PlayStation.Community

2019.05.08. 14:20 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Ülj le mellém, mondd el a gondod, szomjas vagy látom, keverek egy Marsblastot.

A videojátékokban – hasonlóan a többi médiumhoz – a főhős, akiről a történet szól, rendelkezik a narratívát befolyásoló erővel. Róla szól minden és körülötte zajlanak a világot megváltoztató események. A történetmesélés ősidőkre visszatekintő múltja is ezt tükrözi: a legtöbb sztoriban a központi karakter visz véghez nagy dolgokat és változtatja meg környezete sorsát. Természetesen rengeteg eltérő történet született már (a videojátékoknál pedig történet nélküli élményekkel is találkozhatunk), de az alapstruktúra ugyanaz.
A VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action különlegessége, hogy alapvetően nem „hőse” a cselekmények fő mozgatórugója. Ő egy kocsmáros, aki körül történik minden nagy dolog; ő találkozik azokkal, akik részt vesznek a sorsdöntő történésekben; ő a mellékszereplő, aki közben saját démonjaival is küzd.

A 2070-es években járunk, Glitch Cityben, egy fejlett városban, amely a disztópikus jövő megtestesítője. A vezetőség a haszonszerzést helyezi mindenek elé, így az illegális ügyletek és a megavállaltok Mekkája ez, ahol egyre nagyobb a szakadék a gazdagok és szegények között, és a bűnözés mellett a káros szenvedélyek határozzák meg a hétköznapokat. Sokak fojtják alkoholba bánatukat, és itt jön képbe „főhősünk”. Jill a VA-11-es létesítmény A csarnokában dolgozik pultosként, amely Glitch City számtalan krimója közül az egyik. Mivel nevét bonyolult lenne folyton kimondani teljes valójában, a vendégek – és a cikkben én is – csak úgy hívják: Valhalla. Ide jár be esténként pultozni és italokat keverni Jill, mottója pedig a következő: „Keverjünk italokat és változtassunk meg életeket.”
A játék alapvetően egy visual novel, így túl sok interaktivitásra ne számítson senki. Jill minden napját otthon kezdi, ahol megnézhetjük kedvenc weboldalait, illetve a megkeresett pénzből haszontalan kis kacatokat vásárolhatunk. Ha megvagyunk, indulhat a nap: ilyenkor mindenféle különös szerzet érkezik a bárba, a feladat pedig, hogy kikeverjük nekik azt, amit kérnek. Van, amikor egyértelműen megmondják, de vannak esetek, amikor például valami édeset, vagy valami stílusosra vágynak, vagy még ennél is ambivalensen fogalmaznak. Ha megkapták italaikat, beszélgetésbe elegyednek velünk vagy egymással, és így sokkal jobban kiismerhetjük őket és a világot, amelyben élnek.
Az italkeverés roppant egyszerűen működik. Miután megérkezik a rendelés, felcsaphatjuk a koktélfüzetet, ahol ABC-sorrendben, típus és stílus szerint kereshetjük az italokat. Mindegyiknél van egy rövid ismertető, illetve a szükséges alapanyagok. Négy hozzávalóból adódik az íz, míg az ötödik az alkoholmennyiséget határozza meg: bizonyos esetekben opcionálisan növelhetjük ennek mennyiségét, így felszolgálhatunk alkoholmentes italokat is, vagy épp olyanokat, amelyektől rögtön padlót fog a kuncsaft. Ezek mellett egy gombnyomással érlelhetjük a szeszt, jéggel szolgálhatjuk fel, vagy tovább keverhetjük a megfelelő állag és jelleg elérése érdekében. Kifejezetten remek érzés, hogy míg az elején még csak kóválygunk az itallap oldalain, idővel nem csak, hogy mindennek tudjuk a helyét és típusát, de már fejből rakjuk össze a népszerűbb piákat.
A Valhallában nem találkozunk válaszlehetőségekkel a párbeszédek során, de a felszolgált italok befolyásolhatják a cselekmények menetét. A legtöbb karakterből extra mondanivalót csalhatunk ki a megfelelő szesz biztosításával, és történetük is jobban kibontakozhat, ha eltaláljuk, hogy mire van szükségük: plusz elég sok humoros jelenet származik abból, ha jól leitatjuk őket. Mivel egy cyberpunk világról van szó, nagyon sok furcsa szerzet tévelyedik be a bárba: vannak például pop idolok, újságírók, magánnyomozók, beszélő és vállalkozást vezető kutyák, egy burába zárt agy, macska-ember hibridek és kiborgok. Cyberpunk esztétikája egyértelműen a régi, PC-98-as japán kalandjátékokat idézi, de számos modern és sajátos elem van benne ahhoz, hogy kitűnjön. Mindezt pedig egy dübörgő, szintetikus zene támasztja alá, amitől egy igazán sajátos élményben lehet részünk.
A játék egyik legnagyobb erénye, hogy ezt a sokféleséget nagyon izgalmasan és érdekesen tárja elénk, és mindenkinek a mondanivalója mélyebb tartalmat hordoz magában. Komplex társadalmi, nemi, politikai, szexuális, morális és egyéb témák merülnek fel, ahol néha Jill csak valaki, aki meghallgatja őket, máskor viszont aktív részese a beszélgetésnek. Mindezt remek humorral és szóhasználattal, tragikomikusan és jelentőségteljesen prezentálja a csapat. Külön érdekesség, hogy a Sukeban Games venezuelai, így első kézből tapasztalják azt, hogy milyen egy szegényebb, politikai viszályban lévő országban megélni – ez a belelátás pedig még intimebbé és gazdagabbá teszi a néha ugyan természetellenesnek ható szöveget.
Állandó partnerek Gill, a rejtélyes pultos társ, illetve a vagány és belevaló főnök, Dana Zane. Jill-lel ők adják ki a központi karaktergárdát, akikhez kapcsolódik a számos vendég és barát, aki ellátogat. A Valhalla különlegessége, hogy Jill legfőképp hétköznapjait éli: természetesen van egy nagyon személyes és mély karakteríve, de a külvilágban történő politikai és társadalmi változásokban nem vesz részt. A kocsma vendégei azonban valamilyen formában cselekvők ezekben a történésekben, és vagy részletesen, vagy érintőlegesen számolnak be a nagyvilág dolgaira. Ezekkel az expozíciókkal megismerhetjük őket is, illetve a világot, amelyben játszódik az egész, és kibontakozhatnak különféle témák, mint például a mesterséges intelligencia kérdése.
A megfelelő kiszolgálás növeli a bevételt, ami a jattokkal és bónuszokkal együtt jobb fizetést garantál Jillnek. Ezzel pedig ki tudjuk fizetni esetleges költségeit, illetve tudunk neki vásárolni dolgokat, hogy a munkára koncentráljon, és ne kalandozzanak el gondolatai. Az egész játéknak pedig így van egy dinamikája és rutinja, ami szintén a hétköznapokat idézi.

