PlayStation.Community

2019.04.04. 18:02 Játékteszt
12 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Vigyázz, mit kívánsz!

Régen a limitált körülmények miatt szinte alig, vagy inkább egyáltalán nem akadt olyan videojáték, melyben megtaláltam volna annak lehetőségét, hogy a fejlesztők által kínált opciókon túl olyan dolgokkal szórakoztassam magam, melyek nem tartoznak a szoftver alapmechanikái közé. Az open world stílusú alkotások megjelenésével és rohamos fejlődésével azonban végül ez is megadatott, én pedig a lehető legnagyobb boldogsággal kezdtem el mulattatni magam a lehető legbizarrabb kunsztokkal.
Legutóbb például a theHunter: Call of the Wild varázslatos világában töltöttem el közel (vagy távol?) 300 órát, többek között annak köszönhetően, hogy amikor a játékban ömlött az eső és a vihar majdnem kicsavarta tövestől a fákat, én egy kempingsátorban kuporogtam és levelibéka módjára bámultam az egyre inkább felázó erdőt - mindezt úgy, hogy az időjárás változásnak a játékbeli karakterre az ég világon semmiféle hatása nem volt. Emellett persze említhetném azon húzásaimat is, hogy hiába lehetett használni a Fast Travelt, én inkább hősiese gyalogoltam órákig, vagy amikor némi kínkeserves csúszka-mászka után felmásztam egy olyan hegy tetejére, ahol pár növényen túl az ég világon semmi sem volt, még egy árva levadászandó pocok sem. (Egyszer még arra is rávetemedtem, hogy kvázi fél napig törpejárásban, gyök kettővel osonva követtem egy boldogan legelésző, néha kedélyesen leheveredő bölénycsordát, hogy kifigyeljem titkos életüket, melyet a fejlesztőktől kaptak.)
Ezt a jelenséget tulajdonképpen már sorolhatjuk a "negyedik fal áttörése" kategóriába, hiszen a szimulált világ egy kicsit az én világom is lett, nem csak poligonfigurámé, sőt, fizikai hatással volt rám. Miközben végtelennek tűnő órákig lapultam bokrokban, sziklákon hasalva, és távcsövemen keresztül figyeltem a svéd Avalanche Studios Apex játékmotorján keresztül bámulatos élethűséggel prezentált világ minden rezdülést, egyre gyakrabban jutott eszembe, hogy milyen jó is lenne ezt az egész környezetet egyfajta bőrként ráhúzni egy teljesen másfajta játékra. Mondjuk valami olyanra, mint a Metal Gear Solid 3, vagy esetleg a Tenchu, ahol mind a napszakok, mind pedig az időjárás változása hatással lenne a játékmenetre, és amiben valóban meg kéne dolgozni azért, amikor az esős évszak elmúltával végre elgyalogolhatsz a térkép legtávolabbi szegletében levő titkos kis szigetre, vagy két hóvihar között felmászol az örökké fagyos hegycsúcsra. A hajnalban felszálló pára jótékony fátylát lopakodásra használó szamurájokat láttam lelki szemeim előtt, valamint megtréfált orvlövészeket, akiket elvakít a felkelő nap tündöklő fénye. De fantáziáltam sűrű rengetegek mélyén meglapuló, térképeken nem jelzett bázisokról is, melyeket csak szürkületben lehet megközelíteni, és persze kirablásra váró katonai konvojokról, amiket foglyul ejt a zuhogó eső miatt kialakult sártenger.
Aztán egyszer csak bejelentették, hogy a svédek új "világvége" játékot készítenek az Apex Engine felhasználásával, melynek címe Generation Zero. Jöttek persze jópofa trailerek is gyilkos robotokkal, meg kooperatív robotgyilkolászással, én meg mindjárt úgy voltam vele, hogy minden kívánságom így teljesüljön...
