PlayStation.Community

2018.12.27. 08:43 Classic PlayStation
23 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
Régi idők ralija.

1998-ban, a videojáték ipar forradalmának kellős közepén tűnt fel ez a gyöngyszem, és egykettőre megismertette a gamer közösséggel is Colin McRae nevét. Hirtelen minden tekintet a Codemasters cégre szegeződött. Mert bár akkorra már tizenkét éve működött a cég és olyan címekkel örvendeztette meg a nagyérdeműt, mint a Dizzy vagy Micro Machines sorozat, mégis ezzel a játékkal (és az egy évvel korábbi, túraautó szimulátorral, a TOCA-val) váltak ismertebbé (legalábbis itt, Európában, mert USA-ban sajnos nem nagyon vitték a játékot).
1998-ban végig csak kapkodtuk, mi playstationösök a fejünket a jobbnál jobb címek után. Resident Evil 2, Duke Nukem 3D, Dead or Alive, Gran Turismo, MediEvil, Theme Hospital, Tenchu, Metal Gear Solid és Parasite Eve, csak hogy egy párat említsek (na jó, kicsit csaltam, mert a MGS csak az Egyesült Államokban jött ki 1998-ban, nálunk '99-ben adták ki, a Parasite Eve pedig sosem látta meg Európában a napvilágot, de nem tudtam nem leírni ezt a két klasszikust). Mindezt tetézte a frissen megjelent, újfajta kontroller, ami digitális "kurzor" helyett már analóg irányítókat használt, mely a precíz irányítást segítette elő, megspékelve egy kis rezgő funkcióval, hogy átadja a játékosnak a szoftverekben fizikális úton történő hatásokat.

Mikor először kipróbáltam ezt az alkotást, ledöbbentem. Egyszerűen minden letaglózott benne. Az irányítás, a grafika, a szimulátor élmény. De lássuk szép sorjában.
A Colin McRae Rally az 1998-as WRC szezonon kalauzol át minket olyan helyszíneken keresztül, mint Ausztrália, Új-Zéland, Monte Carlo, Svédország, Egyesült Királyság, Korzika, Görögország és Indonézia. Bár utóbbi nemzet lobogója alatt nem rendeztek végül futamokat az országban fellépő zavargások végett, de a játékba bekerültek a pályái. Egyébiránt minden fellelhető pálya csak a nevét viseli az eredetinek, nem másolatai azoknak, hanem fikcionálisak. Ez nem feltétlenül baj, ugyanis úgy lettek megalkotva, hogy megtartották a hely szellemét, átemelték nevezetességeiket és ügyeltek arra, hogy szórakoztatóak legyenek. Így hangulatilag és szerkezetileg a toppon vannak mind, ráadásul kellőképpen változatos és egyedi lett mind az ötvenkét pálya, egymáshoz viszonyítva. Ez a része csillagos ötös, lássuk a járműveket és azok irányíthatóságát.

Összesen tizenkettő autó szerepel a játékban, nehézségi szintenként négy-négy, melyek a következők: Renault Maxi Megane, Seat Ibiza Kit Car Evo 2, VW Golf GTI KC, Skoda Felicia KC, Subaru Impreza 22B, Mitsubishi Lancer E4, Ford Escort WRC, Toyota Corolla WRC, Ford Escort MKII, Ford RS200, Lancia Delta Integrale, Audi Quattro.
A lézermodellezésnek köszönhetően, még a kis felbontás és szintén alacsony számokkal rendelkező textúrák mellett is mindegyik járgány egyből felismerhetőre sikeredett. Kezelhetőségüket számos tényező befolyásolja, lévén szimulátorról van szó. Csak a felületekben többfélébe futhatunk, hiszen az aszfalt mellett kavicsos, saras, homokos, havas, jeges, és esős útszakaszok is előfordulhatnak, melyekre mind máshogyan reagál rali autónk. Bár ez nem volt akkoriban újdonság, hiszen elsőként az 1995-ös SEGA Rally forradalmasította ezt a technikát, de az ugye a valóságtól elrugaszkodott arcade játék volt.
A Codemasters előző szimulátorához használt motort (a már fentebb említett TOCA) itt nem tudták foganatosítani, mert az csak aszfaltra volt kihegyezve, így a nulláról kellett készíteniük egyet. Ha különböző talajfelületek nem lennének elegek, még a kocsikon is végezhetünk beállításokat, így teljesen a pályához igazíthatjuk azt (a kormányzás érzékenységét, a fék elhelyezkedését, a váltó hányadosát, a gumi terep felülethez igazítását és a felfüggesztés keménységét szabályozhatjuk). Ehhez még hozzájön, hogy a motor, a fék, a kormány, az elektronika, a kormánymű és a váltó is rongálódnak a Championship játékmódban, amiket csak két versenyenként van mód javítani (bár az elektronika inkább csak az éjszakai versenyeknél érdekesebb).
Az imént felsoroltak (új motor, autók különböző hatások miatti viselkedése) mind a rali-legenda Colin Mcrae szoros közreműködésével lettek létrehozva, így egy teljesen egyedi, az adott kor lehetőségeihez képest maximálisan élethű és páratlan fizikát alkalmazó program jött létre. Arra azért figyeltek, hogy ne szegje kedvét a játékosoknak az esetleges sikertelenség, így nem lett véresen komoly szimulátor, megkeresték az arany középutat (ha fejre állunk, pár másodperc és visszarak minket a pályára a gép, kordonokat nem szakíthatunk át, még a drótkerítésről is lepattanunk). Apropó ütközés: a járművek ott sérülnek, ahol a csapás éri őket. Bepókhálósodik a szélvédő, kitörnek a lámpák, látványosan horpad a kaszni, amiket a gyártók egyáltalán nem bántak. És még koszolódik is raliautónk.

