.

PlayStation.Community

2018.09.09. 19:53 Kedvcsináló
12 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Értékeld a cikket!
A Sárkány diadala.

Aki régóta nyüstöli a Sony konzoljait, biztosan találkozott már a Yakuza-sorozattal, legalább említés szintjén. Ez nem egy meglepő dolog: ugyan a játékok nem arattak akkora üzleti sikert, mint a japán óriáscég híresebb exkluzívjai, olyan piaci rést töltöttek be annak idején, olyan minőségben és kivitelezésben, amelyre sokan azonnal rákaptak.
Az első Yakuza még a PS2-érában érkezett, egészen pontosan 2006 szeptemberében terjedt el világszerte (míg Japánban egy évvel korábban már játszható volt). Alapvetően a japán alvilági és éjszakai életet mutatja be, főhősünk pedig egy sokat látott jakuza, aki - a rengeteg mászkálás, kalandozás és eszmecsere mellett - leginkább az öklével rendezi nézeteltéréseit. Ezért valószínűleg kapni fogok, de első blikkre volt némi Shenmue-áthallása a dolognak, de ez kivételesen nem kritika, sőt. A széria a legendás klasszikus által megálmodott formulát dolgozta újra, jelentősen más témával és lehetőségekkel, ám, akik anno nyüstölték ezeket a játékokat, minden bizonnyal felismerték a hasonlóságokat.
Ugyan a Yakuza-sorozat hányatott sorsa nem mindig borítékolta, hogy eljutnak Japánon kívülre az epizódok (a Kenzan és az Ishin például csak a szigetországban elérhető), ám ennek ellenére, az érdeklődésnek és a rajongótábornak hála, máig érkeznek az új kalandok. Olyannyira, hogy a kultikus első részt tavaly felújították és újradolgozták PS4-re, ez lett a Yakuza Kiwami, amely most folytatást kapott, természetesen a második résszel.

Azt érdemes már az elején tisztába tenni, hogy aki játszott az első Kiwamival, most hiába számít ugyanarra a formulára, legalábbis a játékmenet, de főleg a bunyók tekintetében. Míg az első újragondolt epizód a Yakuza 0 stílusát és mechanikáját alkalmazza, addig a Kiwami 2 a záró epizód, a Yakuza 6 által felvázolt formulát hozza. Ennek megfelelően a Yakuza 6 motorját, azaz a Dragon Engine-t használja. Hogy melyik a jobb, az preferencia kérdése, mindenesetre, erre nem árt még idejekorán felkészülni.
A Sárkány Esszenciája

A játék főhőse Kiryu Kazuma, aki egykor az alvilági Tojo jakuza klán tagja volt, és úgy ismerik, mint a "Dojima Sárkánya". Múltja viharos, és egy kényszerű döntést követően muszáj volt "elárulni" klánját, ezért pedig hosszú időre börtönbe vonult. Anélkül, hogy nagyon spoilereznék az első rész történetéből (ez megtekinthető már a játék legkorábbi bevezető szakaszában végig, egyfajta filmszerű átvezetőgyűjteményként), az alapfelállásról annyit kell tudni, hogy Kiryu a börtön után visszatér a játék fő színhelyére, Kamurochóba (ez a tokiói Kabukicho vörös lámpás-negyed fiktív megfelelője). Természetesen a sors visszasodorja az alvilági figurákkal övezett hétköznapokba, ám, mire az első rész véget ér, rendet rak múltja démonai közt és új reménnyel (valamint egy adoptált kislánnyal) vág neki az "átlagéletnek". Természetesen azonban ezekből a körökből nem könnyű kiszakadni: Kiryu élete ismét teljesen felfordul, amikor a Tojo klán elnökét a szeme láttára ölik meg akkor, amikor az a segítségét kéri a klánok közti egyensúly létrehozásában. Ez tehát a második epizód mozgatórugója.

