.
 

PlayStation.Community

2018.12.13. 09:21 Játékteszt
22 hozzászólás
Szerző: Szativolution
Értékeld a cikket!
Káoszelmélet.

Just Cause, avagy A bűnös élvezet, ahogyan a legtöbben aposztrofálják. A játéksorozat, melyet még a legnagyobb rajongói is csak óvatosan próbálnak védelmükbe venni.
Három rész óta és három konzolgenerációt átívelve próbálja Rico Rodrigez bizonyítani létjogosultságát, mindig egy kis lépéssel haladva a csúcs felé. Az előző etap volt a sziklaszirt széle. Innen ugyanúgy el lehet érni a csúcsot, ahogy el is lehet tűnni a mélyben.
Legutóbb már a széria ellenzői is meginogtak, látva azt a munkát, ami a harmadik felvonás mögött volt látható. Nem volt tökéletes, de mutatta az utat. Íme pedig az eddigi út vége, a Just Cause 4, ami technikai és játékmechanikai megoldásaival elhozhatja a kritikai elismerést, miközben sikerülhet önreflexiójával kifiguráznia az egész akciófilmes trendet. Ám ugyanígy végképp bebizonyíthatja, hogy ez csupán egy egykor szerencsés csillagzat alatt megjelent sekélyes és esztelen zúzda, semmi több. Minden adott volt…
Ugyan az első részével csak futólag találkoztam, a második és harmadik rongyosra pörgött a gépekben. Az a fajta szabadság és kreativitás, amivel az egyébként teljesen egyszerű, fizikára és nagy robbanásokra alapozott pusztítást feldobták, képes volt hónapokig elszórakoztatni. A JC2 valami elképesztően hatalmas és szinte kimaxolhatatlan volt. Megoldásai inkább csak javították a bemutatkozás kezdetlegességeit, és egyben kilátásba helyezték a fejlődés irányát. Imádtam a változatos szigetvilágot, a rengeteg járművet és fegyvert, na és persze az eget rengető detonációkat.
A harmadik eljövetel inkább volt tech-demo fejlesztett fizikával és grafikus motorral. Illetve az ezzel járó folyamatos akadozással és hosszú töltési idővel. A bejárható terület alig csökkent, az elfoglaltságok viszont más irányt vettek. A bázisokon leamortizálható épületeket és egyéb tárgyakat már mind mutatta a játék, ezeken túl pedig ügyességi kihívásokkal lehetett fejleszteni eszköztárunkat és eltölteni még több időt. Egy idő után viszont annyira megfogyatkozott az ellenség és a tennivaló, hogy egy javítással kellett megoldaniuk az igény szerinti újra-rombolást. Más volt, kicsit talán visszafogottabb, máshogy volt szórakoztató és élvezetes, bár ennek legfőbb oka a wingsuit bevezetése és a grappling hook fejlesztése volt. Messze nem volt tökéletes, de jó volt vele játszani.

Ezen megszépült emlékek magyarázták a legújabb felvonás startja alatti mosolyomat, mely aztán rekordsebességgel fagyott is rá az arcomra, amint megpillantottam az első átvezető videót. Egyszerűen nem hittem a szememnek, olyan ocsmány minőségben lett prezentálva a cutscene. Recés élek, alacsony textúra… de mindegy is, gondoltam, ezekben egyik rész sem volt erős, de majd a játék. Sötét, havas tájon kezdünk, szinte minimálisra leredukált mozgástérrel és eszközzel, jó tutorialhoz méltón. Itt még alig tűnt fel valami, de aztán amikor ténylegesen elindul a cucc és először kinyílik a világ... Na, akkor a WC ajtó is kinyílt, mit nyílt, vágódott, úgy rohantam be rajta és öleltem át a kagylót. Nem viccelek, PS4 Pro-n, a 4K televízión 720p felbontásban fut a game, a béka s*gge alatti élsimítással és olyan bevilágítással, amit PS2-n láttam utoljára. Nem úgy volt, hogy ez a sorozat valami csodaszép? De legalábbis nem ennyire rusnya. Recés élek, undorító felületek és azok a hajak, te magasságos… A toalettben fodrozódó víz maga volt a csoda, a JC4 egytextúrás tavaihoz képest. Hol vannak már azok a gyönyörű hullámok és az a tengerszint alatti világ az elődökből? Természetesen a magyarázat keresése közben hamar eljutnánk az előző felvonás gyatra teljesítményéhez, de ez ebben a formában akkor is vérlázító lenne, ha mellesleg nem szaggatna így is. Ha anno a Ubisoft máglyán lett elégetve a Watch Dogs vagy a The Division downgrade botránya miatt, akkor az Avalanche Studios embereit egyenesen az Etnába kellene hajítani. Egyedül a trópusi helyszínnek köszönhetően fogyaszthatóbb az összkép, de ez ne legyen mentség.