A négykerekű csodák remekül alkalmazkodnak minden felülethez, öröm nézni, ahogy' csúszkálnak az úton és pont ekkora élvezet irányítani is. Mint írtam, az akkor még újdonságként ható analóg irányítás és az Európába akkor berobbanó rezgő funkció megtették hatásukat (Japánban addigra már bőven volt DualShock, ugyanis mindenhol máshol egy évig rezgő motorok nélkül lehetett kapni az analóg kontrollereket, mert a Sony nem jósolt nagy jövőt ennek a funkciónak és inkább a precíziós irányításra feküdtek rá.).
Most újrajátszva is azt mondom, hogy pompás a vezérlés, nagyon finom és pontos. A rezgés pedig nagyon sokat is hozzá ad, érezni, hogy nagy hangsúlyt fektettek az egészre. Oké, nyilván vannak hibák, mert néha képes egy kisebb szegélynek menve is nullára fékezni az autó, de a hibák elenyészők és egy húsz éves programnak nem felróhatóak.
És ha már hibát említettem, egybe(!) még belefutottam: a mitfárer (aki McRae akkori navigátora, Nicky Grist hangjával irányít) néha "bealszik" és későn jelzi a kanyart, olykor meg előreszalad és bedarál vagy három kanyart, ami azért még odébb van. De ennyi.

Ami '98-ban még előremutató volt, az a tálalásban is tetten érhető. A belső nézet akkor döbbenetes volt (ma már persze megmosolyogtató és enyhén hányingert keltő), lenyúl váltani a pilóta, ha esik megy az ablaktörlő, de az igazi királyság a grafikai beállításoknál ért. Mindamellett, hogy teljesen kikapcsolható a HUD és a az útmutató nyilak is, még van lehetőség szélesvásznú képarányt is beállítani. 1998-ban! A galériában lévő képek tehát nem az emulátor beállítási miatt 16:9-esek. Döbbenet. Gondoltak mindenre. Ha jól tudom az első PlayStation rendszeren összesen csak két játék támogatta ezt a funkciót, de lehet tévedek. A kontroller gombkiosztása is fullosan beállítható az igényeknek megfelelően és az osztott képernyőt is válthatjuk horizontális és vertikális módok között (igen, van kétjátékos mód is, de négy gépet összekötve akár nyolcan is versenyezhetünk).
A játékmódok között van időmérő, rally futam, bajnokság és iskola is. Az utóbbi esetében maga Colin McRae ad tanácsokat egy-egy CGI videó formájában, amiket leutánozva újabb leckék nyílnak meg. Esetünkben a bajnokság a legizgalmasabb, mert csak hatvan perc áll rendelkezésünkre két versenyenként a kocsink beállítására (minden adatot megkapunk a talajról és időjárásról) és javítására. Ide ajánlott már gyakorlottként jönni.
Összességében tehát a Codemasters egy jól irányítható, aprólékos, látványos, változatos és tartalmas rali-szimulátort készített. Nem csoda, hogy azóta is fut a széria. (Igaz, McRae nevének elhagyásával, aki 2007-ben egy helikopter balesetben a fiával együtt életét vesztette.) A minőséget és forradalmat az is jól bizonyítja, hogy messze ebből a részből adták el a legtöbbet (közel 4 millió darabot). Egy rész sem tudta ezt a számot megközelíteni.

