PlayStation.Community

2018.09.21. 12:21 Classic PlayStation
10 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Értékeld a cikket!
A Felkelést a remény élteti.

Nem is olyan régen, nagyjából másfél évvel ezelőtt, a Dark Forces című klasszikus Star Wars videojátékról készített visszatekintésem alatt néhányan írtátok, hogy szívesen olvasnátok egy hasonló hangulattal megáldott cikket egy bizonyos másik, szintén emlékezetesnek mondható SW címről. Nos, rajtam aztán ne múljon a dolog…

Igazság szerint be kell, hogy valljam csak most, a Rebel Assault II: The Hidden Empire előkaparása közben tudatosult bennem, hogy ezen és az előbb említett Dark Forces-on kívül nem nagyon jelent meg igazán jó Star Wars játék PS1-re. A nagy dobások sajnos elkerülték a Sony kis szürke konzolját, ez a tendencia félig-meddig még a PlayStation 2-es érába is befurakodott. Mialatt a konkurens platformokon olyan nagyszerű alkotások láttak napvilágot, mint a Shadows of the Empire (a frencsájz első, egyben legjobb multimédia-projektje, melyhez gyakorlatilag mindenféle árukapcsolás társult a mozifilmen kívül), a Knights of the Old Republic (monumentális világokkal rendelkező szerepjáték, több ezer évvel a filmek történései előtt), vagy a Republic Commando (kőkemény FPS a Köztársaság elit klón-katonáival a főszerepben), nekünk be kellett érnünk olyan kétes értékű produkciókkal, mint a Masters of Teräs Käsi (verekedős játék, az eredeti trilógia jól ismert karaktereivel: „A legrosszabb…”-listákon bebetonozott helye van), a The Phantom Menace (a Baljós árnyak félresikerült adaptációja), vagy a Jedi Power Battles.

Azonban ínségesebb időkben az ember azt a kicsit is megtanulja értékelni, ami van, így a Rebel Assault II nagyon rövid időn belül az egyik legkedveltebb Star Wars game lett a messzi-messzi galaxis rajongóinak körében. Természetesen nemcsak ezért hagyta ott kitörölhetetlen nyomát a galaktikus kalandokra éhes gyermeki szívünkben, hanem mert tényleg lebilincselő és bizonyos tekintetben újszerű játék volt. Az első rész még 1993-ban jelent meg (egy jó tanács: ezt se keressétek PS1-en), és az egyik első olyan cím volt, ami szélesebb körben kihasználta az akkoriban divatos Full Motion Video (FMV) technológiát, ugyanakkor az egész rendszer a folytatásra forrt ki igazán. Az 1995-ben debütált Rebel Assault II az FMV-nek köszönhetően teljesen filmszerű élményt nyújt, mivel a fejlesztők sikeresen ötvözték a játék motorjával generált helyszíneket a valódi színészekkel felvett élőszereplős jelenetekkel – így A jedi visszatér óta ez volt az első olyan alkotás a Star Wars univerzumán belül, melyben élő-lélegző színművészeket és ténylegesen leforgatott filmes szegmenseket láthattunk.
Az már egy másik dolog, hogy a munkára felbérelt arcok alig nyújtanak hitelesebb teljesítményt, mint egy amatőr középiskolai színjátszó kör tagjai, de gondolhatjátok ez mennyire érdekelte a 8 esztendős énemet, aki amint meglátta a képernyőre bekúszó, jól ismert sárga feliratok és meghallotta John Williams felejthetetlen taktusait, rögtön könny szökött a szemébe. Az utánozhatatlan feelinget az is jelentősen megdobta, hogy a játékban látható rohamosztagos páncélokat, fegyvereket, sisakokat és jelmezeket, melyeket a színészek viseltek nem kifejezetten a stuffhoz készítették, hanem a Lucasfilm raktárából halászták elő azon kellékek közül, amiket az eredeti trilógiában használtak. Ezek az apró, mégis az összképhez nagyon sokat hozzáadó tulajdonságok csak tovább emelik az egyébként is egekben járó hangulatot.
Merthogy a Rebel Assault II-nek szó szerint, csupa nagybetűvel, HANGULATA van!