Sokáig tartott kiheverni a kezdeti sokkot, de gondoltam, majd a játékmenet segít felszárítani felfordult gyomrom okozta könnyeimet. A motor váltása miatt kissé újra kell tanulni néhány irányításbéli metódust, de alapvetően minden maradt a régiben. Ugyanúgy rohangászunk, lövöldözünk és dobáljuk a grá… nincsenek gránátok. Ha már itt tartunk, oldalfegyverek sincsenek. Csupán két nagyobb karabély lehet a hátunkon és ennyi. Meg persze a kábeles-csáklyánk, ami immáron testre szabható. Három külön módja lehet, a két pontra kilövést követő összerántás, a Fulton-léggömbös ráaggatás és az ezzel való felemelés, illetve a kis turbó-aknákat is lehet már messziről élesíteni. Három Loadoutot tudunk összerakni, melyek között a D-pad oldalirányú gombjaival tudunk váltani. Egy-egy ilyen szettre bepakolhatjuk mindhárom típusú kampót, de külön is elrendezhetjük őket, így menve biztosra, hogy mindig tényleg csak az történjen, amit mi szeretnénk.
Emellett ötletes újítás még, hogy azt is beállíthatjuk, milyen módon aktiváljuk ezeket a hatásokat. Történhet automata módon, azonnal, ahogy kilőttük, de lehet gombnyomásra, vagy az ujjunk folyamatos gombon tartásával is működtetni. Mindhárom loadouton élnek ezek az opciók, így kis gyakorlás után már nem fogunk összezavarodni, simán kivitelezhető két kocsi összerántása, aztán felrepítése 10 méter magasba, majd a gombot hosszan tartva indíthatjuk is a rakéta üzemmódot. Ezzel még mindig nincsen vége a moddolásnak, ugyanis mindhárom típusú kábelhez szerezhetünk pontokat, melyeket felhasználva egyéb módosítókat tárazhatunk be. A Fultont beállíthatjuk automata kidurranásra, ha eléri a maximális limitet. Ezt a határt pedig megadhatjuk (5m-10m-15m-végtelen) egy másik ilyen, úgynevezett perkkel. Az összehúzásnál például az intenzitással játszhatunk, a turbónál pedig az erősséggel és önmegsemmisítéssel. Vannak igazán hasznos és érdekes lehetőségek, de lesznek teljesen feleslegesek is, az viszont biztos, hogy ezeknek köszönhetően az őrület foka itt már teljes mértékben a játékoson múlik.
Elég pár órát eltölteni Solis szigetein, nyilvánvalóan látszik majd, hogy inkább a második rész szellemi folytatásával van dolgunk. A sikláson és a továbbhozott csáklyán túl minden a régebbi etapot viszi tovább. A pálya maga is változatosabb, mint az előzőben, lesz itt sivatag, dús dzsungel, pár nagyváros a maga nyolc épületével és persze hó födte csúcsok is. Nincsenek már kötelezően lerombolandó helyőrségek és bázisok. Nincs tudtunkra adva semmilyen amortizálandó lista, sőt, itt még a JC2 rendszerét is eldobták, mert egy helyszínt nem rombolással, hanem 3-4 ügyességi feladat kivitelezésével lehet "százszázalékolni". Ezek viszont annyira vérszegények és szánalmasak, hogy inkább kedvem lenne párszor felmászni valami adótoronyba és fejest ugrani egy szénaboglyába.
Három fajta ilyen kihívás van: tetszőleges járművel az elvárt sebességre felgyorsulva áthaladni az ellenőrző ponton, egy megadott járművel megtenni ugyanezt, illetve a wingsuitos-karikás móka. Mielőtt felcsillanna a szemed, nem ám olyan kihívásokkal megküzdve, mint legutóbb. Itt maximum 3 ponton kell átlibbenni néhány másodperc alatt és nyertél is.

