.
 

PlayStation.Community

2018.12.03. 17:00 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
X-akták + Lost.

Előző életemben valószínűleg valami erdei objektum lehettem; fű, fa, bokor, esetleg tapló; más magyarázatot ugyanis nem látok rá, miért kedvelem annyira az erdőket. A horrort ugyanakkor minden formában gyűlölöm, és a Don't Starve óta a túlélő játékokat sem igazán bírom... bár ez nem a stílus hibája, az rendben van, hanem a fejlesztők által - számomra - szinte minden esetben erősen túltolt túlélő-mechanikáké.
A PC-n rengeteg update-et megélt, majd végül PlayStation 4-re is megérkező The Forestet is csak a címe miatt kértem ki magamnak tesztelésre, nem pedig "túlélő horror" besorolása miatt.
A játékról egyébként a teszt előtt szinte semmit sem tudtam, annyira, hogy még azt a trailert sem néztem végig, amit hírként én magam pakoltam ki ide a PSC hírrovatába. Mint később kiderült, nem is tehettem volna ennél jobbat magamnak, mert a Forest szerintem pontosan egy olyan game, ami akkor üti a legnagyobbat, ha a legfontosabb információkon túl szinte semmit sem tud meg róla elöljáróban az egyszeri' gémer.

Persze, tudom, ez manapság már nem divat. Dzson kollégám is úgy kérdezi meg, hogy tulajdonképpen milyen cucc ez, hogy előtte megnéz róla egy másfél órás streamet, és azzal is tisztában vagyok (amiket láttam itt az RDR2 topikjában, hát, égnek állt a fanszőrzetem), hogy manapság már teljesen bevett szokás úgy végigvinni egy játékot, hogy közben a delikvens a YouTube walkthrough-t nézi és lépésről-lépésre azt követi.
Én viszont szeretném tartani magam az eredeti elképzelésemhez, ezért amennyire lehet - sajnos a 100% spoilermentesség itt most nem lehetséges - úgy raktam össze ezt a tesztet, hogy a lehető legkevesebbet áruljak el erről a tényleg remek hangulatú kalandról. Csak egy trailert illesztettem be, a legkevésbé spoilerest, és a screenshotokat is úgy válogattam, hogy lehetőleg ne lőjek le semmit.

A kalandot többféle nehézségi fokozaton kezdheted. Számomra a Normál pont megfelelő kihívást nyújtott, de ha valaki vérpisilősre vagy babazsúrra akarja venni a figurát, arra is lehetősége van. Sőt, tettek a játékba egy olyan, speciális "békés" módot is, amikor egyáltalán nincsenek ellenfelek - ezt én nem igazán ajánlom, mert kajakra elveszi a játék lényegét.
Van a játékban emellett még két nagyon fontos, "kényelmi" funkciót állító opció. Az egyikkel meghatározhatjuk, hogy építményeink sérüljenek-e, a másikkal pedig azt, hogy a kivágott fák újratermelődjenek vagy sem. Előbbit én - az első nehéz éjszakám után - inkább kikapcsoltam, mert szerintem egy picit túlnehezíti a túlélést. Utóbbit szintúgy off-ra vettem, ami miatt mondjuk komplikáltabb lett az építőanyag beszerzése, viszont sokkal életszerűbbnek hatott a táborom körül egyre ritkuló erdőség...

A Forest Single- és kooperatív Multiplayer (2-4) formátumban is játszható. A két mód teljesen másféle hangulatot eredményez - olyat, amire a másik nem képes. Egyedül játszva szerintem tökéletesen kijön a magadra utaltság és az élni akarás átütő érzete, többedmagaddal ugyanakkor sokkal hatékonyabban lehet "termelni" és vidámabb az élet. Multizni lehet úgy, hogy te vagy a szerver, azaz a tábor, de csatlakozhatsz más játékához is társként.
Lost

A Forest egy belső nézetes game. Főhőse egy férfi, akiről igazából semmit sem tudunk azon túl, hogy nyolcéves-forma kisfiával utazik egy repülőgépen. Hogy ki ő valójában és hová mennek, a játék során természetesen kiderül... legalábbis kiderülhet, ha a player megtalálja és összerakja az idevágó "kirakós" darabjait. A Forest ugyanis nem egy szájbarágós game: sem a történettel, sem a kezeléssel, sem pedig gameplay lehetőségeivel kapcsolatban nem árul el túl sok mindent - főleg nem a kaland elején.
Az utazás azonban nem zökkenőmentes. A gép hirtelen, minden előjel nélkül furcsa viharba kerül, majd természetesen le is zuhan. A borzalmas katasztrófa után magadhoz térve annyit még látsz, hogy egy talpig vörösre mázolt alak megragadja gyermekedet, és elrabolja a roncsból...
Igazából nem lényeg a pontos dátum, nem lényeg a hely, és nem lényeges a személy sem. A Forestben te vagy az apa, aki fiát keresi, te személyesíted meg a főszereplőt a mában, és ha ezt az alapvetést magadévá tudod tenni, eszerint tudsz létezni a világban, már sínen is vagy. De nem, mint Latinovits...

