PlayStation.Community

2019.03.23. 18:42 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
A vég csak a kezdet.

Elég sokáig távol álltak tőlem a taktikai shooterek. Általában jó, ha minden tizediket bepróbálom, de évekkel ezelőtt a Ubisoft engem is felültetett a hype-vonatra a The Division első részének egy korai kedvcsinálójával.
RPG, akció, online, open world. Ezekkel a szavakkal dobálóztak, miközben egy igen mutatós, minden fantasy elemtől mentes (maximum annyi volt, hogy enyhén futurisztikus), egymással összedolgozós stratégiával operáló katonai műveletet mutattak be. Állam kerestem a padlón. Azonnal akartam. De, mint azóta legtöbben tudjuk már, súlyos butításon esett át a program. Sem technikailag, sem pedig játékmenet terén nem tudták hozni az ígérteket. (Ami persze nem volt meglepetés a megjelenés előtti bemutatókból.) Csalódottságomban én is elfordultam tőle, de a sokadik patch és tartalmi frissítés után beszereztem és azt kell mondjam, hogy jót játszottam vele. Igazán remek címmé nőtte ki magát a The Division, örülök neki, hogy nem premierkor nem premierkor volt hozzá szerencsém, mert így egy kiforrott stuffot nyüstölhettem.
Így aztán a második részt is tűkön ülve vártam. Van mire építkezniük, van mit továbbfejleszteniük a programozóknak, az alapok végül is megvannak (az ígéretek persze itt is megvoltak: játékosok meghallgatása utáni igazítás, roppant "Endgame" tartalom, stb.) - lássuk, mire mentek vele!
A gamerek szava szent

A fejlesztők ezúttal nagyon okosan kikérték a rajongók véleményét, így sok kis apró és pár nagyobb finomításon is átesett a játékmenet. A legnagyobb hangsúlyt az Endgame-re, azaz a kampány lezárása utáni teendőkre fektették.
Végeztél a sztorival és már csak a repetitív, himihumi, apróbb töltelék-teendők maradtak, amiket eddig is kerülgettél, mert ráuntál? Nos, itt más lesz a helyzet kérem szépen! Ketten, 48 óra tiszta játékidővel letudtuk a kampányt (maradt még tennivaló bőven, ha mindenre rámegyünk, még 10 óra belemegy szerintem), és bár rá voltunk készülve a már előre beharangozott végjátékra, de még így is a padlóra küldött minket, olyan elemi erővel robbant be az új tartalom, ami még képes jó 15-20 órával kitoldani a szavatosságot. Erre még lentebb visszatérek.
Hallgattak még a bizonyos erősebb ellenfeleket ért kritikákra is, miszerint nevetségesen sokat kellett lőni egyes típusokba. Mivel itt nincsenek robotok, mindenféle lények, meg mutánsok, így valóban nevetséges volt, hogy úgy oldották meg a nehezebb ellenfeleket, hogy több tárat is beléjük kellet ereszteni, akár négyünknek is. Ez már a múlté. Lecserélték őket erősen páncélozott harcosokra. Vértjük több lemezből áll, és ha sikerül lefejteni az egyik részét, akkor alatta már sebezhetőek lesznek.
Finom hangolták ugyanakkor a Dark Zone szekciót is. Oktató résszel lett ellátva és normalizálták, egy szintre hozták az oda belépő playerek felszerelését, hogy ne rettentse el az újoncokat, gyengébbeket. Persze aki a csúcsra járatott karakterével szeretné széttépni a gépi és emberi játékosokat, az megteheti majd az Endgame alatt.