...és Generation Zero nem indul rosszul. Az open world jellegű, First Person Shooter nézetet használó "kaland" game egy kissé fületlen-farkatlan szituációt vázol fel, melyben te, a gyanútlan turista egyszer csak arra térsz magadhoz, hogy kiránduló csónakod romokban, te meg arccal a vízparton heversz. Sehol egy lélek, de annyira, mintha Thanos csettintése - ami 5 perccel ezelőtt esett meg - túl jól sikerült volna, és rajtad kívül mindenki más már az örök vadászmezőkön szaglászná az ibolyát, persze alulról. Ráadásul rendkívül baljós zene szól, mintha egy angol tévéfilm sorozatban lennél, valamikor a nyolcvanas években.
Körülnézek és ijesztően erős deja vu érzés kerít hatalmába. A GZ tényleg megkapta a theHunter világát, de olyannyira, hogy pár percen belül már nemcsak egyes fákat és bokrokat ismerek fel, de még az aljnövényzet leveleit is, melyben pár hónapja annyit hasaltam, miközben vaddisznókat próbáltam becserkészni. Az árnyékok ugyanúgy nyúlnak a felkelő nap fényénél, mint ott, és az őszies időjárásnak köszönhetően a leveleket is pontosan ugyanúgy táncoltatja a levegőben a szél, mint a másik játékban.
Az összkép megfelelő, de meglepő módon mégsem igazán jó. Amíg a theHunter világa tündöklően gyönyörű és zavarba ejtően valósághű tudott lenni (és megkapta tőlem a kiemelkedő osztályzatot), addig a Generation Zero flórája mintha annak csak egy "visszavett" verziója lenne... Talán azért, hogy baljóslatúbb legyen a hangulat? Nem tudom, de hiányérzetem van.
Az első övön aluli ütés hamarosan megérkezik. Két-három vidéki tanya és ház átvizsgálása után olyan érzésem támad, mintha a természet, a napszak és az időjárás változásának remek szimulációja mellé minden mást csak úgy kényszerből odaférceltek volna, ezért az egész játék iszonyúan kontrasztos - és nem jó értelemben véve.
A még PS3-as minőségűnek is csak nagyon nagy jóindulattal(!!!) nevezhető épületek belső kialakításukat tekintve a végtelenségig ismétlődnek, ami annyit tesz, hogy minden, de tényleg minden egyes lakóház pontosan ugyanúgy néz ki belülről, minden fészerben ugyanazok a dobozok vannak ugyanott lepakolva, a lerobbant kalyibákban pedig mindig ugyanaz a kályha álldogál, a szögre ugyanaz a szalmazsák van fellógatva.
A járművek állapota még ennél is gyászosabb. A háromféle, csak színében különböző személyautó modell mellé került kétfajta teherkocsi. A korai PS2-es időket idéző járgányokon igazából nincs is semmiféle felület-textúra, viszont mindegyiknek kottára ugyanaz a rendszáma.
Erre persze most lehetne azt mondani, hogy akkor ne nézd a kocsikat és ne vegyél tudomást az épületek primitívségéről, de ez már csak azért is lehetetlen, mert a küldetések vérprimitív természeténél fogva te, kedves játékos folyamatosan, vég nélküli formában, nappal és éjjel is csak ugyanezeket a nyomorúságos épületeket fogod járni és feljegyzések után kutakodni...

Rögtön az első rád szakadó küldetés azt kéri, hogy nézz szét a közeli farmon. Be is lootolsz vagy húszféle(!!!) cuccot, úgy cirka 15 perc leforgása alatt. Pisztoly, shotgun, látcső, repedt távcső, gázpalack, meg vagy kilenc különböző töltényfajta, amivel azonnal tele is lesz az item-boxod, minek eredményeképpen a játék első órájában már hosszú perceket fogsz olyan tárgyak kényszerű szortírozásával tölteni, melyek működéséről, használatáról vagy esetleges hasznáról még halvány lila fingod nincsen. (Szintén arcpirító az a tény is, hogy a használati tárgyak többségét NEM LEHET inventory-ból elsütni, csak a 4-slotos gyorsmenübe téve, ergo folyamatosan ezeket kell cserélgetni pauzálás után.)
