.

PlayStation.Community

2018.09.10. 21:49 Játékteszt
25 hozzászólás
Szerző: angyalkus
Értékeld a cikket!
Vissza a gyökerekhez.

Az ősidőkben két közepes méretű óriás állt egymással véget nem érő háborúban, a nevük pedig Dragon Quest (Enix) és Final Fantasy(Square) volt. Mindketten hasonlítottak egymásra és ugyanazt a trónt akarták.
Majd minden megváltozott, mikor a 2000-es évek elején (többek között) egy anyagilag sikertelen film miatt a két óriás békét kötött egymással. Erejüket egyesítve felvették a Square Enix nevet, és mint főnix, ami feltámadt poraiból, úgy vették be a játékipart sikercímeikkel.
Az így létrejött formáció mára már az egyik legjelentősebb névvé vált a piacon. Legfontosabb hajóik továbbra is a DQ és FF széria maradtak, 11 és 15 számozott, és számtalan nem számozott programmal örvendeztetve milliókat a világ körül.
Ám amíg az évezred fordultával a nem is annyira "végső fantázia" szárnyra kapott, és már minden platformra van legalább egy rész (azért még van hova fejlődni, hűtőn és Alexán még nem játszható), addig a sárkányos küldetés lelassított; néha tett vett, majd karosszékbe ült, és nézte merre futkároznak a mai fiatalok. Mikor látta, hogy a körökre osztott harc kezd a múlt homályába fakulni, úgy érezte eljött, itt az idő, és meg kell mutatni a többieknek, hogy még ez az ódon "harcművészet" is képes a játékosokat szórakoztatni, és a televízió (vagy handheld) elé szegezni.

Cikkünk alanya tehát a tavaly Japánban PlayStation 4-ra és Nintendo 3DS-re megjelent, idén PlayStation 4-en és PC-n végre hozzánk is eljutott Dragon Quest XI, teljes nevén Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age.
A játék jöttét nem lengte be akkora agresszív médiakampány, mint az anyacég másik nagy fejőstehenét. Nem készült hozzá rajzfilmsorozat, mobiljáték, nem jelent meg egyszerre világszerte, hanem csöndesen osont felénk - néhány trailertől eltekintve, amik szellőztettek valamicskét a történetből, nem tudtunk róla semmit. Aki azt hitte, hogy ez azért van, mert ez is olyan minőségű vegyes köret lesz, mint a széria nem-számozott részei, az az állát a padlóról fogja visszarántani!
A Dragon Quest XI ugyanis újabb remek példa a (számmal rendelkező) széria kortalan értékeire! A "kortalant" nem csak a turn-based harcrendszerben kell keresni: az egész game olyan, mintha a 14 évvel ezelőtti elődjét tettem volna be a PlayStationbe! Egyedül a grafika ment át jelentős fejlődésen, pedig már az előd is rendkívül időtálló. A tempója ugyan lassabb a modern akció-RPG-knél, történetmesélése viszont minden szempontból kárpótol. Olyan az egész, mint egy magyar népmese északi-mitológia elemekkel. (Idén ez már a második RPG a Shining után, és harmadik game a God of Warral karöltve, ami ezeket használja - ez lesz az új divat a zombi-éra elmúltával??)
(A történetet röviden, nagyjából spoiler-mentesen vázolom)

Egy faluból kezdünk egy (paraszt) legénnyel, akinek különlegessége, hogy a kezén egy érdekes jel található. Miután elvégzi a felnőtté avató szertartást, elmondják neki, hogy a nagyapja csecsemő korában a folyóban találta, és onnan mentette ki, s a jel a kezén egy ősi legendához kapcsolódik, plusz a nagyapja meghagyta, hogy keresse fel az ország királyát, amint felnőtté válik. Így is tesz főszereplőnk, elindul szerencsét próbálni, útjában támogatók és őt elpusztítani akarók egyaránt akadnak. Hamarosan kiderül, hogy képes kommunikálni az Yggdrasil világfa gyökereivel, úti célja is az említett lebegő fa lesz.