A lezuhant gép farokrésze - veled együtt - egy erdőben ért földet. (Tök poén, hogy nem mindig mindenkinek ugyanoda!) Körülnézve azt látod, hogy mindenfelé különféle hasznos felszerelések hevernek: étel, ital, gyógyszer, valamint van nálad egy csákány és egy (szerencsére soha ki nem fogyó) öngyújtó, plusz mostantól legkedvesebb társad, egy túlélő kézikönyv.
Ez a könyvecske nem csak információs adatbázisként szolgál majd túlélésedhez, de folyamatosan bővülő, "Tennivalók" című fejezete vezetőszárként is funkcionál, hogy ne vessz el teljesen a világban. Mondjuk eléggé életképtelen valaki az, aki nem sejti azonnal, hogy itt bizony előbb-utóbb valamiféle menedéket kell építeni és tüzet gyújtani, ha túl akarjuk élni az éjszakát.
Maga a túlélő rész elsősorban a természetes emberi szükségletek kielégítéséről szól. Az életerő mellett van éhség- és szomjúságérzet, valamint energiaszükséglet, és mellékesen közérzet (pl. hideg vagy megfázás). Maga a rendszer szerintem (vagy inkább számomra) egyszerűen tökéletes ritmusú, annyira, hogy eddig egyetlen egy darab túlélő játékban sem találkoztam ennyire életszerűen működő, tényleg csak a szükséges mennyiségű pressziót a playerre gyakorló szisztémával. Példaértékű, frankón!

A Forestben egy napszak kb. 30 percig tart. Azért írtam, hogy "kb.", mert vagy háromszor akartam stopperrel megmérni pontosan, de mindig "valami közbejött", így egy idő után hagytam a fenébe. Ez a 30 perc egyébként elég relatív szituációkat eredményez, ugyanis, ha melózol valamin, szinte pillanatok alatt elrepül a nappal, ha viszont kint ragadsz a szabadban éjjelre, hát, baromi hosszúnak tűnhet az a rohadt fél óra.
Enni és inni nagyjából háromszor kell naponta. Reggel, este, és ha kemény fizikai munkát végzel, mondjuk egyszer nap közben. Magyarán szólva bármivel is töltöd az idődet, nem kell állandóan azon paráznod, hogy embered éhen vagy szomjan döglik, ha nem tömöd a fejed folyamatosan.
A másik remek dolog, hogy tök jó lehetőségeid vannak tested karban tartására. A repülő roncsában minden nap újratermelődik a cucc, tehát érdemes táborod annak közelébe felverni. Emellett elejthetsz állatokat, fogyaszthatsz növényeket, és ha kalandozásra adod a fejed, egy csomó ehető / iható motyót találhatsz. (A respawn egyébként fix, azaz ha valahol találsz valamit, ott mindig ugyanaz lapul majd.) A "beszerzett" húsokat megeheted nyersen, vagy megsütheted, megfőzheted, vagy akár meg is száríthatod - minden attól függ, milyen eszközeid állnak rendelkezésre. Király feature, hogy a nyers hús pl. romlandó, így azért oda kell figyelni arra, hogy mi van nálad.
A cipelhető felszerelések mennyiségével kapcsolatban általánosan elmondható, hogy mindennek fix a maximális értéke, így nem árt rendszeresen monitorozni, lehetőleg ne fussunk ki az életbevágó termékekből.

