.

PlayStation.Community

2018.11.04. 09:45 Játékteszt
12 hozzászólás
Szerző: DaveUnchained
Értékeld a cikket!
Három-az-egyben.

Eltelt egy újabb év, és ennek megfelelően meg is érkezett a Call of Duty sorozat következő része, a Call of Duty: Black Ops 4. A széria – amelyet az Infinity Ward, a Sledgehammer Games, és alkalmanként a Treyarch fejleszt felváltva – továbbra is komoly népszerűségnek örvend, ám sokan már kezdenek ráunni az évente mondhatni futószalagon érkező epizódokra, mivel ezek egy nagyon jól bevált receptet követnek, és nem éppen innovatív újításaikról híresek. Lássuk hát, hogy sikerült-e a Call of Duty: Black Ops 4-nek friss vért pumpálniaa kissé már megfáradt műfajba,vagy csak egy újabb sablonos folytatással van-e dolgunk.
Első körben fontos kiemelni, hogy a COD: BO4 szakít a hagyománnyal, és nem tartalmaz sztorikampányt, illetve így a Black Ops alcím alatt futó önálló történetszálat sem folytatja, amely a sorozat egyik legjobbja, és annak legikonikusabb karaktereit alkotta meg. Jobban mondva nem a klasszikus értelemben bővíti a Black Ops világát...

Kiforrott Singleplayer helyett egy a Rainbow Six Siege-éhez kísértetiesen hasonlító egyjátékos gyakorlómódot kapunk, amelyben az immáron elengedhetetlen multiplayer mód játszható specialistáit ismerhetjük meg egy kicsit közelebbről. Betekinthetünk háttértörténetükbe, kipróbálhatjuk és begyakorolhatjuk a a karakterosztályukhoz társuló egyedi képességeiket, mielőtt azokat egy többjátékos csatában is bevetnénk. Ezeket a küldetéseket pedig olyan átvezető videók kötik össze, amelyek bemutatják a különleges alakulat élén álló Savannah Masont is. Sokaknak ismerősen csenghet a név, ugyanis a hölgy az eredeti Black Opsban megismert Alex Mason unokája. Az egyjátékos kihívások teljesítésével új videókat oldhatunk fel, amelyből később összeáll az a leheletvékony vezérfonal, amely inkább egy hosszú easter egg, mint emlékezetes történet. Dióhéjban ennyi a világépítés, viszont a játék zamatát értelemszerűen a multiplayer-trió adja, amelynek elemei kellőképpen elkülönülnek ahhoz, hogy egyesével is értékelhessük őket.
Multiplayer

A multiplayer szegmens mindig is a Call of Duty sorozat játékélményének gerincét adta, és bár ennyi év alatt keresztül ment némi változáson, az alapkoncepció mindvégig ugyanaz maradt. Én személy szerint nem voltam nagy rajongója a széria futurisztikusabb részeinek, amelyek csak még inkább kihozták a többjátékos módok tökéletlenségeit. Sokszor úgy éreztem, hogy az ütközeteket mindig ugyanaz az egy-két apró tényező dönti el. Azok a játékosok, akik az átlagnál valamivel jobb reflexekkel és a nagyobb tűzsebességű automata fegyverekkel rendelkeztek, szinte mindig győztesen kerültek ki egy hirtelen kirobbanó összecsapásból.
Éppen ezért volt nagy megkönnyebbülés számomra, hogy a multiplayer a korábbi koncepciók legjobb elemeit ötvözve olyan formát öltött, amely szélesebb közönségnek teszi élvezhetőbbé a játékot. Az alkotók okosan megtartották a korábban debütált osztályrendszert, amely fegyverzetünk és felszerelésünk személyre szabásán felül egyedi karakterképességekkel mélyíti el az alkotás taktikai aspektusát. Búcsút inthetünk továbbá az emberfeletti ugrásoknak és falon futásnak is, illetve a már megszokott instant regenerálódás helyett is elsősegély csomagokat kell használnunk (à la Call of Duty: WWII). A multiplayer így is megőrzi izgalmas, feszített tempóját anélkül, hogy a „mókát” egyetlen játékstílusra korlátozná. Ettől függetlenül fegyverarzenálunkat és egyéb kiegészítőinket továbbra is személyre szabhatjuk a választott specialistától függetlenül.