A végére egy kis érdekesség: a nagy szimulációs komolyság mellett szerencsénkre a programozók nem vesztették el jó kedélyüket, ugyanis, ha nevünk helyére bepötyögünk bizonyos szavakat, különböző jópofa dolgok aktiválódnak. Az alap összes pálya és összes autó kód mellett még olyanok is előfordulnak, hogy a "Select" gombot lenyomva járművünk ugrasson, mint KITT, vagy, hogy a targoncákhoz hasonlatosan a hátsó kerekek forogjanak, vagy lebegjen járművünk, mint a DeLorean a Vissza a jövőbe második részében, vagy akár apró méretben is száguldhatunk. A legjobb viszont ezek közül, amit csak most fedeztem fel, ha a "NIGHTRIDER" kódot beírjuk, amitől minden pálya éjszakai futam lesz és egy bizonyos helyen letérünk a fűútról, egyszer csak elmegy az elektronika és hiába próbáljuk beindítani a kocsit, nem sikerül. Majd rövidesen egy sugárnyaláb "felszív" és kilenc perccel később tesz vissza az útra, miközben kocsink úgy dülöngél a kanyarokban, mintha kocsonyából lenne (egyből a Motor Toon Grand Prix jutott eszembe, az öregeknek talán mond valamit). Egy szimulátorban. Hát nem őrület?
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
23. Spursy
2019.01.04. 21:57:03
LV1
+1
Válasz 22. DrZaius üzenetére:
Nem, PSP-n játszom PS1 játékokkal, innen tudom.
Nem helyesbítésnek szántam, csak észrevételnek. :D Számomra is elég megdöbbentő volt, hogy vannak ps játékok, amik natívan tudják a 16:9-et, a PS2 korszakban sem volt ez jellemző.
22. DrZaius  Szerkesztő
2019.01.04. 21:07:26
LV2
Válasz 21. Spursy üzenetére:
Igen, most találtam egy másik listát arról, h milyen játékok támogatják még a 16:9-et. Volt egy jó pár... A másik forrás tévedett akkor. Ez van. Köszi a helyesbítést!

A Worms-t meg F1-et anno szélesvásznú tv-n is nyomtad?
21. Spursy
2019.01.04. 18:21:56
LV1
+1
A tévés fényképnél kellett vagy két perc, mire leesett, hogy a játékból van... :D
Egyébként egészen biztos, hogy több Ps1 játék is támogatja a szélesvásznú képet, amit saját tapasztalatból meg tudok említeni, a Worms World Party és az EA féle F1-2000.
20. Noob  PlayStation.Community tag
2019.01.02. 19:01:45
LV5
Ennek a játéknak piszok jó hangulata volt, amihez nagyban hozzájárult a Toyota Corolla pattogós kipufogója. Ebből kéne egy mai grafikával ellátott verzió.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
19. DrZaius  Szerkesztő
2018.12.29. 12:07:06
LV2
Válasz 17. Onimushaman üzenetére:
Már leadtam! ;)
18. Kazama_Jin  PlayStation.Community tag
2018.12.29. 10:26:08
LV6
régi szép idők! a 2. részt mennyit toltam
17. Onimushaman  Szerkesztő
2018.12.29. 02:32:06
LV24
+1
Válasz 13. DrZaius üzenetére:
Tegnapra vártam. :D
señor
16. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.29. 00:51:17
LV28
+1
Válasz 13. DrZaius üzenetére:
Ohh, ne csigázz! Igazi kuriózumnak ígérkezik majd ez a cikk. :)
15. Re-tech  PlayStation.Community tag
2018.12.28. 23:45:58
LV7
+1
Válasz 13. DrZaius üzenetére:
Várjuk!
Forza Bianconero!
14. Lotar  PlayStation.Community tag
2018.12.28. 20:04:00
LV17
+1
Thx! :)
psn/sen id: pcpmate
13. DrZaius  Szerkesztő
2018.12.28. 17:13:31
LV2
+2
Válasz 12. mentoloshypo üzenetére:
:)
Lesznek még igen. Időközönként.
A következő cikkemben egy valaha szebb napokat látott sorozat kiadatlan/átalakított játékainak járok utána, mint a tavalyi Mortal írásomnál.
12. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.28. 14:04:55
LV28
+1
Válasz 11. DrZaius üzenetére:
Nyugtass meg, hogy lesznek még ilyen cikkek!
11. DrZaius  Szerkesztő
2018.12.28. 12:33:58
LV2
+1
Válasz 10. Re-tech üzenetére:
Köszi-köszi! :D
Sok munkám is van benne!
10. Re-tech  PlayStation.Community tag
2018.12.28. 07:02:45
LV7
+1
Nagyon jó teszt,elképesztő,hogy milyen szintet képviselt ez a game akkor.
Forza Bianconero!
9. DrZaius  Szerkesztő
2018.12.27. 19:59:02
LV2
+1
Köszi skacok! Vegyétek elő újra a játékot, simán játszható most is!
8. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.27. 15:35:30
LV28
Válasz 7. mentoloshypo üzenetére:
2. részé volt, mindegy.
7. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.27. 15:35:10
LV28
+1
Tisztán emlékszem az 576 konzolos borítójára

