.
 

PlayStation.Community

2018.11.29. 17:31 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: angyalkus
Értékeld a cikket!
Tánccsata az időn kívül.

A PSC-nek köszönhetően volt szerencsém hetekkel a megjelenés előtt, elsők között kipróbálni és végigjátszani a Persona széria legújabb darabjait, a Persona 3: Dancing in Moonlightot és a Persona 5: Dancing in Starlightot.
Ez igazi áldás és átok is volt egyben. Áldás, mert az egyik kedvenc szériám új spinoffját játszhatom (és mindjárt kettőt!); átok, mert a megjelenés napja közeleg, és a hardcore fanok, akik mindjárt az első napon megvennék, számítanak az első visszajelzésekre, így nem okozhat csalódást nekik az ember.
A tét amiatt is nagyobb, hogy ez a megjelenés rögtön 3 csomaggal érkezik: a Persona 3 és 5 külön-külön is megkapta a maga táncos epizódját, és debütál a megapakk is, az Endless Night névre keresztelt gyűjtemény, ami mindkettőt tartalmazza - ráadásként pedig a Persona 4 Dancing All Night PS4-es portja is helyet kapott a kollekcióban.

Miután a Persona 4 táncos ritmusjátéka mindenkit meglepve rendkívül jól sikerült, és a Persona 5, mint fő rész is nagyot tarolt, a rajongók elkezdtek találgatni, mi lesz a következő lépés a szériában. Egy harcos játék, mint a Persona 4 Aréna? Egy dungeon crawler, mint a Persona Q? (Ez talált is, második része már úton van.) Netalántán a legfurcsább, a táncos sztori rész kap még egy folytatást..?
A legutóbbi felvetés nyerni látszott, mikor a Persona 5 táncosruha DLC-ket kapott, majd hamarosan érkezett egy bejelentés, ami duplázott a tétekre: mind a 3 és az 5 is kap egy-egy epizódot egyszerre, külön-külön! Ezek a címek viszont nem fognak egy nagy történettel érkezni, mint a 4 tette (az alkotóknak nehéz lett volna bármit beilleszteni a harmadik részbe, az ötödik meg évekkel később játszódik), inkább csak karakter-interakciós epizódokkal operálnak.
Kerettörténet azonban van, viszont ez is elég fura. Miután Yu és csapata a Dancing All Nightban megoldották az eltűnéses idol-esetet, a Velvetroom nővérei versengeni kezdtek egymás között, melyikük pártfogoltja lenne a jobb táncos. Mivel a Velvetroom időn és téren kívül van, ezért képesek voltak álmukban odaidézni a harmadik és az ötödik rész kasztját elkülönítve, és ők így a nézők (azaz mi, a játékosok) kegyeiért fognak versengeni a táncukkal.
Tehát a negyedik rész eseményei után, de egyszerre a múltban (3) és a jövőben (5) folynak a történések, párhuzamosan.
Ha ettől a malőrtől eltekintünk, a karakterepizódok viszont jól lettek megírva. Például a Persona 3 főhősét eredetileg játszhattad teljesen antiszociális seggfejként, vagy rendes barátkozós karakterként is, ezt a választható válaszai tökéletesen tükrözik, de ugyanígy a többi szereplő is hozza a saját személyiségét. (A japán és angol szinkron is helyet kapott a progikban.) Összesen 9 karakterrel léphetünk mindkét verzióban kapcsolatba, hasonlóan az eredeti részekhez, social linkeket feloldva. Viszont ezek unlockolásához táncban kell majd különböző kihívásokat teljesíteni.
A két verzió designtól, karakterektől, és zenétől eltekintve tökéletesen megegyezik. Így a játékmenet, kihívások, opciók és a dalok száma teljesen ugyanaz. Egyedül rajtunk áll, hogy a 3 vagy az 5 van a szívünkhöz közelebb.
Sztori helyett így egyből táncba ugorhatunk, ennek mechanikája nem sokat változott a Dancing All Nighthoz képest, viszont sokkal megengedőbb, ha hibázunk. Táncosunkat és partnerét felöltöztethetjük kedvünkre a feloldott tárgyakból (amiket kaphatunk social link haladással), nehezíthetjük vagy könnyíthetjük a ritmusjáték menetét support itemekkel. A negyedik részből visszatért a scratching, ahol eredetileg a Vita képernyőjét kellett simogatnod, itt ez átkerült a az analóg karokra. Ez, ha idegesítő, automatikussá is tehető egy support item bekapcsolásával. Bekerült még egy új note típus, amit egymást követően 2x kell lenyomni, hogy sikeres legyen.
Fontos megemlítenem, hogy saját tapasztalataimból merítve, a Persona táncolós címek rendelkeznek az egyik legbarátságosabb irányítással. Én például mindig is tudtam, hogy gondjaim vannak a koordinációval és az irányokkal, így ritmusjátékokat használtam terápiás célzattal, és ez rendkívül sokat segített. Így szerettem meg a műfajt is, igazi diadalérzet volt befejezni a nehezebb Project Diva pályákat jó és kiváló minősítéssel, viszont igazán boldog sosem lehettem, mivel mindig képes voltam elrontani egy tökéletes menetet is utolsó pillanatban.
Később kiderült, hogy egy későn diagnosztizált diszlexia okozta a problémát, és a játékok segítettek majdhogynem egy szintre a problémamentes emberekkel. Emiatt külön öröm volt játszani a Persona táncos részeket, mivel nem az a lényeg, hogy a hirtelen felbukkanó jelre nyomd meg az azonos gombot vagy színt, mint máshol, hanem a képernyő szélén kapnak helyet a lenyomandó gombok, a kontrolleren lévő ikonok sorrendjét tükrözve. Tehát a játékosnak nem kell gondolkodnia hirtelen, melyik szimbólumot nyomja le, csak kezével követnie a képernyőn tükrözött, mindig azonos helyen lévő, viszont máshová menő note-okat.