Egy ilyen remekmű felemlegetésekor sajnálja az ember, hogy miután a Disney megvette a frencsájz jogait, szinte az összes, a biznisz megkötése előtt megjelent terméket száműztek az eredeti kánonból a hat filmen és egy animációs sorozaton kívül. Nosztalgiázzunk egy kicsit, ha már a témánál vagyunk: a ’90-es évek Star Wars videojátékainak, rongyosra nézett VHS kazettáinak, újságosok polcairól ránk néző képregényeinek és a piacokon potom pénzért árult legújabb regényeinek világát már semmi sem hozhatja vissza, mondom ezt úgy, hogy már akkoriban is több szemét született, mint arany, viszont azzal, hogy ezeket hivatalosan „mellőzhető történetekként” sorolták be, valami elveszett ebből a hatalmas névből. Ezzel még csak véletlenül sem arra akarok utalni, hogy régen minden jobb volt, mert manapság is rengeteg nagyszerű SW produktum készül, ugyanakkor sokszor az ember inkább profit-orientált ambíciókat lát a háttérben, mintsem valódi lelkesedést és művészi sziporkázást – gondoljunk csak az EA bénázására, ami a jelenlegi Star Wars videojátékokat illeti.
Mindazonáltal a fejesek látszólag egy új koncepción gondolkodnak (már ha a legutóbbi mozifilmet vesszük alapul), ami voltaképp egy egészen jó irány lenne az SW számára, hogy túlléphessen ezen a sokat emlegetett és sokszor visszasírt múlton.

Abbahagyva ezt az aprócska kitérőt, szót kell ejtenem még egyszer a Rebel Assault II remekbe szabott stílusáról. Esszenciális Star Wars-ként szinte minden olyan elemet és monumentumot tartalmaz, amiért szeretni lehet ezt az univerzumot, kezdve az ikonikus helyszínektől (melyek között van néhány új, de azokat mégis úgy csinálták meg, hogy valamiképp emlékeztessenek minket a klasszikus trilógiában látottakra), az ismerős karaktereken át, az ezer közül is beazonosítható járművekig.
A történet szerint az Egy új remény után járunk:a Halálcsillagot elpusztították, így a Galaktikus Birodalom már nem kezelheti lelkes, de egyszerű felkelőkként a Lázadók Szövetségét. Ezért egy új szuperfegyver, egy álcázó berendezéssel felszerelt vadászgép kifejlesztésén dolgoznak, mely könnyen véget vethetne a polgárháborúnak, ha elkészül. A projektet személyesen Darth Vader felügyeli, ám a Lázadók így is megpróbálkoznak azzal, hogy megsemmisítsék a fegyver prototípusát, amit ha tökéletesítenek, akkor akár a lázadás végét is jelentheti.
A hőssé válás természetesen a mi feladatunk lesz (egy Rookie One kódnevű pilóta bőrébe bújva), összesen 16 pálya során bizonyíthatjuk be, hogy igazi, rátermett lázadók vagyunk. A ránk váró feladatok 4 kategóriába sorolhatóak.
Először is repülnünk kell: az adott űrhajó pilótafülkéjében ülve, a célkeresztet irányítva kell kilőnünk az ellenünk küldött gépeket (a la X-Wing sorozat), itt egyébként egy kicsit csaltak a fejlesztők, mivel a kamera ügyes mozgatásával sikerült elérniük, hogy néha úgy érezzük, mintha tényleg mi terelgetnénk a járművünket, de a repülők vezetése belső nézetben csupán csak egy rafináltan megrendezett illúzió.
Ezeknek a szekvenciáknak a másik része, amikor külső nézetből látjuk a járgányunkat, és itt már irányíthatjuk a jószágokat, ha lőni nem is lőhetünk, ellenben rengeteget kell lavíroznunk a különböző akadályok között, a Star Wars legismertebb járműveit vezetve. Akár egy szárazföldi siklón, akár egy B-szárnyúban, Y-szárnyúban, TIE vadászban, vagy egy YT-1300-as koréliai szállítóhajóban ülünk (ami hiába nem az Ezeréves Sólyom, kinézete miatt lehetetlen nem azt érezni, hogy mi most éppen Han Solo híres tragacsának volánja mögött ülünk) a feeling eltűnhetetlenül robog végig az alkotáson.
Ha nem az űrben, vagy valamelyik bolygón röpködünk, akkor lövöldöznünk, ezt is kétféleképpen. Egyrészt külső perspektívából, a kezünkben lévő lézerpuska célkeresztjét irányítva, a fedezékbe húzódás lehetőségével élve, másrészt FPS nézetből, amolyan Dark Forces módra.
Itt jegyezném meg, hogy bár a komplett játékidő alig éri el a 2 órát, a komolyabb kihívás miatt ez az intervallum jelentősen ki fog tolódni. A lövöldözős részek még nem is annyira nehezek, hisz józan paraszti ésszel ki lehet logikázni honnan és mikor bújnak elő az ellenfelek, de amikor a siklókkal, űrhajókkal kell száguldozni erdőben a fák között, vagy lavírozni egy bányában, esetleg navigálni a kanyonokban, eléggé kibukik a magasra tolt kihívás – ha nem annyira gyakorlott az ember és kevesebb tapasztalattal veti bele magát, akkor ezeknek a pályáknak a teljesítése akár hosszú órákra is kitolódhat.

