PlayStation.Community

2019.05.05. 19:25 Classic PlayStation
16 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
"Immár térben fürdünk a vérben."

A fenti alcím bizonyára ismerős lehet azon öreg harcosok számára, akik előszeretettel forgatták az 576 Konzol magazint több, mint húsz évvel ezelőtt. (Szinte rémisztő belegondolni, hogy' rohan az idő...) Egészen pontosan az 1998-as októberi számban került bemutatásra egy kétoldalas cikk erejéig a Mortal Kombat széria negyedik etapja, Bagó Peti tollából, bemutatva az N64-es és playstationös verziót is.
Természetesen a borítón ott feszített a leendő új kedvencem, Quan-Chi, így nagy izgalommal vetettem bele magam a magazinba. Izgultam, mert nagyon nem szerettem volna, ha félrecsúszik valami az arcade verzió portolása közben. A 87%-ot meglátva kicsit elszomorodtam, de mivel a szoftver technikailag nem volt toppon (a PS verzió legalábbis), teljesen jogos volt az értékelés. Nem sokkal később viszont már én is beszállhattam a küzdelembe, így egy új szerelem vette kezdetét. Na, de mi is az a Mortal Kombat 4?

A játéktermi gépek rohamos fejlődésével és az otthoni, 32-bites konzolok elterjedésével megfertőzte az embereket a 3D-s láz. Akkoriban persze nem azt jelentette a 3 dimenzió, mint napjainkban. A 2D-s sprite-okat, amiket a korai Mortal és Street Fighter sorozatokban is láthattunk, lecserélték a poligonok segítségével létrehozott karakterek. Így nem csak egyszerű lapokat láttunk, hanem mélységet kapott a megjelenítés. A verekedős játékoknál maradva, egyes Virtua Fighter vagy Tekken mozdulatoknál a "kamera" például pásztázhatott, perspektívát is válthatott. És mivel az emberek megvesztek érte, Ed Boonék csapatának is lépni kellett egy merészet.
Hogy miért volt vakmerő feljebb tolni eggyel a tér kiterjedését? Ha azt mondta valaki, hogy Mortal Kombat, akkor két dolog ugrott be egyből a gamereknek: páratlanul brutális játékmenet, ami a kivégzések által lesz maximumra járatva és a szépen, részletesen digitalizált figurák. Mint tudjuk, nem megrajzolták az embereket, hanem minden mozgást rögzítettek kamerával, így olyan hatást elérve, mintha hús-vér harcosok püfölnék egymást.
Na most, a 3D-s eljárásnak köszönhetően ennek mind nyoma vész. Elveszik a bája az egésznek, hogy a helyébe lépjen a műanyag, hasábszerű kinézet, nélkülözve minden élethűséget. És ez nagy veszteség.
Eleinte az MK csapat sem tudta, hogyan is váltsanak teret. Kevesen is voltak és tapasztalatlanok is (legalábbis e téren). Ed Boon egyik félelme az volt, hogy a digitalizált mozgásnak köszönhetően nagyon le fog lassulni a Mortal Kombat. A Midway (az akkori kiadó) viszont nem engedett a három dimenzióból, így kénytelenek voltak programozókat toborozni (ezelőtt egyedül Ed Boon kódolt) és megtalálni a sebesség megtartásának kulcsát. Ezt azzal a technikával próbálták elérni, hogy vegyítették a digitalizált mozgásokat az animáltakkal, így némely esetben nem éppen valós, de villámgyors mozdulatokat láthattunk. Ha nem is érték el a küzdelmek azon sebességét, mint az előző részekben, de érezhetően fürgébb lett a csetepaté, főleg a Tekken és társaikhoz képest.

