.
 

PlayStation.Community

2018.11.15. 11:21 Kedvcsináló
12 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Értékeld a cikket!
Új világ, új formula.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a Fallout 76 bejelentése - és idei megjelenése - nem váltott ki belőlem vegyes érzelmeket. Egyfelől nagyon-nagyon régóta kedvelem és követem a sorozatot (konkrétan az első rész az első játékom volt az első PC-men), így számomra hatalmas meglepetés és öröm volt, hogy végre tető alá hozzák a sokat pletykált elképzelhetetlennek tűnő "online Falloutot". Másfelől azonban azért meg is lepődtem, elvégre ennek a formulának egyenesági következménye, hogy bizonyos megszokott dolgokról le kell majd mondanunk. Nem szeretném fényezni orákulumi képességeimet, de valamilyen szinten tényleg bejöttek a megérzéseim. A Fallout 76 igyekszik nagyot gurítani és az ismert világot, valamint lehetőségeket úgy átformálni, hogy az egy élő-lélegző online "képletbe" beiktatva is működjön. A kulcsmondata azonban a játéknak: néhol hozzáad, néhol elvesz.
Mire ezeket a sorokat olvassátok, már teszteljük a játék végleges változatát, azonban, mivel a béta (avagy B.E.T.A.) jelen esetben szintén a "teljes játék", így a rövidesen érkező cikket érdemes ezen írás folytatásának tekinteni. Persze ez nem azt jelenti, hogy ott csak az újdonságokkal foglalkozunk, de - mivel a bétát ilyen közel hozták a megjelenéshez és tartalmilag (egy gigantikus day one patch-et leszámítva) javarészt ugyanazt kapjuk - lehetnek átfedések.
A Fallout 76 érdekessége, hogy az összes Fallout-sztori előzményeként funkcionáló és a világot gyakorlatilag lenullázó Nagy Háború eseményei után játszódik. A (szokásosan szabadon generálható) karaktereink szolgálnak az első azon generációként, akik elhagyják a Menedékek (Vaultok) biztonságot jelentő belsejét és megkezdik lehetetlennek tűnő munkát, hogy újjáépítsék és benépesítsék a lerombolt világot. Egy ilyen alapsztorihoz talán nem is passzolhatna jobban az online játékmód koncepciója, hiszen azt sugallja, hogy a többi játékossal együtt kezdhetjük meg a dolgok helyrehozását - ám ez részben az. Itt kitérnék az egyik legfontosabb dologra, ami megalapozza a 76-ot: nem mindig lesz előny, hogy online játszunk. Sokszor érződik úgy, hogy összeverbuválódott csapatunk nem klappol, néhányan céltalanul bolyonganak a térkép másik oldalán (még ha a gyorsutazás használható is a felzárkózáshoz), akik pedig a közvetlen mellettünk vannak, nem mindig csinálják azt, amit mi szeretnénk. Egy egyszerű példával élve: hiába szeretnénk átkutatni egy kisebb szellemfalvat, ha a világ másik végén élő Jasont ez rohadtul nem érdekli, csak átvág gyorsan a településen.
A Fallout 76 egyik legnagyobb ellensége néha pontosan az, amire épül - azaz a közös játék. Természetesen erre ott a jól bevett szokás, hogy játsszuk hát barátokkal: ez pedig tulajdonképp tényleg új magaslatokba repíti a programot. Itt azonban ellőnék egy klasszikust örök pesszimista Onimushaman kollégámtól - a játékhoz nem adnak barátokat.
Természetesen azért nem szeretném az ördögöt a falra festeni, hiszen a játékmechanika társak nélkül is működik, azonban érdemes ezt az "apróságot" észben tartani, mielőtt nekivágunk a kalandnak. Már csak azért sem árt a társaság, mert hamar rá fogunk jönni, hogy a 76-ot megfosztották a Falloutok (és en bloc, hasonló Bethesda produkciók) egyik legfontosabb elemétől. Ez nem más, mint a burjánzó, sokrétű NPC-k jelenléte.
A Falloutot pontosan azért szerettem meg (és sokan mások is), mert már a kezdetektől fogva a választható lehetőségekre adott válaszaink határoztak meg bizonyos történéseket és azok kimenetelét. Amit eddig láttam a 76/i-ból, az kissé elszomorító: noha a történet sok dolgot felfed a háború előtti utolsó időszakról, az aktív csúcshatalmak hozzáállásáról és arról, mennyire frusztráló és kiszolgáltatott dolog volt ebben a korban élni, kicsit olyan, mintha egy folytatásos teleregénnyel játszanánk. Ahelyett, hogy magunk formálnánk a nagy döntéseket, egy olyan sztori után nyomozunk, amelybe beleszólásunk igazából nincs. A játék ezen aspektusáról még nem ítélkeznék véglegesen, hiszen a végigjátszás előtt ez banális dolog volna, mindenesetre annyi biztos, hogy nagy áldozat ez azért, hogy az online formulát be tudják vezetni a fejlesztők.