Teendőink

A folytatásban a feladatunk nem kevesebb lesz, mint a vírus által megtizedelt társadalom talpra állítása. Az SHD (Strategic Homeland Division) teljes infrastruktúráját újra kell indítani, hogy ismét országos szinten üzemeljen a hálózat. Ha mindez nem lenne elég, három frakcióval is meg kell küzdenünk, akik Amerika utolsó védvonalát, Washington DC-t szeretnék térdre kényszeríteni.
A történet pont annyira van jelen, hogy kiszolgálja a küldetéseket. Semmi extrát nem kell várni, de nincs is rá szükség szerintem. Stílusosan a Fehér Ház lesz a főhadiszállásunk, ami eleinte viszonylag elég kezdetleges állapotban van. Lépésről lépésre, küldetésről küldetésre tudjuk majd fejleszteni, mindig hozzáadva egy-egy részt. Division-ügynökünket is itt leszünk képesek képezni. Nem kevesebb, mint nyolc technológiai jártasságunk lehet (Skill), amiknek további alfajai is vannak és még moddolhatóak is. Az olyan finomságok mellett, mint a lángszórós, vagy mesterlövész automata gépágyú, van lehetőségünk még megnyitni például vakító, bombázó, védőhálót biztosító, vagy javító drónokat, területszkennelőt, egész testet védő, vagy a ránk lőtt golyókat visszaverő pajzsot, guruló, nyomkövetős aknákat, vagy az új kedvencemet, amivel különböző vegyi anyagokat lőhetünk ki (gyúlékony, rongáló, erősítő, megszilárduló).
Ki kell tapasztalni, kinek melyik fekszik jobban. Van, amit nehézkes vagy időigényes használni, így némelyik csak akkor tud jobban érvényesülni, ha csapatban játszunk. Mint írtam, bővíthetőek is, de a szettünk Skill pontjának függvényében tudnak csak aktiválódni, ami nagyjából a 25-ös szint környékén lesz már megfelelő.
Egyéb fejlesztési lehetőségeink is vannak (Perk), ahol többek közt olyanokat aktiválhatunk a küldetések alatt vagy az utcákon talált SHD tech-ek által, amivel több gránát, egészségügyi csomag, táska férőhely, Skill vagy fegyver férhet hozzánk, de a fegyverünkre aggatható kiegészítőket is itt kell aktiválni, amivel tudjuk azok statisztikáit állítgatni.
A Fehér Háznál maradva, meg kell nyitnunk olyan területeket is, mint a craftoló asztal (csak szép magyarosan), lőtér, fejvadász küldetések, egyéb feladatok (Projects), ahol többlépcsős miniküldetéseket kell elvégezni (adományozás, gyűjtögetés, civilek mentése, stb), jó kis tervrajzokért cserébe. A Dark Zone felelőse és az olyan apróságok, mint a borbély sem elérhetőek elsőre.

Az utcákat járva, ha nem éppen fő vagy melléküldetést csinálunk, akkor is rengeteg teendőnk lesz. A civil településeket (Settlements) felfedezve és azokat szintén fejlesztve tudunk előrébb lépni. Adományainkkal (víz, élelem, alkatrész) pedig biztosítani tudjuk az utcákon való járőrözésüket, valamint segítséget is kérhetünk tőlük. Ezen kívül ellenőrző pontokat foglalhatunk el és egyéb utcai zavargásokat háríthatunk el (kivégzés, civilmentés, ellátmányfoglalás, stb), menetelő konvojokra csaphatunk le, esetleg mindenféle propagandaszöveggel fertőző állomásokat kapcsolhatunk le.
És akkor ott van még a Dark Zone, ahol a fertőzött területekről hozhatunk ki dolgokat, akár másik játékostól elvéve is. Ha "Rogue" státuszba lépünk (lopással vagy hackeléssel például), akkor betámadhatunk más online playereket is, megkockáztatva azt, hogy a sok loot miatt embervadászat is indulhat utánunk, de ezen mérce kimaxolásával nyílik meg egy rejtett árus is például. Néha még a stresszes helikoptervárós kimenekítés is elkerülhető, mert nem minden eszköz fertőzött. Természetesen a Dark Zone-nak saját fejlődési szintje és perkjei vannak.
Unatkozni tehát nem fogunk, hiszen, ha épp nem fejlesztünk valamit, akkor lootolunk ezerrel. Igazán élvezetes és izgalmas lett a loot-rendszer is. Nem csak fegyvereink és eszközeink, de felszereléseink is (mellény, térdvédő, táska, stb) moddolhatóak, ráadásul ezekből szettek is vannak, amik lépcsőzetesen kapcsolnak be, így sajtolva ki minél több képességet cuccainkból.
A harc

