.

PlayStation.Community

2018.09.08. 09:58 PlayStation Network
7 hozzászólás
Szerző: JediEco
Értékeld a cikket!
Az x-faktoros Megasztár.

Apró PSC-s kulisszatitok: az utóbbi időben, amikor Martin tesztelőt keres egy játékhoz − amolyan szabadrablás elvén −, az e-mailjeiben röviden csak annyit szokott írni, hogy XY játékhoz keres „hozzáértő négert” (szerintem túl sok Ponyvaregényt nézett mostanában az öreg…). Amint feltűnt a Mega Man X Legacy Collection 1+2 neve, rögtön lecsaptam rá derék homie-ként. Retro kollekció, ráadásul platformer és shooter is?! Ide vele, de gyorsan!!!
A több mint 21 gigányi adat letöltésekor viszont azon tűnődtem el, hogy vajh’ Mega Man miért nem vált sose olyan kultikus és populáris videojátékhőssé, mint kortársai, Mario, Pac-Man, vagy Sonic? Hiszen már ’87 óta örvendeztetnek meg minket Mega Man (avagy japánul Rockman) játékokkal a Capcom munkatársai. A játékmenete akció-platformer shooter, vagyis könnyedén emészthető, maga a karakter kellően emblematikus és egyedi, és volt belőle még animációs sorozat is a TV-ben. Szóval minden alapja megvan, hogy ugyanolyan népszerű pop-kulturális figura legyen, mint a fentebb említett kollégai, de valahogy nyugaton ez mégsem jött össze sosem. (Ha valakinek van jó magyarázata minderre, az jöhet komment formájában.)
Én is valamikor a ’90-es évek elején találkoztam először a kis kék androiddal (egy piacos NES-en), és a mai napig emlékszem, hogy cefetül odaragasztott a képernyő elé, annak ellenére, hogy piszkosul nehéz volt. Erős újságírói túlzás lenne, ha azt mondanám, hogy az összes epizódot töviről-hegyire ismerem (már csak amiatt is, mert van belőlük szép számmal), de pont ezért jó ez a gyűjtemény, mert ilyenkor lehet pótolni a kimaradt gyöngyszemeket.

A Mega Man X Legacy Collection 1+2 összesen 8 korábbi epizódot tartalmaz, megannyi bónusszal és challenge módokkal, amelyet ha valaki beszerez, annak nem lesz gondja a következő hetekben, hogy mivel üsse el az időt. Játszhatunk 16:9-es képarányban, viszont a játék ekkor szétnyújtja a képet (szerintem kerülendő), de természetesen az eredeti 4:3-as arányt is beállíthatjuk, amire smooth,vagy CRT-effektet is rápakolhatunk (éljen a retro-feeling). A Museum menüpontban megnézhetjük az eredeti artworköket, merchandise termékeket, trailereket, meghallgathatjuk az összes zenét, és még rövid animációs filmek is helyt kaptak. A kollekció az eredeti japán és az USA verzióban is játszható.

Viszont mielőtt kitérnék az egyes epizódokra, van néhány eleme a Mega Man játékoknak, amelyekre érdemes külön kitérni, hiszen mégiscsak ezekre az alapokra épülnek. A kék android (ő Mega Man X) képessége, hogy egyenesen képes lőni, valamint azt akár erősebbé is tudja tenni, ha hosszabban nyomjuk a lövés gombot, és feltöltjük azt. Felfelé vagy átlósan nem tudunk lőni, csak egyenesen! Pont ez adja a játék nehézségét, mivel a magasabban lévő ellenfeleket csak úgy tudjuk lepuffantani, ha ugrunk... vagy, ha a falról vetődünk még magasabbra... vagy, ha dash-ből (gyors nekiiramodás) próbálunk egyből ugrani... vagy (ami a legnehezebb), ha falról próbálunk kivitelezni egy dash-ugrás kombót. Szóval a platformer fanok maximálisan ki vannak szolgálva, olyannyira, hogy ha nem vigyázunk, akkor a hüvelykujjunkon lévő körömrész is fájni fog (tapasztalatból mondom).
Ha van rá opció, és a piros-fehér androidot választottuk (Mega Man Zero), akkor kardozni leszünk képesek, viszont lőni nem, ezáltal az ugrabugra ekkor még fontosabb lesz. A 7., 8. epizódban változik meg némileg ez a formula, de erről majd később.

Mindegyik részben 8 különböző boss közül lehet választani, hogy épp melyiknek a pályáján szeretnénk barangolni, majd a végén leverni azt ofkorz. Ha kifiléztünk egy főellenséget, rögtön megörököljük annak fegyverét, támadását, vagy elementáris képességét, amelyet aztán felhasználhatunk a következőnél; sőt, olykor pont ez a nyitja a dolgoknak. (Magyarán: ha nem bírod leverni, mondjuk a jeges főellenséget, öld meg előbb a tüzes cimbit, aztán annak a fegyverével, menj vissza, és etcetera-etcetera). Ügyelnünk kell, hogy az életcsíkunk ne fogyjon el menet közben, de hál’ isten pótlás könnyen szerezhető az ellenfelek lepuffantásával. Ha X-szel vagyunk, akkor 3 életből kellene megoldanunk egy pályát. Checkpointok ugyan vannak, de ha elfogy az összes életünk, akkor kezdhetjük az egészet elölről. Zero esetében több élettel rendelkezünk, de az el is kél a sok kardozás közepette. Természetesen kisebb-nagyobb eltérések vannak a számozott részek között, főleg ahogy haladunk az újabb részek felé, ott már jóval több játékopció bukkan elő (ezekre majd igyekszem kitérni), de ezek lennének a főbb alapok. És akkor nézzük egyesével a kollekció epizódjait:
X Legacy Collection 1