Nos így, hogy magamhoz képest meglepő dolgot tettem, ergo a "negatívumokkal" nyitottam (amelyek inkább az elődökhöz képest hathatnak negatívan, a játék szempontjából teljesen természetesnek tűnnek), értekeznék egy kicsit arról is, miért tartom szuper élménynek a Fallout 76-ot. A játék remek lehetőségeket és teret biztosít arra, hogy tökéletesen bele tudjuk élni magunkat a felvázolt helyzetbe és nem rest időről-időre megfejelni ezt. Fentebb ugyan említettem, hogy a program nem kényszerít senkit a többjátékos interakciókra, azonban érződik, hogy megvan a jutalma és előnye ezeknek. A maximum négyfős brigádunkkal rendre belefuthatunk kisebb eseményekbe, amelyekről süt, hogy a csapat-taktikák alkalmazásával történő abszolválásra teremtettek. Lehetőségünk van letáborozni, ami kezdetben egy tábortüzet jelent, ahol odahúzhatunk egy kiváló vakondpaprikást, ám később ez is fejleszthető, akár hatalmas épületekig, fullos biztonsági berendezésekkel. Ehhez természetesen hozzájárul, hogy gyűjtögetnünk kell, mintha nem lenne holnap, így upgrade-elhetjük páncélunkat és fegyvereinket is.
Emellett a szokásos karakterfejlesztés is nagy szerepet kap a megszokott S.P.E.C.I.A.L. (Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck) értékek szerint, ám ezúttal érdekesség, hogy a megszerzett perkjeink megoszthatóak a társakkal, ez pedig az egyik fő oka annak, hogy nagyon javallott bandában nyomulni.
Apropó szintek: az 5. eléréséig a PvP smafu, nem tudunk csetepatéba keveredni ellenséges játékosokkal, és ezt követően sem úgy fog kinézni a dolog, hogy egy random troll csak úgy kilőhet bennünket, aki már fullos power armorban zúzza a mutánsokat. A játékban szerencsére magunk dönthetünk arról, hogy szeretnénk-e aktívan PvP-zni, és, amennyiben ez nem a mi stílusunk, addig nem fogunk komolyabb sérülést elszenvedni az ellen támadásától, amíg nem állunk bele teljesen a küzdelembe. Sokak számára ez zavaró lehet, de szerintem többször fogja megmenteni a helyzetet, mint felbontani a játék egyensúlyát, főleg, amikor békésen lootolnánk és ránk rohannak négyen bézbózütőkkel.
Technológiai szempontból szintén megosztja majd a játékosokat a Fallout 76, hiszen az eddig látottak alapján,bizonyos dolgok szebbek benne, mint a negyedikben, míg más elemek láthatóan némi romlást szenvedtek el. Részletekbe most nem mennék bele, de egyelőre maradjunk annyiban (mivel a PSC-n bölcsen nem grafikát, hanem látványt értékelünk), hogy a 76-nak minden hibája ellenére sikerül komoly hangulatot varázsolnia a nyugat-virginiai tájakra. Az erdők éjszakánként kellően nyomasztóak, az elhagyatott települések elmélyítik bennünk az izoláltságot és a diszkomfort érzetet, ám, annak ellenére, hogy a világ romokban, a hegyvidék tájai mégis egyfajta reményt sugároznak. Tipikus esete annak, amikor nem feltétlen a maxra járatott grafikus motor a tetszetős látvány mögötti titok.

Minden előzetes észrevételemet követően azt kell, hogy mondjam, hogy a Fallout 76 nagyon megosztó lesz és nem gondolom, hogy lesz arany középút. Akik szeretnék utálni, már most is azt teszik és a köpködés javában zajlik a bejelentés óta. Tény és való, hogy nem lehet őket sem hibáztatni, elvégre valóban nem tökéletes a játék, jócskán van még kiirtandó bug, sőt, a játékmenet sem annyira koherens és szövevényes, mint a korábbi epizódokban. Ennek ellenére a Bethesda árgus szemekkel figyeli a rajongói visszajelzéseket és igyekszenek úgy alakítani a játékot, hogy azzal a vásárlók kedvében járjanak - ennek példája az első nagy day one patch. Egy azonban biztos: érdekes koncepció ez a 76, amely ugyan se nem MMO, se nem klasszikus Bethesda RPG, és talán pont emiatt találja meg majd a közönségét. Minden negatívuma ellenére folyton megmarad az emberben az érzés, hogy vissza-vissza vágyik ebbe a világba.

(A próbaverziót a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
2018.11.18. 22:31:52
LV3
Nagyon szeretem, szerettem a Falloutokat, de eddig tényleg mindegyik kibaszott bugos volt és szarul nézett ki.