Vizuálisan nagyon jól néz ki minden, jó volt látni a régi P3-as csapatot új karaktermodellekkel, és a P5-ösöket is kissé felpolírozva. A táncok jól néztek ki, néhány klip szó szerint ütős lett. Érdekességként bekerült néhány élőben felvett koncertdal is, amiben láthatjuk, mekkora robbanás a sorozat japánban.
A stílus igazodik a részekhez: míg a 3 kék színnel, addig az 5 vörössel vonul.
A VR jelzés sem véletlen a dobozon: a sisakot fejünkre véve megtekinthetjük a karakterek modelljeit az általunk választott ruhákban, és körülnézhetünk a szobájukban, illetve az általuk preferált helyeken (amit a hatodik social link szintet elérve nyithatunk meg) - ezt egyébként VR nélkül is láthatjuk, csak a fejforgatás marad le.
Viszont sajnos ki kell térnem a programok legerősebb és egyben leggyengébb pontjaira, a zenékre. Legerősebb, mivel a zenék a Persona sorozat egyik legerősebb szereplőivé nőtték ki magukat. Minden résznek megvan a saját identitással rendelkező, a hangulatot tökéletesen megadó soundtrackje. A zenei ízlés ugyan emberenként változik, de általánosan elfogadott, hogy a Persona játékok zenei részlege az egyik legjobb RPG-k között. Meguro Shoji tökéletesen ért hozzá hogyan relaxálja vagy élénkítse fel az embert, és a keze alatt az összes Persona játék rengeteg csodás számmal gazdagodott. (Eredetileg nem ő szerezte az első, a második, és a második rész folytatásának zenéjét, viszont a PSP remake-ekben ő dolgozta őket újra és adott hozzájuk többet).
Tehát ha a zenével nincsen gond, mivel van? A zenei tartalommal. Összesen 25 szám kapott helyet mindkét verzióban (tehát együtt 50), ami viszont édeskevés. Amíg a Persona 4 hasonló mennyiséget kompenzált egy jó pár órás sztorival, itt ez teljesen kimaradt, ami kár, főleg a Persona 3 zenei listáját eltekintve, ami az évek múlásával bővült jó pár albummal és 4 filmzenével.
A Persona 5 is többet érdemelt volna. Bár itt megtoldották pár számmal, így is csak 25 maradt. Itt még emlegethetném, hogy hozzácsaphatták volna az 1-2. rész zenéit is, amik valószínűleg nem fognak saját ritmus game-et kapni (pedig egy táncoló Hitler meredek lenne), ha nem tudnám, hogy milyen DLC tervek vannak. Mert igen, sajnos a számok többsége DLC-n fog érkezni, Japánban jelenleg 50-nél is több elérhető, itt már kettőt kapunk a program megjelenésével, ami benne is lesz a Day 1 verzióban, bővítve a táncosok listáját két karakterrel.
Ha a két játék egyben lenne 1 teljes áras program áráért, akkor nem lenne semmi probléma, 50 dal még átlagos mennyiség a ritmusjátékokban. Viszont itt a kettő külön van teljes áron, ami eléggé meredek, főleg úgy, hogy elvileg a fanoknak készültek. Tartalom tekintetében szerintem a 4 jobban csinálta a boltban megvehető dolgokkal. Itt a social linkeken kívül csak saját kedvünkre döntögethetünk pontokat, de legalább a négy nehézségi szint húz valamennyit a játékidőn.
Első nekifutásra az összes szám befejezésével egy rész körülbelül 3 órás, ha platinára megyünk ez megháromszorozódhat-megnégyszereződhet.
Sajnos amíg minden más kiváló, a tartalom hiányán hasal el mind a kettő rész, és a túl magas árazáson. Ha imádtad a 4-es tánc epizódot, vagy eleve be akartad ezeket szerezni, érdemes megvárni egy nagyobb leárazást, mert anélkül kissé lehúzás az egész. Ha az Endless Night csomagot akarod megvenni, körülbelül harmincezer forintot kell kicsengetni, viszont ahogy említettem, ez tartalmazza a Dancing All Night portját is, tehát ár-értékileg ez a csomag éri meg a legjobban.

