.
 

PlayStation.Community

2018.12.25. 09:36 Különvélemény
28 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Értékeld a cikket!
PS Classic mondd meg nékem, játékaid miért nem festenek úgy, mint régen?

Gondolom mindenki hallott már olyan történetet, hogy egy csaj összejön egy sráccal és szerelembe esnek. A fiú ígérget minden földi jót a leányzónak, majd amikor az utód megfogan, az apa egyszerűen lelép magára hagyva az anyát, aki a szülés és az abortusz gondolatainak pengeéles, sorsokat eldöntő peremén táncol.
Sokan tudják – és még többen nem –, hogy ez a sztori a videojáték iparban is lezajlott nagyjából 25 évvel ezelőtt.
Réges-régen a Nintendo megbízta a Sony-t, hogy fejlesszen ki egy 3D-s megjelenítésre képes, CD adathordozót használó konzolt, ami majd leváltja a SNES-t. A projekt PSX (PlayStation-X) kódnévvel öltött alakot, és amikor már szinte minden készen állt, a Nintendo hirtelen visszalépett a kollaborációból. A Sony-nak komoly kockázatot jelentett mind a projekt kukázása, mind a piacra dobása, de sikerült a legjobb döntést meghozniuk, amit, ha nem tesznek meg, akkor ezek a sorok nem léteznének, ahogy a PSC közössége sem.
Nagy vonalakban ennyi a sztori.

A '90-es évek második fele az egyik legizgalmasabb éra volt a videojátékok történelmében. Új dimenziók nyíltak meg, a sprite-okat felváltották a poligonok, zsánermegújító ötletek láttak napvilágot, olyan mérföldkövek jelentek meg, amik nagymértékben befolyásolták az ipar haladásának az irányát, és a játéktermek csodás világa is beköltözött a nappalikba. A PlayStation (sokan a sajtóból elterjedt "PSX" kódnévén hívták a PS2 megjelenéséig) az egyik legsikeresebb konzol volt, diadala pedig nem csak az erejének (ki nézegetett akkor még felbontást, meg képfrissítést), hanem a játékfelhozatalának is köszönhető volt.
Sokáig nem szeretném magasztalni a gépet és az azt körbeölelő korszakot, mert amúgy sem ígérkezik rövidnek e cikk. Annyi viszont még kell a történethez, hogy a PlayStation megjelenése után a Sony-nak szinte szokásává vált a nagy N újonnan bevetett technológiáinak lenyúlása lemásolása. Az N64 analóg-karja, valamint a rezgőkártyájának ötvözéséből született meg a legendás DualShock irányító, a Wii kontrolleréből pedig a mozgásérzékelős Move.
Pár éve a Nintendo elkezdte kiadni régi konzoljainak a miniatürizált változatait, amik sikert arattak. A NES Mini például hiány cikké vált egy időre. Ezt a trendet (is) meg kívánta lovagolni a Sony a PlayStation Classic megjelentetésével, hogy megvásárlásával egy olyan minikonzolt tudhassanak magukénak a játékosok, amivel a nosztalgia édes hullámaiban lubickolhatnak, és tiszteleghetnek az öreg szürke ördög előtt 24 évvel a megjelenése után.

(SPOILER veszély) Na, ez most nem sikerült...
Már a gép doboza elkezdi az emberben beizzítani a retro érzést, mivel kísértetiesen hasonlít az első szériás PlayStation csomagolására, amit a '90-es évek közepén láthattunk. A cuccot egyébként igen igényesen vonták körbe védelmező papírrétegekkel, a matrjoska baba elve alapján a harmadik doboz megnyitásával férhetünk hozzá a kütyühöz és a kiegészítőkhöz. Az alapgépen túl kapunk két tökéletes PS kontroller replikát (értsd: a külső ugyanaz, de a belső teljesen más), egy HDMI, valamint egy USB kábelt. Maguk az irányítók csatlakozói is USB alapúak, de úgy dolgozták ki őket, hogy bedugva a gépbe pont úgy festenek, mint anno az eredetiek. Ezeken túl lapul még a dobozban két használati utasításokat tartalmazó füzetecske is; az egyik tartalmazza a kis hazánk anyanyelvével írt változatot.

