PlayStation.Community

2019.05.07. 11:08 Kedvcsináló
23 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Hass, alkoss, gyarapíts!

A MediaMolecule legendás helyet foglal el a videojáték készítők között. Főként azért, mert a kreativitás határozta meg alkotásait: illetve az, hogy azt a játékosai kezébe helyezte. A LittleBigPlanet fantasztikus lehetőségnek bizonyult az alkotni vágyók számára, martin pedig eredeti, 2008-as tesztjében fejtette ki, hogy szerinte a pontosan abba a játékba kerülnek ötletekkel teli álmaink.
Nos, egy évtizeddel – egy fél generációval – később ezek az álmok már a Dreams birodalmát gazdagíthatják, egy olyan csodákkal és lehetőségekkel teli, ép ésszel elsőre felfoghatatlan univerzumban, ahol a kifejezés, az alkotás és a leleményesség a művészek eszközei.

A csapat legfrissebb, még készülő projektje teljesen új szintre emeli a közös játék és alkotás koncepcióját. Sőt, gyakorlatilag egy könnyen kezelhető és megközelíthető fejlesztői eszköztár, amely számos alkotói szerep kiélésére biztosít lehetőséget. Jelen cikk a fizetős korai hozzáférés alapján íródott, így felhívjuk a figyelmet azokra a dolgokra, amelyekre a program is minden indítás előtt.
Jelenleg egy próbaverziót nyomkodhatnak a vállalkozó szelleműek, amely olyan elkötelezett közösségi tagoknak vált elérhetővé, akik visszajelzéseikkel és állandó, aktív használatukkal szeretnének hozzájárulni a végleges produktum csiszolásához. Ez azt jelenti, hogy a beígért "sztori mód" egyelőre még nem érhető el, és számos más aspektus vagy nincs, vagy le van még korlátozva. Folyamatos frissítésekkel, újításokkal és módosításokkal teszik élhetővé az időtöltést, így az is előfordulhat, hogy bizonyos funkciókat csak a még ismeretlen dátumú teljes megjelenésben építenek be, vagy pont fordítva: lesz, ami kikerül. Ennek ismeretében vágjon bele hát az ember az olvasásba és a játékba.

A Dreams büszke zászlósa az "alkoss, ossz meg, játssz" szlogennek, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a résztvevők befeledkezhessenek világába és kiélhessék magukat, korlátok nélkül. Ehhez kapnak egy csepp formájú, vigyori manót, aki egyfajta kurzorként ad lehetőséget a világ megismerésére és formálására. Ő avatarunk a világban, és általa vehetünk benne részt. Egy tömör intrót követően pedig bele is vághatunk a lényegbe.
A móka lényege, hogy egyrészt alkothatunk, másrészt megtekinthetünk, vagy kipróbálhatunk más alkotásokat. Nincs minőségbeli megkülönböztetés a két szerep között, és a program mindent megtesz annak érdekében, hogy ki-ki meglelje saját aspektusát. Ha már körvonalazódik, hogy milyen szerepkörben érezzük jól magunkat, akkor megpróbálja ennek megfelelően ajánlani lehetőségeket.

Kezdjük hát az összetettebb alkotói szegmenssel. A Dreams lehetővé teszi az embereknek, hogy létrehozzanak játékokat, filmeket, zenéket, képeket – gyakorlatilag bármi olyan kreatív kinyilatkoztatást, amit meg tudnak álmodni. Ehhez egy komplex, de egyszerűen kezelhető eszköztárat biztosít, amellyel kedvünkre faraghatjuk ki magnum opusainkat.

A valóság szövetét az úgynevezett fleckek teszik ki, amiket nevezzünk az egyszerűség kedvéért pelyheknek. Ezekből a pelyhekből áll gyakorlatilag minden, és ezek létrehozásával, formázásával és alakítgatásával hozhatjuk létre kreációinkat. Ezeket a legegyszerűbben konkrét példák körülírásával lehet szemléltetni.