A meseszerűség minden honnan érezhető: míg a Final Fantasy felnőttesebb akart lenni, addig a Dragon Quest egy minden korosztálynak szóló mese (rengeteg felnőttviccel). Dramaturgiája is olyan, mintha egy sorozatot néznénk, átívelő történettel, de epizodikus jellegben: elmész egy országba/városba, megoldod az ottani gondokat, onnan tovább irányítanak a következő helyre. Emiatt, és népmesei jellege miatt néhány fordulat megjósolható, de ez nem vesz el a történet értékéből, ami folyamatosan vissza fog vonzani a géphez.
Olyan küldetés tudatot éreztem a gameplay során, amilyet utoljára talán a legutóbbi Zeldánál, ahol viszont idővel apadt, itt ellenben folyamatosan képernyő elé szegez. Ezenkívül rendkívül jó humorral rendelkezik a program. Valamikor csak a szörnyek kinézetén röhög az ember, ahányszor valami új fajtát lát. Van itt a szokásos debilül vigyorgó Slime-októl kezdve, gonosz ködön át, szado-mazo hacukás nyulakig minden. Apropó szörnyek: most már közöttünk járnak, nem támadnak ránk a semmiből, és képesek interakcióba lépni, ha közel mennek egymáshoz.
A jeleneteken keresztül (sokszor szokásos csöbörből-vödörbe) a karakter dialógusok is humorosak. Például van, amikor kisegítesz egy favágót, aki erre egy lélegzettel elmondja, hogy "a nagyapja mesélt neki egy történetet olyanokról, akik képesek voltak kommunikálni az Yggdrasillal, tehát a karakterünk nagyon szerencsés, és emellett még a haja is jó, hihetetlen néhány embernek mi mindent megadat az ég", vagy a vándorló, időjárásjós, beszélő tehén, aki mindig készségesen segít minket pontos jóslataival.

Nem emlékszem, mikor nevettem utoljára ennyit játékon, talán a South Park volt az utolsó, ami ugye káromkodások díszes tárházával és beteg látvánnyal operál. (Jut eszembe, beteg viccek: ha a Gallopolis nevű helyre értek, beszéljetek a lánnyal a bejárathoz közel, aki Puff-Puff nevű szolgáltatást kínál. Aki régi DQ-motoros, annak nem kell elmagyarázni; aki új, az keressen rá a puff-puff-ra - röviden annyi, hogy korhatáros szórakozás.)
A szereplők, avagy a folyamatosan bővülő csapatunk is eltalált, szimpatikus volt mindegyikük, és a szinkron is rátett még pár lapáttal. Jellemük elkülönül és jellegzetes. Ahogy haladunk, az ő múltjuk is folyamatosan feltárul előttünk.
Harcokban mindegyikük más poszttal rendelkezik: van itt minden a mágustól kezdve a tolvajon át a buffer-debufferig. A harci effektek is érdekesek: új funkció a kék aura, ami egy idő után fordul elő, ezzel különböző bónuszokat kapunk, és képességeket tudunk bevetni. Minden karakter egyedi animációt is kapott: előfordul, hogy harc közben eltalál minket egy táncvarázslat, és mindegyik csapattag más táncot kezd ropni, a kánkántól a moonwalkig.
Külön öröm, hogy felruházhatók néhány jelmezzel, amiket nem takar DLC-fal. Már az inventory megnyitása után ott fogad minket például a 8. rész főhősének jellegzetes felszerelése, amit azonnal magunkra ölthetünk.