A többjátékos módok nagyjából ugyanazok maradtak: a Control, Hardpoint és Domination játékmódokban területekért kell harcolnunk, a Kill Confirmed során a pontszerzéshez ellenfeleink holttestéről kell letépnünk a dögcédulákat, illetve visszatérnek a teljesen hagyományos Free For All és Team Deathmatch játszmák is. A multiplayerben helyett kapott egy új, Heist nevet viselő mód is, amelyben a Counter Strike-hoz hasonlóan többkörös meccsekben csapunk össze ellenfeleinkkel, és minden kör elején spórolt pénzünkből új fegyvereket, kiegészítőket és fejlesztéseket vásárolhatunk össze.
A fejlődési rendszer egyébként a régi maradt, profilunk fejlődésével nagyobb és bikább loadoutokat tudunk összerakni, az egyes fegyverek pedig használatuk során lépnek szintet és egyre több kiegészítő válik rájuk elérhetővé. A pályák kialakítása sem változott sokat, ám mintha valamivel jobban igazodna az új módokhoz. Bátran állíthatom, hogy ez a COD multiplayerének eddigi legjobb iterációja.
Blackout

Természetesen az idei Call of Duty legnagyobb „meglepetése” a Blackout: egy 88-100 fős mód, amely a COD fejlesztőinek válasza a tavaly óta futótűzként terjedő Battle Royale őrületre.
Habár a Fortnite kapcsán már korábban kifejtettem, hogy miért van ez a videojáték-trend hosszútávon halálra ítélve, mégis azt kell hogy mondjam, hogy a Black Ops 4-ben otthonra talált.
A népszerű játékmód integrálásával a sorozat végre megkapta azt a vérfrissítést, amire szüksége volt, és így komolyabb konkurenciát jelenthet a rivális Battlefield szériának is. Itt a sorozat kis zegzugos pályáit egy a Fortnite-éhoz hasonló óriási nyitott tér váltja fel, ahová a játékosok csapatszállító helikopterekkel érkeznek meg, hogy aztán a mélybe vetve magukat ejtőernyővel landoljanak egy számukra ideális (és lehetőleg még érintetlen) területre. Ezután megkezdődhet a verseny a véletlenszerűen széthagyott felszerelésekért és a jól védhető pontok elfoglalásáért.
A felfedezhető épületek az apró bódéktól a benzinkutakon, raktárakon és domboldali villákon át egészen az óriási építkezési területekig terjednek, és méretüktől, valamint elhelyezkedésüktől függően különböző ritkaságú zsákmányt rejtenek. Frissen szerzett fegyvereinkre kiegészítőket is találhatunk, immáron maradandó sérüléseinket különböző kötszerekkel és életcsomagokkal láthatjuk el, csapdákkal, gránátokkal és golyóálló mellénnyel vértezhetjük fel magunkat, ám hasznunkra lesznek még a felvehető és időlegesen aktiválható képességek is. Bizonyos elhagyatott épületekben - mint a világítótorony vagy a börtön - felcsendül egy ismerősen baljós dallam és a sorozat másik védjegyévé vált zombihordákkal találhatjuk szemben magunkat. Ezek a zónák természetesen ritkább felszerelést is rejtenek, így érdemes vállalni a kockázatot. A módhoz egy elsőre kissé furcsa, de viszonylag jól használható eszköztárat is csaptak, így könnyebben átláthatjuk szedettvedett felszerelésünket.

A háború természetesen áldozatokkal kár, így lesznek, akik rögtön a menet elején elhullnak, hiszen vérszomjas ellenfeleik az első kezükbe akadó lőfegyverrel lemészárolják őket. A szerencsésebbek egyedül vagy legalábbis elsőként érkeznek majd meg az általuk kiszemelt területre és eszeveszett fegyverkezésbe kezdenek.
Egyesek beérik azzal, amit hirtelen találnak (illetve örülnek, hogy talpon vannak) és meghúzzák magukat az első csendesebb, biztonságosabbnak tűnő zugban. Mások inkább útnak indulnak, már csak azért is, mert a játéktér határát övező kör két percenként szűkülni kezd, ezzel is mozgásban tartva a játékosokat. Aki kint reked, annak életereje rohamosan csökkenni kezd, és ezt a luxust a Blackoutban nem engedhetjük meg magunknak.
Itt jön képbe a játék másik nagy újítása, a járművek bevezetése.