Maga a gép külseje – a kisebb méretezést leszámítva – 99%-ban megegyezik az eredetivel, csupán a hasán lelni fel nagyon apró eltéréseket. Lehet csak a frissen felcsapódó nosztalgiahullám éreztette velem, de a kütyün található gombok lenyomása, ha nem is pontosan ugyanolyan, de hasonló érzést kelt, mint a nagy szürke ördögnél.
Egyébként mind a három gomb funkcióval bír annak ellenére, hogy a CD-fedél nyitó megnyomására nem fog kinyílni a gép teteje. Méretre nagyjából egy nagyobb telefon és egy kisebb tablet között helyezkedik el, súlya pedig elenyésző. Jó érzés ránézni a kis szürkére, látszatra, de még tapintásra is hűen idézi régi kedvencünket.
Hogy a techgeek-eknek is kedvezzek, felvázolom röviden, mit rejt a kis szürke burkolata.
A gép lelkét egyetlen nyák alkotja, amin az adatfeldolgozást egy MediaTek által gyártott négy magos processzor végzi, magonként 1.3GHz-es sebességgel. Memóriája egy 1GB-os DDR3-as RAM-ból áll, a grafikát egy Power VR GE8300-as chip számolja ki, míg a kezelőfelületet, az emulátort, és magukat a játékokat egy 16GB-os flash memóriamodul tárolja. Az említett emulátor pedig a nyílt forráskódú PCSX ReARMed változata. Mindezt passzívan egyetlen alumínium lemez hűti, tehát az üzemeltetés nem jár zajjal.

Miután összekötjük a gépet a kábelekkel és az USB-t csatlakoztattuk valamiféle áramforráshoz (egy mai telefon/tablet-töltő éppúgy megteszi, mint egy PS4), a kis szürke POWER gombjánál lévő ledecske narancssárga fénnyel már tudatja is velünk, hogy a szerkezet stand by üzemmódban van. A RESET gombbal a Nintendo minigépeivel hasonlóan kiléphetünk a játékból a menübe, ha netán másik programot kívánnánk betölteni. A néhai CD fedélnyitó gombocska használata pedig akkor válik létszükségessé, ha eljutunk a játék azon pontjához, amikor lemezt kell cserélnünk. A POWER gomb lenyomásával a led zöldre vált és a jól ismert, hipnotikus bootoló hang után már a menüben is találjuk magunkat.
Maga a kezelőfelület dizájnja a harmadik szériás PS gépek menüjének színeivel és stílusával operál, de a szerkezete merően eltér tőle. A felső részen gyűrű alakzatban várakoznak a játékok, lejjebb kaptak helyet a beállítások, és a konzollal kapcsolatos dolgok (kezelés, honlap). Ezek mellett található az adott játék virtuális memóriakártyáját kezelő almenü, valamint a kilépésnél kimentett folytatási pontot.
A beállításoknál lehetőségünk adódik, hogy megtekintsük az egészségre és biztonságra vonatkozó utasításokat (15 perc szünet óránként, kimerülten, álmosan ne játsszon, ergo nem gamereknek szól), ki-, bekapcsolni a képernyővédőt (5 percnyi inaktivitás után a képernyő elsötétül), beállítani a nyelvet (nincs magyar), be-, kikapcsolni az energiatakarékos módot (60 percnyi inaktivitás után stand by-ba teszi magát), visszaállítani a gyári beállításokat (a mentéseket nem érinti), inicializálni a gépet (azaz visszaállítja a gyári beállításokat és törli a mentéseket), végül pedig megtekinthetjük a legális jegyzeteket a konzolról, a játékokról, a felhasználói egyezségről, valamint a nyílt forráskódú szoftverekről.

Mint már említettem minden játék kapott egy úgynevezett resume point mentést, ami voltaképpen az utolsó állapotot rögzíti kilépésnél, ha azt el kívánjuk tárolni. Szakszóval gyors mentésnek is nevezhetnénk. Előnye, hogy olyan pontokon is menthetünk, ahol amúgy a játékon belül nem lenne lehetőség. Sajnálatos, hogy játékonként csak egy ilyen mentést tárolhatunk. Pozitív viszont, hogy minden egyes címhez külön virtuális memóriakártya tartozik, így nem kell a 20 program mentéseivel 15 blokkban szorongani.

Eddig szépen ismertettem a gép, valamint a rajta uralkodó menü képességét, használatát. Jöhetnek is a játékok, illetve csak jöhetnének, mivel a gép használatával idáig tartott elégedettségem, ezután már csalódások sorozata ért. Szóval már most ismertetem a negatívumokat, amiknek a forrásai a következők:
- Az emuláció paraméterek (felbontás, elmosódás, stb.) befolyásolhatatlansága
- A fentiből (is) származó képminőség
- Játékfelhozatal

Menjünk is rajtuk szépen sorban!

Nem bírom felfogni, hogy míg a Nintendo minigépeinél lehetőségünk adatik a képarány, vagy a pixeleket érő effektek beállítására, netán a háttérkeret megválasztására, addig a PlayStation Classic-nél ezek egyikére nincs lehetőségünk. A beállításokban annyi lehetőség lakozik, amennyit feljebb leírtam. A programok megjelenítésének minden paraméterét fixálták, ahogy az a készítőknek tetszett. Mondjuk van mód, hogy elérjük az emulátor rejtett beállításait, de az egyes paraméterek változtatásáért ne keljen már speciális billentyűzetet vennie az embernek?!