A lőfegyverek egyedül a "Rifle" kategóriával bővültek az előző részhez képest. Szinte mindegyik típus jól használható, csak a mesterlövész puskával gyűlt meg a bajom, ugyanis borzasztó időigényes a használata (minden lövésnél kijön a scope nézetből, majd vissza és még fókuszál is), valamint valamilyen rejtélyes oknál fogva egy bizonyos távolság után nem robbantja be a benzines hordókat, palackokat, míg ez más lőfegyverrel sikerül. A sniperes létet tovább nehezíti az ingadozó minőségű mesterséges intelligencia. Már a bétánál is felfigyeltem rá, hogy képesek cél nélkül, fedezékből fedezékbe rohangálni, akár létrát is használva teljesen feleslegesen, majd visszarohanni, miközben még csak támadni sem próbálnak (sőt, néha karnyújtásnyira rohangálnak és nem is támadnak). Van, amikor addig ki sem jönnek fedezékből, míg rájuk nem fókuszálunk, de ahogy' elengedjük a célzást, már lőnek is.
Viszont amikor működik az MI, akkor megpróbálnak bekeríteni, társakat élesztenek fel, ha nem veszik észre, hogy fedezéket váltottunk, akkor még a vélt helyünket próbálják meg betámadni. Nem tudom mire vélni ezt az ingadozást, de ezeket leszámítva (és még néhány bugot, de erről mindjárt) roppant élvezetes a harc. Egy percét sem untam, hála a frankó helyszíneknek és szuper képességeknek. Pedig lenne még mit finomítani rajta, mert néha egyértelműnek tűnő helyeknél sem lehet fedezékbe bújni (miért nem lehet guggolni?), a turret van, hogy beesik a föld alá, néha pedig nem engedte a képességeket használni. Azt pedig végképp sajnálom, hogy egy vacak pozdorjalemezt nem tudok átlőni az LMG-vel... De mint írtam még így is észvesztőek és szuperlátványosak a tűzpárbajok.

Minél többen küzdünk egy csoportban, úgy nő a nehézségi szint is, de a Division 2 simán játszható egymagadban is. De ha nincs állandó társad, akkor is becsatlakozhatsz másokhoz. Hatványozódik az élvezeti szint ilyenkor, egész jó kis stratégiákat lehet kivitelezni ilyenkor.
A PVP része pedig "sajnos van, de minek" kategória. Roppant fapados a maga két kis játékmódjával (4v4 és területfoglalós) és ritka sótlan is lett. Emellett teljesen kiforratlan az egész. Mindenféle ötlettől mentes (visszavágó, új matcmaking lehetősége), ráadásul, ha kilépünk szétdobja a partit is, újra meg kell hívni a csapattársainkat.

Endgame

Végeztél a sztorival és elérted a 30-as szintet? El ne dobd a játékot, hanem ezt figyeld!
Egész Washingtont betámadja egy új frakció, teljesen új ellenségtípusokkal, akik valami irgalmatlan agressziót képviselnek. Ők a Black Tusks, egy titkos katonai szervezet. Magasan kvalifikáltak és állig felfegyverkezettek. Hogy felvegyük a harcot ellenük, nekünk is lépnünk kell egy emberes szintet. Megnyílik három új specializáció, amolyan kasztok, saját, teljesen új fegyverrel és képességekkel, amiket külön fejlődésfán kell menedzselnünk.
A Demolitionist gránátvetővel, a Sharpshooter mesterlövész puskával, a Survivalist pedig íjpuskával támad. Ha valamelyik mégsem jön be, bármikor átválthatunk egy másikra. Megszűnik a szintezés is, ezúttal már a felszereléseink értékeinek összege határozza meg szintünket. Velünk együtt a világ is szintet lép (World Tiers), ami csak egyre keményebb lesz, ahogy foglaljuk be az ellenséges erődöket (amúgy szinte mindent újra vissza kell foglalni). Egészen World Tier 4-ig megy a játék, de itt már vért fogunk vizelni a nehézségtől (persze a loot is jobb ilyenkor).
Ennek eredményeképpen nem ajánlom egyedül játszani ezt a részt, mert tényleg piszok embert próbáló. Persze nem azt mondom, hogy lehetetlen, de szignifikánsan megnő a nehézség.
Amikor elérjük a négyes világszintet, még akkor is bekúszik egy új játékmód, a Priority Target System. Itt a keményebb, levadászni kívánt tagokat csak úgy tudjuk elérni, ha előtte al-célpontokra mész rá.
Eleinte furcsálltam, hogy ennyi mindent tartogattak a "végére" és sérelmeztem, hogy miért nem kapcsolt rá előbb a game, de így jobban belegondolva pont jól lett időzítve, mert még nem fulladt ki a játékmenet. Így olyan, mintha kapnánk egy valaha volt legerősebb New Game Plus-t, tele újdonságokkal és kihívással. Le a kalappal a stratégia előtt, örülök, hogy tényleg hallgattak a játékosokra!
Most ez a Division 2, vagy csak 1.5?

