRO rendszeren sem kúszik feljebb a pixelek száma, de legalább 60fps-t tud produkálni. 4K-s kijelzőkön nem virít valami fényesen az 1080p-s felbontás, így fájó pont az erősebb gép erejének kiaknázatlansága (HDR sincs).
Egy-két tervezési malőr is becsúszott sajna. A sárga homokra felfestett magenta színű iránymutató nyilakat nehéz követni, többször nem is látni, hogy merre kanyarodik. A fotó mód puritán és buta. (Amit nem is értek, hiszen a Mad Max-ben kifejezetten jó volt.) Alapvető dolgok hiányoznak (csak szépia szűrő van, a blur is felesleges, ha nem lehet fókuszálni, stb), ráadásul eltűnik emberünk, ha nem járműben vagyunk. Ha napszakot váltunk a fotómód menüjében, akkor a játékban is úgy marad. Ez nem tudom, hogy direkt van-e, de azért eléggé illúzióromboló. A menüben nem tudunk akadozás és töltés nélkül fület váltani. Ezek külön-külön talán apróságok, de sok kicsi sokra megy.
Bugból is kijut azért, de legtöbb esetben nem vészesek. Beragadnak hangok néha, eltűnnek NPC-k, egy ízben pedig nem nyílt ki egy ajtó, ami csak azért volt kellemetlen, mert tölthettem be egy korábbi mentett állást. Természetesen mondanom sem kell, hogy az utolsó küldetésnél volt.
Dicséretes, hogy online szegmens nincs beleerőltetve a játékba, nincs felesleges PVP. Egy co-opot azért el tudtam volna viselni, amolyan Far Cry-osan, bár kétségtelen, hogy ahhoz nagyon kicsi lenne a hordák száma. Így is néha pillanatok alatt végezni az ellenfelekkel egy-egy ütközetben. Mikrótranzakciókkal is csak a fegyverek festéseit lehet módosítani, mást nem (legalábbis egyelőre).

A jövőre nézve jó a helyzet. Folyamatosan jönnek majd új járgányok, küldetések, skinek, fegyverek, képességek, játékmódok. Ezek egy része fizetős lesz. Ha bugirtás is lesz ezek tetejébe, akkor még el is érheti a nyolc pontot akár a Rage 2. Mert így hiába kiváló a gunplay és részletes a fejlődés, ha miden eleme újrahasznosított és csöppet kopottas, ódivatú technikailag.

(Ezt a játékot a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre bökve webshopjából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
13. DrZaius  Szerkesztő
2019.05.25. 09:54:33
LV3
Válasz 11. MrZ üzenetére:
lol :D
egytőlhatigkimaradt
12. martin  Főszerkesztő
2019.05.25. 09:46:16
LV27
Válasz 11. MrZ üzenetére:
Te valami isten lehetsz.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
11. MrZ  La Peste Noire
2019.05.25. 02:41:03
LV12
+3
Válasz 8. DrZaius üzenetére:
Nem nem....7 pont: szar, 8 pont: ps+ban, 9 pont: 75%al leértékelve store-ban 4 év után, 10 pont: Veszek megint egy gépet mert nem volt rá játék és eladtam.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
10. ALF22  Son of Liberty
2019.05.24. 11:45:14
LV26
Válasz 8. DrZaius üzenetére:
Ott a lényeg
9. martin  Főszerkesztő
2019.05.24. 11:36:14
LV27
Válasz 7. ALF22 üzenetére:
Neked ez is kedvenced lesz, mint a GZ meg a WWZ. :D
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
8. DrZaius  Szerkesztő
2019.05.24. 10:44:41
LV3
+1
Válasz 7. ALF22 üzenetére:
Valóban nem szar. A 7 pont azért még egy élvezhető játékot takar. Annyi, h nem váltja meg a világot. De nem is kell, h minden stuff megtegye. Így szépen ki van használva a 10-es skála.
7. ALF22  Son of Liberty
2019.05.24. 00:59:54
LV26
Nekem tetszik a dizajn. Videokon se latom,hogy szar lenne vagy unalmas. Nyaron pont jo lesz.
6. Re-tech  PlayStation.Community tag
2019.05.23. 23:43:08
LV7
Az első részt imádtam,de ez lehet hogy kimarad.
Nem üthetlek meg mer' megbüntethetnek.
5. Re-tech  PlayStation.Community tag
2019.05.23. 23:42:31
LV7
Még rá sem nyomtam a cikkre,már éreztem,szinte biztos voltam egy hetesben!
Valahogy ez most a standard.
Nem üthetlek meg mer' megbüntethetnek.
4. ralphcliff75  PlayStation.Community tag
2019.05.23. 20:55:14
LV3
Én akartam, hogy ez jó legyen, de sajnos középszernek tűnik a lövöldözést leszámítva. Majd egy akció keretein belül begyüjtöm!
3. martin  Főszerkesztő
2019.05.23. 20:39:03
LV27
Én mondjuk kipróbálnám, a fura szín különösen érdekel.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. DrZaius  Szerkesztő
2019.05.23. 19:49:13
LV3
+1
Válasz 1. CountofHell üzenetére:
Itt is megvannak a különböző bandatípusok. Punkok, állig felfegyverkezett páncélosok akik még drónokat is használnak, mutánsok, ember-gép hibridek, óriás mutánsok, lépegető gépet irányító emberek, stb. Erre valóban nem tértem ki, de változatosak az ellenfelek.
1. CountofHell  PlayStation.Community tag
2019.05.23. 19:20:58
LV15
Ha már fegyverek nekem az első részben a kedvencem az Authority Pulse Cannon volt amihez BFG töltényeket lehetett gyűjteni és elsütni másodlagos funkcióként, kár, hogy csak a játék végén kaptam kézhez de ahogy olvasom a Rage 2-nél sem jobb a helyzet, ez is rövidre sikerült.
Az elsőben több különböző klánokban bandáztak az ellenségek és mindegyik klánnak teljesen más volt a küzdőstílusa, gondolom itt is így van vagy lehet, hogy a történelem beleszólt és nagyobb csoportokba verbuválódtak a bandák, közös fegyvereket használnak.
PSN - CountofHell_HUN
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
RAGE 2
Bethesda Softworks
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Átlagos
7/10
Pozitívum
Szórakoztató tűzharcok; aprólékos fejlődési rendszer
Negatívum
Az eredetiség teljes hiánya; sok unalmas kocsikázás, ami megtöri a ritmust