A Rebel Assault II-ből ugyan sosem lett klasszikus, a két CD-n terpeszkedő játék csak komoly fenntartásokkal kerülhetne fel a PS1 „Greatest Hits” listájára, ugyanakkor mégis ott a helye a legszórakoztatóbb Star Wars programok között. Egy letűnt korszak méltatlanul elfeledett címe, ami persze az évek múlásával felettébb megkopott, de a frencsájz rajongói, akiknek annak idején szerencséjük volt játszani vele, azoknak több mint valószínű, hogy sosem megy ki a fejéből a stuff filmszerű stílusa és az eredeti trilógiát idéző hangulatvilága.

Olyan cucc ez, amit nem vétek évente legalább egyszer leemelni a polcról, és sokadszorra elmerülni benne, egy messzi-messzi galaxis csillagai között…
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
10. Re-tech  PlayStation.Community tag
2018.09.22. 07:15:29
LV7
Hatalmas hangulata volt,bravúros megvalósítással!Amikor a Falconnal kell manőverezni,ott elvéreztem,úgy rémlik.De imádtam!
Nem üthetlek meg mer' megbüntethetnek.
9. Greg  PlayStation.Community tag
2018.09.21. 18:46:22
LV25
Amúgy ebből egy remaszti milyen komoly lenne már (esetleg még kibővíteni evvel-avval).
LV426
8. rottenbull  PlayStation.Community tag
2018.09.21. 18:43:05
LV9
A vegere mar nagyon elszallsz. Ez mar anno sem volt arra erdemes, hogy evente leemeljek a polcrol, max attorolgetni, ha van valakinek a gyujtemenyebe kb minden mas moge dugva. Nem kotor ez. Azt nem venne le az ember evente elo, mert faj ranezni, pedig az galaxisokkal jobb jatek mint a rebel assault.
7. Greg  PlayStation.Community tag
2018.09.21. 18:38:38
LV25
Válasz 2. DrZaius üzenetére:
Ez rémlik hogy volt Dreamcast-en nekem tetszett (már ha az amire gondolok).
LV426
6. DrZaius  Szerkesztő
2018.09.21. 16:41:55
LV3
Válasz 4. Zsolt üzenetére:
Nekem kimaradt a JPB, de akkor ezek szerint vállalható cucc volt.
Én a Masters of Teräs Käsi-t is nyüstöltem mondjuk egy csomót, mert Star Wars, de akkor nem tűnt nekem annyira gáznak, mint amilyen volt valójában... Máshol nem nagyon lehetett egymásnak ereszteni Luke-ot meg Vader-t klasszikus SW zenékre, így élvezet volt "kardozni".
5. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.09.21. 16:38:11
LV11
+1
A Phantom Menace-ről van egyébként egy jó sztori, az Official UK PlayStation Magazine (akkoriban nem csak UK-, vagy Európa-, hanem világszerte a legolvasottabb PS-magazin) mindenki előtt kapott tesztpéldányt belőle, állítólag a lap néhány munkatársát elvitték a Skywalker Ranch-re is stb stb, és a magazin eléggé gyanús módon 9/10-re értékelte a játékot, miközben azért nem olyan jó a cucc, más helyeken később durván lehúzták. Később az OPM is elismerte, hogy mégsem olyan szuper a játék.
4. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.09.21. 16:27:35
LV11
+2
Válasz 2. DrZaius üzenetére:
A Jedi Power Battles annak idején nagyon tetszett, teljesen jó beat-em-up volt. Annak idején angolul se nagyon tudtunk, szóval a cím sem zavart. :) Plo Koon játszható karakter volt benne, ha jól emlékszem!