Merészet nem lép a Division 2, az biztos. Minden, amit látunk az az első rész kipolírozott variánsa. Figyeltek a rajongókra, de maguktól is csinosítgattak szinte mindent. Mondjuk rombolható környezet lehetne már a harmadik részben (azért az vicces, hogy még egy nyavalyás asztallábat sem tudtam ellőni, de még a függöny is megfogta a golyókat).
A grafika, az atmoszféra, és a miliő ugyanakkor lélegzetelállító! Gyönyörű napszakokat és időjárási viszonyokat kapunk. Mindegy, hogy mikor és hol vagyunk, mindig van mire csodálkozni. Digitális város még sosem volt ennyire sűrű és gondosan megtervezett. Csak egy-két helyen futottam bele tervezési malőrökbe. Az összkép fenomenális és nincs két egyforma helyszín sem. Nagyobbak, nyitottabbak a terek, messzebb ellátni és sokkal több a bejárható ház is. A ködöt és párát harapni lehet, a nap ellen pedig már lassan napszemüveg kell. A bétát sújtó pop-up jelenség csak minimálisan van jelen, és jellemzően leginkább gyors utazások után. Ennyi bele kell, hogy férjen. Az alap PS4-et jobban meg tudja izzasztani, sőt a PS menüjében is alig lehet lépkedni, ha fut a Division 2, illetve akadások is sűrűbben előfordulnak sajnos, mint PRO rendszer esetében.
A szoftver Full-HD mellett tudja tartani a 30fps-t, ami nagyon szép teljesítmény egy ilyen öreg géptől. PRO-n természetesen jobb felbontást kapunk (igaz dinamikus, 3456x1944 és 2458x1382 között ugrál), szintén 30 képkocka per másodperc mutatóval.
A zenék is tetszettek nagyon és a hangeffekteken is javítottak a bétához képest, csak azt sajnálom, hogy a csapattársunk fegyverlövéseit alig hallani. Kapunk végletekig customizálható menüt és HUD-ot (magyar nyelvet ezúttal ne keressünk), valamint egy körülményesen kezelhető, de részletes fotómódot is.
Az irányítással összességében nem volt bajom (a sniperes bakit és a néha valamiért lefelé húzó fegyvert leszámítva). A gunplay közben kimondottan jó a célzás rásegítés és jól lehet célozni a dobható eszközökkel is.
Azok a fránya bugok persze megkeserítik most is a létet. Egészen sokfélébe sikerült belefutnom. Ide-oda teleportálgató NPC-k (amiknek a "kifaragásánál" spóroltak rendesen: olyan szerencsétlenül néznek ki, ráadásul még a szájuk sem mozog), animáció nélküli cselekvések, föld alá, vagy más tereptárgyakba beeső eszközök (milyen jó is, mikor a turret átesik a tereptárgyakon és eltűnik), beragadó hangok, nem aktiválódó skillek. Volt, hogy nem lehetett mozogni, csak egy helyben állt a figura, de olyan is történt, hogy nem zárult le egy küldetés, pedig megcsináltuk. A hab a tortán pedig az volt, mikor céloztam a bal ravasz lenyomásával és a fotómód összes, az előbb használt torzítását és szűrőjét rápakolta a képre...
Aminek örülök viszont, hogy a mikrótranzakció nincs a képünkbe tolva. Csak azok lesznek "rákényszerülve", akik vagány ruhákba szeretnének bújni. Persze fizetés nélkül is lehet öltözékhez jutni, csak szuperlassan és zsákbamacska jellegűen. Karakterünk kinézete is viszonylag részletesen testre szabható.