Oké, nincs módunk befolyásolni az elénk táruló képet, de miért is probléma ez?
Például azért, mert ha van egy olyan ember (pl. e cikk írója), aki nem szeretné mosottan látni a képet alkotó pixeleket (nem, nem a textúráékét, az egy másik feketeleves), hanem teljes pompájukban akarja látni retinaszaggató élességüket, annak adassék már meg a lehetőség, hogy úgy szemlélje régi kedvenceit, ahogyan szeretné. Nos, a készítők úgy gondolták, hogy mindenki igényét az szolgálja a legjobban, ha a megjelenés kap egy enyhe elmosást, amire rátesz még egy lapáttal a kép széthúzása is. Mert a jel alapból 720p-vel kúszik ki a gépből – az eredetit felskálázva –, amit a képernyő kiterjeszt 1080p-re, vagy még magasabb felbontásra – kinél milyen tévé van otthon, ugye. Szerencsére maga a kép tartja a 4:3-as arányt, de kétoldalt kitöltetlenül marad a tér. Az NTSC rendszert használt játékoknál enyhén nyújtott a kép vertikálisan szóval azok nem tartják az eredeti képarányt. Annyit se lehet állítani a megjelenésen, mint anno a PS2, vagy a PS3 esetében.

Az egyik legnagyobb problémát az úgynevezett dithering effekt, valamint annak kilőhetetlensége okozza. Korábban már láttam más emulátorokon, és itt is megvillantotta magát a dolog, amit leginkább úgy tudnék leírni, hogy olyan a kép, mintha egy teaszűrőn keresztül néznénk a képernyőt. Nem rémlett, hogy én ilyet anno láttam volna, és szinte biztosra vettem, hogy rossz az emuláció. A PS3-ba bepattintottam az MGS-t és félig-meddig megkönnyebbülve tapasztaltam, hogy ott is látható a hatás. Rövid kutatás után megfejtődött a titok.
Először is elmagyarázom, hogy mi is az a dithering effekt. Egy olyan eljárásról van szó, amivel a készítők képesek csupán néhány szín felhasználásával olyan átmenetet létrehozni, ami azt az érzést kelti, mintha az átmenet több tucat szín felhasználásával készült volna és szép, egybemosódott hatású. Mondjuk van egy kép, aminek a bal oldala kék, a jobb pedig vörös. A középső harmada a képnek maga az átmenet, amiben szépen látható, hogy a kék lassan lilába vált – amit amúgy nem tartalmaz egy pixel sem –, majd onnan vörösbe. Ezt az átmenetet úgy hozzák létre csupán a két alapszín felhasználásával, hogy az átmenet kezdeténél a kékben beleszór az algoritmus pár darab pixelt a vörösből, majd ahogy halad az átmenet úgy egyre többet. Az átmenet közepén már fele-fele arányban van jelen a két szín, majd már a vörös kezd dominálni, a kék pedig ritkulni.
Lehet nehezen képzelhető el így írás alapján, de az effektet szemléltető VIDEÓT meglesve érthetőbbé válik a dolog.

Szóval miért is fontos ez a dithering hatás? Mert anno a PlayStation erőteljesen használta, mivel ugyan milliónyi szín állt a konzol rendelkezésére, megjeleníteni már jóval kevesebbet tudott. Ezzel az eljárással, vagy jobban fogalmazva illúzióval a készítők az egyidejűleg megjeleníthető színeket megsokszorozták. De miért is probléma ez most?
Egyrészt azért, mert míg anno a képcsöves tévéknél a jó öreg RGB jellel, meg az alacsonyabb képfelbontással ez a trükk szinte láthatatlan volt, az átmenetek illúziói tökéletesek voltak. Csak annak szúrhatott szemet, akik nagyobb átmérőjű készüléken játszottak s-video jelet használva. Most viszont a 720p-s képen baromi szépen kirajzolódik, és olyan érzetet kelt, mint amit feljebb már leírtam. Másrészt azért probléma, mert a jelenlegi képmegjelenítés mellett, ami ezt a hatást már nem használja a pixelpontos képernyőkön rohadt zavaróan hat. Kikapcsolni pedig nem lehet, holott elvileg anno egy kis trükközéssel megoldható volt.
Szóval most itt a PS Classic-nál szépen kirajzol nekünk mindent a gép, hol a teaszűrő, hol a koszos kép érzetét keltve. A sírógörcs kerülgetett az MGS intróját nézve (nem, nem a nosztalgia miatt).
Sajnos a megjelenítéssel kapcsolatos problémák itt nem érnek véget.
Egyrészt apróbb hibák is bejátszanak, mint például az, hogy a teljes képernyőt érő motion blur-szerű effekt teljesen hibásan számolja ki a gép (az FFVII-nél látható leginkább, amikor ránk törnek az ellenfelek, vagy az MGS-nél az érintett átvezetőknél), vagy az, hogy néha a játék belassul egy pár pillanat erejéig. Szerencsére nem túl sűrűn, de előfordul.
Másrészt az emuláció hűen próbálja visszaadni (legalábbis nagyon igyekszik) a játékok képfrissességét is. Persze most elmondható lenne, hogy ez jogos, ha már múltidézésre teremtetett a készülék, akkor a képkockák is essenek úgy, ahogy anno. Ezzel megint csak nem jelentene problémát, ha beállítható lenne, hogy a hűség elvét félredobva sűrűbben érjék a friss frame-ek a látóidegeinket. Lehet múltgyalázás lenne, de lenyomtam volna a Syphon Filtert 30, esetleg 60 képkocka per másodperces sebesség mellett. A fent leírtak alapján nem hinném, hogy a lassabban futó programokkal bárki is hosszabb ideig eljátszogatna (ha mégis, az vagy mazochista, vagy ColdHandnek hívják).
Sírsz, hogy a játékok nem futnak PS4-en 60fps-sel, csak 30-cal? Játssz egy kicsit az első Grand Theft Auto-val 16fps mellett! Emellett ott van még az is, hogy a legtöbb játéknál nem sikerül azt a folyékony képfrissességet elérni, mint anno. Ennek egyik legszembetűnőbb példája a Ridge Racer 4-nél, vagy az MGS intrójánál látható.
Amúgy a neten alig találni olyan videót, amin egy kicsit is dicséri a Classic-ot, és nagyrészt pont a képfrissesség miatt, de nem feltétlenül a fent leírtak végett. Ha a Full HD, vagy a 4K kifejezések mellett ismerősen cseng a PAL, és a feljebb már említett NTSC szabvány elnevezése, akkor te sem vagy már húsz éves. Akiknek halvány lövésük sincs a fenti rendszerekről, azoknak nem ereszteném bő lére a dolgot, de röviden felvázolnám miről is van szó, és hogy ez miért is érinti a Classic megítélését a neten.