Jogosan készül kibuggyanni ajkadon a kérdés: akkor mivégre a pusztítás? Káosz-méterünk szintjét hivatott feltornászni a játéktér minden szétforgácsolt eleme. Ha sikerül egy szintet megugranunk, azzal növeljük a lázadó csapataink számát, így pedig terjeszkedni tudunk a térképen. Ennek köszönhetően aztán nagyobb távolságokat áthidalva kérhetünk Fast Travelt és több küldetés válik elérhetővé. Tehát nem muszáj mindent ledózerolni, csupán rendkívül tanácsos. Minden ilyen területre jut egy misszió is, általában valami rendkívül együgyű és unalomig ismétlődő elfoglaltság, amit igen hamar fogunk a pokolba (Etnába?) kívánni. A területen elszórt kapcsolókat kell aktiválnunk, máskor egy helyben állva kell túlélnünk a rohamozó katonák támadását. Nagyjából ilyen jellegű, rendkívül összetett és fantáziadús időtöltésben lehet részünk minden egyes lokáción és megsúgom: a térkép ismét rohadt nagy ám.
A történet amúgy a szigetvilág felszabadítása és az időjárást befolyásoló technika körül mozog, mondanom sem kell, hogy mennyire idegtépően izgalmas dramaturgiával. Mellékküldetésekből szintén hármat különböztethetünk meg, melyek három nagykutyához tartoznak, akiket végül likvidálnunk kell. Fogunk ezek alatt ügyeskedni, azaz száguldozni és robbantgatni egy filmforgatás kedvéért, régi romokat felfedezni és azok gépezetét működésbe hozni, valamint lesz egy vegyes felvágott is, mindenféle alapfeladatokkal. Két okból fontos velük foglalkoznunk: egyfelől hozzásegítenek a pontokhoz, melyekkel a háromféle kampót tudjuk majd fejleszteni, illetve néhány későbbi sztori-küldetés is ezek elvégzésekor nyílik csak meg.

A fentieket felsorolva azt kellene írnom, hogy nem fogunk unatkozni, de ekkora kamugép még én sem vagyok. Ötlettelen és szörnyen repetitív a cucc, ráadásul nem támogatja az igazi Just Cause érzést sem. Rombolni szeretnék, de helyette egy retkes fali konzolt kell védenem, öt négyzetméternyi mozgástérrel. Higgyétek el nekem, ez minden, csak nem szórakoztató, pedig majd az összes fő küldetés ebből áll. Persze azért beljebb, mélyen, itt is megtalálható az a szórakozási faktor, ami az elődöket is jellemezte. A robbanások, tűzcsóvák sokadszorra is vadítóan festenek és szólnak. Még mindig menőség összekötni két ránk támadó helikoptert, majd lerántani őket a földre és gyönyörködni a perzselő következményekben. Zuhanó repülőből kivágódni, lesiklani a völgy felett a tenger felé és ráugrani egy motorra. Ha van elég fantáziátok, akkor működik a recept. Hangosan kacagtok majd fel ti is, amikor az elorzott helikopterből lövöldözve halljátok, hogyan kezdi el Rico brümmögni a harci indulót. Amikor kicsit megfeledkezünk a látványról, jó érzés a wingsuittal szelni a tájat, ha felülemelkedsz a kiszámíthatatlan fizikán, jót röhöghetsz egy lángoló hordó véletlenszerű röppályáján, és azért még mindig jó poén ide-oda kampózgatni.
A szomorú az, hogy ha a játékon múlna, egyetlen pisztollyal gépfegyverrel is ki lehetve végezni az egészet. Azért leszünk kénytelenek csáklyázni boldogot-boldogtalant - és így magunkat szórakoztatni -, mert különben helyből megdöglene a cucc, köszönhetően a sekélyes lövöldözésnek és szegényes vezetési modellnek.
Mesterséges intelligencia hírből sincs, katonákból csak a variációk számán emeltek és a jónép még arra sem képes, hogy a fékre lépjen, ha az úton keresztbe állunk egy markolóval. Van nem kevés bug is, például újraéledésnél eltűnik a fél sereg, esetleg a telepített ágyú, mely elengedhetetlen a küldetés elvégzéséhez.
Na, de mi a helyzet a marketinget eláztató időjárással? Első két alkalommal tényleg elég meredek élmény a tornádó vagy homokvihar útjában állni, de Eye Candy-n túl ezek sem igazán mély játékmechanikák. A forgószél legfeljebb megpörget párszor, az elektromos vihar random csap beléd, a sivatagban meg maximum látótávolságunk fog csökkenni. Fun, de csak ideig-óráig.