Az oktatóprogram egy szál virág megrajzolására okít bennünket, amihez pingálhatunk egy levelet, egy szárat, és magát a virágot. A különböző eszközökkel impresszionista hatást kelhetünk, továbbá számos, a szimmetrikusságot elősegítő szisztéma áll rendelkezésünkre. A program egyik óriási előnye az egységek csoportosítása és különválasztása, aminek köszönhetően könnyedén módosíthatunk adott szegmenseket, vagy sokszorosíthatunk komplett csoportokat. Így növénykék leveleit tükrözhetjük, virágának szirmait pedig kaleidoszkóp jelleggel, arányosan dúsíthatjuk, majd ezeket mind ráaggathatjuk szárára, amivel kész is botanikus apróságunk. Ha többszínű kertet akarunk, akkor magára a virágra fókuszálva babrálhatunk, hogy rózsa helyett tulipán legyen, konkrét példával élve. Így könnyedén elkészíthetünk egy csokrot, de ecsetvonásainkat mindenféle egyéb aspektussal felruházhatjuk: állíthatjuk sűrűségüket, eloszlásukat, stílusukat, mozgathatjuk őket, és így tovább.
Kell viszont valami, amibe belerakhatjuk: egy váza, vagy egy kaspó. Ehhez a szobrász eszköztárhoz nyúlhatunk, amely különböző alakzatokat biztosít, amiket aztán kedvünk szerint farigcsálhatunk, színezhetünk és módosíthatunk. Sőt, beállíthatjuk, hogy bizonyos anyagokra hasonlítson külseje, ami befolyásolja a fények visszaverését. A pelyhek sűrűségét variálva légiesebbé tehetjük őket, amitől van Gogh álomszerű képi világa elevenedhet meg előttünk; ha viszont valami kézzelfoghatóbbra vágyunk, akkor szorosabbá és simábbá tehetjük. Tárolónk létrehozása ugyanolyan elven működik, és ugyanúgy gazdagíthatjuk egyéb funkciókkal és lehetőségekkel: rakhatunk rá füleket, tehetjük falra akaszthatóvá, és így tovább. A Dreams bája, hogy fenomenális könnyedséggel alkothatunk. Természetesen a gyakorlat teszi a mestert, de már az első próbálkozások is látványos sikerélményt nyújthatnak, ami motiváló.
A fentiekkel már fel vagyunk vértezve egy statikus kép, vagy egy bejárható, ámbár az idő folyamából kiemelt tér megalkotására. A Dreams egyik fontos ágazata a festmények, képek, vagy virtuális múzeumok propagálása, viszont ha valami dinamikusabbra vágyunk, akkor az animációs és a logikai eszközökhöz kell nyúlnunk.
A logika adja az interaktív alkotások kreálásának mechanikai alapjait: hogy mi és mikor hogyan viselkedjen, hogy mivel mi történjen adott helyzetekben. Itt gondoljunk a fizikára, a kapcsolókra, liftekre és egyéb mozgó platformokra, és így tovább. Az objektumokat magukat természetesen mi magunk hozhatjuk létre, ha szeretnénk, majd felvértezhetjük őket különféle logikai kapcsolatokkal. Erre kis – a nem szerkesztői módban nem látható – chipek állnak rendelkezésünkre, amelyek bemeneteit és kimeneteit vezetékekkel kapcsolhatjuk össze. Például van egy gombunk, és van egy ajtónk: ha a gombra ráállunk, akkor kinyílik az ajtó. Természetesen oda kell figyelnünk arra, hogy vagy időzítve legyen – pár másodpercig maradjon nyitva –, vagy állandósuljon: ergo ha leszállunk, ne csukódjon be azonnal. Itt állíthatjuk be az életerő és a sebzés jelenlétét, az ugrás magasságát, a guggolás lehetőségét, a tárgyak és figurák fizikáját, a kameramozgást és -szöget, és számtalan mást. Gyakorlatilag a programozást teszi a témában kevésbé jártas játékosok számára is átláthatóvá és fogyaszthatóvá a Dreams
A logika mellett ugyanilyen a fontos a tárgyak animálása, amellyel mozdulatsorokat rögzíthetünk, sokszorosíthatunk vagy tehetünk végtelenítetté: ilyen például egy mozgó platform liftszerű emelkedése és ereszkedése, vagy a háttérben „statisztáló” karakterek fel-alá mászkálása. Az animáció során rengeteg mindent rögzíthetünk, így tárgyaink tulajdonságainak módosulása is bevezethető egy alkotásba: például ha széttörik valami, mert nekimegyünk. A logikával és az animálással hozhatjuk így létre játékaink gerincét, amit aztán tovább bővíthetünk effektekkel. Beállíthatunk – vagy felvehetünk – háttérzenét, hangeffekteket és időzíthetünk fényhatásokat.
Ahhoz azonban, hogy mások – vagy akár mi – kipróbálhassák játékunkat, kell egy karakter is. Ennek létrehozása már egy komplexebb feladat: kezdhetjük a nulláról, vagy indíthatunk egy "deluxe" modellel, amely már rendelkezik bizonyos funkciókkal. A deluxe modell fel van vértezve alapvető és kezdetleges animációkkal és tulajdonságokkal, így összpontosíthatunk kinézetére és finomhangolására. Ahogy minden mást, a karaktert is magunk formálhatjuk: állíthatunk méretein, arányain – végtagjait, sőt azok külön részeit is egyenként variálhatjuk –, módosíthatjuk járását, ugrását, felruházhatjuk különleges képességekkel.
A Dreamsszel így gyakorlatilag apró vonásoktól indulva eljuthatunk komplex szerepjátékok, ügyességi alkotások vagy akcióeposzok létrehozásáig, ahol minden egyes részletet mi magunk alkothatunk, polírozhatunk, módosíthatunk és finomíthatunk. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ennek az ilyen jellegű, fogyasztói kézbe juttatott megvalósítása mekkora lehetőség.