A Kaland Esszenciája

Amint a bevezető tiszteletkört lefutottuk, fejest ugorhatunk a kalandba. A játék nagy részét Kamurochóban fogjuk tölteni, ám ellátogatunk az oszakai Sotenboriba is, hogy felgöngyölítsük a játék mögöttesét.
Ami már igen hamar feltűnhet mindenkinek, hogy tennivalókból nem lesz hiány. A városrészek meglátogatása közben belekeveredhetünk véletlenszerű bunyókba, segíthetünk járókelőknek ügyes-bajos dolgaik megoldásában (ők pedig ezért később segíthetnek bizonyos bunyók során), betérhetünk a számtalan üzletbe és létesítménybe (még a SEGA klasszikusaival is játszhatunk árkád formában), tárgyakat keresgélhetünk vagy csak csodálhatjuk az éjszakai élet velejáróit. Ami kifejezetten pozitív a Yakuza játékok atmoszféráját illetően, hogy a város tényleg egy élő-lélegző térnek tűnik, az emberek diskurálnak, járnak-kelnek, remekül megalapozva a hangulatot.
És, hogy mi értelme annak, hogy ezekben a tevékenységekben részt vegyünk? Természetesen pénz és tapasztalati pontok ütik a markunkat, amelyeket különböző tárgyakra és képességekre cserélhetünk. Külön dicséretes, hogy a képességek nem merülnek ki a bunyóban használható mozdulatsorokban és karakterünk életerejének és energiájának feljebb tornászásában, immár a játék kalandelemeire fókuszáló skilleket is fejleszthetjük (az egyik legviccesebb/legérdekesebb például az alkohol-tűrőképesség).

A Harc Esszenciája

Természetesen azért az akcióelemek képezik a játék gerincét, így ezek kidolgozottsága kulcsfontosságú. Szerencsére a Kiwami 2-nek ezen a téren nem kell szégyenkeznie. Noha, a Dragon Engine által hajtott, Yakuza 6-féle harcrendszer (vitathatóan) nem annyira választékos, mint a Yakuza 0 és Kiwami által prezentált változat, ám egy stabil, jól használható és változatos kombó- és mozdulatrendszert kapunk ezúttal is.
A támadások látványosak, a mechanika megfelelően reszponzív, egyedül talán a védekezés igényel némi beleszokást, ám, amennyiben ezt elsajátítjuk, a kitéréssel párosítva nagyon jól használhatóvá válik. Külön érdekessége a küzdelmeknek az ún. Heat támadások bevitele. Ezt a mérőt sikeres találataink, illetve a sérülés tölti, amint pedig használatba vesszük, különleges támadásokat, valamint akár speciális kivégzőmozdulatokat is aktiválhatunk általuk. Ez kifejezetten akkor érdekes, ha esetlegesen fegyvert használunk (erre van ugyanis lehetőség), hiszen minden esetben egyedi, arcba mászóan fájdalmas módon intézhetjük el ellenlábasainkat. A fentebb említett fejlesztések a harc esetében elengedhetetlenek: új mozdulatokat, Heathez kapcsolódó fejlesztéseket és további lehetőségeket nyitnak meg.

A Lehetőségek Esszenciája

Érdemes némileg rátérni a játék városrészeinek bővelkedő lehetőségeire, ezek ugyanis változatosak, izgalmasak, sokszor pedig egészen meghökkentőek. Rengeteg vendéglátóipari egységet meglátogathatunk, hogy végigkóstoljuk az étlapot (éhségünket meg tudjuk tekinteni a menüben), ezzel pedig tapasztalati pontokhoz jutunk. Különböző bárokat is utunkba ejthetünk, itt rengetegféle italt kipróbálhatunk, amelyektől Kazuma igencsak illuminált állapotba kerül, ez pedig a játékmenetre is hatással van. Az evés-iváson kívül elmehetünk a fentebb említett árkád gépeket is kipróbálni, ahol olyan címeket nyüstölhetünk, mint például a Virtua Fighter (ez a főmenüből is elérhető). A minijátékok itt nem érnek véget: minigolfozhatunk, madzsongozhatunk, belevethetjük magunkat a karaokéba, kampós automatákból vadászhatunk plüssöket, stb. A két legjobb melléktevékenység azonban valamivel nagyobb lélegzetvételű.

Első körben, visszatér az eredeti Yakuza 2-ben debütáló nightclub üzemeltetés, ám ezúttal kicsit újragondolva, hozzáigazítva a 0 és a Kiwami történéseihez.
A Yakuza szereplőgárdájából ismert Majima átadja nekünk a klub vezetését, amelyre nem kis feladat vár: Japán legjobb hostess-bárját kell faragnunk belőle a Hostess Grand Prix keretein belül. Ez leginkább egy menedzselős minijátékra hasonlít: hostess-eket kell szerződtetnünk, meg kell védenünk őket a riválisoktól. Ez már magában is egy szórakoztató adaléka az egyébként sem unalmas Kiwami 2-nek.
Ha ez még mindig nem lenne elég, kapunk egy teljesen új, kifejezetten a játék számára megálmodott melléksztorit Majimával, amelynek keretein belül építkezéseket kell megvédenünk a rivális szervezetektől. Ez leginkább a Yakuza 6 "bandaháborúira" hasonlít és közben megtudhatjuk, mi történt a félszemű gengszterrel a Yakuza 0 és a Yakuza 2 történései közt. Noha, talán itt látszik, hogy kicsit elsietve írták meg a történetet, még így is egy kedves gesztus a rajongók és játékosok felé ez a mód.
Az Értékek Esszenciája