(A teszt a Persona Dancing: Endless Night Collection alapján készült, amelynek része a Persona 3: Dancing in Moonlight és a Persona 5: Dancing in Starlight is. A bónusz Persona 4: Dancing All Night PlayStation 4-es portjáról külön cikk készült. A pakkot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! A csomag megvásárolható egyben vagy külön-külön támogatónktól, a Platinum Shoptól, webshopjából pedig a linkekre kattintva rendelhetőek meg a termékek.)
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
3. Angyalkus  PlayStation.Community tag
2018.12.05. 21:38:25
LV2
Válasz 2. CortezCorleone üzenetére:
Én a teszt megírása előtt pár órával néztem meg az árat, és ledöbbentem. Az, hogy az OST-t se kapjuk, ami elvileg idáig mindig volt Persona játékok mellé, elég fura főleg, hogy zenei játékról van szó. Megvettem volna a digitális mellett később, de így lemondtam róla. Ha marad, és lemegy az ára 40-50%-al, inkább akkor vigyétek. Külföldi haverom megvette, ott 350€ volt, ami mégdurvább.
Prinny DooD!
2. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2018.12.05. 11:15:42
LV5
A tesztre érkező, érdeklődő kommentcunami alapján úgy érzem, hogy ebből a "gyűjtői" bundle-ből sok fog maradni a boltok polcain kis hazánkban.
物の哀れ
1. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2018.11.30. 11:14:39
LV5
A negyedik rész nagyon szórakoztató volt Vitán, bár elég gyorsan ki lehetett pörgetni. Viszont ez a P3 és P5 Dance bundle valami ordítóan drága itthon, különösen annak fényében, hogy Japánban a csilli-villi digipakkos / soundtracker / díszdobozos kollekció kerül most olyan 5 ezer yenbe. Ennek a pakknak együtt kellenne egy teljes értékű új release árában lenni, nem pedig külön-külön.
物の哀れ
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
PERSONA DANCING: ENDLESS NIGHT COLLECTION
Atlus
Látványosság:
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Gyenge
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
8/10
Pozitívum
Tarol a zene, remek a stílus, kiváló az irányítás
Negatívum
Mindössze 25 dal per játék édeskevés...