Ez önmagában egy fenomenális és lenyűgöző, lehetőségek végtelen tárházát rejtő teljesítmény, amit tovább fokoz közösségi jellege. A cikk olvasása közben bizonyára mindenki magára ismert valamiben, illetve be tudta azonosítani azt, amihez kevésbé ért. A Dreams nem várja el, hogy mindent egyedül csináljunk – sőt, arra ösztönöz, hogy lépjünk kapcsolatba másokkal.

Fejlesztőcsapatokat toborozhatunk, ahol feloszthatjuk szerepeinket, hogy együtt ügyködjünk valami igazán emlékezetes dologhoz. Adhatja valaki az ötletet, szerezheti egy másik emberke a zenét, míg a „programozást” és a művészi megvalósítást már mások kivitelezik. Ezen kívül, ha létrehozunk valamit, azt bedobhatjuk a nagy, globális közösbe: legyen szó akár egy szál virágról, akár egy meganimált kacsáról, akár egy autóversenyzős játék prototípusáról. Ezek elérhetőek és módosíthatók bármikor, hogy ne kelljen folyton minden aprósággal bíbelődnünk. (Természetesen a felhasznált elemeknél mindig ott van az eredeti alkotó neve, így a plágium is kizárható.) Sőt, vannak közösségi versenyek is, amikor adott témákban kell alkotni valamit, az alkotók és játékosok pedig véleményezhetik és értékelhetik egymás műveit.
Az alkotók mellett a játékosok, valamint a „kurátorok” is meglelhetik helyüket. Utóbbi feladata, hogy kiszűrje és népszerűsítse a remek, egyedi, kreatív és szórakoztató alkotásokat, mint egy múzeumigazgató. Elvégre minél több ember jut hozzá, annál több alkotás születik, és egyre nehezebb lesz kiszűrni az igazán egyedi projeketeket a kevésbé különlegesektől. A mókával eltöltött időmben találkoztam belső nézetes sci-fi prototípussal, középkori szerepjátékkal, a tragikus sorsú P.T. alakuló újraalkotásával, az eredeti Super Mario Bros. első pályájának részleges megvalósításával, egy Western párbajjátékkal, a Cuphead háromdimenziós elgondolásával. Jártam egy idilli, aprócska bolygón, gördeszkáztam zúzós zenére, láttam egy realisztikus metrómegállót, zúztam egy 2D-s űrlövöldében és búgócsigákkal is harcoltam, majd miután abszintot ittam, láttam létrejönni Vincent van Gogh Csillagos éj című festményét.

A Dreams világa egy folyton táguló univerzum, amely lehetőséget biztosít mindenkinek: akár alkotni, akár játszani akar. A LittleBigPlanethez hasonlóan a cél, hogy a közösség építse magát, és hogy a fizikai mellett a szellemi tudástár is folyamatosan bővüljön. Elsőre hirtelen sok lehet, de megéri beletanulni és kiismerni, mert fantasztikus a potenciálja, és – ha minden a tervek szerint halad – alkotók és alkotások új generációját termelheti ki. Ideális a címe tehát, ugyanis a Media Molecule elsősorban egy olyan kollaboratív és produktív, állandóan fejleszthető és csiszolható eszközt dolgozott ki művi pontossággal, amely rövid időn belül – a megfelelő marketinggel, a folyamatos támogatással és az odaadó közönséggel – igazi álomgyárrá válhat.

