.
 

PlayStation.Community

2018.10.10. 10:27 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
X-Comországból szeretettel.

Ha körökre osztott stratégiáról van szó, szinte kivétel nélkül mindenkinek az X-Com ugrik be, ami nem is csoda, hiszen a '90-es évek közepén az első és második részével örökre beírta magát a videojátékos történelemkönyvbe.
Újszerű volt és lebilincselő. Azt nem mondom, hogy tökéletes, de mindenképpen előremutató. Igaz, utána már szépen megindult a lejtőn lefelé, nem tudván túlnőni saját magán. 2012-ben azonban újra magára talált a széria és köszöni szépen, azóta is jól van. A régebbi és újabb X-Com részek is olyanok, amikről csak másolni lehet, így nem is csoda, ha olyan címekbe botlunk néha, mint a lengyel illetőségű fejlesztőcsoport játéka a Phantom Doctrine.
Jelen esetünkben szinte pofátlan utánzatról van szó, legalábbis első pillantásra. Jobban megkapargatva a felszínt azonban találunk sok apró változtatást és a teljesen eltérő miliő is képes elhessegetni a "copy-paste" érzetet.
Az 1980-as évek elején járunk, a hidegháború kellős közepén, amikor is a két nagyhatalom az Amerikai Egyesült Államok és Szovjetunió rivalizált egymással úgy, mintha "két vak dinoszaurusz viaskodott volna a sötétben" (Walter Lippmann). Ebben a feszült időszakban a mi feladatunk egy a The Cabal névre hallgató kémelhárító szervezet vezetése lesz a CIA, KGB vagy a játék során megnyíló Moszad berkein belül. Az nézőpont kérdése, hogy mennyire érdekes vagy izgalmas a téma, én minden esetre örömmel ugrottam fejest a tesztelésbe, lévén szeretem ezt a zsánert és a kémek világa is roppant vonzó számomra.

A játékmenet igencsak hasonlatos a példaképéhez. Alapból egy bázison vagyunk, ahol a kutatások során nyílnak meg újabb szárnyak, így téve szélesebbé kémes repertoárunkat. Van elfekvő, kiképezhetjük, fejleszthetjük embereinket, kraftolhatnuk itemeket is. Kiküldhetjük őket felderítésekre, hogy jó esetben hasznos információval térjenek vissza. A begyűjtött dokumentumokat a táblára kirakva pedig egy jó kis minijáték fogad minket. Felfedezvén a kulcsszavakat, madzaggal köthetjük össze az iratokat, fényképeket, doksikat, terveket, így haladva a történetben és nyitva meg új küldetéseket. Ha ügynökünk lebukik, elveszti kém mivoltát, akkor új személyazonosságot is gyárthatunk neki (akár magyar is lehet). Továbbá még pénzt is hamisíthatunk így téve szert nagyobb bevételre. Toborozni is lehet természetesen, csak nehogy mi is kémkedés áldozataivá váljunk egy jóféle kettős ügynöknek köszönhetően. Persze minél aktívabbak vagyunk, minél többet utazunk, egyre inkább a bázisunk nyomára bukkannak. Ilyenkor nincs mese, költözni kell, ami jócskán megkurtítja kasszánk.

Ha esetleg sikerült küldetés előtt felderíteni a terepet, akkor a helyszínhez illő álruhával neki is vághatunk. Érdemes lopakodva, észrevétlenül maradni a megbízatás nagy részében, hiszen kemény a gép és az erősítés szinte kikezdhetetlen. Bár a készítők azt írják, hogy lopakodva vagy akciózva egyaránt teljesíthetőek a missziók, én nem ezt tapasztaltam. A játékmenet echte X-Com, a kameranézetektől kezdve a technikai megoldásokon át egészen az animációkig. Amit viszont teljesen elhagytak, az a százalékos találati rendszer, ami szerintem mindig is sántított egy kicsit az UFO mészárlásoknál. Itt bizony nem fordulhat elő az, hogy 99%-nál mellé lövünk, mint ahogy' az sem, hogy testközelből csak 57%-os lesz csak a találati ráta. Itt az életerő mellé kapunk egy "éberség" jelzőt, ami aktivitások után csökken (képességek használata, kitérés), és minél alacsonyabb ez az érték, annál nagyobbat sebződünk.

Eddig minden szép és jó, de van sajnos fekete leves is: a Phantom Doctrine indie mivolta nyomja rá a bélyegét a kész termékre, mivel a sokkal kisebb független stúdió nem tudja azt nyújtani mint a Sid Meier által alapított Firaxis Games (nyilván). Ezt persze nem lehet felróni neki, csak egyszerűen üvölt a nagyobb büdzséért és fejlesztő gárdáért. Minden létező eleme csak középszer sajnos, pedig a hangulatot nagyon eltalálták és ötletekből sincs hiány. Csak egy idő után mintha időcsapdába kerülnénk a folyamatosan este játszódó és a repetitív küldetéseknek, valamint a sokat ismétlődő bejátszásoknak hála. Bár a sztori küldetésekben felfedezni némi változatosságot, mégis szinte csak likvidálás/elrablás dokumentum gyűjtés a célunk.
A zenék és hanghatások jól illeszkednek a közegbe csak semmitmondóak, akárcsak a grafikai megjelenítés, ami madártávlatból jól fest és a fények is pofásak, de közelről látszik, hogy odébb van a jótól. A mesterséges intelligencia sem tombol túlzottan. Hiába figyeltek olyan apróságokra is, hogy ellenfeleinknek feltűnik, ha kívül hordjuk a golyóálló mellényt, így gyanút fognak és oda az álcánk, ha azzal mit sem törődnek, hogy átcsúszok egy asztalon, úgy, hogy közben még a zárt ablakon is kiugrom, nem kis feltűnést és zajt keltve. Nem hallják, nem érdekli őket egyszerűen. Ha úgy tekintünk rá, mint mondjuk egy társasjátékra, amiknek megvannak a maga kötött és szigorú szabályai, akkor talán még az olyan dolgok sem fognak zavarni, mint hogy ha észrevesz egy őr egy szobában, akkor abban a minutumban minden ellenfél riadóztatva lesz, még az is aki a pálya másik végén van, és mit sem sejt arról, hogy mi történik tőle sok szobával vagy épülettel arrébb. Ezeken felül sajnos bugok is megkeseríthetik életünket. A falon átlövés még a kisebbik probléma, a nagyobb gond az volt, mikor egy régebbi mentett állást kellett betölteni és máshogyan kanyarintani a sztori ívét, hogy elkerüljem az adott ponton történő biztos fagyást. Multiplayer része is van, de minek. Csak PvP van, ami teljesen kiheréli a játékmenetet, ugyanis semmi mást nem nyújt, mint a fedezék mögül egymásra lövöldözést. Arra meg végképp ne számíts, hogy idegen ellen nyomulhatnál, annyira nem játszanak vele.

Összességében tehát egy jótól lopott, egyedileg fűszerezett, de közepesen megvalósított produktummal van dolgunk, ami sajnos nem tudja fent tartani a figyelmet a körülbelüli 35 órás játékidő alatt. Ha nem kell feltétlen csillapítani a stílus iránti éhségeset, akkor várj egy akciót vele.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Gambitious
Fejlesztő: CreativeForge Games
Megjelenés: 2018.08.14.
Ár: 12490 Ft
Játékosok száma: 2-2
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 8.97GB
Web: http://www.goodshepherd.games/games/phantom-doctrine
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
Phantom Doctrine
Gambitious
KÖZÉPSZERŰ