A Yakuza Kiwami 2 tökéletes feldolgozása a második epizódnak: ugyan néhány elemet elhagyott vagy lecserélt, összességében folyékony, tartalmas és lebilincselő játékmenettel szolgál. A rengeteg tennivaló, karakter és a hatásvadász, de izgalmas sztori mindenkit a képernyő elé képes szegezni, aki szeret kalandozni, vonzzák a beat'em upok, esetleg érdekli a japán alvilági élet. A játék nem cukrozza fel ennek egyetlen aspektusát sem, a néhol mókás melléktevékenységek oldják csak a hangulatot a megfeszített tempójú bűnügyi dráma során.
A Dragon Engine által remek látványvilágot kapott a program, nem egyszerűen felhúzták a régi külsőt: teljesen újjáépítették azt. Az átvezetők szebbek, mint valaha, fantasztikus karaktermodellekkel, a város tündököl és úgy en bloc: jó ránézni a játékra. Egyetlen igazi hátulütője talán, hogy bizonyos fejezetek a mai generáció számára már kissé túlhúzottnak, vontatottnak tűnhetnek - való igaz, ezeken lehetett volna kurtítani, ám nem kritikus pont.
Amennyiben a Shenmue felújított változata tetszett, sőt, csukott szemmel maxoltad, érdemes tenni egy próbát a Kiwami epizódokkal, illetve a Yakuza-sorozattal, en bloc. A PlayStation brand egyik legkevésbé sem átlagos, de annál minőségibb gyöngyszeme, amely egy érdekes perspektívából mutat be egy távoli, de annál valóságosabb világot. Ős Yakuza-fanoknak és kezdőknek egyaránt javallott a Kiwami 2: ha a fejlesztők az első epizóddal egy kiváló katanát készítettek, akkor ez a rész annak első halálos vágása.

(Ezt a játékot partnerünk, a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a linkre bökve könnyedén meg is rendelhető.)
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
12. Onimushaman  Szerkesztő
2018.09.13. 17:12:01
LV24
Válasz 11. CortezCorleone üzenetére:
Kiralysag!
señor
11. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2018.09.13. 15:57:06
LV5
Válasz 10. Onimushaman üzenetére:
Arra a felkapott hírre gondolsz, amiben a Sega sajtótájékoztató alapján megerősítették azt, hogy "no cut content will be included in Yakuza 3", merthogy ez a remaster az újonnan csatlakozott rajongóknak szól? Mert azt valami borzalmasan félrefordítva és félreértelmezve vette át a nyugati média. Pont arról volt szó azon a sajtótájékoztatón, hogy látták az eredeti Y3-as megjelenésen azt, hogy megosztotta a Japánon kívüli rajongókat a játék, ezért a remasteredben nem lesz semmiféle kivágott tartalom.
Ugyan hozzánk még nincs bejelentve a remaster, de a kínai és koreai verzió már kijött, és ott valóban nincs cenzúrázva semmi, a helyi nyelvi feliraton kívül mindenben megegyezik a japán változattal. Ha lesz PS4-es remaster nyugaton (márpedig lesz, efelől nincs kétségem, ekkora ziccert nem hagy ki a Sega), akkor az ugyanez a verzió lesz, csak angolul.
物の哀れ
10. Onimushaman  Szerkesztő
2018.09.13. 15:10:35
LV24
Válasz 9. CortezCorleone üzenetére:
Volt egy hir, hogy a PS3-hoz kepest nem kerul vissza kivagott tartalom ugy remlik. Az answeres cucc gaz?
señor
9. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2018.09.13. 13:32:48
LV5
Válasz 7. Onimushaman üzenetére:
A japán remaster verzióból csak az Answer X Answer minijáték hiányzik, amiért szerintem túl sok könnyet senki nem fog hullatni.
Nyugatra egyelőre továbbra sincs bejelentve egyik remaster sem.
物の哀れ
8. Onimushaman  Szerkesztő
2018.09.13. 12:59:26
LV24
Ott all a polcon a PS2-es ket epizod, de szerencsere sosem jutottam el a kiprobalasukig. A Zero, a Kiwami, majd a folytatas felejthetetlen elmenyt jelenetett szamomra.
señor
7. Onimushaman  Szerkesztő
2018.09.13. 12:45:22
LV24
Válasz 6. persuid üzenetére:
Nem lesz vagatlan a 3.
señor
6. persuid  PlayStation.Community tag
2018.09.12. 18:25:59
LV3
Válasz 5. CortezCorleone üzenetére:
Valóban...én is úgy hallottam hogy a Kenzan és az Ishin is archaikus nyelvezetet használ,ami nem is csoda,hiszen a Kenzan 1605-ben,az Ishin meg 1867-ben játszódik,ha jól emlékszem.