Aztán jön egy érdekesebb(bbnek tűnő) misszió, miszerint lakott itt egy ismert vadász, akinek biztos akad valami jó kis fegyvere. Elballagsz a térkép adott pontjára, majd ott az előzővel a legutolsó bútorig megegyező ház átkutatása után az egyik sarokban találsz egy olyan puskát, amit egyébként az előbb már felvettél egy lerobbant kocsiból. (Itt már eleresztesz egy csendes "anyátok"-at.)
Aztán menj el a templomhoz. Jé, itt sincs senki. Talán majd a városban. Jé, itt sincs senki. Talán majd a bázison. De azért légyszi' kutass már át 3 klón-házat, hogy tudd, hová kell majd továbbmenned, ahol szintén nincsen senki.
Nem tudom átjön-e, amit érzékeltetni akarok: az a "nagy" küldetés, hogy szerezz meg egy "komoly" fegyvert, ami egyébként már 10 perce nálad van egy másik forrásból, és amit a továbbiakban még egyébként HATSZOR fel lehet venni, mert kvázi minden házban van egy valahol lepakolva.
Egy idő után persze megjelennek az ellenfelek is - azok a robotok, melyeket az előzetesekben is villantottak. Nos, ezeknek a valóságban már köze nincs ahhoz a "bioshockos" hangulathoz, amit a trailerek is mutattak. A "kaland" első 5 órájában minden robot echte ugyanolyan, egy barna "kutyacsontváz", melynek tetején tartály fityeg, amit persze a távcsöves puskával szépen orvul szét lehet lőni, hogy a dög azonnal megpusztuljon. A nyílt közelharc egyébként nem túl kifizetődő, mert emberünk életereje alig pár lövés után nullára redukálódik: ilyenkor egy ideig újra tudsz éledni a helyszínen, ezt követően viszont csak a legközelebbi Biztosházban.
Most biztosan azt gondolod, hogy legalább a mesterséges intelligencia, vagy a harcok izgalmas menete kárpótol a gyalázatos hangulatért. Nos, nem. Az ellenséges robotok mindig hármasával-ötösével szaglásznak az épületek közelében. A recept folyamatosan ugyanaz: ha állsz, 30 méterről kiszúrnak és elkezdenek érdeklődni. Ha guggolsz, csak 10 méterről. Éppen ezért a legjobb őket távcsövessel kiiktatni. (Még akkor sincs gond, ha mellélősz: mire ügetéssel odaérnek hozzád, még 3x rájuk tudsz lőni.) Ha észrevesznek, elkezdenek ész nélkül tüzelni és 5 másodperc alatt megölnek, amennyiben nem vagy fedezékben. Amikor viszont bemenekülsz egy házba, vagy lekuporodsz egy kocsi mögé, semmit nem tudnak a helyzettel kezdeni, péppé lehet őket lőni sérülés nélkül - magyarán szólva elvétve akad csak olyan összecsapás, aminek bármiféle súlya lenne. Ráadásként ugye a maximálisan túltolt lootnak köszönhetően folyamatosan van a tarsolyodban 300 töltény, azaz szinte soha a büdös életben nem kényszerülsz majd arra, hogy spórolj az ammóval, vagy uram bocsá' taktikázz valamilyen formában.
A lootolás egyébként is brutálisan irritáló mértékben túl van tolva: minden elhagyott kocsi, tanya és épület, minden egyes sarok rogyásig van szórva ládákkal és hátizsákokkal, szóval egy idő után már dafke sincs kedve az embernek összeszedegetni azt a sok szemetet, amint a játék a pofánkba tol.
Az eddig leírtak alapján remélem mindenkinek lejött, hogy a Generation Zero egy lehangolóan butuska, mindenféle kohéziótól mentes játék, mely ráadásként még irritáló is. Össze-vissza küldözgeti a playert, a küldetéseknek semmi értelme vagy haszna nincsen, hülyeségeket kell keresgetni ugyanolyan helyszíneken, és még a harc sem inspiráló, sokkal inkább szánalomra méltó. Hiába vannak olyan - látszólag - érdekes opcióid, hogy letehetsz (mert eldobni nem tudod!) egy gázpalackot, amit majd szétlőve felrobbanthatsz egy robotot, ha 20 harcból nem akad EGYETLEN olyan, amikor lenne lehetőséged taktikázni. Hiába tudsz eldobni egy fáklyát, ami elvileg odacsalná az ellenséget, ha az ellenség úgyis előbb észrevesz, és már lohol is feléd. Nincs értelme sunnyogni. Nincs értelme nézelődni. Értelmetlen az egész úgy, ahogy van.