Mindent összevetve tehát közel sem élvezhetetlen a progi, alapvetően még mindig szórakoztatóak a játék nyújtotta lehetőségek, csupán negyedszerre már közel sem robban akkorát (ha-ha). Szó se róla, a Just Cause 4 igenis fejlődött, csak sajnos visszafelé. Rosszabb vizuális minőség, mint azelőtt. Kevesebb fegyver és azok fejlesztésének elhagyása. Elavult, kihaltnak tetsző játéktér és dühítően egyszerű AI. Selejtes és egyben kiszámíthatatlan fizika, amire ráadásul a központi játékmechanika épül. Olyan elhagyott apróságok, mint hogy a ruhán megmarad a hó és homok. Az sem segíti a helyzetet, hogy a set annyira hasonlít a második részhez, hogy néha teljesen olyan érzésem volt, mint ha annak Remastered kiadását akarták volna összehozni, csak valaki az irodában túl nagyot álmodott. Meglehet, hogy a csapat vállalta túl magát más projektekkel, az viszont biztos, hogy a Rico új kalandja szörnyen elbaltázott lett és ezen a megítélésén egy tucat patch sem fog segíteni.
2006 óta nézzük el a sorozat hiányosságait, mert szórakoztató volt és mellette folyamatosan látni lehetett némi fejlődést. Most is azt vártuk, ehhez képest még egy közepes játék is épphogy összejött.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjában, vagy webshopjából a kék linkre bökve meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
22. martin  Főszerkesztő
2018.12.17. 19:15:18
LV27
A theHunterben az elején brutál erős volt.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
21. martin  Főszerkesztő
2018.12.17. 19:13:59
LV27
Őszintén mondom, én sajnálom. Azt hittem, ebből az időjárás szimulációs hype-ból nagyobb truváj lesz. A dinamikus idójárás most hot topic.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
20. ColdHand  Szerkesztő
2018.12.17. 12:07:00
LV22
Válasz 19. Onimushaman üzenetére:
Beletették, csak nem a Föld bolygóét. :D