" Rally-verseny megy a tévében... ja, hogy ez Playstation?"
6. Bandage_520  PlayStation.Community tag
2018.12.27. 14:48:13
LV5
+1
Nagyon jó volt, nekem a 2. az abszolút kedvenc. Utóbbi időben elkezdtem begyűjteni pár klasszikust is, egész jó lett a felhozatal.
5. Melfyce  PlayStation.Community tag
2018.12.27. 14:29:06
LV1
+2
Anno rojtosra pörgettük a lemezt :D
Ez a cikk egy igazi nosztalgia bomba!
4. SektorFlop  PlayStation.Community tag
2018.12.27. 09:41:43
LV2
Én a második rész demo-ját játszottam hónapokig, amikor beszereztem az első részt, egyszerűen imádtam
PSN: sektorflop
3. zola0306  SonsOfSaRock
2018.12.27. 09:40:13
LV15
+2
Imádtam!
A második résszel is rengeteget játszottam.
A teszt f.sza lett,kedvet kaptam menni vele pár kört :(
"Nem isten az ami ilyennek teremtett!"
2. HolfyTeebee  PlayStation.Community tag
2018.12.27. 09:21:55
LV3
Nekem is az első két rész volt a kedvenc..
De sokban hozzájárult a rally szeretethez a Network Q Rac Rally, ami talán 96-ban(?) szegezett a pc elé.
Keresztet fogok a majmának, azt PÁFÓ! :)
1. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.12.27. 08:47:04
LV28
+2
Atyaég de sokat játszottam ezzel meg a 2. résszel is, pedig nem vagyok nagy rally rajongó.
Remélem több Classic Playstation cikk is lesz a jövőben!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Evoland Legendary Edition (PS4, PSN)
2019.03.26. 11:21 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Petunia
Játékmúzeum.
Darksiders III - The Crucible kiegészítő csomag
2019.03.25. 09:08 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Kétségbeesett harcosok mentőöve.
PSVR - Száguldozás a virtuális valóságban
2019.03.24. 09:00 Különvélemény
7 hozzászólás
Szerző: Binder
Kösd fel a gatyád és markold meg jól a kormányt, mert ettől eldobod az agyad!
TOM CLANCY'S THE DIVISION 2 (PLAYSTATION 4)
2019.03.23. 18:42 Játékteszt
4 hozzászólás
Szerző: DrZaius
A vég csak a kezdet.
LEFT ALIVE (PLAYSTATION 4)
2019.03.23. 12:41 Játékteszt
18 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Életben maradt, de minek...
Mark of the Ninja: Remastered (PS4, PSN)
2019.03.22. 10:20 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: d80
A ninja összevissza vág.
RIOT: Civil Unrest (PS4, PSN)
2019.03.21. 16:07 PlayStation Network
5 hozzászólás
Szerző: Bandage_520
Tüntetni vs. Oszlatni.
THE LEGO MOVIE 2 VIDEOGAME (PLAYSTATION 4)
2019.03.20. 07:47 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Most még minden szipi-szuper.
HackyZack (PS4, PSN)
2019.03.20. 07:28 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egyszerű, de nem nagyszerű.
Trials Rising (PS4, PSN)
2019.03.19. 08:40 PlayStation Network
16 hozzászólás
Szerző: CocytusHUN
Get the balance right.