PlayStation.Community

2019.02.24. 09:48 Cool-Túra
15 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Értékeld a cikket!
A CGI-szem a lélek tükre.

Az Alita: A harc angyala című giga-költségvetésből készült produkció enyhén szólva is nehéz szülés volt. Yukito Kishiro népszerű mangájának megfilmesítési gondolata James Cameron fejében ütött először szöget, még a ’90-es évek közepén, és rögtön le is csapott a jogokra, ámde hiába végzett minden apró részletre kiterjedő alapos kutatómunkát a megalomán író/rendező és hiába volt kész a forgatókönyv, csak nem akart testet ölteni a film.
Aztán szép lassacskán Cameron szerelemprojektjéből egy hosszú évekig development hellben hánykolódó, valószínűleg-soha-el-nem-készülő produkció lett, melynek vászonra vitele ilyen-olyan okokból állandóan meghiúsult – vagy mert nem volt még hozzá elég fejlett a technológia, vagy mert Cameron épp más filmekkel volt elfoglalva. Durván húsz esztendő és több, nem sok reményt keltő premier-tologatás után végül mozikba került az Alita, egy olyan korban, amikor a tájékozott közönségnek nem nagyon kell magyarázni, hogy az Álomgyár miként viszonyul az ilyesféle Japán illetőségű manga-adaptációkhoz – mondanám, hogy a Páncélba zárt szellem rettenetes emléke is mindmáig ott lebeg még a köztudatban, ha pár hónap alatt nem felejtette volna el mindenki.
Az igéző szemű angyali, de vad és elszánt kiborglány azonban más kávéház.

A rendezői feladatokat a karrierügyileg a Sin City 2 óta tetszhalott állapotban vergődő Robert Rodriguez látta el, a dolog pikantériája, hogy az Alita ennek ellenére is inkább Cameron filmje. Lépten-nyomon az ő stílusát lehet benne felfedezni, a technikai perfekcionizmustól kezdve, az erős női karakteren és sűrűn beiktatott akciójeleneteken át, egészen a szemkápráztató látványig, illetve aprólékosságig bezárólag – igaz, mindezt nagyrészt csak gazdaságos módon.
Bár Rodriguez lelkes és szorgalmas bér-direktorhoz illően szerencsére tisztességesen elvégzi a feladatot, de az biztos, hogy mindenki nyugodtabb lett volna, hogy ezt is inkább Cameron rendezi (mint, ahogy az új Terminátor esetében is jobban örülne a nép, ha ő ülne abban a bizonyos székben), de helyette tököl még újabb tíz évet az Avatar folytatásokkal. Mindazonáltal a filmnek így sincs komolyabb szégyenkezni valója, sőt, személyében megkaptuk az idei év első nagy meglepetését. Főleg amellett, ahogy befogadja, és ahogy kezeli a hollywoodi filmgyártás, meg úgy en bloc az egész nyugati világ ezeket az ő berendezkedésüktől és felfogásuktól szinte teljesen eltérő műveket.
Az Alita esetében is rendesen megtódult az internet népének megkeseredett, befásult és bigott „régen minden jobb vót” hada (igen, itthon is), amikor kijöttek az első előzetesek és marketing anyagok, habzó szájjal fennakadva azon, hogy a főhősnőnek micsoda nagy CGI-szemei vannak. Lényeg a lényeg, ezt a dolgot nagyon sokan, nagyon nem tudták hová tenni – pedig Japán ennyire azért nincsen messze.
És bár Alita különleges kinézetét a mangával ellentétben itt egyáltalán nem magyarázzák, vagy fejtegetik, a távoli jövő roncstelepén talált, majd megjavított kiborglány karaktere sokkal több egy számítógépes arcnál, vagy egy tech-demóként funkcionáló próbababánál.
Szó szerint él és lélegzik, nem csak fizikailag (Rosa Salazar alakítása önmagába megéri a dicséretet, a szakemberek munkájának köszönhetően pedig megkapta minden idők egyik, ha nem a legszebb digitális fizimiskáját), de karakterrajz-ügyileg is. Először egy mindenre rácsodálkozó, folyton-folyvást álmodozó tinédzser, aki helyét és rendeltetését keresi a világban, ami (amnéziája miatt) kezdetben összezavarja, és amit nem ért. Majd lázadni kezd, rátalál a szerelem, szembesül a gonoszsággal és az élet árnyoldalaival, miután pedig lassacskán felfedezi önmagát, rájön ki is volt ő valójában, és hogy kicsoda most, elszánt harcossá vedlik át. Szóval nagyjából a kamaszkor lépcsőfokait, problémáit, sikereit és buktatóit járja végig, dióhéjban.
Ezekhez a látványos akciójelenetek remek táptalajt biztosítanak: az útkeresés, a makacsság, a küzdeni akarás és a vágyakozás párosul a dinamikus bunyókkal, üldözésekkel, menekülésekkel, a fejvadász-szakma mindennapjaival és a manga egyik későbbi folytatásából átemelt több száz oldalnyi őrületes erejű Motorball-versennyel. És akkor a szemkápráztató, tömött, egyszerre mesés és mocskos világ kidolgozásáról még egy szó sem esett.