A grafikai elemek és a tájak tervezése gyönyörűen sikerült. A szereplők kinézetéért ezúttal is Akira Toriyama (Dragon Ball, Dr. Slump mangakája) felel, igen mutatósak lettek, a jelen generációs cel-shaded szinte kimászik a képernyőből. A különböző tájak és városok élethűen hatnak, többjüket felismerhetően a valóság ihlette, de vannak még érdekességek, például a japán stílusú helyszín, ami engem nagyon emlékeztetett Yuffie falujára az FFVII-ből.
A grafikával, mint egésszel, és a kamerakezeléssel azért nem vagyok tökéletesen megelégedve. Vannak helyszínek, ahol eltart egy ideig, míg betölt pár elem alacsony felbontásból, és pár jelenet is olyan, mintha 3DS-ből lett volna a háttér átemelve. A kamera alapvetően csigalassú, olyannyira, hogy motion sickness-t kaptam tőle, és órákig tartott mire jobban lettem, hogy újra nekifussak. Azonban a következő startolás után az Options-t megtekintve kiderült, hogy állítható, ezért ajánlott max sebességre tenni, aki hasonlóan érzékeny. Ha erdőbe, vagy fák közé megyünk, hajlamos beleállni a faágak közé, ez is igen zavaró lehet. Szerencsére harc közben nem okoz problémát.
A kezelés tökéletesen rendben van, a menürendszer egyszerű, de vannak újítások is, mint az ugrás, és az egyszerűbb platformelemek, de minden más maradt a régiben. A térképen mindig jelölik a következő célpontot, így elveszni se lehet, azután se, miután a hajózás, avagy felderítés megnyílik.
Ha elérsz egy új helyre, érdemes minden házba betérned, minden szobát bejárnod, vázákat/hordókat törnöd, kincses ládákat nyitnod, vörössel megjelölt könyveket elolvasnod, amik a világ/adott város dolgait tárgyalják, vagy recepteket tartalmaznak kraftoláshoz, vagy csak random meséket, naplókat rejtenek. Így volt például Tetsu, a kovács naplója is, aki elindult megkeresni a mini-medálok alkotóit, hogy kitanulja azok létrejöttét. Az útját naplóbejegyzésekben hagyta hátra különböző helyeken. Semmit nem ad, ha elolvasod, mégis, bővíti a történetet, és szórakoztató.
A kraftolást, avagy tárgyak készítését említettem, ez újításon ment keresztül. Különböző recepteket kaphatunk NPC-kel való diskurzus során, küldetésekből, ládákból, könyvekből. Ezeket táborhelyeken készíthetjük el a Fun-Size Forge-zsal, amivel nekünk kell azokat kikalapálni, minijáték keretében. Nagyon megéri, a boltinál sokkal erősebb tárgyakat tudunk készíteni, a preciziót jutalmazza.
Másik újítás a szörnyeken való lovaglás, ami néhány helyszínen elérhető. Ezeket a játék csillámos aurával fogja jelezni: a monsztrákat legyőzve felülhetünk rájuk, és máshogy nem elérhető helyszínekre tudunk velük eljutni.
A nehézség mindig is nagy probléma volt a korábbi részek során, viszont úgy érzem jelenlegi alanyunk rátért az arany középútra. Nem kell órákat farmolással tölteni, haladhatunk előre, amilyen tempóban akarunk. Sokszor fogunk kapni támogatókat, akik harc közben segítenek minket, hogy tudjunk a küzdelemre koncentrálni. Veteránoknak a game felkínálja a Kihívás opciót, ami tovább nehezítheti a játékmenetet. Ha viszont nagyon sietünk, mindig legyen nálunk több szentelt víz, mint egy lokál templomban. A Holy Water ugyanis rövid időre távol tartja a szörnyeket.
A zenét még nem említettem, de nagyon is fontos pontja a játéknak. Nagyzenekari számok fogják kísérni utunkat, mindig tökéletesen aláfestve a helyzetet. Gyakran azon kaptam magam, hogy a zenével együtt dúdolok, emlékezetesek lettek az új számok. És itt fontos megemlíteni, hogy minden korábbi régi hanghatás maradt! Mint a templomi mentés, az elfutás, az alvás, stb., a régi rajongókat örvendeztetve.
Hasonló a helyzet a szinkronnal is. Mármint itt nem a konkrét személyek maradtak, hanem a maga a különlegesség. Ugyanis az egész játék brit fordítással és szinkronnal rendelkezik (ahogy a korábbiak is), az NPC-ken át a főbb szereplőkig mindenki a brit egyes különböző tájegységi nyelvein szólal meg, és rendkívül profi módon. Képesek voltak eladni nagyon érzelemdús jeleneteket hihetően, még máskor megnevettetnek vagy lenyűgöznek. Egyes karakterek is szerethetők és egyediek lettek ennek köszönhetően.
Maradt minden apró régi gyűjtögetni való dolog is, kitolva a játékidőt. Mini-medálok, az új nyílpuska kihívás, a kaszinó, ahol pókerben és félkarú rablókban fogod elütni az idődet. Különböző küldetések vannak és számtalan egyéb dolog, amit még nem tudtam felfedezni. A hivatalos honlap állítása szerint ugyanis a játékidő meghaladja a 100 órát, tehát lesz tennivaló bőven!
Egy hatalmas, tartalmas játék ez, ami, ha kell humoros, ha kell komoly, és egy nagy kalandra hív. Miért nem adsz neki egy esélyt?