NTSC: 720×480 felbontás, 30fps
PAL: 720×576 felbontás, 25fps

Na, most az a helyzet, hogy a Classic játékfelhozatalában valamilyen rejtélyes oknál fogva 9 játéknak az európai verziója került fel. Igen, az amcsik csöppet nehezményezték, hogy például a kedvenc Tekkenjüket képtelenek 25fps-sel játszani a megszokott 30 helyett. Hozzáteszem anno látványos volt a differencia a két rendszer sebessége mellett, mindenesetre érthetetlen, hogy az a 9 játék miért a PAL szabványban tündököl? Ettől függetlenül szerencsére azoknak, akik anno az európai verziókkal játszottak (és feltehetően azzal játszottak, ugye), azok nem kapnak retinaleválást az elveszett 5fps miatt.
Röviden: ennek nem így kellene kinéznie. Láttam az emulátort futni 1080p-s felbontással, élsimítással, finom textúraelmosással és stabil, folyékony képfrissítéssel. Ezek egyikét se kaptuk meg a PS Classic-kal.

És ha feljebb már sikerült szépen ráúsznom a játékfelhozatalra, akkor felsorolnám a gépen uralkodó 20 darab játékot némi kommenttel megfűszerezve.
Battle Arena Toshinden: A legkirályabb verekedős-játék volt a gépen az első Tekken megjelenéséig (azaz pár hónap erejéig). Leginkább azokban ébreszthet némi nosztalgiát, akik anno rongyosra játszották az első szériás gépekhez adott demót. Ettől függetlenül a játék ma minden aspektusával (grafika, hang, kezelés, mechanika, stb.) alkalmas a vallatásra, vagy az öcsi/húg kiábrándítására a videojátékok világából.

Coolboarders 2: Rejtély számomra, hogy mit keres a gépen. Ha nosztalgia, akkor miért nem az első rész szerepel? Ha meg kellett egy király deszkás játék, akkor miért nem Tony Hawk? Egyébként jó kis program, csak teljesen feleslegesen foglalja a helyet.

Destruction Derby: A néhai Ridge Racer mellett a másik király volt az autós játékok kategóriájában a gép első évében. Újdonságként behozta az autók amortizálódását, amik némileg kihatottak a kezelésre is. Ha a motortér ment tropára, akkor game over. Az első játékok között volt, ami támogatta a két PS gép összekötéséből létrejövő multiplayer módot osztott képernyő nélkül.

Final Fantasy VII: Anno lámpával se lehetett jobbat találni nála. Valamint egyike annak a triumvirátusnak, aminek a tagjaiból a legtöbbet vásároltak a játékosok. Teljes joggal foglalja a három lemeznyi területet.

Grand Theft Auto: Érdekes látni, hogy az előző-, valamint a jelenlegi generáción hatalmas sikereket elérő játék honnan kezdte. Kényelmetlen felülnézet, borzalmas irányítás, pixelhegyek és 16fps-es képfrissesség. A második részt kellett volna feltenni, az fogyaszthatóbb.