A fejlesztés előrehaladtával aztán kipróbálhatóvá tették a 4. Mortalt, több városban is "turnézva". Így a visszajelzések segítségével folyamatosan tudták csiszolni azt, persze az igényeknek megfelelően.
Az első kipróbálható verzióban 9 tag közül lehetett választani, nem voltak kivégzések, egyeseknek speciális mozgásaik sem voltak (pl. Quan-Chi), tele volt hibával és automatán kombózott, illetve Noob Saibot is játszható volt, akit később eltávolítottak a végleges, játéktermi verzióból. (Az otthoni verziókba viszont visszatették, mint rejtett harcos, de saját mozgások nélkül, így elvesztve egyéniségét.)
De nem ő az egyetlen aki kukázva lett. Kevés karakterrel terveztek, így be kellett hozni újakat (pl. Noob is azért ugrott mert sok ninja volt, helyére Reiko lépett). Kitana is közel végleges pompájában tündökölt, amikor is átszínezték (tényleg csak ennyit tettek a külsejét illetően), kapott új mozdulatokat és megkapta a Tanya nevet. Jarek is így született meg. (Gondoltad volna, hogy ő Kano volt előtte?)
A Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero-ból megismert Quan-Chin és Shinnokon kívül is szerettek volna még áthozni valakit. Elsőre a boszorkánymester egyik bérgyilkosára, Sareena-ra esett a választás, de végül Fujin mellett döntöttek, mert őt könnyebb volt Sindel helyére betenni (a kivégzésén is csak minimálisan kellett változtatni).
Sok variálás és próbaverzió után 1997 szeptemberében hivatalosan is kiállították a kabinetet a termekben. Összesen két kivégzés (nem karakterenként) és fapados játékmenet jellemezte, hogy 1998 januárjában már végleg elnyerje méltó és teljes formáját. És hogyan sikerült a formabontó epizód?
A kritikai visszhangja viszonylag pozitív volt. Ha átlagolni kéne, kb. olyan 8 ponton végezne a tízből. Az újdonságként bevezetett fegyverhasználat és csonttörő mozdulatok (mondjuk a mai X-ray apukája) jól sültek el. Mint ahogyan az is, hogy felhagytak a nevetségesebb elemekkel (Babality, Friendship és társai), és komolyra, valamint misztikusra vették a stílust. Így a game hangulatilag fel tudott érni az első két részhez. Nyomasztó, olykor félelmetes, de leginkább nagyon véres lett.
A kivégzések a negyedik Mortalban változatosak és igencsak ötletesek. Nincsenek úgy túltolva, mint a rákövetkező pár részben. Most, hogy újra játszottam a PlayStation átirattal, azt kell mondjam, hogy ma is megállja a helyét a Fatality-k legtöbbje! Ami kritika érte akkoriban, az a lassabb mozgást és a 3 dimenziós tér nehézkes használatát emelte ki leginkább. Őrület ugyan nem volt körülötte, de bukás nem volt (bár ezt sokan az igencsak erős marketing-hadjáratnak tulajdonítják).
És most, hogy megemlítettem, lássuk is milyen lett a kis szürkére átírt verziója.

Kézenfekvő volt az otthoni gépekre is kiadni a Mortal 4-et, hiszen tombolt ez a játékstílus. Számomra hihetetlennek tűnt egy ilyen stuff portja. Emlékszem, sokat tanakodtunk osztálytársakkal (meg öcsémmel), hogy hogyan fogják megvalósítani a 3D-s speciális mozgásokat az arcade gépeknél nyilvánvalóan gyengébb rendszereken. Mert oké, ott volt a Tekken és társaik, de ott csak "sima" bunyó volt, nem fagyasztottak, nem lőttek tűzlabdát, meg horgokat a kezükből a karakterek.
De láss csodát, a Eurocom programozói mindent át tudtak ültetni! (Az már más kérdés, hogy jelentős minőségromlással.) A PS esetében csúnya és sok esetben eltűnő textúrákat, nem jól illeszkedő poligonokat és a töltés miatt sokszor megakadó játékélményt kaptunk. (Az N64 változat jobban teljesít e téren). De ezeket leszámítva a game hozza a hangulatot és még jól irányítható is. Könnyedén be lehet vinni a támadásokat és kombókat. Kapunk a játéktermi verzióhoz képest új pályát, új kosztümöket, új ellenfelet (Goro) és módokat, valamint megnyerés videókat. Igaz ezen animációk bődületesen elnagyoltak és olykor komikusnak hatnak, de anno ennek is örültünk.
Megszámlálhatatlan játékórát öltünk bele öcsémmel. Ma soványkának hatna már a 15 választható karakter, de akkor teljesen jól elvoltunk velük. (A teljes lista: Jarek, Raiden, Shinnok, Liu Kang, Reptile, Scorpion, Jax, Reiko, Johnny Cage, Jarek, Tanya, Fujin, Sub-Zero, Quan-Chi és Sonya. Rejtettek: Goro, Noob Saibot, Meat.) A közepes vizuális megjelenítés ellenére is rá tudtunk csodálkozni dolgokra. A lövedékek fényei például látványosan megvilágítják a karaktereket, de a legfrankóbbak a kivégzések voltak. Élmény volt nézni őket. Az egyik kedvencem az volt, mikor Reptile-lal úgy rágtam le ellenfelem arcát, hogy átmentem láthatatlanba előtte. Egyszerre volt vicces és megbotránkoztató. Na meg ötletes! És az FMV-ket is számtalanszor újranéztük. A zene pedig a szokásos Mortal színvonalú volt, arra sem lehetett panasz. Talán egy "kis" balanszírozás ráfért volna a karakterekre, de ezt leszámítva igazi mortalos miliőt kaptunk.
A PC és N64 verzió polírozottabb (igaz, utóbbinál nincsenek videó betétek), a Game Boy Color átirat meg szimplán nevetséges lett, folyamatosan loopolt idegőrlő zenéjével és a Mortal Kombat 3 GB motorjával egyetemben. Kivégzések helyett szuper-alacsony felbontású "videókat" kapunk, ahol mindig ugyanazt végzik ki, mindegy ki ellen harcoltunk és Tanya-nak férfi hangja van... folytassam?
A legteljesebb verzió az 1999-es Sega dreamcastos Mortal Kombat Gold. A pluszban választható alakok (Baraka, Kitana, Kung Lao, Cyrex, Mileena, Sektor) és a hozzájuk tartozó videók mellett új pályákat és szabadon variálható fegyver-menedzsmentet is kapunk. A grafika bőven lekörözi az arcade verziót (a PS-esről nem is beszélve), részletes és hibamentes minden, a bevilágítás is szuperül néz ki. Maga a portoló-csapat, a Eurocom is tervezett hozzá karaktert, de végül nem látta meg a napvilágot. (Belokk névre hallgatott és találni is róla képeket netszerte. Ed Boon szerint már nem volt idő finomítani rajta, ezért nem került bele a végső verzióba, a Eurocom szerint pedig a Midway hallani sem akart olyan figuráról, amihez nincs közük.)
De hiába volt tökélyre polírozva az MK Gold az akkori nagyágyú, a SoulCalibur felmosta vele a padlót. A pár hónappal később érkező Dead or Alive 2 pedig a feledés homályába és a boltok eldugott sarkaiba száműzte.