Mindez elsőre eléggé soknak tűnik még egy ilyen volumenű alkotáshoz is, de tény, ami tény, egy ennyire szerteágazó világ és ennyi történés nem egy 120 perces hosszúságú filmnek való. Több ízben túlzsúfolt, akár világépítésről, akár fordulatokról, akár karakterfejlődésről van szó, néha a maximális fordulatra kapcsoló tempót tovább csorbítják a kevésbé átérezhető monumentumok, a gyakran meg-megbicsakló szerelmi szál, a sok-sok kibontatlan elem, és ezen kívül még maga a film befejezése is.
Persze valószínűleg ebből is minimum egy trilógiát terveznek (ehhez mondjuk a bevételi adatoknak is lesz egy-két szavuk), így a történet nincs teljesen lezárva, sőt, kifejezetten zavaró, hogy akkor és úgy ér véget, amikor és ahogy. Nem mintha ez manapság annyira ritka lenne: jelenleg a nagyköltségvetésű blockbusterek szinte egyáltalán nem ismerik az arany középutat, csupán a két szélsőség létezik.
Vagy elmesélnek egy sztorit 90-100 percben, de az kidolgozatlan, pongyola, tartalmatlan és nincs rendes íve, vagy 140-150 percben kerekítenek egy mindenféle jósággal megpakolt vidámparkot, de sokszor még az sem tud egységes egészként, egyetlen film alatt elkezdett-folytatott-lezárt körként működni – bár mostanság az utóbbira sokkal több pozitív példa létezik, mint előbbire.

Az Alita is igazán megérdemelt volna még minimum fél órát, ami hiányérzet nélkül tesz pontot a történet és a főhősnő sorsának végére, ahelyett, hogy ennek meg nem létével csak kínos fészkelődés maradna a stáblista legördültével. Úgy akár egy következő remekmű születésének lehettünk volna szemtanúi, így viszont „csak” egy simán szórakoztató mozi az eredmény, brutális látványvilággal (kötelező a nagyvászon és az IMAX) és egy kidolgozott főszereplővel. Azért a végeredmény így sem annyira rossz – bőven fényévekkel jobb bármelyik utóbbi időben kiköpött nyugati manga-értelmezésnél. Bizonyos szemszögből nézve már ez is nagy szó.
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
15. Onimushaman  Szerkesztő
2019.02.26. 14:55:46
LV24
+2
Válasz 14. zodiac55 üzenetére:
Pedig jo remake lehetne, ahogy a szalmababut kibasztak regen az ablakon az mekkora volt!
señor
14. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.02.26. 10:35:33
LV11
Válasz 13. Onimushaman üzenetére:
Na, azok is... Tragédia. Az anime maradjon anime. A Szomszédokat sem akarják amerikai verzióban forgatni - sajnos.:D
"Si vis pacem, para bellum."
13. Onimushaman  Szerkesztő
2019.02.26. 08:13:03
LV24
Válasz 12. zodiac55 üzenetére:
Szerintem tobb, mint a live action hulladek tv filmeknek (Death Note, Alchemist).
señor
12. zodiac55  PlayStation.Community tag
2019.02.25. 21:39:11
LV11
Válasz 10. martin üzenetére:
Ezt akartam kérdezni: van létjogosultsága ezeknek a filmeknek? (Most tekintsünk el a kasszáktól...)
"Si vis pacem, para bellum."
11. Nullfox  PlayStation.Community tag
2019.02.25. 20:55:56
LV4
Válasz 9. Onimushaman üzenetére:
Már vagy 2X be lett fejezve. :D
BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!
10. martin  Főszerkesztő
2019.02.25. 20:29:03
LV27
Válasz 7. VictorVance üzenetére:
Azt nem érti meg ez a sok fogalmatlan barom Hollywoodban, amit a világ összes anime-rajongója day1-től vág: az anime attól olyan, amilyen, hogy japán stílusú. Nem lehet animét amerikaiul megcsinálni, mert az nem lesz animés. Juharszirupos szusi bmg.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. Onimushaman  Szerkesztő
2019.02.25. 19:01:41
LV24
A manga rendesen be van fejezve? Olvasta valaki?
señor
8. Onimushaman  Szerkesztő
2019.02.25. 19:01:04
LV24
Válasz 5. Andras_01 üzenetére:
Film kozben mar nem olyan nagy. Engem egyenesen taszitott, amikor eloszor felroppent.
señor
7. VictorVance  Szerkesztő
2019.02.25. 17:11:49
LV18
Válasz 4. martin üzenetére:
Én pont ilyen mértékű érdeklődésre számítottam. Nem nagyon kajálja a moziba járó közönség ezeket a filmeket, maximum Japánban, meg Kínában tarol majd.
Kíváncsi vagyok, hogy ha Cameron rendezte volna, akkor hogy alakulnak a bevételi mutatók. Lehet nem véletlenül maradt inkább a háttérben.
Örülünk?
6. HUN_hatrix  The Saboteur
2019.02.25. 11:39:21
LV29
Én még várok a megnézéssel, de meg fogom nézni, mert érdekel.
Csak el kellene jutnom a moziba.

