.
 

PlayStation.Community

2018.08.10. 08:36 Kedvcsináló
6 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Holdkór.

(A Mooncrash kiegészítőhöz szükséges a Prey alapjáték is.)

Az újraálmodott Prey – amelyről kritikánkat ITT olvashatod – egy meglepően kiváló alkotásra sikeredett, amely a játékost helyezte előtérbe, és kreativitása köré építette narratíváját és játékmenetét. A game azonban nem lett túl nagy eladási siker, és nagy eséllyel ezért van, hogy a Mooncrash kiegészítő egy történetalapú bővítmény helyett egy többszöri újrajátszásra tervezett, részben véletlenszerűen generált, úgynevezett rogue-lite lett. A végeredmény így egy részben roppant ötletes, részben viszont fájdalmasan lapos élmény, amely fokozatosan válik monotonná.

A történet főhőse Peter, a KASMA egyik alkalmazottja, akit egy a Hold körül keringő műholdra küldenek, hogy kémkedjen és rájöjjön, hogy az égitest Pytheas Holdbázisával mi történt. A kabinjában elhelyezett virtuális valóság készülék a bázisról szerzett adatok alapján szimulációkat futtat le, amelyeken keresztül Peter kiderítheti, mi történt a Holdon. Minden adott szimuláció egy konkrét verzióját generálja a bázisnak, ha pedig újrakezdi, akkor számos aspektusa változhat. Petert köti egy elég szigorú szerződés, így ha nem teljesíti küldetését, gyakorlatilag a halállal néz szembe – így nincs más választása, mint újra és újra belevetnie magát a programba, és összeraknia, hogy mi zajlott le a bázison.

A játékmenet gyakorlatilag megegyezik az alapjátékkal, de a program érdekes módon csavar rajta egyet. Összesen öt karaktert irányíthatunk, akik mind saját képességfával rendelkeznek, így egy adott futamon csak konkrét dolgokat lehet teljesíteni velük. Andrius például pszichikai képességekkel bír, míg Vijay inkább a lőfegyverek szakértője. Minden figura rendelkezik egy személyes küldetéssel, amely akkor oldható fel, ha adott módon teljesítjük a futamot. Utóbbi feltétele, hogy megtaláljuk a bázis öt szökési opciójának egyikét, majd meglépjünk. Így minden körnél figyelhetünk arra, hogy adott módon pattanjunk meg a helyszínről, feloldjunk egy újabb karaktert, teljesítsünk egy bónusz küldetést, illetve véghezvigyük „hősünk” személyes feladatát – ezek teljesítése pedig pontokkal jutalmaz, amelyekkel megkönnyíthetjük a következő kört.
Amíg van élő szereplő, addig a Hold-szimuláció azonos verziójába indulnak útnak, és amit például az egyikkel összeszedünk, az a másik számára már nem lesz elérhető. Ilyen formában kiszúrhatunk önmagunkkal, de ha okosan tervezünk, akkor segíthetjük a túlélőket azzal, hogy egyengetjük az útjukat, előregondolva a jövő lehetőségeire. Ez egy nagyon ötletes taktikai aspektust ad az élménynek, amely következményeire sokszor csak túl későn jöhetünk rá.
Minél több feladatot teljesítünk, annál nehezebbé válik a szimuláció, és egyre több akadályt görget elénk a program. A megjelenő ellenségek – a megszokott Typhonok – erősebbek és vadabbak lesznek az idő múlásával; sőt, ha túl sokat időzünk, akkor egy pont után kilök minket a rendszer, és kezdhetjük újra. Ezen kívül a környezeti veszélyek véletlenszerűen fordulhatnak elő: például radioaktív lehet egy adott szakasz, vagy kigyulladhat egy bázisrész; illetve az áramszünet is komoly problémát jelenthet. Ezek fokozatosan és kreatívan épülnek bele az élménybe, és ahogy egyre ügyesebbek vagyunk és beleszokunk a struktúrába, úgy válik komplexebbé.