Az Erdőben a fák kivágásával rönköket, kisebb facsemetékből gallyakat, a bokrokból pedig lombot tudsz gyűjteni. Utóbbi kettő a kaland teljes egészében szinte a legfontosabb összetevő, ugyanis a lehetséges legegyszerűbb menedéket pár vesszőből és némi levélzetből emelheted. Lehetőség van persze ennél erősebb építményeket készíteni, például kalyibát vagy házikót, sőt, ha majd a későbbiekben ennél is tovább akarsz menni, gyakorlatilag egy erődítményt is.
A menedék két funkcióval bír: itt lehet állást menteni és átaludni az adott napszakot. A szoftverben automata mentés NINCS, ezért ha bármikor esetleg elhalálozol, vagy vállalhatatlan helyzetbe kerülsz, semmi más opciód nincs, csak mentett állásból újrakezdeni az addigi menetet - ellenkező esetben (ha nincs mentésed) mindent elbuksz. Menteni tehát KÖTELEZŐ, minden nagyobb megmozdulás előtt vagy után.
Az "alvás" igazából csak formaiság. Arra jó, ha valaki el akarja "pörgetni" az adott napszakot, például nem akarja ébren tölteni az éjszakát. Az alvás egyben respawn is: vannak ugyanis olyan speciális területek, ahol, ha "kitakarítasz", addig üres marad a placc, amíg nem alszol.
Fast travel szerencsére nincs.

Kiskönyved felcsapva látod, hogy legelső teendőid között a menedék felhúzása mellett a védelmi rendszer kiépítése szerepel. Így ismerkedsz meg a Forest egyik fő alkotóelemével, az építkezéssel. Ez a szegmens egyébként annyira korrektül került megvalósításra, hogy ha valakibe szorult egy kis minecraftos életérzés, az a mennyországban érezheti majd magát!
Az építkezés a favágással és szállítással kezdődik, ami a későbbiekben kevésbé körülményessé is tehető speciális eszközök megszerzésével, illetve építésével. Mivel a rendszer elég egyértelműen működik - legalábbis az alapok -, tökéletesen biztos vagyok benne, hogy szinte mindenki rácuppan majd valamilyen formában a "túlépítkezésre". Én például nekiálltam nagy elánnal felhúzni egy olyan cölöperődöt, amire maga Robert Edward Lee tábornok is büszke lett volna az amerikai polgárháborúban, majd átfolytam a kínai nagy falba, végül, amikor már a fél erdőt kiirtottam a tábor körül rájöttem, hogy igazából feleslegesen és rosszul építkeztem - de legalább kurtajól szórakoztam vagy 5 in-game napig.
Az építkezés során egészen extrém magasságokba (szó szerint és átvitt értelemben is) el lehet jutni. Én például egyes dolgokat nem igazán tudtam megépíteni, másokat meg nem akartam, mert feleslegesnek tartottam. Az viszont tutifix, hogy itt olyan szinten személyes irányba is el lehet vinni - és úgy meg lehet nyújtani! - a játékélményt, ami önmagában is megérdemelt egy csillagot az értékelőben.

A game második legfontosabb eleme a crafting. A mókolás az építkezéshez hasonló, eléggé egyértelmű, "grafikus" rendszerben folyik, ahol egy kiterített "lepedőn" láthatjuk addig megszerzett cuccainkat. Itt egy itemet kiválasztva, majd a kurzorral navigálva láthatjuk, hogy abból a motyóból mit lehet összehozni, ha megvan hozzá a többi összetevő. A tárgyaknak saját ikonjuk van, ami rájuk navigálva látható is, így egy idő után már készségszinten pakolhatjuk középre az összetevőket, amiket egy fogaskerék-ikonnal komponálhatunk össze.
A crafingról összességében elmondható, hogy - hála a magasságosnak - ez sincs túltolva, és csak pont annyiféle itemmel dolgozik, ami még kényelmesen fejben tartható és menedzselhető.
A kaland során egyébként állandó- és fogyóeszközökkel dolgozol majd. Van pár "kulcs-item" is, de tökre érdekes, hogy a játék abszolválása szempontjából "kötelező" cucc szerintem csak kettő van, szóval a végkifejletig rengetegféle formában és útvonalon el lehet jutni.

