.
 

PlayStation.Community

2018.11.24. 11:20 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
A melankólia földjén.

(A játék kizárólag PlayStation VR-ral és két Move kontrollerrel játszható.)

A lineáris történetmeséléssel szemben számos videojáték alkalmaz egy kötetlenebb elemekből összeálló megoldást, ahol térben és/vagy időben ugrál, illetve a történet morzsáit lazábban hinti el. A Bloodborne-ról és a Souls játékokról ismert FromSoftware pedig kimagaslóan képes olyan világokat alkotni, ahol semmi sem egyértelmű, viszont minden apró elem kirakódarabja az egésznek. A játékélmény önmagában sokkal közvetlenebb és nyomon követhető az ő játékaikban, viszont a tematika és a narratíva kisilabizálása már morfondírozást és hosszas elmélkedést, teóriakreálást igényel: és ez nincs másképp a csapat legújabb alkotásával, a Déracinénel sem.
Hidetaka Miyazaki elvetve akciójátékos múltját egy teljesen új műfajba vetette magát. A játék gyakorlatilag egy kalandjáték, ahol fix pontok között haladva kell megoldanunk feladványokat, teljesítve az adott kihívást. Meg kell fejteni, hogy melyik tárgyat hol leljük, hova kell vele menni, és mit kell vele csinálni – elterelésként, illetve a történet kiegészítéseként pedig egyéb aspektusait tanulmányozhatjuk a világnak, amelybe helyezett minket az alkotó.
Egy „tündér” szerepét öltjük, aki különleges képességgel bír: egy olyan dimenzióban létezik, ahol az idő nem múlik, és két gyűrű – egy „élet” és egy „idő” – segítségével képes hatni a valóságra, manipulálva a tér-időt, és alakítva a múlt, a jelen és a jövő eseményeit.
Karakterünk a kötött pontok között mozogva fedezhet fel egy árvaházat, ahova került, megismerve annak lakosait, és felfedezve múltját. Ha olyan helyhez érünk, amelyet meg lehet vizsgálni, akkor közelebbről is szemügyre vehetjük a dolgokat a Move kontrollerekkel, megfoghatunk bizonyos tárgyakat és elolvashatjuk azok leírásait, ami tovább gazdagítja ismereteinket. Más eszközöket el is rakhatunk, majd később, ha szükség van rá, elővehetjük őket. (A tündér szó azért szerepel idézőjelben, mert a játék nem a klasszikus értelemben véve használja a kifejezést, így az olvasó ne egy apró, szárnyas, erdei lényt képzeljen el.)

A lelencotthont pár fiatal lakja, akik ugyan eltérő háttérből kerültek ide, sajátos sorsuk mégis összeköti őket. Közvetlen interakcióba sosem léphetünk velük, de tárgyaikon keresztül megismerhetjük őket, bizonyos dolgok elmozdításával pedig gondolataik, és múltbéli párbeszédeik is meghallgathatóak. A srácok hisznek a tündérekben, és jelenlétüket éreztethetjük velük, ha épp azt kívánja a cselekmény. A kezdetben pajkos, játékosabb narratíva hamar egy melankolikusabb, sötétebb kanyart vesz, amely hatását fokozza a kiváló, vonós hangszerekkel rögzített zene és a karakterek szinkronja, amely tökéletesen átadja azt a barátságos, szeretetteljes melegséget, amely azonban sérelmeket és eltemetett fájdalmat rejt. Mindezt pedig egy szépia, főként barnás színeket alkalmazó világban élhetjük át, amely inkább nyomasztó, mint félelmetes.
A sztori kezdetben elég lassan halad, és nem túl egyértelmű, hogy mi is zajlik körülöttünk, de fokozatosan bontakozik ki egy átgondolt és mesteri történetmeséléssel létrehozott történet. Nem minden egyértelmű, de a felfedezés és körültekintés jutalma apró nyomok, amelyből ugyan egyértelműen sosem rakhatjuk össze a teljes képet – hűen a FromSoftware egyéb alkotásaihoz -, viszont életképes elméletet szülhetünk arról, hogy mi is zajlik körülöttünk. A gond az, hogy jelentős mértékben a játékosra bízza a Déraciné a jelenetek értelmezését, mögötte viszont egy nagyon statikus, minimális interakciót igénylő játékmenet rejlik.

