.
 

PlayStation.Community

2018.08.21. 18:24 PlayStation Network
15 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Dr. Moreau szigete.

Lefogadom, hogy meglehetősen fura ábrázattal meredhettem a tévé képernyőjére, amikor a PlayStation 4-es, Castaway Paradise című, indie fejlesztésű game intrója lepergett a szemem előtt, ugyanis a játék gyakorlatilag szóról-szóra ugyanazt a történetet szállította, mint a pár hónappal ezelőtt szintén általam tesztelt Yonder: The Cloud Catcher Chronicles.
A játékot egyébiránt MolonLave Főszerkesztő Helyettes (innentől csak FSZH) kolléga melegítette rám, mondván "olyan kis izé, mint a nintendós Animal Crossing, te úgyis szereted az ilyen farmos hülyeségeket", és mivel én tényleg szeretem a farmos kis hülyeségeket, még úgy is örömmel fogadtam a feladatot, hogy az Animal Crossinggal szerintem soha életemben nem játszottam, vagy ha igen, már biztosan nem emlékszem rá - maximum jellegzetes dobozfejű karaktereire.

A Castaway Paradise sztorija szerint tehát békésen csónakázó főhősünket elragadja egy nagy tengeri vihar, melynek végén egy ismeretlen szigeten találjuk magunkat. A sziget viszont nem lakatlan: külső és belső emberi vonásokkal illusztrált, intelligens, két lábon járó állatok lakják, szám szerint tízen (ha jól emlékszem), akik közül szinte mindegyik személyisége egy jellegzetesen eltúlzott formában ábrázolt emberi tulajdonságra van kihegyezve.
A polgármester asszony például egy végletekig emancipált "modern csaj", aki egyébként egy disznó. Többször meg is említi a kaland során, hogy ő bizony korán eljött az ólból, ahol nővérei hamar férjhez mentek és már mind gyerekeket szültek, de ő igazából ennél sokkal többre vágyott, és nagyon fekszik neki mostani munkája, ahol rengeteget tárgyalhat és partizhat. Van aztán egy kellemetlen szomszédra hajazó modortalan majom, akinek mindig csak azzal van baja, ami éppen történik, és egy francia szarvas is, aki ellenben mindig maximálisan modoros és ha kell, ha nem, hipszterkedve francia szavakat sző mondataiba, mert hát merci bien, kistücsök. Persze a többiek is hasonlóan szélsőséges figurák.

A nagy vihar nem csak minket sodort el, de a 4 kisebb szeletből álltó szigetet is csúnyán letarolta. Feladatunk a kezdetektől fogva az lesz, hogy minden egyes lakó minden egyes kérését teljesítsük, és így rendbe tegyük a létesítményeket, meg aztán felvirágoztassuk a "gazdaságot". A szituáció engem egyébként elég hamar a BioShock eseményeire kezdett emlékeztetni, ahol ugye a "Would you kindly..." felvezetés mögött mindig egy végrehajtandó feladat következett, és ez itt a szigeten sincs másképp: a legtöbb karakter kedvesen és illedelmesen, de fájóan passzív agresszív módon presszionál minket, hogy csináljuk meg ezt, vigyük oda azt, beszéljünk azzal, intézkedjünk ezzel. Szóval nagyjából fél óra játék után rádöbbenünk arra, hogy ebben a kis paradicsomban senki az ég világon semmit sem csinál, csak jár a szája és kizárólag minket csicskáztat. Ráadásul a karakterábrázolás a game könnyed stílusához mérve meglehetősen alapos, sőt olyannyira ki van dolgozva, hogy komolyabb RPG-kben nincs ennyi különféle, soha nem önismétlő(!) párbeszéd. Ha valakit ez a dumcsizgatás tényleg érdekel, egész mélyre le lehet menni a szigetlakók megismerésében, olyannyira, hogy még esetenként meglepően piszkos és néha bizarr részletek is kiderülnek fura szokásaikról, vágyaikról, perverzióikról, és múltjukról.
A Castaway Paradise stílusát tekintve gazdasági szimuláció, ami a képeket és videót elnézve valószínűleg most nagyon fellengzősen hangzik, de azért a butuskának tűnő felszín alatt kőkemény matematikai függvények dolgoznak.
A játék elején leginkább minden a pénzről szól. Ha ültetni akarsz némi veteményt, és nincs a birtokodban a kellő vetőmag, meg kell vásárolnod. Ha kérnek tőled egy gyümölcsöt, berendezési tárgyat, vagy gyakorlatilag bármi kézzel foghatót, ami a játék kismillió (de tényleg: indokolatlanul sok) itemmel bíró boltjában megtalálható, azt meg kell vásárolnod. Szóval meglehetősen sokáig az első számú feladat, hogy sok pénzt kell csinálnod.
Erre többféle módszer is adott. Értelemszerűen a beérett veteményt le lehet aratni és pénzzé tenni. A fákon termő gyümölcsöket szintén értékesítheted. Minden egyes megoldott feladat / küldetés után jár némi pénzjutalom. A boltos ezen felül megveszi tőled az "összeszedegetett" cuccokat, amik lehetnek befogott bogarak, kipecázott halak, partra sodródott limlomok, vagy küldésekért kapott ajándéktárgyak is. Végezetül került a játékba egy "bankrendszer" is, ahol vagy fix kamattal tudsz szabott időre pénzt elhelyezni a takarékszövetkezetbe, vagy értékpapírok vásárlásával a mini-tőzsdén is próbára teheted szerencséd.