Ne már bakker, hogy így kelljen festenie egy nagy címnek 2018ban.
Baszki!!!
11. zoli12i  PlayStation.Community tag
2018.11.15. 16:03:26
LV11
+1
Azt a pletykát hallottam, hogy a következő generációra készülő TES ugyan ezzel a grafikai motorral fog készülni. LoL
10. bruta-hun  PlayStation.Community tag
2018.11.15. 14:58:42
LV5
+2
Válasz 9. TCr64EU üzenetére:
Megvárom a decemberi leárazást, amikor majd 10-ért odaadják, utána nyomhatjuk "coop"ban hátha úgy nagyobb élmény. Gyerek már csak fél10-re alszik el, szóval későn csak, lehet erőm se lesz már játszani többé XD
sör
9. TCr64EU  Choose life
2018.11.15. 14:40:43
LV22
+1
Tuti, hogy robbantani nem fog, de jó játék lesz ez, úgy érzem.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
8. martin  Főszerkesztő
2018.11.15. 13:20:37
LV27
+1
Válasz 7. mentoloshypo üzenetére:
Biztos vagyok benne, hogy sokkal több pozitív vélemény lesz. Ezeket főként a bétázók írták, akik közül sokan ingyen kapták a kódot, de azok, akik megvették a terméket zsebből, jobban fogják szeretni. Plusz, addigra lesznek rendes csapatok a sok random szar helyett.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
7. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.11.15. 13:14:33
LV28
Válasz 6. martin üzenetére:
Lehet. Minden esetre nagyon kíváncsi vagyok 2-3 hét múlva is ugyanennyi negatív vélemény lesz-e, vagy a játék megismerésével enyhül a dolog.
6. martin  Főszerkesztő
2018.11.15. 13:11:02
LV27
Válasz 5. mentoloshypo üzenetére:
Szerintem ezt lehet benézted. Nekem inkább azt sugallja a cikk, hogy egyelőre nehéz szeretni a játékot, pedig a tesztelő nagyon szeretné szeretni.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.11.15. 13:06:38
LV28
Nekem ebből a cikkből többek között az jött le, hogy akiknek nem tetszik az új (másabb) koncepció az csakis azért lehet mert nem is akarják szeretni a játékot. Tehát a játékosban van a hiba igazából.
4. Greg  PlayStation.Community tag
2018.11.15. 13:06:32
LV25
Kicsit fakónak tűnik egy-két képen a látvány bár gondolom erre majd rá lehet segíteni.
LV426
3. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.11.15. 13:02:36
LV28
Válasz 1. martin üzenetére:
Nem biztos, hogy csak látványban.
2. B_Renato97  Szerkesztő
2018.11.15. 12:28:06
LV3
Miiii atomrobbanás egy Fallout játékba? Köszi a spoilert Mr. Screenshot.
1. martin  Főszerkesztő
2018.11.15. 11:25:00
LV27
Látom a 2015-ös Dying Light grafikai színvonalát sem sikerült megugrani. Szokásos igénytelen Fallout minőség látványban.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Az online vásárlás és rendelés
2018.12.23. 10:00 PlayStation.Community
33 hozzászólás
Szerző: martin
Megjött, elveszett, megvámolták, mást kaptam, sérült, a képen nagyobbnak látszott.
Animal Force (PS4, PSVR, PSN)
2018.12.16. 11:16 PSC egyperces
0 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Azt a pandát ne oda pakold, fiam!
Island Time VR (PS4, PSVR, PSN)
2018.12.14. 08:33 PSC egyperces
0 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Számkivetett-lite.
JUST CAUSE 4 (PLAYSTATION 4)
2018.12.13. 09:21 Játékteszt
22 hozzászólás
Szerző: Szativolution
Káoszelmélet.
Mutant Year Zero: Road to Eden (PS4, PSN)
2018.12.12. 15:11 PlayStation Network
17 hozzászólás
Szerző: martin
Micsoda? Miss? HÁT MISS AZ ANYÁD, AZ!
Star Wars Pinball: The Force Awakens Pack (PS4, PS3, PSV, PSN)
2018.12.12. 08:25 Kedvcsináló
4 hozzászólás
Szerző: Masamune
Csak le ne TILT-son az erő...
RIDE 3 (PLAYSTATION 4)
2018.12.11. 09:00 Játékteszt
12 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Megtáltosodott motoros.
Defenders of Ekron: Definitive Edition (PS4, PSN)
2018.12.10. 09:32 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Szívatás Level 1000.
RiftStar Raiders (PS4, PSN)
2018.12.09. 21:48 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Shoot-Loot-Death-Restart-Death-Restart.
Elmélkedő - Polkorrekt tartalmak a videojátékokban
2018.12.09. 12:05 PlayStation.Community
71 hozzászólás
Szerző: martin
Most akkor milyen bőrszínű és mely vallású ember ölhet büntetlenül milyen neműt és milyen korút?