Minimális a megvizsgálható pontok és tárgyak száma és a viszonylag tágasnak érzékelhető ház, valamint környéke hamar összemegy, amint rádöbbenünk, hogy gyakorlatilag egyik helyről a másikra süvítve kell egyik tárgyat a másikhoz vinnünk. Ötletesek a feladványok, és van bennük egyfajta játékos humor, amely párhuzamosan szolgálja a karakterépítést, de hamar kifullad a kezdeti dinamika, és átalakul egy monoton élménnyé, ami egyáltalán nem használja ki a benne rejlő potenciált. Az irányítás príma, és kialakítása miatt apró az esély a szédelgésre, de ennek ára, hogy túlzottan lineáris az élmény, ahol a központi szál mellett alig lehet tenni valamit. Az egyik legizgalmasabb aspektusa a történetnek az idő és az élet manipulálása, ezt viszont a játékmenet szinte ki sem használja, ami óriási kihagyott lehetőségnek bizonyul.
Mindent egybevetve egy nagyon sajátos és egyedi történetmesélési próbálkozás a Déraciné, amelyet visszatart kötött és fantáziátlan játékmechanikája.
Hidetaka Miyazaki és a FromSoftware kreatív, torz, egyszerre vonzó, de mégis nyomasztó világképe tökéletesen megvalósul az élményben, és aki szereti az ilyen fajta narratív kirakóst, ahol saját maga kell, hogy megdolgozzon az értelmezésért, annak kiváló élmény lesz. Mint játék azonban csekély, és mivel ennyire zavaros a sztori, csak egy szűk réteget mozgathat meg egy szűk réteg számára elérhető platformon.
A következő függelék SPOILEREKEt tartalmazhat!

Már nem az értékelés részeként, viszont érdemes kitérni arra, hogy a Déraciné komoly utalásokat tesz arra, hogy kapcsolódik a stúdió modern PlayStation 4-es klasszikusához, a Bloodborne-hoz - a galéria utolsó 5 képe mutatja ezeket. A karakterek kísértetiesen hasonlítanak a véres-akciókaland során megismerhető figurákra, és egy Vér & Csontok című könyv is utalást tesz az említett játékra. Ezen kívül a galériában is látható a Fiona baba, amely a Bloodborne „Make Contact” mozdulatát végzi, illetve egy másik baba is a Vadász Álmát idézi. A szemfüles játékosok biztos kiszúrhatnak még részleteket, és az internet népe összerakja majd, hogy miként kapcsolódik a Déraciné bódítóan melankolikus, de valahogy mégis pozitív eseménysora a Bloodborne véráztatta, nyomasztó történéseihez.

(Ezt a játékot partnerünk, a PlayStation biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Sony Computer Interactive Entertainment Europe
Fejlesztő: FromSoftware
Megjelenés: 2018.11.06.
Ár: 8990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 10.03GB
Web: https://www.fromsoftware.jp/ww/detail.html?csm=100
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
4. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2018.11.26. 08:19:58
LV2
Válasz 3. Greg üzenetére:
De... ez annyira nem újszerű.
3. Greg  PlayStation.Community tag
2018.11.25. 12:37:58
LV25
Na valami ilyesmire gondolok amikor azt mondom hogy legyen már végre valamennyire újszerű, nem a megszokott.
LV426
2. martin  Főszerkesztő
2018.11.24. 14:36:56
LV27
Tapogatózik a FromSoftware.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2018.11.24. 12:22:46
LV2
Egyébként csak most vettem észre, hogy a baba neve - Fiona - szerepel a játék PS Store-os URL-ében...
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Déraciné
Sony Interactive Entertainment Europe
KÖZÉPSZERŰ