A Call of Duty sorozat már régóta kiáltott vezethető járművekért, illetve nagyobb játéktérért, amelyet több játékos népesít be, hogy azt a háborúélményt nyújthassa, amit eddig csak a Battlefield sajátjának tudtak. Igaz, ebben a módban is "csak" a quad, a teherautó és a helikopter között választhatunk, de ez is nagyban megkönnyíti az óriási térképen való közlekedést - ám feltűnőbb célponttá is válunk egyben. A Blackoutban (csak úgy mint a PUBG vagy a Fortnite Battle Royale módjában) a végjáték a legizgalmasabb, illetve a program csak az utolsó 10 túlélőt díjazza igazán. (A pontozáskor sokat számít továbbá az ölések száma is.) Természetesen a legnagyobb dicsőség és legtöbb tapasztalati pont az utolsó talpon maradt katonának jár. A multiplayer és a Blackout nyüstölésével egyébként szép sorban a Black Market vagy szezonális események jutalmai oldhatóak fel, amely leginkább az egyre gyakrabban felbukkanó Battle Pass-ekre hajaz. Ezek szinte kizárólag kozmetikai kiegészítőket (karakter- és fegyverkülsőket; emote-okat) tartalmaznak, így nem juttatják taktikai előnyhöz a játékosokat. A módhoz egyébként a sorozat számos ikonikus karakterét feloldhatjuk, ám ezekhez meglehetősen nehéz kihívások kombinációját kell egyidejűleg teljesíteni.
Nem számít mennyire megkopott trend már most a Battle Royale játékmód, aki eddig szerette a COD-ot, de változatosabb, grandiózusabb összecsapásokra vágyott, annak csak ajánlani tudom a Blackoutot. Az irányítás meglepően otthon van ebben módban és az eszköztár megvariálásával ügyesen fésülték össze ezt a két eltérő stílust.
Zombies

Végül, de nem utolsó sorban vég nélkül irthatjuk az élőhalottak hordáit a sorozat immáron egyik védjegyévé vált Zombies módban, amelyhez egyből három kezdőpályát is kapunk. Ezúttal a süllyedő Titanic, egy gladiátor aréna és egy az Alcatraz alatti titkos laboratórium vár felfedezésre. Ezek mindegyike újabb titkokat és extrákat rejt, már ha elég sokáig túléljük a ránk váró horrort. A multiplayer játékélményéhez hasonlóan itt is a korábbi zombi-módok egyfajta amalgámját tapasztalhatjuk meg, amelyben csakúgy szerepet kapnak a komikusabb részek őrült elemei, mint a a komolyabb hangvételű WWII osztályrendszere is.
Ezek segítségével összeállíthatjuk kezdőfegyvereink, perk-italaink, elixírjeink (korábban rágók) legütősebb kombinációját, amelyet a négy, lassan feltöltődő és idővel aktiválható mágikus ereklye vagy nehézfegyver tesz teljessé. Az elixíreket és italautomatákat ezúttal mi válogatjuk össze és célirányosan használhatjuk vagy kutathatjuk fel őket, szemben a régebbi részek véletlenül generált összeállításaival. Visszaköszönnek még a WWII zombijának hagyományos életcsíkjai is, amelyekkel most már jobban megítélhetjük, hogy hány ütést bírunk még ki.
A zombimészárlás valahogy most sem sikerült annyira véresen látványosra mint az említett második világháborús epizódban, de hozza a megszokott színvonalat. A hangeffektek hatásosak ám többségében a régi részekből vannak újrahasznosítva, zene kellőképpen baljós és nyugtalanító, míg a másik két módban inkább pörgősebb riffekkel készítik fel a játékost a gyors tempót diktáló játékmenetre. A szinkronhangok nagyjából rendben voltak, de mintha Nolan North kissé fáradtabban kölcsönözné ikonikus Zombies karakterének, Dr. Richtoffennek a hangját.
Összefoglaló