UI: A nagy szem engem nem zavar.
PSN ID: HUN_hatrixx ... Nincs hiszti! ;)
5. Andras_01  PlayStation.Community tag
2019.02.25. 10:29:55
LV1
Engem zavar a főszereplő "Uncanny Valley" jelensége (a szeme egyenesen taszít), ezért nem is vágyom arra, hogy megnézzem a filmet, se most se később.
Értem én, hogy anime, meg robotlány, meg technológia, de ami működik egy animében/mangában nem feltétlenül kell élő szereplős filmre átültetni. Szerintem.
4. martin  Főszerkesztő
2019.02.25. 09:38:59
LV27
Azt hittem, ezt többen meg fogják nézni.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. Onimushaman  Szerkesztő
2019.02.24. 15:33:11
LV24
Az elso elozetesekben olyan taszitoan nagy szemei voltak, hogy alig engedtem magam elrangatni. Kellemeset csalodtam, megha ereztem ez a project joval nagyobb ennel.
señor
2019.02.24. 11:09:09
LV1
Várom a későbbi rendezői változatot amit nem mertek leadni a hosszúsága miatt a mozikban
1. martin  Főszerkesztő
2019.02.24. 10:21:24
LV27
Mivel szerettem az eredeti animét, ami meg is volt műsoros VHS-en, megnéztem a filmet. Nem rossz mozi összességében, de ebben még több értelmetlenséget találtam, mint más filmekben.
Végkövetkeztetésként arra jöttem rá, hogy animét rendesen megfilmesíteni lehetetlen vállalkozás.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Intruders: Hide and Seek (PS4, PSVR, PSN)
2019.06.19. 19:09 PSC egyperces
0 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Fapados bújócska.
Darkwood (PS4, PSN)
2019.06.16. 14:38 PlayStation Network
9 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Nem látni a tébolytól az erdőt.
Sword & Fairy 6 (PS4, PSN)
2019.06.15. 11:34 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Kína „ékköve”.
E3 2019 - mega-cikk minden fontos infóval
2019.06.13. 23:00 [E3] 2019
14 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Hogy tudd mit, mikor és miért nézel.
Mozi - X-Men: Sötét Főnix
2019.06.13. 07:13 Cool-Túra
7 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Halva született főnixmadár.
SPIKE VOLLEYBALL (PLAYSTATION 4)
2019.06.12. 09:33 Játékteszt
5 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Budget röplabda.
Star Wars Jedi: Fallen Order - rengeteg infó a játékról
2019.06.10. 10:49 [E3] 2019
23 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Új tudnivalók a friss trailer mellé.
Shakedown: Hawaii (PS4, PSV, PSN)
2019.06.09. 14:05 Kedvcsináló
3 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Small Theft Auto: Hawaii.
Mozi - Godzilla II: A szörnyek királya
2019.06.08. 10:50 Cool-Túra
11 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Szörnyek keringője.
MLB THE SHOW 19 (PLAYSTATION 4)
2019.06.07. 09:55 Játékteszt
4 hozzászólás
Szerző: Masamune
Bézbóz ütővel...