Intelligent Qube: Baromi jó kis logikai-játék, amiben a játékos felé gördülő kockáknak kell eltüntetni. Annak idején szerettem és most is jókat csapattam vele, de nem érzem létszükségességét a listán.

Jump Flash!: Egyike volt az első, a gépre kapható játékoknak. FPS nézetben kell egy robotnyúllal császkálni és felvenni a répákat. Az ő helyére is lenne méltóbb cím.

Metal Gear Solid: „Dodo tű bono”! Csak kár, hogy az emulálással elvész a varázs. A gép rettenetes minőségben idézi meg a képet és bennünk a vomitust.

Mr. Driller: Nagyon édes kis ügyességi-logikai játék, ami leginkább a Tetris és a Boulder Dash keverékére hajaz. Szórakoztató kis cucc, de ennek sincs túl sok keresnivalója a felhozatalban.

Oddworld Abe's Oddysee: A legjobb cinematic platformer volt a gépre, míg nem jött a folytatás. Anno tátott szájjal lestük, ahogy a gameplay átment átvezetőbe és vissza. Ügyességünk mellett a logikánkat is megdolgoztatta. Na meg a türelmünket.

Rayman: Ő a PS1-es gép cukormázzal bevont Dark Souls-a. Egy konyakos meggy álcájában megbúvó chilipaprika, egy cukimuki palotapincsi. Atom édes, de harap és nem ereszt. Anno 100%-ra vittem, magam se értem hogyan.

Resident Evil: Director`s Cut: A rémület csodás varázsát idézte meg a nappalikba. Ez a játék – és folytatásai – felelős megannyi földre rántott PS gépért. (Pár ablakon beugráló kutya miatt.) Azt hittem az irányítás ki fog nyírni, de ez a játék olyan, mint a biciklizés. Plusz jól jön az automata célzás is.

Revelation: Persona: A híres Persona sorozat legelső része. Jelenlétének csak a széria szerelmesei örülhetnek. A helyére inkább egy Chrono Cross-t raktam volna.

R4 Ridge Racer Type 4: Olyan legenda kering róla a net sodrásában, hogy ő a legjobb Ridge Racer játék mind közül (igen, az újakat is beleértve). Ennek ellenére simán kukáznám a listáról és feltenném helyére a Gran Turismo-t. Egyike azon játékoknak, amik alacsonyabb sebességgel emulálódnak, mint anno.

Super Puzzle Fighter II Turbo: Ezerszer átdolgozott logikai-játék, ami akkoriban a Street Fighter karakterei felvonultatásával került tálalásra. Ő is a „nem rossz, de mit keres itt” kategóriába tartozik.

Syphon Filter: Az MGS mellett a második legjobb katonai-kommandós cím volt. Minőségre jócskán lemaradt Kojima gyermekétől, de még úgy is egy jól játszható, változatos játék volt. Egy küldetés egy óra. Jól hangzik, nem?

Tekken 3: A gépre karrierje alatt nem volt jobb verekedős-játék nála. Bár nekem anno nem tetszett annyira, mint a második rész és ez leginkább a zenéknek volt köszönhető. Ebben a részben hozták be a kioldalazás lehetőségét.

Tom Clancy's Rainbow Six: Oké, vannak olyanok, akik könnyező szemmel nosztalgiáznak majd a Coolboarders 2-vel. Talán lesznek páran, akik örömmel nyomják majd az Intelligent Qube-ot, vagy a Super Puzzle Fighter II Turbo-t. De ki a jó isten fog játszani ezzel a félresikerült, kiherélt, digitális korccsal? Minden téren messze van az eredeti PC-s verziótól. Megfejthetetlen rejtély számomra, hogy mit keres a gépen. Ennél csak jobb FPS-ek voltak.

Twisted Metal: Ismételten egy első éves cím. Ha valaki nem ismerné, ő egy járművekkel csapatható aréna alapú deatmatch zúzás volt. Egy PS1-es battle royale. Mára jócskán elavult minden téren.

Wild Arms: Másodrangú (értsd: nem a Square Soft alkotta) JRPG, de a jobb fajtából. A harc borzalmasan néz ki, de a mászkálás még most is jól fest.

Összegezzük kicsit ezt a listát!

