.
 

PlayStation.Community

2019.02.14. 09:42 Kedvcsináló
8 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Értékeld a cikket!
Az átgondolt trónkövetelés.

Az elmúlt 1,5-2 év legszembetűnőbb és legjobban pörgő videojátékos témája kétségkívül az ún. Battle Royale játékok térhódítása volt. Gyakorlatilag még az is tisztában van azzal, hogy nagyjából mit is jelenthet ez a fogalom, aki kb. életében nem játszott semmiféle online kompetitív játékkal, ez pedig nem meglepő. A Koushun Takami által írt Battle Royale c. regény filozófiáján és az általa lefektetett szabályrendszereken alapuló játékok receptje ugyanis rém egyszerű.
Adott bizonyos számú játékos, akiket ledobnak egy szigetre, ahol különböző tárgyakat, eszközöket és fegyvereket gyűjtve kell lemészárolniuk mindenki mást. A cél, hogy a folyamatosan szűkülő rendelkezésünkre álló területen kizárólag a legjobb harcos (vagy csapat) maradjon életben. Ehhez a modellhez nagyban hozzájárul, hogy a Battle Royale játékokban nincs "respawn", azaz egyetlen egy próbálkozás áll a rendelkezésünkre: ha meghalunk, az adott meccset buktuk. Ennek a vonulatnak a két legnagyobb képviselője jelenleg a formulát köztudatba repítő PlayerUnknown’s Battlegrounds, illetve a Fortnite.
Arról, hogy melyik a jobb, miért és van-e egyáltalán létjogosultságuk, megoszlanak a vélemények. Sokan már a megemlítésüktől is agyvérzést kapnak és dührohamban törnek ki, mások csak ezekre (illetve, valamelyikre) esküsznek - hiszen játékosok milliói nyüstölik a Battle Royale-okat minden nap. Egy szónak is száz a vége, az biztos, hogy ez az új trend és pont.
Márpedig, ha egy trend megindul, akkor annak nem csak a játékosok, de a fejlesztők is szeretnének részesei lenni, ha más nem, a bőséges anyagi lehetőségek miatt. Noha szinte még csak az elejét éljük ennek a hullámnak, máris számos piacra dobott és hamarosan érkező játék igyekszik lenyomni egymást a játékosok kegyeiért. Most pedig feltűnt egy versenyző, amely a többi kárán és hibáin tanulva akár még a legjobb is lehet...
Ez nem más, mint a Respawn által jegyzett, ingyenesen letölthető (free-to-play) Apex Legends, amely meglepetésszerűen tarolta le a publikumot és az eddigiek alapján brutális sikernek és hype-nak örvendhet.
Az alkotás a fejlesztőcsapat jól ismert Titanfall univerzumában játszódik, noha ezúttal a mechákat nem szerepelteti. Ugyan nem ez az első próbálkozás a Battle Royale "keményvonalas" FPS-be való átültetésére, már most leszögezhetjük, hogy a legígéretesebb. Pedig, mindent összevetve, az Apex nem csinált semmi óriásit és nem reformálta meg alapjaiban ezt a csecsemőkorban leledző műfajt. A Respawn mindössze kivárt és tanult a konkurencia hibáiból és lépéseiből, ez pedig néhány óra aktív játék után biztosan szembetűnővé válik azok számára, akik nyüstölték bármelyik korábbi Battle Royale-címet. Gyakorlatilag ötvözték a hasonszőrű játékok legjobb elemeit, hozzáadtak néhány MOBA-ra/Hero Shooterre hajazó megoldást és a Titanfallokhoz hasonló, polírozott játékmenettel ruházták fel a koncepciót.