Látod a robotot messziről? Lődd szét a tartályát!
Észrevett a robot és feléd fut? Lődd szét a tartályát!
Közel jött a robot? Lődd szét shotgunnal.
Nincs kedved b@szakodni? Állj be egy épületben az ajtó mögé és lődd szét a robotot bármivel, ő úgysem talál el, meg egyébként is megunja 1 perc múlva az üldözést és elszalad másfelé.
A gépisten lássa a lelkem, én próbálkoztam, hátha később jobb lesz. Hátha izgalmasabb lesz, amikor a játékba került HATFÉLE ellenfél közül jön majd egy nagyobb, veszélyesebb is. Nem lett az. Mindvégig ugyanaz a jellegtelen, hangulattalan, unalmas, vontatott mechanika jellemző a játékra, és tök mindegy, hogy az első vagy a harmincadik órában jársz. Üres, lapos, amatőr munka ez, melynek meg sem kellett volna jelennie.
Amit még mindenképpen meg szeretnék említeni két mondatban, az a karakterfejlődés. Borzalmas, lassú, nevetséges lehetőségekkel, ráadásul kb. 8 óra "kalandozás" után KETTŐ megnyitott képességgel.

Ha mindez eddig nem lett volna elég "meggyőző", mesélnék kicsit a technikai minőségről is. Egyszer egy hídon kellett átmennem. Ballagnék keresztül, beleütközöm egy láthatatlan falba. Azon tűnődöm, hogy most kéne még valami küldetést csinálnom, vagy mi a franc lehet itt. Eldobok egy petárdát, az is felakad az "üvegfalon". Semmiképp sem enged át. Belépek próbaképp valakinek a játékába multiplayerben, hátha nála át tudok menni a hídon. Sikerül. Kilépek, törlöm a programot, letöltöm újra, ugyanúgy felakadok. Addig szerencsétlenkedek, míg beleesek a vízbe. Halál. Megint a vízbe. Megint halál. Víz. Halál. Egyszer máshogy esek bele... és hol éledek újjá? A túlparton.
Egy másik alkalommal felakadt a térképjelölés. Onnan aztán se fast travel, se semmi. Kilép, újrakezd. Aztán felakadt az inventory. Aztán felakadt a küldetés. Aztán összeakadt a küldetés egy másikkal.

Lehetne ezt a siratót még sokáig folytatni, de a Generation Zero sajnos egy olyan játék, melyre ennyi szót is feleslegesen pazaroltam el. Gyakorlatilag a tesztelésre szánt minden perc elvesztegetett idő volt. (És persze belemehetnék abba is, hogy mit gondolok arról, amikor itt a a PSC-n valaki leírta, milyen "izgalmas" volt neki felfedezni egy bázist, amiben egyébként EGY DARAB ellenfél és EGY DARAB kapcsoló volt.) Sorolhatnám a negatívumokat napestig, a pozitívumokat pedig két mondattal letudhatnám. Inkább hagyjuk, zárjuk ezt rövidre:
- A Generation Zero hiába kapta meg a theHunter világát, nem tudott vele mit kezdeni, csak lebutítani.
- A játékmenet borzalmasan lapos, unalmas, ötlettelen, ugyanakkor irritáló, évtizedekkel ezelőtti színvonal.
- Primitív a Mesterséges Intelligencia.
- A szoftver tele van vérlázító bugokkal, melyek egy része game-breaking szintű.
- Vagy hót'süket és nincs semmi hangja, vagy szétmegy a fejed a robbanások intenzitásától.