A Call of Duty Black Ops 4 egy remek "3 az 1-ben" csomag a sorozat rajongóinak, amely nem váltja ugyan meg a világot, de az utóbbi évek egyik legerősebb epizódja. A klasszikus tartalmak mellett pedig a vadonatúj Blackout mód lehel új életet a sorozatba és teszi azt ismét relevánssá. A játék veteránoknak kellőképpen ismerős lesz, de az újoncok is biztosan megtalálják azt a játékmódot, amelyben ők is tudnak érvényesülni. Habár nem gondolom, hogy csak ezt nyüstölnénk a következő Call of Duty megjelenéséig, mégis a megfelelő csapattal érdemes elővenni időről időre. A fejlesztők végre kizárólag arra összpontosítottak, amihez a legjobban értenek: egy szórakoztató multiplayer játékkal álltak elő - és annak tökéletes!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a linkre bökve meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
12. Tuco  PlayStation.Community tag
2018.11.08. 12:47:12
LV1
Egyáltalán nem érdekel ez a játék!
És nem azért mert régi a motor vagy mert nincs kampány vagy mert divat a codot szidni.
Sztem.az idióta játékosok basszák el az egészet!
Imádom a 2.világháborús játékokat szóval amikor kiderült, hogy a cod a ww2-vel újra visszalép oda már feltörtek bennem a cod2-es emlékek,hogy milyen jót fogunk ezzel majd multizni. De a számomra teljesen tönkretette a játékélményt a sok idióta a hülyébbnél hülyébb skinekkel ami totálisan nem illik oda. Az össze vissza futkozásról meg az agyatlan lövöldözésről nem is beszélve. És ez nem csak cod sajátosság hanem az összes multi játékban jelen van. Ezért inkább játszom single játékokkal.
11. Greg  PlayStation.Community tag
2018.11.05. 17:43:58
LV24
Válasz 4. taron üzenetére:
A Black Ops első része szerintem még nagyon jó volt, szerettem. A második már nem igazán tetszett a harmadikat már nem is erőltettem.
LV426
10. Peet04  PlayStation.Community tag
2018.11.05. 06:23:53
LV1
Válasz 9. Soliver101 üzenetére:
Mindjuk ezek igazak
2018.11.04. 23:16:35
LV1
Az biztos hogy Treyarch Cod-ot nem veszek többé, az IW-ben még bízok, hogy jövőre talán játszható részt raknak le az asztalra.
2018.11.04. 23:13:41
LV1
A másik röhejes dolog hogy ugye ez most boots on the ground duty... Ahhoz képest mindenki pattog mint a nikkelbolha, penalty az nincs erre a stílusra (lehetne ilyenkor az pl hogy ugrás közben nem tudnál lőni, vagy extrém pontatlan lenne a lövés de neeeem), sőt ha te sem pattogsz halott vagy.
A másik írdatlan nagy f*szság a sniperek konzolon... Kb akkor lehet a pontosan lőni velük ha quickscope-olsz, nyugiban mindegyik olyan mint ha egy kígyólufit tartana az ember a kezében, ami még nem is lenne rossz hiszen sniperek, aim assist szinte nulla rajtuk, a levegő bentartás nagyon rövid, ezáltal itt is az ugra bugra bespeedezet játékstílus a nyerő taktika, aim-shoot, aim-shoot...
7. martin  Főszerkesztő
2018.11.04. 22:40:33
LV27
Biztos vagyok benne, hogy a BR jó.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2018.11.04. 21:31:05
LV1
Borzasztó bugos játék, undorító spawn rendszerrel, a gunplay szörnyű, laggol az egész mikor tűzpárbaj van, a hit detection szánalmas, a fegyverek között van pár op a többi kuka, szokásos Treyarch "minőség"...
5. Peet04  PlayStation.Community tag
2018.11.04. 21:07:35
LV1
Ha az utobbi eveket nezzuk akkor elmondhatjuk hogy nem lett rossz. Vannak hibak meg wtf momentek de jatszhato. A zombi nehezebb lett de meg elvezheto. A blackout meg sokat hozzatesz a jatekhoz. En most probaltam eloszor battle royalt es imadom.
4. taron  PlayStation.Community tag
2018.11.04. 17:00:30
LV5
Válasz 3. VictorVance üzenetére:
Hasonlóan érzek.........régebben az 1 és 2 is volt próba képpen a gépben de rosszul voltam tőlük.....a "híres" zombi módtól méginkább.....CoD sem de ez meg végképp...
Titanfall 2-t pl imádtam
Ar0nka
3. VictorVance  Szerkesztő
2018.11.04. 14:01:34
LV17
Nem tudom, lehet, hogy meg kéne nézetnem egy orvossal a bajomat, de akárhányszor ránézek erre a játékra, mindig rögtön elfog a hányinger.
Örülünk?
2. Greg  PlayStation.Community tag
2018.11.04. 11:38:46
LV24
+1
A multi nem az én műfajom így a COD nálam ezzel lezárult. Nem értem miért nem képesek egy épkézláb single kampányt összedobni....
LV426
1. Noob  PlayStation.Community tag
2018.11.04. 10:20:08
LV5
Nem értek egyet a tesztelővel abban, hogy a BR megkopott, és abban sem, hogy hosszú távon vége van. Nem ezt látjuk.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
CALL OF DUTY: BLACK OPS 4
Activision
Látványosság:
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Zene / Hang:
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Minden eddiginél kiforrottabb multi; mélyebb rendszerű Zombies mode; Blackout
Negatívum
Egyeseknek hiányozhat a kampány; nehezen kioldható Blackout karakterek

MARTIN BELESZÓL
Látva a Batllefield körüli bénázásokat, a PlayStation idén jól választott magának szponzoráltat.