Az Apexben három fős csapatokkal szállhatunk harcba, amelyek érdekessége, hogy mindegyik résztvevő karakter rendelkezik különböző speciális képességekkel, perkekkel. Ezt a rendszert - okosan - oly módon implementálták, hogy ne befolyásolja sem pozitív, sem negatív értelemben a játékélményt. Ezek mindössze lehetőségek, amelyek alatt minden karakter egy ugyanolyan "bábu" a játéktéren: nem fogunk többet sebezni, nem nagyobb az életünk, nem térnek el a statjaink.
Saját tapasztalataim alapján a Lifeline nevű karaktert tudnám bemutatni, aki nagyjából a healer, azaz a csapat gyógyítójának szerepét tölti be. Hagyományos értelemben ez azt jelentené, hogy főként a csatatér mögött/csatán kívül kellene támogatnom és töltenem a bajtársaim életét. Ezzel szemben itt sokkal puritánabb, egyszerűbb megközelítést kapott ez a rendszer. Lifeline passzív képessége, hogy kilőtt társait a megszokottnál kicsit gyorsabban, egy energiapajzs védelmében tudja felszedni. Aktív képességének köszönhetően egy gyógyító drónt tud előhívni, amely - értelemszerűen - tölti a saját és csapattársai életerejét, "ultimate-je" (azaz "szuperképessége) pedig egy támogató-konténert hív le, amelyből különböző tárgyakat vehetünk mi. Mindezek ellenére tökéletesen megegyezik a többi karakterrel: ez a fajta megközelítés pedig lehetővé teszi, hogy könnyen tudjunk válogatni a hősök közül, hiszen nem a képességeik döntik el a meccs kimenetelét.
Akinek azonban mégis számítanak a hasonszőrű dolgok, megnyugodhat: választhatunk akár felderítésre, elterelésre vagy menekülésre szakosodott karaktert is, viszont a meccset nem ez fogja végső soron eldönteni.

A szereplő kiválasztását követően kezdődhet is a móka: csapatunkat a játék a megszokott Battle Royale recept alapján bárminemű felszerelés nélkül ledobják a lakatlan szigetre (ez jelenleg a King’s Canyon nevű egyetlen pálya) 19 másik csapattal egyetemben, ami összesen 60 játékost eredményez. Ekkor egy előre kijelölt csapattag lesz az ugrásért és leérkezésért felelős, a többiek rá "csatlakoznak" (bármikor van lehetőség szabadon elrepülni).
A menetek ritmusa nagyjából hasonló: a lootolást, azaz a környezetünkben véletlenszerűen elhelyezett fegyverek és felszerelések felkapkodását követően érdemes óvatosan megindulnunk a játékokat összeterelő és folyamatosan szűkülő kör irányába. Mindeközben természetesen át kell vágnunk a fantasztikusan felépített és jól átgondolt pályán, amely változatosabbnál-változatosabb csatatereket kínál. Van itt mocsaras-lápos vidék, sivatagi puszta, többemeletes katonai létesítmények, városi környezet, erdők, vízesések, folyópart, barlangrendszerek… Véleményem szerint ez az eddigi legjobban eltalált Battle Royale pálya, ami már legelső állapotában is kellő változatosságot kínál a harcokhoz és a barangoláshoz.

A gyűjtögetésről is érdemes ejteni néhány szót, ugyanis a tárgyak sokasága elsőre összezavarhatja a játékosok egy részét, ám teljesen logikus a felépítésük.
Rengeteg fegyverrel fogunk találkozni, minden klasszikus FPS-kellék tiszteletét teszi. Lesz lehetőségünk pisztolyok, shotgunok, SMG-k, LMG-k, rohampuskák és mesterlövész puskák forgatására, ám ezek nagy érdekessége, hogy plusz alkatrészekkel bővíthetőek. Vannak például távcsövek, célirányzékok, cserélhető csövek, válltámaszok, és így tovább. Ezek, amellett, hogy hozzájárulnak fegyverünk külleméhez, természetesen előnyökhöz juttatnak - és talán ez az Apex Legends egyik legnagyobb szépsége. Úgy kombinálunk, ahogy szeretnénk (arról nem beszélve, hogy a fegyverek különböző típusú töltényekkel működnek). Mindemellett nem tudunk automatikusan felvenni olyan tárgyakat, amelyekből már rendelkezünk egy magasabb szintűvel, így nem pazaroljuk az értékes tárhelyet.
Apropó tárhely: ezt is bővíthetjük a meccsek során hátizsákokkal, emellett pedig különböző típusú páncélokat és sisakokat is felvehetünk, valamint pajzsunkat is feltölthetjük az ehhez szükséges csomagokkal. Abból kiindulva, hogy mennyire fantasztikus és sokrétű már most a tárgy- és fegyverhasználat, el sem merem képzelni, milyen újdonságok érkeznek majd a jövőben.