- A multiplayerben mindenki megy a maga feje után. A program a hostot követi és minden küldetést csak neki számol be. A legnagyobb "élményt" az adja, amikor valami isteni csoda folytán legalább ketten egymás mellé kerülnek és ugyanazt az ellenfelet lövik, ami így nem 5 (mintha egyedül gyepálnád), hanem 3 perc alatt megy le.
- Nem éri meg annyiért megvenni, amennyibe kerül. Senkinek sem ajánlom.
- Nem érdemes rá időt fordítani, bármi mással jobban jársz.

Így visszaolvasva egyébként ez a bemutató is pont olyan lett, mint a játék = zéró. Bocsika' vagyok ezért, de ennyit érdemelt, tényleg.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük. Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webáruházából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
12. ColdHand  Szerkesztő
2019.04.05. 23:23:31
LV22
+2
Válasz 1. PDHiv üzenetére:
Pl. itt nálunk a hírszekciónál, vagy a cikkeknél.
...a többit képzeld hozzá.
11. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.04.05. 18:39:16
LV17
Klassz cumó. Ja nem.
psn/sen id: pcpmate
10. gabe82_  PlayStation.Community tag
2019.04.05. 18:10:14
LV15
Érdekes, de a Naughty Bear-t juttatta eszembe a teszt, mert számomra valamiért az az emlékezetesen szar játék, holott nem mai darab. (Pedig aztán volt mostanában más 3 pontos játék is. Mondjuk a medvés még ennyit sem ért.)
Mi a tököm az a Battle Royale?
9. PDHiv  PlayStation.Community tag
2019.04.05. 17:28:15
LV1
Válasz 5. martin üzenetére:
Ja csak nem tudom honnan kell informálódni ahhoz, hogy olyan játékok ne kerüljék el a figyelemem.
8. GrayFox  Szerkesztő
2019.04.05. 17:14:22
LV9
Válasz 7. martin üzenetére:
Lassan gyűjthetjük az anyagot egy "worst of" videóhoz.
30 YEARS OF METAL GEAR - メタルギア30周年
7. martin  Főszerkesztő
2019.04.05. 13:14:00
LV27
Válasz 6. GrayFox üzenetére:
Akartam csinálni egy videót arról, amikor a tök üres híd közepén eldobom a petárdát, és visszapattan a semmiről. :D
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
6. GrayFox  Szerkesztő
2019.04.05. 12:39:15
LV9
Hihetetlen, hogy ez ennyire szar lett, egyszerűen nem tudok rá leérkezni. Kár a koncepcióért.
30 YEARS OF METAL GEAR - メタルギア30周年
5. martin  Főszerkesztő
2019.04.05. 09:02:49
LV27
Válasz 1. PDHiv üzenetére:
Nem pontosan értem a kérdést, de a főoldalról. Ott szoktak lenni a tesztek.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Onimushaman  Szerkesztő
2019.04.05. 08:58:52
LV24
Egy ideje nem jellemzo az ilyen gagyizas, most rovid idon belul ez a 2. banat.
señor
3. jime  non-alcoholic
2019.04.05. 06:32:08
LV29
ez borzasztóan hangzik :D
"wake up, you're dead!"
2. eandre  PlayStation.Community tag
2019.04.04. 23:51:30
LV11
Csak annyit kell megnézni kik a fejlesztők és máris egyértelmű lesz h miért egy ekkora szemét a játék.
1. PDHiv  PlayStation.Community tag
2019.04.04. 20:13:23
LV1
Tyű! A bemutatók alapján még érdekes is lehetett volna, de lájkolom a szubjektív reál megközelítést.
Honnan lehet tudomást szerezni olyan játékokról, mint a the Hunter?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
GENERATION ZERO
Avalanche Studios / THQ Nordic GmbH
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Gyenge
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Gyenge
Hangulat:
Gyenge
3/10
Pozitívum
Napszak és időjárás változás; sniperkedés
Negatívum
Vérlázító technikai hibák; ostoba, értelmetlen, szedett-vedett, halálosan irritáló küldetések; primitív játékmechanikai megoldások; viccértékű fejlődési görbe; túl- vagy alulkalibrált hang