X-akták

Így vagy úgy, talán az első este, talán a másodikon, de záros határidőn belül megjelennek "ők". Először csak a hangjukat hallod, és amikor meghallod, hálát adsz majd a Jóistennek, hogy építettél táborod köré védfalat. (Ha van fejhallgatód, azzal játszd a Forestet. Hidd el, megéri.)
Aztán megjönnek. Az bennük a leírhatatlan, hogy teljesen kiszámíthatatlanok. Nem, nem annyira intelligensek, épp ellenkezőleg. Teljesen degeneráltak. És, hogy mik ők? Hát, nem zombik, az biztos. Bennszülöttek? Kannibálok? Félállatok? Isten irgalmazzon a teremtőjüknek, borzalmas egy népség.
Az egyik csak rohan az erdőben, mint egy elmebeteg, ügyet sem vetve rád. A másik távolról bámul, mint borjú az újkapura. A harmadik közel jön, aztán elszalad. De sajnos lesz köztük olyan is, amelyik megtámad. Mint akinek elment a józan esze. Van, amelyik egyenesen őrjöng. És akad olyan is, amelyik egy rémálomnál is borzalmasabb.
Bármennyire is küzdesz, bármennyi falat húzol fel, bármennyire óvatos vagy, valamikor megtörténik majd az elkerülhetetlen. Egyszer biztosan elkapnak majd a rohadékok. Az viszont nem biztos, hogy ezzel vége a kalandnak. Lehet, hogy csak azután kezdődik el igazából...

Crafotlás ide, építkezés oda, előbb vagy utóbb elkezd piszkálni az érzés, hogy kiderítsd, hol is vagy valójában. Meg egyébként is, azért a gyereket is meg kéne találni, elvégre apa vagy, vagy mi a szösz.
Elindulsz felfedezni az Erdőt. Lemész a tengerpartra, bemész a rengetegbe, a sűrűjébe. Egyre távolabb merészkedsz a táborodtól.
És egyre furább dolgokat találsz.
Kezded nem érteni.
Kezdesz kombinálni.
De nem áll össze.
Csak sejtéseid vannak.
Boldogan érsz végre haza a táborba, de reggel újra nekiindulsz.
Aztán még furább dolgokat találsz.
És még jobban nem érted.
De te egyre távolabb mész.
Egyre bevállalósabb vagy.
Hiába vagy bizonytalan, hajt a kíváncsiság.
De még mindig nem érted.
Valami nem kóser.
MI A FRANC TÖRTÉNIK ITT?

Erdőjáró

A Forest egy olyan játék, melynek, ha rendes értékelője lenne, a Hangulatot biztosan kiemelkedőre venném. Egyszerűen leírhatatlan, hogy ez a tökéletes ritmusú túlélő szisztéma milyen egyéni helyzeteket eredményez.
Amikor porszem nagyságúra összehúzódva versz tábort egy szikla tövében, és reménykedve várod, hogy eseménytelenül teljen el az éjszaka.
Amikor egy egész éjjelt a tengerben töltesz, mert nem tudsz kimenni a partra.
Amikor nagy levegőt veszel, és leereszkedsz egy ismeretlen barlangba.
Amikor le kell merülnöd a jeges vízbe.
Amikor megeszed az utolsó kajád, és tudod, hogy rövidesen találnod kell valami megoldást, mert baj lesz.
Amikor aprócska tábortüzet gyújtasz, amin megsütsz egy nyuszit, és fülig érő szájjal fogyasztod el.
Amikor az éjjelt túlélve, a felkelő nap első sugarainál végre bátortalanul körülnézel, hogy hol a francban is vagy valójában.
Amikor a torkodban dobog a szíved, mert a koromsötétben kialszik az alig pislákoló öngyújtód.
Amikor egyszer csak meglátsz valamit, ami biztosan nem lehet természetes objektum. Vagy az? Vagy mégsem...?
És amikor meghallod a dobogást... azt a csontig hatoló dobogást.
...de még annyi mindent írhatnék...
De nem teszem.
Majd rájössz.
Majd megtapasztalod.