Division 2 a jövőben

A szoftver ellátottságára sem lehet majd panasz. Még idén három darab ingyenesen elérhető kiegészítő fog érkezni (nyáron, ősszel és télen) új helyszínekkel, sztorialapú küldetésekkel (a Pentagonba és a Washington körüli részekre is ellátogathatunk majd), három új specializációval és játékmódokkal, felrázva a PVP-is például. Emellett folyamatosan figyelik a közösség visszajelzését, finomítják, javítják majd a játékot.
Összességében tehát egy vizuálisan gyönyörű, élvezetes loot-rendszerrel és harccal, valamint példaértékű, unalomba soha nem fúló tartalommal bíró folytatás lett a Division 2, mely még az utolsó negyedében is képes új és erős lendületet venni. Sokat ugyanakkor sajnos nem mer kockáztatni és inkább csak előző részt toldozza-foldozza. Ez persze nem feltétlen baj, mert az elődje is rendesen kinőtte magát az évek folyamán, de amíg a bugokat és az MI-t nem javítják, valamint bizonyos fegyvereket nem optimalizálnak, addig a "játszhatóság" lehúzza a végértékelést 1 ponttal.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a linkre bökve meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. DrZaius  Szerkesztő
2019.03.28. 09:27:30
LV3
Válasz 6. jime üzenetére:
Igen, nem mindenkinek jön be az új miliő. Amit valahol meg is értek, a téli New York hangulatosabb az biztos. Ez a környezet viszont hiba "lerágott csont", nekem nagyon bejön.
7. DrZaius  Szerkesztő
2019.03.28. 09:24:50
LV3
Válasz 5. jime üzenetére:
Jah, én is azt hittem, hogy nagyobb pörgés lesz...
Pedig az ismerőseim közül kifejezetten sokan nyomják.
6. jime  non-alcoholic
2019.03.27. 16:30:02
LV29
kifejezetten örülök, hogy te tesztelted, az az érzésem, hogy itt mindenki más utálja a játékot :D

nekem nagyon tetszett a béta is, biztos fogom tolni majd, csak idő legyen rá.
"wake up, you're dead!"
5. jime  non-alcoholic
2019.03.27. 16:28:21
LV29
mi ez a pangás itt? :D
"wake up, you're dead!"
4. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.03.24. 14:04:18
LV17
Beta alapján jónak tűnt. Ha időmilliomos lennék, akkor tolnám. :)
psn/sen id: pcpmate
3. ALF22  Son of Liberty
2019.03.24. 09:56:16
LV26
+1
D1: new york, havas kornyezet, első játékom ps4en. Pazar volt.
D2: se a város, se a last of us-os kinezet nem tetszik. Kimarad
2. AizawaKouta  PlayStation.Community tag
2019.03.24. 08:41:06
LV2
Válasz 1. gabe82_ üzenetére:
Egyedül is szépen fel lehet jutni 30as szintig. Viszont jó, ha chaten be tudsz hívni valakit, ha szükség van rá. Folyamatos coop menni csak úgy jó, ha együtt léptek szintet. Klánba meg szóló játékos is szépen besegíthet.
1. gabe82_  PlayStation.Community tag
2019.03.24. 06:54:31
LV16
Az első rész valamiért kimaradt, pedig nem mondanám, hogy nem érdekelt. A teszt alapján szórakoztató, és ez a lényeg, de kicsit azért visszatart, hogy nem vagyok nagy co-op-os, pedig biztos úgy az igazi.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
TOM CLANCY'S THE DIVISION 2
Ubisoft
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Hangulat:
Kiemelkedő
8/10
Pozitívum
Még mindig kiváló co-op élmény; kifulladni képtelen játékmenet; loot-mennyország; pazar grafika és prezentáció...
Negatívum
...amit aláásnak a bugok; gyenge PVP-szegmens; felemás mesterséges intelligencia