A játék során legfontosabb szabály az "idő = pénz" rendszere.
Az idő és a pénz kölcsönhatása minden aspektusban markánsan jelen van, olyannyira, hogy amikor felnéztem a fejlesztő honlapján a tematikus fórumba, az első topik, amit elolvastam, pont arról szólt, hogy a játékot direkt úgy tervezték meg, hogy a player hosszú időn keresztül, lehetőleg minden nap felnézzen egy kicsit "munkálkodni".
Ott van például a bank. Vagy egy kis összeget pakolsz be másfél órára, minimális hozammal, vagy egy nagyobbat 24 órára, az elérhető legmagasabb haszonnal. Az értékpapíroknál is hasonló a helyzet: vagy kevesebbet veszel és reménykedsz, hogy két óra múlva felmegy az áruk és kis haszonnal azonnal értékesíted őket, vagy jól bevásárolsz belőlük és nap mint nap visszanézve kivárod, míg végre megtörténik a csoda és nagyobbat szakíthatsz.
A zöldségekkel hasonló a helyzet: a kukorica gyorsan leterem és keveset kell öntözni, de olcsón veszik meg. Ezzel szemben ott a káposzta, huszonvalahány óra alatt fejlődik ki teljesen és legalább 3x kell locsolni, nagyjából 7 óránként. A gyümölcsök ugyanakkor egészen barátiak: miután egy fa termővé fejlődött, 60 percenként tudod őket szüretelni.

A játék kezelése meglepően egyszerű, egyfajta négyzethálós rendszerrel dolgozik, fix kamerával. A teljes terület nem túl nagy, gyorsan bejárható, ráadásul egy halom olyan kényelmi funkció került a programba, ami minden videojáték fejlesztő számára követendő példa kéne, hogy legyen. Példának okáért, ha egy NPC azt adja "parancsba", hogy helyezz el a szigeten dekorációként 4 "kis fáklyát", akkor a Quest menüben a fáklya képére bökve máris az online boltba kerülsz, és már vásárolhatsz is, ha éppen nincs az inventory-dban a cucc - szóval nem kell belehülyülni a bíbelődésbe, hogy most akkor melyik a kis fáklya és melyik a nagy. Emellett a rendszer oda-vissza, előre-hátra kompatibilis, ami azért fantasztikus kényelmi funkció, mert ha korábban elraktároztál talonba 5 lepkét, és a kacsaembernek pont erre fáj a foga, nem kell a bogarak után lepkehálóval rohangálnod, tárgylistából azonnal, egyszerűen megoldható a misszió.
Ebben a játékban pedig, hidd el, az a legkifizetődőbb, ha egy küldit minél gyorsabban letudsz, még akkor is, ha ez csak történetesen annyiból áll, hogy a tér egyik felén megbíznak egy kézbesítéssel, amit a tér másik szélén, nagyjából 3 méterre álló karakternek kell odaadni.