Mega Man X (1993. SNES)

Abszolút a legjobb rész a sorozatban! Remekül van balanszírozva a nehézségi foka, minden ellenfél és objektum pixelpontosan a megfelelő helyen van. Változatos, élvezetes, remek kihívás, és pontosan a legalkalmasabb epizód, hogy az alapokat megtanuljuk. Tutorial nincs, szóval némi „játékos rutin” nem árt. A zenéje pedig valami fenomenális!

Mega Man X2 (1994. SNES)

Anno nem sokat kellett várni erre az epizódra, hiszen egy év után már meg is jelent ez a rész (mivel ugyanaz a motor hajtja, így azzal nem kellett sokat bíbelődni, gondolom). A második felvonás már valamivel nehezebb, mint az elődje. Itt már jócskán az ugrások helyes kivitelezésére került a hangsúly. De ennek ellenére a pályák és a főellenségek kellően változatosak. Pompás lett ez a rész is.

Mega Man X3 (1995. SNES)

Ismét egy év után jött anno a folytatás, újra Super Nintendo-ra. Ez az epizód egyébként eredeti cartridge formájában igazi ritkaságnak számít a nagyobb aukciós portálokon (emiatt az ára is szép). A harmadik etap könnyedebb lett érzésem szerint. Olyannyira, hogy ezt a részt végig is vittem, de változatosság terén ugyanolyan remek, mint két elődje. A final boss pálya igazi szopóroller, felszállni rá csak relaxált állapotban szabad.

Mega Man X4 (1997. Sega Saturn, PlayStation)

Két év kihagyás után ez volt az első Mega Man epizód, ami Saturnra és PS-re megjelent, ezáltal a grafikai fejlődés érzékelhető lesz ebben a kollekcióban is. Itt már a játék legelején választhatunk, hogy X-szel, vagy Zero-val szeretnénk kezdeni a kalandot. Vizuálisan gyönyörű szép, viszont játékmenetben nem történt sok előrelépés. Új típusú, időre végrehajtandó pályák is megjelentek immáron, de még mindig megőrizte a Mega Man-es báját a játék.

X Legacy Collection 2

Mega Man X5 (2000. PlayStation)

Három év fejlesztési időbe került a Capcomnak, hogy Mega Mant megtanítsák guggolni. Piszlicsárénak tűnhet ez az új „feature”, de ez a kis apróság, sokkal több nehézségi elemet hozott a sorozatba, mint gondolnánk (így már lejjebb fekvő ellenfeleket is lőni kell és a boss-ok likvidálásában is nagy segítségünkre lehet). A külcsín megmaradt az előző szintjén, bár olykor próbálkoznak a 2D és a 3D vegyítésével (like Final Fantasy 7). Mivel további új keletű pályák is megjelentek (pl. járműs akadálypálya), kimondottan egy jó előrelépésnek vehető az X4-hez mérve.

Mega Man X6 (2001. PlayStation)

A hatodik X-rész az elődje által kitaposott utat próbálta még inkább kiszélesíteni. Sokkal polírozottabb lett ez az epizód. A grafika letisztultabb lett valamelyest, a pályatervezéssel továbbra sincsenek gondok, a boss-ok szintén kreatívak lettek, és a tutorial sem olyan darabos, mint az X5-ben. A bajok viszont ezután kezdődtek…

Mega Man X7 (2003. PlayStation 2)

Megjött az erősebb vas a PS2 megjelenésével, és a készítők úgy gondolták ők is elkövetik azt a hibát, amit anno a Mortal Kombat 4-nél már mások elkövettek, vagyis megpróbáltak átültetni egy klasszikus 2D side-scrolling zsánert 3D-be. Hátööö… nem véletlenül tartják a hetedik X-részt a legrosszabbnak. Bevezettek egy új karaktert, Axl néven, aki már mindenfelé képes lőni (felfelé, átlósan, stb.). Mindehhez előbb be kell fogni a célpontot a célkereszttel, ami miatt a pergős játékmenet módfelett darabossá, lassúvá és nyögvenyelőssé vált. Pláne, hogy a kameraállást is folyamatosan ide-oda dobálják, rém kellemetlen lett ez a rész. Az új karakter mellett még Zero választható karakter (X csak jóval később nyitható meg), sőt játék közben válthatunk is köztük. Fejlesztési opció került bele a game-be, valamint Axl képes az ellenséges lövésformák lekopizására, de ezek sem mentik meg ezt az epizódot. Nem véletlen, hogy a folytatásban visszatértek az eredeti formulához.