Mondjuk nekem még a Phantom Menace PS1-játék is valamennyire bejött, legalábbis eltüttyögtem pár pályán, és tök jó volt, hogy végigkövette a film eseményeit.
3. soliduss  A Krónikás
2018.09.21. 14:41:52
LV25
most pont én is retro hangulatban vagyok. A psp-n tolom a metal gear solid 1-et..

De úgy rémlik ennek is ott pihen az Eboot fájla a pc-men. most kedvet csináltál hozzá Viktor.
2. DrZaius  Szerkesztő
2018.09.21. 14:29:03
LV3
"Jedi Power Battles" :D
Hogy' lehet valaminek ilyen béna címet adni? XD Már ez is árulkodik róla mennyire egy komoly dologról lehet szó....
1. DrZaius  Szerkesztő
2018.09.21. 14:27:01
LV3
Szerettem ezt a játékot, szerintem háromszor-négyszer biztos "kivittem", meg több jelenetet is újra meg újra lenyomtam. Döbbenetes minőséget képviselt ez anno, csak úgy lestük és csodáltuk a filmszerű élményt.
És ahogy' írtad, aki játszott vele, annak sosem megy ki a fejéből az biztos.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
TOM CLANCY'S GHOST RECON: BREAKPOINT (PS4)
2019.10.13. 21:43 Játékteszt
1 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Eltörött a mécses.
WARHAMMER: CHAOSBANE (PS4)
2019.10.12. 12:51 Játékteszt
5 hozzászólás
Szerző: Sanada
Tegyél rendet csatabárddal!
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel (PS4, PSN)
2019.10.12. 12:39 Kedvcsináló
1 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Legenda újratöltve.
Caravan Stories (PlayStation 4, F2P, PSN)
2019.10.09. 18:41 Kedvcsináló
8 hozzászólás
Szerző: martin
A vándorcirkusz az égbe megy.
Concrete Genie (PS4, PSN)
2019.10.08. 11:43 PlayStation Network
8 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Színes tintákkal álmodni.
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch Remastered (PS4, PSN)
2019.10.07. 12:21 Kedvcsináló
4 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Vissza a gyermekkorba…
Mozi - Joker
2019.10.07. 10:22 Cool-Túra
22 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egy megbomlott elméjű kisember vallomásai.
GREEDFALL (PLAYSTATION 4)
2019.10.05. 17:56 Játékteszt
11 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Diplomatikusan fogalmazva: nem rossz, de lehetne jobb is.
The Sojourn (PS4, PSN)
2019.10.03. 15:50 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Meditatív életpálya.
FIFA 20 (PLAYSTATION 4)
2019.10.02. 15:20 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Hozza a kötelezőt.