Azért jó lenne ha kihoznák nyugatra...de most a legfontosabb számomra hogy jöjjön a 3-4-5 remastered.
Nagyon kéne a 3 vágatlanul,az 5 meg nem digitálisan...
Éljenek a körökre osztott harcú JRPG-k!
5. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2018.09.12. 18:16:58
LV5
Válasz 4. GrayFox üzenetére:
Azt nem újították, a Zerohoz és a Kiwamihoz hasonlóan azt is két generációra adták ki.

Lokalizációs szempontból egyébként igazi rémálom a játék nyelvezete, szóval nem csodálkozom, hogy hezitál a Sega, hogy vágjon-e egyáltalán bele.
物の哀れ
4. GrayFox  Szerkesztő
2018.09.12. 15:59:11
LV8
Válasz 2. martin üzenetére:
Remélem az Ishint is áthozzák legalább angol felirattal még a generáció vége előtt, ha már felújították PS4-re.
30 YEARS OF METAL GEAR - メタルギア30周年
3. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2018.09.10. 10:30:56
LV5
+1
A Dragon Engine-t ért kritikák ellenére szerintem elég élvezetes lett a játék. Mondjuk az is tény, hogy túl sok minden nem változott a Yakuza 6-hoz képest az engine terén (több Heat action lett, illetve rohadt sok fegyver van, amit lehet használni.
Sajnos az eredetihez nem volt szerencsém anno, szóval egyelőre igyekszem kiélvezni a Yakuza-saga utolsó ismeretlen sztoriszálát.
物の哀れ
2. martin  Főszerkesztő
2018.09.10. 10:02:23
LV26
+1
Most aztán hirtelen a nyakukba öntenek minden Yakuza játékot.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. jime  non-alcoholic
2018.09.09. 21:20:48
LV29
...hát ez se vette el a kedvem a játéktól xD
alig várom már, hogy végre erre is sort keritsek.
"wake up, you're dead!"
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Hová utaznál legszívesebben?
2018.09.23. 09:00 PlayStation.Community
50 hozzászólás
Szerző: martin
Ha bárhova mehetnél a világon. És hová semmiképp?
SHADOW OF THE TOMB RAIDER (PS4)
2018.09.22. 12:20 Játékteszt
17 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Sírrabló születik.
Sword Art Online: Fatal Bullet - Szezonbérlet tartalmak (PS4, PSN)
2018.09.22. 10:45 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: Masamune
A fegyverem a legjobb barátnőm...
Symmetry (PS4, PSN)
2018.09.21. 20:11 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Rettentő szimmetria.
Classic PS - Star Wars: Rebel Assault II
2018.09.21. 12:21 Classic PlayStation
10 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A Felkelést a remény élteti.
NBA 2K19 (PLAYSTATION 4)
2018.09.20. 10:44 Játékteszt
1 hozzászólás
Szerző: Szativolution
Jó fejlesztő holtig tanul.
VALKYRIA CHRONICLES 4 (PS4)
2018.09.19. 12:00 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: HTB
Szelekkel suttogó.
Mozi - Predator - A Ragadozó
2018.09.19. 09:14 Cool-Túra
7 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A sportvadászat és a gerinckitépés filozófiája.
NARUTO TO BORUTO: SHINOBI STRIKER (PS4)
2018.09.18. 12:13 Játékteszt
0 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Felérhet a nagyokhoz?
MUV-LUV ALTERNATIVE (PLAYSTATION VITA)
2018.09.18. 09:16 Játékteszt
1 hozzászólás
Szerző: eszg_
Az év legepikusabb játéka megérkezett… PlayStation Vitára!