Bár elvileg egy kvázi "végtelenített" játékról van szó, melyben a készítők szerint "soha nem fogy el a küldetés" (ezt el is hiszem, szerintem a programba került sok ezer item mindegyikére van küldi), azért a figyelmes szemlélő számára hamar körvonalazódhat az egyetlen gyakorlati végcél: a platina trófea megszerzése. Állítólagosan a game PC verziójában vannak / voltak már szezonális események is (pl. hálaadás, téli hónapok havazással), de én ezeknek túl nagy jelentőséget nem tulajdonítanék, mert ezek mind csak a környezet aktuális díszíthetőségéről szolnak, persze szezonális itemekkel.
Szóval az út a platinához - a serleggyűjtögetésen át - az első 6-7 napban kifejezetten jópofa módon telik, főleg úgy, hogy mindig felmész 1-2 órára, teszel-veszel, aztán másnap megint visszatérsz. Ezt a játék leginkább azzal "segíti elő", hogy a küldetésrendszer 100% random dobálja be a feladatokat, egyáltalán nem nézve azt, hol tartasz és milyen gyakorlati lehetőségeid vannak. Ennélfogva előfordulhat - és elő is fordul gyakran, erre én vagyok a tanú -, hogy a game a maximális 3db aktív küldetésnek olyanokat ad be, amit esetleg az adott pillanatban fizikai képtelenség megcsinálni (mondjuk a sziget olyan pontjára szól, amit még nem nyitottál meg), vagy olyan hosszú ideig tart (lásd: káposzta komplett beérése), hogy nincs más választásod, mint kivárni.
Vannak egyébként félnaponta sorsolt "napi küldetések" is, melyekkel első sorban XP szerezhető, másodsorban speciális, gyűjthető "kitüntetések". Ehhez online ranglistát is kapcsoltak.
A szigeten igazából mindig lehet "valamit" csinálni, de ez a "szöszmötölés" gyakran a lehető legkellemtelenebb helyzeteket eredményezi, szóval ez a magánakciózás hangsúlyozottan kerülendő! Például unalmadban, némi XP reményében feltöröd az összes hulladék követ a házad körül, erre 5 perc múlva kapsz egy küldit arra, hogy törj fel 4 követ - de már nincs 1 darab sem sehol. Ekkor megint várni kell 24 órát, hogy a következő reggel hátha partra sodort a víz pár darabot.
A játékban a horgászat, valamint a rovar- és kagylógyűjtés is trófeához van kapcsolva: a sziget múzeumába minden létező példányból le kell adnunk egyet. Ez elsőre egy kissé idegesítő folyamatnak tűnik, főleg a különféle haleledelek nehézkes használata miatt, de tapasztalatból mondom, hogy idővel úgyis mindent bead a gép - főleg akkor, ha leszarod a görcsölést és csak lazán pecázgatsz. Kisebb szopás csak a kagylókkal lehet, mert azokat reggelente szokta partra mosni a tenger, és totál random, éppen miket ad be aznap...

A feketeleves nagyjából az említett 7. nap után fő meg, amikor is már minden rovarod és halad megvan, már minden épületet renováltál, minden hidat újraépítettél, majd realizálódik benned, hogy azért nem tudod kiplatinázni a játékot, mert az utolsó megszerzendő gyümölcs, a cseresznye csak 25-ös karakterszinten nyílik meg. Oké, újabb pár nap alatt elszenveded magad odáig, ami szintenként legalább 30 küldetést + járulékos, kóbor XP-t jelent, és biztos lesz közben egy halom "kibaszós" misszió, amit pl. időkorlát miatt képtelenség záros határidőn belül lezavarni. Igen ám, de a platinához az összes lehetséges virágfajtát is el kell ültetni legalább 1x, és a legutolsó csak 34-es szinttől elérhető! Ez tesók között is 300 küldetés, ami szerintem akkora időhúzó kib@szás volt a fejlesztők részéről, amire szó nincs.
Mindezekhez hozzájön egy amatőr módon balanszolatlan értékrendszer is: a gyümölcsök többségét ugyanis annyira magas áron lehet értékesíteni, hogy gyakorlatilag 10-15db folyamatosan (óránként) termő gyümifával egy nap alatt százezreket lehet keresni, ergo onnantól az ég világon semmivel nem kell számolni vagy stratégiázni, elkölthetetlenül sok dellád képződik gyümölcsgazdálkodásból. Ez egyébként a játék alapvetően jól kitalált bankrendszerét is agyonkúrja, amit csak a hozzátartozó trófea megszerzéséig érdemes firtatni, egy perccel sem tovább.