Érdekes egy fejezet volt ez a Mortal Kombat történetében. Teljesen egyedi a szériában, nem rágták le csontig a motorját, mint előtte és utána is tették a többi rész esetében (csak a Special Forces-ben használták egy fejlettebb verzióját). Sokáig nem is tudták, hogy merre tovább, ez abból is látszik, hogy a következő rész csak öt év múlva jelent meg. Viszont így kaptunk egy hamisítatlan Mortal Kombat esszenciát hordozó és teljesen kuriózum felvonást. Én biztos szegényebb lennék nélküle.
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
16. DrZaius  Szerkesztő
2019.05.09. 06:39:12
LV2
Válasz 15. VictorVance üzenetére:
Igen, én is pár éve játszottam vele újra és legyen bármilyen körülményes is, nagyon élveztem. Van egyfajta bája és hangulata, ami engem is a képernyő elé szegez.
15. VictorVance  Szerkesztő
2019.05.08. 23:30:07
LV18
Válasz 14. DrZaius üzenetére:
A Mythologies nekem az egyik személyes, titkolt kedvencem.
Nemrég vettem elő újra, és még mindig hihetetlenül tudom élvezni. Azon kevés játékok egyike, amik több év után is ugyanazokat az érzéseket hozzák elő belőlem, mint akkor, amikor először toltam.
Örülünk?
14. DrZaius  Szerkesztő
2019.05.08. 20:28:57
LV2
Válasz 12. CountofHell üzenetére:
Quan Chi nálam szerelem volt első látásra! A Mythologies-ben is bejött, valamint az ez idő tájt indult Mortal sorozatban is kedveltem. Szerettem ezt az éráját is az MK-nak.
13. Joci04  PlayStation.Community tag
2019.05.07. 14:30:28
LV3
Akkoriban a Japán VS játékok (Tekken, Soul Calibur) köröket vertek erre a sz@rra.
Ezt most nem ledegradálásként írom, hanem tényleg ekkora különbség volt a két stílus között minden téren.

Mára a fordítottja lett az igaz.. :D
" The fire rises "
12. CountofHell  PlayStation.Community tag
2019.05.07. 10:23:11
LV14
+1
Ami ebben a játékban jó volt ebben a játékban az maga Quan Chi, a taposás képessége egész jó, Goro visszatérése, a kitérés és a felszedhető tárgyak dobálása.
A stage Fatality-k sem voltak rosszak.
Akkoriban akik nem szerették a japán verekedős cuccokat mint pl. én, azok részére az MK4 volt egy elfogadható folytatás.
Viszont a PC tulajdonosok anno nagyon örülhettek mert nekik nem is volt más verekedős játék csak az MK4.