Van 5 darab első éves, azaz 1995-ös játék, amik – a Raymant leszámítva – csak nosztalgiázásra jó pár tucat perc erejéig. Mindent egybe vetve 12 címet simán lecserélnék olyanokra, amik alapvetően határozták meg mind a gépet, mind azt a generációt, amit anno a PlayStation uralt. Wipeout, Crash Bandicoot, Spyro, Grand Turismo, Tenchu, Soul Reaver, Tomb Raider, Soul Edge, Klonoa, Driver, Parasite Eve, Dino Crisis, Vagrant Story, Medal of Honor, Silent Hill, Ace Combat, Tony Hawk, Castlevania: Symphony of the Night, Colin McRae Rally... soroljam még?
Rendben, értem én, hogy a jogokat meg kellett volna szerezni, de basszus, nem kezdek egy generációt sikerre vivő konzol miniatürizált változatát kifejleszteni, ha a legpatinásabb játékokat nem tudom megszerezni rá, ahogy azt a konkurens már kétszer is megtette. Meg tudom azt is, hogy a fent felsoroltak közül párat már remake-eltek.
A vicc az egészben az, hogy feltételezhetően nem került volna borzalmasan nagy többletköltségbe a 16GB helyett egy 32GB-os (netán egy 64GB-os) tároló beszerelése, és akkor a sok szutyok mellé felkerülhettek volna a LEGENDÁK is. De amit végkép nem értek, hogy a három legjobban fogyott címből a GT miért maradt ki? Illet volna feltenni az MGS és a FFVII mellé. Bár ilyen minőségű megjelenítés mellett lehet, hogy jobb is így.
Mindent egybevetve a PlayStation Classic – finoman fogalmazva – nem sikerült olyan jóra, mint a konkurens minikonzoljai. A hardver – a tárhelyet leszámítva – nem nevezhető gyengének, de mivel nem állíthatóak az emuláció paraméterei, az előre fixált megjelenítés minősége hagy némi kívánnivalót maga után – megint csak finoman fogalmazva. Gyakorlatilag nem kapjuk meg azt a minőséget, amit anno, hála a képfrissítési problémáknak. Nem magával az emulátorral van gond, mert a megfelelő beállításokkal és hardverrel csodákat művel a régi játékokkal.
A játékfelhozatal pedig a másik gyenge pont, mivel 12 cím gyakorlatilag méltatlan arra, hogy egy olyan szerkezeten terpeszkedjen, ami a régi, legendás konzol dicsőségét kívánja szimbolizálni. És ez nem a személyes ízlésem, hanem az objektív szemléletem íratja velem. Sokan már előre tartottak attól, hogy a klasszikus irányítókat kapjuk az első DualShock helyett, de bárcsak ez lenne a legnagyobb probléma!

A fent, hosszan ecsetelt negatívumok ellenére a gép, és az azon található egyes játékok még így is képesek a nosztalgia hipnotikus varázsába szegezni a játékosokat. Órákat öltem bele egyes címekbe, közben a szemem kezdett hozzászokni a látványhoz, és meglepve tapasztaltam, hogy több mint 20 évnyi pihentetés után a régi emlékek gejzírként képesek előtörni az emberből. Teljesen ledöbbentem, hogy ennyi idő után is vágom a RE-ben, vagy az MGS-ben a felvehető tárgyak helyeit, vagy hogy játszi könnyedséggel bánok el a főellenségekkel. Mindezek mellett előjöttek még emlékfoszlányok arról a korról, amikor ezekkel a játékokkal játszottam. Végül is ezért született a gép, ez volt a célja. De ennél sokkal jobbnak kellett volna lennie!
Megvételét csak a gyűjtőknek, és a PS1-es éra fanatikusainak tudom ajánlani, valamint azoknak, akik már régóta szerettek volna egy hordozható FFVII-et, MGS-t, Oddworldöt, Raymant, RE-t, Syphon Filtert, Tekken 3-at, vagy Wild Arms-t. Mindenki másnak, aki PS1-es játékokkal szeretne játszani, azoknak ott vannak a klasszikusok remake-jei, vagy a PS3 kompatibilitásának lehetősége és a PS Store kínálata. De ott van még a PSP, a PS Vita, vagy a PS TV által nyújtott lehetőség is.