https://youtu.be/IQ1WC9mW-Yc?t=1017
...a többit képzeld hozzá.
19. Onimushaman  Szerkesztő
2018.12.17. 10:10:31
LV24
Válasz 6. mentoloshypo üzenetére:
Harmadik reszbol felejtettek ki a fizikat nem? :D
señor
18. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.14. 11:49:39
LV28
-1
Válasz 17. HUN_hatrix üzenetére:
Ne vedd annyira a lelkedre, adj inkább egy dislike-ot.
17. HUN_hatrix  The Saboteur
2018.12.14. 10:11:43
LV29
Válasz 6. mentoloshypo üzenetére:
Valami gond van?
Nem tetszik, hogy mi értelmesen hozzá tudunk szólni egy teszthez, amíg te nem vagy irigykedsz, hogy nincsenek igaz barátaid?
Nincs hiszti! ;)
16. jime  non-alcoholic
2018.12.14. 07:11:49
LV29
Válasz 6. mentoloshypo üzenetére:
:D
"wake up, you're dead!"
15. MrZ  La Peste Noire
2018.12.13. 22:57:52
LV12
Ellövöldözgettem a 3. részben, de még nem játszottam végig. Sajna a trofik benne elég cumisak. Ez meg jól nézett ki a trailereken, gondolom ott a pc-s verzióval izmoztak. Elnézve a képeket nekem annyira nem tűnik okádéknak, de tény, hogy vannak szebb nyitott világú játékok. Egyszer talán majd sorra kerül ez is. Talán...
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
14. ufonauta  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 22:34:03
LV15
Válasz 13. KAMIKAZE-HUN üzenetére:
3.kal elvoltam nem volt nagy kedvencem de kipucoltam elég jól benne mindent ,azért az jól is nézett ki . Szerintem valamennyire lehet hogy ez se rosszabb 3. résznél csak ronda mind bün . nem is értem mikkor csinálták ezt a játékot hogy nem látták hogy ocsmány ? !
13. KAMIKAZE-HUN  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 22:24:20
LV6
Nem tudom minek erőltetik ezt a fost, egyik része sem volt jó...
"Örökké nem eshet"
12. ufonauta  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 20:15:23
LV15
Válasz 11. TOMASZ-HUN üzenetére:
Én is erre gondoltam .
11. TOMASZ-HUN  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 18:38:28
LV2
Ennyire közel lenne a generáció váltás, hogy kezdik adagolni az ilyen hulladékokat?
ID: Tomasz84hun
10. Tuco  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 18:14:13
LV1
+1
Ez a játék az első rész óta egy agyatlan unalmas repetitiv szar lövölde! Nem tudom most mit vártatok?
9. martin  Főszerkesztő
2018.12.13. 17:18:11
LV27
Válasz 8. zoli12i üzenetére:
Igaz, barnább lett az évek alatt.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
8. zoli12i  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 17:01:45
LV11
+1
Válasz 7. mentoloshypo üzenetére:
Nyugi, mert fehér latinó a csávó. Szóval elővigyázatosak voltak.
7. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.13. 15:08:22
LV28
Egyébként meg mélységesen fel vagyok háborodva, hogy egy fehér bőrű férfit kell irányítani a játékban, nyíltan diszkriminálják a fejlesztők a nőket és a színes bőrűeket és ez elfogadhatatlan!!!4444
6. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.13. 15:03:11
LV28
+3
Szerintem hamarosan jól megmondja majd Binder és barátnője (Hatrix) hogy ez a játék amúgy tök jó és magasan a legszórakoztatóbb 2018-ban csak ti nem tudtok jól játszani vele.

Az autók fizikája is elég faszás amúgy.
5. ralphcliff75  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 14:50:43
LV2
Valószínűleg a trailerekre költötték az összes pénzt. Azok legalább jól néztek ki. Bár engem ez cucc akkor sem érdekelne, ha úgy nézne ki mint a Horizon Zero Dawn.
4. The_Dude  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 13:46:40
LV1
+1
1 óra után félretettem...hatalmas visszalépés a 3. részhez képest. Nem akartam hinni a szememnek, annyira ótvar ronda (PS4 Pro).
Inkább valami másra költsétek a pénzt, ha elfogadtok egy jótanácsot!
3. martin  Főszerkesztő
2018.12.13. 13:32:23
LV27
Megvettem, nekem tetszik és szerintem nincs baly a grafikályával.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. Lotar  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 10:54:44
LV17
Tegnap kérdeztem havert, hogy látta-e már a JC4-et...Nem. Én igen, egy bika pc-n, de azt hittem, h rosszul látok. Brutál gagyi. Mondtam én, hogy a Mad Max folytatásán kellene dolgozniuk. JC-nek szerintem annyi. Vagy csak remélem._. ( ugyi akkor több esély lenne egy MM2-re :) )
psn/sen id: pcpmate
1. eandre  PlayStation.Community tag
2018.12.13. 09:45:40
LV11
Megerősítés abban amit tudtam. Plusra se inkább kb. A 6 pont is túl jóindulatú.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
JUST CAUSE 4
Square Enix
Látványosság:
Gyenge
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
6/10
Pozitívum
Wingsuit és grappling hook; hatalmas terület; robbanások; a játék fizikája tud szórakoztató lenni
Negatívum
Borzalmas grafika és felbontás; szaggatás; igazi újítások hiánya; remastered szaga van

MARTIN BELESZÓL
Köszönöm, sokat segítettél!