(Ezt a fantasztikus játékot partnerünk, a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Megvásárolhatod támogatónk, a Platinum Shop budapesti üzleteiben, vagy bökj a linkre!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
25. persuid  PlayStation.Community tag
2018.09.17. 17:44:18
LV3
+1
Ez a játék egy kib....ott nagy tízpontos game.
A tökéletes JRPG.
Annyira jó vele játszani,nincs túlbonyolítva,egyszerűen azt adja,amit egy ilyen játéknak adnia kell.
Kb.10 óra játékidőnél tartok,de alig tudom abbahagyni,pedig néha muszáj enni,aludni,melózni,stb.
Éljenek a körökre osztott harcú JRPG-k!
24. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.09.17. 10:31:09
LV11
Most nézem, hogy az EDGE 6/10-re értékelte. Tulajdonképpen egyetértek azzal is, meg az itteni tízessel is. Én úgy látom, hogy ez egy olyan "tökéletes" játék, amit kb 15 éve elképzeltünk (a VIII végletekig csiszolt változata), ugyanakkor 2018-ban már megváltoztak az igények - kinek van ideje ilyenekkel játszani? Nekem már sajnos nem vonzó bejárni minden várost, kinyitni minden ládát, beszélni minden NPC-vel. HA lenne most pár hónap szabadidőm, örömmel belevetném magam, de most örülök, ha egy gyors kör indie-t tudok nyomatni. Gondolom sokan vagyunk még így.
23. Quentaro  PlayStation.Community tag
2018.09.15. 12:21:10
LV5
Válasz 22. martin üzenetére:
Egy RPG igazán nem tud nehéz lenni, az a kérdés, mennyit farmol az ember, vagy inkább valami trükkös megoldással (pl. buff/debuff) él.
A 8 idejében semmi bajom nem volt a nehézséggel, Veres Mikinek se a tesztben.
PSN: Quentaro81 http://bit.ly/GTSklubFB
22. martin  Főszerkesztő
2018.09.15. 11:47:15
LV27
+1
Ha nehéz, az a baj, ha könnyű, az a baj.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
21. wooltur  PlayStation.Community tag
2018.09.14. 22:10:44
LV16
Én nagyon élvezem minden egyes percét! Van amiban jobb, van amiven rosszabb mint a 8. volt. Egyetlen igazi negatívuma, h túl könnyű. Am 10/10. :-)
R.I.P. Brúnó :-(
20. Quentaro  PlayStation.Community tag
2018.09.13. 12:08:13
LV5
Válasz 14. mitsuhiko üzenetére:
Az eddigi részek ... nem ilyen nehézségre voltak belőve. Tényleg csak tárgyak miatt nézek szét, lehet kerülgetnem kellene a szörnyeket. :)
A baj ott van a képletben, hogy sok buff/debuff, status így felesleges.

A 8-ban néha direkt rátettem egy lapáttal, túltoltam a fejlődést. A következő főellenfél tényleg könnyű volt, de aztán a következő megnyíló területen már újra félni kellett...
Az hogy flee-t soha, élesztést egyszer használtam, sokat elmond.
Persze 12 év eltelt, más világ van.
A Ni no Kuni 2-vel is pontosan ez volt (a patchig).
PSN: Quentaro81 http://bit.ly/GTSklubFB
19. martin  Főszerkesztő
2018.09.13. 11:39:48
LV27
Válasz 15. Angyalkus üzenetére:
Túlfejlesztés, tipikus mankó.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
18. mitsuhiko  PlayStation.Community tag
2018.09.13. 03:47:40
LV1
Elvileg van egy kis készlet hiány nyugaton, alábecsülték az igényt úgy tűnik...

Persze, alig kapott marketinget, mégis 2. lett UKban
asia.playstation.com www.play-asia.com
17. sonerone  PlayStation.Community tag
2018.09.12. 21:41:33
LV11
Lehet nem a pokost kellett volna venni hanem ezt de épp csak pók volt a botban ez meg nem
hehe
16. ojoba1  PlayStation.Community tag
2018.09.12. 20:38:36
LV1
+1
Nagyon jó a teszt! Még egyik résszel se játszottam de nagyon szimpatikus a világ! Téli estéken jól fog jönni majd :)
15. Angyalkus  PlayStation.Community tag
2018.09.12. 20:09:53
LV2
Válasz 14. mitsuhiko üzenetére:
Én teszt megírása és elküldése után néztem videókat. Meglepődve tapasztaltam, hogy ahol én álltam sztoriban, mindenki más 10-15 szinttel felettem járt.
Prinny DooD!
14. mitsuhiko  PlayStation.Community tag
2018.09.12. 16:05:09
LV1
Válasz 12. Quentaro üzenetére:
*a dragon quest mindig is ilyen volt: sokan írják hogy "sokat kell farmolni és túl könnyű"

Hát nem kell sokat farmolni és akkor nem lesz olyan könnyű "underleveled run"
asia.playstation.com www.play-asia.com
13. Angyalkus  PlayStation.Community tag
2018.09.11. 15:38:32
LV2
Köszi szépen a visszajelzéseket! :D
Prinny DooD!
12. Quentaro  PlayStation.Community tag
2018.09.11. 11:29:07
LV5
Jól sikerült a teszt, mentes a sztenderd közhelyes szófordulatoktól, nem körülményes, jó volt olvasni.
A játék humora, hangulata, meseszerűsége megfogott, de a 20. óránál éreztem azt, hogy oké, ez az.
Jó, hogy ezúttal a képességpontokat újra lehet osztani, éltem is vele. A felszerelések "tuningolása" is telitalálat.