(A tesztpéldányt a pénztárcám és a nosztalgiavágyam biztosította. Köszönjük!)
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
28. ColdHand  Szerkesztő
2018.12.31. 01:57:08
LV22
Válasz 27. mentoloshypo üzenetére:
Ennél már csak a R6 szereplése érthetetlenebb.
...a többit képzeld hozzá.
27. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.31. 00:55:37
LV28
+1
Válasz 23. ColdHand üzenetére:
Pontosan, a saját játékaiknál meg pláne nem.
Egyszerűen nem fér a fejembe, hogy Ridge Racer type 4 van a gépen, Gran Turismo meg nincs. Csak egy példa. Ez szánalmas.
26. Lackooo  Hackerman
2018.12.30. 17:54:13
LV16
Határszar az egész, szégyen ez a gép... Ha PS1-játékokkal akarok játszani, inkább benyomom a szar laptopomon az emut...
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
25. Matild  PlayStation.Community tag
2018.12.30. 17:26:57
LV3
Válasz 15. Burzum üzenetére:
Csak maguknak köszönhetik. Csak nosztalgia címszóval még nem lehet minden szart lenyomni az emberek torkán.
PSN_ID: Travis_HUN
24. alucccard  A retkes
2018.12.29. 15:27:18
LV22
RE direktor a kedvencem.....
23. ColdHand  Szerkesztő
2018.12.29. 09:39:03
LV22
+1
Válasz 22. wagfair üzenetére:
Némely címhez még licencet se kellett volna fizetni, mégse szerepelnek a listán.
...a többit képzeld hozzá.
2018.12.28. 18:17:52
LV1
+1
Válasz 21. mentoloshypo üzenetére:
Amikor bejelentették a motyót azzal az öt játékkal,már el is lepték a Youtube-ot a wishlist videók én meg megnyugodtam,hogy itt nem lehet gond.Csak ezeket kellett volna megnézniük.Meg hát költeni se akartak a licenszekre
21. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.28. 14:07:57
LV28
Szerintem nem rokkant volna bele a Sony marketing osztálya ha csinál valamilyen közvélemény kutatást milyen játékokat szeretnénk bele. Pláne nyugaton.
Így meg úgy technikai gondok meg emulátor (stb) de szerintem a többség kedvét a fos játék lista vette el.
2018.12.28. 12:46:28
LV1
Jót zuhant az ára három hét alatt :(
19. Re-tech  PlayStation.Community tag
2018.12.28. 08:24:44
LV7
Sajnálatos hibák ezek,sokkal több volt ebben,mint ami végül lett belőle,de így is megremegek,ha az MGS képeire kattintok.
Forza Bianconero!
18. Onimushaman  Szerkesztő
2018.12.27. 23:24:49
LV24
+1
Válasz 16. Zsolt üzenetére:
Nekem a Dual Shock tetszik, de olyan opcio nincs.
señor
17. wooltur  PlayStation.Community tag
2018.12.27. 21:24:23
LV16
Én annyira, de annyira meg akartam ezt venni. De ez a játékfelhozatal siralmas, és az ára is borzasztó sok. :/
R.I.P. Brúnó :-(
16. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.12.27. 18:36:54
LV11
Válasz 15. Burzum üzenetére:
Az komoly! Na mindegy, cseppet se bánom, hogy korán megvettem. Lehet majd veszek egy másodikat olcsón a tartalék kontrollerek miatt.
15. Burzum
2018.12.27. 17:32:47
LV2
Megindultak az akciózások... Konzolvilág, stb. helyeken 22 ezer már a masina...
14. HolfyTeebee  PlayStation.Community tag
2018.12.27. 09:08:09
LV3
Minden hibája ellenére megvenném, ha az "Összegezzük kicsit ezt a listát" bekezdés alatt lévő játékok szerepelnének benne.
Nekem az lenne a nosztalgia.
Így maradnak a szép emlékek...
Keresztet fogok a majmának, azt PÁFÓ! :)
2018.12.26. 19:10:02
LV1
Válasz 12. Dzson üzenetére:
Szartak ezek az egészre,már az elejétől fogva!Minnél több pénz,minnél kevesebb befektetett energiával.A fanok úgyis megveszik.De sok pénzt ebből nem fognak látni.
12. Dzson  Szerkesztő
2018.12.26. 15:23:00
LV5
Szavazás lehetett volna valami weboldalon a játéklistáról, esetleg értékelt pontszámok alapján tettek volna be játékokat.