(A korai hozzáférést a kiadó biztosította. Köszönjük!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
23. Greg  PlayStation.Community tag
2019.05.15. 12:23:40
LV25
Válasz 15. Zsolt üzenetére:
Persze hogy tudtam a Little Big Planet-ről de abban közel sem volt ekkora szabadság. Legalább is az első részben, csak azzal játszottam.
LV426
22. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2019.05.13. 08:30:51
LV10
Válasz 19. ColdHand üzenetére:
Hát nagyon nem áll rá a kezem. Nem tudok semmit sem pozicionálni rendesen, mivel mikor megnyomom az R2-t akkor megmozdul a kontroller. DS4-el eszméletlen körülményes a szerkesztés számomra. Nem is értem, hogy miért nincs egér és bill támogatás a szerkesztő módban. Nem adom fel, de jelen formában rohadt nehéz a használata.

A felhasználói módja aranyos. Gyerekek jókat szórakoznak az alkotásokkal, de akinek már az indie játékok minősége is ótvar, az ne vegye meg ezt a "játékot".
Én alapvetően történetmesélés miatt vettem meg és arra tökéletes is lesz, de még sokat kell tanulnom.
21. eandre  PlayStation.Community tag
2019.05.10. 20:06:16
LV11
Erősen gondolkodok a vételen.
20. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2019.05.09. 11:36:28
LV10
Válasz 19. ColdHand üzenetére:
Akkor megkockáztatom és hétvégén letesztelem én is.
19. ColdHand  Szerkesztő
2019.05.09. 10:48:15
LV22
Válasz 18. Ruzsi üzenetére:
Kamera nélkül sem vészes a kezelés, és ha elmászna a motion sensor, egyetlen gombbal helyre lehet tenni. Bár én még csak a menüben kotorésztam, majd hétvégén alkotok.
...a többit képzeld hozzá.
18. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2019.05.09. 10:17:49
LV10
Válasz 17. ColdHand üzenetére:
Engem az tart vissza, hogy nincs kamerám, és anélkül elég nyögvenyelősnek tűnik a kreatív része.
17. ColdHand  Szerkesztő
2019.05.09. 10:05:07
LV22
Megvettem, lenyomtam az interaktív intrót, és belekóstoltam pár alkotásba. Elképesztő!!
...a többit képzeld hozzá.
16. Zsolt  PlayStation.Community tag
2019.05.09. 09:19:46
LV11
PlayStation Official Magazine - UK már review-olta a játékot, 10/10-re értékelték (nem meglepő módon). Még nem olvastam az újságot, szóval nem tudom a részleteket, de érdekes, hogy egy nem végleges verzióra adtak pontot (akármennyire is official-ök, még nem kaphattak befejezett kódot a játékból, hiszen még az EA visszajelzések alapján egy csomó mindent módosítanak a fejlesztők...) Gondolom úgy voltak vele, hogy rosszabb csak nem lesz.
15. Zsolt  PlayStation.Community tag
2019.05.08. 11:33:11
LV11
+1
Válasz 6. Greg üzenetére:
Egy kő alatt éltél eddig? Már a littlebigplanet is játékkészítő volt (ügyes emberek nem csak platformert hoztak ki belőle, hanem shootert, logikait is), itt most annyival több a dolog, hogy tényleg bármit meg lehet csinálni.
14. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.05.08. 10:50:00
LV17
Klassz nagyon. Mindjárt nézek is egy pár videót róla. :)
psn/sen id: pcpmate
13. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2019.05.08. 10:02:00
LV3
Válasz 6. Greg üzenetére:
Egyrészt baromi bonyolult - közel 7 éve csinálják -, másrészt kell egy technikai háttér is.
A fejlesztők komoly szakképesítéssel rendelkeznek általában: ezt kellett átültetni olyan módon, hogy a fogyasztó meg tudja közelíteni.
12. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2019.05.08. 09:59:57
LV3
Válasz 7. broafka üzenetére:
Kamera nélkül és kamerával is, DS4-gyel vagy Move-val. Gyereknek olyan lehet, mint ha adsz egy papírt,hogy rajzoljon valamit: csak itt bonyolultabb színes ceruzát váltani.
11. martin  Főszerkesztő
2019.05.08. 09:27:27
LV27
Válasz 7. broafka üzenetére:
A játékkészítéssel biztosan nem, maximum a már kész játékokkal.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
10. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2019.05.08. 09:20:48
LV10