Verdikt

A kiváló hangulathoz és a konzolos formátumban is meglehetősen jó kezelhetőséghez képest egy igen korrekt hangzás is társul. Mint mondtam, a game igazi audio-bukéja fejhallgatóval jön ki, de még tévé-hangszóróval is simán élvezhető.
A szavatosság elég szubjektív. Normál játéktempóval, segítségek, videók, guide-ok és hasonló faszságok nélkül szerintem 15-20 óra is simán van a Forestben, sőt ennél sokkalta több is. Alapból. Meg utólag. De ezt inkább hagyjuk...
Ami viszont igen gyenge lábakon áll, az a látvány. Egy meglehetősen fapados, a flórát és faunát tekintve nem túl gazdag grafikájú játékról van szó, melynél simán lehetne szebb "erdős" címeket mondani még PS3-ról is (Dead Island ugyebár), olyan PS4-es programokról nem is beszélve, mint mondjuk a Far Cry 5... De még a theHunter is 3x lenyeli keresztben ezt a megvalósítást. Az eső elég bénácska, a vihar is kezdetleges, ennél sokkal átütőbbet kellett volna készíteni, hogy még életszerűbb legyen a túlélés a vadonban.
Persze, vannak a Forestnek jó pillanatai. Hát még jó, hogy vannak, hát könyörgöm, egy jelen generációs szoftverről van szó! Vannak szép napfelkelték, vannak kellemes naplementék, de ha valaki játszott már elég sok olyan open world / sandbox játékkal, melyben van növényzet, van vegetáció, van élővilág, van víz, van éjszaka, nos, az látni fogja a részletekben megbúvó minőségtelenséget.
Ha ezt a szegmenst felerősítik a fejlesztők, a következő kaland akár ötcsillagos értékelést is kaphat tőlem.
Mint minden open world játékban, itt is megvannak a tipikus bugok. Néha eltűnnek, néha megjelennek dolgok. Néha kifagy. Néha bekómál a mentés. Néha nincs ott, aminek ott kéne lenni. (Egy ilyet én is megszívtam sajnos, pedig fontos item lett volna.) Néha elveszik ez-az. De összességében elég szépen megoldották a dolgokat. Igazából, valami megoldás mindig akad mindenre, és ez a lényeg.

A Forest az utóbbi idők legnagyobb és legkellemesebb meglepetése volt számomra! Az, hogy nem néztem videókat a játékról és nem tudtam előre a poént, ezerszeresére növelte az élményt. Biztosan nem felejtem el sohasem, ahogy lépkedtem a kvázi vaksötétben; azt a folyamatos bizonytalanságot, hogy sosem éreztem magam elég erősnek, bármit is szorongattam a kezemben. Bármit, amiről azt hittem, hogy elég nagyot lehet vele ütni. Nehéz illusztrálni azt a kényelmetlen, bizsergő érzést, ami totálisan elfeledtette velem, hogy ez egy videojáték. Szinte éreztem az őzhús ízét. A tenger sósságát. A fa recsegését.
A game ráadásként tesztelői pályafutásom egyik legátütőbb erejű végjátékát hozta, ami után csak néztem, mint hal a szatyorban, és bólogattam, hogy igen baszod, hát ennek valahogy így kéne lennie mindig.
Annyi mondjuk biztos, hogy a Foresthez kell egy bizonyos habitus. Kell némi türelem. Kell a beleélés. Hamari, idegbeteg, rohanós, azonnal-platinázós, történjenmárvalamis, legyenmárvégés, idenekemazoroszlántos playereknek nem ajánlom. Ennek a játéknak csak akkor van értelme, ha nekiülsz, és felfedezed. Mert azt tudnod kell, hogy a vég és a kezdet, az mindvégig ott van benne. Előbb-utóbb úgyis eljutsz oda, meg fogod találni, felesleges siettetni.

(A játékot a kiadótól kaptuk tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ban, ára igen kedvező, mindössze 5190Ft!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
6. cervezas90  PlayStation.Community tag
2018.12.09. 16:19:10
LV13
1 hét alatt csak 5 komment.Senki nem játsza?Pedig jó ez
én
5. DevilTakeU  PlayStation.Community tag
2018.12.04. 18:27:49
LV1
Hangulatos teszt,frankón kedvet kaptam a játékhoz. Nem tudom hogy mikor lesz rá ídőm (túl sok jó akció van mostanában,és hol van még a vége...),de felírtam a listámra. :)
mindent tudó amplitúdó
4. cervezas90  PlayStation.Community tag
2018.12.03. 19:36:06
LV13
A teszt nagyon jó-gratula főni-,ahogy a játék is.Nekem még a grafikával sincs semmi bajom,de ezt már írtam a fórumban.A játék hangulata meg egyszerűen 10/10 pont.Nekem való,ezzel elszórakozok nyárig:)
én
3. wooltur  PlayStation.Community tag
2018.12.03. 19:19:49
LV16
Nekem nagyon bejött a játék, igazán tartalmas és hangulatos, főleg co-opban. :)
R.I.P. Brúnó :-(
2. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.12.03. 18:37:11
LV11
Ú, ez nagyon királyul hangzik, de sajnos nem tudnám játszani a fps nézet miatt... (Igazából már a képektől is megfájdult a hasam. :)
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2018.12.03. 18:36:35
LV11
Pazar. Érdekes volt olvasni, belekezdeni viszont nem tudom, hogy bele szeretnék - az én szívem már gyenge az ilyenekhez, elég lesz majd valahogy a Resi2-höz összekaparnom magam.
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
The Forest
Endnight Games Ltd
REMEK