Gondolom, nem hozzáértő vezető vitte a projectet, a kollégák meg a kisujjukat féltve nem mertek ellentmondani vagy javasolni.
"Miféle mű kutyakaki...?" (Top Secret)
11. Onimushaman  Szerkesztő
2018.12.26. 13:46:04
LV24
+1
Giga csalódás, köszi a próbát Coldi!
señor
10. talos86  PlayStation.Community tag
2018.12.26. 11:38:08
LV3
Válasz 9. Tuco üzenetére:
Ráadásul már feltörték és egy mezei pendrive-ról lehet bővíteni a játéklistát. Igaz bukod a második usb slotot, de így elég gyászos, amit a sony összehozott.
9. Tuco  PlayStation.Community tag
2018.12.25. 21:45:10
LV1
Most olvastam a neten,hogy kb. a kutyának se kell és már akciózzák le a boltok. Ez nagyon elbaszta a sony sztem. Ez a gép így lófaszt se ér! Nem hiszem el, hogy nem tudták volna megoldani, hogy valamiféle háttértárral jöjjön és a storeból letölthetőek lennének a játékok.
Sztem. úgy vinnék mint a cukrot!!!
8. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.12.25. 21:20:53
LV11
Válasz 7. Masamune üzenetére:
Szó mi szó, szebben is megoldhatták volna, a játékok is lehettek volna jobbak. De bakker ott a Tekken 3, MGS, FF7, ezek mind full 10 pontos gamék.
Mondjuk biztos nem lesz szuper sikeres a gép, szóval remélem a Sony elgondolkozik, mit kellene majd jobban csinálni a jövőben. (De szerintem itt abbahagyják a mini vonalat, ha nincs rá igény.)
7. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.12.25. 16:31:49
LV14
En itt basztam fel magam rajta rohadtul amikor kiderult, hogy egy open source emut hasznal raadasul az egyik legszarabbat. Ha jo fej lett volna a Sony, akkor a szinten open source Retroarchot szepen bekonfigolva felpakoljak es a Store PS One reszet is elerhetove teszik, hogy bovitheto legyen. Online play vagy valami. A kis gep egy csoda, de a tartalom haromnegyede felesleges. Se Crash, se Spyro, Gran Turismo es meg sorolhatnam. Dikk.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
6. HunNicoBellic  Mérnök Úr
2018.12.25. 13:59:19
LV17
Nekem tetszik ez a mini PS. Egyenlőre nosztalgiázok a GTA első részével (már 3. pályán tartok), majd jön a MGS mert az nekem kimaradt. Nagy segítség a játékoknál, hogy bármikor menthetek.
Én egyedül a store-t hiányolom, hogy bővíthessem a játék kínálatot.
Biztos nem olyan jó mint a PS1, de nekem nem volt PS1-em. Ebből a szempontból engem elkerült a csalódás.
trance 'n' progressive
5. Pogos  PlayStation.Community tag
2018.12.25. 13:58:40
LV1
Az egykori IQ port ajtó mögött mi található ? Mert azt nem mutogatják . Néhányan frissiteték valahogy az emulátort , lehet hogy a IQ port-nál valahogyan lehetséges .
2018.12.25. 12:19:06
LV1
+1
Filléres fos,az emuláció egy botrány!Nekem az év csalódása,bánom hogy megvettem...Remélem,kapok majd érte két Ps4 játékot valahol...
3. jemand  PlayStation.Community tag
2018.12.25. 11:09:59
LV1
Amikor idekattintottam, azt hittem, hogy PS oldal lévén még erről a gagyiságról is agyondicsérő irományt fogok olvasni, úgyhogy respekt a megérdemelt véleményért.
Kár, hogy a Sony idáig süllyedt, hogy a mindenáron pénzért való hajkurászás céljából egy ilyen gépet képesek megjelentetni, a cég imidzsét sem kímélve. Az már csak hab a tortán, hogy ez a barkácsemulátor PC-n ingyen elérhető jobb képfrissítéssel.
2. martin  Főszerkesztő
2018.12.25. 10:12:36
LV27
Az elején mondtam, hogy én ki sem bontanám.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.12.25. 09:48:36
LV11
Összességében elégedett vagyok a géppel. Bár volt párszor emulációs hiba (belassulás, ahol eredetileg nem volt, memóriakártya-hiba [szerencsére a resume point megoldotta]), és hozzá kellett szokni a látványhoz, most már a legnagyobb természetességgel nyomom, mikor időm engedi.
Érdekes, hogy kisebb, gyengébb tévén jobban néz ki, mint egy batár 4k-s csodán (ill. ott nagyon távol kell ülni, viszont ezt a rövid kontroller-zsinór nem engedi).
Én remekül elvagyok vele, a Tekken-t már kivégeztem, a Mr. Drillert is kipörgettem (régi kedvenc), jön majd sorban a többi játék. Sokakkal ellentétben engem nagyon érdekel a Toshinden, Cool Boarders, IQ és sok más, szóval lesz mivel játszani jövő karácsonyig, amikor valószínűleg jön a psone mini analóg kontrollerrel.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Mi lesz a Death Stranding nagy titka?
2019.01.27. 12:00 PlayStation.Community
17 hozzászólás
Szerző: martin
ÉN aszt TUDOM, ilyen gokartos izé lessz.
1979 Revolution: Black Friday (PS4, PSN)
2019.01.20. 12:56 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szocio-politikai doku-játék.
Silent Hill - A láthatatlan epizódok
2019.01.19. 08:54 Különvélemény
15 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Hiányzó tébolyok.
The Midnight Sanctuary (PS4, PSVR, PSN)
2019.01.18. 09:50 Komment
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Szellemekkel suttogó.
YIIK: A Postmodern RPG (PS4, PSV, PSN)
2019.01.17. 16:42 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Posztmodern számítástechnikai műalkotás.
Warhammer: Vermintide II (PS4, PSN)
2019.01.17. 13:44 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Sanada
Patkányirtás csatabárddal.
Leap of Fate (PS4, PSN)
2019.01.17. 09:58 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Életem értékes értelme.
Mozi - Űrdongó
2019.01.16. 08:34 Cool-Túra
9 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A Transformers-film, amire vártál - majdnem.
EARTH DEFENSE FORCE 5 (PLAYSTATION 4)
2019.01.15. 09:51 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: eszg_
Egy (repülő csészealjnyi) bogár élete... és halála.
Mothergunship (PS4, PSN)
2019.01.15. 09:38 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Modernkori fegyverkovács.