Természetesen ez a változatosság mit sem érne, ha nem lehetne a nehezen összekapart cuccainkat élvezetesen kihasználni. Itt csillogtatja meg az Apex igazán, hogy mennyivel csiszoltabb, mint pályatársai. Az akciók folyamatosak, érezni a fegyverek erejét és dinamikáját, az ádáz campelésen felül simán van esélyünk megfelelő felszerelések birtokában egész squadokat kipucolni, a másodlagos és eldobható fegyvereknek valós haszna van és érdemes őket használni. Mindezt megspékelték azzal az egyszerű, gesztusokon alapuló kommunikációs-rendszerrel, amely még a vadidegen csapattársakkal is élvezetessé és koordinálhatóvá teszi a játékmenetet. Egy gombnyomással különböző pontokat jelölhetünk meg, erre pedig csapattársaink karakterei reagálnak; ha épp lőnek ránk, harcosunk automatikusan értesíti a többieket; sőt, az ellenségeket is bemérhetjük, hogy könnyebben rájuk leljenek cimboráink. Ez pedig egyetlen gomb használatára épül, mindenféle voice chat vagy primitív tőüzenetek nélkül. Ez az alkotást egy sokkal könnyedebben és folyékonyabban játszható csapatjátékká teszi, mint bármelyik másik Battle Royale.
A csapatmechanika további érdekessége, hogy elesett bajtársaink "azonosítóit" összeszedhetjük bizonyos időn belül és, ha ezeket eljuttatjuk egy jeladóhoz, feltámaszthatjuk őket. Ez természetesen nem veszélytelen, azonban rengeteg minden áll vagy bukik azon, hogy teljesen egyedül maradtunk-e, vagy épp van, aki fedez és támogat bennünket.
A meccsek befejeztével - kimenetelüktől függetlenül - tapasztalati pontokat szerzünk, szintlépés esetén pedig egy "lootbox", avagy Apex Pack üti a markunkat, amelyből három véletlenszerű cuccot kaparinthatunk meg. Ezek többnyire kozmetikák a karakterekhez és fegyvereikhez, illetve a ritkább dolgok előállításához szükséges valuta. Természetesen a híres/hírhedt módszer itt is rendelkezésre áll, azaz vásárolhatunk is további Apex Packeket. Ez nem nagy meglepetés, lévén, hogy a játék free-to-play modellt alkalmaz, a kiadó EA-nek pedig - nyilvánvalóan - pénzt is kell látnia az IP-ből. Mindenesetre, mivel ezek a "látványtuningok" nem juttatnak játékmenetbeli előnyökhöz, akár teljes egészében ignorálhatóak. A Packeken kívül további hősöket is vásárolhatunk, akikből jelenleg kettő oldható fel, de öröm az ürömben, hogy kifarmolhatóak hagyományos játék során is.