A Valhalla meghatározója egy komplex sztori, ahol izgalmasan, érdekesen és nagyon személyesen kerül kibontásra számos, a mai társadalmat is meghatározó téma, mint például a nemi szerepek, a szexualitás vagy a diverzitás, illetve az, hogy ezekre hogyan hatnak a politikai, a gazdasági és a technológia változások. Komplex karakterek teszik ki a stábot, és kifejezetten jó változás, hogy aktív és cselekvőképes női figurák dominálnak a történetben. Ahogy haladunk, a pultozás már rutinná válik, és könnyedén összerakjuk a következő italt, miközben várjuk, hogy mit mesélnek a világot látott kuncsaftok. Tömör szövege és minimális interakciója miatt ugyan nem való mindenkinek, de ezzel nincs is semmi baj. Akik bevállalják, egy egyedi és elmés, rengeteg nüanszolt, rejtett érdekességet bújtató, remek képi világú alkotást kapnak jó áron, amelyet nassolva, iszogatva, hátradőlve kell átélni, elveszve világában, morfondírozva történetein.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Ysbryd Games
Fejlesztő: Sukeban Games
Megjelenés: 2019.05.02.
Ár: 4990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 593.89MB
Web: https://waifubartending.com/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
3. Nova  vas Normandy
2019.05.09. 12:40:33
LV13
+1
Felkerült a listára.
" I'm my own worst enemy "
2019.05.09. 07:41:50
LV1
MEGNYERNÉM
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.05.09. 06:07:23
LV12
Piszkosul jó ötlet, most, hogy szakítottam barátnőmmel, van időm, pótlok majd ezerrel, így ez is jöhet!
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action
Ysbryd Games
SZÍNARANY