A gond akkor kezdődik, amikor fokozatosan feloldunk a pontokból megvásárolható eszközöket, fegyvereket és tárgyakat. Az arányokat nem találta el a fejlesztő, vagy legalábbis nem a kihívás lehetett a fő szempont, ugyanis elég kevés pontért szerelhetjük fel szinte azonosra minden harcosunkat, amely elveszi egyrészt a karakterválasztás izgalmát, másrészt könnyűvé teszi a játékmenetet. Mivel a Hold központi krátere, valamint a hozzá kapcsolódó három bázisrész struktúrájában megegyezik, a véletlenszerű elemek kizárólag az ellenségek és tárgyak elosztására, valamint a környezeti veszélyek előfordulására és mértékére korlátozódnak. Ebből fakadóan elég önismétlő lesz a kaland elég hamar, és kifullad pár menet után.
A végső cél a KASMA által diktált küldetések teljesítése, amely központi, talán legnehezebb eleme, hogy egy körön belül menekítsük ki az öt karaktert. Ez azt jelenti, hogy meg kell terveznünk az útvonalakat és a szereplőket is megfelelő sorrendben kell kiválasztanunk, ügyelve arra, hogy ne gáncsolják, hanem segítsék egymást.

Mindent egybevetve a Mooncrash első pár órájában igazán érdekes és izgalmas élmény, és kreatívan forgatja ki az alapjáték fő erényeit, míg megőrzi hangulatos stílusát, remek játékmenetét és szuper atmoszféráját. Szívesebben haladtam volna végig egy tényleges, kevésbé zagyva, történetalapú bővítményen, de, leszámítva az említett aggályaimat, ötletesen oldotta meg az Arkane csapata a kiegészítőt, még ha nem is ad igazán hozzá semmit a fő narratívához, és inkább összekuszálja azt.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Ha érdekel, akkor lecsaphatsz rá külön 5990 Ft-ért, vagy az alapjátékot magába foglaló Prey Digital Deluxe Editiont is megvásárolhatod 11990 Ft-ért, amelynek része a kiegészítő is.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
6. martin  Főszerkesztő
2018.08.12. 22:25:00
LV27
Nehogy legyen egy Prey sorsolás.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2018.08.12. 17:53:54
LV2
Válasz 4. CountofHell üzenetére:
Én sem értem, hogy miért nem az lett.
4. CountofHell  PlayStation.Community tag
2018.08.11. 21:38:43
LV14
+1
Ez a Mooncrash mondjuk jöhetett volna standaloneként is. :-)
PSN - CountofHell_HUN
3. martin  Főszerkesztő
2018.08.11. 14:35:54
LV27
Még arra sem vettem rá magam eddig, hogy gépbe tegyem az alapjátékot.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. quchy  PlayStation.Community tag
2018.08.11. 10:18:38
LV2
Az alapjáték nagyon tetszett, de ez nem érdekel.
PSN is currently undergoing maintenance.
1. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2018.08.11. 09:35:07
LV4
Az alapjátékot is ki kellene már játszani.
I love games!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Polkorrekt tartalmak a videojátékokban
2018.12.16. 11:00 PlayStation.Community
56 hozzászólás
Szerző: martin
Most akkor milyen bőrszínű és mely vallású ember ölhet büntetlenül milyen neműt és milyen korút?
RIDE 3 (PLAYSTATION 4)
2018.12.11. 09:00 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Megtáltosodott motoros.
Defenders of Ekron: Definitive Edition (PS4, PSN)
2018.12.10. 09:32 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Szívatás Level 1000.
RiftStar Raiders (PS4, PSN)
2018.12.09. 21:48 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Shoot-Loot-Death-Restart-Death-Restart.
Marvel's Spider-Man - Turf Wars kiegészítő csomag
2018.12.08. 09:33 Kedvcsináló
13 hozzászólás
Szerző: JediEco
Kevésbé ütős a műanyag kalapács.
Oh My Godheads (PS4, PSN)
2018.12.07. 09:08 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Az istenek a fejükre estek.
Nefarious (PS4, PSN)
2018.12.06. 19:17 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Fordul a kocka, avagy egy bűnöző családjában is történhet tragédia.
11-11: MEMORIES RETOLD (PS4)
2018.12.05. 12:43 Játékteszt
4 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A Nagy Háború vérmocskos poklának gyönyörűen megfestett tablóképe.
Neverout (PS4, PSVR, PSN)
2018.12.05. 09:24 PSC egyperces
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
A tömör kocka.
DARKSIDERS III (PS4)
2018.12.04. 11:21 Játékteszt
26 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Wake up, Prince, wake up!