Mega Man X8 (2005. PlayStation 2)

Az előző fiaskó után mindössze a 3D karaktermodelleket tartották meg a készítők, és immáron a hagyományos Mega Man játékmenetet kapjuk. Axl ismét szerepet kapott, és így most már tényleg hülyén hat, hogy X nem tudja felfelé emelni azt a lövöldözős kacsóját. A három android közti váltással igyekeztek feldobni a játékmenetet, mert míg Zero közel távon hatásos, X csak egyenesen tud távolra lőni, de azt legalább erősen, addig Axl a gyors sorozatlövő lett, mindenfele irányban. A 2,5D-s játéknak vannak jó pillanatai, újféle fejlődési rendszert pakoltak bele, valamint már különféle operátorokat is választhatunk küldetéseinkhez, akik különböző módon súgnak a pályákon. Nem lett borzalmas ez a rész, és ha közvetlenül a 7-ik rész után kezdünk bele, kimondottan üdítően fog hatni.

Amiről még ejtettem szót, pedig mindkét kollekción megtalálható az az X Challenge mode. Ebben az opcióban egyszerre két boss-szal küzdhetünk meg egy időben. Olyanokkal, akik nem is egyazon részben szerepeltek. Igazán remek, amikor mondjuk egy SNES-es és egy playstationös főgonoszt rak egymás mellé a program, és a kettőjük kombójához kellene kiválasztani a három legjobban odaillő fegyvert és úgy végezni velük. Ezzel a móddal szintén jócskán el lehet bíbelődni. Némi kísérletezgetési idő elkél, hogy az ember rájöjjön, mely fegyvereket is a leghatásosabbak.
Akik viszont nem kedvelik a kihívásokat, azok az egész gyűjteményt végigtolhatják Rookie Hunter Mode-ban, aminek túl sok értelme nincs, mert ezt bekapcsolva minden nehézség eltűnik. Sőt, meghalni szinte csak úgy lehet, ha szakadékba ugrunk. De ha mondjuk szeretnénk begyakorolni egy adott boss likvidálási menetét, arra talán jó lehet (valamint az időhiányos tesztelők is hasznát vehetik).

A Mega Man X Legacy Collection 1+2 már csak amiatt is egy hasznos és jópofa gyűjtemény, mert gyönyörűen lekövethető, hogy 1993 és 2005 között hogyan is változtak a videojáték-fejlesztési módszerek, valamint az akkori piac által diktált trendek. Egyszerű játékmenete ellenére, megdöbbentően fog hatni, hogy milyen nehéz is tud lenni egy ilyen retro játék. Egy díszpompás múzeumi kiállítással ér fel ez a kollekció, amely remek kikacsolódást nyújt, ha már kicsit elegünk van, például az openworld-ök komplexitásából, vagy a moziszerű, faék könnyűségű játékokból. Ezért az árért, ennyi játékidőt kapni, szerintem megajó ajánlat!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Capcom
Fejlesztő: Capcom
Megjelenés: 2018.07.24.
Ár: 11990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 21.3GB
Web: http://megaman.capcom.com/mmxlc.html
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
7. GrayFox  Szerkesztő
2018.09.13. 00:16:48
LV8
Volt egy időszakom, amikor az X 4-5-6 szentháromságot nyomtam back to back, már csak emiatt beszerzős ez a gyűjtemény, az X7-et pedig végre talán végigtolnám, anno a felénél abbahagytam, annyira nem tetszett. Az mondjuk nagy szívfájdalmam, hogy a Command Mission nem került bele a pakkba, nagyon király kis RPG volt.
30 YEARS OF METAL GEAR - メタルギア30周年
6. martin  Főszerkesztő
2018.09.09. 09:24:43
LV26
+1
Válasz 4. JediEco üzenetére:
Abba csak beleőszülsz.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. jime  non-alcoholic
2018.09.09. 05:45:29
LV29
nagyon szerettem az X sorozatot, biztos, hogy behúzom majd.
bár még az eredeti gyűjteményt sem fejeztem be... O_O
"wake up, you're dead!"
4. JediEco  Szerkesztő
2018.09.08. 17:58:08
LV3
Válasz 3. MolonLave üzenetére:
A Crash babapiskóta ehhez képest.
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
3. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2018.09.08. 15:00:44
LV2
Válasz 2. martin üzenetére:
Hasonló hatást vált ki a Crash N. Sane Trilogy is.
2. martin  Főszerkesztő
2018.09.08. 14:04:09
LV26
Válasz 1. ColdHand üzenetére:
Good bye hajkorona!
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. ColdHand  Szerkesztő
2018.09.08. 14:02:42
LV22
Kedvenc MM sorozatom, bár csak az első három részt vittem végig anno. A klasszikus sorozat gyűjteménye már megvan, hamarosan ezt is beszerzem.
...a többit képzeld hozzá.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Mega Man X Legacy Collection 1+2
Capcom
REMEK

MARTIN BELESZÓL
Ha még nem hullott ki a hajad, próbáld meg ezt a gyűjteményt végigjátszani. Középtájon már mehetsz Bruce Willis dublőrnek az új energiaital reklámba.