Az Apex Legends összességében egy nagyon nagy meglepetés, ugyanis nem csak, hogy jól használja a Battle Royale-ok építőelemeit, de érezhetően csiszolt is rajtuk. Legnagyobb előnye a változatossága mellett, hogy nem érződik fércmunkának. A jövőben még nyilván fejlődni és bővülni fog, de a játékmechanika, a tárgyrendszer- és használat, a hősök diverzitása és a játékmenet dinamikája bőven túlmutat bármelyik hasonszőrű játék első verzióján. Mindemellett egy sokkal komolyabb, mégis felhasználóbarátabb élményt garantál mindenkinek, aki fejest ugrik a világába. Annyi biztos, hogy a Battle Royale-ok közti "battle royale-nak" egy olyan új trónkövetelője lett, amely letaszíthatja a jelenleg divatos címeket pozíciójukból. Ehhez pedig a magas minőség és a jól átgondolt felépítés könnyen hozzá is segítheti.

(Az Apex Legends ingyenesen tölthető le a PlayStation Store-ból!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. GrayFox  Szerkesztő
2019.02.15. 14:02:22
LV9
Válasz 7. JediEco üzenetére:
Szép mentés...
30 YEARS OF METAL GEAR - メタルギア30周年
7. JediEco  Szerkesztő
2019.02.15. 09:38:31
LV3
Válasz 6. GrayFox üzenetére:
Még hívhatlak. :D
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
6. GrayFox  Szerkesztő
2019.02.15. 09:33:39
LV9
Válasz 5. JediEco üzenetére:
Kösz, hogy hívtál. :D:D:D
30 YEARS OF METAL GEAR - メタルギア30周年
5. JediEco  Szerkesztő
2019.02.15. 08:26:50
LV3
+1
Én eddig kimondottan távol tartottam magam a Battle Royaloktól, de ez behúzott mint a szar! :)
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
4. Lotar  PlayStation.Community tag
2019.02.14. 17:29:08
LV17
Kipróbálom. Mondjuk csak "belepillantani" lesz időm. :)
psn/sen id: pcpmate
3. martin  Főszerkesztő
2019.02.14. 17:06:05
LV27
Válasz 1. HTB üzenetére:
De akkor még csak 8 lennél tes.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. Andras_01  PlayStation.Community tag
2019.02.14. 15:49:12
LV1
A tök jó teszt alapján rájöttem, ez már nem az én világom.
Köszönöm GrayFox a munkádat.
1. HTB  Szerkesztő
2019.02.14. 14:48:17
LV6
Ha tiz evvel fiatalabb lennek es lenne egy rakas idom akkor ezt tuti szarra jatszanam
Just another freak in the freak kingdom
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - A Free-to-Play játékok
2019.02.17. 12:00 Komment
52 hozzászólás
Szerző: martin
Mennyit ér, amit ingyen adnak?
Classic PS - Resident Evil
2019.02.16. 09:00 Classic PlayStation
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Nosztalgia-körút a borzalmak kastélyában.
FAR CRY: NEW DAWN (PLAYSTATION 4)
2019.02.15. 13:00 Játékteszt
17 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Tosztál, hogy így megváltoztál?
Apex Legends (PS4, PSN)
2019.02.14. 09:42 Kedvcsináló
8 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Az átgondolt trónkövetelés.
DREAMWORKS DRAGONS DAWN OF NEW RIDERS (PS4)
2019.02.13. 08:53 Játékteszt
7 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Neveletlen jószágok.
Tom Clancy's The Division 2 - kipróltuk a bétát!
2019.02.12. 10:54 Kedvcsináló
11 hozzászólás
Gondolatok Washingtonról.
SNK Heroines: Tag Team Frenzy - DLC karakterbemutató
2019.02.11. 16:10 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: ColdHand
A ravasz, a csontos, a maszkos, és a lovagina.
The Persistence (PS4, PSVR, PSN)
2019.02.09. 08:54 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: MolonLave
A halál szórakoztató körforgása.
Life is Strange 2 - Episode 2 (PS4, PSN)
2019.02.08. 15:47 PlayStation Network
5 hozzászólás
Szerző: Petunia
Winter Wonderland.
KINGDOM HEARTS III (PLAYSTATION 4)
2019.02.07. 10:48 Játékteszt
19 hozzászólás
Szerző: Chester013
Itt a mese vége?