Amivel nem értek egyet, az a nehézség. Csak végigmegyek az új területen ládákat, nyersanyagot keresve, és ami elém kerül azzal megküzdök. Így még nem volt game over, ami a VIII. után nagy változás (konkrétan abban éjszaka nem mertem kimenni az új városokból :) ). A 10 pötty mégis jogos a draconian quest miatt (én bajom, hogy nem úgy indítottam).

Remekül meg van tervezve a cucc, bejárja az ember az átkötő területet, a következő várost átkutatja, továbbgördíti a sztorit, és pont vége a napi játékidőnek (nálam ez 3-5 óra).
Most pl. régen került elém táborhely, sok nyersanyagot, több receptet találtam - kíváncsi leszek miket tudok kovácsolni. Ma ezért megyek haza! :D
PSN: Quentaro81 http://bit.ly/GTSklubFB
11. CountofHell  PlayStation.Community tag
2018.09.11. 10:30:32
LV14
Igen, eu-ban duplaborítós a játék ( edition of light ), a belső borító pedig 1:1-ben a japán eredeti borító ha valakinek nem tetszik az eu-s borító.
PSN - CountofHell_HUN
10. probi  PlayStation.Community tag
2018.09.11. 09:46:49
LV7
Válasz 9. martin üzenetére:
Igen, olyasmi az artwork mint a korábbi részeken.
powered by Skynet
9. martin  Főszerkesztő
2018.09.11. 09:43:47
LV27
Válasz 8. probi üzenetére:
Az a ceruzarajzos csoportkép?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
8. probi  PlayStation.Community tag
2018.09.11. 09:42:25
LV7
Válasz 5. martin üzenetére:
Én úgy tudom kétoldalas a borító, kifordítható. A másik sokkal retrósabb grafika.
powered by Skynet
7. Lotar  PlayStation.Community tag
2018.09.11. 08:01:42
LV17
Előbb-utóbb kelleni fog. Tetszik. :)
psn/sen id: pcpmate
6. persuid  PlayStation.Community tag
2018.09.11. 07:09:51
LV3
Remek teszt lett,köszi!

A Kiwami 2 befejezése után tegnap kezdtem el,még csak most lovagoltam ki Cobblestone-ból,de a játék már beszippantott!

Tartalmas szórakozás lesz,úgy hiszem... :)
Éljenek a körökre osztott harcú JRPG-k!
5. martin  Főszerkesztő
2018.09.10. 22:56:19
LV27
Nagyon pöpec a teszt!
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Tidus-Famous  PlayStation.Community tag
2018.09.10. 22:47:48
LV1
Lehengerlően jó játék!
Szinte letehetetlen !
Sokkal nagyobb közönség sikert érdemelne nyugaton is.... mondjuk a brit eladási lista 2. helyezettje se rossz nyitány! :)
3. zodiac55  PlayStation.Community tag
2018.09.10. 22:31:40
LV11
Zseniális. Tényleg nagyon régen éreztem ilyet, munka közben is ez van a fejemben, várom, hogy legyen este, amikor neki tudok ülni. Tökéletes.
"Si vis pacem, para bellum."
2. jime  non-alcoholic
2018.09.10. 22:18:39
LV29
épp, mostanában pótlom a 7, részt 3DS-en, lassan ez is sorra kerül :)
"wake up, you're dead!"
1. Clyde  PlayStation.Community tag
2018.09.10. 22:11:35
LV1
A teszt minden szava igaz. Aki hajlamos elmerülni egy kurvajó mesében, úgy mint régen... na annak kötelező. Mindenki más pokizzon.
C.R.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
DRAGON QUEST XI: ECHOES OF AN ELUSIVE AGE
Square Enix
Látványosság:
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
10/10
Pozitívum
A jelenlegi generáció egyik legjobb, ha nem A LEGJOBB RPG-je!
Negatívum
Ha nincs türelmed a harcokhoz, és gyerekesnek tartod a sorozatot... de tényleg, akkor miért olvasod ezt?

MARTIN BELESZÓL
Az EU borító szerintem lehetne sokkal merészebb, sokkal japánosabb. Ide most illene. A játékot én iskolában tanítanám, mint egy kötelező olvasmányt.