Végül hamar kikerült az MK4 a meghajtóból és a kategóriákkal jobb MK Trilogy került vissza.
PSN - CountofHell_HUN
11. DrZaius  Szerkesztő
2019.05.06. 17:07:53
LV2
Válasz 2. ColdHand üzenetére:
Köszi! Örülök, hogy tetszett! :)
10. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.05.06. 11:32:02
LV17
N64-en toltam, én szerettem ezt az MK-t is. Meg játékteremben is toltam egy keveset.
psn/sen id: pcpmate
9. Lackooo  Hackerman
2019.05.06. 10:46:05
LV16
Ez a Mortal rész minden tekintetben szégyen, az egyik legrosszabb MK ami valaha létezett.
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
8. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2019.05.06. 08:46:29
LV5
PC-n toltam billentyűzeten, néha ketten is, élmény volt :D Felemás játék volt de mégis ott volt benne az előző részek hangulata, ezért kötelező volt naponta végigjátszani minimum 2x.
..loading, please wait..
2019.05.06. 02:09:06
LV1
Nekem nem tetszett anno, mert túl nagy logó csecse volt benne Dragonken-nek!!!4!!
6. Kenny29  PlayStation.Community tag
2019.05.05. 23:50:10
LV1
Nekem is tetszett,nem volt rossz game,bár az igaz,hogy lehetett volna sokkal jobb is.Én a Street Fighter EX plus alpha-t nyomtam évekig PS1-en,nekem a Tekken nem jött be.
A karakter felsorolásban Jarek kétszer van megemlítve.
5. TnT  PlayStation.Community tag
2019.05.05. 22:33:27
LV6
Borzalmas játék volt, de valamiért nagyon szerettem anno.

https://www.youtube.com/watch?v=UNkRvcUn6VM

"Where is all the caaaaaake?!"
4. MrZ  La Peste Noire
2019.05.05. 21:08:38
LV12
Válasz 3. VictorVance üzenetére:
Lassan egyedül maradok azzal a dologgal, hogy én ezeket a gameket szinkronban toltam. Kölökként inkább azokat a játékokat hanyagoltam amikben nem tudtam haladni. Bár az ritka volt.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
3. VictorVance  Szerkesztő
2019.05.05. 20:04:36
LV18
Szerintem ez az egyik legrosszabb MK.
Boonék első alkalommal nem igazán tudtak mit kezdeni a 3D-s koncepcióval, talán túl hamar is jött a váltás, hiszen csupán két év telt el a harmadik epizód óta. Amikor először játszottam vele (hozzáteszem, hatalmas Mortal-fanként), iszonyatosan hiányzott a 2D-s stílus, egyszerűen ingerszegény volt az egész és sótlan, egyáltalán nem tudtam élvezni. Ráadásul az sem segített rajta túlzottan, hogy ekkoriban jött ki a Tekken 3, ami mondanom sem kell, köröket vert rá az MK4-re, és minden addigi bunyós cuccra.
Örülünk?
2. ColdHand  Szerkesztő
2019.05.05. 19:42:43
LV22
+1
Remek írás! Szinte visszarepültem 20 évet. :)

Emlékszem anno haverral hogy terveztük, hogy amikor kijön nem fogunk aludni, és éjt nappallá téve csak MK4-ezni fogunk. Aztán kijött PS-re és valahogy nem fogott meg minket. Az akkori kedvenc Tekken 2-t nem verte le, és nem sokára jött a T3. Számomra a legsilányabb rész, leginkább a már akkor is nevetségesnek számító animáció miatt.
...a többit képzeld hozzá.
1. MrZ  La Peste Noire
2019.05.05. 19:33:10
LV12
+1
A super nintendós MK2 karakter választó zenéje után, ennek az epizódnak van a legjobb szelekt muzsikája. Sexy.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Véget ért hát a Trónok harca, hogy tetszett?
2019.05.26. 00:00 PlayStation.Community
29 hozzászólás
Szerző: martin
!!SPOILER - SPOILER - SPOILER - SPOILER!!
FutureGrind (PS4, PSN)
2019.05.22. 14:42 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: JediEco
Futurisztikus csúszó-bigyó izé...
Giga Wrecker Alt. (PS4, PSN)
2019.05.22. 14:36 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: CocytusHUN
Pikachu! Téged választalak! - hangzik az ikonikus mondat, amint a széria egy újabb ta… he? Hogy mi? De hát a kiadó? Ez nem? Tényleg? Hm bocsánat.. khm akkor újra…
Sorozat - The Punisher, második évad
2019.05.21. 06:33 Cool-Túra
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Elcseszett életek vérmocskos panoptikuma.
ToeJam & Earl: Back in the Groove! (PS4, PSN)
2019.05.20. 15:17 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Azok a '90-es évek...
Venom Nighthawk Chat Gaming Headset
2019.05.19. 10:55 Techno
5 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Kell egy füles?
TEAM SONIC RACING (PLAYSTATION 4)
2019.05.18. 15:42 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Úgy futol', alig érlek utol.
8-Bit Invaders (PS4, PSN)
2019.05.17. 11:02 PSC egyperces
2 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Egy harmadik típusú pofon a gamereknek.
Pode (PS4, PSN)
2019.05.16. 12:07 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: ColdHand
A kis csillag és az apró szikla kalandja.
Hell Warders (PS4, PSN)
2019.05.14. 11:23 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Sanada
Ördög és pokol.