Napokban tuti, hogy megveszem. Régóta tervezek gyerekeknek szóló animációkészítést, de túl sok időt vett volna el, de ha a karakterek mozgását nem kell animálni, hanem én tudom irányítani, az rengeteg időt spórolhat. Ez szerintem egy olyan "játék" lesz, ami mindenkinek kötelező, aki kicsit is el tud vonatkoztatni az only AAA dolgoktól.
9. ColdHand  Szerkesztő
2019.05.08. 07:27:07
LV22
Válasz 7. broafka üzenetére:
Ha jól láttam a videókon, akkor kamera + DS4 kombóval kezelték. De nem tartom kizártnak, hogy simán, csak DS4-el is működik.
...a többit képzeld hozzá.
8. ColdHand  Szerkesztő
2019.05.08. 07:25:34
LV22
Válasz 6. Greg üzenetére:
Nem, ezzel BÁRMIT megcsinálhatsz, ami a művészet kategóriájába tartozik, és a képernyőn belül van. Zenét, festményt, képregényt, rajzfilmet, animációs-filmet, videojátékot, stb.
...a többit képzeld hozzá.
7. broafka  PlayStation.Community tag
2019.05.08. 06:52:04
LV1
Mivel lehet irányítani, a kontrollerrel? Nem dukálna hozzá valami touch pad jellegű dolog, vagy érintőképernyő? Vagy kihasználja a kontroller tapipadját végre valami? Vajon egy 5 éves gyerek el tudna vele szórakozni?
6. Greg  PlayStation.Community tag
2019.05.07. 22:15:39
LV25
Akkor most ez egy videojáték készítő videojáték ?! Óriási. De miért csak most jutott eszükbe ?! Viszont ez az a fajta kreativitás amit eddig hiányoltam. ;)
LV426
5. TCr64EU  Choose life
2019.05.07. 14:10:09
LV22
Válasz 3. martin üzenetére:
Ezért fogom szem előtt tartani.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
4. martin  Főszerkesztő
2019.05.07. 13:44:32
LV27
Válasz 1. ColdHand üzenetére:
Sokkal jobban jársz, ha az Early Access-re fizetsz be.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. martin  Főszerkesztő
2019.05.07. 13:43:59
LV27
+1
Válasz 2. TCr64EU üzenetére:
Neked nem kell kreatívnak lenni: egymillió alkotás közül választhatsz majd, mely letöltésre csábít.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. TCr64EU  Choose life
2019.05.07. 12:28:42
LV22
Egyre inkább kivész belőlem a kreativitás, így sajnos ez nem az én játékom lesz.
Azért szem előtt fogom tartani.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
1. ColdHand  Szerkesztő
2019.05.07. 11:54:14
LV22
Pont ma néztem róla egy hosszabb demonstráció. Elképesztő, amit ezzel a programmal művelni lehet. Most hogy a cikket olvastam nem kérdés a vétel premierkor.
...a többit képzeld hozzá.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
We. The Revolution (PS4, PSN)
2019.09.21. 13:07 PlayStation Network
7 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Én. Az igazság?
Solo: Islands of the Heart (PS4, PSN)
2019.09.21. 13:00 PSC egyperces
0 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Pár kapcsolat, párkapcsolat.
BORDERLANDS 3 (PS4)
2019.09.19. 10:07 Játékteszt
4 hozzászólás
Szerző: HTB
Martin Looter King.
Képregény - Thor: A mennydörgés istene
2019.09.19. 09:49 Cool-Túra
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Az összes istennek pusztulnia kell!
Effie (PS4, PSN)
2019.09.18. 14:21 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Chester013
Szegény ember Zeldája.
NBA 2K20 (PLAYSTATION 4)
2019.09.17. 13:18 Játékteszt
10 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Egy kosaras naplója.
RAD (PS4, PSN)
2019.09.16. 12:55 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Mondd, te milyen mutációt választa… hagyd a francba, kapsz valamit a kosárból!
Super Blood Hockey (PS4, PSN)
2019.09.16. 12:43 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Bandage_520
Kocahokizóknak?
Catherine: Full Body (PlayStation 4)
2019.09.15. 12:50 Kedvcsináló
27 hozzászólás
Szerző: eszg_
A vonzás szabályai.
PlayStation - itt a Tokyo Game Show 2019 menetrendje
2019.09.15. 10:00 [TGS] 2019
20 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Időpontok és a teljes ismert játéklista.