Összességében tehát egy nem túl izgalmas, erősen funkcionális látványvilággal prezentált, de legalább jól kezelhető játék a Castaway Paradise, ami az első pár napban tényleg inspirálóan működik (már ha szereted az ilyesféle gazdasági szimeket), de nagyjából egy hét múlva iszonyatosan frusztrálóvá és okafogyottá válik a folyamatosan ostobaságokkal hátráltatott, céltalannak ható fejlődés, s amikor előremutató munka, "termelés" már egyáltalán nem folyik, csak a halálosan unalmas XP-hajsza. A randomizált küldetések miatt ráadásul be lehet nyalni egy olyan pech-szériát is, hogy úgy fogod érezni, a program direkt téged szopat, így nem hogy hálaadásig, de még holnaputánig sem szeretnél tovább robotolni a sziget jóravaló diktátorainak. Alapállapotban ugyanis semmi gáz nincs a gründolással, sok game alapját képezi ez a metódus. Ha van annyi fantázia egy játékban, hogy ez ügyesen be van csomagolva, szívesen robotol a gémer. Nos, itt nem szívesen...
Szerintem ezt az egész rendszert kicsit átgondoltabban, gazdagabb tartalommal megtámogatva kellett volna tálalni. A készítők azon vágya, hogy a player minden nap térjen vissza a játékba, valahol érthető, de ez így, ebben a formában inkább működne egy mobiltelefonos szoftvernél, ahol az eszköz mindig ott lapul a zsebedben és riaszt, ha féléretté válik a csilipaprika ültetvényed, és még egy körben meg kell öntözni.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Stolen Couch Games
Fejlesztő: Stolen Couch Games
Megjelenés: 2018.07.30.
Ár: 3990Ft
Játékosok száma: 1 (online toplistával szerelve)
Kép: HD Video Output 720p/1080i/1080p
Demo: Nincs
Méret: 609.03MB
Web: http://stolencouchgames.com/castawayparadise/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
15. amstel80  PlayStation.Community tag
2018.08.30. 21:54:12
LV5
Kipróbálnám.
"Megvagy tetvesgörény mostpróbálj meg ugrándozni"
14. Kazama_Jin  PlayStation.Community tag
2018.08.30. 19:31:46
LV6
tetszik a grafika vidám színeivel, biztos jó játék, megnyerném
13. Ritual893  PlayStation.Community tag
2018.08.30. 18:31:40
LV2
nagyon jo pofa jatek kiprobalnam birom az ilyen temakat neha jo kikapcsolodni ilyen jatekokkal
12. Frodesz  PlayStation.Community tag
2018.08.30. 10:49:37
LV1
Egész jópofa játéknak tűnik, szeretem a hasonló kikapcsolós kis színes játékokat.
[#)'''_-_=F+RO+DE+SZ=_-_'''(#]
11. Marcilius  PlayStation.Community tag
2018.08.29. 18:01:04
LV1
Kikapcsolódásnak jó lehet
10. gugello  PlayStation.Community tag
2018.08.29. 17:58:02
LV14
Fiam imádja ezeket a mütyür, szöszölős gamékat!
- lazíts ha bírsz -
9. MonstAir23  PlayStation.Community tag
2018.08.29. 15:35:57
LV3
Mer' eléggé retro filingje van
8. Papi1126  PlayStation.Community tag
2018.08.29. 13:04:13
LV2
elüt a megszokottól így talán kikapcsolja az ember agyát
7. Zweistein  PlayStation.Community tag
2018.08.29. 13:01:26
LV3
Kikapcsolódás gyanánt jó lenne a játék :D
6. soliduss  A Krónikás
2018.08.29. 12:56:39
LV24
:D mi ez a "szuper " mobiljáték
5. martin  Főszerkesztő
2018.08.26. 19:10:59
LV27
Válasz 3. Onimushaman üzenetére:
Pont ugyanilyen lefelé ívelő a játékmenet is. Mint egy bicajkerék apró defekttel: ma kemény, holnap még elmegy, holnapután felnin áll a gép.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Onimushaman  Szerkesztő
2018.08.26. 16:47:36
LV24
Egy időben rákattantam az Adventure Capitalist ingyenes semmiségre, de ott tényleg semmi sincs csak a számok pörögnek.
señor
3. Onimushaman  Szerkesztő
2018.08.26. 14:42:42
LV24
Olyan jo volt olvasni a teszt elejet, aztan folyamatosan gorbult le a szam. Angyalkus altal emlitett farmos jatekokra szavazok en is.
señor
2. martin  Főszerkesztő
2018.08.22. 12:08:53
LV27
Válasz 1. Angyalkus üzenetére:
Én is úgy vagyok, hogy szenvedgetek még vele, de hogy még 10 szintet nem húzok fel ekkora unalomban, az biztos.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. Angyalkus  PlayStation.Community tag
2018.08.21. 23:29:57
LV2
Kipróbáltam egy éve, nem tudott lekötni, olyan volt, mint egy mobiljáték, ami fizetésre akarna rávenni, pedig nincs benne olyan opció (a bugokat fel se akarom hozni).
Animal Crossing képes hónapokig odaszögezni, és ott nem érzel ártó szándékot, inkább azt ajánlom mindenkinek.

Pedig jó lenne egy hasonló program csak Playstationre, valami, amivel lehetne relaxálni hasonlóan a Harvest Moonokhoz (új címén Story of seasons) vagy a Stardew Valleyhoz, csak végtelenítve.
Prinny DooD!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Castaway Paradise
Stolen Couch Games
CSAK ÓVATOSAN